eitaa logo
نبض قلم | علی امیری
997 دنبال‌کننده
831 عکس
660 ویدیو
5 فایل
✓انعکاس دیدگاه اندیشه ورزان فکری _سیاسی ایران و جهان ✓سکوی آزاد اندیشی و تضارب آرا ✓ آموزش دانش سیاسی و تحلیل ارتباط با بنده: @Ali_Amiri0731 طلبه حوزه علمیه قم پژوهشگر فقه سیاسی و علوم سیاسی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 تأسیسُ الشیعةِ لعلومِ الاسلام یا تأسیس الشیعةِ الکِرام لِفُنون الاسلام و یا تأسیس الشیعة الکرام لِکُلّ عُلومِ الاسلام، معروف‌ترین اثر سید حسن صدر (۱۲۷۲-۱۳۵۴ق) است. این کتاب در چهارده بخش خدمات شیعیان دوازده امامی را در تأسیس و تکمیل علوم اسلامی نشان داده است. نسخه همراه با تحقیق و تعلیق این کتاب در سال ۱۳۹۶ش، جایزه کتاب سال حوزه علمیه و کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را دریافت کرد. سید حسن صدر این کتاب را در سال ۱۳۳۰ق با تغییر در طبقه‌بندی علوم، خلاصه کرد و با نام الشیعه و فنون الاسلام منتشر ساخت. ✅ بنظر می رسد هر طلبه ای باید این کتاب را در کتابخانه خود داشته باشد @nabzqalam
: سلام بر شما خدا قوت من یک سوال از ادبیات دارم ذوریه از نظر صرفی چیه ؟ ✅پاسخ اجمالی: ذُرِّیَّة: ادبا گفته اند در اصل به معنای فرزند کوچک است. ولی اغلب به همه فرزندان اطلاق می شود.به عقيده راغب ذريّه در واحد و جمع استعمال می شود و اصل آن جمع است. ریشه اصلى این کلمه را مختلف گفته اند: 1. ذَرْء به معناى آفرینش است. 2. ذَرّ به معناى موجودات بسیار کوچک مانند ذرات غبار است. و چون بچه انسان از نطفه کوچکی است ... 3. ذَرْو به معناى پراکنده ساختن است.فرزندان انسان را ذریّه گفته اند چون بعد از مدتی به هر سو در روى زمین پراکنده مى شوند. در کتاب اقرب الموارد می گوید: ذريّه به معنى نسل است و اصل آن ذرّيئه بوده همزه را بياء قلب و در هم ادغام كرده‏اند جمع آن ذّرّيات و ذرارى است. راغب اصفهانی در اصل اشتقاق واژه ذریه سه دیدگاه را آورده است؛ - از اصل «ذرأ االله الخلـق » و «هوالـذي ذرأکم فی الأرض» که همزه آن هنگام اتصـال بـه یـاء نسبت حذف گردیده است، مانند «بریه » - از اصــل «ذرو» اســت کــه بــر وزن «فعلیه» به شکل «ذرویه» بوده سپس هنگام اجتماع دو حرف واو و یاء حرف واو به یاء تبدیل و در آن ادغام گردیده «ذریه» شده است. - این واژه از اصل «ذرر» مضاعف می باشـد کـه بر وزن «فعلیه» به شکل «ذریه» در آمده است. در صحاح مى‏گويند: ذرء به معنى آفريدن است و به نسل جن و انس از همين جهت ذريّه گفته‏اند. @nabzqalam
recording-20220325-153441.mp3
9.1M
: سوالی از بحث عام و خاص دارم در بحث سرایت اجمال مخصص به عام اینکه چرا مرحوم مظفر در شبهه مفهومیه در مخصص متصل، متباینین و اقل و اکثر را یک کاسه می کنند و می گویند فرقی ندارد و اجمال سرایت می کند ولی در منفصل تفکیک های صورت می گیرد بنظرم در مخصص متصل در قسم اقل و اکثر بشود به عام تمسک کرد و قدر متیقن گرفت و ... اگر توضیح بدید ممنون میشم ؟ ✅پاسخ را در صوت بشنوید @nabzqalam
🔰 جایگاه شناسی علم اصول ناشر: مرکز مدیریت حوزه علمیه مصاحبه تخصصی با اساتید برجسته از جریانات مختلف در مورد علم اصول است. ✅ بنطر حقیر طلاب سطح و بالاتر باید این کتاب را حتما داشته باشند و دقیق مطالعه کنند. این اثر یک نگاه کلان و راهبردی در مورد علم اصول و تا حدودی اجتهاد را به مخاطب می دهد @nabzqalam
حکومت،مقصود اصلی خداوند است نه مقدمه ای برای اجرای احکام اسلامی 🎙استاد محمد جواد فاضل لنکرانی @nabzqalam
📍سیلی محکم ویل اسمیت بازیگر معروف آمریکایی بر صورت تمدن غرب 🔶 در مراسم اهدای جایزه اسکار کریس راک کمدین معروف با موی همسر ویل شوخی کرد بعد از لحظاتی ویل بر صورت راک سیلی محکمی زد و گفت "اسم زن منو به زبان کثیفت نیار" 🔷 صد و پنجاه سال است در غرب با ابزارهای مختلف از جمله رسانه در حال خاموش کردن غیرت و ناموس پرستی هستند نتیجه آن می شود ویل اسمیت که روی صحنه غیرواقعی سینما برای ترویج بی بندوباری به کار گرفته شده است روی صحنه واقعی هنوز نتوانسته فطرت خود را کنار بگذارد و یک دفعه بازگشت به کارخانه می کند و خود واقعی اش را به نمایش می گذارد. 🔶 دعوای ما با غرب همین است می گوییم نمی توانید فطرت ها را خاموش کنید و انسان ها را از انسانیت خود تهی کنید ✅ امروز سرشت ویل که مستقیم تحت تربیت بود این گونه طغیان کرد و نماد شکست سیاست های شیطانی غرب شد و دیر نیست که دنیا شاهد طغیان فطرت و قیام جمعی مخدوش شده مردم غرب خواهد بود و بازگشت به اصل انسانی خود معنای دقیق افول تمدن منحط غربی است که صدها نشانه نوید آن را می دهد. 🖋شیخ علی امیری @nabzqalam
recording-20220331-082635.mp3
6.24M
: سلام حاج آقا یک سوال دارم فرق انصراف با قدرمتیقن در مقام تخاطب در چیست ؟ ✅پاسخ را در صوت بشنوید
🎙استاد آیت الله مطهری ▪️جمهوری اسلامی یعنی حکومتی که شکل آن، انتخاب رئیس حکومت ازسوی عامه مردم برای مدت موقت، و محتوای آن هم اسلامی است. 📌بنابراین اسلامی بودن این جمهوری به هیچ وجه با حاکمیت ملی، و یا بطور کلی با دمکراسی منافات ندارد و هیچگاه اصول دمکراسی ایجاب نمی‌کند که بر یک جامعه ایدئولوژی و مکتبی حاکم نباشد. ▪️ ولایت فقیه به این معنی نیست که فقیه خود در راس دولت قرار بگیرد و عملاً حکومت کند. 📌نقش فقیه در یک کشور اسلامی، یعنی کشوری که در آن مردم، اسلام را بعنوان یک ایدئولوژی پذیرفته و به آن ملتزم و متعهد هستند، نقش یک ایدئولوک است نه نقش یک حاکم. ▪️وظیفه ایدئولوک این است که برای اجرای درست و صحیح ایدئولوژی نظارت داشته باشد، او صلاحیت مجری قانون و کسی را که می‌خواهد رئیس دولت بشود و کارها را در کادر ایدئولوژی اسلام به انجام برساند، مورد نظارت و بازرسی قرار می‌دهد…. ▪️ولایت فقیه، یک ولایت ایدئولوژی است و اساسا فقیه را خود مردم انتخاب می‌کنند و این امر عین دمکراسی است. اگر انتخاب فقیه انتصابی بود و هر فقیهی فقیه بعد از خود را تعیین می‌کرد جا داشت که بگوییم این امر، خلاف دمکراسی است. اما مرجع را به عنوان کسی که در این مکتب صاحب نظراست خود مردم انتخاب می‌کنند.» 📚 «پیرامون انقلاب اسلامی»، ص۷۹ @nabzqalam
: سلام استاد گرامی یک بحث ادبی در مورد یا فاطمه الزهرا س هست که با بقیه مضاف و مضاف الیه ها فرق دارد می شود روشن کنید چی هست ؟ 🔰پاسخ را بخوانید؛ 📍منادی اگر مفرد معرفه باشد، مبنی بر رفع است(يا اللهُ) اگر مضاف و مضاف الیه باشد منصوب است ( يا ابا عبد الله) 🔶 یک ترکیب اضافی داریم: هر گاه دو اسم با هم همراه شوند ترکیب اضافی را تشکیل می دهند اولی مضاف و دومی مضاف الیه است مانند؛ یوم الدین 🔶 یک ترکیب وصفی داریم: هرگاه یک اسم و یک صفت با هم همراه شوند مانند؛ رجل شجاع ✔️ راه تشخیص: راه اصلی توجه به معنا است و راه دیگر ترکیب وصفی قابلیت حمل دارد. می شود گفت 'رجل، شجاع است' ولی ترکیب اضافی قابلیت حمل ندارد 'یوم، دین است' جمله ی غلطی است. 🔺 السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللّٰهِ. ترکیب اضافی است و منصوب است. 🔺السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ. ترکیب وصفی است لذا مضاف و مضاف الیه نیست که منادی منصوب باشد. ✅ به همين دليل در دعاي توسل مي‌خوانيم «يا فاطمةُ الزهراء، يا بنتَ محمد، يا قرةَ عين الرسول» كه مورد اول موصوف و صفت است لذا منادي مرفوع است و در دو‌ مورد دیگر مضاف و مضاف اليه است كه منصوب است. @nabzqalam