رُوِیَ عَن رَسُولِ الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) قال:
اَلْقَلبُ ثَلاثَهُ اَنْوَاعٍ: قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالدُّنْیَا وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْعُقْبَی وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْمَوْلَی.وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالدُّنْیَا لَهُ الشِّدَّهُ وَ الْبَلاءُ وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْعُقْبَی فَلَهُ الدَّرَجَاتُ الْعُلَی وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْمَوْلَی فَلَهُ الدُّنْیَا وَ الْعُقْبَی وَ الْمَوْلَی.[1]
ترجمه حدیث: روایت از پیغمبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) منقول است که حضرت فرمودند قلب ها سه نوعند: 1- قلبی که مشغول و وابسته به دنیا است.2- قلبی که مشغول به تنعّمات اخروی است.3- قلبی که وابسته به مولا است. اما آن قلبی که سرگرم و وابسته به دنیا است، همیشه دچار سختی و گرفتاری است. و آن قلبی که وابسته به تنعّمات اخروی است به درجات و مراتب بالایی میرسد. و قلبی که دلبسته به مولا (خدا) است، هم دنیا دارد، هم آخرت را دارد و هم خدا را دارد.
شرح حدیث: «اَلْقَلبُ ثَلاثَهُ اَنْوَاعٍ»؛ دلها بر سه گونه هستند. اوّل: «قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالدُّنْیَا»؛ دلهایی که وابسته به دنیا هستند. این قلبها در گروی لذائذ دنیا و سرگرم مسائل دنیویاند. دوم: «وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْعُقْبَی»؛ دلها و قلبهایی که وابسته به آخرتند. یعنی دلبستگیاش به تنعّمات اخرویّه است. سوم: «وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْمَوْلَی»؛ سوم آن دلی است که به مولایش وابسته است! یعنی دلبسته به خدا است. دلش در گروی خدا است.
در ادامه، حضرت توضیح میدهند: «وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالدُّنْیَا لَهُ الشِّدَّهُ وَ الْبَلاءُ»؛ امّا دلی که به لذائذ دنیوی دلبسته شده و سرگرم آن است، این را بداند که همیشه در ناراحتی و گرفتاری است. یعنی حتی لذّت دنیایی را هم نمیبرد. مسائل دنیوی اینگونه است دیگر! به هرچه از دنیا برسد، باز میبیند کمبود دارد و لذا ناراحت است. پیوسته در سختی و گرفتاری است.
«وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْعُقْبَی فَلَهُ الدَّرَجَاتُ الْعُلَی»؛ آن قلبی که دلبسته به تنعّمات اخروی است، در نتیجه کار هم که میکند برای امور اخروی است و میخواهد به پاداش آخرت برسد و به آن هم خواهد رسید. درجات عالیه بهشت را هم به او میدهند، لذّتش را هم میبرد.
«وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْمَوْلَی فَلَهُ الدُّنْیَا وَ الْعُقْبَی وَ الْمَوْلَی». این یک قاعده کلّی است که دلبستگی به شیء همواره یادآوری آن را در پی دارد. آن دلی که همیشه دلبسته به خدا است، در نتیجه سه چیز دارد: 1- دنیا دارد. دقّت کنید که مراد از دنیا در اینجا این نیست که به عنوان مثال پول زیادی دارد؛ بلکه به این معنا است که در دنیا هیچ ناراحتی ندارد. در ابتدا فرموده بود قلبی که وابسته به دنیا است، شدّت و بلا دارد. امّا این چنین شخصی نه شدّت دارد نه بلاء. نه نسبت به امور مادّیاش ناراحتی دارد، نه گره کور پیدا میکند که غصهاش را بخورد. هیچکدام از اینها را پیدا نمیکند. خدا همه چیز را برایش فراهم میکند. چون او سرگرم به خدا است، به تعبیر خودمانی، خدا هم تمام کارهایش را ردیف میکند.
2- در آخرت هم تنعّمات اخرویاش را دارد. 3- بالاتر از همه این است که قرب به خداوند هم پیدا میکند. مراد از مولا در اینجا قرب به خدا است. دلبسته به خدا همیشه به یاد خدا است. ثمرهاش هم این است که از نظر دنیایی، شدّت و بلا به آن معنا ندارد. از نظر تنعّمات اخروی هم درجات بالا دارد و از نظر الهی هم قرب به خداوند پیدا میکند.[2]
[1]. تحریر المواعظ العددیه،صفحه 245
منبع: پایگاه اطلاع رسانی مرحوم حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی
برای شادی روح حضرت آیت الله العظمی تهرانی صلوات
...
هشیار باش ، خلقت عالم ز بهر توست. غیر از خدا ، هر آنچه که خواهی ، شکست
...
....
ما از تو به غیر از تو نداریم تمنا
حلوا به کسی ده که محبت نچشیدهست
...
ما از تو به غیر از تو نداریم تمنا
حلوا به کسی ده که محبت نچشیدهست
افسوس بر آن دیده که روی تو ندیدهست
یا دیده و بعد از تو به رویی نگریدهست
گر مدعیان نقش ببینند پری را
دانند که دیوانه چرا جامه دریدهست
آن کیست که پیرامن خورشید جمالش
از مشک سیه دایرهٔ نیمه کشیدهست
ای عاقل اگر پای به سنگیت برآید
فرهاد بدانی که چرا سنگ بریدهست
رحمت نکند بر دل بیچاره فرهاد
آن کس که سخن گفتن شیرین نشنیدهست
از دست کمان مهرهٔ ابروی تو در شهر
دل نیست که در بر چو کبوتر نطپیدهست
در وهم نیاید که چه مطبوع درختی
پیداست که هرگز کس از این میوه نچیدهست
سر قلم قدرت بی چون الهی
در روی تو چون روی در آیینه پدید است
ما از تو به غیر از تو نداریم تمنا
حلوا به کسی ده که محبت نچشیدهست
با این همه باران بلا بر سر سعدی
نشگفت اگرش خانهٔ چشم آب چکیدهست
رسول اللّه صلي الله عليه و آله : الدُّنيا حَرامٌ عَلى أهلِ الآخِرَةِ ، وَالآخِرَةُ حَرامٌ عَلى أهلِ الدُّنيا ، وَالدُّنيا وَالآخِرَةُ حَرامانِ عَلى أهلِ اللّه ِ عز و جل . [ الفردوس : 2 / 230 / 3110 ، كنز العمّال : 3 / 184 / 6071 نقلاً عن مسلم وابن عساكر وكلاهما عن ابن عبّاس ؛ عوالي اللآلي : 4 / 119 / 190 . ]
رسول خدا صلي الله عليه و آله : دنيا بر اهل آخرت ، حرام است و آخرت ، بر اهل دنيا حرام ؛ امّا دنيا و آخرت ، بر اهل خداى عز و جلحرام است .
ز هر چه غیر یار، استغفرالله
ز بود مستعار، استغفرالله
دمی كان بگذرد بی یاد رویش
از آن دم بی شمار استغفرالله
سرآمد عمر و یك ساعت ز غفلت
نگشتم هوشیار، استغفرالله
نكردم یك سجودی در همه عمر
كه آید آن به كار استغفرالله
ز كردار بدم صدبار توبه
ز گفتارم هزار استغفرالله
شدم دور از دیار یار ای فیض
من مهجور زار استغفرالله
ملا محسن فيض كاشاني
هدایت شده از نجوای غریب
1_373501521.mp3
5.93M
دعای عهد
با مرور سریع
هر روز صبح فقط و فقط 6 دقیقه از وقت خود را برای امام زمان (عج) خرج کنید
✍از حضرت صادق (علیهالسلام) روایت شده:
هرکه چهل #صبحگاه این #عهد را بخواند، از #یاوران قائم ما باشد و اگر پیش از #ظهور آن حضرت از دنیا برود، خدا او را از قبر بیرون آورد که در خدمت آن حضرت باشد و حقتعالی بر هر کلمه هزار حسنه به او کرامت فرماید و هزار #گناه از او محو سازد و آن عهد این است:
🌤تعجیل در فرج مولایمان صلوات🌤
🌴💎🌹💎🌴
آورده اند که:
گرگی با آهویی جمع شد و بچه ای ،به عمل آمد ، از مفتی پرسیدند،که این را گرگ بگیریم یا آهو؟اگر گرگش خوانیم،گوشتش حرام باشد و اگر آهویش گیریم حلال باشد.در تردد مانده ایم آن را گرگ بنامیم یا آهو؟
مفتی صادق گفت:چنین فتوا دادن حکم مطلق نیست،بلکه مفصل است.
دسته ی گیاه معطری با استخوان ملوثی پیش این بچه تهید. اگر میل به استخوان کند ،گرگ است و گوشتش حرام باشد و اگر میل بدان گیاه کند آهو باشد و گوشتش حلال بوَد.
همچنین حق تعالی ،آن جهان و این جهان ،آسمان و زمین را آمیخت و جفت کرد . ما هم که بچه های این دوایم،اگر میل ما به علم و حکمت باشد ،جلالی و آسمانی باشیم و اگر میل به خواب خور ،نعم،ملبوسات، درندگی،ظلم و فساد داشته باشیم،زمینی باشیم و مقام ما اسفل السافلین بوَد نه اعلی علیین.
این نکته و رمز اگر بدانی، دانی
هرچیز که در جُستن آنی، آنی
گر در طلب لقمه نانی، نانی
گر در طلب منزل جانی، جانی
من فاش کنم حقیقت مطلب را
اندر طلب آنچه که هستی آنی
صفیر شجر طوبی،حسین جوهری،ص۱۸۰-۱۸۱
ابوالعباس سیاری (متوفی 342 ق) است:
کل شی ٍ انت فی قیده فتفرح بوجوده و تحزن بفقده، فانت عبده
آنچه در بند آنی و از بودنش شادمانی و از نبودنش اندوهگین، پس تو بنده آنی
پیامبر(ص) فرمودند:زمانی بر امت من می آید که به پنج مورد دل می بندند و پنج مورد را فراموش می کنند.
دنیا را دوست دارند و آخرت را فراموش می کنند
مال را دوست دارند و حساب را فراموش می کنند
قصرها را دوست دارند قبرها را فراموش می کنند
زنان را دوست دارند و حوران بهشتی را فراموش می کنند
خودشان را دوست دارند و پروردگارشان را فراموش می کنند
قال رسول الله(ص):سیأتی زمانٌ علی امتی یحبون خمساً و ینسون خمساً
یحبون الدنیا و ینسون الآخرة
یحبون المال و ینسون الحساب
یحبون القصور و ینسون القبور
یحبون النساء و ینسون الحور
یحبون النفس و ینسون الرب
عارفی را در حال خوردن نان دیدند گفتند چه می کنی ؟
گفت:
دنیا را گول می زنم .نان دنیا می خورم و کار آخرت می کنم.
سوال :درست است که الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر پس این که نماز می خوانیم و مرتکب معصیت می شویم از چیست؟
آنچه انجام می دهیم ظاهر نماز است با ظاهر هرچند زیبا و زیاد هم باشد معراجی صورت نمی گیرد.مثل کسی که بیماری سخت پوستی گرفته طبیب به او می گوید بیماری تو یک ظاهر دارد و یک باطن ظاهرش با ضمادی که تجویز می کنم خوب می شود اما باطنش را باید از این دارو استفاده کنی.بعد مریض می رود ظاهر را درست می کند ام چون از درون غفلت کرده یک دفعه فرو می ریزد.چرا؟ چون از باطن غفلت کرده است.
یا سنگ قبری مزین که لاشه ی گندیده ای در آن است.تناسب ندارد .
نماز بالا نمی رود چون به ظاهرش توجه داریم اندازه ی همان توجه مان از فحشا و منکر جلوگیری می کند. مولانا قشنگ می گوید:
گر نه موش دزد در انبان ماست
گندم اعمال چل ساله کجاست؟
اول ای جان دفع شر موش کن
بعد از آن در جمع گندم کوش کن
الحاصل غفلت از باطن عبادتی چون نماز باعث می شود از اینور نماز می خوانیم و از آنور گناه می کنیم.درون خراب است ظاهر را آرایش می دهیم.وگرنه قلب مومن محل تردد ملائکه است .اما در درون خانه ای که سگ نفس رها باشد ملائک ورود پیدا نمی کند.قال رسول الله(ص):لا تدخل الملائکة بیتاً فیه کلب.
آنچه گفتیم یک نتیجه ی دیگر هم دارد و آن این که ظاهر عبادت باید انجام شود و کم کم باطن هم باید اصلاح شود.انشاءالله خداوند عنایت کند نور ایمان در دلمان بنشاند.
یتیم کیست؟
لیس الیتیم قد مات والده ان الیتیم یتیم العلم و الادب
یتیم آن نیست که پدر خویش را از دست داده باشد،بلکه آن کسی یتیم است که از علم و ادب بی بهره باشد.
گویند این شعر بر سر محل درس (مدرس) امام صادق (ع)نوشته شده بود.
یک کوله بار خواندنی اثر استاد محمد نحوی ص۱۵
خدا کند یتیم نباشیم و یتیم نشویم!!!!!!!!!!
بعضی از نصایحی که اساتید اخلاق دارند، زندگی انسان را زیرورو می کند.نمیدانم نفس قدسی آنهاست و یا این دل انسان است که برای آدم شدن تمناهایی دارد و یا هر دو.
این نصیحت عارف کامل آیت حق آیت الله حسن حسن زاده ی آملی (حفظ الله)را بخوانید و در مسیر تکامل قدم بردارید.
التماس دعا
دهان روح و تن
انسان دو دهان دارد: یکی گوش که دهان روح او است و دیگر دهان که دهان تن او است . این دو دهان خیلی محترم اند . انسان باید خیلی مواظب آن ها باشد . یعنی باید صادرات و واردات این دهنها را خیلی مراقب باشد . آن هایی که هرزه خوراک می شوند، هرزه کار می گردند . کسانی که هرزه شنو می شوند، هرزه گو می گردند .
وقتی واردات انسان هرزه شد، صادرات او هم هرزه و پلید و کثیف می شود . یعنی قلم او هرزه و نوشته هایش زهرآگین خواهد داشت . حضرت وصی امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: عمل نبات است و هیچ نبات از آب بی نیاز نیست و آب ها گوناگون اند . هر آبی که پاک است، آن نبات هم پاک و میوه اش شیرین خواهد بود; و هر آبی که پلید است، آن نبات هم پلید و میوه او تلخ است .خود عمل، حاکی است که از چه آبی روییده شده است .
شعری که بارها از لبان مبارک آیت الله حق شناس ره شنیدم :
میرزا حبیب خراسانی
گوهر خود را هویدا کن،کمال این است و بس
خویش را درخویش پیدا کن، کمال این است وبس
سنگ دل را سرمه کن درآسیای رنج ودرد
دیده را زین سرمه بینا کن، کمال این است وبس
هم نشینی با خدا خواهی اگردرعرش رب
در درون اهل دل جا کن، کمال این است وبس
هر دو عالم رابه نامت یک معما کرده اند
ای پسرحل معما کن،کمال این است و بس
دل چو سنگ خاره شد،ای پور عمران با عصا
چشمه ها زین سنگ خارا کن، کمال این است وبس
پند من بشنو به جز با نفس شوم بد سرشت
باهمه عالم مدارا کن، کمال این است و بس
ای معلم زاده ازآدم اگر داری نژاد
چون پدرتعلیم اسما کن، کمال این است وبس
چند می گویی سخن از درد و رنج دیگران
خویش را اول مداوا کن، کمال این است وبس
سوی قاف نیستی پرواز کن بی پروبال
بی محابا صید عنقا کن، کمال این است وبس
چون به دست خوشتن بسی تو پای خویشتن
هم به دست خویشتن وا کن، کمال این است و بس
کوری چشم عدو را روی در روی حبیب
خاک ره بر فرق اعدا کن، کمال این است وبس
هدایت شده از علی
ختم منقول از علما در توسل به حضرت زینب سلام الله علیها:
ین نماز و اعمال ها برای متوسل شدن به حضرت زینب (س) و حاجت گرفت می باشد که به صورت زیر می توانید، انجام دهید:
1. به مدت 14 روز بعد از خواندن نماز صبح، دو رکعت نماز دیگر مانند نماز صبح بخوانید.
2. بعد از دو رکعت نماز 14 مرتبه سوره توحید را بخوانید.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
بگو اوست خدای یگانه
اللَّهُ الصَّمَدُ
خدای بی نیاز
لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ
نزاده و زاده نشده است
وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ
و هیچ کس او را همتا نیست.
3. سپس 69 بار صلوات بفرستید و ثواب آن را به روح بانوی بزرگوار حضرت زینب (س) بفرستید.
ٱللَّٰهُمَّ صَلِّ عَلَیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ
4. هنگام قرائت سوره توحید و فرستادن صلوات با کسی حرف نزنید و یا خود را مشغول کاری نکنید.
5. بعد نذر کنید و 69 عدد پول 1000 تومانی یا 500 تومانی را صدقه دهید.
به امید خدا حاجت شما برآورده می شود.
بسم الله الرحمن الرحیم
آیا خبر دارید
طی هفته جاری ۵ تا ۲۰ درصد مواد غذایی ارزان یا صف مرغ دیگر نیست
یا جلوی فساد های سازمانی تا ۴۰ درصد
یا بورکراسی گمرکات تا ۷۰ درصد
انحلال فیش های نجومی تا ۸۰ درصد
آرامش بازار لوازم خانگی یا سوپری و....
با این همه خرابکاری دولت لیبرال قبل ادامه دارد
سرعت تورم گرفته شده
و ۴۰ روز است
چاپ شبه پول در بانک مرکزی صفر شده است؟؟!!
هدف دشمن در جنگ نرم فروپاشی نظام جمهوری اسلامی از داخل است بوسیله عوض کردن تفکر مردم.
حربه ها و راه های تغییر فکر مردم عبارتند از:👇
۱- بولد کردن مصائب و مشکلات کشور و نادیده گرفتن پیشرفتها و القای حس خود تحقیری بین ایرانیان تا از نظام زده شوند.
۲- بولد کردن پیشرفت های کشورهای ضد دین و نادیده گرفتن مشکلات آنها و بهشت جلوه دادن آنسوی مرز
۳- موج سواری با هر حادثه ناگواری که در کشور رخ میدهد بوسیله عکس و کلیپ های ساختگی
۴- تعریف از زمان شاه و شخص رضا شاه( در حالیکه کلیپ شاه هست که تورم رو ۳۰۰ درصد اعلام میکند لذا بزرگان از قدیم ضرب المثل میگویند هرچه فروختی باختی هرچه خریدی بردی)
۵- فاسد خواندن تمام مسؤلین(حکم کلی دادن) در حالیکه شهیدسلیمانی ها برای همین نظام شهید شدند با اینکه از فاسد بودن بعضی مسؤلین خبر داشتند ولی باز هم جمهوری اسلامی را حرم می دانستند و مراقبت از آن و پیروی از ولایت فقیه را واجب و حرکت در مسیر ضد نظام را حرام
(یاد آوری به قسم جلاله حاج قاسم سلیمانی در مورد مهمترین محور محاسبه در قیامت از ارتباط با نظام و رهبری )
۶- ناامید کردن مردم از بهتر شدن وضعیت.( درحالیکه قرآن میفرماید والعاقبه للمتقین مگر می شود برای خدا انقلاب کنیم وعاقبت شکست بخوریم؟؟)
۷- تلاش در انتخابات برای رای آوردن شخص ناکارآمد(اعترافات روح ا... زم درباره تلاش برای رای آوردن روحانی)
۸- ظالم جلوه دادن حکومت و جریان کشته سازی در تجمعات.
۹- القای این حس به مردم که حکومت به فکر مردم نیست.( در حالیکه از بعد انقلاب آمار روستاهایی که برق و گاز رفته قابل مقایسه با قبل انقلاب نیست و سطح رفاه و امنیت ایران در آسیا جزء چند کشور اول است)
۱۰- مسخره کردن آخوند ها و عیب گیری از آنها و حکم کلی دادن( در حالیکه در همه اصناف خوب و بد داریم).
و اینکه این حکومت آخوندهاست.( در حالیکه مسؤلین غیر آخوند صدها برابر آخوندهاست و ثانیا رئیس جمهور توسط ملت انتخاب می شود.)
۱۱- القای این حس به مردم که سیاست کثیف است و فقط به فکر مراسم مذهبی منهای سیاست باشید.(در حالیکه اسلام در غدیر بخاطر حکومت داشتن کامل شد)
۱۱- ناامید کردن مردم از نظام جمهوری اسلامی
۱۲- فساد مسؤلین منتخب ملت(مثل دولت روحانی) را به پای نظام نوشتن و عدم تفکیک بین این دو 😱
۱۳- انتشار عکس بچه فقیر کنار آشغالها و... و وانمود کردن اینکه حکومت به فکر فقرا نیست.( در حالیکه این فقرا در زمان حکومت امیرالمؤمنین هم بودند.)
تکلیف ما مبارزه با چنین حربه هایی در فضای مجازی است.
اگر کسی در جنگ نرم فعال نباشد دشمن بر افکار ملت سوار می شود و بقول رهبری آنطور که او می خواهد افکار را هدایت میکند.
دقت کنیم بعد ۵۰ سال از رحلت پیامبر، واقعه کربلا را برای نوه پیامبر بوجود آوردند چطور میشه؟
👈فقط با جنگ نرم
یاعلی
http://dahmadpoor.blog.ir/