⚡️به بهانه برپایی بزرگترین گردهمایی جهان اسلام در رایوند پاکستان ازچهارم تا نهم نوامبر(١٣تا١٨آبان)
✍️به قلم:سیدعلی بطحائی
https://t.me/muslimnair
🔷تبلیغی جماعتها، شاید پارادوکسیکال ترین گروه تبلیغی در جهان اسلام باشند که از طرفی مجوز فعالیت در اسرائیل را دارند وازسویی با ممنوعیت تبلیغ در عربستان مواجه هستند. از جهتی سلفی هستند واز آن سو دلبسته به تصوف. هم پرفعالیتند وهم بی سروصدا. هم در جهان اسلام حاضرند و هم از فعالیت سیاسی امت اسلامی غایبند. جماعتی که بدون توجه به وابستگی مالی به سرمایه گذاری عربستان سعودی در حال ترویج اسلام سلفی در جهان اسلام هستند.
🔷این گروه پرجمعیت ترین طیف تبلیغی در جهان اسلام هستند که در عصر ارتباطات حتی از ساده ترین روشهای اطلاع رسانی برای دعوت به گردهمایی ها احتراز می کنند و کاملا باشیوه های سنتی وچهره به چهره توانسته اند سالیانه جمعیتی بیش از جمعیت زایران بیت اللّه الحرام را دور هم جمع کنند.
🔷عدم استفاده از ایمیل، سایت، برنامه های ماهواره ای وپروپاگاندای رسانه ای در دعوت اعضا به تجمعات میلیونی، نشانگر ضریب نفوذ بالای این گروه تبلیغی در میان پیروان و حاکی از قدرت متفاوت آنها در میان امپراطوری های خبری رسانه ای جهان معاصر است.
🔷یکی مراکز عمده جماعت تبلیغی ها، در رایوند پاکستان است که در چهارم تا نهم نوامبر(١٣ تا ١٨آبان) همه ساله جمعیتی بالغ بر سه ملیون گرد هم آمده وسخنرانی ها نیز به بیش از بیست زبان رسمی ترجمه زنده می شود.
🔹شعار اصلی که محمدالیاس برای جماعت انتخاب کرده این است«ای مسلمانان، مسلمان شوید!!!» و جامعه هدف آنها در تبلیغ فقط مسلمانان هستند. آنها معتقدند که تا وقتی که مسلمانان پایبند به مسجد ونماز نیستند وپوشش زنان مسلمان شبیه زنان یهودی نصاراست، چه فرقی بین آنها وکفار وجود دارد؟ بنابراین مشکل اصلی خود ما مسلمانان وکیفیت مسلمانی ماست و تا خود را اصلاح نکنیم، نمی توانیم دیگران را اصلاح کنیم!!!....
🔷ساده لوحانه است اگر باور کنیم که سلفیت تنها با دلارهای سعودی در جهان اسلام رشد و نُضج یافته است و آن را عله العلل شیوع سلفی گری بدانیم، بلکه آنچه بجاست در این صحنه رقابت توجه کنیم ضریب نفوذ بالای گفتمان جماعت تبلیغی هاست که نه زاییده حکومتهای مرتجع عربی است ونه محصول تفکرات مستر همفری استعمار است؛ بلکه محصول فعالیت های بی سروصدای تبلیغی جماعت ها و تاثیرات آنها در بدنه جهان اسلام است که آرام آرام و پیوسته که رقیب جدی برای سایر جریانات فعال در جهان اسلام قرار گرفته است.
مطالعه کامل⬅️↙️
http://muslimna.ir/news/3214-2021-11-05-09-43-48.html
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/muslimnair
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️به بهانه برپایی بزرگترین گردهمایی جهان اسلام در رایوند پاکستان ازچهارم تا نهم نوامبر(١٣تا١٨آبان)
✅ اطلاعات تکمیلی و ناگفته هایی جدید از جماعه التبلیغ
✍به قلم:مهدی فرمانیان
https://t.me/muslimnair
🔹جماعه التبلیغ یکی از عظیم ترین سازمان های تبلیغی در جهان اسلام است.
🔹آنان می گویند: جماعه التبلیغ حدود ۸۵ میلیون مُبلّغ دارد، اما تخمین زده می شود ده میلیون مّبلّغ فعال در ۱۶۰ کشور جهان داشته باشند.
🔹جماعه التبلیغ سه اجتماع بزرگ دارند:
یکم. اجتماع رایوند در نزدیکی لاهور پاکستان
دوم. اجتماع پیشوا در داکای بنگلادش
سوم. اجتماع بوپال در هند.
🔹البته اجتماع های ده هزار نفری سالیانه نیز در آمریکا و اروپا دارند.
🔹شیوه های تبلیغی جماعت عبارتند از:
۱. آنان از فقه الصلاه چیزی نمی گویند، اما از فضیلت نماز و فضائل اعمال سخن می گویند.
۲. مردم را به تبلیغ دین به مدت یک روز در هفته، یا سه روز در ماه، یا چهل روز در سال، یا چهار ماه در مدت عمر خود ترغیب می کنند.
۳. فقط امر به معروف می کنند و هرگز نهی از منکر نمی کنند. به این دلیل که می گویند مردم ناراحت و پراکنده می شوند.
۴. در سیاست دخالت نمی کنند و به همین علت در اسرائیل هم دو مرکز تبلیغی فعال دارند.
۵. در جهاد مشارکت ندارند و می گویند اکنون وضعیت مسلمانان همانند دوران مکه رسول خداست که فقط زمان تبلیغ بود و با این شرایط زمان جهاد نیست.
🔆 یکی از اساتید نقل می کرد: فردی از جماعه التبلیغ را در آفریقای مرکزی ملاقات کرده است که یازده سال پیش از منزلش برای تبلیغ بیرون آمده است و هنوز به خانه اش بازنگشته است.
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/muslimnair
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
💠«فلسفه سیاسی طالبان»💠
از فلسفه سیاسی طالبان چه می دانید؟
✳️مدرنیته، جمهوریت، آزادی، زن، توسعه، پشتوانه 1000 سال فقه حکومتی، اطلاق گرائی یا نسبی گرائی، منطق تعاملی، ولایت فقیه، ناسیونالیسم، مدینه فاضله در حکومت امارت اسلامی افغانستان
❇️همچنین پرسش هایی مانند «چرا امارت و نه خلافت؟»، «دشمنی با داعش»، «چرائی تسلیت شهادت حاج قاسم»، «ملاک مشروعیت»، «عرفی بودن قدرت؟» و ... درباره افغانستان امروز!
🎙در مصاحبه پایگاه اینترنتی مرکز تخصصی فلسفه و حجت الاسلام مهدی فرمانیان، دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب.
🔗متن مصاحبه را از این پیوند ببیند.
https://b2n.ir/t13329
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/muslimnair
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
⚡️به بهانه درگذشت شیخ ابوبکر میگا رهبر مسلمانان بورکینوفاسو
✍️به قلم: سیدعلی بطحائی
https://t.me/muslimnair
🔹شیخ ابوبکر میگا(aboubakar maiga) از علمای بزرگ غرب آفریقا و یکی از بزرگان فرقه صوفیانه تیجانیه بود. در پی درگذشت وی، دولت بورکینافاسو در غرب آفریقا سه روز عزای عمومی و یک روز تعطیل عمومی اعلام کرد. در یادداشت ذیل به نکاتی در مورد فرقه تیجانیه و نقش آنان در تحولات قلب قاره سیاه خواهیم پرداخت.
1️⃣ یکم. فرقه صوفیانه تیجانیه یکی از طریقت های پرنفوذ در غرب وشمال آفریقاست. تا جایی که برخی آمار جمعیت بیش از هفتاد ملیون جمعیت تیجانی را گزارش کرده اند. مؤسس این فرقه احمدبن محمدتیجان(١٢٣٠ق) است که خود را از نسل محمدبن عبداللّه نفس زکیه(م١٤٨ق) می دانست.
🔹نفوذ تیجانی ها درقارّه سیاه در گام نخست در منطقه مغرب عربی(کشورهای شمال غرب قاره آفریقا) و تحت نفوذ حکومت خوش سابقه سادات حسنی اَدارِسه( ١٧٢ تا٣٧٥ ق) به مرکزیت فاس بود. در گام بعد، فرقه تیجانیه توسط بارزترین شاگردش یعنی شیخ عمر الفوتی وارد قلب قاره سیاه شد. پیوند آموزه های صوفیانه ومجاهدت با استعمار فرانسه باعث نفوذ بی رقیب آنها در میان سیاه پوستان، روشن ضمیر شد.
🔹تیجانی ها، مسلمانان را از رفتن به مدارس فرانسوی ممنوع وحتی درس خواندن به زبان فرانسوی را تحریم کردند. این تحریم تاجایی بود که حتی اگر فردی به زبان فرانسوی سخن می گفت می بایست دهانش را آب بکشد!!!
🔹التزام به آداب و سلوک خرقه نشینی و رسوم بیست گانه تشرف به طریقت که برخی آنها با شریعت ومناسک دینی همراه است این فرقه را شریعت محور نشان داده است.
2️⃣ دوم. طریقت تیجانیه ارتباط تنگاتنگی با اهل بیت(ع) دارد. بسیاری از ادعیه و ذکر آنها از طریق ائمه اطهار(ع) نقل شده و رابطه آنها با اهل بیت(ع) فراتر از رابطه ای است که سایر مسلمانانان با اهل بیت(ع) ترسیم کرده اند. تا جایی که تیجانی ها معتقدند که هر حکمی که بر قرآن جاری می شود، عِدل آن نیز به جهت حدیث ثقلین بر اهل بیت(ع) جاری وساری است و از این جهت نگاه آنها با سایر مسلمانان متفاوت است.
🔹از رخدادهای مهم تاریخ تیجانیه اعتراف جمعی پیروان آنها درگردهمایی سال ٢٠٠٢ میلادی وشهر تیواون است که رسماً اعلام کردند که پیرو مذهب اهل بیت(ع) هستند.
3️⃣ سوم. حادثه عاشورا در قلب قاره سیاه حکایت پرفرار و نشیبی دارد. از طرفی که رسم اُموی الحدوث تمخریت (Tamkharit) به معنای "پایان دوستی" که دهم محرم را عید دانسته و برخی آفریقایی های بومی پایبند به رسومات امویان، نسل به نسل اقدام جشن وپایکوبی دراین شب وروز می پردازند و معتقدند دزدی در این شب حلال است (رُفِعَ القلم) و با رسوم خرافی این شب و روز را آمیخته اند. ولی نفوذ وجریان سازی برخی تیجانی ها برای مقابله با این فرهنگ خرافی بسیار ستودنی است. آنها با تأسیس حوزه الرسول اکرم(ص) واهتمام به برپایی سخنرانی ها ومقابله با فرهنگ های بومی اجازه رقص و پایکوبی را نمی دهند و به لطایف الحیلی در صدد تحول در فرهنگ عاشورا در آفریقا هستند.البته خیلی زود است که پرونده تحول عاشورای اموی(تمخریت)به عاشورای علوی را مختومه بدانیم و نقش بازیگران بین المللی را نادیده گرفته ویکطرفه صحنه رقابت را قضاوت کنیم.
4️⃣ چهارم. شیخ ابوبکر میگا از علمای بزرگ غرب آفریقا و یکی از پنج عالم پر نفوذ در فرقه تیجانیه بود که محبوب سیاسیون و دولتمردان غرب آفریقا نیز بود. او سال های متمادی ازعمر خویش را صرف ترویج ودفاع از اسلام و شریعت نمود. شیخ ابوبکر میگا، به شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام علاقه زیادی داشت و با وجود اختلافات و تفاوتهای جزئی که میان مذهب تشیع و تیجانیه وجود دارد همواره سعی بر آن داشت تا حتی المقدور در مراسمات و جشن های شیعیان در بورکینافاسو حضور داشته باشد. لازم به ذکر است که رهبران تیجانیه در قاره آفریقا از نظر نفوذ سیاسی فراوانی برخوردادند تا جایی که بسیاری از عزل و نصب های دولتی به دستور مستقیم آنها وابسته است و به صورت مستقیم در سرنوشت ملت های آفریقایی تاثیر گذارند.
📚منابع:
(١). تصوف در مصر، مهدی فرمانیان، نشر دانشگاه ادیان و مذاهب.١٤٠٠
(٢). تصوف در غرب آفریقا، سیدمحمد شاهدی، ذوی القربی،١٣٩٧
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/muslimnair
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
📂مشهورات بی اساس در جهان اسلام (۱) ❌ هیچ کرسی شیعه شناسی در اسرائیل وجود ندارد، شایعه پراکنی نکنیم!
❇️ان حیات العلم بالنقد والرد
📩 پاسخ دکتر علی تقی زاده داوری درباره مطلب کرسی شیعه شناسی در جهان:
https://t.me/muslimnair
📝 سلام علیکم
سالها قبل در فاصله زمانی ۸۰ تا ۸۵، موسسه شیعه شناسی، در قالب یک فعالیت پژوهشی، فعالیت های اسلام شناسی و شیعه پژوهی دانشگاه های بزرگ و معروف کشورهای غربی را از طریق اینترنت مورد بررسی قرار می داد که چکیده آن در قالب جزوات اسلام شناسی و شیعه شناسی مراکز علمی دنیا منتشر و در اختیار تعداد زیادی از زعما و نخبگان و مقامات مذهبی و سیاسی قرار می گرفت.
🔹بعدها نیز به طور موردی و محدود این کار تکرار شد.با توجه به محتوای این جزوات می توان گفت:
اگرچه در این دانشگاه ها رشته شیعه شناسی به شکلی که در ایران راه اندازی شد و دانشجو جذب و فارغ التحصیل می شوند، وجود نداشت اما فعالیت شیعه پژوهی در دو عرصه زیر به طور پررنگی نمایان بود:
🔹۱. پژوهش: همه ساله چندین عنوان پژوهش در هریک از این دانشگاه ها با موضوع شیعیان و تشیع وجود داشته و دارد.
🔹۲. کارگاه ها و سخنرانی های علمی که در این خصوص نیز همه ساله نشست های متعدد و متنوعی در خصوص تشیع و شیعیان برگزار می شد و می شود.
🔹۳. اگرچه مرکزی با عنوان "شیعه شناسی" وجود نداشت، اما دو عرصه فوق یعنی پژوهش و نشست های علمی در خصوص شیعیان و تشیع در دانشکده ها و مراکز اسلام شناسی، ایرانشناسی، مطالعات خاورمیانه، ادیان، تاریخ، هنر و ... به طور مستمر انجام می شد و می شود.
✅ بنابراین اگرچه فرمایش جناب فرمانیان در اینکه عنوان و کرسی مستقل شیعه شناسی وجود ندارد درست است، اما می توان ادعا کرد فعالیت های شیعه پژوهشی در برخی از این مراکز علمی غربی به گونه ای پررنگ است که کمتر از یک کرسی مستقل نیست، مانند مرکز مطالعات عربی و اسلامی دانشگاه اگزتر با حضور دکتر رابرت گلیو و ...
با پوزش و ارادت
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/muslimnair
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️به بهانه درگذشت شیخ ابوبکر میگا رهبر مسلمانان بورکینوفاسو ✍️به قلم: سیدعلی بطحائی https://t.me/m
📊 اصلاحیه جمعیت تیجانیه در آفریقا در
پاسخ نماینده جامعه المصطفی نیجریه به یادداشت فوق
📩 سلام علیکم
وقت شما بخیر و سلامتی
ظاهرا در این یادداشت جمعیت تیجانی ها در آفریقا را حدود ۷۰ میلیون نقل کرده اید.
به استحضار جنابعالی ومخاطبین کانال می رساند که جمعیت صوفیان تیجانی در نیجریه به تنهایی بیش از ۸۰ میلیون نفر می باشد و طبیعتا جمعیت آنها در قاره آفریقا بسیار بیش از آنچه مرقوم فرمودید است.
ارادتمند
💠 پانوشت:
میزان جمعیت یادداشت فوق، براساس گزارش کتاب تصوف در غرب آفریقا فصل ششم بود که با این تذکر آن را اصلاح می کنیم.
مسلمنا muslimnair
#معرفی_تازه_های_نشر 📚کتاب «مدارس فکری حوزه نجف و نسبت آن با اندیشه انقلاب اسلامی» ؛ دکترعبدالوهاب ف
⚡ در جلسهی نقد کتاب مدارس فکری نجف و رابطه آن با انقلاب اسلامی عنوان شد:
▫ احتمالا تفسیر نجف از تشیع با اقبال عمومیتری مواجه شود/ آیتالله سیستانی میانهی امام خمینی و آقای خوئی است
🔹 احساس میکنم در دوره جدید، به تدریج بر اهمیت حوزه نجف افزوده خواهد شد و در آینده قدرتمندتر هم خواهد شد و میتواند روایتی که از تشیع ارائه میکند، به یک رویارویی معرفتی و عملی با قرائت ما از تشیع در قم تبدیل شود. به عبارت دیگر، آلترناتیو تشیع سیاسی برخاسته از نجفی بشود که در واقع تشیع مدنی را توضیح میدهد. این تقابل یا هماوردی، در آینده میتواند برای کسانی که به دنبال قرائتی هستند تا جایگزین قرائت کنونی ما از تشیع در قم یا ایران کنند، به آن پناه ببرند و در پناه آن به نقد یا رویارویی با قرائت حاکم در ایران بپردازند، این قرائت نجف است.
🔹 مدرسه نجف تحت سیطره مدرسه آقای خوئی است. به رغم اینکه آیتالله خوئی الان مرحوم شده است اما مدرسه آن الان آنچنان هژمونی دارد که فارغالتحصیلان این مدرسه و کسانی که خارج از این مدرسه قرار دارند تحت هژمونی این مدرسهاند و اساسا فکری که ساختارشکنانهی این مبانی و ایده های مدرسه را به حاشیه ببرد، چندان وجود ندارد. 81 سالی که آقای خوئی در نجف حضور داشت، از دوره جوانی اش، اهمّ رخدادهای عراق آن دوره را از جنگ با انگلیسی ها، انقلاب «ثورة العشرین»، کودتای قاسم، و کودتاهای بعدی که منتهی به قدرت گرفتن بعثیها در عراق شد را لمس کرد و کشمکشهای درونی حوزه را در تعامل با سیاست را از نزدیک دید و با یک تجربه خیلی عینیتری حوزه را مدیریت کرد.
🔹 آیتالله سیستانی مبدع مدرسه جدیدی در عراق بعد از سقوط صدام است که میتواند متفاوتتر از مدرسه آقای خوئی هم بیاندیشد و هم عمل کند. آیت الله سیستانی همانند استادش آقای خوئی، اصلا قائل به ولایت فقیه نبود و تمام ادلهای که مثلا موافقین ولایتفقیه از مرحوم ملا احمد نراقی تا امام خمینی در این زمینه اقامه کرده بودند را نپذیرفت. اما در ورای سلب دولت از فقیه در مقام ایجاب، ایشان از یک نظریهای در حوزه سیاست دفاع کرد که امروزه از آن به «دموکراسی توافقی» تعبیر میکنیم. آقای خوئی وقتی که دولت را از فقیه سلب میکرد، و دلالت ادله لفظی را در این باب نمیپذیرفت، در ایجاب بحث خودش گفتگوی ایجابی یا اثباتی در باب اداره جامعه نداشت، یعنی رها می کرد. اما آقای سیستانی یک نگاه ایجابی بعد از سلب دولت از فقیه داشت که آن هم بیشتر تحت تاثیر استادش شیخ حسین حلّی است.
🔹 این تعبیر آقای شهرستانی است گفتند که آقای سیستانی میانهی امام و آقای خوئی است . رفتار آقای سیستانی در دوره صدام مانند استادش آقای خوئی است. شرایط که به هم ریخت، رفتار متفاوتتری پیدا کردهاست. اما ظاهر بررسی مبانی فقهی و اصولی این دو شخصیت نشان میدهد که اگر آقای خوئی الان زنده بود، احتمال اینکه میتوانست مانند شاگردش سیستانی رفتار کند خیلی بعید است.
🔹 صدر نسلی را تربیت کرد که اینها بعدا دعوی مرجعیت کردند. یکی از دلایلی هم که نجفیها در مقابل صدر دوم مقاومت کردند این بود که صدر دوم میخواست که بحث مرجعیت از درون خاندان ها را بشکند که به نظر من هم تا حدودی موفق شد. اما مشکلی که پیدا کرد این بود که فارغالتحصیلهای مدرسه صدر دوم آنچنان به لحاظ فقهی و اصولی قوی نبود.
🔹 روش بنده در تهیه این کتاب دو چیز بود. نخست اینکه گفتوگوهای زیادی انجام دادم، چه با آقایانی که در قم بودند یا در نجف بودند. سفرهای متعددی به نجف رفتم و با اساتید دانشگاه کوفه و هم با طیف های متعددی از نیروهای درون حوزه گفتوگو کردم. این کار محصول روش پژوهش میدانی و کتابخانهای بود. من از سال 97 تا 99 مرتب به نجف می رفتم. سال 99 که مشغول نوشتن متن شدم. در این زمینه اثر مشابهی کار نشده است. این سبک نگارش جریانشناسی جزو علاقهمندیهای ما در ایران است. عراقیها اصلا اینطوری نمینویسند.
🔸 مشاهده متن کامل گزارش:
https://mobahesat.ir/23559
🔻🔻🔻
@mobahesat
⚡️ضرورت تغییر نگاه عالمان ایرانی به علویان ترکیه؛ در مصاحبه با عالمی علوی مذهب
✍ به قلم: محمدجواد حسین زاده
https://t.me/muslimnair
✂️برشهایی از متن:
🔹«طارق چی من» چهل و شش ساله رئیس مؤسسه «چهارباب و چهل مقام» است که در نزدیکی تنگه «بُسفُر» و در قسمت آسیایی استانبول برخلاف انتظار بسیار جدیدتر و زیباتر از قسمت اروپایی است، اقدام به تاسیس اندیشکده و انتشاراتی مرتبط با علویان کرده است.
🔹 تعبیر« چهارباب و چهل مقام » برای علویان بسیار مهم است. باب اول شریعت، باب دوم طریقت، باب سوم معرفت و باب چهارم حقیقت است.
🔹این موسسه کتابهای خطی و کتابهای معاصر علوی را چاپ میکند واتفاقا کتاب نهج البلاغه را هم ترجمه کرده و بخش خطبهها و نامهها را عمداً جداگانه چاپ میکند که راحتترخوانده شود.
🔹بنده کتابهایی که در ایران درباره علویون چاپ شده را تهیه کرده و مطالعه کردهام و به نظرم برخی از آنها اشتباه است، به عنوان نمونه کتابی است به نام فرقههای کلامی که جامعه المصطفی آن را ترجمه کرده است. بخش پنجم این کتاب، در مورد فرقههای غلو است و درباره اهل حق هم به عنوان غالیان توضیح میدهد. اما اشکال اینجاست که این کتاب بکتاشیها(علویان ترکیه) را هم جزو اهل حق میشمارد. درحالی که ما دوازده امام را قبول داریم و ما علوی های ترکیه اهل حق نیستیم. نویسنده این کتاب باید در پاورقی مینوشت که راجع به این مسئله تحقیق شود.
🔹ما در طول تاریخ مخفیانه اعتقاداتمان را حفظ کرده و حتی مجبور به زندگی در کوهستان شدیم. مشکل دیگری که پیش آمده این است که رسمالخط ترکی تغییر کرده و منجر به این شده که علویون نتوانند کتابهای قدیمی خود را بخوانند. تمام کتابهای تعلیمی و اعتقادی ما با رسمالخط عثمانی نوشته شده است، مثلا زیارت عاشورا که هر سال در ایام محرم خوانده میشود، در همین کتابهای علوی که به رسمالخط عثمانی نوشته شده، وجود دارد. دعای توسل، دعای کمیل و سایر ادعیه هم در این کتابها آمده و همچنین دعای توسل به صورت شعر به زبان ترکی ترجمه شده است.
مطالعه کامل⬅️↙️
http://muslimna.ir/news/3213-2021-11-02-07-51-17.html
منبع: پایگاه شعوبا
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/muslimnair
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
#معرفی_کتاب
📚کالبدشکافی قدرت داعش؛ جمیله کدیور؛امیدایرانیان؛١٤٠٠
https://t.me/muslimnair
🎓 این اثر بازگردان فارسی رساله دکتری نویسنده با عنوان «قدرت، ایدئولوژی وتبلیغات؛ مطالعه انتقادی گفتمان داعش» از دانشکده رسانه ها وارتباطات دانشگاه «وست مینستر» لندن است.
📚 در نخستین فصل این کتاب مؤلف به واکاوی ریشه ها و عوامل شکل گیری داعش در جهان عرب پرداخته است. بحرانهای لاینحل، شکست انقلابهای عربی، شمشیرداموکلس اقتصاد و...از جمله پیش زمینه هایی است که زمینه را برای خلافت خودخوانده داعش فراهم آورده اند.مؤلف داعش را محصول چندین دهه حکمرانی غلط، حاکمان فاسد وسرکوبگردر جهان عرب دانسته وبحران چندلایه ای دوران پسااستعمار، خشم توده هاوضعف نهادهای مدنی و بی توجهی روشنفکران در ارائه راه حلهای جایگزین می داند.
📚در این اثر به فراخور اشغال داعش در سرزمینهای جدید، به کنکاش در ماهیت چهار قدرت[ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و رسانه ای] داعش پرداخته است. بررسی منابع داخلی وخارجی اقتصادی داعش، نظام سیاسی مطلوب خلافت خودخوانده، نگاه داعش به مؤلفه های فرهنگ واستراتژی رسانه ای داعش از مهمترین مباحثی که مورد تحلیل قرار گرفته است.
📚واپسین بخش این کتاب ٣٨٨ صفحه ای که در حقیقت قلب این نوشتار است به بررسی نتایج سلطه داعش در عراق و شام پرداخته ومؤلف با تحلیل نتایج این داده ها به تعامل میان عناصر قدرت در خلافت داعش اشاره کرده است و آنها را بررسیده است.
📚از نکات قابل توجه این اثر تصاویر، اسناد و درج روزشمار حوادث تاریخی داعش است که با کرنولوژی مرتبط با وقایع داعش در آخر کتاب درج شده است.
🔷 مدیریت علمی سایت وکانال تلگرامی مُسلِمنا پیشنهاد مطالعه این اثر را به نخبگان، فعالان جهان اسلام، طلاب دانشجویان مورد تأکید قرار می دهد.
📚 کتابهای خوب و استاندارد را معرفی کنیم.
#معرفی_کتاب
#اسلام_سلفی
#داعش
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
⚡️ناگفته هایی از طالبان(١١) 🔴 آینده پژوهی شیوه حکمرانی طالبان در دوران جدید(قسمت سوم) ✍به قلم: مهد
#چند_ثانیه
⚡️پشتوانه پشتونی طالبان
🔹 استانداران طالبان با حضور اکثریت پشتون و غالب اعضا با هویتی همسو با طالبان شروع به کار کردند.
💠 طبق پیش بینی مندرج در آینده پژوهی [ناگفته هایی از طالبان (١١)] دولت جدید سهم بسیار اندکی را به سایراقوام و مذاهب اختصاص داد و بدون توجه به درصد ترکیب قومیتی سایر افغانها کار خود را آغاز نمود.
🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
✔️ تلگرام:
https://t.me/muslimnair
✔️ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e
✔️ واتس اَپ(1):
https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
✔️واتس اَپ(2)
https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
✔️ واتس اَپ(3):
https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
✔️ واتس اَپ(4):
https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
مسلمنا muslimnair
📊نقشه جمعیتی و پراکندگی و درصد جمعیت قومیتهای مختلف در افغانستان عبارتند: 🔸پشتون: ۴۱ درصد(نارنجی)
برای اطلاع و بررسی درصد ترکیب قومیت ها در افغانستان اینجا را ببینید