هدایت شده از (حریم عفاف) سیر فرهنگ سازی پاکدامنی در قرآن
✅لینک کانال حریم عفاف (سیر فرهنگ سازی پاکدامنی در قرآن )
🌷کارگاه مجازی : مباحث مطرح شده در رمضان المبارک 1441 به صورت صوتی
🌹ارائه دهنده: حجت الاسلام محمد صافی
🌸بر اساس نظریه استاد بهجت پور در کتاب سیر فرهنگ سازی پاکدامنی در قرآن
🌸🌸31 جلسه 30 تا 45 دقیقه ای
🌺کاری از گروه علمی #تفسیرـتنزیلی موسسه تمهید
🌹علاقه مندان به قرآن، مسئولین فرهنگی، مدیران حوزوی و تبلیغی، حوزه های علوم اسلامی دانشگاه ها، ادارات آموزش و پرورش ، مربیان پرورشی، طلاب، جهت شرکت در دوره های حضوری و مجازی به همراه ارائه گواهی شرکت در دوره، با موسسه تمهید تماس حاصل فرمایند.
موسسه #تمهید
مؤسسه تخصصی در زمینه #تفسیر تنزیلی
ایتا: @mtamhid
ادمین: @mtamhid1
تلفن موسسه: 02532920244
🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹 🔰با ما همراه باشید👇👇
لطفا در ارسال لینک برای علاقه مندان به مباحث تحولی و مهندسی فرهنگی از قرآن و ارسال در گروه های طلاب و معلمین کوتاهی نفرمایید.
اجرتان با قرآن
https://eitaa.com/joinchat/1743650864Ce6d50007d8
🌹 فصل همدلی
🌷سخنرانی های کوتاه استاد بهجت پور در شبکه استانی قم (نور) در ماه مبارک رمضان
🌸موضوع: ارتقای جایگاه زن در سیر نزول قرآن
یازده سخنرانی کوتاه از استاد بهجت پور در کانال ایشان بارگذاری شد.
عزیزان جهت استفاده از این مباحث به لینک زیر بپیوندند.
👇👇👇
https://eitaa.com/bahjatpoor/226
درباره کتاب سیر فرهنگ سازی پاکدامنی
👇👇👇👇
از کلیدیترین مقولات فرهنگی صحنهی مبارزه با استکبار جهانی (که به جدّ مورد توجه جهان غرب قرار گرفته و سردمداران آن بارها باصراحت و کنایه از برنامهریزی برای این مقوله سخن گفتهاند)، مسألهی اخلاق و عادات و رفتارهای جنسی مردم در ایران و کشورهای اسلامی است. اندیشمندان اسلامی باید به فکر راه حلی باشند تا نسلهای جدید و بهخصوص جوانان، توان آراسته شدن به پاکدامنی را پیدا کنند، و عموم مردم و افراد متقی بر این مسیر مستقیم، پایداری کنند. متأسفانه روشهای فرهنگسازی این مقوله و استقامت دادن مردم، از مدل روشنی برخوردار نبوده و همین امر موجب شده است تا تلاشهای فرهنگی و تربیتی دستگاهها و سازمانهای مربوط، رویشها و محصولهای بایسته را نداشته باشند و حتی اعتماد به دستگاههای حقوقی و انتظامی بهتدریج کمتأثیر شود و روز به روز از توان بازدارندگی برخوردهای انتظامی و قضایی کاسته شود.
نسخهی درمان دردها و راه برپاکردن عادلانهی اجتماعات انسانی و اسلامی، بازگشت به قرآن است. روشهای تحول در نزول تدریجی قرآن قابل کشف و استخراج است و میتوان از سیر اقدامات قرآن، مدلها و الگوهای سادهشدهای برای تحولات اجتماعی و اخلاقی جوامع جدید بهدستآورد. اصولا کنار گذاشتن این روشها باعث شد که اجتماعات مسلمانان از پیشرفت و پیشروی باز بمانند و نتوانند جامعههایی مَثَل و نمونه برای دیگران شوند. مؤسسهی قرآنی تمهید، یادگار ارزشمند استاد محمد هادی معرفت است که از سال 1385 ه.ش، بر مسألهی مهندسی فرهنگی متمرکز شده و درصدد است تا فرهنگسازی و بازسازی فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی را بر پایهی رهنمودهای قرآن سامان دهد. ازاینرو با رویکرد ترتیب نزولی (تنزیلی)، پیگیر شناخت روشهای فرهنگسازی است که از قرآن استخراج و استنباط شده باشد.
کتاب سیر فرهنگسازی پاکدامنی در قرآن، تلاشی بهمنظور کشف و استخراج روش قرآنی تحول جامعه از آلودگی به پاکدامنی اثر مفسر فرزانه استاد حجت الاسلام عبدالکریم بهجتپور است که با همکاری نشر هاجر به زیور طبع آراسته شده است. در این کتاب به مراحل تغییر و سیر قرآنی تحول از آلودگی جنسی به پاکدامنی توجه شده و تلاش میشود تا الگوی ایجاد پاکدامنی و پاسداشت آن را در جامعهی امروز ایران بهدست مخاطبان دهد. ساختار کتاب در یک مقدمه و چهار فصل تنظیم شده است و در آن مراحل تغییر مردم در حرکت بهسوی پاکدامنی از منظر قرآن، یعنی اجتناب دادن آنان از آلودگی و ارزشگذاری پرهیز از آلودگی جنسی، تثبیت ارزش پرهیز از آلودگی جنسی، هنجارسازی پرهیز از آلودگی جنسی در اجتماع مؤمن و راههای مراقبت از هنجار شکلگرفته بررسی میگردد. امید است که این مدل استخراج شده از آیات، ما را برای پیاده کردن فرهنگ پاکدامنی در جامعهی امروز یاری برساند. «بمنّه و کرمه»
🌴🌴🌴🌴🌴
درس هایی از صحیفه سجادیه:
🌸🌸🌸🌸🌸
برخی افراد دچار ناامیدی زیادی در زندگی خود هستند. آن ها گاهی از رحمت الهی نیز نا امیدند و به دنبال جبران کارهای ناشایست خود نمی روند. این حالت و حس موجب فرورفتن بیشتر در گرداب گناه، می شود.
امید به خدا به معنی گمان نیکوداشتن به پروردگار، اعتماد به رحمت او و انتظار اجابت است. 1
صحیفه سجّادیه با اشاره به این موضوع، تبعات یأس از خدا را خواری و سرخوردگی میداند:
👇👇👇👇👇
وَ الخَیبَةُ الخاذِلَةُ لِمَن خابَ مِنک وَ الشَّقاءُ الاَشقىٰ لِمَنِ اغتَرَّ بِکَ. 2
و نومیدى ذلّتبار از آنِ کسی است كه از تو نومید گشته و بدترین تیرهبختىها براى كسى است كه به تو مغرور شده.
پی نوشت:
1. ن.ک: صحیفه سجادیه، دعای 47، ص 222.
2. ن.ک: صحیفه سجادیه، دعای 46، ص 208.
#صحیفه_سجادیه
#کتاب_هدایت
#ناامیدی
#افسردگی
از نظر محمد الجابری قرآن بهمثابه وحی الهی محصول یک فرایند است؛ فرایندی که مراحل و فراز و نشیبهای دعوت محمدی در دورههای مکه و مدینه آن را شکل داده است. درنتیجه، هرگونه فهمی از قرآن باید بر اساس همین واقعیت انجام پذیرد. او در کتاب رهیافتی به قرآن کریم با ارائهی چنین تعریفی از قرآن، روش پیشنهادی خود برای فهم این کتاب را به دست میدهد. به باور او، برای فهم قرآن تنها توجه به روایاتِ اسباب نزول بهمثابه گزارشهای تاریخی از سبب نزول این آیه یا آن سوره کفایت نمیکند، بلکه باید قرآن در متن جریان دعوت نبوی در طول بیستوسه سال با همهی فراز و نشیبها و چالشهایی که دعوت محمدی با آن روبهرو بوده فهم شود. فهم قرآن حکیم در واقع نمونهی عملی کاربستِ این روش در فهم معانی قرآن است. او همهجا به اصلِ معناکردن قرآن «معاصر با خود» و فهم قرآن «معاصر با ما» پایبند است و از میان این دو، بر بخش نخست تأکید ویژه دارد. به این ترتیب، فهم قرآن حکیم یک تجربهی نوین در تفسیر قرآن کریم است که افق جدید را در حوزهی تفسیر به روی قرآنپژوهان میگشاید و آنان را به نگرش به قرآن از منظری متفاوت فرا میخواند که در پرتو آن پارهای از معانی و دقایق ناپیدای قرآن ظاهر و یا دستکم دستیافتنیتر و شفافتر میشوند. او کتاب خود را کاری موفق در «قرائت قرآن از طریق سیره، و قرائت سیره از طریق قرآن» میداند و از آن احساس رضایت میکند. اگر مقصود از «کاری موفق» اولین گام و البته گامی بلند در این مسیر باشد، باید در این احساس با او همراه بود. لینک خرید و تهیه کتاب: https://b2n.ir/426741
2544195.mp3
6.53M
این سینه زن شکسته بالت
بامداحی: حاج مهدی رسولی.
ویژه شهادت امام جعفر صادق علیهالسلام
🕊🕊🕊🕊🕊🕊
🌾شب جمعه است هوایت نکنم می میرم
یادی از صحن و سرایت نکنم می میرم🌹
🌾ناله و شکوه حرام است بر عشاق ولی
از فراق تو شکایت نکنم می میرم🌹
🌾سجده بر خاک شما سیره ی هر معصومی است
سجده بر تربت پایت نکنم می میرم🌹
🌾دوریت درد من و نام تو درمان من است
تا خود صبح صدایت نکنم می میرم🌹
🌾به دعا کردن تو نوکر این خانه شدم
هر سحر، شکرِ دعایت نکنم می میرم🌹
🌾"وضع من را به خــــدا روضـه ی تــــو سامان داد
من اگــــر گـــــریه برایـــت نکنــــم می میرم"🌹
🌾جان ناقابل من کاش فدای تو شود
اگر این جان به فدایت نکنم... می میرم!🌹
🌾شعرهایم همگی درد فراق است... ببخش
صحبت از کرب و بلایت نکنم می میرم😭
🍃🌱🍃🌱🍃🌱🍃
#شب_جمعه
#کربلا
http://ensani.ir/fa/article/422023/%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%86%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF%DB%8C%D9%90-%D8%A2%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%90-%D8%BA%DB%8C%D8%B1%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%88%D8%AA%D9%87-%D9%86%D9%82%D8%AF
مقاله چاپ شده از برادر عزیزمان جناب آقای حاصلی زید عزه
انگاره ناکارآمدیِ آیات الاحکامِ غیرعبادی در بوته نقد
در نشریه معارف قرآنی
http://www.ihaa.ir/vdccxxqs.2bqss8laa2.html
مصاحبه با جناب آقای حاصلی پیرامون:
تفسیر تنزیلی؛ مناسبترین روش برای تحول دینی در جامعه
با افتخار دعوتید به گروه «پژوهش»
👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
لینک چند خبر و موضوع که امروز در سایت همگام با وحی بارگذاری شد.
شناسه و توصیف سوره نور
http://hamgambavahy.ir/post/251
دفاع از پایان نامه دیگر تنزیلی با نمره عالی به همراه چکیده پایان نامه
http://hamgambavahy.ir/post/250
اتمام بازنویسی جلد دوم تفسیر همگام با وحی
http://hamgambavahy.ir/post/249
برگزاری آخرین جلسه قواعد تفسیر ترتیبی به صورت حضوری و صحبتهای استاد بهجت پور در این جلسه
http://hamgambavahy.ir/post/248
کرسی ترویجی قواعد خاص تفسیر موضوعی تنزیلی برگزار می شود.
http://hamgambavahy.ir/post/247
مکان های تهیه کتاب روش فرهنگ سازی پاکدامنی در قرآن و طرحنامه کارگاه
http://hamgambavahy.ir/post/246
مطالب مرتبط با دوستان مجازی کلاس تفسیر سوره نور که قبلا در سایت بارگذاری شده است و مورد استفاده می باشد.
http://hamgambavahy.ir/post/245
موسسه تمهید
مؤسسه تخصصی در زمینه تفسیر تنزیلی
ایتا: @mtamhid
ادمین: @mtamhid1
ولادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، آقا امام رضا علیه السلام مبارک باد.
@MTAMHID
💎 جایگاه عالم صاحب قلم در آخرت
🔻رسولاللّه صلیاللهعلیهوآله:
المؤمنُ إذا ماتَ و تَرَكَ وَرَقةً واحِدَةً علَیها عِلمٌ تَكونُ تِلكَ الوَرَقةُ یومَ القِیامَةِ سِترا فیما بَینَهُ و بَینَ النّارِ، و أعطاهُ اللّهُ تباركَ و تعالى بكُلِّ حَرفٍ مَكتوبٍ علَیها مَدینَةً أوسَعَ مِن الدُّنیا سَبعَ مَرّاتٍ.
✳️ هرگاه مؤمن بمیرد و یك برگه كه روى آن علمى نوشته شده باشد از خود بر جاى گذارد، روز قیامت آن برگه پرده میان او و آتش میشود و خداوند تبارك و تعالى به ازاى هر حرفى كه روى آن نوشته شده، شهرى هفت برابر پهناورتر از دنیا به او میدهد.
📚 الأمالی للصدوق: ۹۱/۶۴
#بهمناسبتروزقلم
#اهمیتعلمواثرعلمی
#پاداشیکبرگهاثرعلمی
* حدیثی که سبب شد آیت الله سبحانی (حفظه الله)از جوانی دست به قلم شوند ...
طبق روایت نبوی
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :
اَلْمُؤْمِنُ إِذَا مَاتَ وَ تَرَكَ وَرَقَةً وَاحِدَةً عَلَيْهَا عِلْمٌ تَكُونُ تِلْكَ اَلْوَرَقَةُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ سِتْراً فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلنَّارِ وَ أَعْطَاهُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِكُلِّ حَرْفٍ مَكْتُوبٍ عَلَيْهَا مَدِينَةً أَوْسَعَ مِنَ اَلدُّنْيَا سَبْعَ مَرَّاتٍ
ترجمه:
اگر مؤمن از دنیا برود و #یکورقه از خودش باقی بگذارد که بر آن #علمی نوشته شده باشد،
روز قیامت این ورقه بین او و آتش #حائل میشود،و نه تنها مانع از آتش است،بلکه خداوند تبارک و تعالی در #عوضهرحرفی که بر آن ورقه نوشته است، شهری وسیعتر از دنیا به اندازه هفت برابر به او اعطا میفرماید.
✅ بنده در دوران جوانی این حدیث را مشاهده کردم و #سببشد که قلم به دست گرفته و آثاری را از خود به جای بگذارم.
📚برگرفته از سخنان آیت الله سبحانی در درس خارج اصول ـ نقل از افق حوزه: چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴
https://iqna.ir/fa/news/3908462/%D8%B1%D8%A7%D9%87%E2%80%8C%C2%AD%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%86%D9%87%C2%AD%E2%80%8C%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D9%82%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%87%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86
بازنشر خبر پایان نامه خانم رضایی در ایکنا
با سلام و عرض ادب حضور استادان و همراهان گرامی، با عنایت به محدودیت زمانی ثبت نام متقاضیان شرکت در دوره دکتری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، خواهشمند است قبول زحمت نموده اطلاعیه پیوست را به گروه ها و کانالهای اطلاع رسانی خود ارسال فرمایید.
با سپاس و آرزوی توفیق
مدیر آموزش های تخصصی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
...................................
http://rihu.ac.ir/fa/news/37078
هدایت شده از انباز
تحقیق و پایاننامهنویسی (با تأکید بر تحقیقات قرآنی):
#پیشنهاد_اصلی
از جمله مسئلههای پژوهشی مفید، «روششناسیِ علوم» است که شامل سه سؤال فرعی میشود:
1. مبانی: (هستها و نیستهای مرتبط با مسئلۀ تحقیق)
امروزه غالبا 7 نوع مبنا برای یک نظریه علمی مطرح میشود:
* معرفتشناختی
* هستیشناختی
* انسانشناختی
* ارزششناختی
* زیباییشناختی
* روششناختی
* فلسفه دین (دینشناختی)
معمولا بخشی از آنها متناسب با مسئله و نیاز تحقیقات، مورد بحث قرار میگیرد، اما اگر حجم مطالب این قسمت زیاد باشد، میتوان همین سرفصل را به عنوان موضوع، پیشنهاد داد.
2. قواعد: (بایدها و نبایدهای مرتبط با مسئلۀ تحقیق)
قواعد (همانند مبانی) به کلان و جزئی (که مفاهیمی نسبیاند) تقسیم میشوند. اگر مسئلۀ اصلی یک تحقیق، قواعد یک دانش یا نظریه باشد، باید سؤالات فرعی را با مدل نمودار درختی قواعد کلی و جزئی یافت.
3. آسیبشناسی:
محتوای این بحث را میتوان به دو شکل عرضه کرد:
3.1. میتوان آن را به عنوان فصل چهارم تحقیقِ «روششناسانه» و در عَرْض مبانی و قواعد (و به عنوان سؤال فرعی سوم) آورد.
بهتر است بحث آسیبشناسی در تحقیقات «توصیفی»، به این شکل بیاید.
3.2. همچنین میتوان محتوای فیشهای آن را در ذیل مباحث دو فصل گذشته (خصوصا بحث قواعد) آورد. به این شکل که ذیل هر قاعده (یا مبنا) مثالهایی را از رعایت نکردن مبانی و قواعد ذکر کرد که موجب آسیبپذیر شدن کارهای تفسیری شده است.
شاید مناسبتر آن باشد که بحث «آسیبشناسی» در پژوهشهای توصیهای به این شکل عرضه شود. طبیعتا مثالها به اندازۀ اهمیت و تأثیرگذاریشان قابل طرح خواهند بود.
#روش_تحقیق
هدایت شده از انباز
#متغیرهای_تحقیق_روششناختی در پژوهشهای تفسیری
چندین مدل برای تحقیقات روششناسانه (روششناختی) در حوزۀ تفسیر وجود دارد. انتخاب موضوع در این زمینه بسیار آسان است. این موضوعات پژوهشی را میتوان با لحاظ متغیرهایی مانند موارد زیر و نیز ترکیب آنها با هم به دست آورد:
1. تفسیر (یا مفسر) خاص
2. روشهای تفسیری
3. گرایشهای تفسیری
4. مذهب مفسران
5. سورههای قرآن
6. موضوعات قرآنی (که در تفسیر موضوعی مورد توجهاند)
7. دورههای تاریخی مفسران
8. سطوح مفسران (مثل معصوم و غیر معصوم)
9. منابع معرفتشناختی مرتبط با تفسیر
و ...
#مثالهایی_از_تحقیق_روششناختی_تفسیری
بسته به اهمیت و اولویت هر کدام از این متغیرها میتوان دو یا چند متغیر را با هم تلفیق کرد و به یک موضوع پژوهشی دست یافت.
در ادامه به نمونههایی از موضوعات محتمل اشاره میکنم:
1. روششناسی کشف غرض سورهها در تفسیر المیزان
2. بررسی تطبیقی روش مفسران در کشف غرض سورۀ شورا
3. روششناسی تقسیم یک سوره به بندها در تفسیر المیزان
4. بررسی تطبیقی روش مفسران در تقسیم سورۀ شورا به چند بند
5. روششناسی تفسیر المیزان در برقرار کردن ارتباط بین غرض سوره و بندهای آن
6. بررسی تطبیقی روش مفسران در برقراری ارتباط بین غرض سورۀ شورا با بندها(آیهها)ی آن
7. لوازم روشی تفسیر قرآن به قرآن در فهم آیات امامت
8. روششناسی تفسیر تربیتی مفسران شیعی
9. نقش فقه مقاصد در روش تفسیر تربیتی (هدایتی) مفسران اهل سنت
10. روششناسی جری و تطبیق در روایات تفسیری پیامبر و اهل بیت
و ...
#سه_نکته_کاربردی
1. هر کدام از این موضوعات میتوانند متناسب با سطح 3 و 4 حوزه (یا ارشد و دکترای دانشگاه) باشند. اما طبیعتا تحقیقات توصیهای برای سطح 4 و توصیفیها برای سطح 3 مناسبترند.
2. یکی از مؤلفههای بسیار مهم برای انتخاب متغیرهای مؤثر در انتخاب موضوع، حجم احتمالی فیشهایی است که متن تحقیق را تشکیل خواهند داد. محقق باید پیش از انتخاب یک موضوع، مطالعهای اجمالی دربارۀ آن داشته باشد تا تقریبا مطمئن شود که حجم مطالبش با پایاننامۀ سطح 3 یا 4 متناسب است.
3. لازم است که قبل از پیشنهاد موضوع، سؤالات فرعی آن را تصور کرده باشیم. تدوین اولیۀ سؤالات فرعی دقیق، دست کم دو ثمره دارد:
الف) انتخاب موضوع مفیدتر؛
ب) بیان مسئله بهتر.
#روش_تحقیق