هدایت شده از کانال اطلاع رسانی استاد بهجت پور
Tafsir 11.mp3
27.65M
صوت جلسه 11 مهارت بیان تفسیر استاد بهجت پور// / فراتفسیر 1 @bahjatpoor
هدایت شده از کانال اطلاع رسانی استاد بهجت پور
Tafsir 12.mp3
19.45M
ضوت جلسه 12 مهارت بیان تفسیر استاد بهجت پور// فراتفسیر 2 @bahjatpoor
خلاصه مطالب کرسی ارائه نظر.pdf
121.4K
سلام علیکم خلاصه کرسی ارائه نظر حجت الاسلام محمد مولایی پیرامون امنیت فرهنگی قرآن محور که امشب در کلاس درس خارج تفسیر به ارائه بحث پرداختند، خدمتتان تقدیم می گردد.
خلاصه مطالب کرسی ارائه نظریه
«امنیت فرهنگی قرآن محور»
ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد مولایی
قرآن پژوه سطح 2 و 3 مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآن و طلبه درس خارج حوزه علمیه
و دکتری مطالعات راهبردی امنیت ملی (دفاع نهایی رساله)
در ابتدای جلسه حجت الاسلام محمد مولایی پس از بیان رابطه بین فرهنگ و امنیت، امنیت ملی و امنیت فرهنگی به بیان جایگاه فرهنگ و مدیریت فرهنگی در رشد و تعالی سطح امنیت ملی و تأثیر آن در هم افزایی قدرت ملی در مقابله با پیامدها و آسیبهای عصر جهانی شدن و نقش مهم و تأثیرگذار «رسانه» بعنوان یکی از پیشرانهای آن (پیشرانهای جهانی شدن: جنبش های نوین اجتماعی، فمینیسم و رسانه های ارتباط جمعی) در تخریب زیرساختهای فرهنگی و امنیت ملی پرداخته، و در ادامه به بیان اهمیت منابع دینی برای مدیریت فرهنگی جامعه و رشد و تعالی امنیت فرهنگی و به تبع امنیت ملی اشاره نمودند.
به نظر ایشان بهترین الگو برای مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی مردم ایران، الگویی برگرفته از منابع دینی است؛ زیرا منابع دینی مخصوصا دین مبین اسلام پاسخ کامل به نیازهای فطری بشر داشته و هماهنگ با آن هاست. نکته مهم آنکه باید در هنگام استخراج الگوهای راهبردی از منابع دینی، قرآن را اصل و سنت را به تبع آن مورد مطالعه قرار داده و سپس از تجارب عقل و سیره عقلا استفاده نمود. مطالعات درون قرآنی نیز باید با نگاه به نزول تدریجی قرآن بوده و برای کشف فرایندهای تحول نیز باید سراغ ترتیب نزول سوره ها رفت.
دکتر مولایی بیان داشتند که در رابطه با قرآن دو مطالعه به ترتیب نزول سوره ای و به ترتیب نزول موضوعی ضرورت دارد. مطالعه به ترتیب نزول سوره ای جهت استخراج تمام جریانات مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی و مطالعه به ترتیب نزول موضوعی جهت شناخت فرآیند تغییر و تحول در عناصر فرهنگی به کمک می آیند. سنت اسلامی را باید با توجه به اولویت سنت پیامبر 9و سپس سنت ائمه اطهار : سامان داد و در این مسیر هر یک از ائمه را به ترتیب امامتشان مقدم نمود.
از جمله عناصر مطلوب در استخراج الگوی راهبردی فرهنگی از قرآن کریم می توان به شناخت روشن ابعاد مهندسی قرآن و آشنایی با ابعاد و اجزای لازم در مهندسی فرهنگی قرآن، کشف روش «جری و تطبیق» و انطباق الگوی قرآنی بر جوامع معاصر هر یک از معصومان : اشاره نمود.
سپس در مرحله تطبیق بر «جامعه هدف» باید دو گام عمده را به مدد دانشمندان علوم اجتماعی و انسانی برداشت: اول تعمیم و انطباق دقیق الگوی مستخرجه از منابع دینی بر مردم جامعه هدف، به گونه ای که بتوان قرآن را از جامعه معاصران نزول منتزع و بر جامعه مورد هدف تطبیق داد و در مرحله آخر نیز باید به تناسب تفاوت های اختیاری و طبیعی، الگو را برای «جامعه هدف» بصورت یک مدل استاندارد عرضه نمود. برای تحقق این مهم می طلبد که یک «مرکز مطالعات راهبردی در عرصه علوم و معارف قرآن کریم با بهره مندی از «دانش راهبردی و تفسیر و علوم قرآن» با مشارکت حوزه و دانشگاه تأسیس و الگوها راهبردی از قرآن کریم استخراج شود.
در پایان حجت الاسلام مولایی بیان کردند که این نظریه میتواند افق جدیدی را در تولید و بومی سازی مفاهیم «امنیت ملی» براساس منابع دینی در حوزه های علمیه و دانشگاه های کشور عرضه نماید که ضمن تقویت مکتب امنیتی تهران، به ارائه الگوها و مدل های راهبردی از منابع وحیانی و دینی پرداخته و نقش بسزایی در تدوین دکترین، سیاستها و اهداف راهبردی نظام حکومت اسلامی مخصوصا تدوین سند راهبردی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و ریل گذاری گام دوم انقلاب ایفا نماید.
@mtamhid
موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
خلاصه مطالب کرسی ارائه نظریه «امنیت فرهنگی قرآن محور» ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد
در این جلسه نقدهای خوب و عالمانه ای به طرح ایشان جهت تکمیل انجام گرفت
واکنش رسانههای خارجی به حضور پرشکوه مردم ایران در سالگرد پیروزی انقلاب
🔹خبرگزاری فرانسه: راهپیمایی ۲۲ بهمن، نمایش اتحاد ایرانیها در برابر آمریکا بود.
fna.ir/dez9pp
🔸رویترز: ایرانیها در اوج تنشها با آمریکا، سالگرد انقلاب را گرامی داشتند.
fna.ir/dez9p1
🔹آسوشیتدپرس: ایرانیها در سرتاسر کشور پیروزی انقلاب را جشن گرفتند.
fna.ir/dez9md
🔸المیادین: حضور مرد ایران در بارش برف نشان دهنده دروغ کسانی است که میگویند، مردم ایران را بالاجبار به این مراسمها میآورند.
fna.ir/dez9ip
🔹شبکه صهیونیستی «آی ۲۴»: جمعیت انبوهی از مردم در این مراسم حضور داشتند.
fna.ir/dez9sr
🔸القدس العربی: مردم ایران، با وجود سرما، راهپیمایی گستردهای کردند.
fna.ir/dez9qo
🔹روسیا الیوم: مردم ایران با «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سالروز انقلاب را جشن گرفتند.
fna.ir/dez9qp
🔸اسپوتنیک: روحانی در راهپیمایی امروز چند پیام قوی به آمریکا داد
fna.ir/dez9st
soleimany_vasiatnameh.pdf
485.8K
♦️ وصیتنامه شهید حاج قاسم سلیمانی منتشر شد
🔹سپهبد قاسم سلیمانی: خدایا برای دفاع از دینت، دویدم و افتادم و بلند شدم.
#سپهبد_قاسم_سلیمانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎼 #نماهنگ « My Hero | قهرمان من » تقدیم به شهید سلیمانی
اختصاصی از شبکه افق
🆔 @ofogh_tv
🌷🌷🌷شناخت نامه سوره قدر از جلد دوم تفسیر همگام با وحی، ویراست جدید
25🌹. سورۀ قدر
🌺این سوره به مناسبت کلمات به کار رفته در آیة اول سوره "قدر"، "لیلۀالقدر"، و "انا انزلناه فی لیلۀالقدر" نامیده شده است.
🌺دربارۀ مکی یا مدنی بودن سوره، میان مفسران اختلاف است. ریشۀ مسئله به ماجرای خوابی که پیامبر9 دربارة بالا رفتن بوزینهها (بنی امیه) از منبرش داشتهاند، باز میگردد؛ اما باید توجه داشت، روایت شأن نزولی که خواب پیامبر اکرم9 را مبنی بر غصب منبر بیان میکند، شاهد مدنی بودن سوره نیست؛ زیرا امکان دارد این رؤیای صادق، سالها قبل از هجرت به مدینه اتفاق افتاده باشد، که تعبیرش چندین سال بعد ظاهر شود؛ چنانکه حضرت یوسف7 چند دهه قبل از رسیدن به مقام وزارت در مصر، خواب برگزیده شدنش و تمام کردن نعمت الهی بر خود و خاندان یعقوب را دید.[1] صِرف وجود منبر، دلیل بر مدنی بودن خواب پیامبر اسلام9 نیست. آری، برخی روایات، به چُرت حضرت9 بر منبر تصریح دارد، که مؤید مدنی بودن این خواب است؛ لکن نیاز به بررسی سند دارد. به علاوه، قراین تطبیقی بودن آن زیاد است؛ چنانکه در تفسیر نمونه به این مطلب اشاره شده است.[2]
افزون بر آنکه در تمام جداولی که نام این سوره آمده جزء سورههای مکی شمرده شده است. جداول مسند و ترکیبی، ردیف این سوره را بیست و پنجم، پس از سورة عبس و پیش از سورة شمس دانستهاند. جدول کتاب المقدمتان نیز سورۀ نازلشدۀ پس از قدر را سورة فجر دانسته است.
🌺سورۀ قدر در ترتیب مصحف رسمی در جزء سی ام قرآن، در ردیف نود و هفتم، بعد از سورة علق و قبل از سورۀ بینه قرارگرفته است و پنج آیه دارد.
🌹مقصود سوره
توجه دادن پیامبر9 به نقش پروردگار عالم از جهان غیب در تعیین و فروفرستادن مقدرات مهم هستی و انسان، و زمان نزول مقدرات.
🌹محتوای سوره
پروردگار متعال، در آغاز برای نشان دادن عظمت شب قدر اعلام میکند، قرآن از جانب وی در شب قدر نازل شد. سپس پیامبر اکرم9 را مخاطب قرار میدهد و او را از ارزش و اعتبار این شب و نزول همۀ مقدرات در آن آگاه میکند.
🌹ارتباط سوره
پروردگار متعال از آغاز نزول قرآن برنامۀ تغییر و اصلاح جامعۀ عصر نزول را در دستور کار قرار داد؛ پیامبر9 در اردوگاه شرک خیمه زد و به عنوان سخنگوی پروردگار با رویکردی انذاری به آسیب شناسی باورها و رفتار جامعه پرداخت. بخش مهم، تحول در بینش مردم به تغییری ربط دارد که در نگاه آنها به نقش غیب و مشخصاً پروردگار متعال بر هستی و زندگی دنیوی و جهان ماده اتفاق می افتد. از سوره علق یعنی اولین سوره نازل شده این نقش تبیین می شد و به تدریج ابعادی از آن در سوره های مختلف بیان می شد. پس از سورۀ کافرون (مکی18) و اعلان برائت رسمی از معبودان، دین و آیین مشرکان و جدا کردن خود از صف آنان و آغاز رسمی و صریح اصلاحات دینی ، تبیین این نقشها پر رنگتر مطرح شد. در سورۀ فیل (مکی19) بر نقش پروردگار ...
ادامه مطلب در:
http://hamgambavahy.ir/post/205
https://eitaa.com/mtamhid
مرکز مطالعات راهبردی علوم و معارف قرآن تاسیس شود به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین محمد مولایی، دانشپژوه دکتری مطالعات راهبردی امنیت ملی و قرآنپژوه سطح سه حوزه، امروز، ۲۱ بهمنماه، در کرسی ارائه نظریه «امنیت فرهنگی قرآنمحور» در مؤسسه تمهید با بیان اینکه رسانه یکی از پیشرانهای جهانی شدن است، گفت: جنبشهای نوین اجتماعی، فمینیسم و رسانههای ارتباط جمعی تلاش کردهاند که به تخریب زیرساختهای فرهنگی و امنیت ملی بپردازند.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت منابع دینی برای مدیریت فرهنگی جامعه و رشد و تعالی امنیت فرهنگی و به تبع آن امنیت ملی تصریح کرد: بهترین الگو برای مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی مردم ایران، الگویی برگرفته از منابع دینی است؛ زیرا منابع دینی مخصوصاً دین مبین اسلام پاسخ کامل به نیازهای فطری بشر داشته و هماهنگ با آنهاست.
مولایی اظهار کرد: نکته مهم این است که باید در هنگام استخراج الگوهای راهبردی از منابع دینی، قرآن را اصل و سنت قرار دهیم، سپس از تجارب عقل و سیره عقلا استفاده کنیم؛ لذا مطالعات درونقرآنی نیز باید با نگاه به نزول تدریجی قرآن بوده و برای کشف فرایندهای تحول نیز باید سراغ ترتیب نزول سورهها برویم.
مولایی با بیان اینکه در رابطه با قرآن دو مطالعه به ترتیب نزول سورهای و به ترتیب نزول موضوعی ضرورت دارد افزود:
ادامه در:
http://hamgambavahy.ir/post/206
https://eitaa.com/mtamhid
.
افتتاح رسمی سایت موسسه تمهید قم در سالروز بانوی خوبی ها حضرت زهرا سلام الله علیها
http://tamhid.net/
https://eitaa.com/mtamhid
معرفی کانالهای علمی و اطلاع رسانی موسسه تمهید در ایتا در این لینک در سایت موسسه
https://b2n.ir/078426
جداسازی جامعه ی همراه باقرآن، از جامعه ی بی تفاوت نسبت به قرآن، درترتیب طبیعی نزول سوره ها تا سوره ی فرقان، سوره ی 42 نزول
در قرآن میان انسانهایی که بنده ی متقی و تسلیم حقند و سرانجام آنها سعادت است و طغیانگرانی که بنده ی خواهش های حقیر نفسند و سرانجامشان تقص انسانی و ماندن در خود حیوانی و شقاوت و دوزخ ابدی است، فرق گذاشته میشود، خیر از شر جدا میشود و با برنامه قرآن در سیر نزول تدریجی قرآن، راه هر کدام به خوبی نمایان میگردد.
وقتی که ما بتوانیم مردم را به سمت زانوزدن در مقابل این کتاب بزرگ کشاندیم، این کتاب خود مخاطب قرآنی خود را که اکنون در یک جامعه به معنای واقعی در حال قرآنی شدن است، به سمت جامعه ای کامل و سعادتمند که در دنیا پرثمر و در آخرت امامان نور هستند، هدایت نموده و از جوامعی که ناقص و پلید مانده اند و در آخرت با اهل باطل و تابعان اصحاب آتشند، جدا میکند و می توانیم شاهد جداسازی عملی مردم در زمینه های نمونهای ذیل باشیم:
دقت شود که از سوره علق (سوره اول مکی) تا سوره فرقان (سوره 42 نزول) پیامهای قرآن به خوبی به جداسازی جامعه ایمانی از غیر آنها نمود که در جای خود باید از آن بحث شود و چگونگی رسیدن به هر کدام از این بندها و چگونگی استفاده از آنها و ... مفصل است که شاید روزی از آن گفتگو نمودیم.
در قرآن ما به #سوره_فرقان که می رسیم می خوانیم: تبارک الذی نزل الفرقان
یکی از #اسم_های_قرآن، فرقان است. فرصت نیست که از اسم های قرآن در ترتیب نزول بگوییم، ولی اجمالا عرض کنیم که قرآن برای نامگذاری خود ابتدا هذا الحدیث، سپس ذکر، سپس قرآن و پس از آن کتاب و در سوره فرقان، فرقان شد. فارق میان سبک زندگی مسلمانانه و سبک زندگی مجرمانه
با هم این سیر را که برگرفته از جلد سوم #تفسیرهمگام_باوحی ذیل آیه اول سوره فرقان است، تعقیب کنیم:
جداسازی میان عابد و طاغی در سورهی علق (مکی 1)، میان متقین و مجرمین در سورهی قلم (مکی2)،
میان اصحاب یمین و مجرمان در سورهی مدثر (مکی 4)، میان مشمولان نعمت الهی و مشمولان غضب و گمراهی در سورهی حمد (مکی 5)، میان اهل خشیت و شقیترینها در سورهی اعلی (مکی 8)، بین توفیق یافتگان حرکت به سمت بهشت و مشتاقان به جهنم در سورهی لیل (مکی 9)، میان اشخاصی که دارای نفس مطمئنهاند و کسانی که نفسهای مضطرب دارند در سورهی فجر (مکی 10)، میان اهل زیانباری نفس و اهل نجات در سورهی عصر (مکی 13)، میان هدایت پذیران و گمراهان در سورهی نجم (مکی 23)، میان جامعهی اهل تزکیه و جامعهی اهل طغیان در سورهی شمس (مکی 26)، میان مؤمنان به خدای عزیز حمید و دشمنان انتقامگیر و شکنجهگر آنها در سورهی بروج (مکی 27)، بین آنان که میزان سنگین دارند و کسانی که میزانهایشان سبک است در سورهی قارعه (مکی 30)، میان چهرههای شادمان و منتظر رحمت الهی و چهرههای غبار آلود، غمزده و ذلیل در قیامت در سورهی قیامت (مکی 31)، میان متقین و محسنین و مکذبین در سورهی مرسلات (مکی 32)، بین بندهی اهل انابه و تجاوزگران مریب و ناسپاسان لجوج در سوره ی ق (مکی 34)، میان اصحاب میمنه و اصحاب مشئمه در سورهی طارق (مکی 36)، میان جامعهی متقی و جامعهی مجرم در سورهی بلد (مکی 37)، میان بندگان رها شده از کید شیطان و فرومایگان گرفتار در بند او در سورهی ص (مکی 38)، میان جامعهی در راه هدایت و جامعهی غوطهور در گمراهی
این جداسازیها و ترغیب و ترهیبی که از هر کدام صورت گرفته، راه درست را برای آنان که بخواهند، روشن میکند و امکان فاصله گرفتن از مسیرهای انحرافی را فراهم مینماید. آیا فایده و خیری مهمتر و بیشتر از این فایده برای انسان وجود دارد که راه سعادت خود را از شقاوتش باز شناسد و برای پیمودن این راهانگیزهاش تقویت شود و بینشش فزونی یابد.
#فوایدتفسیرتنزیلی
#ارتباط_سوره_ها
#تفسیرهمگام_باوحی
https://eitaa.com/mtamhid