۱۵ سال زندان برای یک لایک !
یک خانوم دکترِ تونسی که ۱۵ سال در عربستان خدمت کرده بود، به علت لایک یک نوشته مربوط به حزب الله ، توسط رژیم سعودی به ۱۵ سال زندان محکوم شد!
هدایت شده از خزینة الجواهر
16.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
می گفت نمی ترسی لباس روحانیت پوشیدی
🔺تأثیر منفی رزق حرام بر نسل و اولاد افراد
اساس آموزههای دینی اموال و ارزاق دارای اثر وضعی و معنوی هستند و بر روح و جان افراد اثرات مثبت و منفی میگذارند تا حدی که #سعادت و #شقاوت افراد در میزان توجه آنها به کیفیت کسب درآمد بستگی دارد.
✅ امام رضا(ع) در لزوم مراقبت بر کیفیت درآمد افراد فرمودند :
«تقوا را در طلب روزی رعایت کن «اتَّقِ فِی طَلَبِ الرِّزْق» و حد اعتدال را در طلب آن پیشه کن و کسب خود را از آلوده شدن به حرام حفظ کن و بدان که روزی دو گونه است:
1⃣ رزقی که تو در طلب آن هستی
2⃣ رزقی که آن طالب توست.
پس آن رزقی را که تو به دنبال آن میروی، از طریق حلال دنبال کن «فَاطْلُبْهُ مِنْ حَلَال»، زیرا اگر آن را از حرام کسب کنی، به عنوان رزق تو محسوب میشود، اما از ارزاق حلالی که برای تو مقدر شده کم میشود؛ زیرا همان رزق توست و چارهای نداری جز آن که همان را مصرف کنی»
📚فقه منسوب به امام رضا(ع)، ص251
✅ اما درباره اثر معنوی کسب درآمد حلال، امیرالمؤمنین(ع) در روایتی فرمود :
«صفا و نورانیت قلب، نتیجه لقمه حلال است؛ ضِیاءُ القَلبِ مِن أَكْلِ الحَلالِ»
📚مواعظ عددیّه، ص ٢٣
بنابر این روایت، یکی از راهکارهای زُلالیّت قلب به عنوان پایگاه اصلی ایمان هر فرد و نیز یکی از قِلِقهای تزکیه انسان، خوردن لقمه حلال معرفی شده است.
⚠️ و درباره اثر منفی رزق حرام نیز امام جعفر صادق(ع) یکی از تأثیرات آن را تأثیر منفی در نسل و اولاد فرد معرفی کرده و فرمودند:
«درآمد حرام و نامشروع، اثر آن در نسل و اولاد ظاهر میشود؛كَسْبُ الحَرامِ یَبینُ فی الذُّرِّیَّةِ»
📚وسائل، ج ١٢، ص ٥٣
✍ از این جهت مراقبت نسبت به عدم آلودگی درآمد به مسائل شبههناک و روی آوردن به اموال حلال از جمله وظایف سرپرست خانوادههاست تا در پرتو آن بتوانند بر رشد و ارتقای افراد خانواده کمک شایانی کنند.
والسلام من اتبع الهُدی
💠 هشت فرمول کلی جلب رزق حلال در زندگی
یکی از مسائل رزق حلال دانستن مسائل شرعی آن است. مردم نمی دانند و به راحتی لقمه شان را حرام می کنند. برای مثال مردم سپرده به بانک می دهند و قرارداد می نویسند و سود علی الحساب می گیرند و بعد زیاد و کم آنرا حساب می کنند، این شرعی است؛ ولی اگر کسی می گوید پول به بانک می دهم و بهره یا نزول آنرا می گیرم این حرام می شود
عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.
📚بحار ج۱۰۰ ، ص۹ ،ح ۳۶
و حق فرزند بر پدرش این است كه... جز از راه حلال، روزى او را تامین نكند.
📚نهجالفصاحه ص۴۴۷ ، ح۱۳۹۴
امام صادق علیه السلام می فرماید:
هر كس بخواهد دعایش مستجاب شود، باید كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى هیچ بنده اى كه مال حرام در شكمش باشد یا حق كسى بر گردنش باشد، به درگاه خدا بالا نمى رود.
📚بحار ج۹۰، ص۳۲۲، ح۳۱
در دین ما برای رزق حلال فرمولی وجود دارد. عناصر این فرمول به قرار زیرند:
1⃣ به رازقیت خدا اعتقاد داشته باش
بى اعتنائى و امید نداشتن بدانچه در دست مردم است بزرگترین توانگرى است.
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید:
هر كس از غیر خدا بِبُرد، خداوند، هزینه زندگى او را تأمین مىكند و از جایى كه انتظار ندارد، روزىاش مىدهد؛ امّا هر كس چشم امیدش به دنیا باشد، خداوند، او را به دنیا وا مىگذارد.
📚نهج الفصاحه ص۷۳۱ ، ح۲۷۹۶
یکی از صلحای گمنام که خداوند وجود ایشان را حفظ کند، از باب نصیحت به فرزندان خود می فرمودند که:
دخترم، پسرم، اگر یک تک تومانی هم در جیب خود داشتید نگوئید نداریم، بگوئید داریم. انسان متوکل هر لحظه چشم امید به فضل و رحمت خداوندی می دوزد و توکل می کند.
2⃣ تلاش حداکثری مدبرانه، متوکلانه و صبورانه داشته باش
كسب درآمد حلال، بر هر مسلمانى واجب است.
📚بحار الانوار ج۱۰۰ ، ص۹ ، ح۳۵
تلاش در جهت کسب روزی حلال چنان حائز اهمیت است که حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم فرمود :
اگر كسی با دستش كار كند و روزی بخورد، در روز قیامت در زمره و گروه انبیا است و خدا ثواب انبیا را به او می دهد.
📚. بحار ج۱۰۰ ،ص۱۰ ،ح۴۲
اما وای به آن روزی که آدمی در جهت کسب روزی، بی صبری کند در این صورت طبق فرموده حضرت علی علیه السلام، خودش را از روزى حلال محروم مى كند و بیشتر از روزى مقدّر هم نصیبش نمى شود.
📚شرح نهج البلاغه ج۳، ص۱۶۰
امام صادق علیه السلام می فرماید:
هر كس بخواهد دعایش مستجاب شود، باید كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى هیچ بنده اى كه مال حرام در شكمش باشد یا حق كسى بر گردنش باشد، به درگاه خدا بالا نمى رود
یک پایه ی کمال انسان، تدبیر در معیشت است.
در قدیم همه، شغل آزاد داشتند. در شغل آزاد هر چه تلاش بیشتری کنی؛ درآمد بیشتری داری؛ ولی در شغل اداری حقوق ثابت است و توکل کمرنگ تر می شود؛ زیرا سر ماه حقوقش را می آید.
ما باید باور کنیم که در رزق و روزی مان، یک قرارداد با خدا داریم.
خدا با ما شریک می شود و ما باید تلاش با تدبیر و توکل داشته باشیم.
در این صورت اگر حرکت ما بیشتر بشود برکت خدا هم بیشتر می شود.
اصلی ترین عامل رزق و روزی سعی و تلاش و فکر کردن است.
3⃣ قانع باش و خانواده ات را به قناعت تشویق کن
هر كس به مقدار كفایت، قناعت كند، آسایش مى یابد و براى خویش زمینه گشایش فراهم مى كند.
📚کافی ج۸ ،ص۱۹
امام رضا علیه السلام می فرماید:
هر کـس به رزق و روزى کم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل کم او راضى خواهد بود.
📚بحـار ج۷۵،ص۳۵۶و۳۵۷ ،ح۱۲
4⃣پرهیز از حرام
اگر خواهان مكارم و بزرگوارى ها هستى از حرام ها دورى كن.
📚تصنیف غررالحکم ص۳۱۷ ، ح۷۳۱۷
زیرا به فرموده پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، هر كس از حرام دورى كند، خداوند به جاى آن عبادتى كه او را شاد كند نصیبش مىگرداند.
📚بحار ج۷۴، ص۱۲۱، ح۲۰
برای دوری از کسب درآمد حرام در زندگی برای هر امری از امور زندگی ات نظیر بهره گیری از وام، شرایط مستاجری و مالکیت و ... با حاکم شرع و آگاهان به احکام اقتصادی مشورت کن تا خدای نکرده قراردادی به حرام امضا نکنی و پولی را که می توانی از راه حلال بدست آوری، حرامش نگردانی.
یکی از مسائل رزق حلال دانستن مسائل شرعی آن است.
ردم نمی دانند و براحتی لقمه شان را حرام می کنند. برای مثال مردم سپرده به بانک می دهند و قرارداد می نویسند و سود علی الحساب می گیرند و بعد زیاد و کم آنرا حساب می کنند، این شرعی است؛ ولی اگر کسی می گوید پول به بانک می دهم و بهره یا نزول آنرا می گیرم این حرام می شود.
رموز حلال شدن لقمه ها همین کلمات شرعی است. ازدواج و رابطه ی نامشروع چه فرقی با هم دارند؟ در ازدواج فقط کلمه ی زوجت و قبلت را گفته اند؛ ولی در رابطه ی نامشروع این کلمه را نگفته اند. پس براحتی لقمهی خود را حرام نکن
ادامه:
💠 هشت فرمول کلی جلب رزق حلال در زندگی
5⃣ خمس مالت را بده و احسان و نیکوکاری کن
ظاهر خمس کم کردن مال است. اما باطن خمس هم برکت پیدا کردن، هم شراکت و هم سرمایه گذاری آخرت است. همانگونه که وقتی می خواهی از بانکی وام بگیری؛ ابتدا باید یک دفترچه در آنجا باز کنی؛ اگر می خواهی از خدا و پیامبرش(صلی الله علیه و آله) وام برکت بگیری، برای خود دفترچه (سال خمسی ) باز کن، حتی اگر پولی نداری.
كار خیر و صدقه، فقر را مى بَرند، بر عُمر مى افزایند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى كنند.
📚من لا یحضره الفقیه ج ۲ ، ص ۶۶ ، ح ۱۷۲۹.
چنانچه امام علی علیه السلام می فرماید :با صدقه دادن، روزی خود را فرود آورید.
📚تحف العقول ص ۶۰
امام علی علیه السلام می فرماید:
خداوند سبحان خوراک تهیدستان را در اموال توانگران قرار داده، هیچ فقیری گرسنه نمی ماند مگر به واسطه اینکه ثروتمندی از حق او بهره مند شده و خدا تعالی در این باره از آنان بازخواست می کند.
📚منهاج البراعه فی شرح نهج البلاغه(خویی) ج ۲۱، ص ۴۱۵
امام على علیه السلام می فرماید:
انسان، با نیّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امنیت محیط و روزى زیاد، دست مى یابد
6⃣ سحر خیز باش
پیامبر صلى الله علیه و آله می فرماید:
در پى روزى و نیازها، سحر خیز باشید؛ چرا كه حركت در آغاز روز، [مایه] بركت و پیروزى است.
📚نهج الفصاحه ص ۳۷۱ ، ح ۱۰۷۸.
امام رضا سلام الله علیه نیز فرمودند:
محافظت کنید بر نماز شب که تحقیقاً نماز شب، حرمت خدا و ریزنده رزق و نیکو کننده صورت و ضمانت کننده رزق روز است.
📚نشان از بی نشانها، ص ۴۲۷
7⃣ به دیدار خویشاوندانت برو
پیامبر صلى الله علیه و آله می فرماید: هر كس دوست دارد كه عمرش طولانى و روزى اش زیاد شود، تقواى الهى پیشه كند و صله رحم نماید.
📚بحارالأنوار(ط-بیروت) ج ۷۱ ، ص ۱۰۲، ح ۵۶
صله رحم، اعمال را پاكیزه، اموال را بسیار، بلا را برطرف و حساب(قیامت) را آسان مى كند و مرگ را به تأخیر مى اندازد.
📚 كافى(ط-الاسلامیه) ج ۲، ص ۱۵۰، ح ۴.
8⃣ خوش اخلاق باش
امام على علیه السلام می فرماید:
انسان، با نیّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امنیت محیط و روزى زیاد، دست مى یابد.
📚تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ۹۲ ، ح ۱۶۰۷.
نیكوكارى و خوش اخلاقى، خانه ها را آباد و عمرها را طولانى مى كنند.
📚كافى(ط-الاسلامیه) ج ۲، ص ۱۰۰، ح۸
بد اخلاقی روزی را تنگ می سازد.
📚تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ۲۶۴ ، ح ۵۷۱۱
🤲 بارالها روزی حلال نصیبمان بگردان. بحق محمّد و آله الطاهرین صلوات الله علیهم اجمعین و عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان.
والسلام من اِتبع الهُدی
هدایت شده از 🇮🇷 ایران نیوز 🇮🇷 اخبار انتخابات خبری فوری جدید کانال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 واکنش هنرمند لرستانی نسبت به اغتشاشات اخیر و رفتار باربد بابایی
✍🏻 «مسعود بیرانوند» هنرمند خوش ذوق لرستانی نسبت به اغتشاشات اخیر، ادعاهای رسانه های ضدانقلاب و سلبریتی ها و یکی از مجریان فرار کرده رسانه ملی واکنش جالبی داشت.
🇮🇷ایران نیوز🇮🇷 👇
🆔 🇮🇷 @irannewsss
🆔 🇮🇷 @irannewsss
هدایت شده از روشنگری
"امیر پیاهو" هستن، مربی تیم ملی دو و میدانی جانبازان و معلولین که تیمش تو مسابقات قهرمانی آسیا ۴ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز برنده شد اما بخاطر دیکتاتوری رسانهای بایکوت شده
شیر مادر و نان پدر حلالت..
🔗 آدم
🆘 @Roshangari_ir
🆘 rubika.ir/Roshangari01
#تلنگر ⚠️
قبل از اینکه کاری و انجام بدی
به آخرش فک کن
کاری که آخرش خوب نباشه
نتیجه ای جز حسرت نداره....
هدایت شده از افسران جوان جنگ نرم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تودهنی نرم رهبری به علیف: اهمیت حفظ زبان مادری حتی در تهران
الهام الیف گفته آذریهای ایران حق یادگیری زبان مادری را ندارند! در جوابش این ویدئو بازنشر شده که درآن رهبری به مادر یک کودک آذری می گوید او فارسی را درمدرسه و کوچه یاد میگیره.شما باهاش ترکی حرف بزنین
@Afsaran_ir
✍ شش شناخت و معرفت که سبب بهشتی شدن انسان است و مسیر جهنم به رویش بسته میشود :
۱: شناخت خدا و اطاعت از او
۲: شناخت دشمن(شیطان) و اطاعت نکردن از او
.💠
۳: شناخت حق و دفاع از حق
۴: شناخت باطل و دوری کردن از آن
.💠
۵: شناخت دنیا(غفلت) و خارجشدن از آن
۶: شناخت آخرت و دنبالش بودن
🔸به قول حافظ ره:
در ره منزل لیلی که خطرهاست در آن
شرط اول قدم آن است که مجنون باشی
کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش
کِی روی رَه ز که پُرسی چه کُنی چون باشی
هدایت شده از همراهان کیانمهر
.
♻️ مردم را چه شده بود که اینگونه مسخ معاویه شده بودند و بدیهات را تشخیص نمیدادند؟!
در پاسخ به این پرسش گفتهاند که جامعه شام آن روز، عبارت بود از مردمانی که پس از وفات پيامبر (ص) و در دوره خليفه اول توسط یزید بن ابی سفیان مسلمان شده و پس از او به برادرش معاويه بن ابی سفيان، ولايت يافته بودند. مردمی كه به دست اين دو مسلمان میزیستند، ميپنداشتند كه فهم و اسلام خود را از معاویه و فرزندان ابیسفیان دارند و او را رابط خود با اسلام میدانستند.
بدين ترتيب شام به ميزان زيادی در همان جاهليت پيش از اسلام به سر میبرد و معاويه نيز از این شکاف به خوبی در راستای اهداف پلیدش استفاده میکرد.
امير مؤمنان علي (ع) در صفين خطاب به سپاهيانش فرمود:
«آگاه باشيد❗️ #معاويه گروهی از گمراهان را همراه آورده و حقيقت را از آنان پوشانده است تا #كوركورانه گلوهاشان را آماج تير و شمشير كنند».
شاید الان هم شبیه آن روز شده باشد.
#تزویر
#نفاق
#معاویهها
👶 #جملاتممنوعه برای بچههای زیر ۶ سال
🔸 کودکان زیر ۶ سال هر چیزی رو ببینن و بشنون، باور میکنن! پس خیلی مراقب گفتار و رفتارتون باشید. حتی اگه با اونها شوخی میکنید.
🔸 اونها باور میکنند و وقتی متوجه اشتباه بودن حرفتون بشن، اعتمادشون به شما از بین میره و دروغگویی رو از شما یاد میگیرن.
مثلا این جملات ممنوع رو میگین!
🔸بمیرم برات!
🔸میخورمت!
🔸دیگه مامانت نیستم!
🔸لولو میخوره تورو!
🔸غذا نخوری کوچولو میمونی!
🔸پلیس دستگیرت میکنه!
حتی اگه کسی حرف اشتباهی به فرزندتون زد، سریعا و همون لحظه بگید؛ «نه اینجوری هم نیست»
#خانه و #خانواده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴کارِی بسیار تمیز و زیبا
#برای_آرتین
اثری زیبا از خوانندهی دهه هشتادی بیرجندی #ایلیا_مشرفی
#نشر_حداکثری
@nabavi_chanel
🔺 میدونید safe haven baby box چیه...؟
🔘این نماد #زن_زندگی_آزادگی در آمریکاست.
🔻 جعبه هایی که مردم بچه های به دنیا اومدهی ناخواستهشونو بجای سطل آشغال توی اون بذارن بلکه تلف نشه.
@nabavi_chanel
🔉 اخبار | درمان سرطان خون
🔺دستیابی دانشمندان ایرانی به روشی جدید برای درمان سرطان خون از طریق ژن درمانی یک #خبر_خوب و یک دستاورد غرور آفرین است که نباید لابلای اخبار حاشیهای گم شود؛ آنهم درحالیکه گویا فقط دو شرکت چند ملیتی در جهان این روش را ارائه میکنند و این دانش در ایران، با تلاش محققان داخلی و در شرایط تحریمی، بومی شده است!
#ایران_قوی
بعضی بودند که مثلاً در کِنِفت شدن یک روحانی شریک شدند. در خوار شدن او و خفیف شدن او سهیم شدند.
این اثر سوء میگذارد روی انسان.
به ایمانتان لطمه وارد می شود.
اینهایی که #عاقبتشان سوء شد، از اول اینجور نبودند. افتادند در مقابله با روحانیت و اینطور شدند.
گروهکها ابتدا اینجور نبودند. با آخوندها در افتادند. تقابل کردند. هی عقب رفتند. هی عقب رفتند. هی وضعشان خرابتر شد.روز اول، دعوا سر یک نکتۀ [کوچک] بود. بعد اینها سر از چه جاهایی که در آوردند!
این شیطان است که به آدم می گوید: این کار را که می کنی، ثواب دارد.
آن هایی که نسبت به روحانیت #گستاخ بودند و #عمامۀ آنها را بر میداشتند، بعدها عاقبت مطلوبی پیدا نکردند.بعضیها را می شناسیم.
شما شنیده اید #دزدهایی بودند که وقتی در قافله ای روحانی بوده، احتراماً یا از مال آن قافله چشم میپوشیدند یا از آن فرد و مال او صرفنظر میکردند یا اگر در قافلهای سیدی بوده، به خاطر آن #سید، آن قافله را عفو می کردند یا مال آن یکی را بر نمیداشتند. همین موجب می شد که پایههای ایمانشان بماند و خیلیشان در آخر عمر #تائب می شدند.
روحانی نه به خاطر خودش، بلکه به خاطر #پیغمبر_اکرم (ص) و به خاطر آن موقعیتی که دارد، حرمت دارد.
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸کارتان حقّ است؛ به متلکها اعتنا نکنید!🔸
وقتی آدم کارش حق است، نباید به حرفهای نامربوط مردم اعتناء بکند.
ممکن است بعضی به لباس شما متلک بگویند. این #لباس_محترمی است؛ #اعتناء_نکنید.
گاهی حرفهای نامربوط میزنند؛ اصلاً نباید به اینها توجه کرد. عمامهمان را برداریم که متلک نگویند؟!!
البته بعضیها احترام هم میکنند. این به آن در!! شما که در خیابان میروید یکی به شما #متلک میگوید، خب، یک آقایی هم میآید دست شما را #میبوسد. این را بزنید به آن.
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
هدایت شده از روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸امروز باید همه ی ما سازمان اطلاعات باشیم ...
صدای امام (ره) را از اعماق تاریخ بشنویم و عمل کنیم
🆘 @Roshangari_ir
🆘 rubika.ir/Roshangari01
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اتفاقی کمسابقه در مراسم تقدیر از زنان مدالآور
🔹رئیسی برای تقدیر از کدام ورزشکار دوباره پشت تریبون رفت؟
🔹واکنش متفاوت دختران ورزشکار به سخنان رئیسجمهور
@TasnimNews
• دیندارآناستڪہ
• در ڪشاڪشبلا دیندار بماند،
• وگرنہ...
• درهنگامفراغتوصلحوسِلم،
• چہ بسیارند اهلدین... !
#شہیدسیدمرتضیآوینی
شهادت چیست؟
شهادت یعنی تبدیل کردن عمر به بهترین شکل عمل؛ یعنی بهصورت یک عمل و بهصورت یک تکلیف و یک مسؤولیت، عمر را به پایان رساندن، که دیگر انسان نمیتواند چنین فرض کند و بگوید که اگر من شهید نشوم و در دنیا عمر کنم ممکن است کار بالاتری انجام دهم؛ کار بالاتری نیست.
✍استاد شهید مطهری
📕آشنایی با قرآن، جلد ۷، صفحه۷۸
💠 @nabavi_chanel
🍃 امیرالمؤمنین علیه السلام:
هر كه به كردار عدّهاى راضی باشد، مانند كسى است كه همراه آنان، آن #كار را انجام داده باشد.
و هر كس به كردار باطلى دست زند او را دو گناه باشد:
1⃣ گناه به جا آوردن آن
2⃣ و گناه رضایت به آن
📗 نهج البلاغة، حکمت ۱۵۴🍃
✅ @nabavi_chanel
⚠️ ضیافت قاتلین ‼️
اروپا مرکز دموکراسی و آزادی یا لانه قاتلین و دزدها❓
دهها سال با کار رسانهای و نمایشی به همه دنیا نشان دادند که اروپا و غرب مرکز تمدن و صلح و گفتگو و پاکی است
اما در عمل هر کسی که در ایران،
دزدی میکند
اختلاس میکند
جنایت میکند
و آدم می کشد
اولین و آخرین مقصدش اروپا و آمریکا و کاناداست❗️
اروپا و آمریکا و کانادا امن است و آزاد
اما برای دزدها و اختلاس گران و جانی ها❗️
🔴 ۴۰ سال است که قاتلین ۱۷۰۰۰ زن و کودک و جوان ایرانی و ترور کنندگان رئیس جمهور و نخست وزیر و نمایندگان مجلس و... در اروپا و آمریکا میهمانند❗️
اروپای متمدن اکنون میزبان دزدها و جانی ها شده است❗️
قاتلینِ دهها میلیون انسانِ بیگناه در آفریقا و الجزایر و ویتنام و عراق و افغانستان و... خیلی خوب زبانِ قاتلین مردم بیگناه ایران را میفهمند.
#غربِ_وحشی
#تمدن_شیطانی
#خانهِ_امنِ_جنایت_کاران
هدایت شده از سبک زندگی منتظرانه
✅ازدواج استقراضی (یا ازدواج نِرزود nirzud) در آیین زرتشت
🔹نوعی ازدواج در منابع زرتشتی قرض دادن زن خود به مردی دیگر و به عبارت دیگر ازدواج استقراضی بوده است.
خلاصه ی ازدواج استقراضی چنین است که مرد حتی بدون اجازه ی زن خود، می توانست او را به ازدواج مردی دیگر در مدتی معین در آورد. فرزندانی که به وجود می آمدند به شوهر اول تعلق داشت (هرچند از نطقه ی مرد دوم بود)
🔻هاشم رضی اَوِستاشناس برجسته به صراحت بیان می کند در اوستا، وندیداد، فرگرد 4 بند 44 آمده است:
▪️در وندیداد "4/44" واگذاری زن به میهمان از سوی صاحب خانه یا میزبان اشاره شده است که در قوانین ساسانی مطرح است▪️
📚https://b2n.ir/z24804
🔻همچنین در کتاب «مادیان هزار دادستان»، که در بر دارنده ی هزار رأی حقوقی و فتوا در عصر ساسانی و مربوط به زرتشتیان است به صراحت در مورد ازدواج استقراضی و واگذار کردن زن خود به دیگران حتی بدون رضایت او سخن گفته شده است:
▪️«و علاوه بر آن داد ـ فرخ و سیاوش گفته اند که مرد، پادشا زن (خود را) به کسی که از (داشتن) زن و فرزند محروم است و در این محرومیت بی گناه است و (نیز) بطور قانونی (و رسمی) تقاضای (ازدواج با) زنی را کرده است، بدون رضایت زن می تواند واگذار کند و چنانچه (آن زن را) واگذار کند دارایی زن به کسی که زن را به او واگذار می کند نمی رسد»▪️
📚https://b2n.ir/j93232
🔻در کتاب «روایت پهلوی» صفحه ۱۷ سخن از ازدواج #استقراضی است. در آنجا آمده است که اگر کسی زنش را در اختیار مردی قرار داد، اما آن مرد نیز زن را به مرد دیگری داد و زن به مرد آخر راضی باشد چنانچه این تخلف (که بدون اجازه شوهر اول بوده) یک سال طول بکشد، هر دو مرد و زن محکوم به اعدام می شوند.
از عبارت بالا به دست می آید که اصل در اختیار قرار دادن زن خود به دیگران، ایراد ندارد اما مردی که زن را گرفته، (بنا به توضیح بالا ) نمی تواند بدون اجازه ی شوهر اول، زن را در اختیار دیگری قرار دهد
📚https://b2n.ir/p19763
🔻 آرتور کریستین سن ایران شناس معروف در این مورد می نویسد :
شوهر حق داشت يگانه زن خود را يا يکي از زنانش را به مرد ديگري که بيآنکه قصوري کرده باشد محتاج شده بود بسپارد، تا اين مرد از خدمات آن زن استفاده کند؛ رضايت زن شرط نبود. اين عمل را از اعمال خير ميدانستند و کمک به يک هم دين تنگدست ميشمردند.
📚https://b2n.ir/m53673
🔻علی اکبر مظاهری معتقد است که "این نوع ازدواج نظام نیکوکارانه ای مینماید که همه کس از آن خشنود و دلشاد میشده است"
ایشان در توضیح این نوع ازدواج می نویسد :
"در اوستا چنین اندرز داده است «به کسی که زن می خواهد، زن بدهید» هر گاه یکی از همکیشان، پاک و بیگناهانه زنش را از دست بدهد و استطاعت نداشته باشد که برای پروردن و بزرگ کردن فرزندانش، زنی دیگری بگیرد، می تواند از مرد نیکوکاری که همسرش فراغت بسیاری دارد، خواهش کند که این زن را مدتی در اختیار وی بگذارد... نروزد به معنای مستمند و پریشان روزگار است و این همان نروزه ای nirzuda اوستا هست "
📚https://b2n.ir/j98186
🔻از نظر احسان یارشاطر، حقوق دانان
دورۀ ساسانی این گونه ازدواج را اقدامی میدانستند که آدمی را با جامعه ای که در آن زندگی میکرد همبسته میساخت و همچون تکلیفی دینی تقدیس میگردید(page37)
📚Yarshater, E. (1998). history of iran,vul of 3,translated by: hasan anusheh, Tehran:
amirkabir press.[Persian]
🔸نظر اسلام در مورد ازدواج استقراضی
از نظر اسلام زن شوهردار نمی تواند با مرد دیگر ازدواج کند حتی اگر شوهر به آن راضی باشد. البته همانگونه که در متن فوق آمده، زرتشتی ها ابتدا زن خود را طلاق می دادند و سپس زن با مرد دوم ازدواج می کرد. اما از نظر اسلام، در این نوع ازدواج، تخلف های زیر صورت می گرفته است:
ـ شوهر اول حق ندارد برای همسر سابق خود، شوهر تعیین کند. بلکه دیگر هیچ اختیاری نسبت به او ندارد. زن آزاد است با هرکه خواست و با هر شرایطی که مایل بود ازدواج کند. پس اگر ازدواج دوم بدون رضایت زن باشد آن ازدواج باطل است.
ـ شوهر دوم پدر فرزندانی است که با ازدواج دوم تولد یافته اند، نه شوهر اول. چون فرزند با نطفه ی مرد دوم درست شده است. گویا برای همین بوده که مرد اول محبتی نسبت به فرزندان نداشته و با دید برده به آنها می نگریسته و می فروخته است.
ـ فرزندان ازدواج دوم مثل انسانهای دیگر هستند و کسی نمی تواند به عنوان برده به آنها نگاه کند و آنان را بفروشد حتی پدر واقعی (شوهر دوم) هم چنین حقی ندارد.
ـ در اسلام «ازدواج موقت» داریم اما چیزی به عنوان «طلاق موقت» وجود ندارد.
ـ ثروت زن چه پیش از طلاق و چه پس از آن و به عبارت دیگر در همه حال، برای خود اوست و شوهر حق تصرف بدون اجازه ی او را ندارد.
ـ هیچکس حتی پدر حق ندارد دیگری را بکشد یا صدمه ای به بدن دیگری وارد کند