recording-20220528-221941.mp3
4M
#مشاوره_مجازی
#سوال_شما: سلام علیکم
جزاکم الله خیرا
در امتداد سوال قبل حیثیت تعلیلیه و تقییدیه که زحمت کشیدید
راه حل مرحوم نائینی ره در باب تعارض و اجتماع امر و نهی که با این دو حیثیت کار می کنند و مرحوم مظفر ره نقل می کنند را هم توضیح دهید
@nabzqalam
recording-20220529-151713.mp3
19.02M
#الموجز_امیری
الموجز فی اصول الفقه
علی امیری
@Ali_Amiri0731
✔️ جلسه بیست و چهارم
📙 المشتق
@doroos_almorsalaat
@nabzqalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اگر برای تان سوال است چرا صهیونیسم با پشتیبانی قدرت های جهانی بعد از این همه سال نتوانسته است مردم مظلوم فلسطین با دست خالی را تسلیم کند به این فیلم نگاه کنید
📌تمام حرف همین است
🔸تقابل تربیت شدگان اسلام با تربیت شدگان لابی های کثیف پول و قدرت استکبار را مشاهده کنید
آنها با یک صف عظیم نیروی نظامی مسلح در کنار خود اینها بدون هیچ ابزاری فقط با فریاد "الله اکبر" چطور رعب و وحشت را عمیقا بر دلهای دنیاپرست شان حاکم کرده و فراری شان می دهند...
✍شیخ علی امیری
@nabzqalam
#سوال #شبهه
#سلام_فرمانده
✅پاسخ:
عهد می بندیم مانند آیت الله العظمی بهجت ره خادم اسلام و اهل بیت علیهم السلام باشیم یعنی مانند ایشان تسلیم اوامر و نواهی شریعت هستیم ان شاء الله
📌تسلیم امر و نهی بودن هم یعنی هر کسی به فتوای مرجع تقلید خود عمل کند.
نه اینکه همه باید مقلد فتوای معظم له باشیم.
بله اگر کسی همچنان مقلد ایشان است باید از این فتوا هم پیروی کند اما در مورد دیگران مساله این گونه نیست ...
@nabzqalam
#سیره_اساتید
🔴 ۱۳ سال !!!
🔶 محمدحسین غروی اصفهانی، مشهور به کمپانی، فقیه اصولی و فیلسوف قرن چهاردهم که در کنار آقاضیاء عراقی و میرزای نایینی، یکی از سه مدرسه اصولی در شرح و بسط مکتب اصولی آخوند خراسانی را ایجاد کرده است. و کتاب نهایة الدرایة از مهمترین آثار او در اصول فقه و در شرح کفایة الاصول آخوند خراسانی است.
📌 مدت سیزده سال در درس مرحوم آخوند ره شرکت کرد تنها #دو_مرتبه در کلاس غایب بود!!
▫️یک بار که به زیارت کاظمین رفته بود به دلیل مانع ای به درس نرسید
▫️یک بار هم باران شدیدی در نجف آمد و سیل جاری شد راه تقریباً بسته بود و گمان کرد که آخوند نمی تواند به درس بیاید
پ.ن: غصه این ۱۳ سال بدون غیبت یک طرف اینکه مرحوم آخوند اون روز از وسط سیل راه پیدا کرده و رفته سر درس یک طرف 😂😂
@nabzqalam
📚#معرفی_کتاب
#فقه_سیاسی
🔸تنبیه الاُمَّة و تَنْزیه المِلَّة
نوشته میرزا محمدحسین نائینی (متوفی ۱۳۵۵ق) مشهورترین رساله درباره مبانی فکری و ابعاد گوناگون حکومت مشروطه، بر اساس نگرش شیعی است.
🔹هدف اصلی کتاب، نفی استبداد و اقامه دلیل بر درستی حکومت مشروطه، بر اساس مکتب تشیع و پاسخ به اشکالات و شبهات مخالفان مشروطه است.
🔸این کتاب مورد تایید مرحوم آخوند خراسانی قرار گرفته است
📍نظر استاد مرتضی مطهری درباره این کتاب : «انصاف این است که تفسیر دقیق، از توحید عملی، اجتماعی و سیاسی اسلام را هیچ کس به خوبی علامه بزرگ و مجتهد سترگ، میرزا محمدحسین نائینی - قدسسره - توأم با استدلالها و استشهادهای متقن، از قرآن و نهجالبلاغه، در کتاب ذیقیمت تنبیهالامه و تنزیهالمله بیان نکرده است
🔹کتاب شامل مقدمه، پنج فصل و خاتمه است. در مقدمه مطالبی درباره حقیقت استبداد و مشروطیت، دولت، قانون اساسی، مجلس شورای ملی، حریت و مساوات آمده است. فصول پنج گانه کتاب عبارتاند از:
پژوهش در بنیان سلطنت مجعوله در دین اسلام ....
بحث درباره اینکه در عصر غیبت چون دسترسی به صاحب مقام عصمت ممکن نیست و نایبان عام امام (فقیهان) نیز از «اقامه وظایفِ» حکومتی به دور ماندهاند، واجب است سلطنت از شکل استبدادی به صورت «تحدید استیلای جَوْری» ارجاع گردد.
کفایت حکومت مشروطه برای محدودساختن حاکمیت.
بررسی شبههها و ایرادهایی درباره تاسیس حکومت مشروطه
و ...
📌به عقیده برخی اساتید بخشی از ساختار جمهوری اسلامی برگرفته از این کتاب است
@nabzqalam
recording-20220603-171749.mp3
7.48M
#مشاوره_مجازی
#سوال_شما: سلام حاج آقا خوب هستید
ببخشید ساختار قیاسی علم اصول از نگاه مرحوم مظفر و مرحوم اصفهانی را توضیح می دهید
✅پاسخ را در صوت بشنوید
@nabzqalam
recording-20220604-132144.mp3
26.47M
#الموجز_امیری
الموجز فی اصول الفقه
علی امیری
@Ali_Amiri0731
✔️ جلسه بیست و پنجم
📙 المشتق
@doroos_almorsalaat
@nabzqalam
🔴 خلق؛ ملکه نفسانی که افعال با سهولت و بدون تامل و درنگ از آن صادر می شوند.
🔹خلق دارای انشعاب های فراوانی است اما نسبت به قوایی که برانگیزنده انسان به سوی فعل می باشد، سه قوه اند:
۱.قوه شهوت
که برانگیزنده انسان است به سوی جذب خیر و جلب امور نافعی که ملایم با طبع اوست.
۲.قوه غضب
که برانگیزنده انسان است به سوی دفع شر و امور مضر.
۳.قوه عقل
که انسان را به خیر و سعادت رهنمون می گردد و از شر و شقاوت باز می دارد.
🔹بنابراین اخلاق به سه دسته کلی تقسیم می شود:
🔺_ خلق های مربوط به قوه شهوت
الف) عفت (پاکدامنی): ملکه عامل مشتهیات و تمایلات نفس در صورتی که ملازم با اعتدال باشد، یعنی آنچه را سزاوار انجام شدن است به نحو شایسته انجام دهد،«عفت» نامیده می شود.
ب) شرَه(حرص بسیار): ملکه و عامل مشتهیات در صورتی که به سمت افراط کشیده شود.
ج)خُمود(خاموشی و بی حرکتی): در صورتی که ملکه عامل در تمایلات نفس به جانب تفریط کشیده شود .
🔺_خلق های مربوط به قوه غضب
الف) شجاعت(دلیری): در صورتی که ملکه مربوط به غضب در حد اعتدال باشد.
ب)تهور(بی باکی): در صورتی که آن ملکه به حد افراط و زیاده روی کشیده شود.
ج) جُبن(ترس): در صورتی که آن ملکه به حد تفریط منحرف گردد
🔺_خلق های مربوط به عقل
الف) حکمت: ملکه حکم کننده در مورد خیر و شر و کارهای سودبخش و زیان بخش در صورتی که با اعتدال ملازم باشد و درباره آن چه شایسته اندیشه است به نحو مناسب بیاندیشد.
ب)جربزه(زیرکی در مکر): آن ملکه در صورتی که به حد افراط منحرف گردد.
ج) غباوت(کندذهنی): آن ملکه در صورتی که به حد تفریط منحرف گردد.
◽️از اجتماع ملاکات سه گانه هیئتی حاصل می گردد که نسبتش به آن ملکات نسبت مزاج و ممتزج است و اثرش آن است که به هر قوه آن چه را سزاوار آن است اعطا می کند، و حق هر قوه را ادا می نماید. و در صورتی که در حد اعتدال باشد «عدالت» نامیده می شود. و در صورتی که به افراط گراید «ظلم» نامیده می شود و اگر به تفریط گراید به آن «انظلام» گویند.(برگرفته از کتاب نهایه الحکمه علامه طباطبایی)
@nabzqalam
#ترجُّح_بلا_مرجح_محال_است
🔹ترجيح بلامرجح اين است كه انسان چيزي را بدون مرجح بر چيز ديگر ترجيح دهد.(تفعیل)
🔸و ترجح بلامرجح اين است كه يكي از دو چيز بخودي خود(بدون دخالت یک عامل خارجی) بر ديگري رجحان يابد.(تفعل)
➖ آخوند ملاصدرا:
"إن کل ممکن ما لم یترجح وجوده بغیره لم یوجد، و ما لم یترجح عدمه کذلک لم ینعدم. فلا بدّ له فی رجحان کل من الطرفین من سبب خارج عن نفسه." (صدر المتألهین، ج1، ص 222)هر ممکنی مادامی که وجودش ترجیح پیدا نکند موجود نمی شود. و همین طور مادامی که عدمش ترجیح پیدا نکند نیز معدوم نمی شود، و ناگزیر برای رجحان پیدا کردن هر یک از دو طرف وجود یا عدم نیاز به عاملی بیرون از خودش دارد.
➖علامه طباطبایی این اصل را این گونه تبیین می کند:
"لا ریب أن الممکن الذی یتساوى نسبته إلى الوجود و العدم عقلاً، یتوقف وجوده على شیء یسمّى عله، و عدمه على عدمها."
(طباطبایی، بدایه الحکمه، ص 47)
بدون شک، ممکنات که وجودشان نسبت به وجود و عدم مساوی است، وجودشان متوقف بر وجود علّت و عدمشان متوقف به عدم علّت است
🔹 در محال بودن ترجح بلا مرجح تقریبا همه اندیشمندان اتفاق دارند.
🔸در محال بودن ترجیح بلا مرجح اختلافات زیادی وجود دارد که نیاز به بحث و تحقیق مفصل دارد.
@nabzqalam