📍اقدام رسانه ای بی بی سی در مصاحبه با کاترین شکدم به مراتب خطرناک تر و راهبردی تر از تهمت بی پایه یک اکانت فیک به مسئولین نظام است
⁉️ سوالی در اذهان هست چرا بی بی سی که زمین و زمان را به هم می دوزد که چهره نطام اسلامی را تخریب کند یک دفعه وسط میدان آمد و از برخی مسئولین نظام که مورد تهمت قرار گرفته بودند دفاع می کند ؟
🔰 پاسخ اجمالی ؛
✔️ بی بی سی یک بنگاه خبرپراکنی بسیار حرفه ای ست که در آن متخصصین فراوانی از رشته های؛ مدیریت استراتژی، مدیریت رسانه، علوم ارتباطات، جامعه شناسی، روان شناسی، هنر و زیبایی شناسی، اقتصاد، علوم سیاست و حتی دین پژوهان و آخوندهای انگلیسی دور هم جمع شده اند و یک هدف را دنبال می کنند اینکه "چگونه فعالیت کنیم که هم ماموریت مان را انجام دهیم و هم مخاطب، ما را بیشتر باور کند و مرجعیت رسانه ای ما بیشتر محفوظ بماند"
✔️ مدتی بود فعالان رسانه ای جبهه انقلاب با رشد سواد رسانه ای یک تقابل جدی با بی بی سی و هم قطاران او رقم زدند. با روش های گوناگون مشت آنها را برای مخاطب به خصوص مخاطب ایرانی باز کردند و بزرگ ترین ضربه برای این غول رسانه ای این است که مشت او برای مخاطب باز شود. و همچنین سرو کله رقبای جدیدی برای این کهنه رسانه پیدا شده است.
🔴 بنابراین بی بی سی با دو هدف بسیار دقیق و ظریف در جریان "کاترین شکدم" خلاف جهت همیشگی خود شنا کرد؛
۱. در یک جریان به ظاهر مهم که ارکان نظام زیر سوال می رود بهترین سوژه برای نمایش حریت و ژست استقلال رسانه ای است و از طرف دیگر چون این جریان هیچ سندیتی ندارد و غالب افراد باور نکرده و به زودی عده ای که باور کرده اند هم واقعیت را متوجه می شوند بر موج این سوژه عالی سوار می شود
که در نهایت جایگاه نسبتا متزلزل خود را باز گرداند و اعتماد مخاطب را بیشتر جلب و با انتشار این مصاحبه در تمام رسانه ها از جمله رسانه های انقلابی حضور و مرجعیت خود را به نمایش بگذارد و خود را روی بورس نگه دارد.
۲.با این عملیات فشار توپخانه جبهه رسانه ای انقلابی که غالبا مردمی و شخصی اداره می شوند و خیلی تابع حب و بغض ها مقدس هستند را با اختلال محاسباتی به طور ناخودآگاه تعدیل و فعالیت افشاگرانه آنها علیه بی بی سی را کاهش دهد.
⛔️ و با کامنت ها و سوالات تردیدآمیزی که از طرف افراد مختلف خواندم یا دریافت کردم تا حدودی این اقدام بی بی سی را موفق ارزیابی می کنم.
✅ بنابراین هم رسانه ها و تحلیلگران و هم مردم عزیز باید این ترفند دایه مهربان تر از مادر که تمام تار و پودش دروغ و جنگ روانی علیه نظام و ملت ایران است را توجه جدی داشته باشند.
🖋شیخ علی امیری
@nabzqalam
📍عرض سلام و ادب خدمت دوستان عزیز
اسعد الله ایامکم
📚 رفقای که در کانال المرسلات توفیق همراهی شان را نداشته ایم و در این بستر زیارت شان می کنیم
بنده در حد فرصت و توان و سواد خیلی محدود جهت پاسخ گویی به سوالات درسی و تحصیلی در خدمت طلاب عزیز بالاخص رفقای یک تا شش هستم
📝 برخی رفقا تقریر ارسال می کنند؛ بررسی تقریر دوستان مقداری زمان می طلبد لذا اگر صبوری می فرمایید این مورد را هم در خدمت هستیم ...🙏
@nabzqalam
recording-20220310-205645.mp3
9.12M
#مشاوره_مجازی
⁉️#سوال: سلام حاج آقا
بنده به طور جدی درگیر منطق خوانی هستم و روزانه بخش عمده کار علمی ام را روی منطق کار می کنم که تا حدود زیادی جمع بشه
منتهی چون سنگین و جدی درگیر منطق هستم بنظر نیاز به یک استراحت ذهنی و تنوع ذهنی در خلال کار دارم
توصیه شما چیست ؟
چه گزینه های آموزشی و مطالعاتی مطلوبی هست که خستگی ذهنی ما را کم کند؟
البته بجز قرآن خواندن و روایت خواندن ...
✅پاسخ را در صوت بشنوید.
@nabzqalam
نبض قلم | علی امیری
چین و روسیه دو قطب بزرگ قدرت جهانی به آمریکا گفته اند؛ ما هم مثل ایران تضمین می خواهیم ! گفته می شد
🔸حضرت آیتالله خامنهای در پیامی به پنجاه وششمین نشست اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا، با اشاره به تحولات سیاسی و نظامی اخیر، بر شناخت جبههبندیها و انتخاب موضع درست و آمادگی برای نقشآفرینی در تحولات به سود جبهه حق تأکید کردند.
🔸 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
دانشجویان عزیز
رویدادهای سیاسی و نظامی در این روزها، تشکیلدهندهی بخشی از همان پیچ تاریخی جهان است که گمان آن رفته بود. نخبگان و زبدگان ملت بزرگ ما در این مرحله، حامل مسئولیتهای ویژهاند. شناخت جبههبندیها و صفآرائیها و انتخاب موضع درست، مسئولیت کوتهمدت، و آمادگی برای نقشآفرینی در تحولات به سود جبههی حق، وظیفهی میانمدت آنان است.
شما جوانان عزیز میتوانید در هر دو بخش بدرخشید و امید به انجمنهائی را که مزیّن به نام مبارک اسلام است، بارور نمایید.
توفیقات روزافزون شما را از خداوند قدیر و حکیم مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۲۰ اسفند ۱۴۰۰
@nabzqalam
نبض قلم | علی امیری
#مشاوره_مجازی ⁉️#سوال: سلام حاج آقا بنده به طور جدی درگیر منطق خوانی هستم و روزانه بخش عمده کار
#پیام_شما: سلام حاج آقا بنده چند روزی است پیشنهاد شما مبنی بر یادگیری قطره چکان زبان در لابه لای کار سنگین علمی را انجام دادم
واقعا هیجان و نشاط بالای بهم می بخشه و حس خیلی خوبی دارم و احساس می کنم لذت بیشتری از کار علمی می برم
ممنون
@nabzqalam
📍طرح معافیت افراد ۳۰ ساله دارای دو فرزند رد شد.
🔵 این اتفاق چند پیام داشت؛
🔸یک. هیچ مسئولی در نظام پیدا نمی شود که چندین سخنرانی در مورد ازدیاد جمعیت و فرزندآوری نداشته باشد
و دائما از تریبون های مختلف واسلاما و وا کشورا سر نداده باشد.
اما جلوی چشم همگان در عمل _ سربازی حرفه ای پیش کش ...
اقداماتی از جنس اقدامات خانم آنکلا مرکل که برای فرزندآوری خونه و ماشین و وام کلان و هدیه به مردم می دهد پیش کش_ حاضر نشدن یک معافیت سربازی آن هم به افراد سن بالا آن هم دارای دو فرزند و بیشتر را از دست بدهند!! احسنتم.
🔸 دو. باز برای افکار عمومی تره هم خرد نکردند
طرحی را اعلام کردند بخشی از جامعه را خوشحال کردند برخی ها امید بستند یک دفعه راحت تر از آب خوردن فرمودند حذف شد. همین!!
🔸 سه. پیام بی نظمی، بی هماهنگی و ناپختگی در مدیریت را به بیرون نمایش می دهد. واقعا شما نمی دانید طرح به این مهمی قبل از مطرح شدن و مصوب شدن!! باید با تصمیم گیران آن مشورت شود و بعد آن را رسانه ای کنید ؟
هر کسی هر گوشه ای ساز خود را می زند؟ مگر این گونه کشور جلو می رود ؟ مگر این سبکی می شود کشور اداره کرد ؟
چرا انقدر راحت خود را در موضع تهمت قرار می دهید؟
چرا از اقدامات قبلی درس نمی گیرید و دائما در حال تکرار یک مدل اشتباه هستید؟
⁉️ ما برای رای آوری شماها کلی قول به مردم داده ایم اگر از سر دلسوزی مطالبه نکنیم هم نگرانیم گفتمانی که پرچم آن را بلند کردید زمین بخورد و هم فردا نمی توانیم تو صورت افرادی که به اعتماد ما(بچه انقلابی های کف میدان) رای داده اند و به شما رای داده اند نگاه کنیم.
🖋شیخ علی امیری
@nabzqalam
❓آیا بحث مقاصد الشریعه مبتنی بر نظریه عدلیه است یا بنابر نظریه اشاعره هم قابل طرح است؟
◼️مورد هشتم از اسباب تعدیه احکام
عبارت بود از مقاصد الشریعه.
◽️بنابر اینکه بپذیریم که شریعت مقاصدی دارد و این مقاصد میتواند راهنمایی باشد برای اینکه ما احکام را تعمیم و توسعه بدهیم و یا احیاناً تضیق و تقییدی در آنها ایجاد کنیم.
عرض کردیم که لازم نیست این مقاصد، مقاصد عقلی ماقبل از شریعت باشند که عدلیه میگویند.
نه حتی مقاصد مبتنی بر شریعت هم که مقاصد و اغراض ثانویه مجعوله شارع هستند هم میتواند مورد توجه قرار بگیرد و این نزاع را در این وادی هم جاری دانست.
◽️به همین دلیل گفتیم برخلاف چیزی که برخی دوستان بیان کردهاند و در کلمات برخی بزرگان از جمله برخی نوشتههای آیت الله مکارم حفظه الله دیده میشود که این بحث مبتنی بر نظریه عدلیه است با این تقریر که سخن از اغراض و مقاصد شریعت که به میان میآوریم مفروض این است که احکام مبتنی بر مصالح، مفاسد، اغراض و مقاصد معینه است که شرع هم آن را در نظر گرفته است و اینجا هم داریم میگوییم اغراض و مقاصد، این ظهور در آن دارد و ابتنای بر آن دارد.
و الا کسی که اشعری بیاندیشد، به وجود مصالح و مفاسد و اغراضی معتقد نیستند بلکه شارع آنها را جعل میکند
میگویند معنا ندارد در خداوند این مسأله را تصویر کنیم که قصد و غرضی را دنبال میکند و این محدود کردن واجب است
و لذا معنا ندارد این بحث در فضای اشاعره جاری باشد
اما ما عرض میکنیم این بحث ابتنائی بر نظریه عدلیه ندارد حتی با نظریه اشاعره هم نزاع جاریست لااقل در برخی از مسلکهای این جریان.
علت نظر ما هم این است که اشعری میگوید شارع تابع اغراض و مقاصد و مصالح قبلی و پیشینی نیست و به تبع یک غرض قبلی جعل حکم نمیکند.
✔️اما میتواند حکم را که جعل میکند با همان جعل او، مقاصد و اغراض را جعل بکند؛ این مقاصد و اغراض ارزش پیشینی و عقلی ندارند ولی با جعل شارع میتواند اینها ارزش پیدا کند
اصلا ارزشها تابعی از جعل شارع است.
چه مانعی دارد که بگوییم شارع از طریق جعل این احکام غرضی را هم دارد جعل میکند
نه اینکه غرضی را تبعیت میکند، نه.
با جعل احکام یک غرضی را هم جعل میکند
و ما فهمیدیم غرض مجموعی او از جعل این احکام حفظ نسب است حفظ آبرو است حفظ نظم اجتماعی است؛
و لو ذاتاً اینها ارزش عقلی ندارد اما بالاخره جعل شارع و اعتبار شارعاند؛
لذا این بحث مقاصد الشریعه بر اساس نظریه اشاعره هم قابل تصویر هست
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
#درس_خارج_اصول_الفقه (۲۹ /۶ /۱۴۰۰)
استاد علیرضا اعرافی
@alireza_arafi
مقرر؛ علی امیری
@nabzqalam
هدایت شده از استاد علیرضا اعرافی
🖋 دیدگاه حضرت استاد در مورد نظریه حقالطاعه شهید صدر ره (۳/۱)
نظریه حقالطاعه را ایشان در چند جلسه مفصل تبیین و نقد فرمودند ولی اجمال آن این است:
در مورد رابطه انسان و خداوند یک حکم عقل نظری وجود دارد که عبارت از حق تکوینی خدا بر همه عالم و آدم است. قصه خداوند و مولای حقیقی با موالی عرفی متفاوت است. خداوند حق حیات، وجود، هستی و همه چیز بر انسان دارد. رابطه مولویت خدا با انسان مولویت حقیقیه است به جعل، وضع و اعتبار نیست. حقیقت وجود ما مرتبط با خداست با هر یک از تحلیلهای فلسفی که موجود است؛ علیت در همان حدی که در کلام متکلمین و محدثین آمده یا علیتی که در مبحث فلسفی وجود دارد یا بالاتر از این دو علیتی که در مکتب ملاصدرا که فقر وجودی است یا بالاتر از این علیت به معنای تجلی عرفانی باشد هر یک از این چهار مسلک اصلی در باب ارتباط عالم هستی با خدا را بگویم فرقی نمیکند. رابطه انسان و خدا رابطهای قراردادی و اعتباری نیست بلکه تکوینی و حقیقی در عالم خارج است.
و یک حکم عقل عملی وجود دارد که ناشی از همان حکم عقل نظری است: این که در مولای حقیقی حقالطاعه وجود دارد. اقتضای این مقام مولویت و عبودیت حقیقیه و تکوینیه در طرف عبد این است که جایگاه و احترام و مقام مولا محفوظ بماند. این جایگاه توسط عقل نظری اثبات میشود و عقل عملی هم میگوید باید آن جایگاه را محترم شمرده شود. لذا ایشان معتقد از در موالی عرفی ممکن است کسی تجری کند تقبیح نشود اما هرگونه تجری در مورد مولای حقیقی قبیح است.
(درس خارج اصول فقه ۹۸/۱۰/۸)
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
سایت مؤسسه اشراق و عرفان
▶️ eshragh-erfan.com
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
کانال استاد علیرضا اعرافی
▶️ @alireza_arafi
هدایت شده از استاد علیرضا اعرافی
🖋 دیدگاه حضرت استاد در مورد نظریه حقالطاعه شهید صدر ره (۳/۲)
نظریه مختار استاد در مورد حقالطاعه؛
این مقدار را قبول داریم که واقعاً تمام وجود و هستی عبد از مولی حقیقی است و به او برمیگردد و عبد هیچ چیزی ازخود ندارد. این مولی حق تامی دارد و قطعاً احترام حداکثری را باید به نحو الزامی رعایت کرد. عقل میگوید باید رعایت کنید زیرا شما هیچ چیزی از خودتان ندارید فقیر الی الله به نحو مطلق هستید. بنابراین لو خلینا و انفسنا، مولویت حقیقیه اقتضا میکند که حق احترام و اطاعت مولی را بهعنوان یک حق پایه بپذیریم.
منتهی ما اینجا مطلبی داریم:
درست است عقل صرف میگوید جایگاه مولی حقیقی این مقدار است. اما آیا خود مولای حقیقی این احترام حداکثری را از بندگان خود طلب کرده است؟ این مقداری را که عقل میفهمد خود مولی هم این مقدار را از ما مطالبه دارد یا اینکه اینقدر سختگیرانه تعامل نکرده است؟ عقل اگر هم بگوید احترام حداکثری حق الزامی مولاست این در حد علیت تامه نیست در حد اقتضا است اما مادامی است که خود مولا تسهیل نکند؛ اما اگر خود مولا از سر لطف و کرم مقداری جایگاه خود را در سطح متعارف تری تعریف کرده و راه را باز کرده است و حس کردیم بنای مولی برآن عمل سختگیرانه نیست عقل عقب مینشیند.
دلیل بر مدعا:
1. آنچه از آیات و روایات استفاده میکنیم این است که خدا با بشر معامله سختگیرانهای که عقل درک میکند را ندارد. بنای خداوند معامله از سر رحمت و مهربانی و عفو و بخشش است. البته قائل به اسلام رحمانی که بعضی میگویند نیستیم اما قائل هستیم تعامل خدا با بشر در جعل قوانین و مقررات با این احترام حداکثری نیست. بلکه مولا سطح خود را به سطح موالی متعارف تنزل داده است و در مولای متعارف قبح عقاب بلا بیان جاری است، احتیاط عقلی لازم نیست.
(درس خارج اصول فقه ۹۸/۱۰/۸)
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
سایت مؤسسه اشراق و عرفان
▶️ eshragh-erfan.com
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
کانال استاد علیرضا اعرافی
▶️ @alireza_arafi
هدایت شده از استاد علیرضا اعرافی
🖋 دیدگاه حضرت استاد در مورد نظریه حقالطاعه شهید صدر ره (۳/۳)
دلیل بر مدعا:
2. قبل از اینکه به مجموعه آیات و روایات برسیم از منظر کلامی - فلسفی هم این دقت قابل استفاده است.
مولای حقیقی که اسماء بسیاری دارد همهاش اسماء قهاریت، ملوکیت، احاطه و جباریت نیست بلکه اوصاف رحمانیت در وجود او هست.عقل ما میگوید خدایی واحد، عالم، قادر، حی، قدیر، جبار، منتقم، رحیم و ودود وجود دارد یعنی همه کمالات را دارد.
اگر کمالات خداوند یکسویه بود و رابطه مولای حقیقی با مخلوق رابطهای از بالا به پایین بود یعنی فقط مالکیت و قهاریت بود اینجا حکم عقل این بود که احترام و احتیاط حداکثری باید رعایت شود؛
اما اگر عقل ما ملاحظه کرد که این خداوند رحیم و ودود هم هست، علیرغم همه عظمت او عقل حکم نمیکند که شما احتمال ضعیف بعد از فحص را هم باید رعایت کنید.
بنابراین اگر انسان فقط اوصاف قهاریت و جباریت خداوند را مورد ملاحظه قرار دهد حکم عقل همان مولویت درجه اولی و اثبات حق الطاعه است اما اگر تمام اوصاف خداوند را یکجا مورد ملاحظه قرار دهیم عقل به طور جزمی حکم به حق الطاعه نمیکند بلکه مولویت تنزل یافته را ادراک میکند.
و حتی اگر این نتیجهای که ما از حکم عقل گرفتیم هم اثبات نشود باز مجموعه آیات و روایات ما را به این نکته متوجه میکنند که تعامل خداوند با بندگان یک تعامل درجه دومی و تنزل یافته و متعارف است.
(درس خارج اصول فقه ۹۸/۱۰/۸)
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
سایت مؤسسه اشراق و عرفان
▶️ eshragh-erfan.com
•┈┈••🇮🇷•🌹•🇮🇷••┈┈•
کانال استاد علیرضا اعرافی
▶️ @alireza_arafi