ـ ✾ـ┄┄┅❅🏴❅┅┄┄ـ✾ـ
ـ بسماللهالرحمنالرحیم
ـ ✾ـ┄┄┅❅🏴❅┅┄┄ـ✾ـ
در شام شهادت سیّدالمرسلین ، حضرت محمد مصطفی صلیاللهعلیهوآلهوسلّم و سبط اکبر ، حضرت امام حسن مجتبی علیهالسّلام و در آستانه شهادت ثامنالحجج حضرت علیبنموسیالرضا علیهالسّلام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـ 🏴🥀🏴
ـ 🏴🥀🏴🥀🏴
ـ 🥀🏴 جلسه هفتگی 🏴🥀
ـ 🏴 هیأت امیرالمؤمنین 🏴
ـ 🥀🏴 علیهالسّلام 🏴🥀
ـ 🏴🥀🏴🥀🏴
ـ 🏴🥀🏴
برگزار میشود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
ـ کیانمهر
ـ بلوار امیرکبیر
ـ خیابان نیستان ۵
ـ پلاک ۱۷ (ساختمان سهیل)
ـ واحد یک (طبقه اول)
ـ منزل جناب آقای ناصر گرامی
ـ 🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـ دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳
ـ از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۳۰
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـ سخنران:
ـ حضرت حجةالاسلام والمسلمین
ـ شیخ ابوالفضل نبوی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـ لطفا اول وقت تشریف بیاورید.
4.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👤صحبتهای حق هویدا در مورد نمک نشناسهایی که پناهنده خارج از کشور می شوند.
🔻هویدا سگش شرف داشت به خیلی از غربگداهای الان
از محل کاهش سهم صندوق ذخیره ارزی از۴۰درصد به ۲۰درصد، ۳۵۰هزارمیلیارتومان به خزانهی دولت واریز میشود.
✍ یادشان باشد که این مبلغ از فروش نفت در دولت سیزدهم است.
انشاالله بتوانند صندوق ذخیرهی ارزی را با سرمایهی مناسب تحویل دولت بعد بدهند.
در دولت دوازدهم تجربهی خوبی نداشتیم
3.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سیره هر پیامبری منطبق با کتاب اوست
#تعجب_پیامبر_اکرم_صلی_الله_علیه_آله_از_عدم_پرهیز_مردم_از_گناه
🏴 ضمن عرض تسلیت شهادت پیامبر خدا و میوه دلش امام حسن مجتبی علیهماالسلام.
رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می فرمایند:
عَجبٌ لِمَن یَحتَمِی مِن الطَّعام مَخافَةَ الداء. کَیف لایَحتَمی عن الذنوب مخافةَ النّار!
(یَحتَمی از حِمیَه است یعنی پرهیزکردن.)
تعجب است از كسى كه به خاطر ترس از بيمارى، از خوردن غذا پرهيز مى كند، مثلا سرماخوردگی دارد، غذائی که برای او ضرر دارد یا احتمال ضرر میدهد، نمیخورد، پرهیز میکند.برای اینکه مبادا بیمار بشود. چطور از گناهان پرهیز نمیکند از ترس عذاب الهی⁉️
فردی که در مورد جسمش اینقدر مراقب و مواظبت و پرهیز داردچطور نسبت به آن آیندۀ دشوار، سخت، عذاب الهی، چرا مراقبت نمیکند؟
👌 نکته مهم: این غفلت و بیمبالاتی ناشی از ضعف اعتقاد به خدا و قیامت است.
همه ما به خدا و قیامت معتقد هستیم اما باید باورمان به گونه ای باشد که ما را به عمل وادار کند.
آن باوری اثرگذار است که در اعماق دلِ انسان ریشه دوانده باشد و انسان به معنای حقیقیِ کلمه از بُنِ دندان آنرا قبول کرده باشد.
▪️امام حسن مجتبی (علیهالسلام):
✍ «وَ اعْمَلْ لِدُنْیاكَ كَأَنـَّكَ تَعیشُ أَبَدًا،
وَ اعْمَلْ لاِخِرَتِكَ كَأَنـَّكَ تَمُوتُ غَدًا،
وَ إِذا أَرَدْتَ عِزًّا بِلا عَشیرَة، وَ هَیبَةً بِلا سُلْطان فَاخْرُجْ مِنْ ذُلِّ مَعْصِیةِ اللّهِ إِلى عِزِّ طاعَةِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ».
🔹براى #دنیایت چنان كار كن كه گویا همیشه زندگى میكنى،
و براى #آخرتت به گونه اى كار كن كه گویا فردا خواهى مُرد؛
و اگر #عزّتى بدون بستگان و شكوهى بدون سلطنت خواهى، از #معصیت و نافرمانى خدا به #طاعت و فرمانبرى خداوند عزّ و جلَّ در آى.
📕بحارالانوار، جلد ۴۴، صفحه ۱۳۹
حال سوال این است که با چه راهکاری می توان باور را تقویت کرد❓
✍ در جواب عرض می شود:
این هم با توسل و توجّه به خدا و تدبّر در آیات خداشناسی و قیامت شناسی در قرآن حاصل میشود.
قرآن آیاتِ عجیبی در باب خدا شناسی و قیامت دارد، همین آیاتِ آغاز رسالت پیغمبر، آیات مکّه، بسیاری از اینها در باب خدا شناسی و قیامت است.
همینها دلها را تکان داد، جانها را به حرکت درآورد، کسانی را متوجه به عاقبتشان کرد.
اگر این آیات را یک قدری با تدبّر بخوانیم، انشاءالله اثر خواهد کرد.
🤲 خداوند متعال توفیق درک زشتی گناه را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
ابوالفضل نبوی نجمآبادی
از محل کاهش سهم صندوق ذخیره ارزی از۴۰درصد به ۲۰درصد، ۳۵۰هزارمیلیارتومان به خزانهی دولت واریز میشود
🟢 بودجه عمرانی دو برابر شد
🔸شورایعالی هماهنگیِ اقتصادیِ سران قوا اعلام کرد که در پی پیشنهاد رئیسجمهور مبنی بر کاهش سهم صندوق توسعهٔ ملی از ۴۰ درصد به ۲۰ درصد در سال جاری، و موافقت رهبر انقلاب با این پیشنهاد، ۳۵۰ همت بهصورت قرض از صندوق توسعهٔ ملی به بودجهٔ عمرانی دولت اضافه شد.
🔸یعنی سهم صندوق توسعهٔ ملی از درآمد نفت و گاز از ۴۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافت و بودجه عمرانی از ۴۰۰ همت به ۷۵۰ همت افزایش یافت.
🔹 با دوبرابر شدن بودجه عمرانی در سال ۱۴۰۳ انتظار می رود که سرعت کارهای عمرانی دولت هم دوبرابر شود.
البته اعلام شده که از این محل طلب گندمکاران و ... داده میشود که قاعدتاً جزو #مخارججاری است
رحلت پیامبر اکرم؛ وفات یا شهادت⁉️
آیا پیامبر اسلام (ص) به مرگ طبیعی از دنیا رفتند یا شهید شدند؟
عده ای تلاش می کنند در جامعه مسلمین القا کنند پیامبر (ص) عمر طبیعی خودشان را کردند.کسی به ایشان قصد سوء نکرد.
و این نظر خود را با تعبیر وفات و یا رحلت پیامبر (ص) ابراز می دارند؛
و متأسفانه در محافل شیعیان هر چند نادانسته و ناخواسته؛ چنین تعبیر می شود.
1⃣ اما اولا باید بدانیم پیامبر (ص) را چندین بار ترور کردند.
در اوایل بعثت مشرکان قصد حذف کردن فیزیکی ایشان را داشتند و در ادامه و مخصوصا بعد از هجرت به مدینه و استقرار حکومت اسلامی منافقین که طمع ریاست داشتند چندین بار سوء قصد به حضرت رسول کردند که ناکام ماند . اما در آخر ایشان را مسموم و به شهادت رساندند و به قصد شوم خود رسیدند.
2⃣ ثانیا در عمل این مطلب را ابراز کنیم که پیامبر (ص) ما در بستر به مرگ طبیعی جان نداد بلکه شهید شدند.
اما دلیل ادعای ما علاوه بر تاریخ صحیح صدر اسلام روایتی است که از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمود:
هیچ پیامبر و وصی پیامبری نیست الّا اینکه به شهادت می رسد. یعنی در راه خدا کشته خواهد شد.
📚 شیخ عباس قمی در کتاب منتهی الامال روایتی در همین مضمون از امام صادق(ع) نقل می کنند و تصریح می کنند که روایت صحیحه است.
در ادامه روایاتی می آید که نشان دهنده شهادت حضرت ختمی مرتبت است:
📚 عیون اخبارالرضا ع:
ابا صلت هروی از حضرت رضا علیه السّلام نقل کرد که فرمود هیچ یک از ما نیست مگر اینکه کشته می شود.
📚 اعتقادات شیخ صدوق:
می نویسد اعتقاد ما اینست که پیامبر اکرم(ص) در جنگ خیبر مسموم شد پیوسته این ناراحتی در آن جناب بازگشت می کرد تا بالاخره رگ گردنش بر اثر سمّ قطع و از آن ناراحتی درگذشت.
که از امام صادق(ع) نقل شده است که فرمود:
هیچ پیامبر و وصی پیامبری نیست الّا اینکه به شهادت می رسد. یعنی در راه خدا کشته خواهد شد.
📚 کفایة الاثر:
هشام بن محمّد از پدر خود نقل کرد که حضرت امام حسن (ع) پس از شهادت پدر خود امیر المؤمنین (ع) در ضمن سخنرانی خود فرمود:
پیامبر اکرم (ص) به من خبر داده که امامت در اختیار دوازده امام از اهل بیت اوست که برگزیده اند. هیچ کدام از ما نیست مگر اینکه یا مسموم می شود و یا مقتول.
عده ای بر این نظرند (البته روایاتی هم مؤید نظرشان وجود دارد) زنی یهودی ایشان را مسموم کرد؛
اما تاریخ این مسمومیت تا لحظه شهادت زیاد است و با عقل جور در نمی آید.
اما نظر دیگری هست که از درون امت اسلامی منافقین پیامبر (ص) را مسموم کردند.
روایت ذیل اشاره به این نظر دارد:
جبرئیل ابتدای سوره ی عنکبوت را بر حضرت رسول فرود آورد و گفت ای محمّد بخوان
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ الم أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکاذِبِینَ أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئاتِ أَنْ یَسْبِقُونا ساءَ ما یَحْکمُونَ.
رسول خدا (ص) به جبرئیل فرمود:
این چه آزمایشی است جبرئیل عرض کرد ای محمّد همانا خدای تعالی تو را سلام می رساند و می فرماید:
که من پیامبری پیش از تو نفرستادم مگر اینکه در پایان زندگی اش جانشینی که بجایش بنشیند برگزید و روش و احکامش را زنده کرد پس راستگویان آنانند که فرمان رسول خدا را اجرا می کنند و آنان که نافرمانی او را می کنند دروغگویانند.
همانا ای محمّد نزدیک شده رفتن تو بسوی پروردگارت خدا فرمان می دهد به تو که پس از خود علی بن ابی طالب را برای امتت انتخاب کنی او جانشین تو است که قیام به ارشاد و هدایت امت و رعیتت می کند. اگر امت پیروی او را کردند سالم خواهند ماند …حذیفه گفت رسول خدا، علی (ع) را خواست و با او خلوت کرد همان روز و شب را علم و حکمتی که خدا با وی سپرده بود او هم به علی(ع) سپرد و او را آگاه کرد آنچه را که جبرئیل گفته بود.
⛓ مسئولان در قیامت دست بسته محشور می شوند
حضرت آیت الله خامنه ای:
🔹 عن النّبیّ صلَّى اللَّه علیه و آله قال: لا یُؤَمَّرُ رَجُلٌ عَلى عَشَرَةٍ فَما فَوقَهُم اِلّا جِیءَ بِهِ یَومَ القیامَةِ مَغلولَةً یَدُهُ اِلىٰ عُنُقِه
این حدیث دربارهی بنده و امثال بنده است؛
[رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله] فرمود که هیچ کس نیست که بر ده نفر یا بیشتر ریاست و امارت داشته باشد ــ هر کسی که بر ده نه حالا بر هشتاد میلیون نفر امارت و ریاست داشته باشد؛ ــ «اِلّا جیءَ بِهِ یَومَ القیامَةِ مَغلولَةً یَدُهُ اِلىٰ عُنُقِه»، [مگر اینکه] این آدمِ رئیس را که اینقدر در دنیا محترم است و رئیس است و مدیر است، چنین آدمی را در روز قیامت وقتی که میآورند، دست او را به گردنش بستهاند؛ یعنی دستبسته او را وارد محشر میکنند، آن هم به این شکل که دستش به گردنش بسته است. نفْس این مسئولیّت و آمریّت و ریاست، یک تبعاتی دارد که ایجاب میکند این را.
🤚 در آن حوزهِی مأموریّت که ما آنجا رئیسیم، مدیریم، یک کارهای هستیم، بعضی از کارها انجام میگیرد که ما میتوانستیم مانع آن بشویم و نشدیم؛ حالا یا غفلت کردیم [وارد] نشدیم، یا از روی تنبلی وارد نشدیم؛ این کار خلاف، زیر نظر ما و در پُست نگهبانی ما انجام گرفت ــ پُست نگهبانی ما است دیگر ــ یا بعضی از کارها باید انجام میگرفت در حوزهی مأموریّت ما که انجام نگرفت؛ یا بهخاطر اینکه ما نفهمیدیم، دقّت نکردیم، تعقیب نکردیم، مشورت نکردیم، پرسوجو نکردیم و ندانستیم، یا نه، دانستیم، تنبلی کردیم، امروز و فردا کردیم، [گفتیم] حالا انشاءاللّه بعداً، فردا، و ضایع شد، فوت شد. اگر ماها عقل داشته باشیم، باید دنبال ریاست ندویم؛ واقعاً اینجوری است. باید دنبال ریاست نرویم؛ ریاست این تبعات را دارد. بعضی میدوند دنبال ریاست، نمیفهمند که نفْس این آمریّت و ریاست، این خطرات را دارد که روز قیامت وقتی او را بیاورند، مغلولاً میآورند؛ این چیز خیلی مهمّی است. مغلولاً میآورند او را در پای محاسبهی الهی.
🔓 فاِن کانَ مُحسِناً فُکَّ عَنه
اگر چنانچه او آدم خوبی بود، درستکار بود، در آنچه انجام گرفته بود تقصیری و گناهی متوجّه او نبود، اینجا رها میکنند او را. بالاخره شارع مقدّس و پروردگار عالم موازینی دارد؛ یک جاهایی ممکن است که انسان مَعفوّ باشد به دلیلی؛ قصورش قصورِ عنتقصیرٍ نباشد ــ گاهی ما قاصریم، جاهلیم امّا جهلمان عنتقصیرٍ است، گاهی نه، واقعاً تلاش خودمان را کردهایم، زحمتمان را کشیدهایم، آخرش این [نتیجه] درآمده ــ این [قصور]، اینجا مورد عفو الهی است. پس اگر «محسن» باشد این آمر و این رئیس، فُکَّ عَنه.
🔒⛓ و اِن کانَ مُسیئاً زیدَ غِلّاً اِلىٰ غِلِّه
امّا اگر نه، انسان نیکوکاری نبوده است در دنیا، خودش هم آدم بدکار و بدعملی بوده است ــ هرجور بدعملیای که فرض کنید ــ اینجا آن گرفتاری و آن غل و زنجیری که به او بسته شده است، افزایش پیدا میکند.
📛 اینها را باید ما بفهمیم؛ اینها را باید بفهمیم. دنبال کرسیهای ریاست [بودن] ــ چه ریاست اجرائی، چه ریاست تقنینی؛ میبینید برای نمایندگی مجلس بعضی خودشان را میکُشند، اگر چنانچه راه پیدا نکنند به هر دلیلی یا مثلاً فرض کنید صلاحیّتش را تأیید نکنند یا رأی نیاورد و غیره، خودش را به آب و آتش و در و دیوار میزند که چرا نشد ــ عقل نیست، تدبیر نیست. ملاحظه کردید؟ اگر چنانچه این ریاست، مایهی یک چنین دغدغهای است، خب انسان رها کند؛ مگر اینکه واقعاً متوجّه انسان بشود و واجب باشد برای انسان؛ آن [جا] بله [لازم است].
💯 بنده دورهی دوّم ریاست جمهوری، قطعاً عازم بودم به اینکه نامزد ریاست جمهوری نشوم ــ حالا دورهی اوّل که تحمیل شد بر ما، هیچ ــ دورهی دوّم دیگر یقیناً گفتم من قطعاً نامزد نمیشوم؛ امام به من فرمودند بر تو واجب عینی و تعیینی است ــ هر دو را گفتند ــ گفتند: هم واجب عینی است، هم واجب تعیینی است؛ خب بنده هم بر خلاف میل خودم قبول کردم و رفتم. درست این است که اگر چنانچه تکلیفی وجود ندارد، واجب بر انسان نیست، انسان نرود به سراغش و دنبال نکند آن را. بله، اگر چنانچه ناچار شد، ناگزیر شد، به گردن انسان گذاشته شد، آنجا «خُذها بِقُوَّة»؛ بایستی با قوّت انسان دنبال بکند.۱۳۹۷/۰۹/۲۷
17.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰اخلاق بندگی
📝درس اخلاق مقام معظم رهبری:
🔸 شکر دارای این دو پایهی اصلی است: اوّل اینکه انسان بداند که این نعمت از خدا است؛ مثل قارون نگوید که «اِنَّما اوتیتُه عَلیٰ عِلم»؛ قارون خیال میکرد که او است که این ثروت را برای خود جمع کرده است؛ میگفت: توانستهام، جمع کردهام، مال خودم است.
🔸شکر این است که بداند ما بِکُم مِن نِعمَـةٍ فَمِنَ الله-اگر استعدادی هم انسان دارد، مال خدا است؛ اگر همتی هم به خرج داده، متعلّق به ذات اقدس باریتعالی است؛ اگر امکانات جور شده است، اگر توفیقی هم پیش آمده است باز متعلّق به خدا است
🗓 ۱۳۷۹/۱۰/۱۹
#درس_اخلاق
#شکر_گزاری