شناسه و توصیف سوره تکاثر (به زودی در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی استاد عبدالکریم بهجت پور)
به مناسبت کلمات استعمال شده در آیة اول سوره، آن را "التکاثر" و "الهاکم" نامیدهاند. برخی از مفسران سوره را مدنی میدانند، اما به اعتقاد اکثر مفسران و اندیشمندان علوم قرآن، سورة تکاثر در مکه نازلشده است. این سوره در تمام روایات گرد آوری شده در جداول مسند، غیر مسند، و ترکیبی ترتیب نزول، در ردیف شانزدهم پس از سورة کوثر و پیش از سورة ماعون قرار دارد. سورة تکاثر در ترتیب مصحف رسمی در جزء سیام قرآن، ردیف صد و دوم بعد از سورهی قارعه و قبل از سورهی عصر قرار گرفته است و هشت آیه دارد.
مقصود سوره
برحذر داشتن مردم از اشتغال به فزون طلبیهای کور بهره ها ی دنیا در فرصت عمر؛ با توجه به آثار شقاوتبار آن.
محتوای سوره
سوره یک بخش است. در آغاز با خطاب به دنیاطلبان، آنها را از عمق فاجعهای که به آن دچارند، آگاه میکند و از عواقب این دنیازدگی و گرفتاری در آتش جهنم بیم میدهد. آنگاه یادآور میشود که این افراد باید در برابر نعمتهای الهی داده شده در دنیا پاسخگو باشند.
ارتباط سوره
بررسی مجموعه پانزده سورهای که پیش از این سوره نازل شده است، نشان میدهد روش اساسیِ تغییر جامعة جاهلی هشدار است. گامهایی که در سورههای مدثر، تکویر، اعلی، لیل، فجر، عصر و عادیات برداشته شده، مصادیق این هشدارها و بیمهاست. موضوع غالب پانزده سوره نازل شده تا کنون، بیان آسیبها ی وضع موجود انسان ها و راهکارهای اجمالی درمان آنها است. البته با توجه به نقش هشداری پیامبر اکرمص در غالب سوره ها به درگیریهای میان وی و مخالفان نیز توجه شده است.
خداوند متعال پس از آنکه در سورة عصر (مکی 13) برنامهی استفاده از سرمایة عمر را بیان
ادامه در
👇👇 http://yon.ir/Hb7vK
https://eitaa.com/mtamhid
تنظیم رابطه انسان با طبیعت در سوره تکاثر (به زودی در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی)
در سوره تکاثر، شانزدهمین سوره نازل شده بر پیامبر اکرم (ص) در تفسیر همگام با وحی می خوانیم:
تنظیم رابطه انسان با طبیعت
یکی از ابعاد بسیار مهمِ روابط انسان، رابطهی او با نعمتهای موجود در دنیا است. انسان موجودی است که بقایش در گرو بهرهگیری از نعمتهای طبیعت است. خدای حکیم و رزاق، غرائز را در انسان به ودیعت نهاد تا او با نعمتها رابطه برقرار کند و با استفاده از آنها، به بقا و تداوم نسل خود بپردازد. غزائز و میلها چنان در انسان بالفعل و شکوفا هستند که در آموزههای دینی نیازی به توجه به آنها جز در موارد نادر، وجود ندارد، بلکه به طور عمده روش قرآن و سنت، بر کنترل و مدیریت آنها بوده است. برای آنها مرزهایی تعیین شده ودربارهی آسیب های احتمالی هشدار داده است. آسیب بزرگ نعمتها و غریزهی سیریناپذیر انسان، پیگیری فزونخواهیها و دلمشغولی به آنها است تا آن جایی که فرصت زندگی که برای شکوفایی انسان در نظر گرفته شده، از کف برود، و اهداف معقول زندگی در این جهان ناتمام بماند. این دلمشغولی به دنیا چنان قوت دارد که میتواند تمام ابزارهای غیرمادی را به استخدام خود درآورد. پروردگار حکیم برای جلوگیری از این آسیب، ابنای دنیا را چنین مخاطب قرار می دهد:
ادامه در 👇👇👇
http://yon.ir/eORMQ
https://eitaa.com/mtamhid
توضیحاتی پیرامون سبک تفسیر تنزیلی و چرایی نگارش کتاب مبانی، اصول، قواعد و فواید
برگرفته از آثار قلمی و شفاهی استاد بهجت پور
در مطلب زیر این مورد را بخوانید»
👇👇👇👇
http://yon.ir/ZJa5a
https://eitaa.com/mtamhid
#امام_كاظم (ع) فرمودند:
🍃أوشَک دَعوَةً وَ أسرَعُ إجابَةُ دُعاءُ المَرءِ لاِخیهِ بِظَهرِ الغَیبِ
🍃دعایی که بیشتر امید اجابت آن میرود و زودتر به اجابت میرسد، دعا برای برادر دینی است در پشت سر او.
📖اصول کافی، ج۱، ص۵۲.
🌸 #میلاد_امام_موسی_کاظم (ع) مبارک باد.
🆔 https://eitaa.com/mtamhid
🌹واژه شناسی کلمه "دین "در آیه اول سوره ماعون با استفاده از سیر نزول واژه دین و کلمات لغویون در تفسیر همگام با وحی
🌺🌺🌺برداشت استاد بهجت پور از واژه دین در آیه اول سوره ماعون در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی
ارایت الذی یکذب بالدین
منظور از «اَلدِین»، معارف و دستورات الهی درهمه امور از جمله جزاء است. منظور آیات، بیان وخامت حال کسانی است که معارف و دستورات الهی را که انبیا و کتاب های آسمانی مردم را به آنها دعوت کرده اند، انکار کنند و نه تنها در برابر آنها خاضع نباشند، بلکه آنها را درو غ بشمار آورند. برخی از روایاتی که مراد از دین را ولایت امیر مؤمنان دانستهاند، به این اعتبار است که ایشان یکی از تجلّیات دین و معارف و دستورات آن میباشند. «دِین» در لغت با این برداشت تناسب دارد. «دِین» (اسم مصدر)، به معنی طاعت و جزاء است که برای شریعت استعاره شده است[1]. آقای مصطفوی معتقدند: «ریشه این ماده خضوع و اطاعت در برابر برنامه یا مقررات معین است و معانی طاعت، تعبد، محکومیت و مقهوریت، تسلیم در برابر امر، حکم، قانون و جزاء، از معانی نزدیک آن است، و به همین اعتبار، این واژه به برخی مصادیق اصلی خود یعنی جزاء، حساب، دین، طاعت و... معنی میشود.»[2]
در بررسی آیات نازل شده تا کنون روشن می شود که دیدگاه آقای مصطفوی صحیح است؛ با این اضافه که قرینه استعمال «دِین» به معنای جزا هنگامی است که دین مضاف الیه واژه «یَوْم» باشد: (ر. ک. سوره های مدثر 4/ 46، حمد 5/ 4) شاید به این بیان که رستاخیز، روز حاکمیت مطلق دستورات الهی و اجرای موبه موی آنها دربارهی اشخاص و گروههاست، ولی در همین دوره نزول (ر. ک. ماعون 15/ 1) بلکه در تمام آیات قرآن، جز موارد محدود، هر زمانی واژه « ِدین» بدون آنکه مضاف الیه «یَوم» باشد، به کار رفته است، به همان معنای خضوع در برابر معارف و دستورات الهی بوده که شامل خضوع در مقابل جزا و پاداش الهی است. به همین روی بهتر است تا «دین» را خضوع در برابر معارف و دستورات الهی بدانیم که با توجه به قرائن منصرف به خضوع در برابر جزا و پاداش الهی می شود.
درسیرنزول قرآن از آیات متعددی استفاده می شود که یکی از ارکان صلاح آدمی، باور به مسئولیت و اعتقاد به مکافات و مجازات است. در سوره قلم 2/ 36 گذشت که
http://hamgambavahy.blog.ir/1398/06/01/8%D8%B3
https://eitaa.com/mtamhid
#مکی یا #مدنی بودن سوره #ماعون
سوره ماعون که به مناسبت آیة اول، با نامهایی چون "أرایت"، "أرایت الذی"، "الدین" و "التکذیب" و به مناسبت آیة دوم به "الیتیم" و به مناسبت آیة آخر، سورة "ماعون" نامیده شده است، در تمام روایات گزارش دهنده ترتیب نزول سوره ها اعم از آنها که در جدولهای مسند، غیر مسند و ترکیبی در مقدمه جلد اول تفسیر همگام با وحی جمع آوری شده اند، سورةی ماعون در ردیف هفدهم پس از سورة تکاثر و پیش از سورۀ کافرون قرار دارد. اکثر مفسران و دانشمندان علوم قرآن این سوره را مکی دانستهاند. اما برخی از آنان در مکی بودن تمام سوره یا حداقل آیات سوم به بعد تردید دارند و آن را مدنی میدانند.[1]
با هم بحث استاد #بهجتـپور در مقدمه تفسیر این سوره در جلد اول تفسیر همگام با وحی در ویراست جدید را پی می گیریم و نظر دقیق استاد را با هم می خوانیم:
آنچه باعث تردید زمان نزول سوره شده است، آیات "فَوَیلٌ لِلْمُصَلِّین" تا آخر سوره است. تهدید نمازگزاران در آغاز نزول قرآن در مکه، و هنگامی که هنوز جمعیتی عابد و نماز گزار شکل نگرفته و حکم وجوب نماز برای عموم مردم صادر نشده، موجب این تردیدهاست. اینکه این تهدید در مکه بوده، یا در مدینه اتفاق افتاده است، نیز محل گفتگو است. برخی هشدارها به مؤمنان در مکه
http://hamgambavahy.blog.ir/1398/06/01/11111111a
https://eitaa.com/mtamhid
ان شاء الله بنای دوستان گروه علمی تفسیر مؤسسه تمهید، حمایت از مهارت آموزی عزیزان طلبه، و دانشجویان علاقه مند به تفسیر قرآن و کارهای پژوهشی و تبلیغی مربوط به ترویج قرآن است و ان شاء الله در موضوع مهارت بیان تفسیر به تدریج مطالب گذاشته خواهد شد.
طلاب و اساتیدی که در کارگاه های مهارت بیان تفسیر موسسه تمهید یا حوزه خواهران شرکت کرده اند، خصوصا اساتید محترم در شهرستان ها، ان شاء الله مباحث را با دقت بیشتری دنبال نمایند.
علاقه مندان در منوی طبقه بندی موضوعات در سمت چپ بلاگ hamgambavahy.blog.ir ، مطالب را به تفکیک مباحث پیگیری نمایندی یا به این لینک بروند. ( http://yon.ir/FABcY )
امروز به حمد الله با حضور استاد بهجت پور از جزوه آموزشی قرائت و تفسیر ورودی های جدید حوزه خواهران که باید در ترم اول، توسط اساتید محترمی که از برخی استان ها در کانال تشریف دارند، تدریس شود، رو نمایی شد.
این جزوه بر اساس روش اقراء پیامبر ص طراحی و اهداف تربیتی و آموزشی مناسبی را پیگیری می کند که بعدها نسبت به آن بیشتر خواهم گفت
شأن نزول سوره فلق و ناس و نقد آن در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی:
برگرفته شده از hamgambavahy.blog.ir
جمهور مفسران اهل سنت بر اساس روایاتی از عایشه و ابن عباس-با اختلاف در متن روایات-، نزول این سوره را مربوط به سحر پیامبر اکرم توسط لبیدبنأعصم یهودی-یا دختران او و یا مردی از یهود- دانستهاند که آن را در چاه بنیزریق به نام «دروان»-و در برخی نقل ها «ذروان» یا «ذی أروان» - انداخته بود و موجب بیماری رسول خدا شد، تا اینکه در خواب، دو فرشته بر پیامبر6 حاضر شدند، یکی بالای سر و دیگری پیش پای حضرت نشستند و ایشان را از محل سحر باخبر ساختند. حضرت بیدار شدند و اصحاب خود- علی 7، زبیر و عمار- را در پی آن فرستادند. آنها طبق خبری که فرشتهها دادند، آب چاه را کشیدند، سنگ ته چاه را بلند کرده و بستهای از زیر آن بیرون آوردند که درون آن شانه سری بود که در دو دانه از دندانههای آن شانه، یازده گره بود که با سوزن دوخته شده بود؛ پس این دو سوره نازل شد و هر آیهای که قرائت میشد، یکی از این گرهها باز میشد و پیامبر اکرم6 در خود احساس سبکی و عافیت میکردند و چون سورهها به اتمام رسید، همه گرهها باز شد و پیامبر6 سلامتی کامل خود را به دست آوردند، سپس جبرئیل خطاب به پیامبر6 فرمود: به نام خدا تو را از شر هر چیزی که آزارت دهد، همچون حسد و چشمزخم، حفظ میکنیم و خدا تو را شفا بخشد.[1] هرچند برخی از این مفسران توجیهاتی برای امکان چنین سحری در پیامبر آوردهاند[2]؛ اما برخی مفسران شیعه این نوع روایات را مردود و باطل دانستهاند و گفتهاند شاید تنها بتوان چنین توجیه کرد که
ادامه مطلب در
http://hamgambavahy.blog.ir/post/157
https://eitaa.com/mtamhid
منابع شناسه و توصیف سوره های کار گروهی
کارگاه های مهارت بیان تفسیر اساتید حوزه
👇👇👇👇👇👇👇