قال الصادق علیه السلام:"نفس المهموم لظلمنا تسبیح و همه لنا عبادة و كتمان سرنا جهاد فى سبیل الله. ثم قال ابو عبدالله علیه السلام: یجب ان یكتب هذا الحدیث بالذهب."
امام صادق علیه السلام فرمود: نفس كسى كه به خاطر مظلومیت ما اندوهگین شود، تسبیح است و اندوهش براى ما، عبادت است و پوشاندن راز ما جهاد در راه خداست.
اصول کافی، ج 2، ص 226
#گروه_تربیتی
🍃کانال مجموعه تبیین حقایق🍃
🆔 @mtabeen
▪️ رابطۀ «محرم حقیقی» با «محرم هر سال»
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«محرّمِ حقيقي، تکرارناپذير است اما در ماه محرم هر سال _ که تکرار میشود_ حقيقتي از محرم حقيقي، نازل شده و دري به سوي محرم حقيقي بر عالم دنيا باز میشود؛ لذا خيلی از فيوضاتي که در آن محرمِ حقيقي نازل شده، در دسترس خواهند بود.
نبي اکرم(ص) و سيدالشهدا(ع) عبادتي و بندگیای در محرم کردند، که درهاي رحمت بر روي تمام آسمانها و زمين باز شد. هر سال که محرم تکرار ميشود و مجالس عزا برپا ميشود، نسيمي از رحمت عاشورا بر آن مجالس ميوزد.
امام صادق(ع) به شاعري فرمودند: براي ما روضه بخوان. او روضه خواند تا گريه از اهل خانه بلند شد. حضرت به او فرمودند ملائکهاي که در مجلس گريه کردند از آدمها بيشتر بودند.
هر مجلسي که مرتبط با عاشوراي امام حسين(ع) باشد رزقي که مخصوص عاشورا است در آن نازل ميشود».
#گروه_تربیتی
🍃کانال مجموعه تبیین حقایق🍃
🆔 @mtabeen
جلسه هماهنگی اولین کارگروه در گروه تربیتی مطالعات کودک با عنوان کارگروه منظومه تربیتی آیت الله حائری شیرازی
#گروه_علمی_مطالعات_کودک
#گروه_تربیتی
🍃کانال مجموعه تبیین حقایق🍃
🆔 @mtabeen
حیات عقلانی تمدن اسلامی و نقش قرآن در شکوفایی آن.pdf
673.6K
💢حیات عقلانی تمدن اسلامی و نقش قرآن در شکوفایی آن
✍️ قدرتالله قربانی*
#مقاله_منتخب
#قرآن_و_شکوفایی_تمدن_اسلامی
🔸#چکیده
نقش حکیمان مسلمان در شکوفایی تمدن اسلامی انکارناپذیر است و نیز نقش قرآن در شکلگیری #تفکر_عقلانی و فلسفی مسلمانان از مهمترین پرسشها و مسائل پیش روست. به نظر میرسد که جامعیّت قرآن در ارائه آموزههای جهانشمول برای بسترسازی تحقق سعادت حقیقی بشر باعث گردیده تا در این کتاب الهی، در زمینههای حکمی و عقلانی چون خداشناسی، جهانشناسی، انسانشناسی، اخلاق، سیاست و اجتماع برخی آموزههای لازم و جهتدهنده #اندیشه متفکران مسلمان، اعمّ از متکلمان و فلاسفه بیان شده باشد. از این رو، ملاحظه نظام عقلانی اوّلین فیلسوفان مسلمان چون فارابی و ابنسینا موارد گوناگونی از تأثیرپذیری نظام فلسفی آنان را از قرآن نشان میدهد که محوریّت هستیشناسی توحیدی و تبیین خاصّ از #معرفتشناسی وحیانی از مهمترین آنهاست. در این تحقیق، تلاش میشود با توجّه به اوصاف کلّی قرآن و با ذکر برخی آموزههای حَکمی، عقلانی و فلسفی آن، نحوه تأثیرپذیری فیلسوفان اسلامی چون فارابی و ابنسینا از آن در ابعاد گوناگون فلسفه خود بیان شود تا نشان داده شود که فلسفه اسلامی، علیرغم منابع غیراسلامی، تنها در پرتو تعالیم عقلانی و فلسفی قرآن بود که ویژگی «اسلامی» را به خود گرفت.
🔹متن کامل مقاله در 👈 yon.ir/a9Ae0
🔻پینوشت
*دکتر قدرتالله قربانی استادیار دانشگاه خوارزمی
#گروه_تربیتی
🍃کانال مجموعه تبیین حقایق🍃
🆔 @mtabeen
نام : شاهرخ ضرغام
تاریخ تولد : ۱۳۲۸
محل تولد : تهران
تاریخ شهادت : هفدهم آذرماه 1359
محل شهادت : آبادان
اینها مشخصات شناسنامه ای اوست. کسی که در سی و یک سال عمر خود زندگی عجیبی را رقم زد.
از همان دوران کودکی با آن جثه درشت خود، نشان داد که خلق و خوی پهلوانان را دارد .
شاهرخ هیچگاه زیر بار حرف زور و ناحق نمی رفت. دوازده سالگی طعم تلخ یتیمی را چشید.😣
در جوانی به سراغ کشتی رفت.
قهرمان جوانان، نایب قهرمان بزرگسالان، دعوت به اردوی تیم ملی کشتی فرنگی. همراهی تیم المپیک ایران و...
اما اینها همه ماجرا نبود. قدرت بدنی، شجاعت، نبود راهنما، رفقای نا اهل و ... همه دست به دست هم داد.😔 انسانی بوجود آمد که کسی جلودارش نبود هرشب کاباره، دعوا، چاقوکشی و ...
پدر نداشت. از کسی هم حساب نمی برد. مادر پیرش هم کاری نمی توانست بکند الا #دعا! اشک😭 می ریخت و برای فرزندش دعا می کرد.
خدایا پسرم را ببخش، عاقبت به خیرش کن. 😞خدایا پسرم را از سربازان امام زمان(عج) قرار بده . دیگران به او می خندیدند. اما او می دانست که سلاح مومن دعاست. کاری نمی توانست بکند الا دعا. همیشه می گفت: خدایا فرزندم را به تو سپردم. خدایا همه چیز به دست توست. هدایت به وسیله توست. پسرم را نجات بده!
#گروه_تربیتی
🍃کانال مجموعه تبیین حقایق🍃
🆔 @mtabeen
ادامه..
زندگی شاهرخ در غفلت و گمراهی ادامه داشت. تا اینکه دعاهای مادر پیرش اثر کرد. مسیحا نفسی آمد و از انفاس خوش او مسیر زندگی شاهرخ تغییر کرد .🌸
بهمن ۵۷ بود. شب و روز می گفت: فقط امام، فقط #خمینی (ره)
وقتی در تلویزیون صحبت های حضرت امام پخش می شد، با احترام می نشست. اشک 😭می ریخت و با دل و جان گوش می کرد.
می گفت: عظمت را اگر خدا بدهد، می شود خمینی، با یک عبا و عمامه آمد. اما عظمت پوشالی شاه را از بین بُرد.
همیشه می گفت: هرچه امام بگوید همان است. حرف امام برای او فصل الخطاب بود.
برای همین روی سینه اش خالکوبی کرده بود که: فدایت شوم خمینی.🌷
از همان دوستان قبل از انقلاب، یارانی برای انقلاب پرورش داد. وقتی حضرت امام فرمود: به یاری پاسداران در کردستان بروید. دیگر سر از پا نمی شناخت. حماسه های اورا در سنندج، سقز، شاه نشین و بعدها در گنبد و لاهیجان وخوزستان و... هنوز در خاطره ها باقی است.
شاهرخ از جمله کسانی است که پیر جماران در رسایشان فرمود: اینان ره صد ساله را یک #شبه طی کردند. من دست و بازوی شما پیشگامان رهائی را می بوسم و از خداوند می خواهم مرا با بسیجیانم محشور گرداند.🔹
وقتی از گذشته زندگی خودش حرف می زد داستان #حُر را بازگو می کرد خودش را حُر نهضت امام می دانست. می گفت: حُر قبل از همه به میدان #کربلا رفت و به #شهادت رسید، من هم باید جزء اولین ها باشم.
#شهیدشاهرخضرغام
#گروه_تربیتی
🍃کانال مجموعه تبیین حقایق🍃
🆔 @mtabeen
جوانان بنیهاشم بیایید!
فراخوانِ تاریخیِ حسین است برای پار کار آوردن همهی #جوانان انقلابی...
#گروه_تربیتی
🍃کانال مجموعه تبیین حقایق🍃
🆔 @mtabeen
#تربیت_تشکیلاتی
💠مجموعه تشکیلاتی، حیاتش به این است که از بالا مرتب زیر نظر باشد. یعنی یک نفر، دائم به آن #تشکیلات نگاه کند.
💠این نگاه، مثل نور چراغ قوه است و تا زمانی که به یک نقطه افتاده باشد، آن نقطه روشن است. اما به مجردی که چراغ قوه را گرداندید، دیگر آن نقطه روشن نیست. کسی که بالا سر است باید دائم مجموعه را زیر نظر داشته باشد و با چشم و نگاه اوست که مجموعه جان میگیرد.
💠نگاه که عرض میکنم، نگاه ظاهری نیست؛ مقصود، مدد رساندن فرد ناظر و بالا سر است.
🔹امام خامنهای - ۱۳۷۳/۴/۲۲
#گروه_تربیتی
🍃کانال مجموعه تبیین حقایق🍃
🆔 @mtabeen
🌀 طبق آیۀ قرآن، چند قطبیکردن جامعه یک روش فرعونی برای تسلط بر جامعه است
🌀 برای هردو گروه که دوقطبیِ «اصلاحطلب اصولگرا» را پذیرفتند متأسفم! چون به ضعیفشدن جامعه کمک کردند
🔻 #آخرین_آمادگی_برای_ظهور (ج۷)- ۲
🔹 قرآن دربارۀ مدیریت فرعونی توضیح میدهد و میفرماید «جَعَلَ أَهْلَها شِيَعاً» فرعون قومی را که میخواست بر آنها تسلط پیدا کند «چند قطبی» کرد! چند قطبیکردن جامعه یکی از رفتارهای فراعنه برای تسلط بر جامعه است.
🔹 برخی از سیاستمداران در جامعۀ ما اگر مقولهای مثل «دوقطبیکردن جامعه به اصلاحطلب و اصولگرا» نباشد اصلاً حیات سیاسی نخواهند داشت.
🔹 بنده برای هردو گروه که این دوقطبی را پذیرفتند کاملاً متأسفم! اگر کسی انقلابی بوده و به او گفتند «اصولگرا» حتماً اشتباه کرده که پذیرفته؛ چون به «شِیَعاً»شدنِ جامعه کمک کرده و این یعنی ضعیفشدن جامعه و امکان سلطه بر جامعه توسط فراعنه.
🔹 این دوقطبیسازی، از ابتدا یا دست افراد نادان بوده یا دست دشمنان دانا. صهیونیستها تمام دنیا را به این شیوه دارند اداره میکنند، یعنی جامعه را پاره پاره و قطببندی کرده و مردم را سر کار میگذارند که «یکدفعه به این طرف رأی بده، یکدفعه به آن طرف رأی بده!» جالب اینجاست که تهِ هر دو قطب هم خودشان هستند!
🔹 البته در جامعۀ ما نتوانستند این طرح را واقعاً خوب اجرا کنند و این طرح در جامعۀ ما، بهشدت گیج اجرا شده است. همین رئیسجمهور ما یک زمانی جزء رئوس جریان اصولگرایی بود و همیشه اسمش در لیستها بود ولی حالا آمده است اینطرف! یا آنیکی میرود آنطرف و...
🔹 چرا در کشور ما نمیتوانند این دوقطبیسازی را خوب اجرا کنند؟ چون اینجا یک جریان مدیریتی صحیح به نام «مدیریت ولایی» وجود دارد. اما وقتی ببینند بازیشان به نتیجه نمیرسد، یک دو قطبیِ دیگر درست میکنند. روزنامههای بیبیسیچی هم سعی میکنند همهچیز را دو قطبی کنند؛ همانطور که بیبیسیِ خبیث این کار را میکند!
🔹 بین مادر و نامادری اگر دعوا بشود، مادر از حق خودش میگذرد تا بچه سالم بماند، ولی اگر هردو طرفِ دعوا نامادری باشند چه؟ بچه شقّه میشود! این طرحی است که صهیونیستها دارند آمریکا و اروپا را با آن اداره میکنند؛ خُب چرا همین را در ایران اجرا نکنند؟! شما فکر میکنید سیاستمدارهای ما خیلی باهوش هستند که بازی نخورند!
🔹 ما به این بازیِ کثیف «اصولگرا اصلاحطلببازی» رسمیت دادهایم و این موجب خفقان روانی در جامعه شده است؛ چون هرکسی میخواهد حرفی بزند اول انگِ اصولگرا یا اصلاحطلب به او میزنند تا نگذارند آن طایفۀ مقابل، حرفش را بشنود. وقتی دو گروه به همدیگر ناسزا میگویند؛ نه جای اظهار نظر و گفتگو باقی میماند نه جای نقد علمی!
🔹 این خفقان موجب شده است در هر دو گروه، ضُعفای آنها بالا بیایند، چون میگویند: «این بالاخره آدمِ ما است و باید از او طرفداری کنیم و اِلا آبرویمان در خطر است!» مگر اینجا عصر جاهلیت است؟!
🔹 در تاریخ اسلام فقط یکبار پیامبر با امت خودش قهر کرد، آن هم زمانی بود که «عبداللهبناُبی» مردم مدینه را به دو قسمت کرد و بر شقاق مهاجر و انصار تأکید کرد. گفت «ما انصار باید علیه مهاجرین قیام کنیم، آنها ما را قبول ندارند و ما آنها را قبول نداریم!» وقتی این حرف به گوش پیغمبر(ص) رسید آنقدر غضبناک شد که یکروز با کسی حرف نزد. سورۀ منافقین هم در همین باره نازل شد.
👤علیرضا پناهیان
🚩دانشگاه امامصادق(ع)- ۹۸.۶.۱۵
#گروه_تربیتی
🍃کانال مجموعه تبیین حقایق🍃
🆔 @mtabeen
إنالله و إنا إلیه راجعون!
آجرک الله یابقیةالله
آجرک الله یاصاحبالزّمان
أعظم الله اجورنا و اجورکم بمصابنا بالحسین علیهالسلام 🏴
#محرم
#عاشورا
"عاشورا بر شما تسلیت باد.
#گروه_تربیتی
🍃کانال مجموعه تبیین حقایق🍃
🆔 @mtabeen
#پیام_کوتاه
✍ شخصی به علامه طباطبایی گفت:
یک ریاضتی برای پیشرفت معنوی به من بفرمایید.
🔷علامه فرمود: بهترین ریاضت خوش اخلاقی در خانواده است.
#گروه_تربیتی
🍃کانال مجموعه تبیین حقایق🍃
🆔 @mtabeen
🔻ایجاد «دوقطبی کاذب» در جامعه، رفتاری منافقانه است
🔻دیکتاتوری ناشی از دوقطبیسازی، شومتر است یا دیکتاری رضاخان و آلسعود؟
🔻 #مقدمات_شهادت_امامحسین(ع)- ۱
🔸یکی از ریشههای واقعۀ کربلا، جریان نفاقی بود که در همان دورۀ پیامبر(ص) شکل گرفت؛ زمانی که «عبداللهبناُبی» در سخنرانیاش «دوقطبیِ مهاجرین و انصار» درست کرد. وقتی این حرف به گوش پیغمبر(ص) رسید، حضرت آنقدر غضبناک شد که یکروز با کسی حرف نزد. (تفسير قمي/۲/۳۶۹)
🔸«عبدالله بن ابی» جامعۀ مدینه را دوقطبی کرد و سورۀ منافقین، دربارۀ او نازل شد. البته اختلاف نظر در جامعۀ اسلامی مایۀ برکت است، اما ایجاد دوقطبیِ کاذب در جامعه، و ذلیلکردن یک قطب، و عزیز دانستن یک قطب دیگر، یک رفتار منافقانه است.
🔸 دوقطبیسازی موجب میشود خفقان روانی و دیکتاتوری رسانهای در جامعه ایجاد بشود، چون هر کسی میخواهد انتقاد کند، میترسد که او را منسوب کنند به یکی از دو قطب. لذا هر انتقادی، تلقّی به توهین میشود و با هر امر به معروف و نهی از منکری، خیلی سخت برخورد میشود.
🔸 تقاضا میکنم اندیشمندان بررسی کنند «دیکتاتوری رسانهای» که معمولاً ذیل عملیات دوقطبیسازی کاذب انجام میگیرد، شومتر است یا دیکتاتوریِ انواع دیکتاتورها مثل رضاخان قلدر و آلسعود؟
🔸یکی دیگر از ضررهای دوقطبیسازی این است که موجب میشود شایستهسالاری از بین برود و کسانی بالا بیایند که شایسته نیستند، چون هر کسی از هر دو قطب بالا بیاید و شایسته نباشد، میگویند «دیگر این فرد مال قطب ما است و باید از او دفاع کنیم؛ چارهای نیست!»
👤علیرضا پناهیان
🚩دانشگاه تهران- ۹۸.۶.۲۲
👈🏼صوت و متن کامل:
📎 panahian.ir/post/568
#گروه_تربیتی
🍃کانال مجموعه تبیین حقایق🍃
🆔 @mtabeen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #چهارشنبه_های_طلایی
🌹 کلیپ اختصاصی از کار فرهنگی فوق العاده بچه های آتش به اختیار کانال بردار 🌹
#حتما_ببینید و با پخش کلیپ ما رو حمایت کنید
#رسانه_های_غربی
#حجاب
#گروه_تربیتی
🍃کانال مجموعه تبیین حقایق🍃
🆔 @mtabeen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#غرب_بدون_سانسور
زن کشی در فرانسه!
به صدا در آمدن زنگ هشدار زن کشی و خشونت علیه زنان در فرانسه
کشته شدن هر سه روز یک زن در فرانسه قبله آمال غرب پرستان
غرب پرستان مدعی هستن که در غرب حقوق زن رعایت میشه ! خشونتی علیه زن رخ نمیده!
#گروه_تربیتی
🍃کانال مجموعه تبیین حقایق🍃
🆔 @mtabeen
🍀 کودک باید مستقل بار بیاید !
✅آن هایی که با کودک گفت وگو نمی کنند ،برای او به میزان فهمش ،توضیح نمی دهند ،
✅دلیل نمی آورند ،یادر برابر سوال های او برای خلاصی خود ،سریع جواب می دهند،
✅ ویا به خاطر محبت غیر حکیمانه ،اجازه تجربه مشکلات را نمی دهند و خودشان تمام مسائل اورا با دل سوزی حل می کنند ،
✅توقع دارند کی و کجا #کودک شان اندیشیدن و توان حل مسئله را بیاموزد؟؟؟
#نکات_کاربردی_تربیتی
#گروه_تربیتی
🍃کانال مجموعه تبیین حقایق🍃
🆔 @mtabeen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🔰بیانات منتشرنشده رهبر انقلاب در پی حذف نام شهدا از معابر توسط شهرداری تهران
#کوچه_شهید
#گروه_تربیتی
🍃کانال مجموعه تبیین حقایق🍃
🆔 @mtabeen
❌ رهبر انقلاب صبح امروز: آمریکا بداند که ما سردرگم نمیشویم
👈 جمهوری اسلامی، جمهوری عزت است
🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز: الان مشاهده میکنید، باز مسئلهی مذاکره را آمریکاییها همین طور دارند دنبال میکنند. این یک ترفند است. این را باید همه بدانند. همه باید توجه کنند.
🔹️ البته آمریکا هم یک، آمریکاییها هم یک جور حرف نمیزنند. گاهی میگویند مذاکرهی بیقید و شرط. گاهی میگویند مذاکرهی بدون پیششرط. گاهی میگویند مذاکرهی با دوازده شرط. حالا یا واقعاً سیاستشان، سیاست آشفتهای است، نمیدانند چه میخواهند، که احتمال دارد این باشد، یا هم این است که دارند ترفند میزنند. یکی از ترفندها هم همین است. یکی یک حرفی بزند، آن دیگری یک چیز دیگری بگوید، برای اینکه طرف مقابل را سردرگم کنند. لکن ما سردرگم نمیشویم، ما راهمان روشن است. ما میفهمیم داریم چه کار میکنیم.
⛔ آمریکا که میگوید #مذاکره کنیم، مقصودش این نیست که بیاییم یک راهحل عادلانهای پیدا کنیم. نه. مقصودش این است که بیاییم سر میز مذاکره بنشینیم، ما یک چیزی بگوییم، شما آن را قبول کنید. این است. مقصود از مذاکره این است.
🔹️ حالاها این قدر گستاخ شدند که همین را صریح هم میگویند. قبلها بنده این را میگفتم که آمریکاییها مقصودشان این است. بعضیها میگفتند نه، نهخیر، این جور نیست. اما حالا خود آمریکاییها میگویند.
🔹️ همین چند روز قبل از این یکیشان باز همین حرف را زد که باید بنشینیم سر میز مذاکره با ایران و ایران فلان چیزها را قبول کند. مقصود اینها از مذاکره این است. یعنی ما یک چیزی بگوییم، شما آن را قبول کنید. خیلی خب، بروند با آن کسانی که به عنوان گاو شیرده آنها عمل میکنند، بروند با آنها هر جور میخواهند همین طور مذاکره کنند.
🔺️ اما جمهوری اسلامی، جمهوری مؤمنین است، جمهوری مسلمین للّه است، جمهوری عزت است. ۹۸/۶/۲۶
💻 @Khamenei_ir
#نقش_مادر_در_پذیرش
#ولایت_فرزندان
🍃ولايت اهل بيت علیهم السلام در دل فرزندی قرار ميگيرد كه مادرش بسيار پاك باشد. هرچه مادر پاكتر باشد در نسل بعد آثارش معلوم می شود و بچه هايش اهل بيتیتر هستند و پذيرششان نسبت به اهل بيت علیهم السلام بالاتر است. اين نقش و مسئوليت كمي نيست كه زن ميتواند در نسل بعد يك جامعه را اهل بيتي نماید؛ همچنانکه ميتواند از اهل بيت علیهم السلام دور كند و فاسد العقيده نماید.
«حجت الاسلام ناصری»
#گروه_تربیتی
🍃کانال مجموعه تبیین حقایق🍃
🆔 @mtabeen
#تذکر
✔️ شهید صدر و مطالعه
❓ کسی از استاد شهید آیتالله سید محمدباقر صدر میپرسد : اگر کسی از شما بپرسد که سید محمدباقر صدر چطور سید محمدباقر صدر شد، چه پاسخی میدهید؟
🔹شهید صدر : محمدباقر صدر یعنی ١٠درصد مطالعه و ٩٠درصد اندیشیدن.
❓شما در روز چند ساعت مطالعه میکنید؟
🔹شهید صدر: این طور نپرس. بپرس: در شبانهروز چند ساعت را با کتاب سپری میکنی؟
❓این دو سؤال چه فرقی با هم دارند؟
🔹شهید صدر: اگر از من بپرسی در روز چند ساعت مطالعه میکنی، خواهم گفت روزی ٨ یا ١٠ ساعت. اما اگر از من سؤال کنی که چند ساعت با کتاب هستی، خواهم گفت: در تمام مدت بیداری با کتاب هستم؛ وقتی در خیابان راه میروم، وقتی در مغازه گوشتفروشی منتظرم، وقتی سر سفره غذا نشستهام، وقتی در بسترم و میخواهم بخوابم، در همه این حالات مسئلهای در ذهنم هست و به حل آن فکر میکنم. بنابراین من همیشه با کتاب هستم؛ کتاب با من زندگی میکند و من هم با کتاب زندگی میکنم.
📚 السیرة والمسیرة فی حقائق و وثائق، ج٢، ص٢٩٢.
#گروه_تربیتی
🍃کانال مجموعه تبیین حقایق🍃
🆔 @mtabeen