مسلمنا muslimnair
⚡️رصد فعالیت تبلیغی جدید داعش، در ماه مبارک رمضان
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
📸 در حالی که در ماه مبارک رمضان جنگجویان داعش سخت مشغول غزوات «انتقام شیخین» بودند، طیف رسانه ای این گروهک اقدام به انتشار گسترده تصاویری از سبک زندگی نیروهای خود در ولایات خود خوانده شان با عنوان«یومیات جنود الخلافه؛ زندگی روزمره لشکر خلافت» نمود.
📷 اکثر این تصاویر در سبک و سیاقی واحد منتشر و در راستای معرفی زندگی روزمره نیروهای داعشی در کشورهای محل حضورشان می باشد.
📸 تصاویری متعدّد از زوایای تونل ها، زیر زمین های صحراهای عراق و سوریه گرفته تا جنگل های گرمسیری نیجریه، لیبی و مناطق صعب العبور سردسیری افغانستان.
📷 عکس هایی جدیدی که از داعشیان منتشر شده است، آنها را در حال قرائت قرآن، پاسبانی، دیده بانی، اذان گویی و اقامه نماز جماعت، غذا پختن و طبخ نان و همچنین در حال افطار و مجادلات فکری نشان می دهد.
📸البته با مقداری جست و جو در صفحات مجازی این جماعت، به راحتی می توان فهمید که آنها از ابتدائیّات شریعت نیز آگاه نیستند و دانسته یا ندانسته قتل و کشتار مسلمانان، به عادت روزمره آنها تبدیل شده است.
📷آنها با افزایش عملیات های خود در ماه مبارک رمضان آن هم با عنوان "غزوه انتقام شیخین" احترام ماه خداوند را مراعات نکرده و از اجتماعات مسلمین در مراکز دینی، جهت تحقق تکفیر، ترور و انفجار استفاده می کنند.
📸 داعش به جای آنکه در ماه رمضان از ترور و کشتار مسلمانان دست بردارد با اتخاذ رویکردی واژگون عملیّاتهای خود را در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای اسلامی آن هم به بهانه انتقام از قاتلان دو خلیفه پیشین داعش توسعه داده اند.
📷 با درکنار هم گذاشتن تصاویر غزوه های انتقام شیخین و تصاویر یومیات الخلافة، شکاف عملیاتی و تبلیغاتی داعش بیش از پیش آشکار می شود. شکافی که دنبال کنندگان نه چندان آگاه از باطن داعش، به ویژه متأثرین از تفکر افراطی و تکفیری را از خلال تصاویر تبلیغاتی مشتمل از قرائت قرآن، اقامه نماز جماعت و غیره معرفی و از دل تصاویر عملیات های آنها یعنی کشتار و ذبح کردن و اعدام کردن و بمب گذاری در بین جمعیت مسلمانان در ماه رمضان مردّد کند.
📸 به جاست داعش تصاویری که با عنوان انتقام را ضمیمه فعالیت های یومیات الخلافه خود کند؛ تا بی پروا و نمایش صادقانه از زندگی روزمره تکفیری خود حکایت کرده باشد و از دوگانگی رفتاری مذکور پرهیز کرده باشد.
📸 برای مشاهده تصاویر بیشتر به لینک ذیل مراجعه کنید⬅️↙️
yun.ir/b7yy43
#اسلام_سلفی
#داعش
#تکفیر
منبع: مخاطر التکفیر
🌐 کانال علمی- تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(1):
➣ https://chat.whatsapp.com/L7lTSc8CUjN63PwAHQk7a7
➣ واتس اَپ(2)
➣ https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL
➣ واتس اَپ(3):
➣ https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z
➣ واتس اَپ(4):
➣ https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
➣ واتس اَپ(5)
➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
💥خوانش ِتمدّنی از اسلام، به مثابهٔ عبور از اسلام سیاسی
✍ به قلم:محمّد علی میرزائی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
💠 بی تردید ادعای ناکامی صددرصد اسلام سیاسی در جهان اسلام، به دور از انصاف و بلکه سخنی نارواست.
💠 پروندهٔ اسلام سیاسی که همزمان با اندیشه مودودی و انتشار آن در مصر و سپس در سایر مناطق جهان اسلام شکل گرفت و بعدها در پوستین جریان های بزرگتری در میان شیعه و سنّی چهره نمود، سرشار از کامروایی و ناکامی است. ردّ و قبول صددرصد کارنامه آنها و مسئولیت شکست ها یا پیروزی ها را یکسره به پای اقدامات خود آنها نوشتن هم فراتر از نگاهی علمی و واقع بینانه است و نقش عوامل بیگانه را در این توفیقات و شکست ها را نمی توان نادیده گرفت.
🔷 فی الجمله، می توان با اطمینان گفت که دوران اسلام سیاسی نسبت به دوران رکود اندیشهٔ دینی و به عزلت پناه بردنش در طول قرون پیشین، دورانی پر نشاط و شور انگیز و بلکه نشان اقتدار جهانی اسلام بوده است. در ذهن داشته باشیم که این بازیابی حضور و هیمنۀ اندیشه سیاسی اسلام در جهان اسلام آسان نبوده و هزینه های فراوانی داشته و اسلام سیاسی، مخالفان داخلی و خارجی مقتدر و عنیدی نیز داشته است. جریان های مُهیمن و پر اقتداری چون سکولاریسم و مکاتب دین ستیز یا دست کم دین گریز با تمام توان و هیبت خود برای شکستن اراده گفتمان اسلام سیاسی کمر همّت بستند و جنگ هایی در تراز جنگ های جهانی علیه اسلام سیاسی به راه انداختند. در این نبردها چه کشورهایی را کاملاً ویرانه ساختند. جریان های ارتجاع، ترور، فتنه و خیانت را در جای جای جهان اسلام علیه عقلانیّت و تدبیر سیاسی دینی به میدان مبارزه با اسلام سیاسی کشاندند؛ امّا در نهایت این جریان توفندهٔ سیاسی به مسیر خود ادامه داد.
🔷 با این همه، می توان گفت که اسلام سیاسی ناکامی های بزرگی هم داشته است. ذکر این ناکارآمدی ها و اُفت و خیزها در یک مقال نمی گنجد. امّا به طور سربسته و عجالتاَ نمی شود آن را انکار کرد. باور من این است که نطفهٔ اصلی اسلام سیاسی بویژه در جناح سنّی آن با رویکرد حاکمیّتی اقتدار و سیطره بر دستگاه قدرت و حکومت بسته شده است. این همان نقطه آغاز انحراف، در اسلام سیاسی بوده است. خطایی شبیه خطای انعقاد نطفه خلافت سیاسی در صدر اول اسلام!
💠 در درون این خوانش، نوعی سیاست زدگی افراطی یا هیمنه بُعد سیاست بر تربیت و اخلاق انسان، فرهنگ ، هنر واقتصاد، دانش و تفکّر و...آشکارا قابل رهگیری است. همین امر باعث شد که اسلام سیاسی در منطقه و جهان، بیش از این که چالشی تمدّنی بر سر راه جریان کلی تمدّن حاکم باشد؛ در اصحاب قدرت و حکومت داخل جهان اسلام قبل از نظام جهانی سلطه، ترس و وحشت ایجاد کند. در عصر اوج تفوّق اسلام سیاسی در جهان عرب هم مشاهده شد که جماعتی (اخوانی ها) با همه گستردگی و سابقه تقریبا یکصدساله؛ امّا با تهیدستی و ناکامی عقلانیّتی و حتّی اخلاقی در صدد تسلّط بر حکومت ها و نظام های سیاسی چند کشور بر آمدند. ریشه های شکست اخوانی ها خود، مصداق کاملی از آسیب شناسی تمام عیار از جریان کلی اسلام سیاسی است.
🔸 به نظر می رسد بخشی از این پیروزی ها ناشی از تلاش های پنهان و آرام در عبور از چارچوب سنّتی اسلام سیاسی بوده است. امری که باید مورد واکاوی قرار گیرد.
🔸اینک بر بستر تجربه های ارزشمند خود و ضمن افتخار به آن چه گذشته باید گفت، بزرگ ترین اتفاق خوشایند اسلام سیاسی نسخهٔ ایرانی، مشاهده شواهدی بر تغییر گرایش از اسلام سیاسی به اسلام تمدّنی است. این عبور به معنای فراخ تر شدن پهنۀ حرکت اسلام در عرصه حیات و تمدّن است.
🔸 این تحوّل، موجب خواهد آمد که پهنۀ توحیدی، جهانی، انسانی و فراگیر اسلام از چمبره تنگ نهاد قدرت به فضای نامتناهی تمدّنی – اجتماعی برسد. با نگاه تمدّنی، امامت و ولایت جایگاه هدایتی و امامتی خود را در قدوقواره تمدّنی تعریف می کند، نه صرفاً در سطح حکومت سیاسی یک یا چند کشور.
✅ اسلام تمدّنی، با امامت ِ اُمّت ِ تمدّن محور گره می خورد. این طرح در واقع باز فهم تمدّنی نظریه امامت است. بر اساس آن، میزان و معیار تحقّق و یا عدم تحقّق امامت اسلامی در تصدّی یا عدم تصدّی دستگاه حکومتی ارزیابی نمی شود. نیز اسلام سیاسی چهرهٔ خود را به اسلام اجتماعی – تمدّنی تکامل می بخشد. فضای امم معاصر اسلامی برای تحقّق مردم سالاری دینی فراخ تر خواهد شد. آزاد اندیشی و مدیریت اجتماعی با رویکردی عقلانی تر و البته در چارچوب جریان امامت و ولایت هدایت خواهد شد. محصول این مرحله از اسلام تمدّنی تأکید بر تهذیب انسان و تربیت و هدایت تمدّنی جوامع انسانی خواهد بود.
🌐 کانال علمی- تخصصی مسائل جهان اسلام(مُسْلِمْنا)
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(5)
➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY
مسلمنا muslimnair
📊 ملاک های افزایش زاد و ولد در اسلام سنّتی و اسلام سیاسی
✍️ به قلم: سیّدعلی بطحائی
➣ https://t.me/Muslimnair مُسْلِمْنا
📈فرزندآوری و افزایش زاد و ولد مسئله ای که در سال های اخیر در بسیاری از کشورهای جهان به بحران تبدیل شده است و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. هیمنهٔ سبک زندگی مدرن، لذت گرایی افراطی، ترویج فردگرایی، معضلات اقتصادی و فرهنگی از جمله عوامل کاهش زاد و ولد درجوامع امروزی به شمار می روند.
📉 در بررسی راه حل این معضل، می توان با رویکردهای متفاوتی به نرخ رشد جمعیت نگاه کرد و زاویهٔ دید جریانات فکری به این موضوع متفاوت است. در یادداشت پیش رو فارغ از توجه به عوامل اقتصادی، فرهنگی و بدون پیش داوری، تنها به معرفی دغدغه این دو جریان در حل این معضل خواهیم پرداخت.
1️⃣ اسلام سنّتی و افزایش جمعیّت:
📈 با اینکه آموزه های دینی فراوانی در مورد اهمیّت جمعیّت آوری وجود دارد، طیفی محافظه کار از اسلام سنّتی، با پیوند این موضوع با رقابت جمعیّتی بین پیروان مذاهب این مسئله را این گونه ترویج می کند. از منظر برخی پیروان اسلام سنّتی، وحشت افزایش جمعیّت اهل سنّت در برخی استانها انگیزه اصلی برای فرزندآوری است. در این جریان فکری، بدون لحاظ سایرعوامل مؤثر در نرخ جمعیّت آوری، صحنه رقابت مذهبی و در جهت پیشگیری از عقب ماندگی تعداد جمعیت از سایر مذاهب اسلامی، علّت تامّه زاد و ولد معرفی می شود.
📉 غلبه نگاه سلبی، رقابتی و منفی بنیان تفکّر این جریان را ساخته است. این طیف با پخش گسترده عکس و فیلم از افزایش نسل جوان در اقلیّت های مذهبی، مسئلهٔ نرخ جمعیّت و زاد و ولد را با انگیزه های رقابت مذهبی پیوند می زند. ناگفته نیست که تاکنون هیچ یک از سردمداران اسلام سنّتی اعلام نظر رسمی در این باره نداشته اند و این فکر بیشتر در میان برخی مبلّغان و پیروان سنّتی شایع است. البتّه رگه هایی از این نگاه در جامعه سنّتی اهل سنّت نیز گزارش شده است. یادداشت«جمعیّت اهل سنّت ایران»yun.ir/rlpos6 و فصل اوّل از کتاب«مذاهب در ایران» نوشتارهایی از دکتر مهدی فرمانیان و مقالهٔ علمی- پژوهشی«بررسی تطبیقی تمایلات فرزندآوری زنان کُرد شیعه و سنّی»نمونه های آکادمیک و دقیق از بررسی انتقادی این خطّ فکری هستند. مزیّت بررسی رگرسیون خطی و آماری در این آثار، این باورِ رقیب هراس و رعب آور سنّتی را به شدّت تضعیف کرده است.
2️⃣ اسلام سیاسی و افزایش جمعیّت:
📈 در نسخهٔ ایرانی اسلام سیاسی، مسئلهٔ جمعیّت آوری با متغییرهای درهم تنیده فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و از همه مهمتر نیروی جوان انسانی، بدون لحاظ قومیّت ومذهب ترویج می شود. از منظر سردمداران اسلام سیاسی، ایجاد توازن میان امکانات و نیازها در مسئلهٔ جمعیّت، پارامتر اصلی است و در صورت عدم موفقیّت در ایجاد توازن میان آنها، نظام مدیریت منابع انسانی دچار اختلال مى شود. در افق نگاه اسلام سیاسی، نظم اجتماعی به سه مؤلفه گسترهٔ جغرافیایى، تراکم جمعیّت و شیوه های تولید وابسته است. رشد ناهمگن جمعیّت و قلّت زاد و ولد، باعث افزایش هزینه هاى عمومی، آموزش و پرورش، بهداشت، مسکن و تهیهٔ آب مى شود.
📉 غلبه تحلیلهای ایجابی، ساختاری و اهمیت نیروی مولّد فارغ از نگاه قومیّت و مذهب بنیان تفکر این جریان را ساخته است. پژوهشی باعنوان"مبانی فقهی سیاست های جمعیّتی جمهوری اسلامی ایران"این دغدغهٔ اسلام سیاسی را ترسیم نموده است.البتّه طیف مقاصدی از اسلام سنتی، با ایدهٔ شاخص فقه ِنظام ساز، به این جریان قرابت فکری زیادی دارد.
✅ سخن را با کلامی از رهبر فرزانهٔ انقلاب خاتمه میبخشیم:
«توطئهی عمیق، خطرناک وقدیمی برای ایجاد اختلاف بین فِرَق اسلامی وجود دارد؛ شایعات درست میکنند؛ با فلان مسئول یک کشور سنّی، طوری حرف میزنند که احساس کند شیعه به عنوان یک خطر دارد آنها را تهدید می کند. با مسئولان کشور شیعه و بقیهٔ کشورهائی که در آنها شیعه هستند طوری حرف می زنند که احساس کنند اهل سنّت دارند آنها را تهدید می کنند و هستی و هویّت آنها را از بین می برند. به فلان مسئول سنّی می گویند چه نشستهای که از ایران آمدند چند تا روستا را در کشور تو شیعه کردند! اینجا هم می آیند و به بعضی از ما می گویند چه نشستهاید که آمدند چندتا روستا از کشور شما را سنّی کردند! اینها کار دشمن است.»( ٢٨مرداد١٣٨٦)
✍️ پانوشت:
اسلام سنّتی به سه طیف محافظه کار، وظیفه گرا و مقاصدی دسته بندی شده است. دو طیف اخیر، در رابطه با جمعیّت چنین نگاه افراطی ندارند. اما غالباً طیف محافظه کار از اسلام سنتی و بویژه اسلام ارتجاعی، با اتخاذ رویکرد رقابتی به فرزندآوری، شاکلهٔ فکری خود را تشکیل داده اند.
#اسلام_سنتی
#اسلام_سیاسی
#افزایش_جمعیت
➣ تلگرام:
➣ https://t.me/Muslimnair
➣ ایتا:
➣ https://eitaa.com/muslimnair
➣ واتس اَپ(5)
➣ https://chat.whatsapp.com/E38m8KOwJ0Y8ftQAlqGHpY