✍ با سلام و احترام!
💠 تقاضای پادشاه مالزی از شیخ الازهر: مالزی را وطن دوم خود بدانید و کشور مدرن ما را با آموزه های اعتدالی الازهر سرآمد در جهان اسلام کنید.
💠 پادشاه مالزی سفر خود به ایالت جوهر را نیمه تمام گذاشت و برای خوش آمد گویی به الطیب به کوالالامپور آمد. پادشاه مالزی تخصص الازهر در مقابله با افراط گری را ستود و از شیخ الازهر خواست تا تعداد طلاب الازهر به مالزی را به بالاترین حد ممکن برساند.
💠 وی افزود که طلاب فارغ التحصیل الازهر از اعتماد بالایی در کشور ما برخوردارند و ما تفاوت زیادی بین آنها و کسانی که از سایر مراکز دینی تعلیم می گیرند، مشاهده کرده ایم.
💠 شیخ الازهر در این دیدار الگوی پیشرفته مالزی در توسعه، اخلاق و کثرت گرایی را ستود. احمد الطیب بر آمادگی الازهر برای افزایش تعداد طلاب الازهر به مالزی، افزایش بورسیه تحصیلی کودکان مالزیایی برای حضور در دانشگاه الازهر مصر، پذیرایی از ائمه مالزیایی و آموزش آنها در آکادمی بین المللی تربیت امامان الازهر تاکید کرد.
💠 شیخ الازهر گفت: واعظان ما همچون گذشته در پی گشودن افق های جدید همکاری دینی در مالزی هستند به گونه ای که نیازهای جامعه دینی مالزی را به بهترین نحو ممکن برطرف و به طلاب الازهر سفارش کرده ایم که اسلام معرفی شده توسط الازهر باید با فرهنگ مالایی و چالش های داخلی مالزی همخوانی ها کامل داشته باشد.
💠 الطیب به تجارب پیشین الازهر و همچنین خدمات مجلس حکمای مسلمین (وابسته به الازهر و به ریاست احمد الطیب) در تحکیم ارزش های گفت و گو و ترویج فرهنگ همزیستی، برادری و همگرایی مثبت اشاره کرد که با امضای سند برادری انسانی (وثيقة الأخوة الإنسانية) به اوج خود رسید.
💠 انعقاد پیمان اخوت با پاپ فرانسیس رهبر کلیسای کاتولیک در سال ۲۰۱۹ که این پیمان روابط بین الازهر و واتیکان را به بالاترین سطح تاریخی خود رساند و همچنین افتتاح پروژه «بیت العائله المصریه» ابتکاری است که الازهر با کلیساها و کنیسه های مصری راه اندازی کرده است. این اقدامات الازهر باعث شده که جامعه امروز میوه های رنگارنگ خود را از یکپارچگی و هماهنگی حقیقی بین تمام بخش های دینی و مذهبی پیروان ادیان در جامعه برداشت می کند.
💠 الطیب در پایان با تأکید بر اینکه الازهر الشریف با همکاری مجلس حکماء المسلمین، علاوه بر فعال کردن نقش برجسته رهبران دینی و نمادهای مذهبی در مقابله با تکفیری های معاصر، برای وحدت صفوف امت اسلامی و ترویج گفتوگوی جریانهای اسلامی اهمیت زیادی قائل است. چالش های انسانی مانند مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی، فقر و چالش های توسعه به عنوان اقدامات مهم الازهر در دستور کار الازهر قرار دارد.
#ادیان
#صهیونیسم
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir
✍با سلام و احترام!
✅ هیچ موقع خاطره شیرین گفتگوی عالم شیعی آیت الله العظمی بروجردی اعلی الله مقامه با مفتی اعظم الازهر شیخ شلوت را از یاد نمی برم.
✅ آن ارتباط میان مذهبی در جهان اسلام منجر به رسمیت شناختن شیعه از سوی الازهر به عنوان مذهب رسمی اسلامی شد و تشیع در کنار چهار مذهب اهل سنت یعنی حنفی، حنبلی، مالکی و شافعی قرار گرفت و رسمیت پیدا کرد.
✅ در میان این تقریب بین المذاهبی بود که پیشنهاد آیت الله بروجردی جامه عمل پوشانده شد و محراب های چهار گانه مسجدالحرام برداشته و نماز استداره ای به عنوان پیشنهاد یک عالم شیعه جانشین آن گردید.
✅ البته از این دست اقدامات در جهان اسلام در سایه گفتگوی بین المذاهبی وجود داشته که ثمره آن ایجاد وحدت جهان اسلام در برابر دشمنان مشترکش بوده است.
✅ امید است حوزه های علمیه کشورمان همچون گذشته بتواند پرچم دار تقریب باشد و بویژه با ارتباط مناسب با الازهر به مسائل و مشکلات جهان اسلام در برابر افراطی گری و تکفیر و سایر موضوعات چالشی رسیدگی کند.
#ادیان
✍ مرتضی صانعی
۱۶ تیرماه ۱۴۰۳
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ با سلام و احترام!
🔳 کاغذوتا تنها زن شهید در کربلا!
✅ هانیه ۱۷ روز بیشتر از زندگی مشترکش با وهب نصرانی نگذشته بود که همراه با همسرش و مادر وهب به کاروان سیدالشهدا پیوست.
✅این نوعروس مسیحی در مسیر کوفه به طور اتّفاقی با امام حسین علیهالسلام آشنا شد، اما چنان شیفته رفتار ایشان شده بود که همسرش را در راه یاری امام حمایت کرد.
#ادیان
#صهیونیسم
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir
🌹با سلام و احترام!
🏴 «عاشورا از نگاه سلفیان»
✍ به قلم: مهدی فرمانیان
✅ پیش از اینکه بخواهیم دیدگاه سلفیان را درباره عاشورا بیان کنیم بهتر آن است که ابتدا تعریفی از سلفیه داشته باشیم.
✅ متاسفانه به خاطر عدم وضوح تعریف سلفیه، تعاریف مختلفی در این زمینه در میان محققان وجود دارد و اکثرا تحت تأثیر تبلیغات و رسانههای وهابیت، سلفیه را کسانی می دانند که فهم سه قرن اول را برتر از فهم دیگران میدانند؛ لذا فهم سه قرن اول را بر دیگران ترجیح میدهند. این تعریفی است که وهابیون مطرح میکنند تا خودشان را به صحابه وصل کنند، ولی این تعریف درست و دقیق نیست.
✅ تعریف دقیق سلفیه شامل کسانی است که در مسئله «قبور اولیا الله» تحت تأثیر اندیشههای ابنتیمیه هستند، بنابراین ما معتقدیم «مؤسس مکتب سلفیه ابن تیمیه» است. یکی از ادله این است که شما در هیچ کتاب فرق و مذاهبی که در قرون گذشته که قبل از ابن تیمیه نوشته شده است، مکتب و مذهبی به نام سلفیه نمیبینید و کلمه سلفیه یک کلمه جدید است.
✅ حتی وقتی ابن تیمیه آن را طرح کرد تا یک قرن گذشته به ندرت از این کلمه استفاده میشد و حدود یک صد سال است که از کلمه سلفیه استفاده میشود. پس سلفیه، کسانی هستند که در مسئله «قبور اولیا الله» به افکار ابن تیمیه استناد میکنند و تحت تأثیر افکار او در توحید الوهی هستند. بنابراین اینها هیچ ربطی به سلف ندارند.
◾️ رویکرد دوگانه ابنتیمیه در قبال شهادت امام حسین (ع)
✅ بر اساس تعریفی که گفته شد باید ابتدا از خود ابن تیمیه شروع کنیم. نگاه ابن تیمیه به عاشورا چگونه است؟ ابن تیمیه یک راه دوگانهای را در همه آثارش پیگیری میکند و این راه را به پیروان خودش هم انتقال داده است.
1⃣ یکی از راههایی که او پیموده این است که از امام حسین(ع) تجلیل میکند و سیدالشهدا (ع) را دارای فضائل میشمارد. بنابراین اولین کاری که ابن تیمیه میکند این است که امام را به عنوان صحابی دارای فضیلت میپذیرد. گرچه برخی فضائلی که شیعیان نقل میکنند را انکار میکند؛ ولی در اصل پذیرش فضائل حضرت تردیدی در خودش ایجاد نمیکند.
در همین زمینه کاری بعدی که ابن تیمیه انجام میدهد این است که شهادت امام حسین(ع) را هم میپذیرد و قبول می کند که امام حسین(ع) شهید شده است. جالب اینکه لعن بر قاتلان امام حسین(ع) را هم جایز میداند اگرچه بعدٱ یک مباحثی مطرح میکند و «لعن معین» را جایز نمیشمارد یعنی میگوید تا کفر مسلمان ثابت نشود، «لعن معین» نمیکنیم.
2⃣ رویکرد دوم او این است که بنی امیه و یزید را تطهیر میکند و به دفاع از بنی امیه میپردازد. پس قاتلان امام حسین(ع) نزد ابن تیمیه چه کسانی هستند؟ کوفیان و در واقع شیعیان. بنابراین کسانی که امام حسین(ع) را به شهادت رساندند شیعیان کوفه بودند. او میگوید: عبیدالله از سوی یزید دستور نداشت امام حسین(ع) را به شهادت برساند و اصلا یزید فرمان به کشتن امام حسین(ع) نداد. این در حالی است که تاریخ عکس این مسئله را نشان میدهد. ابن تیمیه در یک جا تصریح می کند که بنی امیه هیچ یک از بنی هاشم را نکشتند و فقط زید بن علی استثنا است.
✅ بنابراین ابن تیمیه رویکرد دوگانهای در پیش میگیرد؛ از طرفی پذیرش شهادت امام حسین (ع) و از طرفی این قتل را به دوش کوفیان انداختن و یزید را تطهیر کردن. او حتی ادعا میکند اسرا را به شام نبردند!!! در نتیجه یزید چوب به دندان آن حضرت نزد و اینها دروغهای تاریخ است!!!
✅ سوال ما این است عاشورا که دهم محرم اتفاق افتاد و هشتاد روز بعد اسرا به مدینه رسیدند. این هشتاد روز اسرا کجا بودند؟ همین رفتار ابن تیمیه باعث شده که اهل سنت تصریح کنند او ناصبی است، چون با تمام وجود به تطهیر یزید میپردازد و حتی کتابی به نام «راس الحسین» دارد و بسیاری از واقعیات تاریخی را انکار میکند تا اثبات کند سر امام حسین(ع) به شام نیامده است!!!
#ادیان
#صهیونیسم
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir
✍ با سلام و احترام!
✅ امروز ۲۵ تیرماه راس ساعت ۱۲ و ۵۷ دقیقه قبله منازل و مساجد را با سایه مشخص کنید.
در این ساعت خورشید عمود بر کعبه است.
منبع:
https://www.mizanonline.ir/fa/news/329013/
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir
22.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍ با سلام و احترام!
🔆 #زعفرجنیواقعیتیاتوهم
✅ ظاهراً این مراسم در هشتم ماه محرم در خمینی شهر برگزار می شود و مفصل هم است. همچنین در برخی مناطق مانند نوش آباد آران و بیدگل هم این مراسم برگزار می شود.
✅ به نظر می رسد داستان زعفر جنی در منابع معتبر تاریخ تشیع وجود نداشته باشد. لیکن گویا برای اولین بار مرحوم ملا حسین کاشفی در کتاب روضه الشهدا این داستان را آورده است.
✅ از زمان طرح این داستان تا کنون در خصوص صحت یا عدم صحت آن میان علما اختلاف نظر وجود داشته است.
✅ از جمله مخالفین این داستان، می توان به شهید مطهری اشاره کرد که آن را از تحریفات عاشورا دانسته است.
✅ در مقابل برخی نظیر آیت الله العظمی بهجت ظاهراً آن را تأیید کرده اند که ویدئوی سخنان ایشان در آپارات قابل مشاهده است.
✅ اما اینکه چنین دستجاتی با چنین وضعیتی آیا مصلحت است فعالیت داشته باشند یا نه بنده شأنیت اظهار نظر ندارم.
✅ لیکن متولیان فرهنگی بویژه حوزه های علمیه و مراجع معظم تقلید نباید اجازه بدهند سوگواری سید الشهدا و شرح واقعه عاشورا دستخوش آیین ها، مراسم ها و نمادهای غیر مرسوم و غیر مقبول با اندیشه های ناب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام شود.
✅ ظاهراً آسیب های برگزاری مراسم عاشورا به اشکال خلاف سیره و روش أهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و خلاف سیره حوزه های علمیه و مراجع معظم تقلید بیشتر از فواید آن است و در دراز مدت ممکن است به یک امر واقعی و حقیقی در بخش روایت گری حادثه عاشورا تبدیل شود.
#عاشورا
✍ مرتضی صانعی
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir
✍ با سلام و احترام!
«#نیشتریبهجامعهمذهبیایران»
🔹مخاطبین فرهیخته خوب می دانند که امروز در سطح جهان هزاران دین و گرایش وجود دارد که بخش قابل توجهی از آن گرایش های نوظهور معنوی است.
🔹از معنویت های بر آمده از تائوئیسم و بودیسم گرفته تا شیطان پرستی. خب هر کدام دارای آیین ها و نمادهایی هستند و قدرت تبلیغاتی گسترده هم دارند. از سوی دیگر دسترسی عموم مردم هم به این معنویت ها و نمادهای آنها به برکت فضای سایبری آسان شده است.
🔹به نظر می رسد مردم ارادتمند به اهل بیت ع جهت بهره برداری از نمادهای انحرافی توجیه نباشند. زیرا به گمانشان برای نشان دادن اوج مصیبت خاندان آل الله در کربلا باید از نمادهای امروزی استفاده کنند تا قشر جوان بتواند عمق فاجعه را دریابد. غافل از آن که در دام معنویت های نوظهور گرفتار خواهند شد.
🔹اینجا طبیعی است که فرهیختگان بویژه حوزویان باید به عنوان یک کنشگر فعال مذهبی ورود کنند و جلوی مظاهر انحرافی را بگیرند.
🔹شاید به یاد داشته باشید چند سال پیش آیت الله جوادی آملی نسبت به برخی نمادهایی که عزاداران حمل می کنند ملاحظاتی داشتند ولی چون پیگیری نشد نه تنها کم نشد بلکه گسترده هم شد و سر از نمادهای مذهبی به مراتب بدتر درآورد.
🔹خدا روح بلند شهید آیت الله مطهری را با ابا عبدالله الحسین علیه السلام محشور کند ایشان هم اسلام شناس خوب و هم زمان شناس خوب بودند و به همین جهت ابایی از مواجهه با خرافات و نمادهای غیر متعارف نداشتند. ان شاالله دانشمندان آگاه به معارف قرآنی و دینی جدی تر در این مسائل ورود کنند.
✍ مرتضی صانعی
۲۹ تیرماه ۱۴۰۳
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir
6.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍ با سلام و احترام!
🌹«#سنگزنیوکربزنیدرعزاداری»
✅ در ایران از عصر صفویه شاهد پیدایش سبک های عزاداری در خصوص حادثه عاشورا هستیم که تا امروز هم ادامه دارد. سبک هایی نظیر تعزیه خوانی، طشت گذاری، نخل گردانی، گل مالی، چایینه خوانی، مشعل گردانی، سنگ زنی، کرب زنی، زنجیر زنی، سینه زنی و غیره.
✅ از جمله این سبک ها، سبک سنگ زنی است. ویدئوی سنجاق شده هم در واقع سبک سنگ زنی است که به نشانه اعتراض به سم کوبی اسبان بر ابدان مطهر شهدای کربلا بوجود آمده، امروز هم در بسیاری از مناطق کشور وجود دارد.
✅ در حسینیه معلی هم این سبک عزاداری به نمایش گذاشته شد. آنچه مهم است آنست که این سبک ها نباید به انحراف کشیده شود و با گونه های متفاوت نمادهای انحراف معنویت های نوظهور مختلط شود که مسئولیت اصلی آن بر عهده دانشمندان و متولیان فرهنگی کشور است.
✅ به نظر می رسد کم آسیب ترین سبک عزاداری، سبک سینه زنی و زنجیر زنی است که در چند دهه اخیر بیشترین کارکرد را در میان سایر سبک های عزاداری به خود اختصاص داده است.
✅ اما آنچه سیره معصومین علیهمالسلام در باب اقامه عزا برای حادثه عاشورا است در واقع همان سبک خطبه خوانی و مرثیه خوانی است که در این سبک در خطبه خوانی به ذکر احکام الهی و عقاید حقه اسلام، همچنین بیان منقبت و فضائل اهل بیت علیهم السلام پرداخته و پس از آن مرثیه خوانی صورت می گیرد.
#عاشورا
✍ مرتضی صانعی
۲۹ تیرماه ۱۴۰۳
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان توهین آمیز منورالفکر معاصر دکتر محسن رنانی در باره دین و روحانیت
6.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹با سلام و احترام!
✍ مرتضی صانعی
🔹«#منورالفکریدرایران»
✅ قصد توضیح کوتاهی در خصوص سخنان دکتر محسن رنانی استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان و از فعالان سیاسی اصلاح طلب داشتم؛ گشتم یک نمونه حوزوی (شیخ سلیمانی اردستانی) هم پیدا کرده تا اشاره کنم عده ای به نام روشنفکری و منورالفکری که خود را عقل کل می دانند بار دیگر شرایط را برای اظهار لحیه فراهم دیده اند. به تعبیر یکی از دوستان اگر امروز جلال آل احمد زنده بود بارها از دست منورالفکرهایی مانند محسن رنانی دق کرده بود.
✅ مخاطبین فرهیخته! جریان شناسی روشنفکری در ایران دارای فراز و فرودهای است که در یک مقطع شاهد اندیشه های منحط جمالزاده هستیم به گونه ای که جلال آل احمد اندیشه ی او را مورد نقادی قرار می دهد.
https://www.rajanews.com/news/51489
و در مقطع دیگر دوره اصلاحات مدرن دهه هفتاد است که به نام روشنفکری دینی مشکلاتی برای نظام بویژه دین و روحانیت بوجود می آورد.
✅ اما امروز جالب اینجاست که هنوز دولت چهاردهم شروع بکار نکرده، منورالفکرهایی که خواب احیای خود را نمی دیدند، اکنون خط و نشان خودشان را شروع کرده از سویی لقب گورباچوف به رئیس جمهور منتخب می دهند و از سویی همان اندیشه های غربزدگی تاریخ مصرف گذشته را باز خوانی می کنند.
✅ اما تندروهای منورالفکر بدانند دوران بزن در رو گذشته است و جامعه امروز ایران جامعه دهه هفتاد نیست.
خوش بُوَد گر مِحَکِ تجربه آید به میان
تا سِیَهروی شود هر که در او غَش باشد
عزت مستدام
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir
16.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با سلام و احترام!
✍️ مرتضی صانعی
🔹«#سخنیکوتاهخطاببهآقایدکترمحسنرنانی»
✅ آقای دکتر رنانی بزرگوار! مهمترین بخش سخنان جنابعالی ناظر به ناکارآمدی دین در حوزه اجتماعی است و بر این اساس جمهوری اسلامی را ناکارآمد معرفی می کنید!
✅ خب! اگر از جنابعالی سؤال شود که مهمترین حوزه ناکارآمدی از نظر جنابعالی چیست؟ قطعاً پاسخ جنابتان ناکارآمدی در حوزه اقتصادی و معیشت مردم است.
✅ لطفاً پاسخ بفرمایید شما که با پول ملت استاد تمام اقتصاد دانشگاه شدید چرا این کشور را به این روز انداختید؟ مگر غیر این بود که فرمول های اقتصادی را همفکرانتان بر این کشور دیکته کرده اند؟ فرمول هایی که هیچ سنخیتی با نظام مردم سالار دینی نداشت.
✅ جناب آقای رنانی! شما که با تمام وجود باورمند به حاکمیت سکولاریسم بر کشور هستید خوب می دانید که مشکل حل ناشدنی اقتصاد ایران همین اندیشه ی لیبرالی حاکم بر کشور است.
✅ ای دلسوز جامعه خاموش ایران! چرا نظام ولایت فقیه را ناکارآمد نشان می دهید در حالیکه شما و هم مسلکان شما اجازه ندادید این نظام بتواند به داشته های خود اعتماد و به سمت درون زایی اقتصاد حرکت کند.
✅ استاد ارجمند! این روزها که همگان شما را بیشتر یک فعال سیاسی می شناسند تا استاد اقتصاد، بدین جهت است که پس از ناتوانی در حل مشکلات اقتصادی کشور، با ناامیدی به سمت حمله به حوزه های مذهبی و اجتماعی حرکت کردید که ناکارآمدی خودتان را به ساختار نظام مردم سالار دینی نسبت بدهید و بگویید این ۴۵ سال نشان داد که دین قادر به اداره کردن جامعه نیست.
آفرین بر این انصاف...
۳۰ تیرماه ۱۴۰۳
🆔 https://eitaa.com/msanei_ir