🖊شرح و تفسیر چشم پوشى از لغزش
جوانمردان 🔻
💥امام(علیه السلام) در این کلمه حکمت آمیز به لغزش هایى اشاره دارد که گاه از اشخاص با شخصیت سر مى زند و همگان را توصیه مى کند از آن چشم بپوشند.
مى فرماید: «از لغزش هاى افراد با شخصیت (و) جوانمرد چشم پوشى کنید، چرا که هیچ کس از آنها گرفتار لغزش نمى شود مگر این که دست خدا به دست اوست و او را بلند مى کند»; (أَقِیلُوا ذَوِی الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ، فَمَا یَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلاَّ وَیَدُ اللَّهِ بِیَدِهِ یَرْفَعُهُ).
«اقیلوا» از ماده «اقاله» در اصل به معناى باز پس گرفتن معامله در جایى است که خریدار، پشیمان مى شود، سپس به هر نوع چشم پوشى اطلاق شده است.
«مروءات» جمع «مروءه» به معناى شخصیت و جوانمردى است.
«عثرات» جمع «عثره» به معناى لغزش و خطاست.
روشن است که هر انسانى ـ به جز معصومان(علیهم السلام) ـ در زندگى خود گرفتار لغزش یا لغزش هایى مى شوند.
اگر آنها افراد با شخصیت و نیکوکارى باشند باید به موجب حسن اعمال و رفتارشان از این لغزش ها چشم پوشى کرد; هر گونه نقل آن براى دیگران یا سرزنش یا بزرگ نمایى کارى است خطا و بر خلاف انصاف و جوانمردى، زیرا خدا هم مدافع این گونه افراد است.
امام مى فرماید: هرگاه یکى از این افراد نیکوکار و با شخصیت به زمین بخورند خداوند فورا وى را از زمین بلند مى کند و اجازه نمى دهد آبروى او برود.
💠از این جمله حکمت آمیز دو نتیجه مى توان گرفت:
✍ نتیجه اول که در متن جمله آمده این است که لغزش هاى نیکوکاران و افراد پاک و با تقوا را باید نادیده گرفت و حسن ظنِ به آنها را نباید با این لغزش ها به سوء ظن مبدل کرد. 👇
🌙این همان چیزى است که در روایت معروف که به صورت ضرب المثل در آمده مى خوانیم: «اَلْجَوادُ قَدْ یَکْبُو» یا «قَدْ یَکْبُو الْجَوادُ» (اسب ارزشمند و کارآمد گاه ممکن است گرفتار لغزشى شود) و در بعضى از عبارات این جمله به آن افزوده شده که «الصّارِمُ قَدْ یَنْبُو; شمشیر برنده نیز گاهى کارگر نمى شود».
✍نتیجه دومى که مى توانیم از آن بگیریم این است که اگر راه تقوا و نیکوکارى و جوانمردى را پیش گیریم خداوند به هنگام لغزش ها ما را تنها نمى گذارد و دست ما را مى گیرد و از زمین بلند مى کند و آبروى ما را حفظ مى نماید.
🔹پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
4_6019339503624258602.mp3
6.42M
🔖منبر #کوتاه
#موعظه
🎁 ملاک پاداش پروردگار
حکایت جالب اولین سفر حج #امام_صادق(ع)
🎙 #استاد_انصاریان
🌺 @mediamenbar
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
اَللّهُــــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــــکَ الفَـــــرَج
╭┅─────────┅╮
🌺 @mtsadoghi2
╰┅─────────┅╯
۲۷ اردیبهشت .mp3
9.29M
🎙| منبر #کامل
🎧 استاد میرباقری | سخنرانی در شبکه سه، ۹۹/۲/۲۷
🔍 مقامات امامان در قرآن کریم
☑️ @mirbaqeri_ir
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
اَللّهُــــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــــکَ الفَـــــرَج
╭┅─────────┅╮
🌺 @mtsadoghi2
╰┅─────────┅╯
═✧❁﷽❁✧═
#گپ_و_گفت_اتوبوسی
شماره 6️⃣
✍️ بحث اتوبوسی ما به حدیث دوات و قلم رسیده بود. رسول خدا (ص) در روزهای آخر عمر شریفش قلم و دوات خواست تا مطالب بسیار مهمی بنویسد که امت اسلام هرگز #گمراه نگردند.خلیفه دوم به همراه برخی دیگر گفتند: این مرد هذیان می گوید... . و اینک ادامه ماجرا:
♦️مولوی خالد: دستور سیدنا محمد (ص) در اینجا جنبه استحبابی دارد! دستور استحبابی هم اگر ترک شود اشکالی ندارد!
🔷 سید مهدی: خیر! جمله: «قلم و دوات بیاورید تا چیزی بنویسم که گمراه نشوید» دستوری وجوبی است. گمراه نشدن و اختلاف نکردن مسلمانان به هیچ وجه با مستحب بودن سازگار نیست. آیا ترک یک امر استحبابی می تواند باعث گمراهی امت اسلام شود؟
🔸 دانشجو: برای من یک سوال مهم هست که: اگر وصیت خیلی مهمی بوده آیا پیامبر (ص) آن را مکتوب نکرد؟
🔷 سید مهدی: رسول خدا (ص) بنا بر برخی قرائن و روایات وصیت هایی را نوشت. مثلا همین اخراج مشرکین از عربستان.
♦️مولوی خالد: احتمالا بعد از مدتی وصیت را مکتوب کرده! مساله اخراج مشرکین بسیار مهم است.
🔸 دانشجو: ولی با گمراه نشدن و اختلاف نکردن مسلمانان ارتباطی ندارد.
🔷 سید مهدی: اخراج کفار از سرزمین وحی بعد از وفات رسول الله ص وظیفه چه کسی بود؟
♦️ مولوی خالد: وظیفه حاکم و خلیفه اسلامی!
🔷 سید مهدی: مهمترین عاملی که باعث اختلاف و جنگ و گمراهی میان مسلمانان شد چه امری بود؟
♦️ مولوی خالد: مساله خلافت و جانشینی!
🔷 سید مهدی: آیا عاقلانه نیست که بگوییم رسول الله (ص) می خواست اسامی خلفای خود را مکتوب کند و مهم ترین وظایف و برنامه های حکومت را نیز بنویسد تا صحابه دیگر بدون هیچ دغدغه ای از خلیفه منصوب اطاعت کنند! یکی از این برنامه ها اخراج مشرکین بوده!
◀️ این مطلب مثل روایت هایی هست که رسول الله ص به حضرت علی (ع) دستور داده تا با خوارج و اهل جمل و معاویه در صفین نبرد جهاد کند. پیغمبر (ص) این را علنا مطرح کرد تا حجت بر همه اصحاب تمام شود.
http://up44.ir/zawjm8zr
🔸دانشجو: وقتی سخنان و رفتار رسول الله (ص) را به عنوان یک مجموعه و نظام هماهنگ ملاحظه می کنیم، به این نتیجه می رسیم که هیچ اختلافی در سیره و گفتار ایشان نیست.
♦️ مولوی خالد: آیا شما قبول دارید در زمان حضرت محمد (ص) دین کامل شد؟ خداوند تمام دستورات و قوانین لازم را به بشر بیان کرد؟
🔸 دانشجو: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُم»(مائدة 3)آیه قرآن است و ما قبول داریم.
♦️ مولوی خالد: پس هر امر و نهی و مطلب مهمی که برای هدایت و گمراه نشدن مسلمانان لازم بوده قبلا توسط رسول خدا ص گفته شده است! ترک کتابت به هر دلیلی خللی به هدایت و گمراه نشدن مسلمانان وارد نمی کند!
🔸 دانشجو: چقدر جالب! این را دقت نکرده بودم! ولی چرا باز با وجود اکمال دین این همه اختلاف شد؟ در مسائل اعتقادی و توحیدی تا مسائل فقهی؟
◀️ ادامه دارد... .
🆔@Emamat110u
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
اَللّهُــــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــــکَ الفَـــــرَج
╭┅─────────┅╮
🌺 @mtsadoghi2
╰┅─────────┅╯
💠#معرفی_کتاب
📚《ثواب الاعمال و عقاب الاعمال》
✍ تالیف: شیخ #صدوق (ره)
🔰کتاب اثری ارزشمند از شیخ صدوق است. یکی از جامع ترین آثار #عرفانی برای سالک الی الله است که از طریق آن میتواند راه روشن را از چاه ضلالت به خوبی تشخیص بدهد.
🔰کتاب حاوی روایاتی ست که اعمال پسندیده و پاداش آنها ( #ثواب الاعمال) و همچنین اعمال ناپسند و مجازات آنها ( #عقاب الاعمال) را بیان میکند. کتاب از مهم ترین آثار حدیثی شیعه بشمار میآید.
🔰بخش اول باعنوان ثواب الاعمال شامل ۷۸۸ حدیث ست که در ذیل ۳۸۹ باب بعنوان ثواب ذکر شده است.
🔰بخش دوم باعنوان عقاب الاعمال شامل ۳۳۱ حدیث که درضمن ۱۳۱ باب بعنوان عقاب تنظیم گردیده است.
@bahr_alolom
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
اَللّهُــــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــــکَ الفَـــــرَج
╭┅─────────┅╮
🌺 @mtsadoghi2
╰┅─────────┅╯
هدایت شده از دارالقرآن شهید"حاج قاسم سلیمانی
💠 #انس_با_قرآن_کریم
📆 روزی یک صفحه
📜 #صفحه6⃣7⃣
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
اَللّهُــــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــــکَ الفَـــــرَج
╭┅─────────┅╮
🌺 @dquran_sh_soleimani
╰┅─────────┅╯
💠 حدیث روز 💠
❗️ افسوس از لحظهای که گذشت
🔻پيامبرخدا صلیاللهعليهوآله:
ما مِن ساعَةٍ تَمُرُّ بِابنِ آدَمَ لَم يَذكُرِ اللّهَ فيها، إلّا تَحَسَّرَ عَلَيها يَومَ القِيامَةِ
◻️ هر لحظه اى كه بر آدمى بگذرد و در آن ياد خدا نكند، روز قيامت بر آن لحظه افسوس میخورد.
📚 نهجالذکر، ج ۱، حدیث ۵۱۰
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
🔻آیتاللهالعظمی جوادی آملی:
⚠️ قبل از اینکه شما را به محکمه ببرند، خودتان محاسبه کنید
◻️وجود مبارک امام کاظم میفرمایند:
«لَیسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یحَاسِبْ نَفْسَهُ فِی کُلِّ یوْمٍ فَإِنْ عَمِلَ حَسَناً اسْتَزَادَ اللَّهَ وَ إِنْ عَمِلَ سَیئاً اسْتَغْفَرَ اللَّهَ مِنْهُ وَ تَابَ إِلَیهِ»؛
فرمود کسی شیعه ماست که برای خود یک محاسبه داشته باشد که امروز من چه کردم؟
فرمود این از ما نیست!
«لَیسَ مِنَّا مَنْ لَمْ یحَاسِبْ نَفْسَهُ فِی کُلِّ یوْمٍ».
اگر کار خیر انجام داد، عبادتی انجام داد، خدمتی انجام داد، خدا را شکر بکند و از خدا مزید و افزودن آن را بخواهد و اگر ـ خدای ناکرده ـ لغزشی مرتکب شد، استغفار کند، راه برای او باز است.
◻️ در روایتها آمده است که
«زِنُوا أَنْفُسَکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُوزَنُوا»
قبل از اینکه شما را بکِشند، خودتان را بکِشید.
◻️«حَاسِبُوا أَنْفُسَکُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا»؛
قبل از اینکه شما را به محکمه ببرند، زیر میز حساب ببرند، حسابرسی از شما بخواهند، خودتان محاسبه کنید.
آدم میخواهد بسنجد یک ترازو میخواهد، ترازو هم قرآن است و کلمات ائمه (ع) که چه حق است؟ چه باطل است؟
◻️در سوره مبارکه «اعراف» هم فرمود: ﴿وَ الْوَزْنُ یوْمَئِذٍ الْحَقُّ﴾ در ترازوی قیامت یک کفه آن را ما حقیقت میگذاریم، در کفه دیگر اعمال و عقاید را میسنجیم. یعنی یک طرف را ما حقیقت میگذاریم، بعد نماز را با حقیقت می سنجیم، خدمت را با حقیقت می سنجیم، عقیده را با حقیقت می سنجیم.
به ما هم فرمودند این حقیقت را شما درک کنید، این را واحد وزن و سنجش قرار بدهید؛ آن وقت عقاید، اخلاق و اوصافتان را با این قرار بدهید و اگر کسی اهل محاسبه نبود، از ما نیست، چرا؟
برای اینکه سود و زیان خود را تشخیص نمیدهد.
hawzahnews.com/news/905013
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
🌹 اهمیت دعای عهد از نگاه امام خمینی:یکی از نزدیکان امام میگوید، ایشان در اواخرعمر به ما می فرمودند:
"صبحها سعی کن این دعا را بخوانی، چون در سرنوشت (قضا و قدر) دخالت دارد"
♦️و دعای عهد، تنها دعایی بود که امام سفارش کردند تا ۴۰ روز پس از ایشان، به یاد ایشان این دعا خوانده شود.
#دعای_عهد
#احکام
❓ آیا برای خواندن نماز استیجاری می توان از دیگری کمک گرفت؟
🔹جواب: اگر ضمن قرارداد، شرط شده یا با توجه به قرائن معلوم باشد که مقصود اجیر کننده این بوده که خودِ اجیر انجام دهد، نمی تواند بدون اجازه اجیر کننده، از دیگری کمک بگیرد؛ در غیر این صورت می تواند تمام کار را به همان قیمت یا با قیمت بیشتر به دیگری واگذار کند یا مقداری از کار را خودش انجام دهد و باقیمانده آن را با قیمتی توافقی یا رایگان به دیگری بسپارد. (استفتائات آیت الله العظمی خامنهای)
•┈┈••✾••┈┈•
📲کانال خبرگزاریحوزه تنها مرجع رسمی اطلاعرسانی حوزههای علمیه در ایتا:
http://eitaa.com/joinchat/415432704C8ae17cca99