« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ »
اللّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّد وآلِ مُحَمَّد وَ عَجّل فَرَجَهُم
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
دارم ســـلام حضــرتِ اَربابِ ڪربلا
از عمق جان خستہ و بےتابِ ڪربلا
آرامشم دوباره ربودهاست یاحُسین
دیدمدوبارهنیمہےشبخوابِڪربلا
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَفی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلا
سلام پدر مهربانم!
« اَلسَّلاَمُعَلَيْكَ
حِينَتُصَلِّيوَتَقْنُتُ
اَلسَّلاَمُعَلَيْكَ
حِينَتَرْكَعُوَتَسْجُدُ..»
............
سلام برتوهنگامےکہ
نمازمےخوانےوقنوتبجامےآورۍ،
سلام برتوزمانےڪہ
ركوعوسجودمےنمایۍ...
آفتاب آل یاسین
شروع قصه با برگشتن تو
کجا ما و کجا برگشتن تو
ولی نه، مانده از چشم انتظاری
فقط یک ندبه تا برگشتن تو
زلال محض، باران نجابت!
حضور مطلق نور و اجابت!
بیا تا بندبندِ ندبه ما
بگیرد رنگ و بوی استجابت!
فراتر از تمام نام هایی
نسیم دل کش الهام هایی
عدالت، عشق، یک رنگی، کرامت
رسولِ بهترین پیغام هایی
تو که درد آشنای اهل دردی
تو که دست کسی را رد نکردی
بگو حالا که دل هامان شکسته ست
دلت می آید آیا برنگردی؟
به ما کی می رسد پیغامی از تو
نسیمِ تازه الهامی از تو
چرا در ذهن سرد کوچه هامان
نمی پیچد طنین گامی از تو؟
کناره پنجره، گلدان خالی
شکوه عشق با دستان خالی
بیا، چشم انتظار میهمان است
صفای سفره ای با نان خالی!
جهانِ ما و دردی سخت سنگین
ستم، نامردمی، غم، دشمنی، کین
بیا از مشرق آدینه ای سبز
بتاب، ای آفتابِ آل یاسین!
بمان ای جلوه گم با دل ما
به شوق یک تبسّم با دل ما
ببین در غیبت باران چه کرده است
خزانِ بی ترحّم با دل ما!
دل ما و غم سرخ حسینی
دوباره ماتم سرخ حسینی
سوار پر خروش دادگستر!
بیا با پرچم سرخ حسینی
سیدحبیب نظاری
زیارت امام زمان علیه السلام در روز جمعه
🔵 اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ في اَرْضِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ في خَلْقِهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذي يَهْتَدي بِهِ الْمُهْتَدُونَ، وَيُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخآئِفُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الْوَلِيُّ النّاصِحُ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَيوةِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّي اللهُ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَظُهُورِ الاَْمْرِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يامَوْلايَ، اَنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ وَاُخْريكَ، اَتَقَرَّبُ اِلَي اللهِ تَعالي بِكَ وَبِآلِ بَيْتِكَ، وَاَنْتَظِرُ ظُهُورَكَ، وَظُهُورَ الْحَقِّ عَلي يَدَيْكَ، وَاَسْئَلُ اللهَ اَنْ يُصَلِّيَ عَلي مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْ يَجْعَلَني مِنَ الْمُنْتَظِرينَ لَكَ وَالتّابِعينَ وَالنّاصِرينَ لَكَ عَلي اَعْدآئِكَ، وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ في جُمْلَةِ اَوْلِيآئِكَ، يا مَوْلايَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي آلِ بَيْتِكَ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ وَهُوَ يَوْمُكَ، الْمُتَوَقَّعُ فيهِ ظُهُورُكَ، َالْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلي يَدَيْكَ، وَقَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ، وَاَنَا يا مَوْلايَ فيهِ ضَيْفُكَ وَجارُكَ، وَاَنْتَ يا مَوْلايَ كَريمٌ مِنْ اَوْلادِ الْكِرامِ، وَمَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَالاِْجارَةِ، فَاَضِفْني وَ اَجِرْني، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَعَلي اَهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ.
روز اول صفر سال ۶۱ هجری کاروان اسیران کربلا که در رأس آنها امام سجاد علیهالسلام و حضرت زینب سلامالله علیها حضور داشتند، وارد شهر شام شد. همان شهری که هر زمان از امام سجاد علیه السلام سؤال میشد سختترین وقایع طول راه اسارت شما چه زمان بود، آن حضرت با چشمان گریان و اشکآلود چندین بار میفرمودند: «الشام، الشام».
روزی که بنیامیه عید اعلام کرد!
مأموران یزید شرایطی را در شهر فراهم کرده بودند تا مردم آن روز را عید بدانند و به جشن و شادی در کوچهها مشغول شوند. به این ترتیب، وقتی کاروان وارد شام شد که مردم در حال شادی بودند و نمیدانستند یزید ملعون چه جنایت هولناکی را جشن گرفته است.
روایت شده که حضرت امکلثوم سلام الله علیها پیش از ورود به شام، به شمر ملعون فرمودند: «در زمان ورود به شام ما را از دروازهای وارد کنید که جمعیت کمتری داشته باشد. در عین حال سرهای شهدا را از میان اسیران دور کنید تا مردم مشغول تماشای آنها شده و کمتر نگاهشان به اهل بیت رسول خدا صلیالله علیه و آله بیفتد.» اما شمر که در وقاحت و بیشرمی نظیر نداشت، درست خلافت نظر آن بانوی مکرم رفتار کرد. به این صورت که سرها را در میان اسیران کربلا برد و همچنین آنها را از« دروازه ساعات »که شلوغترین دروازه ورودی شام بود، وارد جمعیت مردم کرد.
پاسخ کوبنده امام سجاد(ع) به یزید
سخنرانیهای سرنوشتساز و قاطعانه حضرت زینب سلام الله علیها و امام سجاد علیهالسلام در مجلس یزید ازجمله رویدادهای مهم در تاریخ اسلام به حساب میآید. ازجمله اینکه یزید در جمع به امام سجاد علیهالسلام رو کرده و گفت: «ای پسر حسین! پدرت پیوند خویشاوندی ما را برید و حق ما را زیر پا گذاشت و با من درباره سلطنت به جنگ پرداخت. درنتیجه خدا با او چنین معاملهای کرد که اکنون مشاهده میکنی!»
امام سجاد علیهالسلام در جواب این آیه از قرآن کریم را تلاوت فرمودند که: «ما اَصابَ مِن مُصیبَةٍ فِى الْأرْضِ وَلا فی اَنفُسِکُمْ اِلَّا فی کِتابٍ مِن قَبْلِ اَنْ نَبْرَاَها؛ هیچ بلا و ناگوارى در روى زمین و در جانهایتان به شما نمیرسد مگر آنکه پیش از این ما آن را در کتاب مقدرات ثبت کردیم، همانا این کار براى خدا آسان است.»
افشای چهره رذیلانه و ملعون یزید
حضور اسیران کربلا در شهر شام با رویدادهای مهمی همراه بود. یکی از مهمترین آنها شهادت دختر خردسال امام حسین علیهالسلام در خرابه شام است که به تائید بسیاری از مقاتل رسیده است. مناظره حضرت زینب سلام الله علیها و دیگر اعضای خانواده امام حسین علیه السلام با یزید، افشای چهره رذیلانه و ملعون یزید، خطبه تأثیرگذار و بهیادماندنی امام سجاد علیهالسلام در حضور یزید، درباریان و مردم بخش دیگری از این رویدادهای مهم در شام است.
منابع:
نفس المهموم
مقتل لهوف
مقتل الحسین علیه السلام؛ عبدالرزاق مقرم
بحارالانوار؛ علامه مجلسی
آینه در کربلاست؛ محمدرضا سنگری
https://eitaa.com/joinchat/3190882779C49bee3f00c
◾🔹◾🔹◾🔹
اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکاةٍ فیها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ فی زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ کَأَنَّها کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَکَةٍ زَیْتُونَةٍ لا شَرْقِیَّةٍ وَ لا غَرْبِیَّةٍ یَکادُ زَیْتُها یُضیءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلی نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشاءُ وَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلیمٌ "
« سوره نور ،آیه ۳۵»
خداوند نور آسمانها و زمین است؛ مثل نور خداوند همانند چراغدانی است که در آن چراغی
(پر فروغ) باشد، آن چراغ در حبابی
قرار گیرد، حبابی شفاف و درخشنده همچون یک ستاره فروزان، این چراغ با روغنی افروخته میشود که از درخت پربرکت زیتونی گرفته شده که نه شرقی است و نه غربی (روغنش آنچنان صاف و خالص است که) نزدیک است بدون تماس با آتش شعلهور شود، نوری است بر فراز نوری و خدا هرکس را بخواهد به نور خود هدایت میکند، و خداوند به هر چیزی داناست.
◾🔹◾🔹◾🔹
◾🔹◾🔹◾🔹
🔹تفسیر آیه نور 🔹
(آیه ۳۵ سوره نور به آیه نور معروف است)
عبداللهبنجندب گوید: برای امام رضا «علیه السلام »نوشتم، تفسیر آیه: اللهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ... را برایم بیان فرمایید.
امام رضا علیه السلام در جواب من نوشتند: «امّا بعد محمّد صلی الله علیه و آله ،در میان مردم امینِ خداوند بود، پس از اینکه پیغمبر از دنیا رفت ما اهل بیت، وارث او میباشیم، پس ما اکنون امنای پروردگار در روی زمین هستیم، علم منایا و بلایا و انساب عرب در نزد ما قرار دارد، و ما میدانیم چه اشخاصی بر فطرت اسلام متولّد شدهاند، و حقیقت ایمان هرکس را میدانیم. ما هرگاه مردی را مشاهده کنیم حقیقت ایمان و نفاق را در چهرهی او مشاهده میکنیم، شیعیان ما و پدران آنها با نام و نشان در کتاب مخصوص نوشته شدهاند، خداوند از ما و آنها پیمان گرفته، آنها با ما در یکجا وارد میشوند و منزل میکنند. ما و شیعیان، مسلمان حقیقی و واقعی هستیم و تا روز قیامت مسلمان حقیقی ما و شیعیان ما میباشند. ما به ریسمان محکم پیغمبر (چنگ میزنیم، و پیغمبر به ریسمان محکم خداوند چنگ میزند، و شیعیان ما هم به ریسمان ما چنگ خواهند زد، هرکس از ما جدا شود، هلاک میگردد، و هرکس از ما پیروی کند نجات پیدا میکند. کسانی که از ما جدا شوند و ولایت ما را انکار نمایند، کافر هستند، و هرکس از ما و یا پیروان ما متابعت کند مؤمن است، کافر ما را دوست نمیدارد و مؤمن با ما دشمنی نمیکند. هرکس بمیرد درحالیکه ما را دوست داشته باشد خداوند او را با ما محشور میکند، ما برای پیروان خود نوری هستیم که با آن نور راه پیدا میکنند و هدایت میشوند. هرکس بخواهد هدایت یابد بهوسیلهی ما هدایت میشود، هرکس با ما نباشد مسلمان نخواهد بود. دین را خداوند بهوسیلهی ما افتتاح کرد و بهوسیلهی ما هم ختم خواهد کرد، خداوند بهوسیلهی ما شما را از طعام و غذای دنیا سیر کرد و بهوسیلهی ما از آسمان باران فرستاد؛ خداوند متعال بهجهت ما شما را از غرقشدن در دریا و فرورفتن در زمین حفظ کرده است، و خداوند بهوسیلهی ما شما را در دنیا و در قبر، در محشر، در صراط در نزد میزان، و درهنگام وارد شدن بهشت نفع میرساند. مثل ما در کتاب خداوند مانند مشکاتی است که در قندیل باشد، مشکات ما هستیم، و مصباح محمّد رسول خداست که در میان آبگینه، مانند ستاره فروزان میدرخشد.
ادامه ⬇️ ⬇️ ⬇️
ادامه...⬇️ ⬇️ ⬇️
یَکادُ زَیْتُها یُضِیءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ الْقُرْآنُ نُورٌ عَلی نُورٍ إِمَامٌ بَعْدَ إِمَامٍ یَهْدِی اللهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشاءُ وَ یَضْرِبُ اللهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ؛ قرآن نوریست بالای نوری، و خداوند با نور هدایت خود هرکس را بخواهد هدایت میکند. پروردگار برای مردم مثلها میزند و او بر هرچیزی قادر است، پس نور، علی (است، و خداوند به ولایت ما هرکس را بخواهد هدایت مینماید، و بر خداوند است که دوست ما را با چهره نورانی مبعوث کند و حجّت وی را به او نشان دهد، همنشین کسانی خواهد بود که خدا، نعمت خود را بر آنان تمام کرده از پیامبران و صدّیقان و شهدا و صالحان و آنها رفیقهای خوبی هستند!. (نساء/۶۹) و خداوند دوستان ما را از پرهیزکاران قرار میدهد و آنان را در زمرهی صدّیقان و شهیدان و صالحان به شمار میآورد. شهیدان ما بر سایر شهدا برتری دارند و شهدای شیعیان ما نیز بر سایر شهیدان برتری دارند، ما برگزیدگان و فرزندان پیامبران هستیم، و در کتاب خداوند ما را معصوم معرّفی کرده و ما از همهی مردم به رسول خدا سزاوارتریم. و ما کسانی هستیم که خداوند برای آنها دین خود را تشریع کرده است، و در کتاب خود فرموده است: برای شما آیینی مقرّر کرد، از همانگونه که به نوح توصیه کرده بود و از آنچه بر تو وحی کردهایم و به ابراهیم وموسی و عیسی توصیه کردهایم. (شوری/۱۳) ما شریعت را فرا گرفتیم و آنچه را فرا گرفته بودیم، ابلاغ کردیم. علوم پیامبران (را خداوند در نزد ما ودیعه گذاشت. ما وراث پیغمبران و ورثهی صاحبان علم و پیامبران اولوالعزم (میباشیم، اینک دین را به پا دارید همانطور که خداوند فرموده است: از همدیگر پراکنده نگردید؛ بر مشرکین بسیار سنگین است که شما آنها را به ولایت علی (دعوت میکنید، ای محمّد (خداوند کسانی که تو را در مورد ولایت علی (اجابت میکنند، هدایت میکند. ای محمّد (من کتابی را برای تو نازل کردم، در آن کتاب تدبّر کن و تامّل نما که در آن شفا و نور هست».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۲۴۲
بحارالأنوار، ج۲۶، ص۲۴۱/ القمی، ج۲، ص۱۰۴/ نورالثقلین/ البرهان
◾🔹◾🔹◾🔹
https://eitaa.com/joinchat/3190882779C49bee3f00c
◾🔹◾🔹◾🔹
بِسْمِ اللّٰهِ النُّورِ، بِسْمِ اللّٰهِ نُورِ النُّورِ، بِسْمِ اللّٰهِ نُورٌ عَلىٰ نُورٍ، بِسْمِ اللّٰهِ الَّذِي هُوَ مُدَبِّرُ الْأُمُورِ، بِسْمِ اللّٰهِ الَّذِي خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ. الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِي خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ، وَأَنْزَلَ النُّورَ عَلَى الطُّورِ، فِي كِتابٍ مَسْطُورٍ، فِي رَقٍّ مَنْشُورٍ، بِقَدَرٍ مَقْدُورٍ، عَلىٰ نَبِيٍّ مَحْبُورٍ. الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِي هُوَ بِالْعِزِّ مَذْكُورٌ، وَبِالْفَخْرِ مَشْهُورٌ، وَعَلَى السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ مَشْكُورٌ. وَصَلَّى اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِينَ.
◾🔹◾🔹◾🔹
◾🔹◾🔹◾🔹
ترجمه دعای نور حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانیاش همیشگی است؛ به نام خدای نور، به نام خدای نور نور، به نام خدای نور بر نور، به نام خدایی که تدبیرگر امور است، به نام خدایی که نور را از نور آفرید و سپاس خدایی را که نور را از نور آفرید و نور را در کوه طور فرو فرستاد، در کتابی بر نوشته، در ورقهای گشوده، با اندازهای درخور، بر پیامبری آراسته، سپاس خدای را که به عزّت یاد شود و به عظمت مشهور است و بر شادی و بدحالی سپاسگزاری شود، درود خدا بر آقای ما محمّد و خاندان پاکش.
◾🔹◾🔹◾🔹
حضرت فاطمه عليهاالسلام خطاب به سلمان فارسی فرمود: اگر میخواهی خدا را ملاقات کنی درحالیکه از تو راضی باشد و اگر میخواهی تا زنده هستی درد تب تو را فرانگیرد، بر این دعا مداومت کن:
خواص فراوانی برای دعای نور نوشته شده است
دعای نور در کتابهای بسیاری نقل شده است؛ ما به معرفی دو کتاب که این دعا را ذکر کردهاند، بسنده میکنیم:
“مهج الدعوات” از سید بن طاووس یکی از مهمترین منابع دعای نور است.
کتاب دیگر، “صحیفه فاطمیه” نام دارد که مجموعهای از دعاها و ادعیه منسوب به حضرت زهرا (س) است.