🌴🌴🌴🌴🌴
درس هایی از صحیفه سجادیه:
🌸🌸🌸🌸🌸
برخی افراد دچار ناامیدی زیادی در زندگی خود هستند. آن ها گاهی از رحمت الهی نیز نا امیدند و به دنبال جبران کارهای ناشایست خود نمی روند. این حالت و حس موجب فرورفتن بیشتر در گرداب گناه، می شود.
امید به خدا به معنی گمان نیکوداشتن به پروردگار، اعتماد به رحمت او و انتظار اجابت است. 1
صحیفه سجّادیه با اشاره به این موضوع، تبعات یأس از خدا را خواری و سرخوردگی میداند:
👇👇👇👇👇
وَ الخَیبَةُ الخاذِلَةُ لِمَن خابَ مِنک وَ الشَّقاءُ الاَشقىٰ لِمَنِ اغتَرَّ بِکَ. 2
و نومیدى ذلّتبار از آنِ کسی است كه از تو نومید گشته و بدترین تیرهبختىها براى كسى است كه به تو مغرور شده.
پی نوشت:
1. ن.ک: صحیفه سجادیه، دعای 47، ص 222.
2. ن.ک: صحیفه سجادیه، دعای 46، ص 208.
#صحیفه_سجادیه
#کتاب_هدایت
#ناامیدی
#افسردگی
از نظر محمد الجابری قرآن بهمثابه وحی الهی محصول یک فرایند است؛ فرایندی که مراحل و فراز و نشیبهای دعوت محمدی در دورههای مکه و مدینه آن را شکل داده است. درنتیجه، هرگونه فهمی از قرآن باید بر اساس همین واقعیت انجام پذیرد. او در کتاب رهیافتی به قرآن کریم با ارائهی چنین تعریفی از قرآن، روش پیشنهادی خود برای فهم این کتاب را به دست میدهد. به باور او، برای فهم قرآن تنها توجه به روایاتِ اسباب نزول بهمثابه گزارشهای تاریخی از سبب نزول این آیه یا آن سوره کفایت نمیکند، بلکه باید قرآن در متن جریان دعوت نبوی در طول بیستوسه سال با همهی فراز و نشیبها و چالشهایی که دعوت محمدی با آن روبهرو بوده فهم شود. فهم قرآن حکیم در واقع نمونهی عملی کاربستِ این روش در فهم معانی قرآن است. او همهجا به اصلِ معناکردن قرآن «معاصر با خود» و فهم قرآن «معاصر با ما» پایبند است و از میان این دو، بر بخش نخست تأکید ویژه دارد. به این ترتیب، فهم قرآن حکیم یک تجربهی نوین در تفسیر قرآن کریم است که افق جدید را در حوزهی تفسیر به روی قرآنپژوهان میگشاید و آنان را به نگرش به قرآن از منظری متفاوت فرا میخواند که در پرتو آن پارهای از معانی و دقایق ناپیدای قرآن ظاهر و یا دستکم دستیافتنیتر و شفافتر میشوند. او کتاب خود را کاری موفق در «قرائت قرآن از طریق سیره، و قرائت سیره از طریق قرآن» میداند و از آن احساس رضایت میکند. اگر مقصود از «کاری موفق» اولین گام و البته گامی بلند در این مسیر باشد، باید در این احساس با او همراه بود. لینک خرید و تهیه کتاب: https://b2n.ir/426741
2544195.mp3
6.53M
این سینه زن شکسته بالت
بامداحی: حاج مهدی رسولی.
ویژه شهادت امام جعفر صادق علیهالسلام
🕊🕊🕊🕊🕊🕊
🌾شب جمعه است هوایت نکنم می میرم
یادی از صحن و سرایت نکنم می میرم🌹
🌾ناله و شکوه حرام است بر عشاق ولی
از فراق تو شکایت نکنم می میرم🌹
🌾سجده بر خاک شما سیره ی هر معصومی است
سجده بر تربت پایت نکنم می میرم🌹
🌾دوریت درد من و نام تو درمان من است
تا خود صبح صدایت نکنم می میرم🌹
🌾به دعا کردن تو نوکر این خانه شدم
هر سحر، شکرِ دعایت نکنم می میرم🌹
🌾"وضع من را به خــــدا روضـه ی تــــو سامان داد
من اگــــر گـــــریه برایـــت نکنــــم می میرم"🌹
🌾جان ناقابل من کاش فدای تو شود
اگر این جان به فدایت نکنم... می میرم!🌹
🌾شعرهایم همگی درد فراق است... ببخش
صحبت از کرب و بلایت نکنم می میرم😭
🍃🌱🍃🌱🍃🌱🍃
#شب_جمعه
#کربلا
http://ensani.ir/fa/article/422023/%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%86%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF%DB%8C%D9%90-%D8%A2%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%90-%D8%BA%DB%8C%D8%B1%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%88%D8%AA%D9%87-%D9%86%D9%82%D8%AF
مقاله چاپ شده از برادر عزیزمان جناب آقای حاصلی زید عزه
انگاره ناکارآمدیِ آیات الاحکامِ غیرعبادی در بوته نقد
در نشریه معارف قرآنی
http://www.ihaa.ir/vdccxxqs.2bqss8laa2.html
مصاحبه با جناب آقای حاصلی پیرامون:
تفسیر تنزیلی؛ مناسبترین روش برای تحول دینی در جامعه
با افتخار دعوتید به گروه «پژوهش»
👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
لینک چند خبر و موضوع که امروز در سایت همگام با وحی بارگذاری شد.
شناسه و توصیف سوره نور
http://hamgambavahy.ir/post/251
دفاع از پایان نامه دیگر تنزیلی با نمره عالی به همراه چکیده پایان نامه
http://hamgambavahy.ir/post/250
اتمام بازنویسی جلد دوم تفسیر همگام با وحی
http://hamgambavahy.ir/post/249
برگزاری آخرین جلسه قواعد تفسیر ترتیبی به صورت حضوری و صحبتهای استاد بهجت پور در این جلسه
http://hamgambavahy.ir/post/248
کرسی ترویجی قواعد خاص تفسیر موضوعی تنزیلی برگزار می شود.
http://hamgambavahy.ir/post/247
مکان های تهیه کتاب روش فرهنگ سازی پاکدامنی در قرآن و طرحنامه کارگاه
http://hamgambavahy.ir/post/246
مطالب مرتبط با دوستان مجازی کلاس تفسیر سوره نور که قبلا در سایت بارگذاری شده است و مورد استفاده می باشد.
http://hamgambavahy.ir/post/245
موسسه تمهید
مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی
ایتا: @mtamhid
ادمین: @mtamhid1
ولادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، آقا امام رضا علیه السلام مبارک باد.
@MTAMHID
💎 جایگاه عالم صاحب قلم در آخرت
🔻رسولاللّه صلیاللهعلیهوآله:
المؤمنُ إذا ماتَ و تَرَكَ وَرَقةً واحِدَةً علَیها عِلمٌ تَكونُ تِلكَ الوَرَقةُ یومَ القِیامَةِ سِترا فیما بَینَهُ و بَینَ النّارِ، و أعطاهُ اللّهُ تباركَ و تعالى بكُلِّ حَرفٍ مَكتوبٍ علَیها مَدینَةً أوسَعَ مِن الدُّنیا سَبعَ مَرّاتٍ.
✳️ هرگاه مؤمن بمیرد و یك برگه كه روى آن علمى نوشته شده باشد از خود بر جاى گذارد، روز قیامت آن برگه پرده میان او و آتش میشود و خداوند تبارك و تعالى به ازاى هر حرفى كه روى آن نوشته شده، شهرى هفت برابر پهناورتر از دنیا به او میدهد.
📚 الأمالی للصدوق: ۹۱/۶۴
#بهمناسبتروزقلم
#اهمیتعلمواثرعلمی
#پاداشیکبرگهاثرعلمی
* حدیثی که سبب شد آیت الله سبحانی (حفظه الله)از جوانی دست به قلم شوند ...
طبق روایت نبوی
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
اَلْمُؤْمِنُ إِذَا مَاتَ وَ تَرَكَ وَرَقَةً وَاحِدَةً عَلَيْهَا عِلْمٌ تَكُونُ تِلْكَ اَلْوَرَقَةُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ سِتْراً فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلنَّارِ وَ أَعْطَاهُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِكُلِّ حَرْفٍ مَكْتُوبٍ عَلَيْهَا مَدِينَةً أَوْسَعَ مِنَ اَلدُّنْيَا سَبْعَ مَرَّاتٍ
ترجمه:
اگر مؤمن از دنیا برود و #یکورقه از خودش باقی بگذارد که بر آن #علمی نوشته شده باشد،
روز قیامت این ورقه بین او و آتش #حائل میشود،و نه تنها مانع از آتش است،بلکه خداوند تبارک و تعالی در #عوضهرحرفی که بر آن ورقه نوشته است، شهری وسیعتر از دنیا به اندازه هفت برابر به او اعطا میفرماید.
✅ بنده در دوران جوانی این حدیث را مشاهده کردم و #سببشد که قلم به دست گرفته و آثاری را از خود به جای بگذارم.
📚برگرفته از سخنان آیت الله سبحانی در درس خارج اصول ـ نقل از افق حوزه: چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴
https://iqna.ir/fa/news/3908462/%D8%B1%D8%A7%D9%87%E2%80%8C%C2%AD%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%86%D9%87%C2%AD%E2%80%8C%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D9%82%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%87%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86
بازنشر خبر پایان نامه خانم رضایی در ایکنا
با سلام و عرض ادب حضور استادان و همراهان گرامی، با عنایت به محدودیت زمانی ثبت نام متقاضیان شرکت در دوره دکتری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، خواهشمند است قبول زحمت نموده اطلاعیه پیوست را به گروه ها و کانالهای اطلاع رسانی خود ارسال فرمایید.
با سپاس و آرزوی توفیق
مدیر آموزش های تخصصی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
...................................
http://rihu.ac.ir/fa/news/37078
هدایت شده از انباز
تحقیق و پایاننامهنویسی (با تأکید بر تحقیقات قرآنی):
#پیشنهاد_اصلی
از جمله مسئلههای پژوهشی مفید، «روششناسیِ علوم» است که شامل سه سؤال فرعی میشود:
1. مبانی: (هستها و نیستهای مرتبط با مسئلۀ تحقیق)
امروزه غالبا 7 نوع مبنا برای یک نظریه علمی مطرح میشود:
* معرفتشناختی
* هستیشناختی
* انسانشناختی
* ارزششناختی
* زیباییشناختی
* روششناختی
* فلسفه دین (دینشناختی)
معمولا بخشی از آنها متناسب با مسئله و نیاز تحقیقات، مورد بحث قرار میگیرد، اما اگر حجم مطالب این قسمت زیاد باشد، میتوان همین سرفصل را به عنوان موضوع، پیشنهاد داد.
2. قواعد: (بایدها و نبایدهای مرتبط با مسئلۀ تحقیق)
قواعد (همانند مبانی) به کلان و جزئی (که مفاهیمی نسبیاند) تقسیم میشوند. اگر مسئلۀ اصلی یک تحقیق، قواعد یک دانش یا نظریه باشد، باید سؤالات فرعی را با مدل نمودار درختی قواعد کلی و جزئی یافت.
3. آسیبشناسی:
محتوای این بحث را میتوان به دو شکل عرضه کرد:
3.1. میتوان آن را به عنوان فصل چهارم تحقیقِ «روششناسانه» و در عَرْض مبانی و قواعد (و به عنوان سؤال فرعی سوم) آورد.
بهتر است بحث آسیبشناسی در تحقیقات «توصیفی»، به این شکل بیاید.
3.2. همچنین میتوان محتوای فیشهای آن را در ذیل مباحث دو فصل گذشته (خصوصا بحث قواعد) آورد. به این شکل که ذیل هر قاعده (یا مبنا) مثالهایی را از رعایت نکردن مبانی و قواعد ذکر کرد که موجب آسیبپذیر شدن کارهای تفسیری شده است.
شاید مناسبتر آن باشد که بحث «آسیبشناسی» در پژوهشهای توصیهای به این شکل عرضه شود. طبیعتا مثالها به اندازۀ اهمیت و تأثیرگذاریشان قابل طرح خواهند بود.
#روش_تحقیق
هدایت شده از انباز
#متغیرهای_تحقیق_روششناختی در پژوهشهای تفسیری
چندین مدل برای تحقیقات روششناسانه (روششناختی) در حوزۀ تفسیر وجود دارد. انتخاب موضوع در این زمینه بسیار آسان است. این موضوعات پژوهشی را میتوان با لحاظ متغیرهایی مانند موارد زیر و نیز ترکیب آنها با هم به دست آورد:
1. تفسیر (یا مفسر) خاص
2. روشهای تفسیری
3. گرایشهای تفسیری
4. مذهب مفسران
5. سورههای قرآن
6. موضوعات قرآنی (که در تفسیر موضوعی مورد توجهاند)
7. دورههای تاریخی مفسران
8. سطوح مفسران (مثل معصوم و غیر معصوم)
9. منابع معرفتشناختی مرتبط با تفسیر
و ...
#مثالهایی_از_تحقیق_روششناختی_تفسیری
بسته به اهمیت و اولویت هر کدام از این متغیرها میتوان دو یا چند متغیر را با هم تلفیق کرد و به یک موضوع پژوهشی دست یافت.
در ادامه به نمونههایی از موضوعات محتمل اشاره میکنم:
1. روششناسی کشف غرض سورهها در تفسیر المیزان
2. بررسی تطبیقی روش مفسران در کشف غرض سورۀ شورا
3. روششناسی تقسیم یک سوره به بندها در تفسیر المیزان
4. بررسی تطبیقی روش مفسران در تقسیم سورۀ شورا به چند بند
5. روششناسی تفسیر المیزان در برقرار کردن ارتباط بین غرض سوره و بندهای آن
6. بررسی تطبیقی روش مفسران در برقراری ارتباط بین غرض سورۀ شورا با بندها(آیهها)ی آن
7. لوازم روشی تفسیر قرآن به قرآن در فهم آیات امامت
8. روششناسی تفسیر تربیتی مفسران شیعی
9. نقش فقه مقاصد در روش تفسیر تربیتی (هدایتی) مفسران اهل سنت
10. روششناسی جری و تطبیق در روایات تفسیری پیامبر و اهل بیت
و ...
#سه_نکته_کاربردی
1. هر کدام از این موضوعات میتوانند متناسب با سطح 3 و 4 حوزه (یا ارشد و دکترای دانشگاه) باشند. اما طبیعتا تحقیقات توصیهای برای سطح 4 و توصیفیها برای سطح 3 مناسبترند.
2. یکی از مؤلفههای بسیار مهم برای انتخاب متغیرهای مؤثر در انتخاب موضوع، حجم احتمالی فیشهایی است که متن تحقیق را تشکیل خواهند داد. محقق باید پیش از انتخاب یک موضوع، مطالعهای اجمالی دربارۀ آن داشته باشد تا تقریبا مطمئن شود که حجم مطالبش با پایاننامۀ سطح 3 یا 4 متناسب است.
3. لازم است که قبل از پیشنهاد موضوع، سؤالات فرعی آن را تصور کرده باشیم. تدوین اولیۀ سؤالات فرعی دقیق، دست کم دو ثمره دارد:
الف) انتخاب موضوع مفیدتر؛
ب) بیان مسئله بهتر.
#روش_تحقیق
هدایت شده از انباز
چند موضوع پژوهشی برای رشتۀ تفسیر، با رویکرد اخلاق و تربیت:
📜
1. کارکرد صفت «حلم» در تربیت
2. کارکرد «شکر» در تربیت دینی
3. عوامل ایجاد و تقویت «شکر»
4. نقش «ترس» در هدایت انسان
5. مؤلفههای رشد اجتماعی
6. ارزیابی عواطف و احساسات بشری
7. روش تصحیح عواطف
8. روش غلبه بر عواطف منفی
9. معیارهای ارزیابی رابطۀ انسان با خود
10. منشأ ارزش اخلاقی
11. راه تحصیل ارزشهای اخلاقی (یا روش تحصیل فضیلتی خاص، مثل «تواضع»)
12. روشهای دوری از رذائل اخلاقی (یا رذیلهای خاص، مثل «حسد»)
13. آثار معرفت به افعال الهی در زندگی بشر
14. آثار غفلت از افعال الهی در زندگی بشر
15. تأثیر شناخت صفات کمالی خدا بر تابآوری انسان در سختیها
...
همۀ این موضوعات قابل تقیید به متغیرهایی مثل «بر اساس قرآن کریم»، «بر اساس تفسیری خاص، مثل المیزان» و «با مطالعۀ تطبیقی بین چند تفسیر، مثل المیزان و نمونه و فی ظلال القرآن» هستند؛ به عنوان نمونه:
✅ منشأ ارزش اخلاقی بر اساس آیات قرآن کریم
✅ منشأ ارزش اخلاقی بر اساس تفسیر المیزان
✅ منشأ ارزش اخلاقی با تأکید بر تفاسیر علامۀ طباطبایی و سید قطب
#روش_تحقیق
هدایت شده از انباز
چند مسئلۀ پژوهشی در عرصۀ تاریخ اسلام
📜
در زمینۀ تاریخ اسلام، موضوعات بسیار زیاد و بکری وجود دارد. اجمالا دربارۀ تکتک زمینههای اجتماعی، نسبت به تکتک معصومان (و بعضی از اصحابشان)، یا دربارۀ تمام قصص تاریخی قرآن یا جریانهای مربوط به حاکمان جوامع اسلامی و امثال آنها، میتوان از ابعاد مختلف تحقیق کرد. در ادامه صرفا به عنوان نمونه به چند مورد اشاره میکنم:
1. سیرۀ صحابۀ مأمور به تبلیغ از طرف پیامبر (ص)
2. بررسی روشها و علل حمایت حضرت علی (ع) از عثمان
3. روششناسی مذاکرات امام حسین (ع) با دشمنان
4. بررسی گزارشهای تاریخی بیعت امام سجاد (ع) با یزید در جریان واقعۀ حرّه
5. تفاوت رویکرد ائمه (ع) در ابراز امامت خود بر اساس تحلیل شرائط سیاسی-اجتماعی زمان هر کدام
6. بررسی اهداف مأمون از درخواست منصب حکومتی برای امام رضا (ع)
7. آثار مثبت پذیرش ولایت عهدی امام رضا (ع) برای پیروان مکتب تشیع
8. روششناسی مذاکرات امام رضا (ع) با مخالفان امامت خود (با تکیه بر جریان واقفیه)
9. انواع معجزات منسوب به ائمه (ع) در منابع حدیثی متقدم
10. ریشههای تاریخی دلائل غیبت امام زمان (ع) در زمان امامان پیشین
11. روششناسی تحلیلهای تاریخی در دانشنامۀ امام حسین (ع)
12. روششناسی تحلیلهای تاریخی در دانشنامۀ امام علی (ع)
13. ارزیابی رویکرد تاریخی و کلامی در «الصحیح من سیرة النبی الاعظم» (اثر علامه سید جعفر مرتضی عاملی)
14. روششناسی تحلیلهای تاریخی-سیاسی در «الحیاة السیاسیة للامام الرضا (ع)» (اثر علامه سید جعفر مرتضی عاملی)
15. روششناسی تحلیلهای تاریخی-فرهنگی علامه سید جعفر مرتضی عاملی در «الامام السجاد (ع)، باعث الاسلام من جدید»
16. روششناسی علامه سید مرتضی عسکری در کتاب «عبد الله بن سبأ» (یا «عائشة فی الاسلام»)
17. روششناسی دکتر احمد پاکتچی در کتاب «تاریخ حدیث» (یا «تاریخ تفسیر قرآن کریم»)
18. بررسی بسترهای تاریخی تحمیل حکومت بر حضرت علی (ع)
19. بررسی بسترهای تاریخی گذر مسلمانان از حکومت حضرت علی (ع)
20. روششناسی قرآن در قصص تاریخی، با تأکید بر قصۀ حضرت موسی
تکمیل:
واضح است که با تغییر برخی از متغیرهای این موضوعات، میتوان به چندین مسئلۀ تحقیقی دیگر دست یافت.
به امید تأثیر هر چه بیشتر تحقیقات حوزوی و دانشگاهی در رشد حقیقی انسانیت!
#روش_تحقیق
شناسایی و باز سازی تاریخ و سیره امام جواد(ع) و نیز ارائه متن پژوهشی و پاسخ گویی به نیازهای موجود در این زمینه از جمله اهداف این پژوهش است. هم چنان که اندک بودن نوشتهها و تحقیقات در باره امام جواد(ع) از سویی و نیاز به طرح مباحث به گونهای که پاسخگوی شبهات باشد از سوی دیگر، اهمیت و ضرورت تدوین متنی پژوهشی در این باره را روشن می کند.
پراکنده و غیر مدون بودن اطلاعات و گزارشها در باره تاریخ و سیره امام جواد(ع) و نیز غلبه یافتن و آمیخته بودن این گزارشها با امور غیر تاریخی، از دشواری های پژوهش در این زمینه است. چنان که تاکید بر کرامات و معجزات و عمده دیدن آنها، علاوه بر این که دست یابی به رویداد تاریخی را سخت کرده و به زندگانی امام جنبه غیر طبیعی بخشیده است، زمینه الگو گیری از سیره و تاریخ حضرت را نیز دور کرده است.
پژوهش حاضر در صدد است با نگاهی تاریخی و روشمند به کاوش در باب تاریخ امام جواد (ع) بپردازد تا ضمن معطوف کردن انظار به سیره و تاریخ آن حضرت، متني جامع و با رویکرد تحلیلی و نقادی اخبار ارائه نماید. اتکا به منابع اصلی و توجه به سیر تاریخی تدوین و گسترش اخبار و گزارشهای مربوط به زندگانی امام جواد(ع)، در این طرح مورد نظر خواهد بود.
این طرح بخشی از کلان طرح تاریخ و سیره اهل بیت است که پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با عناوین و فصل های مشترک برای اهل بیت، بدان اقدام کرده است.
................
https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416