قسمت دوم
4) بسیجیان همیشه پیروز:
«و ان جندنا لهم الغالبون»
و لشکر ما در تمام صحنهها پیروزند. (صافات آیه 173)
در آیات 47 از سورهی روم، 40 از سورهی حج، 51 از سورهی غافر و 21 از سورهی مجادله نیز نظیر این مطلب آمده است.
و امام خمینی (ره) فرمود: «افتخار بر رزمندگانی که جبهههای نبرد را با مناجات خویش و راز و نیاز با محبوب خود عطرآگین نمودهاند. فخر و عظمت بر جوانان عزیزی که در راهی قدم برداشته و پاسداری از مکتبی میکنند که شکستناپذیر و سر تا پا پیروزی است.»
5) استقامت و پایداری بسیجیان:
«ان الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا، فتتنزّل علیهم الملائکه... ـ کسانی که گفتند پروردگار ما خداوند یگانه است، سپس استقامت کردند. ملائکه بر آنها نازل میشوند و... ـ فصلت آیه 30»
امام علی (علیهالسلام) در خطبهی 176 نهجالبلاغه میفرمایند: «شما گفتید پروردگار ما الله است، اکنون بر سر این سخن پایمردی کنید، در راهی که فرمان داده استقامت کنید و از دایرهی فرمانش خارج نشوید».
امام خمینی (ره): «به شما (بسیجیان) که با مبارزات خویش، روی ابرقدرتها را سیاه کردید، درود میفرستم و در مقابل صبر و استقامتتان خاضع و خاشعم... اگر بند بند استخوانهایمان را جدا سازند، اگر سرمان را بالای دار برند، اگر زنده زنده در شعلههای آتشمان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی مان را در جلوی دیدگانمان به اسارت و غارت برند، هرگز امان نامهی کفر و شرک را امضا نمیکنیم».
6) بسیجی تابع ولایت:
«یا ایها الذین آمنوا لا تقدموا بین یدی الله و رسوله
ای کسانی که ایمان آوردهاید چیزی را بر خدا و رسولش مقدم نشمرید و پیشی مگیرید. حجرات آیهی اوّل»
از جمله شأن نزولی که برای این آیه در تفسیر نمونه ج 22 آمده این است که: حضرت پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) به هنگام حرکت به سوی «خیبر» میخواست کسی را به جای خود در «مدینه» نصب کند، عمر شخص دیگری را پیشنهاد کرد، آیهی فوق نازل شد و دستور داد بر خدا و پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) پیشی مگیرید.
منظور از مقدم نداشتن چیزی در برابر خدا و پیامبر (صلیاللهعلیهوآله)، پیشی نگرفتن بر آنها در کارها و ترک عجله و شتاب در مقابل خدا و حضرت پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) است.
در برابر رهبر نباید در هیچ کار و هیچ سخن و برنامهای پیشی گرفت و شتاب و عجله کرد. حتی نباید در مسائل بیش از اندازهی لازم سؤال و گفتگو کرد، باید گذاشت که رهبر خودش به موقع مسائل را مطرح کند.
در تاریخ زندگی حضرت پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) موارد زیادی دیده میشود که افرادی بر فرمان او پیشی گرفتند، عقب افتادند و از اطاعت او سرپیچی نمودند و مورد ملامت و سرزنش شدید قرار گرفتند. (فتح مکه، داستان حجهالوداع، تخلف از لشکر اسامه و داستان قلم و دوات و...)
قسمت سوم
7) آگاهی و آمادگی برای جهاد:
«یا ایها الذین آمنوا خذوا حذرکم فانفرو ثبات اوانفروا جمیعاً ـ
ای کسانی که ایمان آوردهاید، آمادگی خود را حفظ کنید و در دستههای متعدد یا به صورت دستهی واحد به سوی دشمن حرکت کنید. ـ نساء آیه 71»
امام خمینی (ره): «امروز روز عاشورای حسینی است، حسینیان آماده باشید، نهراسید که نمیهراسید، کمربندهاتان را محکم کنید. ای آزادگان و احرار بپاخیزید.»
«در هنگام خطر ملتی سر بلند و جاوید است که اکثریت آن آمادگی لازم رزمی را داشته باشند.»
و مقام عظمای ولایت فرمودهاند: «همهی نیروهای مسلح باید هوشیار باشند، اما بسیج احتیاج به هوشیاری مضاعف دارد».
و فرمودند: «بسیجیان سلحشور باید همواره آماده و هوشیار باشند تا در مواقع لزوم به وظیفه دفاع مقدس قیام کنند».
4_5818745177778424614.pdf
746.4K
🔴 #نقد_شریعتی| عنوان مقاله: #بررسی_منابع_کتاب_اسلام_شناسی_دکتر_شريعتی
🔘 آیتالله #شیخ_مرتضی_فرج_پور دامظله
هدایت شده از علی حاتمی
۱ - معنای تلاوت
خواندن قرآن کریم با آرامش و بزرگداشت آن را تلاوت گویند.
۲ - معرفی اجمالی
قال رسول الله (صلیاللهعلیهوآله): اِنَّ البَیتَ اِذا کَثُرَ فیهِ تِلاوَه القُرآنِ کَثُرَ خَیرُهُ وَاتَّسَعَ اَهلُهُ وَاَضاءَ لاَهلِ السَّماءِ کَما تُضیءُ نُجومُ السَّماءِ لاَهلِ الدُّنیا. «رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمودند: خانهای که در آن قرآن فراوان خوانده شود، خیر آن بسیار گردد و به اهل آن وسعت داده شود و برای آسمانیان بدرخشد چنانکه ستارگان آسمان برای زمینیان میدرخشند.»
بدون شک سبک زندگی دینی، مشخصات و شرایط ویژه خود را دارد. شاید یکی از مواردی که در زندگی ما به عنوان یک مسلمان کمتر بدان توجه میشود تلاوت قرآن، به عنوان کتاب دینی و تعمق در آیات آن است. این در حالی است که خداوند حکیم در این مورد میفرماید: ای مردم، از سوی پروردگارتان موعظه و اندرزی برای شما آمد، قرآنی که مایه شفای بیماری دلها و روانهاست و چیزی که مایه هدایت و راهنمایی و رحمت برای مؤمنان است. ای پیامبر به مردم بگو به فضل پروردگار و به رحمت بیپایان او و این کتاب بزرگ آسمانی که جامع همه نعمتهاست، باید خشنود بشوند، نه به ثروتاندوزی و پست و مقام دنیا و فزونی قوم و قبیله.
۳ - آداب تلاوت قرآن
آداب تلاوت قرآن به ظاهری و باطنی قسمت میشوند.
۱. آداب ظاهری
۲. آداب باطنی
۴ - آداب ظاهری
مهمترین آداب ظاهری تلاوت که در روایات آمده عبارت اند از:
۴.۱ - طهارت و آراستگی
سزاوار است قاری با طهارت و وضو باشد[۳]و مسواک بزند تا دهانش که مَعْبر قرآن است خوشبو شود.لباس او نیز تمیز و مرتّب باشد و در کمال ادب و وقار و آرامش رو به قبله بنشیند؛ مانند شاگردی که در برابر استاد نشسته و بر چیزی تکیه ندهد.
۴.۲ - مکان مناسب
مکان تلاوت باید پاکیزه و مناسب باشد، در هر جا و مکانی ـبه جز اماکنی که قرائت قرآن در آنها سبب توهین به قرآن گرددـ میتوان قرآن تلاوت کرد و از نظر اسلام مانعی ندارد. در میان اماکن دو مکان برای تلاوت قرآن شرافت بیشتری دارد: خانه و مسجد. و خواندن قرآن در مسجد فضیلت بیشتری دارد، این مطلب را از روایاتی که در این زمینه وارد شده است میتوان فهمید.[۷]، گرچه نباید خواندن قرآن در خانه ترک شود، زیرا به گفته رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) تلاوت قرآن در خانه سبب برکت و نورانی شدن آن است.
خصوصاً در فضیلت تلاوت قرآن در منازل تاکید زیادی شده است و برای آن فواید شگفتآوری را ترسیم کردهاند. نکته مهمی که در احادیث قرائت قرآن وجود دارد این است که این احادیث، مسلمانان را به تلاوت قرآن در منازلشان تشویق فراوان میکند.
۴.۲.۱ - فواید آن
خواص و آثار گوناگون برای آن میشمارد. این فواید عبارتند از: اول: خواندن قرآن در منازل سبب اعتلای کلمه حق و نشر حقایق اسلام، و نیز موجب انتشار و کثرت قرآن خواهد بود؛ زیرا وقتی انسان در منزل خود قرآن بخواند همسر و فرزندان وی نیز طبعاً در این عمل از وی پیروی نموده و به خواندن آن تشویق میگردند و در نتیجه به خواندن قرآن گرایش مخصوص به وجود آورده و تعداد قرآنخوانان روزبهروز افزایش پیدا میکند. دوم: قرائت قرآن در منازل و خانهها، تعظیم و پاداش شعائر اسلام است؛ زیرا وقتی از خانههای مسلمانان هر صبح و شام صدای روحنواز قرآن بلند گردد و از هر نقطه شهرهای اسلامی صدای تلاوت آیات الهی به گوش رسد، در اعماق جان و دل شنوندگان اثر خاص و عمیقی میگذارد و ایمان در دلشان بارور و شکوفا میگردد.
۴.۲.۲ - فضیلت تلاوت آن
هدایت شده از علی حاتمی
پیامبر عظیمالشّان اسلام (صلّیاللهعلیهوآله) میفرماید: خانههای خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید، و آنها را گورستان نسازید، همانگونه که یهود و نصارا چنین کردند (زیرا فقط در معابد نماز خوانده) و خانههای خویش را از عبادت تهی ساختند. هر خانهای که در آن قرآن زیاد تلاوت شود، خیر و برکت آن افزون می گردد و اهل آن در وسعت قرار میگیرند و آن خانه برای اهل آسمان نور افشانی میکند، آنگونه که ستارگان آسمان برای اهل دنیا، نور میدهند. [] از کلام حضرت چنین استفاده میشود: منازلی که در آنها قرآن خوانده نمیشود مانند گورستان، تاریک و ظلمانی است. کسی که اهل قرآن نیست و با آن انس ندارد دل مُرده است و خانه او گورستان است. بنابراین همه مسلمانان این گفتار پیامبر خدا (صلّیاللهعلیهوآله) را آویزه گوش کنند و خانهها را با ترک تلاوت قرآن تاریک نکنند. بلکه خانهها را با تلاوت آن روشن سازند. خود و خانواده، کوچه و محل زندگی را هم نورانی کنند. حضرت میفرماید: این نورانیت به زمین و زمینیان محدود نمیشود بلکه اهل آسمان هم از نور افشانی چنین خانهای بهره میبرند. همانطور که ستارههای آسمان برای ساکنان زمین چشمگیر است، خانهای که در آن قرآن تلاوت میشود برای اهل آسمانها چشمگیر است و آنها هم از مراکز تلاوت قرآن نور میگیرند.
خانهای که صدای قرآن اهل آن، از کوچک و بزرگ، طنینانداز است، دنیایشان نیز آباد است. خیر و برکت آن زیاد است و رزق و روزی آن خانه فزونی مییابد.
۴.۲.۳ - دلایل فضیلت
۱. دوری از ریا: عبادت در خلوت، بدور از تظاهر و خودنمایی است و معمولاً با اخلاص همراه است. به این جهت کمتر آلوده به ریا میشود. از این رو کسی که ترسی از ریا و وسوسههای شیطانی دارد، بهتر است قرآن را در خلوت و خانه تلاوت کند.
۲. تاثیر در فرزندان: تلاوت قرآن در خانهها در سایر افراد خانواده اثر دارد. پدر و مادری که خواندن قرآن جزو برنامه زندگیشان باشد، فرزندانشان هم به فراگیری و خواندن قرآن علاقهمند میشوند. حتی فراتر از خانه، در همسایگان نیز تاثیر زیادی دارد.
۳. اثر اجتماعی آن: اگر صدای قرآن در همه یا اکثر خانهها طنینانداز شود و صبح و شام صدای روح نواز آن از هر کوی و برزن شنیده شود، در قلب انسانهای مشتاق اثر میگذارد، روح و روانها را منقلب میکند و زمینهساز حضور قرآن در عرصه اجتماعی میشود. آنگاه انسانها به خود آمده، قرآن را برنامه زندگی خود قرار میدهند و کاستیهای خود را با آن برطرف میسازند و قرآن در جامعه تجسم عینی مییابد.
۴.۳ - دعا
از امامان معصوم (علیهمالسلام) دعاهای فراوانی برای شروع و ختم تلاوت رسیده است.[]
۴.۴ - استعاذه و تسمیه
درباره استعاذه و تسمیه خداوند متعال میفرماید: هنگامی که خواستی قرآن بخوانی از شرّ شیطان رانده شده به خداوند، پناه ببر [۱۴]و نیز میفرماید: بخوان به نام پروردگارت که انسان را آفرید. []بسیاری از مفسران مراد از آیه را خواندن قرآن میدانند.[]
به نقل ابن عباس نخستین چیزی که جبرئیل بر پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) نازل کرد این بود: ای محمد! بگو: «أستعیذُ بالسمیع العلیم من الشیطان الرّجیم». سپس فرمود: بگو: «بسم الله الرّحمن الرّحیم». سپس گفت: «اِقرَأ بِاسمِ رَبِّکَ الَّذی خَلَق».[]
از ابوسعید خدری گزارش شده است که پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) قبل از قرائت قرآن همواره «أعوذ بالله من الشیطان الرجیم» میفرمودند و این مشهور بین امامیه و جمعی از اهل سنت است.[]
بنا به نقلی امام هفتم (علیهالسلام) هنگام استشهاد به آیهای از قرآن نخست استعاذه میکردند. سپس «بسم الله الرّحمن الرّحیم» میگفتند؛ آن گاه آیه را تلاوت میفرمودند.[][]قُرّاء در گفتن استعاذه پیش از تلاوت اتفاق نظر دارند.[]
قرائت بسمله نیز در آغاز سوره سفارش شده است و چنانچه تلاوت از میان سوره آغاز گردد گفتن بسم الله بسیار نیکو و پسندیده است.[
۴.۵ - صدای زیبا و حزین
از دیگر آداب تلاوت قرآن خواندن آن با صدای بلند و نیکو و حزین و قرائت با لهجه عربی و رعایت ترتیل در آن است.
خواندن قرآن با صدای آهسته از ریا و خودنمایی دور بوده، در برخی روایات به صدقه پنهانی تشبیه شده[ ولی قرائت با صدای بلند بیشتر سفارش شده[ در سیره عملی پیامبر (صلیاللهعلیهوآله) []و امامان معصوم (علیهمالسلام) ]گزارش شده است.
برای تلاوت قرآن با صدای بلند آثاری چون افزایش نشاط، کم شدن کسالت، حضور قلب، ترویج فرهنگ قرآن در جامعه، تأثیر مثبت در تربیت افراد خانواده [و بهرهمندی قاری و مستمع از پاداش بیان شده است.[
۴.۶ - استماع و انصات
هدایت شده از علی حاتمی
این ادب درباره شنوندگان کلام الهی است. خداوند متعالی میفرماید: و چون قرآن خوانده شود بدان گوش فرا دهید و متوجّه و ساکت باشید، تا مشمول رحمت خداوند گردید. []در روایات نیز بر این ادب تأکید شده است.[]
۴.۷ - قرائت از روی مصحف
پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) آن را سختترین حالت برای شیطان دانستهاند.[]امام صادق (علیهالسلام) نیز آن را سبب بهرهمندی چشم و سبک شدن بار گناه پدر و مادر دانسته است، هرچند کافر باشند. []
۴.۸ - مقدار تلاوت قرآن
مقدار تلاوت قرآن در یک شبانه روز با ملاحظه وضع قاری متفاوت است[]؛ برخی آن را در مدّت سه روز ختم میکنند. به فرموده پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) هرکس قرآن را در کمتر از سه روز ختم کند در آن اندیشه عمیق نکرده است.[۴۱]امام صادق (علیهالسلام) در پاسخ این پرسش که آیا قرآن را در یک شب ختم کنم، فرمودند: دوست ندارم در کمتر از یک ماه ختم کنی. قرآن را نباید با شتاب خواند، بلکه باید آن را با ترتیل و تدبّر خواند[]؛ همچنین فرمودند: قرآن پیمان خدا با بندگان خویش است. سزاوار است هر مسلمان در این پیمان بنگرد و هر روز ۵۰ آیه از آن را بخواند.[]
مفسران در مقدار «قرائت آنچه میسّر است» که خداوند در آیه ۲۰ مزمّل []به آن فرمان داده است: «فَاقرَءوا ما تَیَسَّرَ مِنَ القُرءانِ» بر یک رأی نیستند؛ سعید بن جبیر آن را ۵۰، ابن عباس ۱۰۰، سُدّی ۲۰۰ آیه و جُوَیْبِر ثلث قرآن دانسته است.[]امام رضا (علیهالسلام) «ما تَیَسَّرَ» را آن مقدار از قرآن دانستهاند که با خشوع قلب و صفای درون خوانده شود.[]شاید مراد از روایت «اقرءوا القرآن ما ائتلف علیه قلوبکم» []نیز همین باشد. از روایات اسلامی بر میآید که فضیلت تلاوت قرآن در زیاد خواندن آن نیست، بلکه در خوب خواندن و تدبّر و اندیشه در آن است.[]
۵ - آداب باطنی
آداب باطنی تلاوت بدین شرحاند: []
۵.۱ - توجه به عظمت کلام
نخستین ادب باطنی تلاوت، توجه داشتن به عظمت و بلندی کلام خدا و نیز توجّه به لطف و فضل الهی به بندگانش در تنزل دادن آن از عرش جلال خویش تا فهم خلایق است.[]
۵.۲ - تعظیم متکلّم
قاری باید عظمت متکلّم را در دل خویش حاضر بیابد و بداند آنچه میخواند از سنخ کلام بشر نیست و در حدّ رتبه متکلّم به کلام وی توجّه کند. تعظیم کلام در پی تعظیم متکلّم حاصل میشود.[]
۵.۳ - حضور قلب
اهمیت این ادب تا بدان حد است که اهل ذکر و عبادت اگر سورهای را بدون حضور قلب میخواندند آن را تکرار میکردند.[]
حضور قلب با تعظیم متکلّم حاصل میشود و از سوی دیگر همه اسباب حضور قلب و انس دل در قرآن موجود بوده و چنان که در روایات نیز آمده هیچگاه قاری قرآن از قرائت کلام خداوند خسته نمیشود.[]
۵.۴ - تدبّر
خداوند متعالی علت نزول قرآن را تدبر در آیاتش بیان کرده است. []تدبّر اندیشیدن در معانی و مفاهیم قرآن کریم و مرحلهای برتر از حضور قلب است، از اینرو به ترتیل در قرائت قرآن سفارش شده تا زمینههای تدبّر در آن فراهم گردد.[]
به گفته امیرمؤمنان (علیهالسلام) در قرائت بیتدبر خیری نیست.[]
۵.۵ - تفهّم
تفهّم بدین معناست که قاری به تدبر در فهم معنا اکتفا نکند و از هر آیه آنچه سزاوار و شایسته است بفهمد و سعی کند حقیقت معنا بر او روشن شود و مقصود خداوند را از آن دریابد و به عظمت وی بیندیشد و بداند که جز خداوند همه چیز فانی است.[]
۵.۶ - تخلّی
تخلّی، زدودن موانع فهم آیات مانند اصرار بر گناه، کبر و خودپسندی و حب دنیا از دل است تا حجابها و پردههای مانع فهم عمیق اسرار قرآن کریم برطرف شوند.[]
۵.۷ - تخصیص
تخصیص آن است که قاری فرض کند مخاطب همه خطابهای قرآن است و اوامر و نواهی و وعد و وعید قرآن ناظر به اوست و گویی آیات الهی هم اکنون بر قلب او فرو فرستاده شدهاند
۵.۸ - تأثر
دگرگون شدن حال قاری هنگام تلاوت را «تأثر» مینامند. او بر حسب معرفت و مقام خود، هنگام قرائت حالت اندوه و ترس و امیدواری به خود میگیرد و هرچه شناخت وی بیشتر شود ترس و اندوه افزونتری در تلاوت به وی دست میدهد. در روایات آمده است که قرآن با حزن فرود آمده و شایسته است با صدای حزین نیز خوانده شود و نیز آمده است که هیچ بندهای قرآن نخواند مگر آنکه حزن و اندوهش فزونی یابد و شادیش کم گردد، گریهاش بسیار و خندهاش اندک شود.
خضوع و خشوع در برابر جلال و جمال خداوند نتیجه تأثر هنگام خواندن قرآن است و بکاء و تباکی نیز محصول همین ادب باطنی قرائت است.[]
۵.۹ - ترقّی
هدایت شده از علی حاتمی
ترقی آن است که قاری در حال پیشرفت باشد و تا آنجا پیش رود که کلام خداوند را از جانب خود او استماع کند نه از طرف خویش. نازلترین درجه ترقّی آن است که قاری قرآن احساس کند که آیات قرآن را بر خداوند قرائت میکند. احساس حضور در برابر خداوند نیز حالتهای دعا، گریه و توبه را در وی پدید میآورد. دومین مرتبه آن است که در قلب خود مشاهده کند که گویا خداوند عظیم به لطف و کرم خود به او خطاب میکند و سخن میگوید و امر و نهی میکند. او در این هنگام در مقام هیبت و حیاء و گوش دادن و شنیدن است.
سومین و برترین حدّ ترقی آن است که قاری صفات خداوند را در کلام او بیابد و در این مرحله به خود و قرائت خود توجه نکند و همه همتش مصروف به خداوند و تفکّر در مقام و عظمت الهی شود.[۷۴][۷۵]
امام صادق (علیهالسلام) در اینباره میفرمایند: به خدا سوگند که خداوند در کلام خود برای بندگانش تجلّی کرده است؛ ولی آنان نمیبینند[؛ همچنین میفرمایند: آن قدر آیه را در دل خود تکرار کردم تا آن را از متکلّمش شنیدم و طاقت نیاوردم.
۵.۱۰ - تبرّی
بیزاری تبرّی از خویشتن و نیز ننگریستن در خود به چشم رضایت و تزکیه است. در این حالت اگر آیاتی شامل مدح و ستایش نیکان و مؤمنان را بخواند، خود را از آنان ندانسته، اهل صدق و یقین را از آنان میداند و آرزو میکند تا خداوند وی را از آنان قرار دهد و چنانچه آیات نکوهش گناهکاران را قرائت کند خود را در آن مقام و مخاطب آن آیات دیده، میکوشد از آنان نباشد.[۸۰][۸۱]
امیرمؤمنان (علیهالسلام) میفرمایند: پرهیزگاران چون به آیهای میرسند که در آن از عذاب خداوند سخن رفته گوش دل را بدان میسپرند، چنان که گویی صدای آتش جهنم در گوش آنان طنینانداز است.]
۶ - تألیفات درباره آداب تلاوت
درباره آداب تلاوت قرآن کتابهای فراوانی نگاشته شده و در بیشتر کتابهای علوم قرآنی مباحثی به آن اختصاص داده شده است. ابوحامد غزالی در احیاء العلوم و ملامحسن فیض کاشانی در محجةالبیضاء به تفصیل در اینباره سخن گفتهاند.رعایت آداب تلاوت قرآن سبب میشود تا قاری آن از خواندن قرآن بهره بیشتری برده، به ادراک فضیلت برتری نایل گردد.
4 عدد قرآن وجود دارد
قرآن تدوینی ما بین دفتین 6236آیه و 70 بطن دارد
قرآن انفسی در جنگ صفین مولا علی علیه السلام فرمود :انا قرآن الناطق .که بینهایت آیه دارد ناسخ دارد محکم دارد این هم 70 بلکه بی نهایت بطن دارد
قرآن آفاقی
به نزد آنکه جانش دار تجلی است
همه عالم کتاب حق تعالی است
عرض اعراب و جوهر چون حروف است
مراتب همچو آیات وقوف است
از او هر عالمی چون سورهای خاص
یکی زان فاتحه و آن دیگر اخلاص
نخستین آیتش عقل کل آمد
که در وی همچو باء بسمل آمد
دوم نفس کل آمد آیت نور
که چون مصباح شد از غایت نور
سیم آیت در او شد عرش رحمان
چهارم «آیت الکرسی» همی دان
پس از وی جرمهای آسمانی است
که در وی سورهٔ سبع المثانی است
نظر کن باز در جرم عناصر
که هر یک آیتی هستند باهر
پس از عنصر بود جرم سه مولود
که نتوان کرد این آیات محدود
به آخر گشت نازل نفس انسان
که بر ناس آمد آخر ختم قرآن
این هم 70 بطن دارد وو
قرآن صاعد امام راحل فرمود ادعیه هستند
خانواده مقام معظم رهبری همه حافظ قرآن هستند
💢 ختمی مجرب به دستور آیتالله بهجت قدسسره برای افزایش رزق و روزی
🔻 دستورالعمل ختم سوره واقعه:
⭕️ این ختم، از ختمهای مأثوره و بسیار مجرب است که مورد توصیه علما و بزرگان بوده و حضرت آیتالله بهجت نیز مطابق نظر اساتید معظمشان، بدان تأکید داشتهاند.
✅دستورالعمل این ختم، آنچنانکه در روایات وارد شده، بدینصورت است: چون اول ماه، دوشنبه باشد؛ شروع کند به خواندن این سورۀ مبارکه، با طهارت و رو به قبله.
روز اول یک مرتبه، روز دوم دو مرتبه، و روز سوم سه مرتبه و همچنین تا چهاردهم چهارده مرتبه بخواند. همچنین هرروز بعد از اتمام تلاوت سورههای مبارکه آنروز، این دعا را بخواند:
يا مُسَبِّبَ الْأَسْبابِ وَ يَا مُفَتِّحَ الْأَبْوابِ، اِفْتَحْ لَنا الْأَبْوابَ وَ يَسِّرْ عَلَيْنَا الْحِسابَ وَ سَهِّلْ عَلَيْنَا الْعِقابَ [الصِّعابَ]، اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ رِزْقِي وَ رِزْقُ عِیالي فِي السَّمَاءِ فَأَنْزِلْهُ، وَ إِنْ كَانَ فِي الْأَرْضِ فَأَخْرِجْهُ، وَ إِنْ كَانَ فِي الْأَرْضِ بَعِيدًا فَقَرِّبْهُ، وَ إِنْ كَانَ قَرِيبًا فَيَسِّرْهُ، وَ إِنْ كانَ يَسِيرًا فَكَثِّرْهُ، وَ إِنْ كانَ كَثيرًا فَخَلِّدْهُ، وَ إِنْ كانَ مُخَلَّدًا فَطَيِّبْهُ، وَ إِنْ كانَ طَيِّبًا فَبارِكْ لِي فِيهِ، وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ يَا رَبِّ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِكَ، وَ وَحْدانِيَّتِكَ إِنَّكَ عَلی كُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ، وَ إِنْ كانَ عَلی أَيْدِي شِرارِ خَلْقِكَ فَانْزَعْهُ وَ انْقُلْهُ إِلَيَّ حَيْثُ أَكُونُ، وَ لَا تَنْقُلْنِي إِلَيهِ حَيْثُ يَكُونُ.
✅در ادامه مرحوم مجلسی رحمهالله از امام سجاد علیهالسلام نقل میفرماید که در روزهای پنجشنبه میان این چهارده روز، به جای دعای فوق، پس از اتمام سورههای شریفه، این دعا را قرائت نماید؛ آن دعا چنین است:
يا واحِدُ يَا ماجِدُ، يَا جَوادُ يَا حَليمُ، يَا حَنّانُ يَا مَنّانُ يَا كَريمُ، أَسْأَلُكَ تُحْفَةً مِنْ تُحَفاتِكَ تَلُمُّ بِها شَعْثي، وَ تَقْضي بِها دَيْني، وَ تُصْلِحُ بِهَا شَأْني، بِرَحْمَتِكَ يَا سَيِّدي. اَللّهُمَّ إِنْ كانَ رِزْقي فِي السَّماءِ فَأَنْزِلْهُ، وَ إِنْ كانَ فِي الأَرْضِ فَأَخْرِجْهُ، وَ إِنْ كانَ بَعيدًا فَقَرِّبْهُ، وَ إِنْ كانَ قَريبًا فَيَسِّرْهُ، وَ إِنْ كانَ قَليلًا فَكَثِّرْهُ، وَ إِنْ كانَ كَثيرًا فَبارِكْ لي فيهِ، وَ أَرْسِلْهُ عَلَى أَيْدي خِيَارِ خَلْقِكَ، وَ لَا تُحْوِجْني إِلَى شِرارِ خَلْقِكَ، وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِكَ [بِكَيْنُونَتِكَ] وَ وَحْدانِيَّتِكَ. اَللّهُمَّ انْقُلْهُ إِلَيَّ حَيْثُ أَكُونُ،وَ لَا تَنْقُلْني إِلَيْهِ حَيْثُ يَكُونُ، إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ، [يا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا واحِدُ يَا مَجيدُ يَا بَرُّ يَا كَريمُ] يَا رَحيمُ يَا غَنِيُّ، صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَمِّمْ عَلَيْنا نِعْمَتَكَ، وَ هَنِّئْنا كَرامَتَكَ وَ أَلْبِسْنا عافِيَتَكَ.
#بهجت_الدعا، ص٣۶٢ـ٣۶۴ (مجموعه ادعیه، اذکار و دستورالعملهای مورد توصیه حضرت آیتالله بهجت قدس سره)
✅ البته نکته مهم طبق فرمایشات حضرت آیتالله بهجت آناستکه به قدری این ختم مهم هست که میتوان آنرا حتی در غیر از شرایط ذکر شده به جای آورد؛ به طور مثال حتی میتوان در یک نوبت با تلاوت مجموع سورهها (١٠۵ بار) و خواندن دعاهای آن بجا آورده شود.
💻 مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق لینک زیر در سایت رسمی مؤسسه نشر آثار حضرت آیتالله بهجت(ره):
➡️ http://bahjat.ir/fa/content/9187
☑️کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیتالله بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
هدایت شده از 📚 احکام زندگی
⭕️ابتدای سال خمسی⭕️
ابتدای سال خمسی با تعیین از جانب مکلَّف مشخص نمی شود، بلکه یک امر واقعی است که برای کسی که شغل او کاسبی است با شروع کاسبی و برای کشاورز با رسیدن وقت برداشتِ محصول و برای کارگر و کارمند با دستیابی به اولین درآمد، آغاز می شود.
استفتائات از آیتالله خامنهای
📚 منبع: برگرفته از کتاب "توضیح المسائل مراجع ج2 ص115"
📣 توضیح در مورد کتاب 👇
https://eitaa.com/ahkamezendegi110/80
🔴 🔴 🔴 🔴 🔴
✅ #ارسال_رایگان برای سفارش های بالای صد هزار تومان
📝 برای ثبت سفارش و مشاوره کلیک کنید : 👇
🆔 @toobik110
لیست همه کتابها:👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/1590100079C0d1781248b
🔗 برای عضویت در کانال "احکام زندگی" کلیک کنید 👇👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/150339685Cdb44f6ad8d
☎️ 09191597189
هدایت شده از 📚 احکام زندگی
⭕️ توضیحات کثیر السفر⭕️
1⃣ کثیر السفری که شغلش سفر کردن است مانند راننده ها:
به فتوای همه فقها نمازش تمام است.
2⃣ کثیر السفری که سفر مقدمهی شغل اوست:
به فتوای بیشتر فقها نمازش تمام است.
3⃣ و اما کسی که زیاد سفر میرود ولی نه سفر، شغل اوست و نه مقدمهی رسیدن به شغل او، بلکه برای غیر آن دو زیاد سفر می کند، مانند سفر برای زیارت یا رسیدگی کردن به اقوام و بستگان و یا سفر تفریحی :
به فتوای بعضی از فقها مانند حضرات آیات عظام اراکی، سیستانی، زنجانی و فاضل نمازشان تمام است.
📚 کتاب "احکام و آداب سفر ص 191"
📣 توضیح در مورد کتاب 👇
https://eitaa.com/ahkamezendegi110/85
🔴 🔴 🔴 🔴 🔴
✅ #ارسال_رایگان برای سفارش های بالای صد هزار تومان
📝 برای ثبت سفارش و مشاوره کلیک کنید : 👇
🆔 @toobik110
📋 لیست همه کتابها:👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/1590100079C0d1781248b
🔗 برای عضویت در کانال "احکام زندگی" کلیک کنید 👇👇
🌐https://eitaa.com/joinchat/150339685Cdb44f6ad8d
☎️ 09191597189