📦 تفاوت دیدگاه دو جریان اسلامی در مورد انتخابات مصر
➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
📦 دکتر یاسر البرهامی از سردمداران اسلام سلفی مصر، پس از شرکت در انتخابات و حمایت از السیسی به عنوان کاندید مطلوب، انگشت آغشته به مهر خود را به نماد حمایت و تأیید دولت سکولار مصر به دوربین نشان داد.
📦 این انتخابات در حالی برگزار شد که رهبران اسلام سیاسی اخوانی این انتخابات را فرمایشی و آن را تحریم کرده بودند.
📦 در خاطرات سید قطب - زمانی که در زندان جمال عبدالناصر اسیر بود - آمده که سید قطب حاضر نشد نامه ای برای طلب عفو به جمال عبدالناصر (به تعبیر اخوانیون طاغوت زمان) بنویسد و می گفت: «با انگشتی که در نماز به وحدانیت خداوند شهادت می دهم، شرم دارم از اینکه چیزی بنویسم تا طاغوتی بدان راضی شود.»
📦 برخی اخوانیون با تقبیح حضور شیخ الازهر (اسلام سنتی) و یاسر البرهامی (اسلام سلفی) در انتخابات مصر، این عمل را تحریم و دستان سید قطب را «نماد حریت» و دستان «احمد الطیب» و «یاسر البرهامی» را «نماد ذلت» خواندند.
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
💰 جایزه بیست میلیارد تومانی اسرائیل برای لو دادن مکان اختفای یحیی سنوار
🔸ارتش اسرائیل برگه هایی را در غزه پخش کرده است که در آن به هر فردی که اطلاعاتی در مورد محل اختفای مقامات ارشد حماس بویژه یحیی سنوار [مشهور به ناجی فلسطین، رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه] ارائه دهد، وعده پاداش چهارصد هزار دلار داده است.
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️فارسی ستیزی طالبان از فرهنگ و ادب افغانستان ➣ https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا 🔹 پس از تس
⚡️ممنوعیت استفاده از کلمات «دانشگاه و دانشکده» در بیانیه جدید طالبان
🔹امارت اسلامی طالبان اخیراً در اطلاعیه ای تصریح کرد که با توجه به تصریح آیهٔ ۵۹ سورهٔ نساء قرآن عظیمالشأن مبنی بر وجوب اطاعت از اوامرِ اولیالامر از بهکارگیریِ واژههای «دانشگاه و دانشکده» خودداری کنند.
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️شعار مرگ بر صهیونیسم برای اولین بار در اروپا
🔸این ویدیو از تظاهرات سوئد نکات خیلی جالبی دارد.
🔹در ثانیه های آخر، در این شعار شعرگونه و حزن انگین، مردم خسته و عصبانی استکهلم شعار مرگ بر صهیونیسم می دهند.
🔸برای منی که سالهای سال در اسکاندیناوی زندگی کرده ام و فضای راهپیمایی های اروپایی در حمایت از فلسطین را دیده ام، این نقطه عطف و شگرفی است.
🔹این اولین بار است که در این گونه تظاهرات ها شعار مرگ بر صهیونیسم و مرگ بر اسرائیل سر داده می شود.
🔸مرزهای روشن بینی مردم اروپا جابجا شده و به درستی فهمیده اند که مساله، دیگر تنها مساله آزادی یا زنده باد فلسطین نیست. مساله نابودی موجودیتی است ضدانسانی که تمامی ارزش های بشری از ابتدای تاریخ را زیر سوال برده است.
🔹مساله، مساله نابودی توحش نژادی و خودبرتر بینی بیمارگونه یک قوم به غایت کثیف و درنده خو است.
هاتف خالدی
🆔@makshufat
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
⚡️ رجز خوانی جالب حماس و ارتش اسرائیل
❌ ارتش اسرائیل:
حماس قدرت خود را از دست داده و حتی توان نیمرو کردن یک تخممرغ را ندارد.
✅ حماس:
اکنون زمان نیمرو کردن تخممرغ نیست؛ مجاهدان ما مشغول کباب کردن تانکهای مرکاوا هستند.
🆔 منبع: خبرگزاری آنادولو ترکیه (آناتولی سابق)
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️علامه محمدرضا حکیمی آژیر خطر «عدالت» در اسلام سیاسی ✍️به قلم: سیدعلی بطحائی https://t.me/muslimna
عاشورا غزه استاد حکیمی.pdf
18.57M
⚡️علامه محمدرضا حکیمی (ره): غزّه آزمایشی مهم برای انسان معاصر و فرجام تاریخ
✂️ برشی از کتاب عاشورای غزه:
در آغاز تشکیل حکومت غاصب و انسان خوار اسرائیل، (حدود سالهای 1324- 1325ش) چنانکه گذشت، بعضی از علمای بزرگ قم، در مدرسه فیضیه دفتری بزرگ گذاشته بودند تا هر کس میخواهد برود به فلسطین و به کمک آنان، و در برابر مهاجمان غاصب بجنگد، اسمنویسی کند! آری، این است معنای «و هم ید علی من سواهم» در تعبیر دقت شود، «ید» (یک دست واحد) آمده است، نه «ایدی» و «ایادی» ... (ص 153)
... اینجانب مسئله غزّه را بعنوان یک آزمون برای بشریّت معاصر و تاریخ آینده مطرح کردهام ... (ص 154)
🆔 @ksedaghat
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️به بهانه هجدهم دسامبر، روز جهانی «حرف ضاد» و چالشهای آن در جهان اسلام
➣https://eitaa.com/muslimnair مُسْلِمْنا
✍به قلم: سید علی بطحائی
🔹نام دیگر زبان عربی در عُرف بین المللی «لغه ضاد» یا "zad language" است که همه ساله در تقویم جهانی ١٨ دسامبر به همین مناسبت آن را پاس می دارند.
🔸زبان شناسان تصریح کرده اند که زبان عربی از چه ظرفیت بالا، انعطاف پذیری و سازگاری خیره کننده ای برخوردار است و این به دلیل گرامر و قوانین منعطف زبانی نهفته در آن زبان است.
🔹ابواب متعدد زبان عربی (ثلاثی مجرد و ثلاثی مزید و…) همچون کارگاه تولیدی و پردازش گر قالب ها و واژگان متعدد به شمار میرود و نو به نو؛ واژه های جدید می زایند.
🔸ارنست رِنان (Ernest Renan) مستشرق، متخصص زبان های سامی و لغت شناس فرانسوی و نویسنده کتاب تاریخ ادبیات در ایران درباره جایگاه زبان عربی می نویسد: «زبان عربی بی مهابا و ناگهان در اوج پختگی و زیبایی رخ می نماید. این شگفت انگیزترین زبان تاریخ بشریت است. این لغت نه کودکی دارد و نه سالخوردگی و مانند جوانی شاداب هر روز رخی تازه می نمایاند.»
🔹 معنای واژه عربی هم به معنای «زبان مردم عرب» است و هم به معنای «فصیح و روشن». بنابراین عربی هایی که در کلام وحی آمده است (لِسَانًا عَرَبِیًّا) را بهتر است به معنای شفاف و روشن ترجمه کنیم و آنها را وصف زبان عربی بدانیم؛ نه اسم زبان قرآن.
🔸مسأله اینجاست که علت اینکه زبان عربی را «زبان ضاد» گفته اند و ۱۸ دسامبر را به نام لغت ضاد نامگذاری کردهاند چیست؟ به دلیل آنکه عربی تنها زبانی است که تلفظ حرف «ضاد» با گویش متفاوت دارد و تلفظ آن برای غیر اعراب بسیار ثقیل است.
🔹این اصطلاح در قرن دوم و آغاز قرن سوم رایج شد. هنگامی که لغویون در آن دوران متوجه صعوبت تلفظ این حرف توسط غیر اعراب شدند این اصطلاح را به کار بردند و سیبویه متوفی (م ۱۸۰ ق) نخستین کسی بود که به این مسأله پی برد و در آثار خود به آن اشاره کرد.
🔸کتاب دقیق «الفرق بین الضاد و الظاء» نوشته صاحب بن عَبّاد (م٣٨٠ ق) نیز در همین راستای چالش های تاریخی ایرانیان برای تلفظ ضاد نوشته شده است.
🔹در حقیقت حرف «ضاد» با گسترش اسلام در جوامع غیر عرب به حاشیه سازترین واژه زبان عربی تبدیل شد. نومسلمانان قادر به تلفظ صحیح آن نبودند و هنوز هم حتی برخی مسلمانان عرب در آفریقا با تلفظ آن مشکل جدی دارند. از همان زمان تلفظ آن را با «ظاء» و «ز» اشتباه میگرفتند؛ به دلیل اینکه مخرج دهانی هر دو بسیار نزدیک به هم هستند. امروزه حتی در شامات هم برخی «ضاد» را «دال» تلفظ میکنند.
🔸 از همان سدههای نخست اسلامی پای این اختلاف به مذاهب فقهی باز شد و فقها «فتاوایِ متضاد ِضادی» دادند و هنوز هم بحث هایی فقهی در برخی کتب فقهی موجود است. علّت این اهتمام هم وجود این حرف در سوره حمد است که امر وجوبی بر قرائت آن در نمازهای پنجگانه وجود دارد. این حرف در دو واژه «المغضوب» «الضالین» در این سوره وجود دارد که اگر به شکل صحیح تلفظ نشوند، معنای مطلوب را بجا نمی آورد.
🔹 فقهای جهان اسلام در برابر دشواری تلفظ این حرف در بلاد اسلامی غیر عربی و حتی در میان برخی مردمان عرب فتوا دادند که اگر نمازگزار در تلفظ این حرف اشتباه کند، نمازش صحیح است و استدلال به این آیه میکنند که «لا یُکلّفُ اللّه نفساً الا وُسعَها» (خداوند هیچ کسی را جز به اندازه تواناییاش تکلیف نمیکند)
🔸 هنوز هم عده اندکی از فقهای جهان اسلام پیشنمازی امامی که حرف ضاد را درست تلفظ نمی کند را صحیح نمیدانند.
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️جدال فلسفه با سلفیه در خاستگاه محمدبن عبدالوهاب (به بهانه برگزاری سومین کنگره فلسفه در عربستان)
⚡️نقدی بر یادداشت «جدال فلسفه با سلفیه در خاستگاه محمد بن عبدالوهاب»
✍️ به قلم: یوسف شیخی
💠 اشاره:
بیستم آذر یادداشتی در کانال مسلمنا به بهانه برگزاری سومین گنگره فلسفه در عربستان منتشر گردید که راقم این سطور ملاحظاتی در باب این مطلب داشتم. به نظر میرسد نویسنده محترم این یادداشت نگاهی بسیار خوشبینانه و البته سطحی به برگزاری این کنگرهی فلسفی در مهد موج سوم تاریخ سلفیت (وهابیت) دارد. این ذوقزدگی از برگزاری چنین کنگرهای که هیچ ربط مستقیمی با فرهنگ و ماهیت مسائل جامعه کنونی عربستان اعم از طیفهای مختلف مذهبی و سکولار ندارد و توصیف اصلاحات حاکمیتی بن سلمانی در جهت بسط نوعی مدرنیته ی وارداتی و تجدد آمرانه، تحت عنوان «پساسلفیه»از سوی نويسنده محترم این یادداشت عجولانه به نظر می رسد.
🔹به اذعان دکتر حسن محدثی یکی از مشکلات حکومت پهلوی این بود که میان وسترنیزیشن (غرب گرایی) با مدرنیزیشن (تجددگرایی) وجه تمایزی قائل نبود و تفکر مدرن را با پذیرش مظاهر فرهنگ غرب یکی انگاشته بود. اصلاحات بن سلمانی نیز دچار همان خلط تاریخی میان غربی شدن و مدرن شدن است. برای همین است که در کنار ورود مظاهر فرهنگ غربی همچون جشنواره «موسم الریاض» ما با موجی از باستان گرایی عربی روبرو هستیم که در تغییر مبدأ تاریخی جشن تأسیس پادشاهی سعودی و تأکیدی که بر سنتهای قومی و باستانی عرب دورهی جاهلی میشود، میتوان شواهد پیوند غرب گرایی با ایدئولوژی باستان گرایی را در موج اصلاحات بن سلمانی به وضوح مشاهده نمود. حفظ مجازات اعدام با شمشیر و تأکید بر لباس و رسوم عربی مثل رقص شمشیر و حتی تلاش برای احیا یا توجیه و عادی سازی برخی رسوم جاهلی پیش از اسلام در اظهارات رسمی و غیررسمی، نشانههایی از پیگیری این سیاست از سوی دولتمردان سعودی است. به عنوان مثال یک حکومت پادشاهی اقتدارگرا چگونه است که بلندگویی برای فلسفهی ضد توتالیتاریسم هانا آرنت میشود؟
🔸پذیرش غرب گرایی و مدرنیته منهای مدرنیسم الگویی مزورانه برای آمیختن آن با ایدئولوژی باستان گرایی است که مهمترین مظهر آن پادشاهی است. هرچند بماند که خود پادشاهی امری است که در دوره اسلام حاکم عربی در دورهی خلافت اموی و عباسی و به تقلید از تمدنهای کهن ایران و روم در شبه جزیره وارد شد و الا سنت قبیلهای اعراب تا پیش از اسلام هیچ تجربهای از نظام حکمرانی نداشتند و اولین بار در مدینه النبی و تدوین متن توافقنامه محمد و مردم یثرب، به نام «دستور المدینه» یا قانون اساسی مدینه است که اکثر محققین وثاقت تاریخی آن را به رسمیت شناخته و «فرد دانر» آن را «سند امت» مینامد. با این سند عرب به سمت تحولی اساسی و تأسیس سازوکاری جهت انتقال مسالمتآمیز قدرت میرفت که متأسفانه با واقعهی سقیفه آن سنت تأسیسی کنار نهاده شد.
🔹وجه پراگماتیک و عمل گرای وهابیت که همواره ضامن بقای ایدئولوژی آن بوده است، آیا در تغییری تاریخی به سمت چرخش ایدئولوژیک یا کنار نهادن گفتمان سلفیت رفته است؟ یا تجدد آمرانه فعلی نیز ریشه در مبانی نظام معرفت و دانایی سنی دارد؟
به نظر راقم این سطور احتمال دوم میتواند واقعیت نزدیکتر باشد، چرا که نظام معرفت سنی مصلحت محور و فایده گرا است و لذا با همه تنوع طیفی که در این نظام دانایی وجود دارد (از رأی گرایی تا اصحاب حدیث) چیزی که مشترک است فقه المصلحه است که البته به تدریج از ماهیت دینی خود فاصله گرفته به سمت دنیوی شدن یا عرفی شدن (سکولاریسم) گرایش یافته است و این موضوع از همان قرون نخستین اسلام سنی ظهور و بروز دارد. این فقه سکولار با غربگرایی قابل جمع است لذا وهابیت مدخلی به حیات خود ادامه میدهد مادامی که جامعه عربستان به سمت مدرن شدن خیز برندارد، و این را باید جامعه شناسان ارزیابی کنند.
🔹موضوع دیگر در بحث فلسفه در میان اعراب این است که به طور تاریخی بزرگترین تأثير را در شکل گیری عقل فلسفی عربی و نگارش مهمترین آثار در فلسفه عربی- اسلامی از اسحاق کندی تا فارابی و ابن سینا و سهروردی و ملاصدرا، متعلق به موالیان غیرعرب همچون ایرانیان است. به گفته عابد الجابری عقل عربی در اصل عقلی بیانی است لذا تا قرنها فقط به گسترش علومی چون ادبیات و بلاغت و شعر و... منجر شده است و برهانی شدن یا عرفانی شدن آن امری وارداتی از فرهنگهای بیگانه ایرانی و یونانی و هندی به فرهنگ عرب است، اگر بر این مبنا ذاتی برای عقل عربی قائل باشیم اساسا باید از امتناع مدرنیزیشین عربی سخن گفت. این بحث دامنهی گسترده ای دارد اما به طور خلاصه برگزاری کنگره ای که از فیلسوفان غربی و مسائل آنها در متن سرزمین حجاز سخن میگوید، نشان از چنته خالی اعراب (حداقل عربستان) در بومی سازی فلسفه دارد و ریشه در ویژگیهای ذاتی عقل عربی و عقیم بودن تاریخی آن در طرح مسائل فلسفی و حقایقی نهفته در تکوین تاریخی آن دارد.
@Muslimnair ؛ @muslimnair
⚡️ نورالدین عزیزی وزیر صنعت و تجارت طالبان از حذف ربا از نظام بانکداری فعلی افغانستان در راستای تحقق اقتصاد اسلامی خبر داد.
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
مسلمنا muslimnair
⚡️ آخرین فیلم منتشر شده از تونل های زیر زمینی غزه (مترو غزه) که توسط حماس ساخته و استفاده می شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️تخریب برخی از قسمت های تونل های زیرزمینی حماس در غزه
ارتش اسراییل فیلم لحظه تخریب بخشی از شبکه تونل زیرزمینی حماس را منتشر کرد که ادعا شده محل استقرار رهبران ارشد نظامی حماس بوده است.
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
📚 جزیره العرب فی القرن العشرین، حافط وهبه [سفیر عربستان در لندن]، دار الآفاق العربيه.
📚فهم تحولات فکری عربستان بدون آگاهی از تاریخ معاصر آن امکان پذیر نیست. بسیاری از تحولات فکری امروز اين منطقه، ریشه در رویدادهای معاصر بویژه دوره ملک عبدالعزیز بنیانگذار پادشاهی عربستان سعودی دارد.
📚 یک منبع دست اول در این باره کتاب «جزيره العرب في القرن العشرين» است. کتابی که بیش از همه چیز، بر رویدادهای شبه جزیره عربی در برهه سرنوشت ساز سالهای ۱۹۱۵ تا ۱۹۳۴ تمرکز دارد و اسناد مهمی از درگیری ها و رقابت های این منطقه ارائه می دهد.
📚 این کتاب علاوه بر منظر سیاسی، اطلاعات تاریخی، جغرافیایی و جمعیتی قابل توجهی نيز از بادیه نشینان و شهرنشینان، شیوه زندگی آنان و علوم رایج در شبه جزیره ارائه می دهد.
📚 اين اثر از آن رو حائز اهمیت است که نگارندهِ آن که متفکری مصری است به عنوان مشاور ملک عبدالعزیز از نزدیک بر تحولات آن زمان اِشراف داشته و منابع استنادات وی دست اول و شفاهی بوده است.
📚 این کتاب در کنار دیگر كتابهای وی، با عنوان «۵۰ سال در جزیرة العرب»، دو مرجع اساسی پژوهشگران تاریخِ عربستان به شمار می رود که علاوه بر ملک عبدالعزیز، تحولات عصر ملک سعود و برادرش فیصل را نیز مورد بررسی قرار داده است.
🆔 @mr_ashoori
💥مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J