یک راه میانبر برای معلمان و مربیان در تربیت
آدم کاربلدی بود: اطلاعات خوبی داشت، بامحبت و دلسوز، پردغدغه، خوشسر و زبان، اهل مطالعه؛ ولی حاضر نمیشد به جمع ما در مدرسه یا مسجد ملحق بشود. استدلالش هم این بود که: «وقتی خودم این همه درب و داغونم، چطور بقیه رو تربیت کنم؟»
حکایت رفیق ما و دل کوچکش، حکایت پرتکراری بود که مانع راهش شده بود. بهترین کار این بود که سوالش را از استاد بپرسیم، جلو رفت و گفت: «اگر بخواهم کار تربیتی کنم، برای من که ابتدای راه هستم، راه میانبری هست؟»
استاد جواب دادند که:
کمک گرفتن از بچهها
خودتان را در عمل بیندازید و در این مسیر حرکت کنید. راه میانبر این است که با کمک بچهها راه را طی کنید. همین زحمتهایی که میکشید، گفتگوهایی که با آنها دارید را خدا میبیند و به شما کمک میکند.
و در ادامه این راه میانبر را استاد، اینطور شرح دادند:
محال ندیدن کار
از آیت الله بهجت (ره) پرسیدند: «وقتی خودمان به کمال نرسیدیم، چطور دیگران را به کمال دعوت کنیم؟» فرمودند: «اگر قرار بود همه ما به کمال برسیم که امر دعوت، محال میشد».
صداقت در گفتار
با بچهها و دانش آموزان صادق باشید. امام صادق علیهالسلام متواضعانه حالشان را با اصحاب در میان میگذاشتند. مثلاً میفرمودند: «وقت عبادت است مرا تنها بگذارید» (۱).
یا امام علی علیهالسلام در ابتدای نامه ۳۱ اینطور با صداقت صحبت میکنند: «من الان سنی ندارم که به این فکر باشم که به فرد دیگری بپردازم و در فکر هستم که چطور خودم را از دنیا نجات بدهم؛ ولی چون تو را خیلی دوست دارم و مثل پاره تن من هستی برایت نامه مینویسم»
بزرگنمایی نکردن
خودت را فداکارتر از امام علی علیهالسلام نشان نده! وقتی امام ما هر کاری که انجام دادند را برای خودشان و نجاتشان معرفی میکنند و میگویند: «یک قدم هم برای شما برنداشتم، هر چه کردم برای خودم بوده» (۲) ما هم باید شبیه ایشان مسائل را در میان بگذاریم تا حس کنند از خودشان هستیم، نه این که خودمان را بزرگتر و جلوتر نشان بدهیم. عموماً خود بچهها معلم را بزرگتر حس میکنند و گاهی همراهی دارند.
ارتباط خوب با دانش آموزان و انداختن خود در صحنه عمل، یک راه میانبر موثر است، در این راه خدا به شما کمک میکند.
بیانات حجت الاسلام پناهیان، کرامت 1، ذیل بحث مدرسه آرمانی، پاسخ به سوالات مخاطبین
منابع:
۱. حدیث عنوان بصری
۲. قالَ عَلِیٌّ(ع) یَوماً: ما أحسَنتُ إلى أحَدٍ قَطُّ! فَرَفَعَ النّاسُ رُؤوسَهُم تَعَجُّباً، فَقَرَأَ: «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها». «روزى، على(ع) فرمود: «من هرگز به هیچکس خوبى نکرده ام!». مردم، سرهاى خود را از روى شگفتى بلند کردند. وى [علیه السلام] این آیه را خواند: «اگر نیکى کردید، به خودتان نیکى کرده اید و اگر بدى کردید، به خودتان بد کرده اید». (نثر الدرّ: 1/ 293)
نگارنده سرکار خانم صالحی پژوهشگر کانون رشد و آموزش مربی تراز انقلاب اسلامی.
مجموعه مدارس آسمانی
🌷 آیتالله #سعادت_پرور:
✍ کــسی که نظم مـادی ندارد، به درد
سیر و سلوک نمی خورد، چون کسی که
نظم مادی نداشت، به طـریق اولی نظم
مــعنوی هم که رکـــن در سیر و سلوک
است نخواهد داشت.
📚 برگرفته از کتاب سلوک با فرزند، ص 303
مجموعه مدارس آسمانی
دو راهی انتخاب و رفتن به ویرانه!
↔️ رسیده بودم سر دو راهی انتخاب، رفتن به مدرسه دینی باکو و تدریس، یا حفظ مسئولیت وزین فعلی در قم؟
💔 نگران دوری از فضای معنوی قم بودم. برای مشورت نزد آقای بهجت رفتم و فکر میکردم توصیه ایشان به ماندن در قم است. حرفهایم را که شنید، گفت: «طبیب باید آنجا برود که مریض زیاد است؛ بروید باکو!»
📿 دوباره تاکید کردم و گفتم: «اگر از امور معنوی دور شوم چه؟» محکم گفت: «نخیر آقا! ویرانیهای آنجا را در نظر بگیرید. خیال میکنید سیر و سلوک به این است که تسبیح هزاردانه بگیرید و ذکر بگویید؟! این نیست آقا، بروید!»
📖 خاطرهی یکی از شاگردان حضرت آیت الله بهجت
🌱 سلام و درود بر همه معلمانی که ویرانهها رو گلستان کردند
مجموعه مدارس آسمانی
گرامیداشت مقاممعلم
با حضور مادران بزرگوار 🌺🌺🌺
و حضور خادمان حریم امن رضوی سلام الله علیه 💚💚💚
از همه شما سپاسگزاریم
🌺🌺🌺🌺🌺
مجموعه مدارس آسمانی
5.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دوری از تو برام یه ثانیهاش یه ساعته
میبخشی منو خیالم از تو راحته
#السلطان_اباالحسن💚
#چهارشنبه_های_امام_رضایی🕊
مجموعه مدارس آسمانی