اطلاعیه برگزاری نشست تحلیلی با عنوان:
«سناریوهای مختلف رابطه ایران و آمریکا با تغییر دولت ها در سال۱۴۰۰»
با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر نبویان
نماینده مردم تهران و نایب رییس کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی
زمان:سه شنبه۳۰دیماه۱۳۹۹ساعت۱۹
مکان:سامانه آنلاین مجمع اساتید انقلابی دانشگاه های رفسنجان
آدرس:http://asatidenghelabi.itwo.ir
پنل وبینار
وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا با صدور فرمانی داخلی روسیه، چین، ایران، کوبا و کره شمالی را به عنوان کشورهای دشمن اعلام کرد.
🇮🇷( صعود )🇮🇷
کانال رسمی حجت السلام والمسلمین دکتر سید محمود نبویان
لینک دعوت پیام رسان ایرانی ایتا
https://eitaa.com/nabavian
✍ رویترز: آژانس اتمی آغاز تولید اورانیوم فلزی توسط ایران را تایید کرد
🔹️خبرگزاری رویترز با ادعای دستیابی به گزارش محرمانه آژانس اتمی، نوشت که این سازمان آغاز فعالیت تحقیق و توسعه ایران برای تولید اورانیوم فلزی به عنوان سوخت راکتور تحقیقاتی تهران را تایید کرده است.
🇮🇷( صعود )🇮🇷
کانال رسمی حجت السلام والمسلمین دکتر سید محمود نبویان
لینک دعوت
https://eitaa.com/nabavian
آنچنان که در شماره روز سهشنبه «فرهیختگان»، به تفصیل نوشته بودیم یکی از مهمترین چالشهای پیشروی کشور و یا درواقع دامهایی که میتواند هزینه گزافی برای آینده بهدنبال داشته باشد، تقلیل مذاکرات برجامی و انتظارات واقعی ایران از فرآیند بازگشت و اجرای مجدد برجام توسط ایالاتمتحده به چند اتفاق کوچک و ساده ازجمله آزادسازی پولهای بلوکهشده ایران در کشورهایی چون کرهجنوبی است.
ویروس سادهسازی مواجهه با مشکلات اقتصادی
اگر بهخاطر داشته باشید حسن روحانی چندی پیش با اشاره به اینکه فرآیند بازگشت آمریکا به برجام نیازی به زمان و مذاکره ندارد با یک سادهسازی بیسابقه درخصوص موضوعات کلان و پیچیده کشور گفت: «آن آدم کم سواد تاجرمسلک، یک کاغذ را خطخطی کرد و گفت من از برجام خارج شدم. خیلی خب، حالا نفر بعد بیاید یک کاغذ خوب بیاورد و یک امضا بکند. یک امضا میخواهد. اصلا زمان و مذاکره نمیخواهد.» همانموقع هم که این خبر تازه منتشر شده بود کارشناسان واکنشهای زیادی به این مساله نشان دادند و متذکر شدند که نمیتوان اتفاقات بزرگی که در این 5/2 سال رخ داده را کنار گذاشت و صرفا امید بست که با یک امضای ساده همهچیز به حالت اول برگردد.
درواقع همه کسانی که تلاش میکنند واقعبینانه و فارغ از بازیهای سیاسی به مسائل فیمابین ایران و آمریکا نگاه کنند، تاکید میکنند که تحولات پس از 18 اردیبهشت سال 1397 تاکنون آنقدر پیچیده بوده که باید بهدقت مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد و با مدنظر داشتن همه آنها فرآیند بازگشت آمریکا به برجام چنانکه جو بایدن عنوان کرده و حسن روحانی هم استقبال میکند، اتفاق بیفتد.
بازگشت به برجام؛ بدون رفع کاتسا هرگز!
کمترین و حداقلیترین مساله در این میان ماجرای تحریمهاست، تحریمهای بیسابقه و بهشدت پیچیدهای که بعد از خروج آمریکا از برجام و ذیل فشار حداکثری بر ایران تحمیل شده و حالا اگر قرار است که بازگشتی به برجام اتفاق بیفتد باید همه آن تحریمها چه آنهایی که مستقیما به برجام مربوط بوده و چه آنهایی که با بهانههای دیگر پس از اردیبهشت 97 اعمال شده، برداشته و برطرف شوند. مهمترین این تحریمها هم همان تحریم کاتساست که با تگ تروریستی بسیاری از نهادهای ایرانی از جمله بانک مرکزی را تحت شدیدترین تحریمها قرار داده و بازگشت به برجام بدون برداشتن این تحریمها فاقد معناست و درواقع هیچ سودی برای ایران ندارد. یا در مثالی دیگر واضح است که بعد از یکبار عهدشکنی از طرف اوباما در اجرای برجام و سپس یکنقض عهد بزرگتر از سوی ترامپ که همان خارجشدن از برجام بود، دیگر کشوری حاضر نیست بهسادگی باور کند بازگشت به برجام متضمن همکاری بلندمدت کشورها با ایران به دور از سایه تحریم باشد و لذا لازم است که برای این مساله تدبیری اندیشیده شود.
اینها همه با توجه به ایده اولیه جو بایدن و تیمش برای چگونگی بازگشت به برجام، بهعلاوه فشارهای سنگینی که درون آمریکا بهویژه از سوی کنگره وجود دارد و همچنین تلاشهای بیپایانی که رژیمصهیونیستی و کشورهای رادیکال عرب منطقه در این زمینه دارند، توضیح میدهند که بازگشت به برجامی که مدنظر ایران است و درواقع بازگشت به برجام سال 2015 تا 2017 تعبیر میشود، به هیچ عنوان مساله سادهای نیست و آمریکاییها باید اقدامات زیادی در این زمینه انجام دهند و حسننیت بالایی هم در کنار تلاشهای خود بهکار گیرند و اگر چنین اتفاقی رخ داد آن زمان ایران میتواند تصمیم بگیرید که دوباره به تعهدات هستهای خود در برجام متعهد باشد یا خیر.
تبعات اظهارات سیاسی روحانی چیست؟
حالا و با وجود همه این بدیهیات که مدتهاست کارشناسان مختلف آنها را مطرح میکنند، حسن روحانی دوباره پشت تریبون قرار گرفته و از آن حرفهایی زده که دقیقا مغایر و مخالف منافع ملی کشور است. او روز گذشته و در جریان جلسه هیاتدولت گفته است اگر منابع ما آزاد شود (که اشاره به منابع بلوکهشده در کرهجنوبی و ژاپن و شاید هم اروپا دارد) دلار از 24 هزار تومان به 15 هزار تومان میرسد.
این حرف حسن روحانی که از چند جنبه قابل بررسی است دوباره از جنس همان سادهسازی مسائلی است که صرفا کاربرد اثرگذاری بر افکار عمومی و وعدهدادن به آنها را دارد و شاید کمتر کاربردی در میدان واقعیت داشته باشد اگرچه که قطعا تبعاتی هم در پی آن برای کشور هست.
اول نرخ ارز صرفا با کم یا زیاد بودن ارز در دسترس بانک مرکزی تعیین نمیشود و درواقع در اقتصاد پیچیده این روزهای کشور نرخ واقعی ارز از سوی بسیاری از کارشناسان کمی بیشتر از 20 هزار تومان ارزشگذاری میشود و رساندن آن به 15 هزار تومان یا اساسا شدنی نیست یا در کوتاهمدت صرفا با عملیاتهای ایذایی و برای مدتی محدود ممکن است که امکان آن وجود داشته باشد. در غیر این صورت اگر واقعا بخواهیم پول ملی تقویت شده و نرخ ارز پایین بیاید باید اقدامات گستردهتری انجام شود که طبع
ا نه در توان این دولت است و نه در بازه زمانی محدود باقیمانده از آن میگنجد.
تقلیل رفع تحریم به آزادسازی 9.5 میلیارد دلاری در کرهجنوبی
دوم اینگونه سخن گفتن دو نتیجه بسیار مخاطرهانگیز برای کشور دارد. اول اینکه یک انگیزه کاذب در مردم اینجا میکند که درصورت عدمتحقق میتواند باعث افزایش بیاعتمادی عمومی شود. البته این گزینه اصلا بعید نیست و حتی بیم آن میرود که دولت پس از انجام نشدن چنین وعدهای دوباره بگوید که نگذاشتند و اجازه ندادند و کارشکنی کردند و... .
مساله بعدی که ماجرای مهمتری هم هست، ایجاد یک تصور خام و کمارزش در طرف مقابل یعنی دولت جدید آمریکا مبنیبر این است که ایران از فرآیند بازگشت آمریکا به توافق هستهای صرفا توقعی در حد آزادشدن پولها در کرهجنوبی دارد و به چنین امتیازی قناعت خواهد کرد. درواقع باید گفت این مساله تقلیل برداشته شدن همه تحریمها اعم از برجامی و غیربرجامی (تحریمهای پس از سال 2017 است) به آزاد شدن 9.5 میلیارد دلار کرهجنوبی است و نهتنها کشور را از فرصت رفع تحریمها محروم میسازد که حتی فرصت استفاده از ظرفیتهایی چون مکانیسم ماشه برای آمریکای بازگشته به برجام را هم ایجاد خواهد کرد.
با توجه به همین توصیفات امر مسلم این است که فرآیند حلوفصل دعاوی میان ایران و کره مستقل از هرگونه مذاکرات مربوط به برجام و تعهدات آمریکا باشد و به هیچ عنوان به شکل یک امتیاز ارائهشده ازسوی کاخسفید به ایران تلقی نشود.
سوم صرفنظر از چالشهای ذکرشده در بالا، اینگونه سخن گفتنهای حسن روحانی یک معضل دیگر را نیز برای کشور ایجاد میکند. این حرفها درواقع بهصورت غیرمستقیم تاییدکننده اظهارات منتقدانی است که میگویند دولت تعمدا نرخ دلار را بالا نگه داشته تا با آغاز دوره جدید ریاستجمهوری آمریکا و انجام مذاکرات برجامی، ناگهان این نرخ را کاهش دهد و آن را ثمره مذاکره و رابطه با آمریکا در افکار عمومی جا بیندازد. برای مثال چند روز پیش قاضیزادههاشمی، نایبرئیس مجلس گفته بود: «من شنیدهام با اینکه منابع ارزی داریم، این منابع حفظ شده برای روی کار آمدن بایدن که با تزریق منابع ارزی مقداری قیمت ارز تا 10، 11 تومان کاهش یابد. دولت میخواهد با کنترل قیمت در پنج شش ماه، فضای سیاسی کشور را برای کارهای بعدی مثل انتخابات سال بعد و تلاش برای مذاکره مجدد آماده کند.» این توضیحات که البته بهنظر ما فاقد دقت لازم و صحت در میدان واقعیت است، از آنجایی که سه چهار روز قبل از حرفهای حسن روحانی ذکر شده بود، احتمالا در افکار عمومی جلوه کرده و دوباره این ظن و گمان را ایجاد خواهد کرد که نکند دولت تعمدی در بالا نگهداشتن قیمت ارز دارد.
گزارش #روزنامه_فرهیختگان
۹۹/۱۰/۲۶
قابل مشاهده در:
http://farhikhtegandaily.com/page/192278/
★★★ سخنان رابرت بایر مامور سیا درباره ایران :
ما نیرو وپایگاه لازم را برای جنگ با ایران نداریمـ.، راهی برای محافظت ازدوستانمان درمنطقه دربرابرموشکهای ایران نداریم ، هر حمله علیه ایران باعث میشودایران موشکهایش را بیرون آورده ظرف چنددقیقه صادرات نفت رااز خلیج فارس وتنگه ی هرمز متوقف کند. جنگ امریکا با ایران هرچند صدمات زیادی به ایران وارد میکندولی پیروزی نهایی با ایران است.* آمریکا در امور سیاسی بی ثبات است. درآمریکا هر ۴ سال یکبار سیاستهایش تغییر میکندولی درایران رهبری وجود داردکه همیشه سیاست یکدست و یکسانی دارد و بهمین دلیل کشورها اعتماد بیشتری به ایران دارند.
★ درباره ی اپوزیسیون (مخالفین) : اپوزیسیون خارج نشین ،بسیار از ایران دورند وارتباطشان با ایران قطع وحداقلی است .آنها (منافقین که از صهیونیستهاوآمریکاییها حمایت مالی میشوند و خانواده ی شاه ازپولهای زیادی که شاه برایشان گڌاشت ) در رفاه هستند و نقشی حباب گونه دارند . افرادی مثل زم و مسیح علینڙاد و...هم عددی نیستند وبعد ازمدتی حڌف خواهندشد. * درواقع اپوزیسین (مخالفین) اصلی القاعده وداعشیها هستندکه میتوانندبرای ایران مشکل ایجادکنند.البته مشکل برای سقوط نه ، بلکه برای نا امنی . اما انها هم شرکای خوبی نیستند زیرا القاعده وداعشیها درنهایت باعث تقویت ایران میشوند ومردم ایران هم دربرابرآنها با حکومت ایران متحدهستند. * من مدتی مسؤل اپوزیسیون ایران بودم درکل در آنجا چیزی وجود ندارد. مهره های اپوزیسیون افرادی صعیف اند. ★ تنش زدایی ایران : اگر ایران تنش زدایی کندوقبول نمایدکه آڙانس هسته ای ازهمه ی امکانات هسته ای وموشکی ایران بازرسیهای گسترده انجام دهد و از حزب الله و سوریه وعراق فاصله بگیرد برای آمریکا مطلوب است ، که دراینصورت درواقع ایران تسلیم شده خواهدبود وحکومت ایران نا امن میشود. لڌا به صلاح ایران است که مقاومت کند زیرا هزینه ی مقاومت از هزینه ی تسلیم شدن کمتراست. زیرا ایران دربرابرسازش وتسلیم شدن دربرابرآمریکا نابود میشود ولی درمقاومت پیروزی وترقی وپیشرفت وجود دارد ، کما اینکه پیروزی وپیشرفتهای زیادی بدست آورده است. چنانچه ایران درمقابل آمریکا تسلیم شود ، هرچه دارد ازایران میگیرند. پروڙه های نانو ودانش بنیان و تمامی صنایع مربوط به ساخت تانک ونفربرو هلیکوپتر وهواپیماهای جنگی و ناوها وزیردریاییهای ایران را به آمریکا منتقل میکنند وهمچنین صنایع مربوط به هسته ای وهوافضا وپرتاب ماهواره همه راجمع میکنند وبه امریکا انتقال میدهند. زیرا ایران نباید تولیدکننده باشد ونباید مستقل شود.و ایران هرچه نیازداشته باشد باید ازامریکا خریداری کندتاصنایع وکارخانجات آمریکا رونق بگیرد.* موضوع اخری اینست که چند کشوردرخاورمیانه باید کوچک وتقسیم شوند. سوریه باید به سه کشور ، عراق به سه کشور، عربستان به چهار کشور و ایران هم باید ۵ تا ۹ کشورتقسیم شود تا ایرانی دیگر درنقشه ی جهان نباشد.زیراتا موقعی که کشوری به وسعت ونام ایران باشد بدلیل اینکه مردمانش طبق تعالیم اسلام زیربار ستم واستعمارنمیروندبایستی کوچک وتقسیم شوندتا توانی برای مقابله و استقلال خواهی نداشته باشند وبرای همیشه تحت استعمارآمریکا باقی بمانند.
پایان سخنان رابرت بایر مامور سازمان سیا .
🇮🇷( صعود )🇮🇷
کانال رسمی حجت السلام والمسلمین دکتر سید محمود نبویان
لینک دعوت پیام رسان ایرانی ایتا
https://eitaa.com/nabavian
هنگامی که از فیدل کاسترو رئیس جمهوری کوبا درباره برنده انتخابات ریاست جمهوری سال 1960 آمریکا سئوال کردند و از او پرسیدند کدام یک از نامزدها یعنی نیکسون یا کندی را ترجیح میدهد؟
کاسترو جواب داد: مقایسه بین دو لنگه کفش که یک شخص به پا دارد غیر ممکن است
آمریکا را یک حزب اداره می کند که آن حزب صهیونیست است و دو بال دارد
بال جمهوریخواه که جناح افراطی صهیونیست نماینده آن است و جناح دموکرات که قدرت نرم صهیونیست ها نماینده آن است
هیچ تفاوتی بین اهداف و راهبردها وجود ندارد اما امکانات و ابزار آنها اندکی تفاوت دارد تا برای هر رئیس جمهوری نوعی فضای خصوصی و فضای تحرک به وجود آورد.
*یعنی فیدل کاسترو ۶۰ سال پیش ، اینو فهمیده بود*
*اما بعضیا ۴۰ سال بعد انقلاب باوجود دیدن دشمنی علنی آمریکا با ملت ما هنوز اینو نفهمیدن* !!!
*امان از جهالت!!!!!*
🇮🇷( صعود )🇮🇷
کانال رسمی حجت السلام والمسلمین دکتر سید محمود نبویان
لینک پیام رسان ایرانی ایتا
https://eitaa.com/nabavian
🔴سخنان حسن روحانی علیه حزب دموکرات آمریکا
🔻به مناسبت تحلیف رئیسجمهور دموکرات آمریکا، جو بایدن
🔹«برای ما کاملا روشن است که چرا #دموکراتها نسبت به #ملت_ایران عصبانی هستند. چون حزب دموکرات، حزبی است که از مردم ایران و انقلاب اسلامی ایران سیلی خورده است. حزب دموکرات، همان حزبی است که علیرغم همه تلاش مذبوحانه خود، رژیم مزدور آمریکا یعنی رژیم شاهنشاهی را در این کشور از دست داد. حزب دموکرات، همان حزبی است که پس از #فرار_شاه در پی حاکم ساختن یک دولت دستنشانده در ایران بود، ولی ملت ایران دست رد به سینه آنها زد.
🔸حزب دموکرات همان حزبی است که #لانه_جاسوسی در دوران حاکمیت آنها تسخیر شد و اسناد رسوایی آمریکا از این لانه منتشر و به گوش جهانیان رسید.
🔹انقلاب اسلامی آن چنان به آنها سیلی زد که به مدت 12سال نتوانستند به قدرت بازگردند. اینبار نیز، با تلاش #صهیونیستها و پول و امکانات آنها به حکومت رسیدند. آنها در برابر انقلاب اسلامی ایران بارها #تحقیر شدهاند و قدرت و عظمت اسلام را به خوبی درک کردهاند. بنابراین در فکر انتقامجویی هستند.»(حسن روحانی،1374.2.19 سخنرانی در جمع دانشجویان بسیجی در مجلس شورای اسلامی، انقلاب اسلامی ریشهها و چالشها، ص354)
◀️پینوشت:
سخنان فوق و تطبیق آن با حسن روحانیِ امروز نیازی به شرح و بسط ندارد. در هر صورت باید از جناب پرزیدنت پرسید آیا #جو_بایدن ، که امروز قبله آمال لیبرالهای سازشطلب شده، دموکرات نیست یا دموکراتها تغییر ماهیت دادهاند و با توبه نصوح به راه اسلام و انسانیت و تعهد به مبانی اخلاقی رو آوردهاند؟!
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
وزارت خارجه آلمان ضمن اذعان به ناکارآمد بودن سازوکار مالی اروپا برای تعامل تجاری با ایران، اعلام کرد ناکارآمدی «اینستکس» تقصیر ایران است!
زیر و رو کشی اروپا
گروه سیاسی: به فاصله اندکی پس از ادعاهای خلاف عرف دیپلماتیک «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه درباره ادعای حرکت ایران به سمت سلاح هستهای و مذاکره سخت درباره توان موشکی و منطقهای ایران، وزارت خارجه آلمان هم اعلام کرد سازوکار مالی اروپا برای تجارت با ایران موسوم به «اینستکس» -که تنها گام محدودی بوده که تروئیکای اروپا برای برجام بهرغم تعهدات فراوان خود انجام داده است- تا حد زیادی بیاثر بوده است.
به گزارش «وطن امروز»، وزارت خارجه آلمان در پاسخ به سوال یک عضو پارلمان فدرال آلمان و عضو حزب سبز این کشور درباره اینستکس، ضمن اذعان به ناکارآمد بودن سازوکار مالی اروپا برای تعامل تجاری با ایران اعلام کرد از ۲ سال پیش که این سازوکار ایجاد شده تاکنون، تنها یک تراکنش مالی برای صادرات تجهیزات درمانی از طریق این سازوکار انجام شده است.
با این حال و پس از اعتراف معنادار آلمان مبنی بر ناکارآمدی سازوکار اینستکس، «آنتی لیندرتسه» از مقامات وزارت خارجه آلمان در پاسخ به سوال نماینده پارلمان این کشور، ایران را مسؤول ناکارآمدی سازوکار اینستکس معرفی کرد. وی در این زمینه گفت: «شرکتهای اروپایی متعددی تمایل خود را برای تجارت از طریق اینستکس ابراز کردند و مذاکراتی را نیز با این شرکت انجام دادند. تکمیل و موفقیت یک تراکنش وابسته به عوامل زیاد و اغلب بسیار پیچیدهای است و بویژه (وابسته) به همکاری طرف ایرانی است که تاکنون با هر گونه تراکنش بیشتر موافقت نکرده است».
این ادعای آلمانیها البته با واکنش بانک مرکزی ایران روبهرو شد. صفحه توئیتر روابط عمومی بانک مرکزی در واکنش به ادعای آلمانها که ایران را مقصر ناکارآمدی اینستکس اعلام کردند، نوشت: «کانال اینستکس برای نجات برجام طراحی شد اما کار نکرد چون کشورهای اروپایی شجاعت کافی برای اعمال قدرت اقتصادی ملی و مستقل خویش را نداشتند». در ادامه واکنش بانک مرکزی آمده است: «همچنین آنان هیچ راهی برای تامین مالی اینستکس نیافتند. مشخص است که ایران تنها برای حفظ کانال اروپایی و واردات کالاهایی که قادر است از کانالهای دیگر تامین کند، حاضر به جابهجایی منابع مالی خود نیست».
اینستکس - ابزار حمایت از مبادلات تجاری- پس از خروج دولت آمریکا از برجام قرار بود روابط تجاری ایران و اروپا را فارغ از تحریمهای آمریکا شکل دهد. سازوکار اینستکس که ابتدا SPV نام داشت، ژانویه سال 2019 میلادی حدود یک سال پس از خروج آمریکا از توافق هستهای رونمایی شد. با این وجود مارس 2020 یعنی بعد از 14 ماه از ایجاد شدن، این سامانه توانست نخستین و تنها تراکنش خود را با ایران درباره تجهیزات درمانی انجام دهد، چرا که آمریکا شرکتهای اروپایی را تهدید و اعلام کرده بود شرکتهایی که از این طریق تحریمهای آمریکا علیه ایران را نقض میکنند در معرض قطع دسترسی به نظام بانکی آمریکا قرار خواهند گرفت، به همین خاطر شرکتهای اروپایی به دلیل نگرانی از تحریمهای آمریکا رغبتی برای کار با این سازوکار نشان ندادند. در آن مقطع رادیو فرانسه پس از ثبت این شرکت گزارش داد: بعید به نظر میرسد اینستکس در مبادلات تجاری ایران و اروپا تأثیر چشمگیری داشته باشد. در آغاز گفته میشد «سازوکار ویژه» برای صادرات نفت به کار خواهد آمد اما با توجه به اینکه اروپاییان دیگر تقریبا هیچ نفتی از ایران نمیخرند، گشایش این کانال جدید بیشتر به درد شرکتهای کوچک خواهد خورد.
با این وجود تیم سیاست خارجی دولت ابتدا با خوشبینی به راهاندازی اینستکس مینگریست و در چنین فضایی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در نخستین اظهارنظر رسمی خود پس از اعلام عملیاتی شدن سازوکار مالی اینستکس در ادعایی عجیب این کانال مالی را دارای اهمیتی استراتژیک خواند. محمدجواد ظریف تیرماه 98 در مراسم روز صنعت و معدن گفت: «اینستکس اگرچه پاسخی به تعهدات اروپاییها و خواست ایران نیست اما یک ارزش استراتژیک و راهبردی دارد و آن این است که نزدیکترین متحدان آمریکا در روابط اقتصادی خود در حال فاصله گرفتن از آمریکا هستند!» عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه هم درباره اینستکس اظهار داشت: نظام پرداخت مالی ایران با اروپا اگر چه نخست برای کالاهای غیرتحریم شده مورد استفاده قرار خواهد گرفت اما در نهایت موارد تحریمشده را نیز پوشش خواهد داد و درواقع هدف از ایجاد این زیرساخت نیز مبادلات کالاهای تحریمشده است. اما زمان زیادی نگذشت تا چشم دولتمردان به واقعیت این سازوکار باز شود. بیژن زنگنه، وزیر نفت در اظهارنظری به پاسخگو نبودن اینستکس اذعان کرد. وی در این زمینه اذعان کرد: اگر اینستکس را به عنوان یک عملیات در نظر بگیرند، بدون واریز مطمئن پول به آن یا با واریز 3 یا 4 میلیون دلار یا یورو، این سا
زوکار پاسخگو نیست؛ باید پول نفت به آن واریز شود. در نهایت هم حسن روحانی 12 تیرماه 98 در جلسه هیات دولت تصریح کرد: امروز اینستکس تنها سازوکاری بدون پول است و اینستکس توخالی به هیچ دردی نمیخورد. ۳ کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان که از مشارکتکنندگان در برجام محسوب میشوند پس از انتخابات سوم نوامبر آمریکا و پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات، رویکرد خود را در مواجهه با برنامه هستهای ایران و برجام تغییر دادهاند و بهرغم عمل نکردن به هیچ کدام از تعهدات خود در توافق هستهای سال 94، روزی نیست که زیادهخواهی جدیدی از کشورمان طلب نکنند. البته در این میان بیعملی دستگاه سیاست خارجی و رویکرد مداراگونه دولت دوازدهم با این ۳ کشور، در اتخاذ این رویکرد از سوی تروئیکای اروپا بیتاثیر نبوده است اما مصوبه هستهای مجلس شورای اسلامی - اقدام راهبردی برای لغو تحریمها و صیانت از منافع ملت ایران- تا حد زیادی توانست تعهدات و تکالیف را در برجام متوازن کند و پاسخ درخوری به بدعهدی اروپاییها دهد. در مقدمه طرح مجلس آمده است: پس از گذشت 2 سال و نیم از خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اروپایی به صدور بیانیه سیاسی اکتفا کرده و فقدان اراده و توان اروپا برای اجرای تعهدات بویژه در زمینه تضمین صادرات نفت و تسهیل مبادلات بانکی، همراهی عملی دولتها، شرکتها و بانکهای اروپایی با تحریمهای آمریکا و ایجاد عدم توازن در پایبندی ایران و دیگر اعضای باقیمانده در برجام به تعهدات، آشکار شده است.///.
🇮🇷( صعود )🇮🇷
کانال رسمی حجت السلام والمسلمین دکتر سید محمود نبویان
لینک پیوستن با کانال ایتا
https://eitaa.com/nabavian