eitaa logo
مسلمنا muslimnair
3.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
310 ویدیو
49 فایل
✔️ مُسْلِمْنا (جریان شناسی، آینده نگاری، چالش های جوامع مسلمانان) ✔️ مدیریت علمی حجه الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان استاد تمام، ریاست پژوهشکده ادیان و مذاهب، رئیس دانشکده مطالعات ملل ✔️ سایت: www.muslimna.ir ✔️ ارتباط با سردبیر: @SaidAlibathaei
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️جریان های فکری اخوان المسلمین: به قلم: مهدی فرمانیان ✅ اخوان المسلمین مصر بعد از شهادت حسن البناء در سال ۱۹۴۹ به دو جریان عمده تقسیم شد: ١.جریان قطبی، ٢.جریان اصلاحی. ✅ ١. جریان قطبی به شدت تحت تاثیر سید قطب است، اما بر خلاف سلفیان جهادی، معتقد است سید قطب قائل به تکفیر مسلمین نبوده است. جوانان پرشور طرفدار سید قطب در دهه شصت میلادی، در سال های بعد مرشدان عام اخوان المسلمین مصر شدند: مصطفی مشهور، محمد بدیع و محمود عزت. بنابراین طیف قطبی توانست بر رقیب فکری خود در مصر پیشی بگیرد. ✅ ٢. جریان اصلاحی معتقد است اخوان المسلمین باید به صورت یک حزب رسمی به فعالیت بپردازد و تمام لوازم آن، اعم از دموکراسی و حقوق شهروندی را بپذیرد. یعنی رأی مردم را محترم شمارد، اگرچه مخالف اسلام باشد. این جریان اگرچه در نگاه عمر تِلمسانی و عبدالمنعم ابوالفتوح وجود داشت، اما نتوانست در مصر قرن ۲۱ جایگاهی در میان مکتب الارشاد اخوان المسلمین بیابد. جریان اصلاحی اگرچه در مصر موفق نبود، اما در خارج از مصر طرفداران بیشتری یافت. رجب طیب اردوغان در ترکیه، مهاماتیر محمد در مالزی و در این اواخر راشد الغنوشی در تونس به این جریان تمایل بیشتری نشان داده اند. ✅اخوان المسلمین یکی از معدود جریان های اسلامی است که در هر دو شاخه خود قائل به مردم سالاری دینی است. 📚 درباره تحولات اخوان المسلمین مصر بنگرید: حسام تمام، تحولات الاخوان المسلمین؛ همو، عبدالمنعم ابوالفتوح شاهد علی تاریخ الحرکه الاسلامیه؛ همو، الاخوان المسلمین سنوات ماقبل الثوره؛ هیثم ابوخلیل، اخوان اصلاحیون. 🌐 کانال و سایت علمی تخصصی مسائل جهان اسلام ✔ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
💥بررسی چرایی تغییر مذاهب فقهی میان اهل سنت ⚡️بیشترین جذب مکاتب اربعه به "شافعیت" و کمترین ورود مرتبط به "حنابله" است و به طور کلی "مالکی ها" انگیزه ای برای تغییر مذهب ندارند. 💥مهمترین عامل این جذابیت، حضور پررنگ شافعییت در شهرهای بزرگ مرکز جهان اسلام، کثرت مدارس و اوقاف حکومتی بوده است. 💥شافعی به‌عنوان حد میانۀ دو مکتب رأی‌گرایی حنفی و نص‌گرای حنبلی و مالکی شناخته شده و همین اعتدال، عامل مهمی است. 💥از جالب‌ترین اسباب غیرعلمی، تغییر مذهب به‌خاطر یک خواب بود که فقیهی در خواب دید قیامت شده و شافعیان قبل از حنفیان وارد بهشت می‌شوند. لذا به مذهب شافعی درآمد تا در زمرۀ متقدمان باشد! 💥مطالعه کامل⬅️↙️ http://muslimna.ir/news/3167-2021-04-11-19-53-53.html 🌐کانال و سایت علمی تخصصی مسائل جهان اسلام ✔ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
🌙ستاد استهلال وابسته به دارالافتای دارالعلوم زاهدان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با توجه به عدم ثبوت رؤیت هلال ماه مبارک رمضان ، فردا سه‌شنبه (۲۴ فروردین) آخرین روز شعبان‌ است. 🌙در‌ این اطلاعیه این ستاد آمده است؛ با توجه به رصد هلال ماه رمضان از مناطق مختلف در غروب روز دوشنبه (۲۳ فروردین) و تحقیق و بررسی‌های صورت‌گرفته در این زمینه، رؤیت هلال رمضان الکریم در غروب دوشنبه به اثبات نرسیده است؛ فلذا فردا (سه‌شنبه) ۳۰ شعبان‌المعظم و چهارشنبه (۲۵ فروردین) اوّل رمضان‌المبارک خواهد بود. 🌙همچنین برخی کشورهای عربی و اسلامی روز سه شنبه (۲۴ فروردین) را به عنوان نخستین روز ماه مبارک رمضان اعلام کردند. 🌙عربستان، قطر، امارات، بحرین، کویت، فلسطین، مصر، سلطنت عمان، اردن، لبنان، تونس و دیوان وقف سنی عراق روز سه شنبه را اولین روز ماه مبارک رمضان اعلام نمودند. 🌙همچنین اندونزی، ترکیه، مغرب و مُوریتانی هم از دیگر کشورهایی هستند که روز سه شنبه به عنوان آغاز ماه مبارک رمضان در آنها اعلام شده است. ✔ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
دکتر یوسف قرضاوی: 🌙 وقتی در مواردی مانند آغاز ماه مبارک رمضان و اعلان عید هنوز نتوانسته‌ایم میان مسلمانان وحدت وهماهنگی لازم را ایجاد کنیم، دست کم لازم است ساکنین یک ملّت یا یک منطقه دراین گونه مسایل باهم اتفاق نظر پیدا نمایند وبه هیچ وجه کاری نکنند که به دو دسته تقسیم شوند ودسته‌ای روزه ودسته‌ای دیگر یا هنوز روزه را آغاز نکنند یا مراسم عید را انجام دهند. 📚 فقه سیاسی: ۲۶۱ 🌐 کانال و سایت علمی تخصصی مسائل جهان اسلام ✔ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
📸اقامه نماز تراویح همراه با پروتکل اجتماعی در مالزی ✔ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
مسلمنا muslimnair
🌙فقهای اهل سنت معاصر و موضوع رویت هلال ماه مبارک رمضان 🌙سنت صحیح به ما استفاده از برترین ابزارهای بشری و محاسبه دقیق فلکی برای رویت هلال و در نتیجه رهایی اُمّت از اختلافات در شعائر و اعمال دینی را سفارش می‌کند. 🌙یوسف قرضاوی می گوید ما باید از حساب فلکی دست‌کم برای نفی _ و نه اثبات_ آغاز رمضان استفاده کنیم تا اختلافات آغاز و پایان این ماه را از بین ببریم. 🌙احمد شاکر حدیث شناس مشهور مصری می گفت که باید از حساب فلکی بهره جست تا بر این اساس، حکم متخذ از روایت «لا تصوموا حتی تروا الهلال و لا تفطروا حتی تروه، فان غم علیکم فاقدروا له»؛ "تا وقتی‌که هلال رمضان را رؤیت نکنید، روزه نگیرید و تا زمانی که هلال شوال را رؤیت ننمایید روزه‌ی رمضان را افطار نکنید و اگر ابرها مانع از رؤیت هلال شدند، ماه را سی روز کامل حساب کنید" را بازنگری کنیم. علتی که در احادیث چنینی آمده و اکنون که آن علت یعنی تسلط به ابزار و بی‌سوادی امت از بین رفته است، پس باید معلول آن ‌هم از بین برود. مطالعه کامل⬅️↙️ http://muslimna.ir/news/3168-2021-04-12-18-40-25.html 🌐 کانال و سایت علمی- تخصصی مسائل جهان اسلام ✔ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
📌 جریان اخوان المسلمین در سال ۱۹۲۸ میلادی به رهبری حسن البنا در شهر اسماعیلیۀ مصر تاسیس شد و گستره آن به تدریج بیشتر سرزمین‌های اسلامی از جمله فلسطین، سوریه، عراق، افغانستان و الجزایر را فرا گرفت. رویکرد قرآنی مفسران و قرآن پژوهان اخوان‌المسلمین از یوسف القرضاوی و سید قطب تا محمد عبده را باید تداوم راهی ۱۵۰ ساله دانست که سید جمال‌الدین اسدآبادی از ۱۲۵۸ شمسی در مصرآغاز کرد و سپس از سال ۱۲۶۵ در فرانسه با رویکردی وحدت‌گرایانه پی گرفته شد. 📍مسعود دیانی در دومین شب «سوره، فصل قرآن کریم» میزبان حجت‌الاسلام مهدی فرمانیان، پژوهشگر جریان‌های فکری و مذاهب اسلامی است. «قرآن‌شناسی اخوان‌المسلمین» موضوع گفت‌وگوی آنها خواهد بود. ⏰«سوره، فصل قرآن کریم» | امشب (چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۰) | ساعت ۲۲| شبکه چهار سیما @sooreh_tv
📷عکس نوشته ای از بنیان گذار در مورد سه وظیفه مهم «امت اسلامی نسبت به قرآن» . ⚡️اِخوان المُسلمین در سال ١٣٠٦ هجری خورشیدی، تقریبا نود وچهارسال پیش در اسماعیلیه در شمال مصر تأسیس شده است. ✔️ آدرس سایت اینترنتی www.muslimna.ir ✔️ آدرس ما در تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 کلیپ پر بازدید در جهان اسلام 🔹زَلیم خان یانداربا‌یف معاون جوهر دودایف رهبر مسلمان فقید و مجاهد چچن که برای مذاکره با مقامات روسیه در مسکو آمده بود، وقتی مشاهده کرد که یلتسین رئیس جمهور جاه طلب روسیه در جایگاه بلندتری نشسته است، به او گفت که باید روبروی من و هم سطح من بنشینی تا با تو مذاکره و گفت وگو کنم. 🔹نهایتاً پس از مشاجرات لفظی رئیس جمهور روسیه مجبور شد تا روبروی او بنشیند. 🔹زلیم خان در سال ١٣٨٢ شمسی توسط عناصر روسیه در قطر ترور شد. 🔹تُرک‌های قفقاز و ترکیه او را "اسطوره جهاد مسلمانان چِچِن" می خوانند. ✔ آدرس سایت اینترنتی www.muslimna.ir ✔ آدرس ما در تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
🔸مساله مسلمانان چچن چیست؟ ✍ به قلم: مهدی فرمانیان ١٤٠٠/١/٢٧ ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا ١. چچن حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت دارد که اکثر مسلمانان آن حنفی‌مذهبند و دو طریقت "نقشنبدیه" و "قادریه" در این منطقه حضور پررنگی دارند. طریقت نقشبندیه سهم عمده‌ای در گسترش اسلام در چچن داشته است. طریقت قادریه نیز در قرن سیزدهم هجری به چچن وارد شد. ٢. از اواخر قرن هجدهم میلادی گرایش به جدایی طلبی در چچن رشد کرد، امّا به شدت سرکوب شد. در دهه چهارم قرن بیستم میلادی استالین، تمام جمعیت چچن را اجبارا به منطقه سیبری تبعید کرد که باعث مرگ یک چهارم تبعیدیان شد. آنان سالها بعد به وطن خود بازگشتند؛ ‌اما این کوچ سبب ایجاد یک نفرت شدید نسبت به روسها در میان چچنی ها شد. ٣. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۰، کنگره ملی چچن به رهبری "جوهر دودایف" تحرکات جدائی طلبانه جدیدی را آغاز کرد که با مخالفت شدید یلتسین رئیس جمهور وقت روسیه روبرو شد. جوهر دودایف بخشی از عمر خود را در سیبری در تبعید گذرانده بود و زلیم خان – فردی که در کلیپ او را می بینید- معاون جوهر دودایف برای انعقاد صلح به مسکو رفته بود. هر دو در سال های بعد کشته شدند. ٤.تا اینجای کار، مساله ربطی به مذهب ندارد. مساله چچن یک نزاع قدیمی است که با تبعید مردم چچن به سیبری شتاب بیشتری گرفته بود. ٥. در این زمان سلفیان جهادی و اَفغان العرب ها که به زعم خود دنبال جهاد بوده و بعدها القاعده نامیده شدند، در سال ۱۹۸۸ از جنگ افغانستان فارغ شده و به دنبال منطقه ای دیگر برای جهاد بودند.اکنون چِچِن منطقه مناسبی برای ورود القاعده به چچن بود. آنان با تفنگ هایشان به چچن آمده بودند. ٦. در سال های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹ سر و کله وهابی ها هم در چچن پیدا شد که به تکفیر مسلمانان حنفی صوفی چچن پرداختند. آنان با سرمایه گذاری بر روی جوانان، تعدادی از جوانان را به وهابیت جذب کردند. ٧. اکنون سرزمین چچن آبستن این بود که حرکت جدائی طلبانه خود را با گروه های تکفیری قسمت کند. لذا از سال ۲۰۰۰ میلادی خشونت های چچنی رنگ مذهبی،‌ آن هم از نوع القاعده ای و وهابی به خود گرفت. ٨. اگرچه وهابیت و القاعده در این چند سال اخیر در چچن به طرز چشمگیری گسترش یافت، اما به واسطه حضور دویست ساله اسلام صوفیانه، تفکرات وهابیت آن چنان که باید در تمام جامعه چچن رخنه نکرد و هنوز عمده مردم چچن، حنفی و صوفی مذهبند. ٩. القاعده ای های چچنی با شروع جنگ سوریه، به آنجا رفته و جنایات زیادی انجام دادند. ابوعمر الشیشانی-مُعرّب ابوعمر چچنی- وزیر جنگ داعش یکی از اینهاست. برخی گزارش ها می گوید حدود دو هزار نفر چچنی به داعش و جبهه النصره پیوسته اند،‌ اما برخی گزارش ها می گوید حدود چهار هزار نفر از آنها کشته و بیش از هزار و چهارصد نفر مفقود شده اند. ١٠. در سال ۲۰۱۶ کنفرانسی در چچن با عنوان «چه کسانی اهل سنت و جماعتند؟» برگزار شد و بیش از دویست عالم از سراسر جهان به کنفرانس دعوت شدند. دکتر احمد الطیب شیخ الازهر هم دعوت شده بود. ١١. بیانیه پایانی کنفرانس چنین بود: «اهل سنت از نظر اعتقادی، به پیروان ماتریدیه، اشاعره و اهل حدیث و از نظر فقهی، به پیروان مذاهب حنفی، مالکی، شافعی، حنبلی و همچنین به اهل تصوف اطلاق می گردد. در این بیانیه نامی از "سلفیه" به عنوان اهل سنت و جماعت برده نشده بود. ١٢. وهابیت که همیشه خود را سلفی معرفی می کند، به شدت به کنفرانس چچن و بیانیه آن عکس العمل منفی نشان داد و هیات کبار علمای عربستان آن را محکوم و یک توطئه سیاسی دانستند!!! ١٣. دانشگاه الازهر تحت فشار عربستان نتوانست بر عهد خود پایبند باقی بماند و در بیانیه ای بیان داشت که سلفیه - که از دل اهل حدیث بیرون آمده - از اهل سنت و جماعتند. گویا پول های عربستان سیاست مداران مصر را مجبور کرده بود تا الازهر آنچه را قبول ندارد در بیانیه خود بیاورد. ١٤. به نظر می رسد تفکر تکفیر با قدمتی نزدیک به دو دهه در چچن در مقایسه با حضور دویست ساله صوفیه نمی تواند قدرت عمل چندانی در چچن داشته باشد و قطعا مسلمانان چچن به این مساله متفطن شده اند که گروه های تفکیری مثل وهابیت و داعش، راه نجات آنان نیست. ✔ آدرس سایت اینترنتی www.muslimna.ir 🏷 🌐 آدرس کانالهای علمی - تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ➣ تلگرام: ➣ https://t.me/Muslimnair ➣ ایتا: ➣ https://eitaa.com/muslimnair ➣ سروش پلاس: ➣ https://splus.ir/muslimnair ➣ روبیکا: ➣ https://rubika.ir/Muslimnair ➣ بله: ➣ https://ble.ir/muslimnair ➣ واتس اَپ: https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
🔸عمربن الحفیظ، نماینده مقتدر و ناشناخته اسلامِ سنتی در یمن 🖊 به قلم سید علی بطحائی https://t.me/muslimnair ✂️برشهایی از متن: ♦️در میان این همه آتش و دود در یمن، علم آموزی و تربیت عالم رها نشده و جریانی اسلام­گرا و البته سنتی با کادرسازی دقیق، در حال تحکیم پایه های خود در اُفق آینده جهان اسلام است. 🔹عمر بن حفیظ ۵۷ ساله در مدارس بین المللی «دارالمصطفی للدراسات الإسلامیه» در استان بی آب وعلف «حَضَرمُوت» با پذیرش طلابی از سرتاسر عالم، به ترویج اسلام سنتی با چاشنی صوفیانه می پردازد. 🔸سفرهای تبلیغی گسترده او به اقصی نقاط جهان، تاسیس بنیاد خیریه الرافاه، احیای کشاورزی در حضرموت، لزوم گفتگوی بین ادیان و تربیت شاگردانی همچون حبیب منذر بن فواد از اندونزی و حبیب علی الجفری او را جزء پانصد نفر برتر جهان اسلام در سالنامه مرکز اردن کرده است. 🔸عمربن الحفیظ چهره سرشناس و مطرحی در جهان اسلام است که در ایران اسلامی کمتر کسی با او و اقداماتش آشناست. مطالعه کامل⬅️↙️ http://muslimna.ir/news/3170-2021-04-17-10-10-55.html 🌐کانال و سایت علمی- تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
📸 عمربن الحفیظ احیاگر میراث هزارساله حضرموت به جهان اسلام
تصویری از "دار المصطفى" بتريم للدراسات الاسلامية
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپی از‌ پژواک نخستین اذان رمضانی بعد از ۸۶ سال ممنوعیت از مناره های مسجد ایاصوفیه استانبول 🎥در کلیپ بالا دوربین‌ها تصاویر کم نظیری از این رخداد مهم ثبت کرده اند. مؤذن در حالی نمایش داده شده که پشت سر او گنبد مسجد سلطان احمد فاتح و کشتی‌ها درحال عبور از تنگه بِسْفِر هستند. ⚡️با فروپاشی خلافت عثمانی(۱۹۲۴م؛ ۱۳۰۰ش) و به قدرت رسیدن آتاتورک و سیاست های ضد دینی، مسجد «ایاصوفیه» عثمانی ها که پیشتر در دوران امپراتوری روم شرقی کلیسا بود؛ به موزه تبدیل شد. سرانجام پس از هشتادوشش سال کشمکش و رای دادگاه، اَردوغان در مرداد ماه گذشته این مکان را از موزه به مسجد تبدیل و موجی از شادی برای اسلام گرایان و بازتابهای منفی از سوی سکولارها در پی داشت. 🎬تماشای فیلم تاریخی۱۴۵۳-سال فتح قسطنطنیه به میلادی- که فرآیند فتح پایتخت روم شرقی و تبدیل آن به اسلامبول است را در این راستا پیشنهاد می کنیم. ✔ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
⚡️تلنگر ✔️تفاوت ماه رمضان امروز با دیروز سحرگاه امروز (٤ ماه مبارک رمضان) و هنگام بانگ اذان صبح، دوست فرهیخته‌ام استاد «فادی ناصر» رئیس دانشسرای لبنانی الافاق، تصویر بریده ای از آگهی تبلیغ دستگاه رادیو فیلیپس یک روزنامه عربی متعلق به سال ۱۹۴۰م (۱۳۱۹ه.ش) را ازطریق فضای مجازی برایم ارسال کرد. از کار او یکّه خوردم؛ منظورش را متوجه نشدم. برگردان فارسی آن آگهی بازرگانی چنین است: «ماه مبارک رمضان» ایستگاه رادیویی مصر برنامه پرباری را برای این ماه تدارک دیده که در آن سرشناس‌ترین ستاره‌های تئاتر و ترانه‌های مصری شرکت خواهند کرد. آیا از یک دستگاه گیرنده‌ای برخوردار هستی که بتوانی از شب‌نشینی‌های این ماه لذت ببری؟ دستگاهی را خریداری کن که ماندگار و دقیق و شنوایت باشد. از مجموعه منحصر بفرد فیلیپس سال ۱۹۴۰ انتخاب کن! 🔸🔸🔸 دوستم فادی، اندکی بعد این پیامک تکمیلی را برایم ارسال کرد و نوشت: «تحول و سرآمدی امروز ما، محصول اقدامات بزرگمردى است كه امّت اسلامی را از خواب عميق بيدار كرد (امام خمينى)؛ سپاس او را و سپاس رهبر بزرگوار و با اخلاص‌مان را و سپاس ملّت عظيم‌الشأن ايران را». فَاعْتَبِرُوا يَا أُوْلِي الأَبْصَارِ ✔️کانال تلگرامی رایزن فرهنگی ایران در لبنان "عباس خامه یار" ✔ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
مسلمنا muslimnair
📚 معرفی کتاب: "اسلام گرایی؛ سومین جنبش مقاومت رادیکال" 📖 خواندن کتابی درباره پديده «اسلام‌گرايی» از «ارنست نولته» آلمانی بسیار جذّاب است و او در این کتاب می‌کوشد تا نگاهش به تحوّلات، فراتر از تنها گزارش کردن یک واقعه باشد. 📖 اِرنست با ارائه تاريخچه‌ای از امپراتوری عثمانی و پس از آن چالش بزرگ "صهيونيسم" برای جهان اسلام، وارد اصلی‌ترين بحث خود يعنی پيدايش «اسلام‌گرايی» شده و با پرداختن به جنبش «اِخوان‌المُسلمين» در دو کشور مصر و سوريه، شکل‌گيری حزب بَعث با آميزه‌ای از تعاليم اسلام سنی و علوی و آيين مسيحيت، به جنبش آزادی‌بخش فلسطين و سپس به انقلاب اسلامی ايران می‌پردازد. 📖 نویسنده در گزارش انقلاب مردم ايران که البته فقط کمتر از پنجاه صفحه از کتاب چهارصد صفحه‌ای خود را به آن اختصاص داده، تنها به نقش متفاوت دو شخصيت، يعنی "امام خمينی و دکتر شريعتی" اشاره می‌کند و جزئياتی از ديدگاه‌های اين دو را در معرض داوری خواننده قرار می‌دهد و همان طور که گفته شد، در نقل حوادث اين نهضت از يادآوری موارد مشابه آن در تاريخ جنبش‌های جهانی غفلت نمی‌ورزد. 📖 وی در نگرش خود به دین اسلام چنين اظهار می‌کند که «در زمان حال، در ميان همه اديان جهانی، اسلام دينی است که بيشترين میزان موفقيت را در تبليغ خود دارد و در عين حال، دين و نوعی طرز زندگی است که وابستگان آن به کمترين ميزان جذب ساير اديان می‌شوند» وی دليل اين مسئله را چنين می‌داند که «اسلام ساده‌ترين دين جهان است؛ دينی که ايمان به امور رمزی چون حلول خدا در انسان (عيسی) را از پيروانش طلب نمی‌کند، و همين طور مانند آيين هندو نيست که اين جهان تجربی را سرتاسر ظاهر بداند». 📖 او در تحليل شخصیت سيد قُطب و جنبش اخوان المسلمین می‌گويد:«گروهی کوچک می‌خواهند با مُدعايی که بر نگرش خاصی استوار است، جهان فاسدشده را به طور ريشه‌ای و برای آينده بشریت شفا دهند و حتی حاکميت خودی را نيز از طريق افراط مقطعی از ميان بردارند تا در نهايت بشريت از وضعيت فاسد بندگی پرمنازعه انسان‌ها در برابر ديگر انسان‌ها به وضعيت صلح بزرگ «حکومت الهی» يا وضعيت حاکميت بی‌منازعه شريعت، هدايت (يا بازگردانده) شود. 📖 به گفته او «می‌توان شريعتی را بازترين، چندوجهی‌ترين و در عين حال پرتناقض‌ترين روشنفکر اسلامی از ميان روشنفکرانی پنداشت که در تاريخچه منتهی به انقلاب اسلامی آيت‌اللّه خمينی نقشی ايفا کردند». از نظر نویسنده «التهابات انقلابی در ايران به نحوی تنگاتنگ با واقعيت بزرگ ديگری پيوند خورده بود که مشابه آن تنها در زمان انقلاب‌های فرانسه و روسيه وجود داشت و در انقلاب‌های ايتاليا و آلمان نيز چنين پيوندی برقرار نبود: جنگ!» «اگر بخواهيم در قرن بيستم يک هجوم را نام ببريم، همين حمله عراق به ايران بود.. اما اميد به پيروزی در جنگی برق‌آسا برای صدام بسيار زودتر از آن چيزی رنگ باخت که برای هيتلر در اواخر پاييز 1941 رنگ باخته بود». 📖 وی با همه تأکيدی که در نقش اسلام‌گرايی در تحولات اين سوی و آن سوی جهان معاصر دارد با اين سخن، شگفتی خود را از تحولی بدون حضور اسلام‌گرايی اظهار می‌‌دارد که «اسلام در مهم‌ترين رخداد اين دوران از تاريخ جهان، يعنی تضعيف و سپس فروپاشی اتحاد شوروی، سهم در خوری نداشت؛ زيرا اميد برخی انديشمندان مبنی بر اين که زوال اتحاد شوروی از مناطق اسلامی آسيای مرکزی آغاز خواهد شد تحقق نيافت، بلکه در کشورهای اقماری و مناطق مسيحی در غرب ، به خصوص در بالکان و لهستان، بود که گرايش‌های آزادی‌بخش نيرومندی ظهور کرد». ✔️منبع: کانال تلگرامی پریشان خوانی با تصرفات متعدد سردبیر 🌐 کانال تلگرامی و سایت علمی-تخصصی مُسلِمنا ✔ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
🔹جریان های فکری جهان اسلام معاصر 🖊به قلم مهدی فرمانیان ✅جریان های فکری جهان اسلام در عصر حاضر را می توان در پنج دسته کلی تقسیم بندی کرد: ١. اسلام سنتی ٢.اسلام سلفی ‌٣.اسلام سیاسی ٤.اسلام روشنفکر دینی ٥.اسلام سکولار 1⃣ اسلام سنتی: اسلام سنتی، علت اصلی عقب ماندگی مسلمانان را در «بی توجهی به حقیقت اسلام و اصول عالیه» آن می دانند. آنان معتقدند که آموزه های دینی و تفسیر علمای پیشین در اوضاع نابسامان مسلمانان نقشی نداشته؛ بلکه بی توجهی به آموزه های اسلام، دلیل اصلی بیچارگی مسلمانان است. لذا اگر مسلمانان به اسلام عمل کنند، مشکلات شان حل می شود. اکثر فقهاء سنتی قائل اند: نه دین، نه آموزه های دینی و نه تفسیر علمای گذشته، باعث عقب ماندگی مسلمین نشده است؛ بلکه مسلمانان چون غربی ها را الگوی خود قرار دادند، به این وضع گرفتار شده اند. الازهر نماد اسلام سنتی است. 2⃣ اسلام سلفی: علمای سلفی معتقدند: اصل دین و آموزه های دینی علت اصلی عقب ماندگی مسلمانان نیست؛ بلکه تفسیر سنتی مفسران دینی مشکل اصلی جامعه مسلمین است؛ زیرا چون از سلف دور شدند گرفتار تسلط بیگانگان شدند. بنابراین برای برون رفت از این مشکلات، باید به سَلف بازگشت. به همین علت با اشاعره و ماتریدیه و مذاهب اربعه فقهی اهل سنت و تمام سلاسل صوفیه مخالفند. وهابیت نماد اسلام سلفی است. 3⃣ اسلام سیاسی: طرفداران اسلام سیاسی معتقدند:‌مشکل اصلی جهان اسلام، سیاسیون و حُکّام ظالم و فاسدند و اگر سیاستمداران متعهد و متدینی در رأس امور قرار گیرند، مشکلات جهان اسلام حل می شود. این طیف به دنبال حکومت اسلامی و اگر امکان داشت، خلافت اسلامی بر شیوه خلافت خلفای راشدین هستند. جنبش های سیاسی متنوع در جهان اسلام، سردمدار این تفکرند. شاید "اِخوان المُسلمین" را بتوان معروف ترین جریان سیاسی موجود در جهان اسلام دانست که بیشتر کارکردی سیاسی دارد و در پی حکومت اسلامی است. 4⃣ اسلام روشنفکران مذهبی: برخی از روشنفکران جهان اسلام معتقدند: اصل دین مشکلی ندارد، بلکه تفسیر مفسران دین، منطبق با زمانه پیش نرفته و باید مطابق مقتضیات زمان و مکان تغییر کند و این مشکل اصلی جهان اسلام است. این دسته از روشنفکران مذهبی به آموزه های اصلی دین ایرادی وارد نمی کنند، بلکه بیشتر در فروعات قائل به تغییرند. نام این جریان را می توان اسلام روشنفکران مذهبی نامید. البته دسته دیگر از روشنفکران مذهبی قائلند: باید برخی از آموزه های اصلی دین و نیز تفسیر مفسران دینی تغییر کند. به نظر این گروه برخی از آموزه های دینی برای عصر پیامبر است و دورانش گذشته است. این افراد خدامحورند و دین را در امور جامعه می پذیرند، اما در برخی از امور، آموزه های دینی را به نفع مدرنیته تغییر می دهند. 5⃣ اسلام سکولار: عده ای دیگر از روشنفکران، به صراحت امکان تجدید اسلام و ارزش های اسلامی را منکر شده و معتقدند دین دیگر برای عصر حاضر مفید نیست. این دسته از روشنفکران، معتقدند دین مهم ترین دلیل عقب ماندگی مسلمانان است و باید دین بتمامه و در تمام عرصه ها از عرصه سیاست و اجتماع، کنار نهاده شود و رهبران کشورها با عقل خود به امور کشور برسند. این گروه از روشنفکران مشکل را در رکود و جمود ذهنی ای می بینند که رهاورد آن عقب ماندگی اقتصادی و اجتماعی و سیاسی است و این جمود ذهنی را از دین و آموزه های آن می دانند و دین را به نفع غرب تفسیر می کنند. ✔️ این پنج جریان، جریان های بزرگ جهان اسلام هستند که ردپای آنان را می توان در تمام کشورها و در میان تمام مذاهب اسلامی یافت. البته در تمام این جریان ها خورده جریان های متعددی وجود دارد و گاهی آخرین جریان از یک گروه با اولین جریان در گروه بعدی منطبق است. ⚡️ ان شاء اللّه به زودی کتاب "جریان های فکری جهان اسلام معاصر" که به صورت مبسوط به این پنج جریان می پردازد از سوی صاحب این قلم به بازار نشر عرضه خواهد شد. همچنین درباره تک تک این جریان ها و بزرگان این طیف های فکری در کانال مسلمنا خواهیم نوشت. 🌐کانال و سایت علمی- تخصصی مسائل جهان اسلام ✔ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽گفتگوی صمیمانه دو عالم شیعه و سنی در رسانه پاکستانی 📺در یک برنامه معارفی که از تلوزیون پاکستان در ماه مبارک رمضان پخش می‌شود، دو عالم شیعه و سنی بدون جدل و بحثهای اختلافی در موضوعات مشترک اسلامی و در فضایی صمیمی به گفتگو می‌پردازند... 🎥 خلاء چنین برنامه‌هایی که از سویی فرهنگ ساز زندگی مسالمت آمیز میان مسلمانان است و از طرفی مروّج گفت و گوی سازنده است در صداوسیمای وطنی احساس می‌شود! منبع:شبکه اُخُوّت ✔ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔ ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔ واتس اَپ(1): https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7 ✔واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL