💠حکمت ۳۶۰ نهج البلاغه ؛ ضرورت پرهیز از بدگمانى 💠
وقال علیه السلام:
⛔️لاَ تَظُنَّنَّ بِکَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَحَدٍ سُوءاً، وَأَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِی الْخَیْرِ مُحْتَمَلاً.
امام علیه السلام فرمود : هر سخنى که از دهان کسى خارج مى شود، تا احتمال خیر و نیکى در آن مى یابى حمل بر فساد مکن
✍سرمايۀ اصلى يك جامعه، اعتماد عمومى مردم نسبت به يكديگر است، ازاينرو امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه دستورى در اين زمينه مىدهد و مىفرمايد: «هر سخنى كه از زبان كسى خارج مىشود تا احتمال خير و نيكى در آن مىيابى حمل بر فساد مكن
🌟🌟🌟
🌟
🔷️انسان تمام احتمالات را دربارۀ سخن يا عملى كه از ديگرى سرمىزند مورد توجه قرار دهد و آنچه مناسب حسن ظن است برگزيند و احتمالات سوء را از فكر خود دور سازد. اين كار سبب مىشود عُلقه و محبت و دوستى و مودت در ميان افراد جامعه بيشتر و از پراكندگى و سلب اعتماد جلوگيرى شود و در نتيجه زمينههاى همكارى كه بر پايۀ اعتماد قرار دارد بيشتر گردد و بركات فزونترى بهرۀ فرد و جامعه شود. افرادى كه گرفتار سوءظن هستند غالباً منزوىاند، از همه دورى مىكنند، هر صدايى را بر ضد خود مىپندارند و هركس را در فكر نقشهاى بر ضد خود مىبينند. اين حالت هم آرامش آنها را از بين مىبرد و هم بهرهگيرى آنها را از كمكهاى ديگران در برابر مشكلات و سختىهاى زندگى.
🌟
🌟🌟🌟
📚 سبک زندگی قرآنی
🔷️عن أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصادق (ع) قَالَ: مِنَ التَّوَاضُعِ أَنْ تُسَلِّمَ عَلَى مَنْ لَقِيتَ. (ا
📕تحیت و سلام از دیدگاه قرآن
📚📚📚📚
📚
✍️خداوند می فرماید:
وَ إِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها أَوْ رُدُّوها
(اگر به شما تحیت و درودی گفته شد در جواب، تحیتی بهتر از آن بگویید یا همان را بازگویید)
✏️ نقل شده: مردی بر رسول خدا(ص) وارد شده گفت: السلام عليك ، پیامبر در پاسخ فرمودند: و عليك السلام و رحمة الله ( این مصداق بِأَحْسَنَ مِنْها) بعد از آن، شخص دیگری بر پیامبر وارد شد و گفت: السلام عليك و رحمة الله و بركاته پیامبر(ع) پاسخ داد و عليك السلام و رحمة الله و بركاته (این مصداق او رُدُّوها).
🪷🪷🪷🪷🪷🪷🪷🪷
✍️نیز در آیه ی دیگری خداوند می فرماید: فَإِذا دَخَلْتُمْ بُيُوتاً فَسَلِّمُوا عَلى أَنْفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبارَكَةً طَيِّبَةً (هنگامی که وارد خانه ای شدید بر خویشتن سلام کنید سلامی از جانب خداوند و پر برکت و پاکیزه است)
💎علامه مجلسی از امیرالمومنین (ع) نقل میکند که فرمود: کسی که داخل خانه می شود بر اهل خانه سلام کند و اگر خانه خالی باشد بگوید السَّلَامُ عَلَيْنَا مِنْ رَبِّنَا ( این همان تَحِيَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبارَكَةً طَيِّبَةً)
💠 و فرمود: اگر کسی به تو بگوید حَيَّاكَ اللَّهُ بِالسَّلَامِ در جواب بگو أَنْتَ فَحَيَّاكَ اللَّهُ بِالسَّلَامِ وَ أَحَلَّكَ دَارَ الْمُقَامِ .
❣️❣️❣️❣️❣️❣️
🟢 بیان
سلام، اولین کلمه ای است که انسان هنگام ملاقات با دیگران بکار میگیرد، و همچنین برای آشتی برقرار کردن میان دو نفر، دیده می شود که آنان را وادار به سلام و مصافحه می کنند یا دو نفری که بعد از مدتی همدیگر را ملاقات می کنند با سلام شروع می نمایند، لهذا طبق آموزه های دینی، سلام کردن محبت می آورد و کدورت ها را از بین می برد.
🌹🌹🌹🌹🌹
🔷️ اما برعکس، اگر انسان از عده ای بگذرد و سلام نکند میگویند فلانی متکبر است چرا سلام نمی کند یا اینکه اگر کسی سلام کند ولی دیگری پاسخ ندهد این هم باعث ناراحتی و دلخوری می شود. بنابراین سلام کردن به دیگران از نشانه های تواضع و فروتنی دانسته شده است.
📘 درست است که سلام کردن واجب نیست لکن جواب آن واجب است حتی در نماز که سخن گفتن باعث اشکال در آن می شود گفته شده جواب سلام واجب است داده شود
⛔️ نیز روایت شده کسی که بدون سلام کردن شروع به سخن گفتن کند جواب او را ندهید .
♻️همچنین امام صادق(ع) می فرماید: خداوند می فرماید: بخیل کسی است که سلام نکند.
13.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وَ لَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّكَ يَضِيقُ صَدْرُكَ بِما يَقُولُونَ🔆
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ كُنْ مِنَ السَّاجِدِينَ 🔆
وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ✨️
(اى پيامبر!) البتّه ما مىدانيم كه سينهات بواسطه آنچه مىگويند، تنگ مىشود.پس (براى تقويت خود) پروردگارت را با سپاس و ستايش به پاكى ياد كن و از سجده كنندگان باش.و پروردگارت را پرستش كن تا آنكه يقينى (مرگ)، تو را فرارسد.
✍️1- اگر بدانيم رنج ما زير نظر خداست، تحمّل مشكلات آسان مىشود. «نَعْلَمُ»
2- ظرفيّت تمام افراد حتّى انبيا محدود است. «يَضِيقُ صَدْرُكَ»
3- گاهى لجاجت و ياوهگويى، سعهصدردارترين افراد را در فشار قرار مىدهد. «يَضِيقُ صَدْرُكَ» با آنكه خداوند فرموده: «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ»
4- سينه پيامبر در جنگها تنگ نشد، ولى از حرفها دلگير شد. «يَضِيقُ صَدْرُكَ بِما يَقُولُونَ»
5- دواى فشار روحى وروانى، نماز، سجده، تسبيح و حمد خداوند است. يَضِيقُ ... فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ ... وَ اعْبُدْ (ابن عباس مىگويد: هرگاه پيامبر صلى الله عليه و آله غمگين مىشد، به نماز برمىخاست.)
6- مهمتر از عبادت، استمرار آن است. «وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ»
7- تداوم بر بندگى حق، سبب پيدا شدن يقين است. وَ اعْبُدْ ... يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ
📸 نظر رهبر انقلاب در مورد ایام بین ۲ فاطمیه چیست؟
به نقل از فارس↙️
@Farsna
📖بخوانید رنجنامه امام امیرالمومنین علیه السلام
🏴خاکسپاری فاطمه زهرا (سلام الله علیها) توسط حضرت علی (علیه السلام)
أمالي، شیخ طوسي، صفحه: 110-109
امالی شیخ مفید، صفحه: 281-283📚
💎فَلَمَّا نَفَضَ يَدَهُ مِنْ تُرَابِ الْقَبْرِ هَاجَ بِهِ الْحُزْنُ، وَ أَرْسَلَ دُمُوعَهُ عَلَى خَدَّيْهِ، وَ حَوَّلَ وَجْهَهُ إِلَى قَبْرِ رَسُولِ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) فَقَالَ: السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ، عَنِّي وَ عَنِ ابْنَتِكَ وَ حَبِيبَتِكَ، وَ قُرَّةِ عَيْنِكَ وَ زَائِرَتِكَ، وَ الثَّابِتَةِ فِي الثَّرَى بِبُقْعَتِكَ، الْمُخْتَارِ اللَّهُ لَهَا سُرْعَةَ اللِّحَاقِ بِكَ، قَلَّ يَا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِي، وَ ضَعُفَ عَنْ سَيِّدَةِ النِّسَاءِ تَجَلُّدِي، إِلَّا أَنَّ فِي التَّأَسِّي لِي بِسُنَّتِكَ وَ الْحُزْنِ الَّذِي حَلَّ بِي لِفِرَاقِكَ لَمَوْضِعَ التَّعَزِّي، وَ لَقَدْ وَسَّدْتُكَ فِي مَلْحُودِ قَبْرِكَ بَعْدَ أَنْ فَاضَتْ نَفْسُكَ عَلَى صَدْرِي، وَ غَمَضْتُكَ بِيَدِي، وَ تَوَلَّيْتُ أَمْرَكَ بِنَفْسِي، نَعَمْ وَ فِي كِتَابِ اللَّهِ نِعْمَ الْقَبُولُ، وَ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ.
قَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِيعَةُ، وَ أُخِذَتِ الرَّهِينَةُ، وَ اخْتُلِسَتِ الزَّهْرَاءُ، فَمَا أَقْبَحَ الْخَضْرَاءَ وَ الْغَبْرَاءَ، يَا رَسُولَ اللَّهِ! أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ، وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ، لَا يَبْرَحْ الْحُزْنُ مِنْ قَلْبِي أَوْ يَخْتَارَ اللَّهُ لِي دَارَكَ الَّتِي فِيهَا أَنْتَ مُقِيمٌ، كَمَدٌ مُقَيِّحٌ، وَ هَمٌّ مُهَيِّجٌ، سَرْعَانَ مَا فَرَّقَ بَيْنَنَا وَ إِلَى اللَّهِ أَشْكُو، وَ سَتُنْبِئُكَ ابْنَتُكَ بِتَظَاهُرِ أُمَّتِكَ عَلَيَّ وَ عَلَى هَضْمِهَا حَقَّهَا، فَاسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ، فَكَمْ مِنْ غَلِيلٍ مُعْتَلِجٍ بِصَدْرِهَا لَمْ تَجِدْ إِلَى بَثِّهِ سَبِيلًا، وَ سَتَقُولُ وَ يَحْكُمَ اللَّهُ بَيْنَنا وَ هُوَ خَيْرُ الْحاكِمِينَ.
سَلَامٌ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ، سَلَامَ مُوَدِّعٍ لَا سَئِمٍ وَ لَا قَالٍ، فَإِنْ أَنْصَرِفْ فَلَا عَنْ مَلَالَةٍ، وَ إِنْ أُقِمْ فَلَا عَنْ سُوءِ ظَنٍّ بِمَا وَعَدَ اللَّهُ الصَّابِرِينَ، الصَّبْرُ أَيْمَنُ وَ أَجْمَلُ، وَ لَوْ لَا غَلَبَةُ الْمُسْتَوْلِينَ عَلَيْنَا لَجَعَلْتُ الْمُقَامَ عِنْدَ قَبْرِكَ لِزَاماً، وَ التَّلَبُّثَ عِنْدَهُ مَعْكُوفاً، وَ لَأَعْوَلْتُ إِعْوَالَ الثَّكْلَى عَلَى جَلِيلِ الرَّزِيَّةِ، فَبِعَيْنِ اللَّهِ تُدْفَنُ بِنْتُكَ سِرّاً، وَ يُهْتَضَمُ حَقَّهَا قَهْراً، وَ يُمْنَعُ إِرْثَهَا جَهْراً، وَ لَمْ يَطُلِ الْعَهْدُ، وَ لَمْ يَخْلَقْ مِنْكَ الذِّكْرُ، فَإِلَى اللَّهِ يَا رَسُولَ اللَّهِ الْمُشْتَكَى، وَ فِيكَ أَجْمَلُ الْعَزَاءِ، فَصَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهَا وَ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ.
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
ترجمه:
(هنگامی که حضرت علی علیه السلام فاطمه زهرا را دفن نمود) ... وقتی دست مبارك از خاك قبر برافشاند، اندوه و غم بر دلش هجوم آورد و سيلاب اشك را بر گونه هایش جارى ساخت، سپس رو به جانب قبر رسول خدا (ص) گرداند و گفت: «اى رسول خدا از من بر تو سلام باد، و سلام باد بر تو از جانب دخترت و حبيبهات و نور ديدهات و زائرت و كسى كه در آرامگاه تو در ميان خاك آرمیده است. همان كسی كه خداوند زود رسيدن به تو را برايش برگزيده است. يا رسول اللَّه صبرم در فراق دختر برگزيدهات كم شده، و تاب و توانم در فراق سرور زنان به سستى گرائيده، جز اينكه در تأسى من به سنّت تو و در اندوهى كه با جدائى تو بر من فرود آمد جاى صبر و بردبارى (بر عزاى فاطمه) باقى است.
هنگام جان دادن سرت بسينه من چسبيده بود و من تو را در لحد آرامگاهت نهادم و تو را با دست خود به زير خاك پنهان نمودم، و خودم شخصا امورت را به عهده گرفتم، آرى در كتاب خدا آيهاى است كه سبب می شود مصيبتها را با آغوش باز بپذيريم: «ما همه از آن خدائيم و همه بسوى او باز خواهيم گشت»
به راستى كه امانت پس گرفته شد، و گروگان دريافت گشت، و زهرا خيلى سريع از دستم ربوده شد. اى رسول خدا اكنون ديگر چقدر اين آسمان نيلگون و زمين تيره در نظرم زشت جلوه مىكند! امّا اندوهم هميشگى گشته، و شبم به بيدارى كشيده، اندوه هرگز از دلم رخت نبندد تا آنگاه كه خداوند همان سرايى را كه تو در آن مقيم گشتهاى برايم برگزيند.
غصّهاى دارم بس دلخراش، و اندوهى دارم هيجان انگيز، چه زود ميان ما جدائى افتاد، من به خداوند شكوه مىبرم.
و به زودى دختر تو از همدستى امّتت عليه من و غصب حقّ خودش به تو گزارش مىدهد، پس احوال را از او جويا شو، كه بسى غمهاى سوزانى كه در سينه داشت و راهى براى پخش آن نمىيافت، اما به زودى بازگو خواهد نمود، و البتّه خداوند داورى مىكند و او بهترين داوران است.
اى رسول خدا بر تو درودى مىفرستم، درود وداعكنندهاى كه نه خشمگين است و نه دلتنگ، بنا بر اين اگر باز گردم از روى ملامت و دلتنگى نيست، و اگر بمانم از روى بدگمانى به وعدهاى كه خداوند به صبر پيشگان داده نیست، و البتّه كه صبر مباركتر و زيباتر است. و اگر بيم غلبه چيرهشوندگان بر ما نبود (كه مرا سرزنش كنند يا قبر فاطمه را بشكافند) ماندن در نزد قبر تو را بر خود لازم می نمودم، و در كنار آن به اعتكاف به سر مي بردم، و بر اين مصيبت بزرگ همچون مادرى فرزند از دست داده مىناليدم. در برابر ديد خدا دخترت پنهانى به خاك سپرده گشته، و حقّش به زور ستانده مىشود، و آشكارا از ارث خود محروم مىگردد، و حال آنكه هنوز از عهد تو ديرى نپائيده و ياد تو فراموش نگشته است. پس اى رسول خدا به سوى خداوند شكوه مىبرم. و بهترين صبر صبر بر ماتم تو است، و صلوات و رحمت و بركات خداوند بر تو و بر او (فاطمه) باد».
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قالَت فاطِمَةُ عليهاالسلام: مَرَّ بى رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله وَأَنـَا مُضْطَجِعَةٌ مُتَصَبِّجَةً فَحَرَّكَنى بِرِجْلِهِ وَقالَ يا بُنَيَّةَ قُومى فَاشْهَدى رِزْقَ رَبِّكِ وَلاتَكُونى مِنَ الغافِلينَ، فَاِنَّ اللّه َ يُقَسِّمُ اَرْزاقَ النّاسِ ما بَيْنَ طُلُوعِ الْفَجْرِ اِلى طُلُوعِ الشَّمْسِ.
حضرت زهرا عليهاالسلام فرمود: روزى پيامبر خدا صلي الله عليه و آله آمد در حالى كه من پس از نماز صبح خوابيده بودم، پيامبر صلي الله عليه و آله با پاى مباركش مرا تكان داد و فرمود: دخـتركم برخيز و شاهد روزى پروردگارت باش ـ در طلب روزى بـكوش ـ و از غـافـلان مبـاش زيـرا خـداوند روزى مردم را به هنگام سپيده صبح تا طلوع خورشيد تقسيم مى كند.
📚 سبک زندگی قرآنی
📕تحیت و سلام از دیدگاه قرآن 📚📚📚📚 📚 ✍️خداوند می فرماید: وَ إِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّو
💎واکنش پیامبر(ص) به سلام کردن یهودیان💎
🔆🔆🔆
♻️ نقل است: روزی یک یهودی وارد بر پیامبر(ص) شد در حالی که عایشه در کنار او نشسته بود، فرد یهودی گفت: السَّامُ عَلَيْكُمْ یعنی مرگ بر شما، رسول خدا (ص) در پاسخ فرمودند: عَلَيْكُمْ سپس شخص دیگری از یهود وارد شد و سلامی مثل سلام دوست خود گفت پیامبر(ص) نیز همان جواب را دوباره تکرار کرد و گفت: علیکم سپس شخص ثالثی وارد شد و همان سلام و باز همان پاسخ داده شد
در این هنگام عایشه غضبناک شد😡 و گفت: مرگ و غضب و لعنت بر شما باد ای معشر یهود ای برادران بوزینه ها و خوک ها ،
رسول خدا(ص) به او فرمود: كه اى عايشه! به درستى كه فحش و دشنام اگر به تصویر کشیده شود، هر آينه مثال بدى بود. رفق و نرمى و مدارايى هرگز بر چيزى گذاشته نشده، مگر آنكه آن را زينت و آرايش داده، و هرگز از آن برداشته نشده، مگر آنكه آن را قبيح و زشت ساخته است.
عايشه عرض كرد كه: يا رسول اللَّه! آيا گفتار ايشان را نشنيدى كه السّام عليكم؟
پیامبر(ص)فرمود: بلى، شنيدم. آيا نشنيدى آنچه را كه بر ايشان رد كردم و ايشان را به آن جواب دادم، گفتم: عليكم.
🏝🏝🏝
پس هرگاه مسلمانى بر شما سلام كند، بگوييد كه: سلام عليكم، و چون كافرى(غیر مسلمان) بر شما سلام كند، بگوييد: عليك .
📚اصول و روشهای تربیتی/اصل همراهی قول و عمل مربی
📖«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ»
اى مؤمنان، چرا چیزى را مىگویید که انجام نمیدهید؟
🏝🏝🏝🏝
🏝🏝🏝
🏝🏝
🏝
✍️احتمالات تربیتی آیه
1 - احتمال اول.«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ»، بیان میکند که وعدههایی ندهید که عمل نمیکنید.
لااقل این آیه بیان میکند که وعدههایی از ابتدا قرار هست عمل نکند، حتماً حرام است، حتی اگر کسی بگوید که خُلف وعده حرام نیست و مکروه است، اما وقتی وعده میدهد، اگر بداند و تصمیم دارد که عمل نکند، این دروغ است و حرام است. این احتمال اول است که نوعی از دروغ را دارد مذمت میکند.
💫💫💫
💫💫
💫
2 – احتمال دوم این است که «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ»، با بحث نفاق سروکار دارد، نفاق این است که از خود چهره خوبی نشان بدهد، درحالیکه در باطن و عمل، به آن پای بند نبوده است، چهره و سخن و ظاهر خوب هست، اما در باطن یا عمل خلاف آن است.
🌟🌟🌟🌟
🌟🌟
🌟
3 – احتمال سوم ، این است که کسی آمر و ناهی یا مبلغ یا مربی و یا معلم هست، بر اساس این ویژگیها، ارشاد و هدایت میکند، تعلیم و تربیت انجام میدهد، اما در موضوعاتی که به خودش هم ربط دارد، اما خودش اهل عمل به آن نیست. مربی غیر عامل است.
«لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ»، شخص آمر و مربی غیرعامل را بیان میکند، اینکه شخص امرونهی میکند، اما خودش عمل نمیکند،
اما آیه ظرفیت دارد که همه را در بر بگیرد، یعنی همه احتمالات را در بر میگیرد، «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ»، یک مفهومی دارد که بر آن وعد مکذوب صادق است که اولین احتمال بود، هم بر نفاق و دو چهرهای انطباق دارد که احتمال دوم بود، هم شامل احتمال سوم میشود که امر و تربیت و وضع و هدایت بدون عمل خود آمر و واعظ و مربی باشد
بنابر این شخص مربی و تربیت کننده نباید در گفتار و رفتار خود، دروغ. نفاق و تناقض باشد و وقتی می تواند موثر واقع شود که
وعده راست بدهد و یک چهره داشته باشد و خود نیز به آنچه میگوید التزام عملی داشته باشد
✨️
✨️✨️
✨️✨️✨️✨️