eitaa logo
ذبیح الله نعیمیان
188 دنبال‌کننده
154 عکس
5 ویدیو
3 فایل
🔶 مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🔶 استاد سطوح خارج حوزه های علمیه 🔶 ارتباط با ادمین و تبادل: @Akharinsardar 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/Naeimyan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
کرسی علمی_ترویجی عصرانه علمی: 🔶 جایگاه مردم در انتخاب کارگزاران حکومت اسلامی 🔶 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین ذبیح الله نعیمیان زیدعزه 📅زمان: دوشنبه، 30 بهمن ماه 1402 ، ساعت ۱۳ 📍مکان: قم، میدان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام، اتاق 314 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel
هدایت شده از اندیشکده فقه حکومتی
نشست جایگاه مردم در انتخاب کارگزاران حکومت اسلامی. ذبیح الله نعیمیان. 1402.11.30.MP3
18.24M
کرسی علمی_ترویجی عصرانه علمی: 🔶 جایگاه مردم در انتخاب کارگزاران حکومت اسلامی 🔶 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین ذبیح الله نعیمیان زیدعزه 📅زمان: دوشنبه، 30 بهمن ماه 1402 📍مکان: قم، میدان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام @andishkade_f_h 🌷🇮🇷‏ اندیشکده فقه حکومتی ‏🇮🇷 🌷
هدایت شده از رشته فقه حکومت
هدایت شده از رشته فقه حکومت
لینک کلاس روش شناسی استاد نعیمیان
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلاس روش شناسی استنباط استاد نعیمیان
هدایت شده از اندیشکده فقه حکومتی
🦋 تصحیح «مشروعیت مجلس قانون‌گذاری» در «عصر مشروطه و انقلاب اسلامی»🦋 🌿 این پرسش قابل طرح است که وضعیت دوران مشروطه و انقلاب اسلامی در تلقی علمای عصر مشروطه و از جمله مرحوم نائینی یا شیخ فضل‌الله برای الگوی مشروع قانون‌گذاری تفاوت می‌کند؟ و به تعبیر دیگر، آیا موضوع آنان در تجویز مجلس قانون‌گذاری در وضعیت بسط ید فقیه و ارتقای توانمندی او برای اداره‌ی جامعه تغییر خواهد کرد؟ 1. برای فهم نقش فقیه و ولایت او در قانون‌گذاری باید دانست که اصل تأمین مشروعیت همواره اصل حاکم بر عقلانیت دینی ـ سیاسی فقهای شیعه بوده است و فقهای عصر مشروطه این امر را در دو وادی مدٌ نظر داشتند. یکی در عرصه‌ی اصل تصرٌفات و دخالت‌ها و تصدی‌ها در امور ولای. یکی هم در عرصه‌ی محتوای قوانین. علمای نجف، تهران و دیگر بلاد اسلامی این دو دغدغه را به صورت توأمان دنبال می‌کردند. ازاین‌رو،اقدامات عینی و مواضع نظری آنان در بسیاری از موارد ناظر به هر دوست. 2. برای فهم دیدگاه نظری فقهای عصر مشروطه هم می‌بایست به سیر تطورات و زمینه‌های نقش‌آفرینی علما توجه کرد و هم باید محتوای تولید شده‌ی آنان را در نظر داشت. چنان‌که، برای فهم موضع نظری و عینی آنان نسبت به نهادهایی مانند مجلس قانون‌گذاری می‌بایست مجموعه‌ی دوگانه‌ی مزبور را در نظر آورد. چه‌آن‌که، اموری مانند ولایت فقیه، مشروعیت فقیه در تصدی امور حکومتی و عدم مشروعیت غیرمأذون از امام معصوم(ع) از سنخ مبانی است که در نتیجه از ثبات در گفتمان ثابت شیعی برخوردارند. اما موضع‌گیری‌های متناسب با زمان از جنس الگوپردازی و نهادسازی است که می‌توانند در قالب‌های مختلفی خود را نشان دهند و نباید انتظار ثبات قالب در همه‌ی موارد داشت. آن‌چه مهم است، ثبات مبانی است. 3. بزرگانی چون شیخ فضل‌الله نوری و مرحوم نائینی به ولایت فقیه باور داشته‌اند. اما آنان نه تنها در تعامل عینی با شرایط زمانی به الگوپردازی و نهادسازی در چارچوب قدرمقدورهای زمان خود پرداخته‌اند، بلکه، در تعامل نظری با دیگران نیز به قدر مقدورها و تناسب زمانی ـ مکانی الگوها و نهادها توجه نشان داده‌اند. 4. مرحوم نائینی به‌رغم آن‌که ولایت فقیه را قبول داشته است، به تصریح خود دو فصل مربوط به آن را در کتاب منتشره درج نکرده است. بلکه، برای تعامل نظری با منتقدان و مخالفان مشروطه و پاسخ به آنها، به تصریح خود به مبنایی حداقلی یعنی مبنای حسبی تمسک کرده است. او که می‌داند دخالت مستقل و بی‌اذن غیرفقیه و از جمله وکلای منتخب مردم در امور ولایی نامشروع است، مشروعیت نقش‌آفرینی وکلای مجلس را از طریق اذن فقیه معرفی کرده است. روشن است که این الگو در زمانی که حکومت به دست سلاطین نباشد و خود فقیه عهده‌دار مقام ولایت و حکومت باشد، به طریق اولی از مشروعیت برخوردار است. 5. مرحوم نایینی نگارش تنبیه الامه را در مقطع موسوم به استبداد صغیر یعنی زمانی که مجلس اول تعطیل شده بود، به نگارش درآورده‌اند. در این مقطع، هر دو دسته مشکلات نظری و عینی نظام مشروطه تا حدی خود را بیش از اوایل مشروطه نشان داده بود. چنان‌که، فشار سنگین مشروطه‌خواهان تندرو که قشون نظامی تشکیل دادند و درگیری اطراف مجلس را رقم زدند و ترساندن آنها با توپ پنبه‌ای افاده نکرد، سرانجام به درگیری مسلحانه و تعطیلی مجلس انجامید. چنان‌که، گروه‌هایی از شهرهای مختلف با حمایت انگلیس و دیگر اجانب سیزده ماه دوران موسوم به استبداد صغیر را در جنگ با دولت مرکزی و سرانجام فتح تهران گذراندند. ازاین‌رو، افراد منتقد و مخالف طیفی را تشکیل می‌دادند. 6. در دوران تعطیلی مجلس، بیشتر علمای تهران با دیدن وضعیت اسف‌بار مشروطه‌خواهی تندروانه به حرمت مشروطه فتوا دادند و برخی از آنان به‌دنبال الگوی کارآمدتری رفتند. چنان‌که، نهایتاَ محمدعلی شاه بازتأسیس مجلس را در برابر خواست کسانی چون شیخ فضل‌الله ولو با تعدیلاتی پذیرفت. 7. علمای مشروعه‌خواه تهران که در برخی از لوایح حرم عبدالعظیم بر ولایت فقیه و انحصار دخالت و تصرفات در امور ولایی به فقها تصریح کرده بودند، دغدغه‌ی الگویی را داشتند که قانون‌گذاری در آن به صورت اسلامی و شریعت‌بنیاد و شرع‌پسند رقم بخورد. 8. در رأس علمای مشروعه‌خواه، مرحوم آیت‌الله شیخ فضل الله نوری بود که در دو عرصه‌ی عینی و نظری مسیر اصلاح الگوی مشروطه را دنبال کرده بود. چنان‌که، از جمله تلاش‌های او پیشنهاد اصل دوم علمای طراز اول، ضمانتی حقوقی ـ عینی برای پاسداشت شریعت در عرصه‌ی تقنین را مطرح کرد. سرانجام، پیشنهاد ایشان به همراه برخی تصرفات تصویب شد. بخشی از هم‌افقی مرحوم نائینی با او را می‌توان در تمسکش به اصل مزبور در پاسخ به برخی دیگر از منتقدان مشروطه دانست. بدین صورت مرحوم نائینی هم اصلاحات نظری و قانونی او را در تنبیه الامه دنبال کرده بود و هم در نظریه‌پردازی خود به آن تکیه کرده بود.
هدایت شده از اندیشکده فقه حکومتی
9. در این میان، موضع‌گیری نظری کسانی مانند مرحوم آیت‌الله میرزاصادق‌آقا از جهاتی تندتر از دیگر مخالفان و منتقدان مشروطه بود. چه‌آن‌که در نظر او، اگر پیش‌تر فقط حاکم بود که غاصب مقام ولایت امام معصوم(ع) دانسته می‌شد، اینک در الگوی مشروطه همه مردم مشارکت کننده در انتخابات در این غصب شرکت جسته‌اند. مگر آن‌که، مداخلات مردم و نمایندگان را از راهی مانند اذن فقیه لباس مشروعیت دهد. 10. مرحوم شیخ فضل الله همانند مرحوم نائینی به ولایت فقیه باور داشت و بی‌تردید، مشروعیت تصرفات و مداخلات در امور ولایی توسط وکلای مجلس را از این طریق تجویز می‌کرد. مرحوم نائینی نیز در پاسخ به دیگر منتقدان مشروطه، مشروعیت مداخلات و تصرفات آنان را از طریق «اذن عمٌن له الإذن» یعنی با اذن فقیه تجویز می‌کرد. روشن است که اگر قدرمقدور فقها با حمایت مردم در دورانی بیش از مشروطه باشد و فقیهی در رأس امور باشد، این الگوی حکومتی هم ظرفیت بیشتری برای تأمین مشروعیت وکلای مجلس و کارگزاران حکومتی برای اصل مداخلات و تصرفات ولایی دارد و هم می‌تواند به صورت عینی‌تر کارآمدی تقنین را ارتقا بخشد و از وضعیت انفعالی مربوط به عصر قجری فراتر رود. 11. موقف نظری مرحوم شیخ فضل‌الله نوری و مرحوم نائینی می‌تواند در انقلاب اسلامی به عیان دیده شود. چرا که مشروعیت دخالت قانون‌گذاران از طریق اذن ولی فقیه تأمین می‌شود. گوآن‌که، ضوابط نقش‌آفرینی آنان در این منصب می‌بایست به صورتی جدی مورد تأمل قرار گیرد. ذبیح الله نعیمیان: 21 /12 /1402 @andishkade_f_h 🌷🇮🇷‏ اندیشکده فقه حکومتی ‏🇮🇷 🌷
هم‌اکنون: یک‌شنبه‌ها: ساعت دو و نیم تا چهار: درس روش استنباط. استاد ذبیح الله نعیمیان https://gharar.ir/r/024a2861
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلاس فوق. ولایت فقیه. دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام. دوره دکترای فقه روابط بین الملل. جلسه 6 استاد ذبیح الله نعیمیان
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بایگانی کلاس روش‌شناسی اجتهاد ذبیح‌الله نعیمیان جلسه 4
یک شنبه ها درس :روش شناسی اجتهاد استاد :نعیمیان جلسه5: تاریخ:1403/02/09 ساعت: 14:30 دوستان مؤسسه صرفاً حضوری لینک کلاس برای دوستان خارج از مؤسسه: https://room.gharar.ir/024a2861-0706-4f64-982c-9c7d3b27d4e8 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰کلاس روش شناسی اجتهاد 🎬جلسه پنجم 🏢موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام 📚دوره سطح چهار رشته فقه حکومت 👳🏼‍♀️استاد ذبیح الله نعیمیان 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس فوق: پنج‌شنبه‌ها هشت و ربع درس ولایت فقیه جلسه 7 استاد: ذبیح‌الله نعیمیان دکترای فقه بین الملل. دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
هدایت شده از رشته فقه حکومت
روش شناسی استنباط استاد نعیمیان تاریخ 29-11-1402.mp3
16.57M
🎧فایل صوتی کلاس: استاد: نعیمیان جلسه: اول تاریخ:1402/11/29 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع): 🆔 @irsichannel کانال ذبیح الله نعیمیان: 🌐 https://eitaa.com/naeimyan_ir :🌷🇮🇷‏ اندیشکده فقه حکومتی ‏🇮🇷 🌷 @andishkade_f_h
هدایت شده از رشته فقه حکومت
نعیمیان. درس روش شناسی اجتهاد. بخش یک. 1402.12.13.pdf
981.4K
💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع): 🆔 @irsichannel کانال ذبیح الله نعیمیان: 🌐 https://eitaa.com/naeimyan_ir :🌷🇮🇷‏ اندیشکده فقه حکومتی ‏🇮🇷 🌷 @andishkade_f_h
هدایت شده از رشته فقه حکومت
روش شناسی استنباط استاد نعیمیان تاریخ 13-12-1402.mp3
30.97M
🎧فایل صوتی کلاس: استاد: نعیمیان جلسه: دوم تاریخ:1402/12/13 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel کانال ذبیح الله نعیمیان: 🌐 https://eitaa.com/naeimyan_ir :🌷🇮🇷‏ اندیشکده فقه حکومتی ‏🇮🇷 🌷 @andishkade_f_h
هدایت شده از رشته فقه حکومت
روش شناسی استنباط استاد نعیمیان تاریخ 26-01-1403.mp3
29.29M
🎧فایل صوتی کلاس: استاد: نعیمیان جلسه: سوم تاریخ:1403/01/26 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🆔 @irsichannel کانال ذبیح الله نعیمیان: 🌐 https://eitaa.com/naeimyan_ir :🌷🇮🇷‏ اندیشکده فقه حکومتی ‏🇮🇷 🌷 @andishkade_f_h