eitaa logo
نفحات الانس
4.4هزار دنبال‌کننده
824 عکس
494 ویدیو
3 فایل
ادرس در پیام رسانهای مختلف https://takl.ink/Ostad_sepidnameh ادمین موسسه صدرا جهت ثبت نام در دروس تخصصی @sadra45 ادمین پاسخگو به سوالات و پیشنهادات @ya_zynb828 @Sadra8281
مشاهده در ایتا
دانلود
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
النجم الثاقب39.mp3
40.22M
🌺((من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه))اگرکسی بمیرد وامام زمان خود رانشناسدبه مرگ جاهلیت مرده است🌺 کتاب شریف نجم الثاقب از جناب محدث نوری سی و نهم # نحوه عروج امام زمان علیه السلام توسط ملائکه در دوران طفولیت ۱۴۰۲/۱۱/۲ زمان فایل:  ۳۳:۳۰دقیقه
☀️جلسه 39النجم الثاقب موضوع: نحوه عروج امام زمان علیه السلام توسط ملائکه در دوران طفولیت https://eitaa.com/nafahat256
9.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مهم ترین مسئله ی زندگی ما... ⚘️ شرح کتاب نجم الثاقب https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
⚜️بسم‌الله الرحمن الرحیم⚜️ خلاصه نجم الثاقب جلسه ۳۹ 💠سوال:آیا جن‌های مسلمان شیعه قادر به رویت امام هستند،یا مثل انسان باید به مرحله خاصی برسند تا امام را ملاقات کنند؟ 🔸در این مسئله رویت امام و دسترسی به امام بین جن و انس تفاوتی نیست،آنها هم مکلفند و باید به یک درجه خاصی دست پیدا کنند تا لیاقت پیدا کنند که با امام ارتباط داشته باشند 🔹سوال۲: آیا معراج پیامبر از لحاظ فیزیکی قابل اثبات است؟ معراج با بدن مادی نیست.معراجی که طولی باشد با ابدان دیگر است که انسان بدن مثالی و ابدان دیگری دارد. یک قسمت معراج که طی الارض باشد می‌تواند با بدن مادی باشد.اما معراجی که درسماوات انجام می‌شود ومعراج حضرت رسول با بدن مادی نیست. 🔸سوال ۳:آیا پیامبران اولوالعزم هم قطب بودند؟پیامبر اولوالعزم در زمان خودش قطب است و مابقی انبیا تابع آن پیامبر اولوالعزم هستند مانند حضرت لوط که در زمان حضرت ابراهیم بوده. 🔹سوال۴:در رابطه اختیار انسان با این عوالم،آیا انسان اختیار دارد؟وقایعی که قرار است در زندگی انسان واقع شوند دو دسته اند. 🔸برخی قطعی‌اند و برخی جنبه امکانی دارند👈🏻 یعنی که به وجود بیاید و ممکن است که به وجود نیاید قبل از عالم طبیعت یک عالمی است به نام عالم برزخ که یکی دیگر از نام‌هایش ملکوت امکانی است. 🔹برخی از وقایعی که در آن عالم هستند ممکن است در این عالم پیاده شوند و بستگی دارد به اعمال انسان.که اگر اعمال به سمت مثبت باشد اتفاقات مثبت و به سمت منفی باشد اتفاقات منفی می افتد. برخی وقایع قطعاً در این عالم پیاده می‌شوند اما آنچه اهمیت دارد نحوه عملکرد انسان است.مثلاً اینکه همسر من چه کسی باشد،میتواند از قبل معین شده باشد،اما اینکه نحوه تعامل ما با این افراد چگونه باشد این به اختیار ما بستگی دارد. 🔸زندگی ابدی ما بازتابی از رفتارهای اختیاری ماست.نه بازتابی از زندگی که طراحی شده برای ما.انسان مهمان سفره ی عملکرد خودش در قیامت می‌باشد. 🔹سوال۶:آیا می‌شود به وسیله ی قدرت نفسانی مریضی‌ها را از بین برد؟ به وسیله قدرت نفسانی هم می‌شود مریضی‌ها را از بین برد و هم می‌شود مریضی را به وجود آورد.برخی بر اساس تلقینات منفی خودشان را مریض می‌کنند و برخی هم با تلقینات مثبت مریضی را از بین می‌برند که این خودش یک شاخه علمی است. 🌀روایت:امام حسن عسکری فرمود: چون عطا فرمود بر من مهدی(ع) را.دو ملک فرستاد که او را برداشتند و به سراپرده عرش بردند تا آنکه ایستاد در حضور قرب الهی پس فرمود به او(خداوند به حضرت مهدی فرمود)مرحبا به تو ای بنده من،برای نصرت دین و اظهار امر من و مهدی بندگانم هستی.سوگند خوردم که به تو بگیرم و به تو عطا کنم به تو بیامرزم و به تو عذاب کنم.برگردانید او را ای دو ملک،به سوی پدرش به مدارا و ملاطفت و به او بگویید که او در پناه حفظ و حمایت و نظر عنایت من است تا آن زمان که برپا و ظاهر نماید حق را به او و نیست و نابود کنم باطل را به وسیله او و دین را خالص کنم به دست او. 🔸تمام عوالم وجودی در طول همند.که بالاترین مرتبه‌اش عالم عقل است.ومرتبه پایین ترش عالم مثال یا برزخ یا ملکوت اسفل به آن می‌گویند.پایین ترین عالم،عالم طبیعت یا دنیا به آن می‌گویند. یک نکته اینکه ما هر چقدر به سمت بالا برویم عالم‌ها واقعی‌تر می‌شوند بر خلاف پندار ما. 🔹علت اینکه انسان از مرگ می‌ترسد: چون فکر می‌کند وقتی می‌میرد یک چیزهایی را از دست می‌دهد.و فکر می‌کند وارد عالمی می‌شود که همش تصورات و خیالات است اجسام و ماده درآنجا نیستند.به همین علت فکر می‌کند وارد عالمی می‌شود که واقعیتش از این عالم کمتر است.در حالی که بالعکس است وقتی از این عالم خارج می‌شود به سمت عالم برزخ می‌رود آنجا واقعی‌تر است ودر آنجا لمس خیلی قوی‌تر است. 🔸ملا هادی سبزواری یکی از بزرگان اهل معرفت است ایشان می‌فرماید:انسان وقتی وارد عالم برزخ می‌شود شعور و ادراکش ۱۰۰ برابر قوی می‌شود. عالم مثال ۱۰۰ برابر از این عالم واقعی‌تر است 🔹در روایت آمده :انسان چه مومن و چه کافر وقتی وارد عالم برزخ می‌شوند آرزو می‌کند که کاش زودتر می‌آمدیم. 🔸سوالی که در جلسه گذشته مطرح کردیم مبنی بر اینکه حضرت آدم این وقایعی که برایش اتفاق افتاد در کدام بهشت بود؟ 🔹 با بدن مادی نمی‌شود وارد بهشت شد،بدن مادی مربوط به عالم طبیعت و دنیاست.اما بهشت یک عالم غیبی برزخی است. 🔸و ما فقط به یک نکته می‌رسیم که حضرت آدم با بدن مثالی آنجا بوده.یعنی بدن مادی‌اش در دنیا بود و وارد یک مکاشفه شدند و در مکاشفه خودش را در عالم برزخ ( بهشت برزخی نزولی به آن می گویند) دیده است. 🔹ماجرای موسی(ع)و خضر در عالم طبیعت می‌تواند مهیا شود و هیچ محذور عقلی و فلسفی ندارد. ماجرای حضرت آدم امتناع دارد که در عالم ماده این اتفاق برایش افتاده باشد. 🔸در آیات ۳۱،۳۲ و۳۳ سوره بقره مبحث ملائکه و حضرت آدم است ملائکه مجردند و این قرینه را ما داریم.و از همین ظاهرش مشخص است که ماجرا چیست.
قسمت دوم نجم‌الثاقب جلسه ۳۹ 💠در این آیات می‌فرمایند:که ملائکه‌ای بود,شیطانی بود آدمی بود.ملائکه مجردند.شیطان هم با چشم عادی اصلاً دیده نمی‌شود و به صورت مثالی دیده می‌شود.پس این‌ها همه‌شان قرائنند.برای اینکه ما بگوییم این ماجرا در عالم طبیعت هم واقع شده و هم واقع نشده.این یعنی حضرت آدم چه بسا با بدن مادی در عالم ماده بود.و در یک مکاشفه عرفانی قرار گرفته.و خودش را در مکاشفه در بهشت دیده است. 💥عالم برزخ واقعی‌تر است و لمس اش قوی تر است 🔸پس حضرت آدم در یک مکاشفه وارد عالم برزخ شد و توانست ملائکه را ببیند شیطان را ببیند و امور غیبی را مشاهده کند و همه‌شان واقعی‌اند به دستور خداوند اعتنا نکرد و از میوه آن درخت استفاده کرد و خداوند به ایشان گفت از بهشت خارج شو. همین که به او گفت از بهشت خارج شو به یکباره خودش را در بدن مادی دید. 🔹قبل از اینکه خداوند ماجرای حضرت آدم را در سجده ملائکه را نقل کند در آیه ۳۰ سوره بقره فرمود:اِنِّی جاعِلٌ‌ فِی‌ الْاَرْضِ‌ خَلیفَةً...که من در زمین می‌خواهم خلیفه قرار دهم.یعنی از همان ابتدا حضرت آدم زمینی است.بعد وارد مبحث بهشت می‌شود. 🔸عالم مکاشفه از این جایی که ما داریم این عالم را ادراک می‌کنیم خیلی واقعی‌تر و طبیعی‌تر است. 🔹این حالتی هم که برای حضرت مهدی(ع)پیش آمد به نظر می‌رسد یک مکاشفه باشد چون بحث مَلَک است که دو تا ملک او را بردند و ملک موجود مجرد است و مادی نیست و او را به عرش بردند عرش هم مادی نیست و می‌فرماید در یک حضور خاص معنوی ایشان قرار گرفته که دارد صوت خداوند را می‌شنود و همه این‌ها تلقیناتیست که به انسان کامل می‌شود و این تلقینات آثار معنوی در آن روح مقدس ایجاد می‌کند. 🔸حضرت مهدی(ع)از همان کودکی ملکوتی و جبروتی بودند و با عوالم وجودی آشنا بودند.اینطور نیست شروع کنند به درس و بحث تا اینکه به جایی برسند.انسان کامل سِر نظام هستی است. و هر کسی از احوالات آن حضرت آگاه نیست چون شاکله سر نظام هستی،خفا است. 🔹کسی می‌تواند با آن حضرت ارتباط برقرار کند که خودش تبدیل به یک انسان سری شده باشد 🔸به هر میزانی که ما به سمت باطن عالم حرکت کنیم به همان میزان به آن حضرت داریم نزدیک‌تر می‌شویم و هر چقدر که ما از باطن عالم فاصله بگیریم و به سمت ظاهر بیاییم از آن حضرت داریم دور می‌شویم. 🔹انسان وقتی به سمت ظاهر می‌آید روحش ضعیف می‌شود،ولی ابعاد جسمانی‌اش مثل شهوت و غضبش قوی می‌شوند و این‌ها سنخیت با حضرت ندارند ما خودمان را اینطور می‌توانیم ارزیابی کنیم وقتی شخصی رازی را به ما می‌گوید،اگر میلمان به افشاست یعنی ما میل به ظاهر عالم داریم.اما اگر بیشتر دوست داریم که افشا نکنیم،مشخص است میل به باطن است. شخصی که میل ندارد حرف بزند و بیشتر دوست دارد که مخفی باشد این شخص میل باطنی دارد. 🔸ما باید با قدرت عقل این حالات را به دست آوریم نه خصیصه مزاج ما این باشد.چون بعضی‌ها حرف نزدنشان به مزاجشان برمی‌گردد نه به قدرت عقلش. انسان که می‌خواهد ارتباط برقرار کند با حضرت حجت، باید با باطن خودش بیشتر انس بگیرد. 🔹باطن انسان زیباترین حقیقت نظام هستی است.که اگر ما با باطن نظام هستی انس نداشته باشیم مشخص است که خودمان را نمی‌شناسیم و اهل ظاهریم، به همان میزان از امام دوریم. 🔸ما باید امام را در باطن خودمان پیدایش کنیم.اگر در باطن پیدا کردیم در ظاهر هم ایشان را می‌بینیم 🌀روایت داریم:امام زمان(ع)ظهور می‌فرمایند مردم می‌گویند ما ایشان را دیده بودیم،چطور قبلاً نشناختیم؟ ما با کوچک‌ترین توجه‌ها(توجه باطنی)می‌توانیم با امام ارتباط بگیریم همین که ذهن به سمت امام برود یک ارتباط معنوی یک نوری در ذهن ایجاد می‌کند. 🔹ما تا زمانی که در دنیا هستیم میتوانیم با امام ارتباط بگیریم.اما اگر از این عالم خارج شویم و ارتباطی با امام برای ما ایجاد نشده باشد در آن عالم دیگر مشکل می‌شود و چه بسا دیگر قابل حل نیست. 🔸هدف از زندگی انسان‌های عادی مثل ما این است که در این فرجه زمانی که به ما دادند به انسان کامل برسیم.که هر کس برسد به آن سعادت خاص و ویژه خودش دست پیدا کرده است. 🔹شما در طول روز هر کاری میکنی باید به این نیت باشد که یک قدم به امام زمان(ع)نزدیک شویدکه این برای ما نفع دارد،اما اگر برای هوای نفسانی باشد خسارت محض است. 🔸انسان باید با خودش عهد ببندد که در این عالم به دیدار برسد.هر چقدر به ما عمر دادند کفایت می‌کند برای رسیدن به امام،ما عمرمان را کوتاه میدانیم در حال که خیلی بلند است. 🔹حضرت صادق(ع)فرمود:که خداوند به ۱۸ ساله ها تشر می‌زند و می‌گوید مگر من عمر طولانی به شما ندادم چرا به کمال نرسیدید؟ ۱۸ سال در برزخ خیلی طولانی است.اگر کسی از عمر خودش استفاده کند به امام میرسد. 🔸راه برای همه باز است چون هدف این است و ما در این عالم باید هدفمان دستیابی به امام باشد، غیر از این باشد کلاه سرمان رفته است ✨والحمدلله رب العالمین✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام زمان(عج)،سر عالم هست. انسان تا زمانی که اهل سر نشود نمیتواند به امام زمانش نزدیک شود. ارتباط با امام لازمه اش اینست که انسان به باطن عالم،نزدیک شود. هرگاه به باطن عالم نزدیک شدیم،به امام زمان(عج) نزدیک می‌شویم. سلسله جلسات نجم الثاقب/جلسه ۳۹ https://eitaa.com/nafahat256
11.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدف از زندگی .... ⚘️استادسپیدنامه °شرح‌کتاب‌نجم‌الثاقب https://eitaa.com/nafahat256
یک توجّه و توسل به حضرت بقیة الله الاعظم ﷺ در این دنیا، به دریاهایی از نور و آرامش در برزخ تبدیل خواهد شد. ⚘️استادسپیدنامه ✨دروس تفسیر انفسی قرآن https://eitaa.com/joinchat/2620915901C0f4873ffd8
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
النجم الثاقب40.mp3
29.05M
🌺((من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه))اگرکسی بمیرد وامام زمان خود رانشناسدبه مرگ جاهلیت مرده است🌺 کتاب شریف نجم الثاقب از جناب محدث نوری چهلم # امام زمان علیه السلام ملاک در پذیرش اعمال ۱۴۰۲/۱۱/۳ زمان فایل:  ۳۰:۱۵دقیقه
❤️جلسه چهلم النجم الثاقب موضوع: امام زمان علیه السلام ملاک در پذیرش اعمال https://eitaa.com/nafahat256