⚡️دکتر فخر آذر در مصاحبه با روزنامه قدس امروز اعلام کرد؛
💥ترسیم چهره واقعی از تاریخ بجای واکنش احساسی
✂️ برش هایی از متن:
🔹 حشاشین که در کشورهای اسلامی پخش شد؛ اما اکنون سرمایهها خیلی کمتر به سمت ساخت پروژههای تاریخی میرود چرا که درگیر مباحث سیاسی، اقتصادی و امنیتی شدهایم که البته توجه کردن به آنها ضرورت دارد، اما میتواند در اولویتی قرار گیرد که در کنار آنها آثار تاریخی هم وجود داشته باشد.
🔸 سریالهایی که در رخداد آنها در قلب تاریخ صورت گرفته و با الهام از منابع دست چندم، چهره شیعیان و مسلمانان بصورت نامناسبی نمایش داده شده است به گونهای که با واقعیت تاریخی فاصلهای بسیار دارد.
🔹 اما اکنون صحبت در مورد نقد محتوایی و تاریخی سریال حشاشین و فیلمهایی دیگر از این دست نیست. صحبت این است که چطور این پروژههای بزرگ به ثمر رسیده و ساخته میشوند اما در مقابل هیچ اثری از ما دیده نمیشود؟ و حالا باید چه کنیم؟
مطالعه کامل⬅️↙️
https://qudsonline.ir/xbnQh
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️دکتر احسان جندقی در مصاحبه با روزنامه جام جم امروز عنوان کرد؛
💥 سریال حشاشین؛ حمله مشکوک به قلب تاریخ ایران
✂️ برشهایی از مصاحبه:
🔹از مهمترین افتراقهای جریان باطنی اسماعیلیه با تصوف، چگونگی رویکردشان به عقل در طریق وصول به حقیقت است. تصوف به لزوم عنایت و جذبه الهی برای وصول به حقیقت از طریق سلوک و ریاضت (تعبد با سرسپردگی به استاد و پیر) باور دارند. باطنیان اسماعیلی معتقدند از طریق مثال به حقیقت (که آن را ائمه میدانند) همچنین از طریق عقل به آن حقیقت میتوان رسید اما به آن حقیقت پارادوکسیکال و فراعقلی چگونه میتوان با عقل دست یازید!؟
مطالعه کامل⬅️↙️
https://jamejamdaily.ir/Newspaper/item/232683
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ واکنش علمی موسسه مطالعات اسماعیلیه لندن به سریال حشاشین
🔹 تحولات اخیر در مطالعات اسماعیلیه و باورهای نادرست پیرامون رخدادهای تاریخی در سریال مصری حشاشین که به فرهنگ و عقاید نزاریان پرداخته ما را بر آن داشته که به سمت پژوهش های استاندارد حرکت کنیم.
🔸 گرچه تعداد قابل توجهی از نشریات در ارتباط با دوره الموت (۱۰۹۰-۱۲۵۶) وجود دارد، اما تحقیقات بیشتری در مورد این مقطع تاریخ اسماعیلیه لازم است.
🔹 یکی از جنبه های کلیدی سنت نزاری اسماعیلی، تأکید بر معاد معنوی (قیامت) به عنوان همتا و کمال شریعت (فقه) است. اعلام تاریخی قیامت در دوران حسن دوم در سال ۵۹۹ ق/۱۱۶۴ و دوران پس از قیامت بحثهای زیادی را برانگیخته؛ اما بر اساس منابع اولیه پژوهش های انتقادی اندکی وجود دارد.
🔸 خود این رویداد در اصل از طریق نوشتههای مخالفان نزاریان نوشته شده و در طول حمله مغول پس از فروپاشی دولت الموت، آن نوشته ها برای ما گزارش شده است. خیلی بعدتر، با ظهور منابع اولیه از دوره الموت اطلاعات دقیقتری از این رویداد هویدا شد.
🔹 در این راستا، مؤسسه مطالعات اسماعیلی کنفرانسی را برای بررسی جنبههای مختلف تاریخی و اعتقادی این رویداد در تاریخ اسماعیلیه، نه فقط با توجه به اعتقادات نزاری؛ بلکه در زمینه بسیار گستردهتر تعامل اسماعیلیان با جوامع مختلف مسلمان دیگر برگزار خواهد کرد.
🔸 عقاید مشابه، از جمله صوفیان و برخی فیلسوفان برای ما مهم است در حالی که موضوع همیشگی عادت مناسکی و تهی ساختن عمل ایمانی از محتوای اخلاقی، ایده ای منحصر به اسماعیلیان نزاری نبود، اما در چارچوب باطنی اندیشه اسماعیلیه از همه دوره ها تقویت و تکرار شده است.
🔹ما در پی ارائه مقالاتی برای پرداختن به شرایط تاریخی و سیاسی اعلام رستاخیز به عنوان یک واقعه، آخرت شناسی و رویکردهای باطنی به ایمان هستیم. هدف ما انعکاس پژوهش های جدید در مورد این موضوعات و ایجاد فضایی برای گفتگو و پژوهش های باز انتقادی است. تمرکز مقالهها باید بر دوره تاریخی عصر الموت باشد، اما میتوانند دیدگاههایی از سایر دورههای مرتبط را نیز ارائه دهند.
🔹 این کنفرانس در قالب ترکیبی (مقاله، سخنران و..) خواهد بود و در مرکز آقاخان در روز پنجشنبه ۸ آگوست ۲۰۲۴ مصادف با ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.
🔸 پژوهشگران لطفا چکیده (۲۰۰ کلمه) و بیوگرافی خود را تا ۱۱ ژوئیه ۲۰۲۴ یا ۱۸ تیر ۱۴۰۳ به نشانی: qiyamatconference@iis.ac.uk ارسال کنید.
✍ پانوشت:
انتشار این پیام به معنای تأیید باورهای نزاریان در مورد اعلام قیامت و پایان شریعت نیست؛ بلکه غایت از انتشار این پیام ترویج شناخت آکادمیک فرق شیعه از یکدیگر، همگرایی و زندگی مسالمت آمیز فرق تشیع به عنوان «ایتام آل محمد» در کنار یکدیگر است.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️نجم الدین اربکان (پدر اسلام سیاسی ترکیه):
💥 شما (لائیک ها و آتئیست ها) دوست دارید من داخل مسجد بمانم و در مسجد عبادات کنم و سیاست را ترک کنم، ولی شما فرزندم را به مدرسه ببرید و آنجا تنفر از اسلام و مسائل ضد دینی و اخلاقی به وی بیاموزید تا وقتی نزد من برگشت مسجد را روی سرم خراب کند. (چنین چیزی امکان پذیر نیست و من تسلیم آن نخواهم شد.)
🏷 #اسلام_سیاسی #نجم_الدین_اربکان #ترکیه
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️تِرِند شدن کاریکاتور هنرمند ایرانی در جهان عرب
🔹 این کاریکاتور پرطرفدار در جهان عرب، برنده سومین کاریکاتور برتر در جشنواره «سمارنگ اندونزی» در شاخه حقوق بشر انتخاب شد و تبعیض جنسی دختر و پسر در انتخاب مشاغل را به تصویر کشیده است. (سکسوالیزم حقوقی)
💠 کاربران عرب با هشتگ های #الازهر و #السعودیه، اسلام سنتی الازهر و اسلام سلفی عربستان را مخاطب اصلی این کاریکاتور دانسته اند.
🏷 #مدرنیته #سکسسوالیزم #اسلام_سنتی #جامعه_الازهر #اسلام_سلفی #وهابیت
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️برگزاری مراسم عروسی پرحاشیه سکولار در ازمیر
🔹در حالی که دو انتخابات اخیر آناتولی، صحنه رقابت تنگاتنگ اسلام سیاسی و اسلام سکولار بود، مراسم های مردمی نیز صحنه این نزاع قرار دارد.
🔸 کلیپ پربازدید امروز رسانه های ترکیه حاکی از آن است که در یکی از مراسم های عروسی شهر ازمیر (سومین شهر بزرگ ترکیه) هنگامی که عاقد قصد دارد برای خوشبختی عروس و داماد دعا کند با ممانعت خانم مسئول تالار مواجه شده و متولی سالن بلندگو را از عاقد گرفته و خطاب به مهمانان اعلام می کند که «دعا کردن در این تالار عروسی مجاز نیست و دعاهایتان را در خانه بخوانید و فقط مجازید که در منزل مراسم مذهبیتان را برگزار کنید»!!!
🏷 #اسلام_سکولار #اسلام_سیاسی #ترکیه
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ رمان فلسطینی «ماسک به رنگ آسمان»، برنده جایزه سال ادبیات جهان عرب ۲۰۲۴
🔹 رمان جذاب «ماسک به رنگ آسمان» نوشته باسم خندقچی فلسطینی الاصل، رمانی چند لایه با محتوای روانشناسی و جامعه شناختی است که به بررسی حقایق گزنده و تلخ زندگی در فلسطین مدرن می پردازد.
🔸 از هم پاشیدگی خانواده، آوارگی، نسل کشی و نژادپرستی و جنایات اسرائیل در آواره گاه های فلسطین متن این رمان را تشکیل داده است.
🔹 قهرمان رمان (باستانشناسی که در اردوگاه پناهندگان در رامالله زندگی میکند) سفری را شروع میکند که در آن خود، در پوشش فرد دیگری، به آسیبهای روانی فلسطین مدرن میپردازد.
🔹 زن فلسطینی دیگری که اهل حیفاست و سرسختانه به ملیت خود پایبند است، به قهرمان داستان کمک میکند تا به خود بینقاب (اصالت فلسطینی) خود بازگردد و رمان، خواننده را در تله داستانهای تند با طنزی ظریف و غیرمنتظره گرفتار میکند.
✍ پانوشت:
🔸 جایزه بینالمللی ادبیات داستانی عربی که با عنوان «بوکر عربی: the Arabic Booker» شناخته میشود، در سال ۲۰۰۷ در امارات متحده عربی به منظور قدردانی از ادبیات عربی معاصر و ترویج جهانی آثار ادبی عربی در ابوظبی تأسیس شد و اکنون بهعنوان معتبرترین جایزه ادبی و رمان در جهان عرب شناخته میشود.
💠 باسم خندقجی که از سال ۲۰۰۴ در زندان اسرائیل به سر میبرد با روایتی تلخ و سوزان به سختی های زندگی زیر سایه اسرائیل پرداخته است. برنده این جایزه پنجاه هزار دلار دریافت خواهد کرد.
🏷 #چالش_های_جوامع_مسلمان #فلسطین
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
⚡️اعتراضات بی سابقه مردمی علیه طالبان
🏷 #اسلام_سیاسی #افغانستان #طالبان
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J