🌀 آمادگی حوزههای علمیه خواهران برای جهاد سلامت
1️⃣ حضور طلاب خواهر فرهیخته به عنوان همیار پرستار؛
2️⃣ ارائه خدمات پشتیبانی در بیمارستان ها و مراکز درمانی؛
3️⃣ ارائه مشاوره های مذهبی دینی برای افراد مبتلا به ویروس کرونا جهت تقویت امید؛
4️⃣ دلجویی و ارائه مشاوره برای خانواده اقشار آسیب دیده از ویروس کرونا جهت کاهش آلام؛
5️⃣ ارائه خدمات اداری، آموزشی، ترویجی در بستر فضای مجازی (این مرکز یکی از مراکز آموزش مجازی معتبر در کشور میباشد.
6️⃣ بهرهمندی از ظرفیت خانواده بزرگ طلاب خواهر و ظرفیتهای مرکز در حوزه رسانه، جهت اطلاع رسانی صحیح و موثق در راستای خنثیسازی هجمه دشمن @mtamhid
لینک شناسه ده سوره ابتدایی نزول در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی استاد عبدالکریم بهجت پور
http://hamgambavahy.ir/post/221
این ده سوره و نظرات استاد در مکی و مدنی بودن سوره ها و داوری بین جداول، ظرفیت یک مقاله علمی پژوهشی را دارد.
شناسه سوره علق (مکی 1)
http://hamgambavahy.ir/post/210
شناسه سوره قلم (مکی 2)
http://hamgambavahy.ir/post/211
شناسه سوره مزمل (مکی 3)
http://hamgambavahy.ir/post/212
شناسه سوره مدثر (مکی 4)
http://hamgambavahy.ir/post/214
شناسه سوره حمد (مکی 5)
http://hamgambavahy.ir/post/215
شناسه سوره مسد (مکی 6)
http://hamgambavahy.ir/post/216
شناسه سوره تکویر (مکی 7)
http://hamgambavahy.ir/post/217
شناسه سوره اعلی (مکی 8)
http://hamgambavahy.ir/post/218
شناسه سوره لیل (مکی 9)
http://hamgambavahy.ir/post/219
شناسه سوره فجر (مکی 10)
http://hamgambavahy.ir/post/220
@mtamhid
لینک شناسه سوره یازدهم نزول تا بیست و دوم نزول در ویراست جدید جلد اول
شامل سوره های مبارکه ضحی، انشراح، عصر، عادیات، کوثر، تکاثر، ماعون، کافرون، فیل، فلق، ناس، و توحید
ان شاء الله به زودی شناسه دو سوره دیگر جلد اول یعنی نجم و عبس را خواهم گذاشت.
عزیزانی که در دوره تربیت پژوهشگر تفسیر تنزیلی شرکت کرده اند، ان شاء الله با عنایت بیشتر بحث مکی و مدنی سوره ها و داوری های استاد را درباره جداول ملاحظه نمایند.
نکات نغزی در تحلیل مکی و مدنی برخی از این سور آمده است، که ان شاء الله در هنگام خواندن و لذت بردن، دعا برای حقیر و استاد هم فراموش نشود.
شناسه سوره ضحی (مکی 11)
http://hamgambavahy.ir/post/222
شناسه سوره انشراح (مکی 12)
http://hamgambavahy.ir/post/223
شناسه سوره عصر (مکی 13)
http://hamgambavahy.ir/post/224
شناسه سوره عادیات (مکی 14)
http://hamgambavahy.ir/post/225
شناسه سوره کوثر (مکی 15)
http://hamgambavahy.ir/post/226
شناسه سوره تکاثر (مکی 16)
http://hamgambavahy.ir/post/227
شناسه سوره ماعون (مکی 17)
http://hamgambavahy.ir/post/228
شناسه سوره کافرون (مکی 18)
http://hamgambavahy.ir/post/229
شناسه سوره فیل (مکی 19)
http://hamgambavahy.ir/post/230
شناسه سوره فلق (مکی 20)
http://hamgambavahy.ir/post/231
شناسه سوره ناس (مکی 21)
http://hamgambavahy.ir/post/232
شناسه سوره توحید (مکی 22)
http://hamgambavahy.ir/post/233
@mtamhid
🌹نکته ناب تنزیلی: سر به کارگیری واژه ذکر در معرفی قرآن در سوره های ابتدایی نزول
نکته ناب تنزیلی در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی سوره مدثر پیرامون واژه ذکر
این مطلب که قرآن، تذکره و یادآوریکننده است، در آیات ابتدای نزول، تصریح و تکرار شده است: سورههای قلم 2/ 51: «..لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ..»، قلم 2/ 52: «وَ مَا هُوَ إِلاَّ ذِکْرٌ لِلْعالَمینَ»، مزمل 3/ 19: «إِنَّ هذِهِ تَذْکِرَةٌ فَمَنْ شاءَ اتَّخَذَ إِلى رَبِّهِ سَبیلاً»، مدثر4 / 31: «وَ ما هِیَ إِلاَّ ذِکْرى لِلْبَشَرِ»، مدثر 4/ 49: «فَما لَهُمْ عَنِ التَّذْکِرَةِ مُعْرِضینَ» و مدثر 4/ 54: «کَلاَّ إِنَّهُ تَذْکِرَةٌ». این آیات نشان از این حقیقت دارد که خدای حکیم در آغاز آشنا ساختن مردم با قرآن، بر اعلام همآهنگی تمام قرآن با نیازهای درونی انسان، اصرار دارد و انسان را یاد کرده و خواستهای فطری و درونی او را تأمین میکند. همین حقیقت، بهترین دلیل درستی قرآن و اهمیت این کتاب در سپهر هدایت است، و انسان پیجوی حقیقت را از مطالبهی دلیل بر الهی بودن متن و یا یافتن دلائلی برای ابطال سحر و انسانی بودن محتوا و ساختار قرآن، بینیاز میکند. ازاینرو، نیازی به
ادامه مطلب در:
http://hamgambavahy.ir/post/235
https://eitaa.com/mtamhid
سیری در زندگی علمی آیت الله معرفت رضوان الله تعالی علیه.pdf
285.6K
مقاله سیری در زندگی علمی آیت الله معرفت رضوان الله تعالی علیه که در زمان حیات استاد معرفت توسط شاگرد مبرزشان استاد بهجت پور در سال 1383 به نگارش در آمده است. https://eitaa.com/mtamhid
داوری استاد بهجت پور در باره جایگاه سوره لیل در ویراست جدید جلد اول
👇👇👇
این سوره به اعتقاد اکثر دانشمندان تفسیر و علوم قرآنی، مکی است. مدنی شمردن این سوره ازسوی برخی، وجهی ندارد و در بحث سبب نزول سوره، توضیح آن خواهد آمد. در تمامی روایات مسند، غیرمسند و جداول ترکیبی، این سوره در ردیف نهم، پس از سورهی اعلی، و پیش از سورهی فجر قرار گرفته است. تنها در روایت ابنندیم (از روایات مسند)، این سوره پس از سورههای انشراح، عصر، فجر و ضحی قرار دارد.
در کتاب تفسیر تنزیلی مبانی، اصول، قواعد و فواید و در مقدمهی اثر حاضر، گذشت که باوجود روایات صحیح و قابل قبول نزد فریقین، برای تشخیص روایت صحیح در ترتیب نزول، راه درست و محتاطانه آن است که ابتدا روایات ترتیب نزول با هم مقایسه شوند و نقطههای اشتراک و افتراق آنها معین شود. سپس از سورههای مشترک در روایات سیاقی واحد گرفته شود و سورهی مورد اختلاف را به سیاق مشترک عرضه کنیم. اگر سورهی مورد اختلاف، با سیاق مشترک، همآهنگ نبود، کنار گذاشته شود.
همانگونه که در سیر نزول سورهها مشاهده کردید، سورهها بهمنظور ایجاد تغییر در مردم نازل میشدند. پیامبر اکرم در این مسیر، با چالشهایی مواجه بود و قرآن کریم به جریان تغییر و مدیریت چالشها اهتمام میکرد.
ارتباط سورهها بنابر روایات مورد اتفاق جداول مسند، غیرمسند و ترکیبی چنین است که خدای متعال در فضای تغییر مردم، گفتمان توحیدی را کانون توجه خود قرار داد. ابتدا نقشهای خویش (پروردگار) را بر هستی و انسان متذکر شد: (سورهی علق). سپس به پاداش و مکافات پذیرندگان ربوبیت خویش و مجرمان توجه داد: (سورهی قلم). پس از آن رسالت پیامبر را قطعی شمرد و مردم را از سرکشی دربرابر وی، هشدار داد: (سورهی مزمل). در ادامه، با تأکید بر کبریایی خویش، دستور هشدار دادن به مردم را به پیامبرش ابلاغ فرمود: (سورهی مدثر). پس از این مرحله، رابطهی انسان را با خویش بهعنوان پروردگار عالم، تنظیم کرد و از مهمترین آنها مسألهی طلب هدایت به راه مستقیم بود: (سورهی حمد). در هفتمین سورهی نازلشده، قرآن را دستورنامهی هدایت مردم به راهی که شخصیت آنها را قوام میبخشد، معرفی کرد: (تکویر). و در سورهی هشتم، ابتدا به پیامبر که از توانایی حافظهاش در حفظ آیات، نگران بود، ازجهت مصونیتش در حفظ و در خواندن بی کم و کاست آیات، و نشان دادن راه یسری و آسانی به مردم، تضمین داد و اعلام کرد که وی را برای انجام این مأموریت، از راه شکوفا و فعال کردن حافظهاش بر خواندن آیات قرآن، کمک کرده است. سپس اصلیترین تذکر، یعنی راه رستگاری و نجات از مشکلات و رسیدن به آسانی را که آرمان بلند انسانهاست، به مردم معرفی کرد. در سورهی لیل، که پس از آن نازل شد، بیان داشت که برای رسیدن به آسانی، استعداد چه کسانی را شکوفا، و راه رسیدن به آسانی را برایشان آسان میکند و استعداد چه افرادی، برای رسیدن به شقاوت و سختی، شکوفا و راه را برایشان آسان میکند. این سیر، کاملا طبیعی و قابل فهم است که خدای متعال در سورهی لیل به بیان راهکار شکوفاسازی ظرفیتهای انسانی درجهت پذیرش راه و اهداف دینی بپردازد، چنانکه در سورهی اعلی به شکوفا کردن حافظهی پیامبر در موضوع خواندن آیات الهی بر مردم توجه شد.
اما براساس جدول ابنندیم، ارتباط آسانشدگی پیامبر و راه یسری و آسان در سورهی اعلی (نزول 8) با آسانسازیهای مردم برای رفتن به راه رستگاری و یسری در سورهی لیل (نزول 9) قطع میشود. موافق این روایت، در سورهی اعلی، راه تسهیل کار بر پیامبر9 و اولین برنامهی رهایی و رستگاری، ذکر شد. آنگاه خداوند در سورهی انشراح، به تداوم عنایت به پیامبر9، یعنی نعمت «شرح صدر» پرداخته و دستورهای لازم را برای زمان رویارویی با مشکلات به وی داده، پس از آن در سورهی عصر، راه نجات از زیانباری را به همهی انسانها آموخته است. سپس در سورهی فجر، به پیامبرش در برخورد با دشمنان توانا و نیرومندش امیدواری داده، و در سورهی ضحی به رها نکردن پیامبر9 بهحال خود، و نراندن او از درگاه الهی اشاره، و او را مأمور ابلاغ پیام کرده است. آنگاه در سورهی لیل با طرح آسانیسازی کار دین بر مردم، به موضوع تزکیهی بیانشده در سورهی اعلی توجه داد. ازاینرو ترتیب روایت در الفهرست ابنندیم، دچار انفصالی در مضامین و محتوای سورههاست؛ حال آنکه تناسب میان محتوای سورههای لیل و اعلی، نزول سورهی لیل را پس از سورهی اعلی تأیید میکند.
https://eitaa.com/mtamhid
⚫️پیام تسلیت حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور در پی درگذشت خانم داوودی معاون آموزش حوزههای علمیه خواهران
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
نفس پاک و وارسته خواهر مومنه، متقیه وفاضله ، سرکار خانم داوودی معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران و عضو هیات امنای جامعه الزهرا سلام الله علیها پس از مدتی رنج بیماری و کسب خلوص به ملکوت اعلی سفر کرد و چهره از بین خاکیان غایب و نزد افلاکیان حاضر شد . فقدان او برای حوزه های علمیه خواهران ثلمه ای عظیم است.
این ضایعه دردناک را به حوزه های علمیه ، اساتید و طلاب به خصوص خانواده بزرگ حوزه های خواهران، ونیز به همسر ایشان جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای هاشم پور،فرزندان و دیگر بستگان وی، تسلیت عرض میگویم .
از خدای متعال برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان پاداش الهی و شکیبایی مسالت می کنم.
عبدالکریم بهجت پور
مدیر حوزه های علمیه خواهران
♨️رسانه مستقل خبرحوزه
🔻🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3516137473Cc9d671e336
✅آقا جان برایمان تفسیر بگو !
درخواست تفسیر قرآن کریم از مقام معظم رهبری در ایام قرنطینه خانگی
در ایام قرنطینه خانگی ناشی از شیوع ویروس کرونا، یکی از بهترین اقدامات، مطالعه و تفکر در قرآن کریم و بهرهمندی از تفاسیر علمای عظیم الشان میباشد. از طرف دیگر مقام معظم رهبری هم به علت شیوع ویروس، دیدارهای مردمی و کلاسهای تدریس خود را لغو کردهاند. بدین ترتیب تقاضا داریم تا ایشان اگر برایشان مقدور است، به جای زمانی که برای دیدارهای مردمی و کلاس های تدریس صرف میکردند، از طریق صدا و سیما برای ما مردم ایران، آیاتی از قرآن کریم را تفسیر نمایند. این کمک می کند تا مردم ایران قادر باشند مفاهیم ناب دینی را از زبان مقام ولایت عصر حاضر دریافت کنند.
حمایت و ثبت امضا، سهم من و شما 👇
https://my.farsnews.ir/c/20506
💠📣نشر حداکثری
https://eitaa.com/mtamhid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخوان دعای فرج را دعا اثردارد...
شعبان که همه سُرور
ومهر است و صفا❣️
باغی است ز گلهای الهی وَلله🌺
هم عطر حسین دارد
و عباس و علیِ
هم عطر علی اکبر
و موعود خدا
#حلول_ماه_شعبان
و پیشاپیش #اعیاد_شعبانیه بر
شما عزیزان مبارک🌺❣️
موسسه فرهنگی تمهید
https://eitaa.com/mtamhid
هدایت شده از کانال اطلاع رسانی استاد بهجت پور
لیست پایان نامه ها با استاد بهجت پور.pdf
173.9K
فایل پی دی اف 20 صفحه اول پایان نامه هایی که استاد بهجت پور راهنما یا مشاور آن بوده اند. (در حال تکمیل)
گرفته شده از سامانه گنج
👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/bahjatpoor
فایل تمام متن پی دی اف برخی پایان نامه ها موجود است و در گنج منتشر شده است. جهت تهیه به سامانه گنج ایران داک یا آیدی @MTAMHID1 پیام دهید.
دو نکته محتوایی در سوره اعلی ذیل آیات سنقرئک فلا تنسی الا ما شاء الله ... در ویراست جدید جلد اول
بررسی اقوال مفسرین ذیل نکته دوم یک مقاله خوب می شود.
👇👇👇
1 آیا پیامبر اکرم6 پیش از تضمینی که در سورهی اعلی هشتمین سورهی نازلشده، از پروردگار متعال دریافت کرد، بخشی از آیات نازلشده را فراموش میکرد؟! پاسخ این سؤال منفی است؛ تضمین حفظ در سورهی اعلی بهمعنی رفع دغدغهی آن حضرت دربارهی آینده بود. به این معنا که حضرت6 نگران بود که با انبوه شدن آیات قرآن، نتواند آیات نازلشدهای را که بر مردم میخواند، در حافظه نگه دارد. پروردگار متعال بیان میدارد، ما تو را خوانای آیات بر مردم میکنیم و به همین دلیل، آیات را فراموش نمیکنی! زیرا فرق است بین خوانا شدن عادی و اقراء منتسب به خدا؛ در اقراء عادی، امکان فراموشی هست، اما در اقراء ازسوی خدا، فراموشی راه ندارد. در این ترکیب، فعل مضارع «سَنُقْرِءُکَ» در معنی حال و آینده استعمال شده است و کاشف از عمل مستمر خدا در «اقراء» و خوانا ساختن رسول اکرم6 است. بنابراین، معنی آیه این است که ما قدرت «اقراء» را به تو بخشیدهایم، درنتیجه تو پس از خواندن آیات بر مردم، آن آیات را فراموش نخواهی کرد. البته از ابنعباس به این مضمون نقل شده است که هرگاه جبرئیل بر پیامبر6 وحی نازل میکرد ، پیامبر6 از ترس اینکه مبادا مطالب وحیشده را فراموش کند، هنوز جبرئیل از آخر ابلاغ وحی فارغ نشده بود، حضرت6 از اول وحی شروع به خواندن میکرد؛ و هنگامی که این آیه نازل شد، پیامبر6 دیگر چیزی را فراموش نکرد». بهفرض درستی این روایت، اگر گزارش نگرانی پیامبر اکرم6 از حافظهی ایشان باشد، قابل قبول است؛ زیرا حضرت6 راز تفاوت «اقراء خدا» و «اقراء عادی» را تشخیص نمیدادند، ازاینرو نگران بودند. با نزول آیه، این نگرانی از حضرت زدوده شد. اما اگر مفهومش این باشد که آن جناب6 پیش از سورهی اعلی، آیاتی را فراموش میکردند، نادرست است و همان گونه که گذشت، مستفاد از آیه، رفع دغدغهی نگه داشتن آیات قرآن در حافظهی ایشان بود؛ آیاتی که ایشان بر مردم خوانده بودند.
شاید در توجیه مطلب منسوب به ابنعباس گفته شود: اگر رسول اکرم6 پیش از نزول آیهی بالا چیزی را فراموش میکرده، آن چیز، غیر از وحی بوده؛ زیرا برای ایشان هم مانند هر انسان دیگری، امکان داشت که برخی مطالب و اتفاقات روزمره و ... (نه وحی) را فراموش کند و ترسشان هم بهجهت امکان سرایت فراموشی به وحیهایی هم که به ایشان میشد، بود؛ اما پس از نزول این آیه، هیچ مطلبی حتی مطالب غیر قرآنی را از یاد نمیبردند و اطمینان و آرامش بر فراموش نکردن وحی، حاصل میشد.
2. برخی از مفسران دو آیهی دیگر قرآن را شبیه به مضامین سورهی اعلی دانستهاند. اول: آیهی شانزدهم و هفدهم سوره مبارکهی قیامت: «لاتُحَرِّکْ بِهِ لِسانَکَ لِتَعْجَلَ بِهِ إِنَّ عَلَیْنا جَمْعَهُ وَ قُرْآنَهُ؛ زبان خود را به قرآن حرکت مده، پیش از آنکه وحى بر تو تمام شود، بر ما است که آن را جمعآورى کنیم و بر تو بخوانیم» و دوم آیهی صد و چهاردهم سورهی مبارکهی طه: «فَلَا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ یُقْضَى إِلَیْکَ وَحْیُهُ وَ قُلْ رَبِّ زِدْنِی عِلْماً؛ براى خواندن قرآن پیش از آنکه وحى آن بر تو تمام شود، عجله مکن! و بگو پروردگارا، علم مرا افزون کن!»[1] بهنظر میرسد با نزول سورهی اعلی (نزول 8) نگرانی آن حضرت درخصوص فراموشی آیاتی که برای مردم میخواند، رفع شد. سورهی قیامت (نزول 31) به شرحی که خواهد آمد، دربارهی شدت اشتیاق پیامبر اکرم6 به ارشاد مردم بود. ایشان
ادامه در:
http://hamgambavahy.ir/post/236
@MTAMHID
ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد
تمام هستی زهرا ، نصیب نرجس شد
میلاد منجی عالم بشریت ، حضرت امام عصر ارواحنا فداه را تبریک عرض می نماییم.
دلم هوای تو کرده ، بگو چه چاره کنم...
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🔻
موسسه فرهنگی تمهید @MTAMHID
ان شاء الله در ماه رمضان هر روز یک صوت تفسیر خدمتتان بارگذاری خواهد شد.
تا ماه مبارک هم ان شاء الله روزانه یک صوت نیم ساعته از سلسله مباحث استاد عزیزمان استاد بهجتپور پیرامون سیر تحول دینی در قرآن تقدیم می شود.
Bahjatpoor_Morsalat_ir_1.pdf
259.5K
متن جلسات سیر تحول دینی در قرآن استاد بهجت پور
Bahjatpoor_Morsalat_ir_01.mp3
10.23M
سیر تحول دینی در قرآن استاد بهجت پور
سیر تحول دینی در قرآن کریم
استاد عبدالکریم بهجت پور
جلسه دوم
👇👇👇👇
متاسفانه امروز صوت بارگذاری نمی شود
نمیدانیم چرا؟
ایتا ظاهرا مشکلی دارد
✳️ وبینار علمی بررسی کرونا از نگاه اسلام برگزار میشود
🔻 با حضور :
🔸 حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور
مفسر قرآن کریم و مدیر حوزههای علمیه خواهران
🔸 دکتر تاجالدین الهلالی
استاد دانشگاه الازهر مصر و رئیس مرکز افتاء استرالیا
🔸 دکتر خالد شوکت
پژوهشگر مطالعات اسلامی و وزیر سابق پارلمانی تونس
📆 زمان: یکشنبه ۳۱ فروردین
🕐 ساعت ۱۳:۳۰
▪️ علاقمندان میتوانند با مراجعه به وبسایت live.whc.ir این وبینار را به صورت زنده مشاهده کنند.
🌸 @kowsarnews | کانال رسمی حوزههای علمیه خواهران
Bahjatpoor_Morsalat_ir_03.mp3
4.65M
سلسله مباحث سیر تحول دینی در قران استاد بهجت پور جلسه سوم