ها به یكباره شكسته میشود و این تصور بازار را با ركود مواجه كرده.» 14 اردیبهشت 1395 محمدباقر نوبخت به عنوان سخنگوی دولت آب پاکی را روی دست همه ریخت. او «لغو تمامی تحریمها» را توقعی نادرست از برجام بهشمار آورد و گفت: «باید از برجام به اندازه برجام توقع داشته باشیم.»
اما این پایان کار نبود. دولتمردان در مرحله بعد با مسکوت گذاشتن اهداف اقتصادی مذاکرات منتهی به برجام، شروع به دستاوردتراشی غیراقتصادی برای آن کردند. آقای روحانی در اولین مراسم گرامیداشت سالگرد برجام طی اظهاراتی عجیب مدعی شد مذاکرات هستهای در دولت او مانع حمله نظامی به ایران شد. رئیسجمهور که پس از آن ترجیح داد دیگر مراسم رسمی گرامیداشت برای سالگرد برجام برگزار نکند در سخنرانیهای مختلف مواردی همچون «رسوایی آمریکا با برجام» و «شکاف میان اروپا و آمریکا با برجام» را هم از دستاوردهای برجام لقب داد. اهدافی که پیشتر هرگز برای مذاکرات هستهای اعلام نشده بودند اما حالا دولتمردان ظاهرا از اهداف جدید خود رونمایی میکردند. دستاوردسازیهای واهی برای برجام آنقدر جلو رفت که دوم خرداد 1397 به سخنرانی رئیسجمهور در محضر رهبر انقلاب هم رسید تا حسن روحانی با این تذکر مقام معظم رهبری مواجه شود: «[اگر] به چیزهای کماهمّیّت دلمان را خوش کردیم [ضرر میکنیم]. همینطور که آقای رئیسجمهور گفتند واقعاً آمریکاییها در این قضیّه از لحاظ اخلاقی، از لحاظ حقوقی، از لحاظ آبروی سیاسی در دنیا شکست خوردند؛ خُب بله، آمریکا بیآبرو شد؛ این یک واقعیّتی است و در این تردیدی نیست امّا من میخواهم این را مطرح کنم که آیا ما مذاکره را شروع کردیم برای اینکه آمریکا بیآبرو بشود؟ هدف مذاکره ما این بود؟ ما مذاکره را شروع کردیم برای اینکه تحریمها برداشته بشود -و شما ملاحظه میکنید که بسیاری از تحریمها برداشته نشده... یا گفته میشود مثلاً بین اروپا و آمریکا شکاف به وجود آمد؛ خب بله، ممکن است یک شکاف ظاهریِ کماهمّیّتی هم بینشان [به وجود آمده]، لکن ما برای این مذاکره نکردیم. ما مگر مذاکره کردیم که بین آمریکا و اروپا شکراب به وجود بیاید؟ ما مذاکره کردیم که تحریم برطرف بشود؛ شروع مذاکره برای این بود، ادامه مذاکره برای این بود؛ و این باید تأمین بشود؛ اگر این تأمین نشد، بقیّه چیزهایی که حاصل شده، ارزش زیادی را نخواهد داشت.»
اما عجیبتر از دستاوردسازیهای بیارزش برای برجام زمانی بود که دولتمردان با عبور از مرحله مسکوت گذاشتن اهداف اقتصادی مذاکرات وارد مرحله انکار هدف اقتصادی مذاکرات و رفع تحریمها در برجام شدند. محمد جواد ظریف 9 شهریور 1395 به روزنامه ایران گفت: «هدف عمده مذاکرات، برداشتن تحریمها نبود.» او 4 دی 1397 نیز به روزنامه خراسان گفت: «اینکه کسی بگوید هدف برجام اقتصادی بود با واقعیات و خطوط قرمزی که برای ما ترسیم شده بود، نمیسازد.» این اظهارات تنها در صورتی از وزیر خارجه ایران قابل قبول است که بپذیریم محمدجواد ظریف از سیاره دیگری به کره زمین آمده و ناگهان وزیر خارجه ایران شده است. آقای ظریف با این سخنان نشان میداد ظاهرا حتی یک بار هم نامه رهبر انقلاب درباره الزامات اجرای برجام در 29 مهر 1394 و شروط مندرج در آن را نخوانده است. چرا که ایشان به صراحت در آن نامه نوشته بودند: «پذیرش مذاکرات از سوی ایران اساساً با هدف لغو تحریمهای ظالمانه اقتصادی و مالی صورت گرفته است.»
فِرِد مککارتی -کارتونیست آمریکایی و خالق داستانهای مصور «برادر جونیپر»- تصویرسازی معروفی دارد که در آن ناتوانی یک کودک در تیراندازی را به تصویر میکشد. او که تمام تیرهایش به خطا رفته بهجاي آنكه نشانهگيرياش را اصلاح كند هدف را مطابق با تيرهاي به خطا رفته تغيير ميداد. اين تصویرسازی روایت كاري است كه دولتمردان تدبير و اميد طی 6 سال پس از برجام انجام دادهاند. آنها هدفهاي جديدي با مركزيت تيرهاي به خطا رفته ترسيم كرده و سپس خوشحالي ميكنند كه: «به هدف زديم!» اين شادي اما از جنس فريب خود و استهزاء ديگران است. در آخرین نمونه وزارت خارجه طی گزارشی 264 صفحهای با تحریف واقعیات به دستاوردسازی مجعول برای برجام پرداخت و سندی گمراهکننده در تاریخ به یادگار گذاشت. چشم بستن بر واقعیات امروز و روايت متعصبانه و مغرضانه از برجام؛ خيانت به آيندگان است. آنها باید بدانند تجربه تاریخی ما نشان داده است «مذاکره برای رفع تحریم» ناکارآمد است اما وزارت خارجه با بیاعتنائی از انتقال این تجربه به نسل آینده هم دریغ کرد. حالا در ششمین سالگرد برجام دیگر کسی برایمان نمیخواند: «عیدانه فراوان شد تا باد چنین بادا» دو هفته پیش در جریان مذاکرات وین برای احیای برجام خبرنگار بلومبرگ از یکی از دیپلماتهای غربی پرسید آنها ششمین سالگرد برجام را چگونه جشن میگیرند و او پاسخ داد: «با یک دسته علف هرز» اما در ایران حتی با یک مُشت علف هرز هم کسی سالگرد برجام را جشن نم
مذاکرات به بنبست رسیده آمریکا، خواستههای منطقی ایران را نمیپذیرد(خبر ویژه)
«آمریکا در حرف و عمل نشان داده که تعهدات برجامی خود را بهطور کامل انجام نخواهد داد».
این تحلیل را نادر انتظار از چهرههای غربگرا و استاد دانشگاه آلابامای جنوبی به ایلنا گفته است. وی در پاسخ به این سؤال که «دور ششم مذاکرات وین برای احیای برجام به پایان رسیده و زمانی برای دور هفتم در نظر گرفته نشده و واشنگتن هم میگوید تصمیم سخت باید در تهران گرفته شود. ارزیابی شما از این تصمیمات سخت و افق پیشروی برجام چیست؟» گفت: همانگونه که ایران قبل از شروع این دوره از مذاکرات در وین گفته بود، آمریکا اگر مایل است که برجام را دوباره زنده کند باید تعهدات خود را که در سال ۲۰۱۵ امضاء کرده بود، اجرا کند ولی آمریکا چه در حرف و چه در عمل نشان داده که تعهدات برجامی خود را بطور کامل انجام نخواهد داد و فقط مایل به تعلیق برخی از تحریمهای برجامی است.
وی افزود: این به آن معنا است که آنچه دولت بایدن به آن «تصمیم سخت» میگوید، این است که ایران قبول کند برجام جدیدی امضاء کند که شامل محدودیتهای عمدهای در قدرت دفاعی و بازدارندگی و همچنین تغییرات در سیاستهای منطقهای ایران خواهد بود.
انتصار درخصوص اینکه آیا دور هفتم میتواند دور پایانی باشد و به توافق نزدیک هستیم، گفت: در زمان شش دوره مذاکرات اخیر اخبار ضد و نقیضی در مورد اینکه طرفین به توافقات مهمی نزدیک شدهاند در رسانهها منتشر شده بودند ولی اینگونه اخبار بسیار خوشبینانه بوده و نشاندهنده شکاف بین موضع ایران و طرفین غربی برجام نبودند. بنابراین نشانی وجود ندارد که دور هفتم مذاکرات به توافق نهایی منجر شود.
انتصار همچنین در پاسخ به این سؤال که سران چین، فرانسه و آلمان اخیرا در نشستی مشترک خواهان تسریع در روند مذاکرات شدهاند؛ این تعلل و کندی مذاکرات، ناشی از چیست، گفت: یکی از دلایل مهم تعلل و کندی مذاکرات ناشی از این است که ایران میخواهد که آمریکا تعهد بدهد که دوباره زیر اجرای مفاد قرارداد نزند و با روی کار آمدن رئیسجمهور جدیدی در آمریکا همان کاری را نکند که ترامپ با برجام کرده و آن را پاره کرد. این یک خواسته کاملا منطقی و قانونی است، ولی با توجه به ساخت پیچیده توازن قدرت در آمریکا، نه بایدن و نه هیچ رئیسجمهوری آینده نمیتواند چنین تضمینی را بدهد.
وی تصریح کرد: ساختار پیچیده قدرت در آمریکا مانع تعهد به توافق در دوره تمام رؤسای جمهور آمریکا میشود. این اظهارات درست در روزی عنوان شده که آقای روحانی ضمن تحریف واقعیتها برای چندین بار مدعی شد امکان توافق و برداشتن تحریمها فراهم بود اما مجلس (و...) فرصت احیای برجام را از دولت گرفتند.
دولتیکه دستاوردهای آیندهاش از هماکنون مصادره شد!(یادداشت روز)
۱- وضعیت اقتصادی کشور به ما میگوید، امروز دیگر، هیچ تردیدی وجود ندارد، دولت اعتدال و اصلاحات که از عمر آن چیزی حدود یک ماه باقی مانده، بدترین عملکرد اقتصادی را در میان تمام دولتها پس از انقلاب اسلامی داشته، آن هم در حالی که، با شعارهای اقتصادی روی کار آمده است. اثبات این ادعا، اصلا کار سختی نیست. کافی است مثلا یک کالای معمولی را به اختیار خود انتخاب و قیمت آن را نه با 30 سال پیش، حتی نه با یکسال پیش، با چند ماه پیش مقایسه کنید.
۲- زیاد نباید تعجب کرد از اینکه، دولتهایی که عملکرد ضعیفی دارند، در روزهای پایانی، تلاش کنند، از عملکردشان تعریف و تمجید کنند یا اگر قابل تعریف نیست، مقصر تراشی کنند. مثلا بگویند، به دلایلی، نشد و اگر فلان مشکلات پیش نمیآمد، اوضاع بهتر بود. باز اصلا عجیب نیست، چنین دولتی برای اینکه دل مردم را به دست آورد، در ایام پایانی کارش، یک عذرخواهی ساده و خشک و خالی هم کند.
۳- کار اما آنجا «عجیب» و «تعجب آور» میشود که دولتی که توصیفش در بند 1 این یادداشت رفت، در روزهای پایان عمر خود طوری موضع بگیرد که، از دلِ این مواضع، هم لغو شدن تحریمها فهم شود، هم باقی ماندن آنها! هم پیروزی بیرون بیاید هم شکست! هم عالی بودن برجام استنباط شود، هم خسارت بار بودن آن. هم «نگذاشتند کار کنیم» درک شود هم «اگر آنها نبودند، کار پیش نمیرفت» یعنی معجونی از ضد و نقیضها با طعم بزرگترین پیروزیهای تاریخ، از زمان هخامنشیان تاکنون! و در پایان نه تنها یک عذرخواهی ساده نشود بلکه درخواست تعظیم هم بشود! اینجا حقیقتا باید تعجب کرد.
۴- دیروز آقای روحانی در جلسه هیئت دولت، درست مثل سایر صحبتهای خود درچند ماه اخیر درباره اقتصاد، برجام، مذاکرات هستهای، تامین اجتماعی، دیپلماسی و مذاکره، کرونا، سیاست داخلی، سیاست خارجی، نفت و هر آنچه در حیطه اختیارات دولت، به مخیلهتان بگنجد، صحبت کرد. چکیده صحبتهای ایشان (اگر به تناقضات بیاعتنا باشیم) این بود که اوضاع «عالی» است و او کارنامه درخشانی در این 8 سال از خود برجای گذاشته است. از این صحبتها میشد اینطور فهمید که دولت به وعدههایش به خوبی عمل کرده، چرخ اقتصاد و سانتریفیوژها میچرخد، مذاکرات هستهای موفقیت آمیز بوده و تجربه دولت ایشان نشان داده که، میتوان مشکلات بزرگ و لاینحل را هم حل کرد، آمریکا به سختی در مذاکرات هستهای از دولت ایشان شکست خورده، بهترین و بزرگترین کارها در حوزههای مختلف درمانی، تامین اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، دیپلماسی و...در همین دولت شده و ایشان هم تعجب میکند از اینکه چرا کسی از دولت او تشکر نکرده و، تعظیم نمیکند!
۵- ما از اکثر صحبتهای تعجبآور ایشان میگذریم و قضاوت را در این باره به مردم میسپاریم. اینجا فقط 2 سؤال ساده پرسیده و سعی میکنیم پاسخهای آن را بیابیم: الف) دولت در روزهای پایانی چرا این چنین موضع میگیرد؟ و ب) آیا چنین مواضعی برای کشور تبعات منفی ندارد؟
در پاسخ به سؤال اول میتوان گفت، احتمالا دولت میداند، مردم، به دولت بعدی امید بستهاند و با کارنامه درخشانی که آقای رئیسی در قوه قضائیه داشته هر چند به سختی، دیر یا زود سر و سامانی به اوضاع خواهد داد انشاء الله. لذا طوری موضع میگیرد که اگر فردا روزی اوضاع سر و سامانی یافت اینطور فهمیده شود که، مقدمات موفقیت دولت سیزدهم را دولت یازدهم و دوازدهم فراهم کرده و دولت جدید، در حال برداشت محصول و ثمره زحمات دولت قبل است:
«وزیر خارجه تلاش کرد. همه تلاش کردند. امروز یک سفره آمادهای هست. باید این در باز بشود، کنار این سفره مردم قرار بگیرند. سفره آماده است. کار آماده شده. حالا قاعدتا فرصت دولت دوازدهم را از دستش گرفتند ولی خب دولت سیزدهم انشاء الله امیدواریم که بتواند این کار را تکمیل بکند و..».(آقای روحانی، دیروز جلسه هیئت دولت».
در رد این ادعا همین یک جمله کافی است که، آقای رئیسی دولت را با چیزی بین 350 هزار تا 500 هزار میلیارد تومان کسری بودجه تحویل خواهد گرفت.
اما برخی صحبتهای ایشان ممکن است در آینده تبعات منفی برای کشور داشته باشد. اینکه هر هفته سه بار ضمن حمله به مجلس و سایر نهادهای خودمان، تصریح و تاکید کنیم، علت به نتیجه نرسیدن مذاکرات هستهای و لغو نشدن تحریمها، خودمان هستیم نه آمریکای بد عهد، آیا در آینده و در صورت کشیده شدن دعوای ایران و طرف مذاکرهکننده به مجامع قضایی بینالمللی، آنها نمیتوانند با استناد به حرفهای ایشان، حکم به تبرئه غرب بدهند؟
۶- بدون تردید عقلانی است که، در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی، دولتها از تمام ظرفیتهای موجود استفاده کرده و مثلا ظرفیت مجلس را به میدان بیاورند و سعی کنند، امتیاز بیشتری بگیرند یا حداقل امتیاز کمتری بدهند. مثلا در همین مذاکرات هستهای، وقتی بحث گرفتن تضمین از آمریکاییها مطرح شد، برخی در کشور
با گفتن اینکه «مقامات آمریکایی میگویند نمیتوانیم، چون کنگره چنین اجازهای را به دولت بایدن نمیدهد» علنا نشان دادند، طرف آمریکایی خیلی خوب از ظرفیت کنگرهاش برای چانه زنی استفاده میکند تا تضمینی به ایران ندهد. حال، این را بگذارید کنار صحبتهای دیروز رئیسجمهور محترم وقتی به مجلس حمله کرد و عامل شکست دولت را مجلس معرفی کرد. مجلسی که حدود 13 ماه است روی کار آمده!
۷- تا یک ماه آینده قرار است دولتی روی کار بیاید که، «قطعا» وضعیت مناسبی را از دولت فعلی تحویل نخواهد گرفت. دولت سیزدهم شاید، عجیبترین و خاصترین وضعیت را در میان همه دولتهای پیش از خود در جمهوری اسلامی ایران تجربه میکند و از این زاویه چه بسا «مظلومترین دولت» هم باشد. آیا دولتی که به معنای واقعی کلمه در حال تحویل گرفتن «خرابه» است، کارش هنوز شروع نشده، آماج حملات بیامان است، هنوز روی کار نیامده، و دولتش تشکیل نشده، عمل به وعدههایش را میخواهند، وضعیتش، خاص و عجیب نیست؟! دولتی که دستاوردهای احتمالی آیندهاش، از هماکنون مصادره میشود، چطور، مظلوم نیست؟! چنین دولتی هم مظلوم است، هم وضعیتش خاص و عجیب است، هم مخالفان بیملاحظهای دارد اما چون جوان، مومن، انقلابی و پر کار است، و آن کارنامه درخشان را در قوه قضائیه دارد، میتوان امیدوار بود، اوضاع را لااقل بهتر از چیزی که الان هست، خواهد کرد انشاءالله...
🔴 کنایه های سنگین سعید جلیلی به روحانی
🔹 سعید جلیلی: شما که میگویید دیوانهای آمده همه چیز را بهم زده، مگر در سال ۹۶ که گفتید به من رأی دهید تا بقیه تحریمها را هم رفع کنم، همان دیوانه سر کار نبود؟
🔹 سوال بعدی این است که مگر برجام برای ۲ سال نوشته شده بود؟ اگر کشور را برای ۲ سال میخواستید اداره کنید، پس درازمدت چه میشود؟
🔹 گفتن این سخن که برجام ۲ سال خوب بود اما بعداً مشکل پیدا کرد، مثل این است که کسی بخواهد ازدواج کند و همه به او بگویند با این فرد که ویژگیهای منفی دارد ازدواج نکن، و بعد که هشدارهای آنان محقق شد، بگوید ۲ سال اول خیلی زندگی خوبی داشتیم،اما بعداً همه چیز خراب شد. باید به او گفت مگر شما برای ۲ سال ازدواج کرده بودید؟
🔹 آقای روحانی بگوید در همان ۲ سالی که ایشان میگوید برجام خوب بوده، کدام بانک مرکزی کشورهای اروپایی با ما کار کرد؟، آقای روحانی توضیح دهند که کل سرمایه گذاری در آن دو سال چقدر بوده است؟
🔹 کل سرمایهگذاری در کشور در سالهای مدنظر آقای روحانی، بسیار کمتر از سالهای ۹۰ تا ۹۲ بوده که اوج تحریمها را تجربه کردهایم.
🔹 ایام انتخابات گفتم چون مسئول وضع موجود، آقای روحانی است، ایشان بیاید تا بحث کنیم تا جواب خیلی از موضوعات روشن شود.
☑️ منابع کره ای: ایران مطالبات ۴۰ شرکت کرهای را از پولهای بلوکه شده پرداخت کرد
به گزارش «کوریان جونگ دیلی»، بر اساس اعلام منابع دیپلماتیک مدعی شده 40 شرکت صادر کننده کره ای بخش قابل توجهی از مطالبات خود را از محل پولهای بلوکه شده ایران در کره دریافت کردند. بر اساس این گزارش پس از اعمال دور جدیدی از تحریم ها در دوره رئیس جمهوری ترامپ در آمریکا در سال 2018 حدود 90 میلیون دلار از مطالبات شرکت های کره ای از سوی ایران پرداخت نشده بود که در ماه گذشته 70 میلیون دلار از این مطالبات از محل پولهای بلوکه شده در بانک های کره پرداخت شد.
✍ این بدهیها در ماه گذشته میلادی پرداخت نشده
بلکه با دستور تعلیق موقت داراییهایهای بلوکه شده ایران در کره و ژاپن توسط آمریکا، طی دو روز گذشته بدهیها پرداخت شد
این تعلیق موقت تحریم داراییهای ایران بدین صورت بود که ایران حق استفاده از این دارائیها را ندارد و صرفا میتواند بدهی قدیمی خود را به شرکتهای کرهای و ژاپنی بپردازد
یعنی حتی خرید جدید از این کشورها هم ممنوع بوده و انتقال به کشور ثالث نیز ممنوع هست
این در حالیست که کشتی کرهای که توقیف شد، با خیانت دولتمردان آزاد شد و تنها حربهی نقد کردن پولهای بلوکه شدهی ایران در کره از بین رفت
دستور تعلیق موقت تحریم هم به این علت توسط آمریکا صادر شد تا قبل از روی کار آمدن دولت بعدی، بدهی شرکتهای کرهای و ژاپنی پرداخت شود تا مبادا در دولت بعد این بدهیها اهرم فشاری برای آزادی پولهای ایران شود
در واقع خیانتی بود که با مشارکت دولت فعلی اتفاق افتاد!
آن هم با خوش خدمتی کره و ژاپن به آمریکا که یکدفه صادرات محصولاتشان به ایران را متوقف کردند و قیمت این محصولات بویژه لوازم خانگی افزایش چشمگیری پیدا کرد
دارائیهای ایران هم که در این کشورها بلوکه هست!
🔹 در روز عرفه، مخصوصاً دعا براى مؤمنان و دوستان بسیار سفارش شده است. چه آنان که زنده اند و چه کسانى که از دنیا رفته اند.
🔹 از ابراهیم بن هاشم که از بزرگان شیعه است چنین نقل شده که: «عبد اللّه بن جندب» را در سرزمین عرفات دیدم که در روز عرفه، غرق در دعا و راز و نیاز بود. دست هاى خود را به سوى آسمان بلند کرده بود و اشک از چشمانش سرازیر بود، و فراوان گریه مى کرد; در پایان نزد او رفتم و گفتم: وقوف و عبادت هیچ کس را مثل تو ندیدم. گفت به خدا سوگند! فقط براى برادران مؤمن دعا کردم، زیرا از امام موسى کاظم(علیه السلام) شنیدم که فرمود: هر کس براى برادران مؤمن خود دعا کند، از عرش ندا مى رسد که صدهزار برابر آن براى خود تو خواهد بود، و من نخواستم از صد هزار برابر دعاى فرشتگان که یقیناً مستجاب است، دست بردارم! و براى خودم دعا کنم که نمى دانم مستجاب خواهد شد یا خیر!
📗
فریب فضای مجازی را نخوریم. این و نمونه از دروغ صحنه پردازی در این فضا است
رحیم پور ارغدی: روزی از رهبر معظم انقلاب اسلامی پرسیدم ما در زمان حضرت امام نگران بودیم که بعد از نبود امام چه میشود و حالا در زمان شما نگران هستیم که آقا فرمودند: ...
✅مجوز بهشت چیست؟
✍️استاد قرائتی: چگونه قبولی تمام کارها، مشروط به قبولی یک عمل همچون نماز مىشود؟! پلیس راهی را در نظر بگیرید که از رانندهاى گواهینامه رانندگی میخواهد. اگر راننده گواهینامه پزشکی، گذرنامه و اجازه اجتهاد و یا هر مدرک دیگری نشان دهد، پليس نمىپذيرد. تنها اگر گواهینامه رانندگی داشت اجازه عبور و تردد مىدهد. در قیامت نیز شرط رسیدن به مقصد و بهشت، گواهینامه نماز است که اگر نباشد، هیچ عملی مورد قبول نیست
🏴 إنا لله و إنا إلیه راجعون
⚫ باخبر شدیم دکتر محمدحسین فرجنژاد، عضو هیئتمدیرهٔ انجمن مطالعات فضای مجازی حوزهٔ علمیه قم و از اساتید سواد رسانه و جریانشناسی سینما و فعال عرصهٔ صهیونیسمپژوهی به همراه همسر و سه فرزندش، بر اثر سانحهٔ رانندگی به رحمت خدا رفتند. درگذشت این طلبهٔ جهادی را به امام زمان (عج) و رهبر معظم انقلاب و خانوادهٔ مرحومین تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای این درگذشتگان رحمت و خانوادهٔ محترمشان صبر و اجر خواستاریم.
*آمریکا و اسرائیل در اردن چه میکنند؛ عقب نشینی یا سناریوی جدید خاورمیانه؟*
‼️ اردن هاشمی این روزها به تیتر یک اخبار منطقه تبدیل شده است. به اخبار ذیل ملاحظه فرمایید:
🚩پادشاه اردن به عنوان اولین رهبر خاورمیانه به آمریکا سفر و با بایدن دیدار کرد.
🚩عبدالله دوم در سفر به آمریکا با جمعی از فرماندهان نظامی آمریکا از جمله ریچارد کلارک، فرمانده نیروهای عملیات ویژه آمریکا و کنت مکنزی، فرمانده سنتکام دیدار کرد.
🚩آمریکا یک بسته کمک ۶۰۰ میلیون دلاری به اردن که این روزها اقتصاد آن وارد بحران شده تصویب کرد.
🚩 نفتالی بنت (نخست وزیر اسرائیل) در سفری محرمانه به امان پایتخت اردن با عبدالله دوم دیدار کرد.
🚩یائیر لاپید وزیر خارجه اسرائیل با ایمن صفدی وزیرخارجه اردن در امان دیدار کرد.
🚩 آمریکا با تعطیلی ۴ پایگاه بزرگ خود در قطر، آنها را به اردن منتقل کرد.
🚩همه این اخبار ظرف دوهفته اخیر رخ داده و به نظر میرسد همه این تحولات نشان از نقشه جدید آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه با محوریت اردن دارد. همچنین اندیشکده های صهیونیستی و تحلیلگران اسرائیلی این روزها موج ایران هراسی جدیدی به راه انداختهاند که اردن حال نزدیک شدن به ایران است. اما با این تحولات اخیر میتوان حدس زد که داستان چیز دیگری است
☢ آمریکا بطور ناگهانی و بدون اعلان قبلی اقدام به خارج کردن ۴ پایگاه شامل ۲۷ انبار بزرگ تسلیحات و تجهیزات خود از قطر به اردن کرد. تحلیلگران امنیتی معتقدند آمریکا به منظور خارج کردن پایگاه های خود از تیررس موشکهای ایران، در حال جابجایی آنهاست تا بتواند با ایران بهتر مقابله کند اما تحرکات اخیر ارتش آمریکا در منطقه، مانند خروج از افغانستان، خارج کردن ۸ سامانه ضدموشکی از کویت، عربستان و عراق، مؤید یک سناریوی جدید برای خاورمیانه است. سناریویی که برای عراق، سوریه و در نهایت ایران طراحی شده است.
☑️آمریکا از سال ۲۰۱۷ درحال توسعه پایگاه هوایی "موفق السلطی" در شرق اردن و در نزدیکی مرز عراق و سوریه است و بیش از دوسوم بودجه نیروی هوایی آمریکا در سال ۲۰۱۷، خرج توسعه این پایگاه شده تا ضعفهای این پایگاه برای عملیات هوایی ارتش این کشور رفع گردد. این پایگاه در تر.ور سردار شهید ما نیز نقش داشته است. نیروهای آمریکایی همچنین در حال احداث یک پایگاه دیگر در همین منطقه اما در خاک عراق و در استان الانبار هستند.*
☑️ آمریکا یک پایگاه دیگر در منطقه التنف سوریه که در همین مثلث قرار دارد تاسیس کرده است.
حقایقی درباره مذاکرات وین وسخنان روحانی
۳۰ تیر ۱۴۰۰
۱- سخنان رییس جمهور و مقام های دولت درباره علت به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته ای فتح باب مهمی است و باید از آن بابت ایجاد فرصت سخن گفتن درباره موضوعی که تریبون آن تا امروز یک طرفه دست دوستان جو بایدن در ایران بوده، استقبال کرد. حقیقت بسیار متفاوت از روایت روحانی است.
۲- البته هدف پاسخ به روحانی نیست. جای تعجب است اگر او هنوز درنیافته باشد به عنوان یکی از نامحبوب ترین سیاستمداران همه ادوار تاریخ ایران، میان مردم، گوشی برای شنیدن حرف هایش وجود ندارد و ملت به خوبی می فهمند دنبال بهانه ای برای توجیه فاجعه ای است که آفریده، نه بیان حقیقت.
۳-ایده قانون مجلس زمانی شکل گرفت که پس از شهادت سردار سلیمانی، ضربات پی در پی اطلاعاتی و خرابکارانه به ایران وارد شده و تقریبا همه بی پاسخ مانده بود. همه می فهمدیدند که توازن به هم خورده و بازدارندگی امنیتی در حال از دست رفتن است. شهادت شهید فخری زاده حجت را تمام کرد.
۴- این یک حقیقت بسیار مهم است که روحانی در هیچ مقطعی اعتقاد نداشت که به هیچ کدام از این حملات باید پاسخ داده شود. استدلال اصلی او و تیمش این بود که این حملات دام هایی برای کشاندن ایران به ‘جنگ’ است. در واقع، می گفتند از ترس مرگ باید خودکشی کرد!
۵-قانون مجلس متقابلا بر این ایده راهبردی مبتنی بود که خطر جنگ، یک توهم است، هیچ ضربه ای نباید بی جواب بماند، مذاکره تولید اهرم فشار نیاز دارد و مذاکره با دست خالی، این بار به همان ‘تقریبا هیچ’ قبلی هم نخواهد رسید.
۶- مجلس البته یک جانبه اقدام نکرد. رایزنی ها و مباحثات بسیار مفصلی در عالی ترین سطوح انجام شد و نهایتا شورای عالی امنیت ملی در مصوبه شماره ۷۳۳ که روحانی خود آن را ابلاغ کرده، به مجلس مجوز اقدام داد. بعدها دبیرخانه شورا وجود این هماهنگی را صراحتا تایید کرد.
۷- دولت البته به شدت می ترسید. اگر روحانی صادق است من پیشنهاد می کنم اجازه انتشار متن مباحثات آن جلسه ای از هیئت دولت را بدهد که در آن وزیر وی به صراحت هشدار داده بود اگر غنی سازی ۲۰ درصد آغاز شود، امریکا به ایران اولتیماتوم می دهد و سپس حمله خواهد کرد!
۸- با روی کار آمدن دولت بایدن، دولت مذاکراتی بسیار با عجله و هماهنگ نشده را آغاز کرد. از همان آغاز هیچ کس مخالف توافق نبود. اختلاف میان دو گروه بود که یکی به دنبال توافق به هر قیمت، با علم به نداشتن انتفاع اقتصادی و گروه دیگر در پی توافق با تضمین انتفاع اقتصادی بود.
۹- مذاکرات وین بد آغاز شد و بسیار بدتر پیش رفت. هدف این مذاکرات از همان آغاز چیزی غیر از تضمین نفع اقتصادی برای کشور بود. روحانی اگر به دنبال مقصر می گردد بهتر است به یاد بیاورد در حالی که تیمش در وین در حال مذاکره بود او در تهران خبر از اتمام مذاکرات می داد یا در حالی که تیمش عقیده داشت لغو تحریم ها کافی نیست، او می گفت ۷۰ درصد تحریم ها برداشته شده! اینگونه بود که او اساسا تیم خود را در وین بی اعتبار کرد و امکان چانه زنی را از آنها گرفت.
۱۰- خطای دیگر این بود که تیم ایرانی در وین به دلیل فشار سنگین روحانی هدف خود را بازگشت به برجام ۲۰۱۵ بدون تضمین نفع اقتصادی قرار داد. روحانی هرگز اجازه نداد در وین در این باره چانه بزنند که ایران خواهان عادی شدن فروش نفت و روابط بانکی است و تاکید کنند قول و کاغذ امریکا برای آن ارزشی ندارد.
۱۱- علاوه بر این، قانون مجلس ابزار چانه زنی بسیار نیرومندی ساخت که با هزینه تقریبا صفر، برای تیم ایرانی دست برتر مذاکراتی ایجاد کرد. نه تنها برخلاف پیش بینی آقایان به ایران حمله نشد، بلکه امریکا و کشورهای اروپایی از صدور یک قطعنامه در شورای حکام هم عاجز ماندند. ضمن اینکه این قانون نیاز امریکا به توافق را به شدت تقویت کرد.
۱۲- اگر روحانی صادق است پیشنهاد می کنم اجازه انتشار متن مذاکرات پس از آغاز غنی سازی ۶۰ درصد و یا متن جلسه معاونین وزرای ۱+۴ را بدهد تا همگان ببینند که تیم ایرانی که در رسانه به مجلس بد و بیراه می گفت، درون مذاکرات هیچ دارایی جز قانون مجلس نداشت.
۱۳- طرف غربی پس از دیدن جدیت ایران در اجرای قانون رفتار مذاکراتی خود را تغییر داد و آشکارا نشانه هایی ظاهر شد که غرب از بیم پیشرفت های بزرگ تر در برنامه هسته ای و با علم به ناتوانی خود از پاسخ، فقط درصدد متوقف کردن گام های بعدی قانون در ایران است. روحانی اما قدر این فرصت را ندانست.
۱۴-در حالی که بایدن به شدت نیازمند بازگشت به ۱+۵ بود -وهست- و اجرای قانون هم نشان داد دست آن به شدت خالی است، بهترین زمان بود که برجام از وضعیت تقریبا هیچ خارج شده و امتیازهای اقتصادی واقعی از امریکا گرفته شود. مردم ایران باید بدانند حسن روحانی این فرصت تاریخی را بر باد داد.
۱۵- پالس های پی در پی ضعف و نیاز، که روحانی با هدف توافق قبل از انتخابات علنا به غربی ها می داد درکنار رفتار تیم مذاک
ره کننده اش که عملا درون مذاکرات توافق را راهبرد، و پیشرفت هسته ای را تاکتیک نشان می دادند، امریکا را به این طمع انداخت که بدون برداشتن واقعی تحریم ها، توافق شدنی است!
۱۶- روحانی در وین، مرحله به مرحله کوتاه آمد و از حداقل های یک توافق خوب فاصله گرفت. محاسبه امریکا این بود که وقتی رییس جمهور ایران به ‘هیچ’ راضی است، چرا باید امتیاز واقعی و موثر به آن بدهد؟
۱۷- جالب است که روحانی فراموش کرده پس از خرابکاری در نطنز خود او دستور غنی سازی ۶۰درصد را صادر کرد گرچه وضعیت دیگر به گونه ای نبود که امریکا به تیم او امتیاز راهبردی بدهد. آنها با کوتاه آمدن های پی در پی و اعلام علنی بی اعتقادی به پیشرفتهای فنی، پیشاپیش خودرا بی اعتبار کرده بودند.
۱۸- این را هم بگویم که در اسفند ۹۹ روحانی و تیمش ناگهان به سخنگویان امریکا در داخل تبدیل شدند. پشت سر هم طرح هایی از جانب وزیر خارجه ارائه می شد که هیچ تفاوتی با آنچه امریکا می خواست نداشت. سوال این بود که چرا وزیر خارجه دائما طرح هایی می دهد که هیچ نسبتی با سیاست های نظام ندارد؟
۱۹-حدود یک ماه قبل روحانی اعلام کرد مذاکرات به مرحله جمع بندی و تصمیم رسیده. اما در واقع نه مذاکرات جمع بندی شده بود و نه چیزی برای تصمیم وجود داشت. او می خواست یک مذاکرات نیمه کاره را تبدیل به توافق کند و این یعنی در همه مسائل باقی مانده ایران باید حرف امریکا را دربست می پذیرفت.
۲۰- هنوز در مذاکرات؟ بسیاری مسائل باقی مانده و لذا حرف از اتمام مذاکرات بی معناست. در موضوع تحریم ها، نه تنها امریکا تضمینی برای حداقل انتفاع اقتصادی ایران نداده بلکه حتی زیر بار لغو همه تحریم های دوره ترامپ از جمله کاتسا که مادر تحریم هاست هم نرفته است.
۲۱- درباره تضمین عدم خروج مجدد، امریکا حاضر به واگذاری هیچ تضمین معتبر یا حتی نوشتن یک جمله با ارزش در متن توافق نیست.
۲۲- درباره تحریم های تسلیحاتی که مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ اکنون لغو شده، امریکا اصرار دارد آن را ادامه خواهد داد و این یعنی از سال هشتم برجام به بعد هم قصد ندارد زیر بار بقیه تعهدات خود برود.
۲۳- درباره تبدیل ارزهای غیردلاری ایران به یورو، امریکا زیر بار هیچ فرمولی نرفته و این یعنی توافق احیا می شود بی آنکه ایران به هیچ یک از دارایی های خود -حاصل از فروش نفت یا غیر آن- دسترسی داشته باشد.
۲۴- امریکا هیچ فرمول واقعی برای راستی آزمایی اجرای تعهداتش را هم نپذیرفته و روی یک زمان بندی مضحک اصرار دارد که در نتیجه آن ایران کل برنامه هسته ای خود را تعطیل می کند بی آنکه کمترین تضمینی در اختیار داشته باشد که امریکا واقعا و عملا تحریم ها را برخواهد داشت.
۲۵- همه اینها و بسیاری مطالب دیگر را که اینجا مجال بحث از آنها نیست هیئتی متشکل از نمایندگان مجلس، دولت و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بررسی و جمع بندی کرده است. روحانی اگر با مردم صادق است کافیست اجازه انتشار جمع بندی ‘هیئت تطبیق’ را که با حضور نمایندگان دولت او انجام شده بدهد.
۲۶-به جز راستی آزمایی، هیچ یک موضوعات باقی مانده در مذاکرات ربطی به قانون مجلس ندارد. جالب است که امریکا هیچ تضمینی هم نداده که تحریم هایی را که ظاهرا روی کاغذ تعلیق شده اند به سرعت به بهانه های دیگر وضع نکند یا با بهانه هایی مانند FATF جلوی انتفاع واقعی اقتصادی ایران را نگیرد.
۲۷- و جالب تر است که همه اینها در حالی است که امریکا راهبرد خود را شفاف کرده و بدون تعهد ایران به مذاکرات هسته ای، موشکی و منطقه ای فراتر از برجام حاضر نیست مذاکرات را نهایی کند. در واقع امریکا شفاف کرده که تحریم ها را برای وادار کردن ایران به مذاکرات بیشتر، گروگان خواهد گرفت.
۲۸- من نمی دانم وقتی روحانی از برداشتن تحریم سخن می گوید مقصودش واقعا چیست. دروغ ارزان شده است. او در پی توافقی بود که تحریم ها نگه می داشت، به تحریم های آینده مشروعیت می داد و برنامه هسته ای را در ازای هیچ نابود می کرد. تازه همین را هم امریکایی ها با او جمع بندی نکردند.
۲۹-علت ناتمام ماندن مذاکرات نه روی کار آمدن دولت جدید است و نه قانون مجلس. علت این است که امریکا از دادن حداقل امتیازهایی که حداقل انتفاع را برای ایران تضمین کند خودداری کرد. علت این رفتار امریکا هم طمعی بود که به ‘توافق آسان’ با روحانی داشت.
۳۰- نه مجلس و نه تا جایی که من می دانم هیچ مقام دیگری مخالف یک توافق خوب نیست و توافق خوب در دسترس است. روحانی می خواست مشکل امریکا برای بازگشت به ۱+۵ را حل کند بی آنکه چیزی گیر ایران بیاید. امریکا باید بداند روحانی دیگر واقعا رفته است.
*🛑 آخرین وضعیت خوزستان*
🔹 خوزستان سیراب شد؛ هیچ نقطهای اکنون بدون آب نیست. با افزایش خروجی سد کرخه، آب به رودخانهها و مزارع و شالیزارهای پاییندست در استان خوزستان رسیده است.
🔹 با پیگیریهای سپاه و بسیج، علاوه بر افزایش خروجی سد کرخه، لولهگذاری خط انتقال آب در دو مسیر و گسیل لشکر تانکرهای آبرسان به ۲۰ درصد مساحت خوزستان که دچار تنش آبی بود، اکنون هیچ نقطهای از استان خوزستان بدون آب نیست.
🔹 در ادامه تلاشها برای حل مشکل بیآبی در خوزستان، ویدئوهای منتشرشده از تالاب هورالعظیم در این استان نشان میدهد آب به بخشهای خشکشده این تالاب نیز رسیدهاست.
🔹 نشست مسئولان استان خوزستان با شیوخ و بزرگان عشایر و طوایف خوزستان بعد از فروکش مسئله آب و برای تدبیر پایدار برگزار شد.
🔹 با رسیدن آب به روستاها و مناطق محروم، از اعتراضات به بیآبی کاسته شده و جو عمومی خوزستان آرام است. همزمان تانکرهای آبفای سپاه در حال اعزام به روستاهای دشتآزادگان هستند.
🔹 گفتنی است چند نفر از کسانی که ضدانقلاب مدعی کشتهشدن آنها در اعتراضات اخیر خوزستان بودند، با انتشار ویدئوهایی ادعاهای ضدانقلاب را تکذیب کردند.
🔹 با جاری شدن آب در مناطق مختلف خوزستان، تصاویر هوایی و ویدئوهای متعدد از روستاها، شالیزارها، گتوند و مناطقی چون هور شادگان و همچنین بخشهایی از شهرستانهای ایذه، سوسنگرد و شوش، موید تسکین کمآبی و خوشحالی مردم، کشاورزان و دامداران است.
🔹 این در حالی است که علیرغم فضاسازیهای ضدانقلاب در فضای مجازی پیرامون خوزستان، گزارشها از پایان اعتراضات در شهرهای مختلف این استان و شکست پروژه دشمنان حکایت میکند.
✳️ اخبار و تصاویر منتشرشده، حاکی از بارش شدید باران در شهرستان پلدختر، حوزه آبریز سد کرخه دارد.
انشای پرغلط(یادداشت روز)
مرغ وزارت خارجه در دولت تدبیر و امید همچنان یک پا دارد. این را آخرین گزارش برجامی آقای ظریف به مجلس شورای اسلامی میگوید. با وجود تذکر رهبر انقلاب مبنی بر ادعاهای خلاف واقع رفع سایه جنگ با مذاکره و برجام و علیرغم تحلیلهای مستند کارشناسان داخلی و خارجی و حتی نقل قولهای صریح دولتمردان آمریکایی درباره بیاعتبار بودن گزینه نظامی در مقابل ایران؛ آقای ظریف در بیستودومین گزارش برجامی خود همچنان بر این ادعای بیاساس پافشاری کرده و رفع تهدید جنگ را به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای برجام به شمار آورده است. وزارت خارجه همچنان با تفسیر به رأی قواعد بینالمللی مدعی فصل هفتمی بودن قطعنامههای گذشته و خارج شدن از ذیل فصل هفت منشور ملل متحد در قطعنامه 2231 شده و ادعای واهی لغو قطعنامههای پیشین شورای امنیت را نیز تکرار کرده است. در حالی که برای اجرای قطعنامه 2231 دستکم 11 بار به بند 41 فصل هفتم منشور ملل متحد ارجاع داده شده است و قطعنامههای پیشین شورای امنیت نیز هرگز با قطعنامه 2231 «لغو» نشد. به این جملات آقای رئیسجمهور در تاریخ 22 مهر 1397 نگاه کنید: «[اگر از برجام خارج میشدیم] همه قطعنامهها علیه ایران سر جای اول خودش برمیگشت.» جمله صریح آقای روحانی نشان میدهد که قطعنامههای گذشته نه «لغو» که تنها برای مدتی متوقف شد.(آن هم روی کاغذ و نه به شکل عملیاتی) در واقع قطعنامههای قبلی با قطعنامه 2231 تغییر کارکرد دادند و در نقش جدید خود تبدیل به اهرم فشاری علیه ایران برای عدم خروج از برجام شدند.
آخرین گزارش برجامی وزارت خارجه دولت تدبیر اما از منظر میزان تناقضات موجود در یک سند رسمی منتشر شده میتواند یک شاهکار تاریخی به حساب آید. گزارشی که صدر و ذیلش در تضاد با یکدیگر قرار دارد و همین متن متناقض، آینه تمامنمایی از سردرگمی سیاست خارجی در دولت تدبیر و امید به عنوان پرادعاترین دولت تاریخ انقلاب است. بگذارید کمی به متن این گزارش نگاه کنیم. وزیر خارجه در 45 صفحه ابتدایی تقریبا تمامی وعدههای نسیه طرفهای غربی را به عنوان آثار و نتایج برجام فهرست کرده است. برای مثال در صفحه هفتم میگوید: «در حوزه مالی و بیمه کلیۀ اموال و وجوه متعلق به دولت ایران، بانک مرکزی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی، که نزد مؤسسات مالی خارجی مسدود شده بود بدون هیچ قید و شرطی به صاحبان اموال و وجوه بازگشت.» اما برای رد این ادعا فقط کافی است
93 صفحه جلوتر رویم تا به نامه وزیر خارجه مورخ 12 شهریور 1395 خطاب به فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی در پیوست پنجم گزارش برسیم. 7 ماه پس از اجرای برجام و در حالی که همچنان اوبامای مؤدب و باهوش(تعبیر آقای روحانی از رئیسجمهور آمریکا) ریاست دولت آمریکا را برعهده داشت و خبری از ترامپ نبود. آقای ظریف مینویسد: «بانک مرکزی ایران به دلیل عدم همکاری آمریکا در تبدیل داراییهایش به ارزهایی غیر از دلار و نیز انتقال آنها، کماکان قادر به «دسترسی آزاد» به منابع مالی خود در خارج از کشور نیست... علاوه براین بانکهای غیرآمریکایی عمدتا به دلیل پیامها و اقدامات بازدارنده اوفک(دفتر کنترل داراییهای خارجی آمریکا) که مقررات رفع تحریمها را به شدت مشروط و پیچیده جلوه میدهد و همزمان تحریمهای باقیمانده را برجسته و تهدیدآمیز معرفی مینماید، از ایجاد یا احیای روابط تجاری و اقتصادی با ایران اکراه دارند.» آقای ظریف در ادامه تأیید میکند که: «بانکها[ی خارجی] در عمل اعتصاب کرده و از تعامل مجدد با ایران خودداری میکنند.»
در قسمت دیگری از گزارش برجامی وزارت خارجه ادعا شده است: «تمامی تحریمهای اقتصادی- مالی و بخشهای بانکی، مالی، نفتی، گازی، پتروشیمی، تجارتی، بیمه و حملونقل که به بهانۀ برنامۀ هستهای وضع شده بودند، در ابتدای اجرای برجام لغو شد.» برای رد این ادعا نیز لازم نیست به شواهد خارج از این متن مراجعه کنیم. فقط کافی است صفحه 49 پیوست گزارش را مطالعه کنیم که به قلم آقای ظریف نگارش شده و مینویسد: «قریب هشت ماه بعد از روز اجرا، مهمترین تعهدات ایالات متحده و برخی از طرفهای اروپایی در رابطه با رفع تحریمها هنوز ایفا نگردیده است. همچنین اقداماتی مغایر با برخی دیگر از تعهدات مشخص آنها و نیز موارد متعددی از طفره رفتن از اجرای تعهدات وجود داشته است.» در این تاریخ نیز همچنان باراک اوباما ریاست جمهوری آمریکا را بر عهده داشت. آقای ظریف در ادامه تصدیق میکند که اوضاع حتی بدتر از روزهای قبل برجام شده: «اتحادیه اروپایی محدودیتهای تبعیضآمیزی برای فروش اقلام با کاربری دو گانه به ایران از طریق اضافه کردن اقلام دیگری به فهرست ضمیمه 2 مقرره 1861 اتحادیه اروپایی وضع کرده و شرط فروش این اقلام به خریداران ایرانی را ارائه یک گواهی بهرهبردار نهایی که به امضاء یک مقام صلاحیتدار ایرانی رسیده باشد، قرار داده است. چنی