eitaa logo
نبض قلم | علی امیری
1.1هزار دنبال‌کننده
771 عکس
621 ویدیو
5 فایل
✓انعکاس دیدگاه اندیشه ورزان فکری _سیاسی ایران و جهان ✓سکوی آزاد اندیشی و تضارب آرا ✓ آموزش دانش سیاسی و تحلیل ارتباط با بنده: @Ali_Amiri0731 طلبه حوزه علمیه قم پژوهشگر فقه سیاسی و علوم سیاسی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 تأسیسُ الشیعةِ لعلومِ الاسلام یا تأسیس الشیعةِ الکِرام لِفُنون الاسلام و یا تأسیس الشیعة الکرام لِکُلّ عُلومِ الاسلام، معروف‌ترین اثر سید حسن صدر (۱۲۷۲-۱۳۵۴ق) است. این کتاب در چهارده بخش خدمات شیعیان دوازده امامی را در تأسیس و تکمیل علوم اسلامی نشان داده است. نسخه همراه با تحقیق و تعلیق این کتاب در سال ۱۳۹۶ش، جایزه کتاب سال حوزه علمیه و کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را دریافت کرد. سید حسن صدر این کتاب را در سال ۱۳۳۰ق با تغییر در طبقه‌بندی علوم، خلاصه کرد و با نام الشیعه و فنون الاسلام منتشر ساخت. ✅ بنظر می رسد هر طلبه ای باید این کتاب را در کتابخانه خود داشته باشد @nabzqalam
: سلام بر شما خدا قوت من یک سوال از ادبیات دارم ذوریه از نظر صرفی چیه ؟ ✅پاسخ اجمالی: ذُرِّیَّة: ادبا گفته اند در اصل به معنای فرزند کوچک است. ولی اغلب به همه فرزندان اطلاق می شود.به عقيده راغب ذريّه در واحد و جمع استعمال می شود و اصل آن جمع است. ریشه اصلى این کلمه را مختلف گفته اند: 1. ذَرْء به معناى آفرینش است. 2. ذَرّ به معناى موجودات بسیار کوچک مانند ذرات غبار است. و چون بچه انسان از نطفه کوچکی است ... 3. ذَرْو به معناى پراکنده ساختن است.فرزندان انسان را ذریّه گفته اند چون بعد از مدتی به هر سو در روى زمین پراکنده مى شوند. در کتاب اقرب الموارد می گوید: ذريّه به معنى نسل است و اصل آن ذرّيئه بوده همزه را بياء قلب و در هم ادغام كرده‏اند جمع آن ذّرّيات و ذرارى است. راغب اصفهانی در اصل اشتقاق واژه ذریه سه دیدگاه را آورده است؛ - از اصل «ذرأ االله الخلـق » و «هوالـذي ذرأکم فی الأرض» که همزه آن هنگام اتصـال بـه یـاء نسبت حذف گردیده است، مانند «بریه » - از اصــل «ذرو» اســت کــه بــر وزن «فعلیه» به شکل «ذرویه» بوده سپس هنگام اجتماع دو حرف واو و یاء حرف واو به یاء تبدیل و در آن ادغام گردیده «ذریه» شده است. - این واژه از اصل «ذرر» مضاعف می باشـد کـه بر وزن «فعلیه» به شکل «ذریه» در آمده است. در صحاح مى‏گويند: ذرء به معنى آفريدن است و به نسل جن و انس از همين جهت ذريّه گفته‏اند. @nabzqalam
recording-20220325-153441.mp3
9.1M
: سوالی از بحث عام و خاص دارم در بحث سرایت اجمال مخصص به عام اینکه چرا مرحوم مظفر در شبهه مفهومیه در مخصص متصل، متباینین و اقل و اکثر را یک کاسه می کنند و می گویند فرقی ندارد و اجمال سرایت می کند ولی در منفصل تفکیک های صورت می گیرد بنظرم در مخصص متصل در قسم اقل و اکثر بشود به عام تمسک کرد و قدر متیقن گرفت و ... اگر توضیح بدید ممنون میشم ؟ ✅پاسخ را در صوت بشنوید @nabzqalam
🔰 جایگاه شناسی علم اصول ناشر: مرکز مدیریت حوزه علمیه مصاحبه تخصصی با اساتید برجسته از جریانات مختلف در مورد علم اصول است. ✅ بنطر حقیر طلاب سطح و بالاتر باید این کتاب را حتما داشته باشند و دقیق مطالعه کنند. این اثر یک نگاه کلان و راهبردی در مورد علم اصول و تا حدودی اجتهاد را به مخاطب می دهد @nabzqalam
حکومت،مقصود اصلی خداوند است نه مقدمه ای برای اجرای احکام اسلامی 🎙استاد محمد جواد فاضل لنکرانی @nabzqalam
📍سیلی محکم ویل اسمیت بازیگر معروف آمریکایی بر صورت تمدن غرب 🔶 در مراسم اهدای جایزه اسکار کریس راک کمدین معروف با موی همسر ویل شوخی کرد بعد از لحظاتی ویل بر صورت راک سیلی محکمی زد و گفت "اسم زن منو به زبان کثیفت نیار" 🔷 صد و پنجاه سال است در غرب با ابزارهای مختلف از جمله رسانه در حال خاموش کردن غیرت و ناموس پرستی هستند نتیجه آن می شود ویل اسمیت که روی صحنه غیرواقعی سینما برای ترویج بی بندوباری به کار گرفته شده است روی صحنه واقعی هنوز نتوانسته فطرت خود را کنار بگذارد و یک دفعه بازگشت به کارخانه می کند و خود واقعی اش را به نمایش می گذارد. 🔶 دعوای ما با غرب همین است می گوییم نمی توانید فطرت ها را خاموش کنید و انسان ها را از انسانیت خود تهی کنید ✅ امروز سرشت ویل که مستقیم تحت تربیت بود این گونه طغیان کرد و نماد شکست سیاست های شیطانی غرب شد و دیر نیست که دنیا شاهد طغیان فطرت و قیام جمعی مخدوش شده مردم غرب خواهد بود و بازگشت به اصل انسانی خود معنای دقیق افول تمدن منحط غربی است که صدها نشانه نوید آن را می دهد. 🖋شیخ علی امیری @nabzqalam
recording-20220331-082635.mp3
6.24M
: سلام حاج آقا یک سوال دارم فرق انصراف با قدرمتیقن در مقام تخاطب در چیست ؟ ✅پاسخ را در صوت بشنوید
🎙استاد آیت الله مطهری ▪️جمهوری اسلامی یعنی حکومتی که شکل آن، انتخاب رئیس حکومت ازسوی عامه مردم برای مدت موقت، و محتوای آن هم اسلامی است. 📌بنابراین اسلامی بودن این جمهوری به هیچ وجه با حاکمیت ملی، و یا بطور کلی با دمکراسی منافات ندارد و هیچگاه اصول دمکراسی ایجاب نمی‌کند که بر یک جامعه ایدئولوژی و مکتبی حاکم نباشد. ▪️ ولایت فقیه به این معنی نیست که فقیه خود در راس دولت قرار بگیرد و عملاً حکومت کند. 📌نقش فقیه در یک کشور اسلامی، یعنی کشوری که در آن مردم، اسلام را بعنوان یک ایدئولوژی پذیرفته و به آن ملتزم و متعهد هستند، نقش یک ایدئولوک است نه نقش یک حاکم. ▪️وظیفه ایدئولوک این است که برای اجرای درست و صحیح ایدئولوژی نظارت داشته باشد، او صلاحیت مجری قانون و کسی را که می‌خواهد رئیس دولت بشود و کارها را در کادر ایدئولوژی اسلام به انجام برساند، مورد نظارت و بازرسی قرار می‌دهد…. ▪️ولایت فقیه، یک ولایت ایدئولوژی است و اساسا فقیه را خود مردم انتخاب می‌کنند و این امر عین دمکراسی است. اگر انتخاب فقیه انتصابی بود و هر فقیهی فقیه بعد از خود را تعیین می‌کرد جا داشت که بگوییم این امر، خلاف دمکراسی است. اما مرجع را به عنوان کسی که در این مکتب صاحب نظراست خود مردم انتخاب می‌کنند.» 📚 «پیرامون انقلاب اسلامی»، ص۷۹ @nabzqalam
: سلام استاد گرامی یک بحث ادبی در مورد یا فاطمه الزهرا س هست که با بقیه مضاف و مضاف الیه ها فرق دارد می شود روشن کنید چی هست ؟ 🔰پاسخ را بخوانید؛ 📍منادی اگر مفرد معرفه باشد، مبنی بر رفع است(يا اللهُ) اگر مضاف و مضاف الیه باشد منصوب است ( يا ابا عبد الله) 🔶 یک ترکیب اضافی داریم: هر گاه دو اسم با هم همراه شوند ترکیب اضافی را تشکیل می دهند اولی مضاف و دومی مضاف الیه است مانند؛ یوم الدین 🔶 یک ترکیب وصفی داریم: هرگاه یک اسم و یک صفت با هم همراه شوند مانند؛ رجل شجاع ✔️ راه تشخیص: راه اصلی توجه به معنا است و راه دیگر ترکیب وصفی قابلیت حمل دارد. می شود گفت 'رجل، شجاع است' ولی ترکیب اضافی قابلیت حمل ندارد 'یوم، دین است' جمله ی غلطی است. 🔺 السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللّٰهِ. ترکیب اضافی است و منصوب است. 🔺السَّلامُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ. ترکیب وصفی است لذا مضاف و مضاف الیه نیست که منادی منصوب باشد. ✅ به همين دليل در دعاي توسل مي‌خوانيم «يا فاطمةُ الزهراء، يا بنتَ محمد، يا قرةَ عين الرسول» كه مورد اول موصوف و صفت است لذا منادي مرفوع است و در دو‌ مورد دیگر مضاف و مضاف اليه است كه منصوب است. @nabzqalam
هدایت شده از استاد علیرضا اعرافی
عوامل تعدیة الحکم بررسی نتایج استکشاف الانظمه (۳/۱) نهمین عامل از عواملی که موجب تعمیم و تضییق احکام می‌شود نظام‌سازی و دست‌یابی به قواعد کلان از طریق تجمیع احکام و گزاره‌های جزئی است. اشاره کردیم که کاری که مرحوم شهید صدر در "اقتصادنا" انجام دادند گرچه به این تعابیر و تقاریر بدیع هست اما واقعیت استکشاف الانظمه و تجمیع نصوص، امر سابقه‌داری است و در فقه سنتی ما قابل رهگیری ست. مبحث اصلی استکشاف الانظمه این است که میزان ارزش و اعتبار این گزاره‌های مستکشف چقدر است؟ این گزاره‌ها می‌تواند در تعمیم، تضییق، تأسیس و... مورد اعتماد قرار بگیرد. بعد از پاسخ دادن به شبهات جدی که در این مقام مطرح هست به نتایج این استشکاف الانظمه می‌پردازیم: نتیجه اول این که اگر در جایی آن شخصی که استکشاف النظام می‌کند به قطع و اطمینان رسید که من وراء این گزاره‌های پراکنده فقهی یک قاعده عام بنیادی وجود دارد، در این صورت آن قاعده کلیه مستنبطه و مستخرجه و مستکشفه واقعاً قاعده فقهی می‌شود و آن قاعده می‌تواند مصادیق جدیدی را شامل بشود که اصلاً در نصوص نیست؛ حکم جعل بکند و حکم‌های جدیدی را بیاورد؛ این شبیه آن مصالح است؛ مصالح و مفاسدی است که کسی قطع به آن دارد و یا ارتکازاتی که موجب قطع و اطمینان شخص بشود که نمونه هم دارد در مصالح نمونه دارد در امور حسبیه و از این قبیل است که می‌گوید «ما أنّ الشارع لا یرضی بترک هذا یا بفعل هذا». نتیجه دوم در مواردی که این انظمه پنهان پشت قواعد متفرقه و احکام متفرقه، به حد امر قطعی و اطمینانی نمی‌رسد، در حد ظنون است اما ظنونی است که رنگی به این ادله لفظیه می‌دهد و برای این‌ها قرینیت پیدا می‌کند یعنی وقتی آدم به آن نظام حدسی و احتمالی توجه می‌کند، «من احیا ارضاً» را یک جور دیگر می‌فهمد و یا تحجیر را جور دیگر می‌فهمد. این ادله لفظیه در پرتو این نظام احتمالی که حدس زده می‌شود که شواهد و قرائن دارد در پرتو آن ظهوری شکل می گیرد که بدون آن شکل نمی گیرد. یعنی یکی از مناشئ ظهور می‌شود این قرینیت سی چهل نوع محور دارد. (درس خارج اصول، آیت الله اعرافی، ۱۴۰۰/۰۸/۰۹) •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• مؤسسه اشراق و عرفان eshragh-erfan.com استاد علیرضا اعرافی @alireza_arafi
هدایت شده از استاد علیرضا اعرافی
عوامل تعدیة الحکم ادامه نتایج استکشاف الانظمه (۳/۲) نتیجه سوم این نظام‌سازی می‌تواند یک فایده دیگری داشته باشد حتی اگر به سطح قطع و اطمینان نرسد، بلکه در سطح ظن هم نباشد و آن دخالت این‌هاست در تعیین اولویت‌ها در تزاحم احکام است در تزاحم قاعده‌ای که ما داریم این است اهم یا محتمل الاهمیه مقدم بر غیر مهم است و وجود این قواعد پشت صحنه این احکام متفرقه در بسیاری از موارد کمک می‌کند که اهمیت این احتمال از آن بالاتر است. نتیجه چهارم بنا بر بعضی مبانی این مسئله نظامات مستکشفه در تعارض ادله به درد بخورد منتها این بر اساس مبنایی است که کسی بگوید در تعارض ادله مرجحات در مرجحات خاصه حصر نشده باشد و دوم اینکه بگوید مرجحات لازم نیست مرجحات اموری باشد که حجت باشد و قطع و اطمینان و ... در آن باشد مرجحات ظنیه احتمالیه می‌تواند در تعارض ادله مؤثر باشد. (درس خارج اصول، آیت الله اعرافی، ۱۴۰۰/۰۸/۰۹) •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• مؤسسه اشراق و عرفان eshragh-erfan.com استاد علیرضا اعرافی @alireza_arafi
هدایت شده از استاد علیرضا اعرافی
عوامل تعدیة الحکم ادامه نتایج استکشاف الانظمه (۳/۳) نتیجه پنجم ممکن است در حجیت ادله دخالت بکند در حجیت و عدم حجیت خبر واحد دخالت بکند وجود آن نظام که حدسی است و نه قطعی و نه اطمینانی یا ظنی است یا احتمالی است ممکن است مانع از حجیت خبر واحد بشود مثلاً خبر واحدی آمده و معتبر هم می‌باشد و آن می‌گوید فلان شخص را می‌شود اعدام کرد ما از مجموعه ادله‌ای که در باب قتل و امثال این‌ها آمده حدس می‌زنیم باید قتل را به حداقل حداقل رساند. وجود این حدس ممکن است بگوید با وجود این حدس و این نظامی که احتمالی هست دیگر عقلا می‌گوید این خبر اینجا نمی‌شود اعتماد کرد چون حجیت خبر واحد به سیره عقلاییه بر می‌گردد. نتیجه ششم کمک این نظامات هست به حاکم در جعل احکام ولایی. بنابراین که کسی بگوید حاکم و ولی‌فقیه دارای اختیارات مطلقه است و مطلقه معنایش این است که می‌تواند احکامی را جعل بکند چه در منطقة الفراغ و احکام غیر الزامی بنا بر بعضی از نظرها حتی در تغییر احکام الزامی، جعل بکند نه تنها بر اساس آن تزاحم مصالح و مفاسد، بلکه بر اساس مصلحت، یک مصلحتی می‌بیند نه مصلحتی که به عنوان ثانوی ملزمه است و می‌تواند بر اساس آن مصلحت حکم جعل بکند تشخیص آن مصالح می‌تواند از جاهای مختلفی باشد از جمله از این نظامات است. (درس خارج اصول، آیت الله اعرافی، ۱۴۰۰/۰۸/۰۹) •┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈• مؤسسه اشراق و عرفان eshragh-erfan.com استاد علیرضا اعرافی @alireza_arafi
مقرر علی امیری
📍آنچه سال ها متولیان دین هشدار می دادند اتفاق افتاد فریاد هنرمندان محترم سینما بلند شد" 📝‌ هنرمندان سرشناس زن سینما ایران به دلیل خشونت و آزار جنسی در فضای سینما بیانیه دادند و اعتراض کردند و درخواست کمک داشتند. 🔶 در اینکه باید نظارت دقیق و قوی در این فضا اتفاق بیفتد شکی نیست. اما آیا وضع قوانین و حتی اجرای درست آنها این درد را درمان می کند ؟؟ فضای تعرض و خشونت بسیار گسترده در سینما و جامعه غربی علیرغم وضع قوانین و اجرای سختگیرانه آنها نه تنها کمکی نکرد بلکه تجاوز و خشونت علیه زنان روز به روز بیشتر هم شده و پویش بزرگ me too در سال های اخیر نشان از عمق وحشتناک این فاجعه و دامنه گسترده قربانیان جنسی در کشورهای غربی دارد. ⁉️ پس راه حل واقعی این ظلم و تجاوز و ناامنی فراگیر چیست ؟؟ 🔷 پاسخ اساسی این سوال را باید در رابطه بین اختلاط، شکسته شدن حریم محرم و نامحرم و برداشته شدن پوشش مناسب و در یک کلام فضای هیجان و تحریک افراطی جنسی با تعرض و تجاوز و خشونت جنسی بررسی کرد. هر جا اولی باشد دومی هم لاجرم و لزوما به دنبال آن خواهد آمد هرجا بنزین و آتش کنار هم قرار داده شود شکی در شعله ور شدن و سوزاندن نیست 🔶 سینمای موجود در ایران به دلائل روشن محیطی است که بیشترین قرابت و نفوذ فرهنگ بیگانه در آن اتفاق افتاده است و طبیعتا بیشترین خشونت، آزار و تجاوزات جنسی در این محیط اتفاق می افتد 🔷 سال هاست که منادیان دین به تاسی از احکام عقلانی و ابدی اسلام هشدار می دهند اگر فرهنگ کم حجابی رواج یابد اگر لاابالی گری را جای آزادی به خورد جامعه ما بدهند دنیای همه به خطر می افتد 🔺خانواده که یک برکت و نعمت برای بشریت است از بین خواهد رفت و فرزندان بشر حیران و سرگردان بی والدین و تک والدین خواهند شد و از رشد متعادل شخصیتی محروم خواهند شد 🔺روابط پاک و انسانی به طمع، تعرض، تجاوز و لذت جویی های غیر قاعده مند تبدیل می شود 🔶 همه این بحران ها دنیای غرب را فرا گرفته است و خودشان می نالند از این دردها اما عزیزان ما این تبیین ها و هشدارها را جور دیگری تفسیر کردند و امروز دود آن به چشم خودشان می رود و اینچنین به ستوه آمده اند 🔷 بنظر تمام تریبون داران وظیفه دارند این پیام را به هنرمندان عزیز کشورمان _که احترام شان واجب است و از زحماتشان برای خدمت به مردم تشکر می کنیم_ برسانند حالا که خود بزرگواران به این نکته متفطن شده اند که این آلودگی ها چقدر می تواند خطرناک باشد و زندگی افراد را مختل کند بیاید در کنار متولیان دلسوز و عاقل و هوشیار فرهنگی و دینی ما قرار بگیرید و نگذارید این مشکلات از سینما فراتر برود و جامعه ما را هم متاثر کند و فضا را برای همه زنان و دختران این مملکت به زندان و شکنجه گاه تبدیل کند و با دغلبازی اسم های فریبنده و جذابی هم روی آن بگذارند ✔️ راه نجات سینما و جامعه ما از بحران جنسی که شما خواهران عزیز هنرمند با نجابت از آن به ستوه آمده و فریاد کمک سر داده اید تنها و تنها مقابله با فرهنگ منحط بیگانه و بازگشت به ارزش های اسلامی است و اگر این نشد بنشینید و تماشا کنید که چه بر سر جامعه ما هم خواهد آمد و آن روز دیگر خیلی دیر خواهد شد. 🖋شیخ علی امیری @nabzqalam
منتشر شده در خبرگزاری حوزه https://hawzahnews.com/xbFC4
نخست وزیر کشور قدرتمند و اتمی پاکستان بخاطر عدم اطاعت از آمریکا با یک اشاره کله پا شد مگر در ایران چه خبر است که آمریکا برای رسیدن به کوچک ترین خواسته خود راهی بجز میز مذاکره با رعایت احترام متقابل نمی یابد؟؟؟ @nabzqalam
recording-20220407-132705.mp3
5.53M
: سلام استاد خدا قوت اگر زحمتی نیست توضیح دقیق و روشنی از «ما و هل و لم» بفرماید؟ با تشکر ✅پاسخ را در صوت بشنوید. @nabzqalam
اگر کسی اراده ای برای هدایت خودش نکند پیامبر هم شاید نتواند او را هدایت کند. 🎙حضرت استاد آیت الله مصباح یزدی(قدس الله نفسه الزکیه) @nabzqalam
📚 📍 کتاب اطلس رهبران، به معرفی و بررسی متنفذترین جریان های زنده اهل سنّت و رهبران مذهبی آنها پرداخته است. 🔷 در بررسی هریک از این چهره ها تلاش شده است، علاوه بر جریان شناسی فکری آنها، اطلاعات تاثیرگذاری در مورد برآورد میزان نفوذ، و همچنین راهبردهای هر یک از این چهره ها برای توسعۀ نفوذ جریان مربوط به خود، ارائه شود. این کتاب توسّط پژوهشگران اندیشکده مرصاد (زیر نظر پژوهشکده تمدّن توحیدی قم) تهیه شده است. 🔰 نگارندگان در توضیح دغدغه خود برای نگارش کتاب آورده اند: در گذر از قرائت های متداول و سنتی ایرانیان از اوضاع همسایگان اعتقادی خویش، چه در ابعاد سیاسی و تمدنی، و چه در لایه های فکری و معنوی، نادیده های کوچک، بزرگ و گاه «بسیار بزرگی» به چشم می آید، که نادیده ماندنشان می رود تا حتی درون قلمرو فرهنگی انقلاب اسلامی بحران آفرین شود. قاطبۀ جریان های اهل سنت، با وجود اختلافات شدید و گاه خونین، شرق تا غرب زیست بوم اسلامی را در دهکده ای گنجانده اند، تا روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی شان به دغدغه ای جدی برای سیاست سازان جهان بدل شود. در چنین زمانه ای اما، شیعیان و به خصوص شیعیان ایران، مسیر انزوای کامل از آن حرکتی را در پیش گرفته اند که زمانی به کمتر از جایگاه رهبری اش راضی نمی شدند. گویی این جماعت را ناسازتر از طلقا یافته ایم! عسی الله أن یجعل بینکم و بین الذین عادیتم منهم مودة ✅حسی که بعد از خواندن این کتاب دارید عبارت است از ؛ حیرت حیرت حیرت @nabzqalam