eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.8هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
346 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، رئیس دانشکده مطالعات ملل اسلامی و ریاست پژوهشگاه ادیان ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️امنیت عزاداران، حضور جوانان و دختران، محدودیت هدفمند برای جلوگیری از حمله داعش سه ویژگی عاشورای افغانستان ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹تأمین امنیت، اعمال برخی محدودیت‌ها و حضور گسترده جوانان و دختران در مراسم عزاداری محرم، سه مؤلفه ای که نسبت به سال‌های گذشته امسال بیشتر در افغانستان تبارز یافت. 🔸 طالبان در تأمین امنیت محرم امسال در افغانستان موفقانه عمل کرد. این امر علاوه بر انجام مسئولیت حکومت در برابر مردم، از لحاظ اجتماعی تأثیرات مهمی بر مردم و نیروهای امنیتی در کلان‌شهرها از جمله در کابل از خود برجای گذاشت و موجب بروز برخی رفتارهایی گردید که به لحاظ روانشناختی، قابل اهمیت و تأمل است؛ رفتارها و نگاه‌های آمیخته با قدردانی و شفقت شیعیان عزادار نسبت به نیروهای امنیتی حکومت که در آفتاب سوزان، برای تأمین امنیت عزاداران بی‌دریغ تلاش می‌کردند، صحنه‌های جالبی را پدید آوردند که از نگاه روانشناختی تأثیرات بسیار سازنده را می‌تواند بر روان جمعی آنان نهادینه‌سازی کند. 🔹حضور گسترده نیروهای امنیتی طالبان در محل برگزاری مراسم‌ عزاداری شیعیان و همکاری آنان در برگزاری مراسم و هنگام پذیرایی از عزاداران، به وضوح قابل درک بود که یک نوع حس مشترک، آگاهی و پذیرش متقابل را افزایش و تقویت می‌کند. با توجه به شکاف‌های اجتماعی و سیاسی که در افغانستان حاکم بوده است، این نوع رفتارها اگر دقت و تقویت شود، نهایت سازنده و تأثیرگذار است. 🔸با این وجود، آنچه که بیشتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، مسأله اعمال برخی محدودیت‌ها از جانب حکومت طالبان در تعداد محل برگزاری‌های محرم امسال بود. حکومت طالبان با استدلال بر این که گروه داعش پس از مدتی سکوت، ممکن است در روزهای محرم ابراز حضور کند، از شیعیان خواست تا در شهرهای بزرگ، مراسم عزاداری ماه محرم را در اماکن محدودتر برگزار کنند و از دسته‌های خیابانی اجتناب کنند، تا امنیت آنان بهتر تأمین شود. این استدلال و خواست حکومت، از جانب شیعیان افغانستان نیز به هدف همکاری متقابل در تأمین امنیت، پذیرفته شد. اما این‌ مسأله از جانب برخی رسانه‌ها و آدرس‌ها، به مثابه آغاز محدودیت مذهبی شیعیان از جانب حکومت طالبان تعبیر و تحلیل شد. واقعیت این است که حکومت طالبان در ده روز محرم امسال، پیوسته و به تکرار اعلام کرد که با برگزاری مراسم‌های مذهبی شیعیان هیچ نوع مخالفتی ندارد. 🔹در این میان، آنچه که برداشت محدودیت‌سازی شیعیان را تقویت کرد این بود که برخی نیروهای طالبان مطابق دستور نهاد امر به معروف و نهی از منکر طالبان، در برخی از مناطق کابل از نصب پرچم‌های عاشورایی بر سر درهای مغازه‌ها و خانه‌های مردم جلوگیری کردند و آن را پایین آوردند. این در حالی است که شیعیان کابل پایتخت افغانستان، از سالیان دور تاکنون، بنا بر انتخاب شخصی خود، این کار معمول را هر سال در روزهای محرم، انجام می‌داده‌اند. شواهد نشان می‌دهد که این رفتار امر به معروف طالبان ناشی از برخوردهای صنفی طالبان است و دلالتی قاطع وجود ندارد که این نوع رفتارهای موردی را بعنوان یک سیاست کلان و تصمیم اتخاذ شده از جانب حکومت مرکزی طالبان تفسیر کرد. 🔸با این وجود، آنچه که سوء تفاهم را در خصوص نوع نگاه حکومت طالبان به شیعیان افغانستان برجسته می‌سازد، سیاست حکومت طالبان در دو سال گذشته در قبال وضعیت حقوقی شیعیان افغانستان بوده است. حکومت طالبان با لغو قانون اساسی و دیگر قوانین موضوعه افغانستان، موضوع رسمیت مذهب جعفری و قانون احوال شخصیه شیعیان را در حالت ابهام و تعلیق قرار داده است. با این وضعیت، از دوسال گذشته تاکنون، حکومت طالبان در این خصوص هیچ وضاحتی برای اطمینان خاطر شیعیان و یا جلوگیری از سوء برداشت‌ها ارائه نکرده است. علاوه برآن، طالبان بر خلاف عرف تاریخی افغانستان، تعطیلی روزعاشورا نیز از تقویم ملی حذف کرده است. 🔹به احتمال خیلی زیاد، همین وضعیت باعث شده است تا هرنوع رفتار طالبان در خصوص شیعیان از جمله اعمال برخی محدودیت‌ها برای امنیت محرم امسال، به مثابه آغاز اعمال محدودیت تدریجی حکومت طالبان علیه شیعیان افغانستان تعبیر شود. به هرحال، به رغم اعمال محدودیت نسبی در تعداد اماکن مراسم ماه محرم و ممنوعیت حضور دسته‌های عزاداری در جاده‌ها، حضور جوانان و دختران در مراسم امسال جدی‌تر و گسترده‌تر از سال‌های قبل بود. برخلاف پالیسی حکومت مبنی بر عدم حضور مراسم در خیابان‌ها، جوانان و دختران با جمعیت زیاد و دسته‌های منظم سینه زنی در خیابان‌های کابل از جمله در دشت برچی و تپه شهدا حضور یافتند. برخلاف پیش‌بینی، تراکم جمعیت و دسته‌های عزاداری در تپه شهدا موسوم به شهدای روشنایی به حدی افزایش یافت که تاکنون در غرب کابل سابقه نداشت. به نظر می‌رسد که اعمال محدودیت برای مراسم عاشورا، همیشه و در هر کجا، واکنش برعکس را به همراه داشته است.
مسلمنا muslimnair
⚡️رابطه الازهر با دولت مصر و انتخاب شیخ الازهر در قاب سینما ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا -------------------------------------------- 🎥 فیلم سینمایی «پسری از بهشت» یا «توطئه قاهره: Cairo Conspiracy»، محصول ۲۰۲۲ سوئد و مصر، کارگردان: صالح طارق. -------------------------------------------- سناریوی فیلم: 🎥 این فیلم سینمایی با دو موضوع محوری «روابط الازهر و دولت مصر» و دخالت «دولت السیسی در انتخاب شیخ الازهر» سناریوی جذابی را پیگیری می کند. 🎥 در این سریال آدم (بازیگر اصلی) فرزند ساده یک ماهیگیر از یکی از روستاهای دورافتاده مصر است که بورسیه الازهر شده و در همان روزهای پذیرش در الازهر شاهد قتل یکی از مقامات ارشد الازهر می شود. آدم که شاهد این قتل پس از نماز صبح بود با تهدید سازمان امنیت مصر مواجه و مجبور به سکوت و همکاری با سازمان امنیت و نهایتا جاسوس برای آنها می‌شود. 🎥سناریوی دوم این فیلم مرگ ناگهانی شیخ الازهر در جلسه افتتاحیه طلاب تازه ورود است که کشمکش های اخوان، دولت و ... برای تعیین جانشین اوست. 🎥 تلاشهای مخفیانه اخوان المسلمین و ترویج نامحسوس «فریضه غائبه» بین طلاب برای تصاحب منصب شیخوخیت آینده الازهر، استخدام جاسوس های طلبه توسط دولت برای تصدی منصب آینده شیخ الازهر و... سلسله حوادثی هستند که زیر پوست الازهر را زیرکانه به نمایش گذاشته است. 🎥 صحنه های کلاس های درسی الازهر، خوابگاه ها و مسابقات قرآنی الازهر در این فیلم به خوبی به تصویر کشیده شده است. 🎥 این فیلم محصول مشترک سه کشور سوئد فنلاند و فرانسه‌ است و در جشنواره کن ۲۰۲۲ حائز رتبه شایسته تقدیر شد. 🎥 برای مشاهده این فیلم با دوبله فارسی به لینک ذیل مراجعه کنید؛ https://ifilo.net/v/1A0IDdG 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️معرفی نگاه الازهر به شیعه در علم الحدیث (مطالعه موردی طعون و شبهات‌ الشیعه الامامیه حول الصحیح‌ البخاری و الرد علیها) ✍ به قلم: علی راد ➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹تمرکز این یادداشت، معرفی رویکرد پژوهشی جامعه الازهر درباره شیعه پس از انقلاب اسلامی ایران است. آیا انقلاب اسلامی ایران در رویکرد پژوهشی الازهر مصر تأثیرگذار بوده؟ راهکار علمی برای اکتشاف، تغییر یا ثبات رویکرد جامعه الازهر مصر چیست؟ 🔹پیش فرض این است که پژوهش‌ها و آثار نهادهای علمی بزرگ جهان اسلام از سیاست‌های کلان و اسناد بالادستی علمی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی پیروی می‌کنند و این منشورات، نماینده و برآیند سیاست‌ها و برخی نگاه‌های کلان و خرد در درون این مراکز است. 🔹مطالعه دقیق و روشمند پژوهش‌های انجام شده در جامعه الازهر در نیمه سده جاری در سطوح مختلف علمی آن بویژه در مقطع دکتری با گرایش های متنوع آن در رشته‌های تفسیر، حدیث، کلام می‌تواند در اکتشاف و تحلیل گفتمانِ پنهان نخبگان الازهر درباره تشیع کمک و تصویری نادیده از تشیع در اذهان الازهریون را برای ما نشان دهد. 🔸 نتایج این مطالعه می‌تواند در امکان یا امتناع از تقریب حوزه سنتی شیعه با الازهر کمک و البته باب گفت‌وگو و نقدهای علمی دو سویه را نیز فراهم نماید. 🔹شتاب و حجم نقدهای امامیه، علیه صحیح بخاری جریان‌های سلفی و حدیث‌گرای اهل‌سنّت و رویکردهای تقریب گرا و تجدیدنظرطلب امامیه را به واکنش جدی واداشته است. برخی در درون گفتمان حدیث پژوهی شیعه این نوع نقدها را پذیرا نبوده و در مقام نقد آنها برآمده‌اند و بر این باور هستند که شماری از نقدهای امامیه جدلی و ناتمام است و حتی در مقام توجیه و دفاع آنها بر آمده‌اند. 🔸در گفتمان حدیث‌پژوهی اهل‌سنّت معاصر نقدها و ردیه‌های شیعه علیه صحیح بخاری رصد و در روند سی‌سال اخیر نزدیک به بیست کتاب در پاسخ به این نقدهای از سوی عالمان اهل سنّت نگاشته شده است. 🔹کتاب «طعون و شبهات الشیعه‌الامامیه حول الصحیح‌البخاری و الرد علیها» رساله دکتری عادل بن یوسف العزّازی است که در دانشکده علوم حدیث الازهر دفاع شده است. این کتاب در گونه اخیر پاسخ به نقدهای شیعه علیه صحیح‌البخاری جای دارد که درصدد دفاع تمام قد از صحیح‌ بخاری است. این کتاب در چهار جلد و ۲۴۹۰ صفحه توسط دار‌اللولوء مصر در ۲۰۲۱ منتشر شد. نویسنده فارغ‌التحصیل الازهر و کتاب فوق را به عنوان رساله دکتری خود با رتبه عالی در الازهر دفاع کرد. 🔹پیش تر از العزّازی تحقیقات فقهی چون «تمام‌ المنه في فقه‌ الكتاب و صحيح‌ السنه» در چهار مجلد منتشر شده بود. بررسی پژوهشهای وی نشان می دهد که از اندوخته‌های فقهی، حدیثی، رجالی و کلامی اهل سنّت آگاهی‌های خوبی دارد. دکتر العزّازی در مقدمه کتابش از منتقدان صحیح بخاری به عنوان دشمنان، پیروان اهواء و اهل بدعت یاد می‌کند که تلاش دارند با شبهه‌ افکنی علیه این کتاب و مؤلف آن از جایگاه و نفوذ این کتاب در قلوب مسلمین بکاهند. (مغالطه مسموم کردن چاه) 🔹روشن است که پژوهشهای انتقادی بایستی از منطق پایه در نقد و تحلیل برخوردار باشند تا اعتبار نتایج آن مقبول باشد که در این کتاب مولف به تقریر و تبیین آن نپرداخته است. از دیگر سو، مهمترین آسیب این کتاب رویکرد جانبدارانه و سوگیرانه در نقد است که این کتاب را در مواضع متعددی از یک بحث علمی روشمند به جدل سوق داده است. در معرفی شیعه، اخلاق نقد رعایت نشده است و فراوان از تعابیر تندی چون رافضه و... علیه منتقدان صحیح بخاری استفاده شده است. وی برخی آموزه‌ها و باورها را به شیعه انتساب داده شده است که آن آموزه فراگیر نزد قاطبه شیعیان نیست. 🔹این کاستی ها نشان از این دارد که در الازهر مصر با آن همه شهرت و سابقه، تعصب و ایدئولوژی های خاص بر گفتمان نقد علمی همینه و سلطه دارد و این نمونه نشان می دهد که چگونه آثار جدلی- تبلیغی را در کسوت پژوهش آکادمیک در تراز رساله دکتری عرضه می‌نماید. 🔸دستاورد: یک. در گفتمان حدیث‌پژوهی الازهر همچنان رویکردهای سلفی در حدیث حضور جدی دارد و در این میان صحیح بخاری از جایگاه مهمی برخوردار است و هر گونه نقد علیه این کتاب الازهر را به کنش متقابل وا داشته است. دوم. گفتمان نقد در الازهر بیشتر به سویه انتقاد و جدل گرایش دارد تا درک ژرف و فراگیر اندیشه شیعه در تعامل با کتابهای حدیثی اهل سنّت بویژه صحیح بخاری. سه. هنوز موانع جدی در گفتگوی علمی میان گفتمان نخبگان الازهر با شیعه وجود دارد و جزم‌گرایی و حق‌پنداری مطلق اهل سنّت و طرد تشیع از امت اسلامی مشهود است. چهار. شماری از نقدهای دکتر العزّازی ریشه در عدم شناخت وی از مبانی کلامی امامیه در اعتبار سنجی حدیث دارد و این نشان از این آسیب در الازهر دارد که توجه به حدیث شیعه در فرایند و روند آموزشی آن مغفول مانده است. منبع: 🆔 @mobahesat ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair
هفته مرگبار و خونین گذشته برای مسلمانان هند ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🗓 شنبه ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۳ هندوتوا (ملی‌گرایان هندو) به طرز وحشیانه به یک مرد مسلمان به گمان تجارت گاو در روستایی در گجرات حمله کردند. 🗓 سه شنبه ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۳ ۶ جوان مسلمان در اواخر شب در حال بازگشت به خانه بودند که مورد حمله وحشیانه گروه هندوتوا (هندوهای ناسیونال) قرار گرفتند که منجر به کشته شدن یک مسلمان و زخمی شدن ۵ نفر دیگر در روستای آهوتگوری، موریگان، آسام شد. 🗓 شنبه ۲۹ ژوئیه ۲۰۲۳ یک دختر مسلمان توسط اراذل و اوباش هندوتوا ربوده شد. حجابش را برداشتند و به او تجاوز جنسی کردند. رسانه های اجتماعی هندوتوا ویدیو را در حد انفجاری در فضای مجازی پخش و دیگران را به این کار تشویق می کنند. 🗓 دوشنبه 31 ژوئیه ۲۰۲۳ پاسبان پلیس راه آهن هندو سه مسافر مسلمان را به ضرب گلوله کشت. پس از کشتن آنها، او از یوگی آدیتیانات (راهبه هندو که وزیر ارشد ایالت مهم هند است) و مودی استقبال کرد. 🗓 دوشنبه 31 ژوئیه ۲۰۲۳ گروه‌های مسلح هندوتوا به خانه‌ها، مشاغل و مساجد مسلمانان در مناطق نوح و گوروگرام هاریانا حمله کردند. 🗓 دوشنبه 31 ژوئیه پس از قتل مولانا حافظ سعد، اوباش هندوتوا به مسجد انجمن واقع در بخش 57 در شهر گروگرام را به آتش کشیدند. 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️رهبران اخوان المسلمین رسماً در لیست سیاه تروریست های بین المللی جای گرفتند. 🔹روزنامه رسمی مصر حکم درج نام برخی از رهبران اخوان المسلمین در فهرست سیاه تروریسم را منتشر کرد. 🔸طبق این تصمیم محکومان زیر در فهرست رسمی تروریسم قرار می گیرند: ۱.محمد بديع عبد المجيد محمد سامی، ۲.محمد خيرت سعد عبد اللطيف الشاطر، ۳.محمد سعد توفيق مصطفى الكتاتنی، ۴.السيد محمود عزت ابراهيم ابراهيم، ۵.محمد محمد إبراهيم البلتاجی، ۶.سعد عصمت محمد الحسينی، ۷.حازم محمد فاروق عبد الخالق منصور، ۸.عصام أحمد محمود الحداد، ۹.محی حامد محمد السيد أحمد، ۱۰.أيمن على سيد أحمد المتولی، ۱۱.خالد سعد حسنين محمد، ۱۲.احمد محمد محمد الحكيم، ۱۳خليل اسامة محمد محمد العقيد، ۱۴أحمد محمد محمد عبد العاطی، ۱۵.محمد فتحی رفاعة الطهطاوی، ۱۶. محمد أحمد الشيخه. 🔹در دسامبر سال گذشته، دادگاه جنائی قاهره مصر طی حکمی پس از درخواست دادستانی این کشور گروه اخوان المسلمین و ۱۴ گروه دیگر را به مدت ۵ سال در لیست گروه‌های تروریستی جای داده بود. https://arabic.rt.com/middle_east/1483863-%D9%85%D8%B5%D8%B1-%D8%A5%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AC-%D8%A3%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D9%82%D8%A7%D8%AF%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D9%84%D9%89-%D9%82%D9%88%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B1%D9%87%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D8%B1%D8%B3%D9%85%D9%8A%D8%A9/ 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️آشنایی با مرکز بین‌المللی دوحه برای گفت‌وگوی ادیان ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹اهداف: این مؤسسه دولتی به صورت خاص به فعالیت‌‎‌های مرتبط با گفت‌وگوی بین‌ادیانی، بین‌فرهنگی و ظرفیت‌سازی در زمینه گفتگو و فرهنگ صلح می‌پردازد. 🔸برنامه ها: این مرکز، سازوکارهای مختلفی را برای دستیابی به اهداف خود تعیین کرده است که مهمترین آنها عبارتند از: برگزاری کنفرانس‌های سالانه، برگزاری میزگردهای منطقه ای، دوره های آموزشی برای فعالان این حوزه، دانشجویان و متخصصان در داخل و خارج از قطر. همچنین انجام تحقیقات علمی و انتشار نشریات. این مرکز همچنین برای دستیابی به اهداف خود در ترویج فرهنگ گفت‌وگو، ایجاد محیطی متضمن صلح و پذیرش دیگران و شکل‌گیری ذهنیت میانه رو در نگاه به دیگران، فرهنگ کثرت گرایی و همزیستی به انتشارات علمی و تحقیقاتی نیز مبادرت ورزیده است. از جمله این نشریات می توان به «مجله ادیان»، النشرة الدوریة (بولتن ادواری)، «رسائل مختاره» و نیز کارهای ترجمه‌ای اشاره کرد. (۱). کنفرانس های سالانه: مهمترین برنامه این مرکز، برگزاری کنفرانس‌های سالانه است که در واقع، نشست های ادواری فکری و مشورتی بین متفکران و نمایندگان ادیان توحیدی (اسلام، مسیحیت و یهودیت) و نیز متخصصان برگزیده مذهبی، دانشگاهیان و روسای مراکز گفت‌وگوی ادیان از سراسر جهان به شمار می روند تا چالش‌هایی که مانع همزیستی مسالمت آمیز بین ادیان و فرهنگ‌هاست مورد بررسی قرار دهند. (۲). جایزه جهانی دوحه برای گفتگوی ادیان: در سال ۲۰۱۳ اعلام شد که این مرکز جایزه بین المللی برای گفتگوی ادیان در نظر گرفته است که در نوع خود ابتکاری منحصر به فرد در این زمینه در جهان به شمار می رود. هدف از این جایزه، حمایت و تشویق تلاش‌ها و ابتکارات مردمی و نهادهایی بود که تاثیر بسزایی در روند ترویج فرهنگ گفتگو و تحکیم فرهنگ صلح دارند. درباره موضوع جایزه هم باید گفت که موضوعات همواره با عناوین کنفرانس‌های سالانه یکسان بوده است و برندگان جوایز در مراسم افتتاحیه کنفرانس تجلیل می شوند. در سال 2013، جایزه بین المللی دوحه برای گفتگوی ادیان به بهترین تجربیات موفق در زمینه گفتگوی ادیان اهدا شد. در سال دوم یعنی 2014 این جایزه به طرح‌هایی درباره جوانان اختصاص یافت که در زمینه ترویج گفتگو در جوامع آنها کمک می‌کرد. در سومین دوره هم این جایزه در سال 2016 بر نهادها و شخصیت‌هایی متمرکز بود که به تحکیم و تقویت امنیت روانی و فکری در جوامع خود کمک کردند. (۳). مجلات و نشریات: مرکز بین المللی گفتگوی ادیان دوحه ، یک مجله دوفصلنامه علمی به زبان‌های عربی و انگلیسی دارد که این مجله تخصصا بر مطالعات دینی مبتنی بر گفتگوی بین ادیان و روابط بین اسلام و سایر ادیان تمرکز دارد. تا کنون ۹ شماره از این مجله منتشر شده است. در هیات تحریریه بین المللی این مجله نیز چهره‌های برجسته بسیاری دیده می‌شود که نام سید حسین نصر و ابراهیم کالین نیز در میان آنان دیده می‌شود. مطالعه کامل⬅️↙️ https://farhangemelal.icro.ir/news/16449/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%84%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%AD%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%D9%81%D8%AA%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ(۱): https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J