هدایت شده از درس اخلاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عینکت چه رنگیه؟!
🎙استاد مسعود عالی
🆔 @dars_akhlaq
🆔 @dars_akhlaq
🌺 امام صادق (علیه السلام):
کسی که مایل است جزء یاران حضرت مهدی(علیه السلام) قرار گیرد باید منتظر باشد و درحالی که منتظر است، باتقوا و اخلاق نیکو عمل کند.
📚(بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۴۰)
هدایت شده از تسنیم
💠🌐💠
🌐💠
💠
زندگی به سبک نهج البلاغه
🔰 درس دهم 🔰
👌 مؤمن ، زیرک است چه خیال کرده ای❓
@tasnim_mjk
💠 در مقابل نیرنگ خناسان و دو رویان، آدمها به چند دسته تقسیم میشوند :
⤵️
✅ عده ای در غفلت و بی خبری زندگی می کنند. اینها را دشمن شبانه در خواب به اسارت می برد و تباه می کند.
💠 حضرت در نامه ۶۲ خطاب به مردم مصر_ که در معرض حمله غافلگیرانه معاویهی مکّارند_ می نویسند:
💎 مَن نامَ لَم یُنَم عنه
💎 هرکس بخوابد دشمن او نخواهد خوابید .
✅ عده ای نیرنگ دشمن را می فهمند اما تدبیر و چاره اندیشی ندارند و منفعلانه تسلیم می شوند.
🔸 درباره این گروه در حکمت ۳۱ می خوانیم:
◾ " آن کس که از هر چیزی ترسید،⏪ همواره در حال عقب نشینی است
◾و کسی که در تردید و دودلی باشد،⏪ زیرپای شیطان لگدمال خواهد شد.
◾ و آنکه تسلیم حوادث روزگار شود و به تباهی دنیا و آخرت گردن بنهد، ⏪ هر دو جهان را از دست خواهد داد."
👌 اما "صبحگاهان حقیقت بر آن کس که دو چشم بینا دارد، روشن است." ( حکمت ۱۶۹)
✏️با این مقدمات امیرمؤمنان در زمینه فتنه سخت و پیچیده ی جمل می فرمایند: ⬇️
💎 " من آگاهی لازم به امور را دارم؛ نه حقیقت را پوشانده ام و نه کسی توانسته حقیقت را بر من بپوشاند. "
ای برادر و خواهر مؤمنم ❗
👈نه بیخود و بی جهت به کسی سوء ظن داشته باش و نه ساده لوح باش؛ 👉
👌 مؤمن باید کیّس باشد....
@tasnim_mjk
( خطبه ١٠، نهج البلاغه)
🔗ادامه دارد....
✍️حجةالاسلام مهدوی ارفع
💠
🌐💠
💠🌐💠
یکی از دلایل عدم موافقت شورای نگهبان با جلو نکشیدن ساعت در سال جدید میدونین چیه؟!
اینه که رژیم صهیونیستی ندونه سپاه پاسداران ساعت ۱:۲۰ قدیم میزنه یا جدید! 😂😂😂😂😂
✨﷽✨
🌼من بهترین شریک هستم!
✍️آیت الله سیدحسن عاملی: استاد ما حضرت آیت الله اشتهاردی فرمودند در تابستان داغ، رفتیم از بقال سر کوچه یخ خریدیم، آمدیم داخل آب گذاشتیم، آب بوی خاصی گرفت.
رفتیم بگوییم این چه بود به ما دادی، دیدیم همه همسایهها آمدهاند و دعوا دارند و میگویند این چه یخی بود که به ما دادی؟!
او هم گفت من اطلاع ندارم؛ بگذارید از کارخانه یخ بپرسم.
خلاصه ماجرا از این قرار بوده که یک مقدار از روغنی که به بدنه دستگاه تزریق میشده نشتی کرده و وارد آب شده است.
آقای اشتهاردی میفرمود یک ذره که قاطی شد، خراب شد❗
یک ذره که غیر خدا قاطی بشود، خدا میفرماید «أنا خَیرُ شریک» من بهترین شریک هستم.
دو تا شریک که میخواهند از هم جدا شوند، خیلی سختگیری میکنند.
خدا میگوید من اینطور نیستم.
یک ذره که غیر من قاطی بشود، همه را میدهم به شریک خودم❗
✍️ رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: خدای سبحان میفرماید: همانا من بینیازترین شریکم. پس، هر که کاری بکند و کسی جز مرا در آن شریک گرداند، من از آن کار بیزارم و از آنِ کسی باشد که او را شریک من قرار داده است.
📚عدّة الداعی: 203
┄┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄┄
✨﷽✨
⏰نشکن من نمی گویم
✍یکی از علمای ربانی نقل می کرد: در ایام طلبگی دوستی داشتم که ساعتی داشت و بسیار آن را دوست میداشت، همواره به یاد آن بود که نشکند و گم نشود یاآسیبی به آن نرسد.
روزی بیمار شد و در اثر آن بیماری آنچنان حالش بد شد که به حالت احتضار و جان دادن پیدا کرد.
در این میان یکی از علمای قم در آنجا حاضر بود و او را تلقین میداد و میگفت بگو لااله الا الله، او در جواب میگفت " *نشکن نمیگویم* " ❗
ما تعجب کردیم که چرا او به جای ذکر خدا میگوید نشکن نمیگویم.
همچنان این معما برای ما باقی ماند تا آن دوست بیمار اندکی بهبود یافت و من از او پرسیدم: این چه حالتی بود پیدا کرده بودی، ما میگفتیم بگو لااله الا الله و تو در جواب میگفتی نشکن نمیگویم.⁉️
وی گفت: اول آن ساعت را بیارید تا بشکنم.
آن را آوردند و شکست.
سپس گفت: من *دلبستگی* خاصی به آن ساعت داشتم ،هنگام احتضار شما میگفتید بگو *لااله الا الله* ، شخصی( *شیطان* ) را دیدم که آن ساعت را در یک دست گرفته بود و میگفت اگر بگویی لا اله الا الله آن را *میشکنم* ، من بخاطر علاقه ام به آن ساعت میگفتم *نشکن* "لااله الا الله" *نمیگویم* .
📚هزار و یک داستان: نویسنده محمد محمدی اشتهاردی
┄┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄┄
✨﷽✨
✅شیوه درست استفاده از ادعیه
✍️فردی از دوستان شیخ رجبعلی خیاط نقل میکند:
که مدتی بود اوضاع کسب و کار روال خوبی نداشت.
روزی جناب شیخ از سبب ناراحتی من پرسید، موضوع را شرح دادم،
آن گاه پرسید: مگر تعقیبات نمیخوانی؟ گفتم: چرا. گفت: چه میخوانی؟ گفتم: دعای صباح، منقول از امیرالمؤمنین (علیه السلام).
گفت: به جای آن سوره حشر و دعای عدیله را بخوان، تا مشکلاتت برطرف شود. گفتم: چرا دعای صباح را نخوانم؟ شیخ فرمود: دعای صباح فقرات و نکاتی دارد که فرد باید توانایی و کشش آن را داشته باشد. حضرت امیر (علیه السلام) در این دعا از باری تعالی در خواست میکند که خدایا دردی به من عطا فرما که در آن لحظات هم از یادت غافل نشوم؛
بنابراین، دعای صباح ظرفیت خاص خود را نیاز دارد و شما بدون داشتن ظرفیت لازم آن را خواندهای و چنین مشکلاتی برایت ایجاد شده است. پس به جای آن سوره حشر و دعای عدیله را بخوان تا آسوده شوی. آنچه گفته شد نمونهای از دقت نظر شیخ در معانی ادعیه مأثوره و شیوه درست استفاده از آنها برای رسیدن به نتیجه است.
┄┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄┄
۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۲۲۰۷۱۶
مرکزنیکوکاری مهرآفرینان
⚠️ #تلنگرانه
اگر جای دانه هایت را که روزی کاشته ای فراموش کردی،
باران روزی به تو خواهد گفت کجا کاشته ای …
« پس نیکی را بکار،
بالای هر زمینی…
و زیر هر آسمانی….
برای هر کسی... »
تو نمی دانی کِی و کجا آن را خواهی یافت!!!
👈که کار نیک هر جا که کاشته شود به بار می نشیند …
اثر زیبا باقی می ماند،
حتی اگر روزی صاحب اثر دیگر حضور نداشته باشد
۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۲۲۰۷۱۶
مرکزنیکوکاری مهرآفرینان
هدایت شده از همراهان کیانمهر
✅ هر کس باید به وظیفه خودش عمل کند ؛ چون هر کس یک نسخه مخصوص به خودش دارد. اینکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دو رکعت نماز شب می خواندند و می خوابیدند و بعد دو مرتبه بیدار می شدند و دو رکعت دیگر می خواندند . مخصوص خود ایشان است. برو ادا در نیاور.
✅ اگر کسی این طور عمل کند و ادا در بیاورد بعداً نمی تواند ادامه بدهد. وضعش عوض می شود . سلیقه ای عمل نکنید. انسان باید زمام امورش را به دست شارع بدهد؛باید هر طور که شارع برای او خواسته عمل کند؛ لذا من به « سلیقه ای عمل کردن » تعبیر کردم. اینکه در روایات با عبارات تندی داشت : «والمخلصون » ، « والموقنون» ، آن هم « عَلی خطرٍ عظیم» . یک بُعدِ این خطر عظیم (این است که)بجای این که صعود کنی ، سقوط خواهی کرد.
✳️ [ از فرمایشات حاج آقا مجتبی تهرانی ، ادب الهی ، کتاب دوم ، تهران ، مؤسسه مصابیح الهدی ، 1391 ، ص34 ]
✅عید یعنی بازگشت به خویش
✍️حاج آقا قرائتی:
واژه عید از «عود» به معنای بازگشت است.
در عید نوروز، دید و بازدید، صحرا رفتن و کوهنوردی، شادی و خنده وجود دارد.
اما کمی هم باید به خود برگردیم.
عودِ به خود کنیم.
چه میتوانم باشم و چه هستم.
همین فکرها، راه را برای انسان باز میکند.
اگر در انسان تغییری پیدا نشود، اگر استعدادهای انسان شکوفا نشود و اگر انسان، گُل ندهد، این درخت از چرخه حیات بیرون خواهد افتاد.
همان گونه که این درخت در راهی که خدا میخواهد میرود، من هم تصمیم بگیرم در راهی که خدا میخواهد، بروم؛ اینها همه درسهایی است که انسان در کنار جوی آب مینشیند، زیر درختهای گُل مینشیند، استراحت میکند و مرور میکند.
باید خودش دست خودش را هم بگیرد.
📚کتاب خنده و گریه در آثار استاد قرائتی
💠 آیت الله فاطمی نیا :
انسانها مثل چراغند و تذکرات مانند روغن
✍انسان همیشه نیازمند موعظه وتذکر است
♻️ داستان سیلی به آیتالله شریعتمداری
در این چند روز و پس از درگذشت آیتالله ریشهری(ره)، شبکههای اجتماعیِ مجازی، پر شد از مطالبی پیرامون برخی جریانات مرتبط با زندگی و اقدامات ایشان؛ که به خاطر مسؤولیتهای مهم او، قابل توجه هستند.
جدای از عده قابل توجهی که علاقمندان و ارادتمندان آیتالله ریشهری را شکل میدهند، عده بسیار کمی نیز از مرگ وی خوشحال و برخی نیز، متنهایی پر نیش و کنایه نثار ایشان و اقدامات او نمودند؛ و با آب و تاب فراوان منتشر کردند.
.
یکی از مهمترین مسائلی که مخالفان آیتالله ریشهری مطرح نمودند، داستان سیلی زدن ایشان و یا لگ زدن وی، به حضرت آیت الله شریعتمداری(ره) است؛ که متنها و ویسهایی پیرامون این مسأله از سوی «راویان» و یا «راویانِ راویان» داستان، در شبکه مجازی دست به دست شد.
.
به همین مناسبت، از یکی از دوستان آیتالله ریشهری صحت این داستان را پرسوجو نمودم؛ و ایشان فرمودند: «بنده یکبار از حاج آقا پرسیدم. قسم خوردند که من چنین کاری نکردم. [همچنین دوست ایشان ادامه دادند که:] به روحیه حاج آقا هم نمیخورد.
افزون بر این، حاج عباس سلیمی (قاری قرآن) نیز میگفتند: روزی پیرمرد ترکزبانی در حرم سید الکریم [شاهعبدالعظیم]، حاج آقا را دیدند و با عصبانیت داد و بیداد کردند. محافظان میخواستند مانع شوند؛ ولی حاج آقا گفته بودند بیا جلو. پیر مرد با عصبانیت جلو میرود و به حاج آقا میگوید تو به مرجع [تقلید] من سیلی زدی؟ حاج آقا همان جا با لحن نرم، چند سوگند جلاله میخورد که، این [داستان] دروغ است. پیرمرد هم حلالیت طلبیده و آرام میشود».
.
این مطلب منقول از دوست آیتالله ریشهری، را به عرض برخی مخالفان ایشان در شبکههای مجازی رساندم؛ هیچ افاقه نکرد. حتی به راحتی ادعا نمودند که وی دروغ میگوید؛ و برخی گفتند که: «کسی که توانایی سیلی زدن به مرجع تقلید را داشته باشد، توانایی دروغگفتن نیز دارد».
.
سؤال
اکنون ما به عنوان مخاطبان این داستان، و با شنیدن سخن راویانِ مخالف و موافق، چگونه میتوانیم راستیآزمایی کنیم که کدام طرف، درست میگویند؟
.
نکته
جالب است که یک داستان معاصر، که حدود چهل سال از آن گذشته است، این گونه روایتهای ضد و نقیض دارد؛ به طوری که مخالفان و موافقان یک شخصیت، بر سر درستی نظر خود، دهها استدلال درونی و بیرونی ابداع و اختراع میکنند. آنها به گونهای بررسی صحت واقعه را پیچیده مینمایند که، بدون چند ماه صرف وقت و صرف هزینه برای پژوهش پیرامون آن، صحت داستان، قابل راستیآزمایی نیست.
آن وقت ما چگونه توقع داریم که وقایع 1400 قبل که در مسیر مناقشات پر رنگ فرقهای و تحریفات سهوی و عمدی تاریخی قرار داشته، و نبود امکانات نگارشی و ارتباطی نیز ابهام آن را پیچیدهتر کرده است، قابلیت راستیآزمایی داشته باشد.
✍ کاظم استادی