5.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فتح الفتوح انقلاب
@msy_bafgh_ir
تعجب میکنم از کسی که دم از آزادی
"به معنای تن ندادن به قانون" و بی بند و باری می زند! با اینکه حتی توی زمین فوتبال هم، هیچ بازیکنی آزاد نیست هر جوری که دلش میخواد رفتار بکنه.
آزادی وجود داره، اما آزادی در قالب و مسیرِ قانون.
اصلاً قانون یعنی محدودیت "حدّ داشتن".
اگه آزادی در زمین فوتبال در قالب قانون نباشد، بعید است بازیکنی مصدوم از زمین خارج نشود.
آیا عقلانیست که معتقد باشیم، زمین فوتبال قانون دارد و لازم الاجراست و هر کسی تخلف کند جریمه میشود، اما مملکت بی قانون است و هر خانمی با هر پوششی که دلش خواست میتواند به خیابان بیاید و کسی با او کاری نداشته باشد؟
@msy_bafgh_ir
آیا قصاص خوب است یا بد؟
#خدایمتعال
🌺وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَاْ أُولِيْ الأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
اى صاحبان خرد! براى شما در قصاص، حيات (و زندگى نهفته) است.
باشد كه شما تقوى پيشه كنيد.
#بقره۱۷۹
#توضیح
✍قصاص، يک برخورد و انتقام شخصى نيست، بلكه تأمين كنندهی امنيّت اجتماعى است.
در جامعه اى كه متجاوز قصاص نشود، عدالت و امنيّت از بين مى رود و آن جامعه، گويا حياتى ندارد و مرده است. هچنانكه در پزشكى، كشاورزى و دامدارى، لازمه حيات و سلامت انسان و همچنین گياه و حيوان، از بين بردن ميكروب ها و آفات است.
اگر به بهانه اينكه قاتل هيجان روانى پيدا كرده، بگوييم او رها شود، هيچ ضمانتى نيست كه در ديگر جنايت ها اين بهانه مطرح نشود، چون تمام جنايتكاران در حال سلامت، آرامش روحى و فكرى دست به جنايت نمى زنند.
با اين حساب تمام خلافكاران بايد آزاد باشند و جامعه سالم نيز تبديل به جنگل شود كه هركس بر اثر هيجان و دگرگونى هاى روحى و روانى، هركارى را بتواند انجام دهد.
گمان نشود كه دنياى امروز، دنياى عاطفه و نوع دوستى است و قانون قصاص، قانونى خشن و ناسازگار با فرهنگ حقوق بشر دنياست. #خیر
اسلام در كنار حكم قصاص، اجازه عفو
"گذشت" و اخذ خون بهاء "دیه" را اولیاء دم "خون" داده تا به مصلحت اقدام شود.
✍از آنجا كه قانون قصاص، ضامن عدالت و امنيّت و رمز حيات جامعه است، خداوند متعال در پايان آيه مى فرمايد:
#لعلّكمتتّقون
يعنى اجراى اين قانون، موجب خوددارى از بروز قتل هاى ديگر است.
#یعنی
✍درست است که یک نفر را میکُشی،
اما همین کشتن باعث می شود که جلوگیری شود از قتل های دیگر توسط آن قاتل که قرار است اعدام شود.
به حق اعدام میکنیم تا به ناحقّ،
نفر دوم، سوم و... کشته نشوند.
@msy_bafgh_ir
همرنگ هر جماعتی بودن، یعنی آفتابپرست بودن(که به هر رنگی در می آید).
⚠️کسی که یکتاپرست است، از آفتابپرست بودن بیزار است.
❌خواهی نشوی رسوا همرنگ #جماعت
باش
✅خواهی نشوی رسوا همرنگ #حقیقت باش
@msy_bafgh_ir
اشک
یه سوالی ذهنم مشغول رو کرده بود،
اون هم این بود که:
چطور میشه آدم به اندازه یه بال مگس واسه امام حسین(سلام الله علیه)
اشک بریزه و بعد، بهشتی بشه؟
بعد از این که منبر حاج آقا تموم شد، رفتم جلو همین سوال رو از حاج آقا پرسیدم
حاج آقا گفت: یه مثال میزنم،
تا فهم این مطلب برات آسون بشه.
گفت: یک قاشق قیمتش چقدره؟
گفتم: چند هزار تومان بیشتر نیست
گفت: حالا اگه بگن با این قاشق،
ناپلئون یا مثلاً یکی از پادشاهان ایرانی غذا خورده، قیمتش چقدر میشه؟
گفتم: خب احتمالًا میلیاردی
گفت: قاشق که فرق نکرد!!
اما یک عنوانی پیدا کرد به عنوان قاشق ناپلئون، درسته؟
حالا اشک هم، زمانی که عنوان امام حسین (سلام الله علیه) روی اون بیاد، ارزشمند میشه
گفتم: چرا خداوند، چنین ارزشی رو برای
اشک بر امام حسین(سلام الله علیه) قرار داده؟
گفت: اگه یکی دار و ندارش رو برای تو هزینه کنه، تو در عوض براش چه کاری انجام میدی؟
گفتم: منم دار و ندارم رو براش هزینه میکنم
گفت: احسنت؛ چون که امام حسین
(سلام الله علیه)، دار و ندارش رو در راه خدا و برای خدا هزینه کرد، خداوند هم هر چیزی که برای آن حضرت انجام بشه و نام او به رویش بیاید، ارزشمند میکنه و بهش پاداش بالایی میده.
#نکته
✍فراموش نکنیم که حقّ النّاس،
سر جاش محفوظه. اینطور نیست که حق دیگران(مال، غیبت، تهمت، تمسخر و...) به ذمّه ات باشه و با یه قطره اشک پاک بشه.)
شهید با اولین قطره خونش که در راه خدا ریخته میشه،
تموم گناهانش(اگر مرتکب شده باشد) آمرزیده میشه جز، حقّ النّاس.
@msy_bafgh_ir
اگر امت رهبر و پیشوا نداشته باشد، اصلًا مردنش مردن جاهلی است، برای اینکه صحیح تفسیر کردن و صحیح اجرا کردن دستورات اسلامی بستگی دارد به اینکه رهبری، رهبری درستی باشد و مردم پیوندشان را با رهبر محکم کرده باشند.
اسلام یک دین فردی نیست که کسی بگوید من به خدا و پیغمبر اعتقاد دارم و بنابراین به هیچ کس کاری ندارم.
خیر، غیر از خدا و پیغمبر، تو حتماً باید بفهمی و بشناسی که در این زمان رهبر کیست و قهراً در سایه رهبری او فعالیت کنی.
(امامتورهبری، ص۳۷)
@msy_bafgh_ir
نازپروردگی
به هر نسبت که مواجهه با شداید، مربی و مکمّل و صیقلده و جلابخش و کیمیا اثر است، پرهیز کردن اثر مخالف دارد.
لهذا دانشمندان گفتهاند بزرگترین دشمنیهایی که درباره اطفال و کودکان میشود همانهاست که پدران و مادران نادان به عنوان محبت و از روی کمال علاقه انجام میدهند؛
یعنی نوازشهای بیحساب، مانع شدن از برخورد با سختی، نازپرورده کردن آنها.
اینهاست که طفل را بیچاره و ناتوان بار میآورد، او را در صحنه زندگی خلع سلاح میکند، کاری میکند که کوچکترین ناملایمی او را از پا درآورد و کمترین تغییر وضعی سبب نابودی وی گردد؛ او را مثل کسی بار میآورند که هرگز در همه عمر به داخل آب نرفته و شناوری نکرده و نیاموخته است، و یکمرتبه مواجه شود با دریا و بخواهد در آن شناوری کند.
کسی که شناوری هیچ نمیداند، اولین باری که به آب بیفتد غرق میشود.
شناوری هم چیزی نیست که با غیر عمل، با درس و کتاب و گوشه اتاق بتوان یاد گرفت؛ هنراست، فن عملی است، باید رفت میان آب و در همان جا ضمن عمل و تلاش و زیر آب رفتن و بالا آمدن تدریجاً آن را آموخت.
(بیستگفتار، ص۱۵۰)
@msy_bafgh_ir
پيوند نماز با حقوق اطرافیان
🌧 سفارش شده است قبل از رفتن به مسجد پياز نخوريد تا كساني كه در اطراف شما هستند از بوي دهان شما ناراحت نشوند .
🌧 به محل سجده فوت نكنيد تا غبارش مجاورين شما را آزار ندهد .
🌧 اگر كسي سجادهاي در محلي پهن كرده ، ديگري حق ندارد سجاده او را برداشته و خودش جاي او نماز بخواند . چرا كه اگر فرد اول راضي نباشد ، نماز در محل غصبي است و اشكال دارد .
🌧 اگر كودكي در مجلسي نشسته است حتي بالاترين شخصيت هم حق ندارد او را بلند كند و جاي او بنشيند.
📚 پیوند های نماز ؛ حضرت استاد قرائتی ؛ صفحه 58
@msy_bafgh_ir
استاد_میرباقری:
◀️ آنموقع که خدا بر انسان سخت میگیرد و او را در فشار قرار میدهد نشانه اهانت به انسان نیست! کجای این، اهانت است؟ میخواهد انسان رشد کند. منتها فقط خداست که میداند چه کسی با #ثروت رشد میکند و چه کسی با #فقر.
◀️ آنچه که خداوند میدهد زمینه رشد است نه آن چیزی که ما دنبال آن هستیم! اگر ما فکر میکنیم که چیز دیگری زمینه رشد ماست اشتباه میکنیم. اگر خداوند کسی را به فقر مبتلا کرد و او اصرار کند که ثروت به دست بیاورد زمین میخورد. برای همین خداوند میگوید: «نگاهتان را به عالم اصلاح کنید»
◀️ اگر نگاهتان را به عالم اصلاح نکنید نمیتوانید در مسیر بندگی استقامت کنید؛ مردم دنبالتان بیایند خوشحال میشوید و اگر پراکنده شوند غصه میخورید و تنها که بشوید زمینگیر میشوید!
اما اگر نگاهتان را عوض کردید، همه چیز عوض میشود. نگاهتان را وسیع کنید و آیندۀ عالَم را هم ببینید. امام زمان را ببینید. رجعت را ببینید. خدا را ببینید. چرا فقط دنیا را میبینید؟ روزی بساط زمین جمع خواهد شد؛ کوهها مثل پنبه خواهند شد و اراده پروردگار ظهور پیدا خواهد کرد. آن روز، انسانی که خدا را در پشت این نعمتها فراموش کرده بود خواهد فهمید که همه چیز را باخته است.
چرا فقط دنیا را میبینید؟ نگاهتان را به عالم و نعمتهایش اصلاح کنید.
◀️ اگر انسان نگاهش را اصلاح کرد، آیا از دینش دست برمیدارد؟ آیا در برابر فراعنه میترسد؟ وقتی فهمید دنیا دار امتحان است، نه خوشیاش موضوعیت دارد و نه سختیاش. در هر دو صورت باید رشد کرد. اگر مثل سلیمان نبی به تو حکومت دادند باید رشد کنی؛ مثل امام حسین(ع) هم باید در گودی قتلگاه به خدا برسی».
@msy_bafgh_ir
⚡️ رهبر معظم انقلاب: باید حق این جامعیت دین اسلام را ادا کرد.
اسلام دین جامعی است. باید حق این جامعیت را ادا کرد. قدرتهای سیاسی مادی اصرار دارند بر اینکه اسلام را منحصر کنند در عمل فردی و عقیدهی قلبی؛ این تلاش از قدیم بوده است. در دورهی تشکیل جمهوری اسلامی این تلاش مضاعف شده است.
این قدرتها با گرایش باطناً سیاسی و ظاهراً فکری، سعی میکنند فردی بودن اسلام را تئوریزه کنند. به متفکرین و نویسندگان و فعالان فکری مأموریت داده میشود دربارهی این مساله بنویسند و اثبات کنند که اسلام به مسائل اجتماعی، مسائل زندگی، مسائل اساسی بشریت کاری ندارد و اسلام یک عقیدهی قلبی است.
ادای حق جامعیت اسلام در درجهی اول این است که تلاش کنیم نظر اسلام را دربارهی خودش که به کدام عرصه از عرصههای زندگی اهتمام میورزد، در آنها نظر دارد و اقدام دارد، تبیین و ترویج و بیان کنیم؛ اول قدم این است، بعد هم سعی کنیم آن را تحقق ببخشیم.
آنچه که اسلام مطرح میکند این است که عرصهی فعالیت این دین تمام گسترهی زندگی بشر است؛ از اعماق قلب او تا مسائل اجتماعی، تا مسائل سیاسی، تا مسائل بینالمللی، تا مسائلی که به مجموعهی بشریت ارتباط دارد.
٢ آبان ١۴٠٠
@msy_bafgh_ir
🔸معنای #فقه چیست؟
فقه به معنای عام عبارت از آگاهی از دین است و شامل جمیع معارف اسلامی میشود اما فقه به معنای خاص، که ستون فقرات و بنیه اصلی حوزههای علمیه و به معنای وسیعتر، استخوانبندی زندگی اجتماعی و سیاسی است به «آگاهی از علم دین و فروع دینی و استنباط وظایف فردی و اجتماعی انسان از مجموعهی متون دینی» تلقی میگردد.
👤رهبر معظم انقلاب
@msy_bafgh_ir