eitaa logo
نفحات الانس
4.4هزار دنبال‌کننده
838 عکس
514 ویدیو
3 فایل
ادرس در پیام رسانهای مختلف https://takl.ink/Ostad_sepidnameh ادمین موسسه صدرا جهت ثبت نام در دروس تخصصی @sadra45 ادمین پاسخگو به سوالات و پیشنهادات @ya_zynb828 @Sadra8281
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️اطلاعیه ان شاالله فردا راس ساعت شش و نیم صبح بصورت انلاین جلسه 37نجم الثاقب پیرامون شناخت امام زمان علیه السلام برگزار می شود علاقه مندان وارد لینک زیر شوند https://eitaa.com/nafahat256
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
النجم الثاقب37.mp3
34.93M
🌺((من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه))اگرکسی بمیرد وامام زمان خود رانشناسدبه مرگ جاهلیت مرده است🌺 کتاب شریف نجم الثاقب از جناب محدث نوری سی و هفتم در دعای ندبه ماجرای شیر دادن امام حسن عسکری علیه السلام به امام عصر ارواحنا فداه ۱۴۰۲/۱۰/۳۰ زمان فایل:  ۳۶:۲۲دقیقه
❤️جلسه 37النجم الثاقب ☘تحریف در دعای ندبه ☘تحلیل ماجرای شیر دادن امام حسن عسکری علیه السلام به امام عصر ارواحنا فداه https://eitaa.com/nafahat256
⚜️بسم‌الله الرحمن الرحیم⚜️ نجم الثاقب جلسه ۳۷ 💠سوال: آیا کسی زیارت عاشورا را به صورت ممتد یا به صورت چله بخواند برایش عوارض منفی دارد؟ 🔸زیارت عاشورا یکی از راه‌های رسیدن انسان به امام زمان(ع) است.که با استمرار داشتن و اشک و سوز و گداز و چله گرفتن انسان میتواند به امام زمان(ع) برسد. 🔹یکی از باب‌های ورودی انسان به امام زمان(ع) همان اشک بر سیدالشهداست که جوهره ذات انسان را تغییر می‌دهد.و مورد عنایت‌های حضرت زهرا(ص)که مادر ایشان هستند قرار می‌گیرد 🔸 حضرت حجت فرمودند:یا جداه من صبح و شام بر تو اشک می‌ریزم، این خودش یک دستورالعمل است. 🔹اینکه جناب سید عبدالکریم کشمیری فرمودند اگر کسی زیارت عاشورا را به صورت چله بخواند،به انسان ضربه می‌زند، می‌تواند به این معنا باشد اگر برای نیت‌های زمینی و مادی بخواند در حقیقت امر عظیمی را فدای امر نازلی کرده و این خودش سبب ضرر و خسران انسان می‌شود.اگرچه آن شخص به خواسته‌اش هم برسد. 🔶سوال: اگر اصغر به معنای حقیرتر است چرا علی را علی اصغر می‌خوانیم؟ 🔹لغات عرب حالت‌های متشابهی دارند و در مقام استفاده می‌توانند معنای متفاوتی دهند. و کسی که در فقه و لغت کار می‌کند متوجه است.فقه و لغت یعنی ما یک لغتی را بشکافیم و به ریشه اصلیش برسیم. مثلا کلمه بغی در دید متداول معنای سرکشی و طغیان و فسق و فجور می‌دهد که به آن باغی میگویند و در قرآن بارها استعمال شده است. 🔸اما همین بغی را اگر ریشه یابی‌اش کنیم می‌بینیم معنای جستجو هم می‌دهد.و در کنار علم قرار دهیم می‌شود جستجوی علم. بغات العلم یعنی کسانی که در جستجوی علمند و انسان‌های الهی. 🔹وقتی ما اصغر را برای یک انسان عظیم الشأن به کار بگیریم مثلاً یک پادشاه بزرگی یعنی حقیرتر و داریم به او توهین می‌کنیم 🔸اما گاهی در مقام تمیز هستیم.مثلا سه برادر که همنام هستند.می‌خواهیم این‌ها را از هم تفکیک دهیم باید صفت‌های مختلفی برایشان قرار دهیم.مثلاً علی اکبر, علی اوسط,علی اصغر 🔹پس علی اصغر به معنای علی کوچکتر است.چون امام حسین(ع) تاکید خاصی داشت بر فرزند پسر که اسمش را علی بگذارد.فرمودند من تمام فرزندانم را علی می‌دانم. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🌀روایت: امام عسکری(ع) فرمودند که فرزندم را برایم بیاور.فرزند را که آورد زبان را در دهان مبارکش گذاشت،که او را شیر یا عسل می‌خورانید.آنگاه فرمود:به سخن درآ ای فرزند من. بعد ایشان فرمود: بسم الله الرحمن الرحیم "وَ نُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ" 🔸در قرآن برخی از نشانه‌هایی که در این عالَم پدیدار می‌شود را اختصاص به عالِم دادند.یعنی عالِم فقط می‌تواند این نشانه را تشخیص دهد. اهل علم رابطه بین نشانه و صاحب نشانه را متوجه می‌شوند 🔹کسی که علم طبابت خوانده همین که دمای بدن بالا باشد ببیند،می‌گوید این تب شما نشانه‌ای از وجود فلان بیماری است. اما کسی که علمش را ندارد نمی‌داند علت تب چیست.و به صاحب نشانه ها پی نمی‌برد. 🔸تمام عالم همین طور است هر چیزی که ما می‌بینیم یک نشانه است که دارد از چیز دیگری حکایت می‌کند.اما ما چون نمی‌توانیم این ارتباط را متوجه شویم و نشانه‌ها را به عنوان یک امور اصیل پذیرفتیم. یعنی فکر میکنیم یک امور مستقل اند و به چیز دیگر دلالت نمی‌کنند. 🔹یکی از اشتباهات سنگین انسان این است که همین عالم را به عنوان اصل در نظر می‌گیرد و فکر می‌کند این عالم تنها واقعیتی است که خدا آفریده در حالی که این عالم نشانه‌ای از عوالم دیگر است. 🔸مثلاً اشک چشم حالت‌های مختلفی دارد و ما فکر می‌کنیم تمام این حالت‌ها با هم هیچ تفاوتی ندارند. 🔹تمام حالاتی که در بدن انسان نمایان می‌شوند.یک بُعد مادی و بدنی دارند و یک بُعد ملکوتی دارند. و این دوتا در همدیگر اثر می‌گذارند و آن حالاتی که در جسم نمایان می‌شود تابع اثرات مادی و ملکوتی است. 🔸مثلاً اگر انسان فقط بدن مادی بود و آثار ملکوتی در او اثر نمی‌کرد زمانی که غذا می‌خورد در هر حالتی این غذا هضمش انجام می‌شد و به کبد می‌رفت و تبدیل به خون میشد و تا آخرش آن پروسه طی میشد. 🔹اما می‌بینیم گاهی انسان غمگین یا خیالش پراکنده است وقتی غذا می‌خورد اختلالات گوارشی برایش پیش می‌آید یا زمانی که عصبانی است وقتی غذا می‌خورد معدش زخم می‌شود. یا در حالت آرامش غذا انرژی بیشتری تولید می‌کند و بدن فربه‌تر می‌شود. 🔸پس مشخص است غیر از این بدن روح هم روی این ماده غذایی دارد اثر می‌گذارد 🔹محققین پیرامون اشک انسان تحقیق کردند به این نتیجه رسیدند اشک‌ها کاملاً با هم متفاوتند. 🔸وقتی آن را زیر دستگاه میکروسکوپی قرار دادند متوجه شدند که چینش‌ها و ساختارهای سلولی اشک‌ها با هم تفاوت دارند. 🔹پزشکان می‌گویند،اشکی که ناشی از غم است با اشکی که در هنگام مواجه چشم با بوی پیاز خارج می‌شود ساختارهای سلولی شان با هم فرق دارد.
قسمت دوم نجم الثاقب جلسه ۳۷ 💠گاهی اوقات انسان در هنگام شادی شدید اشک می‌ریزد و ساختار این اشک با اشکی که ناشی از غم است با هم تفاوت دارند.گاهی انسان در حالت ترس قرار می‌گیرد و گریه می‌کند.گاهی در اضطراب،گاهی در استرس. 🔸 این روح انسان است که در این حالات متفاوت قرار می‌گیرد و این‌ حالات مختلف روحانی روی مزاج چشم اثر می‌گذارند.و چشم که میخواهد اشک را جاری کندبر اثر تصرفاتی که از روح شخص واقع شده نوع اشک را تغییر می‌دهد. 🔹تمام بدن به این صورت است.یعنی روح ما روی بدن اثر میگذارد و اثر ملکوتی روح یا نفس در بدن حالات را تغییر می‌دهد. 🔸چه چیزی اشک را تغییر داد؟ نوع توجه نفس به یک صورت علمی. یعنی همین که نفس ما به صورت‌هایی در درون خودش توجه کرد مثلاً صورت غم،صورت شادی ,استرس،ترس و....این توجه به صورت‌های مختلف موجب می‌شود در نفس ما حالاتی ایجاد شود که روی غدد اشکی اثر می‌گذارد و نوعشان را تغییر می‌دهد.در حالی که اشک‌ها از لحاظ ظاهری کاملاً شبیه همند. 🔹حضرت رسول(ص)با یارانش از شهر خارج شدند.بعد به یک قومی رسیدند که عذاب بر آن نازل شده بود.در آنجا یک توقفی داشتند بعد آقا دستور دادند که حرکت کنیم و در اینجا توقف نداشته باشیم. و از آب این چشمه استفاده نکنید. بر این قوم عذاب نازل شده و این آب لعنت شده است.در حالی که در ظاهر یک آب گوارای شیرینی است.حضرت با دید ملکوتی شان می‌گویند این آب ملعون است و اگر بخورید می‌ترسم به سرنوشت آنها دچار شوید. 🔸حتی سر مبارکشان را پوشاندند و فرمودند در اینجا نماز هم نخوانید. چون حالات روحانی نظام هستی در این آب اثر گذاشته و این آب تغییر ماهیت داده است و تبدیل شده به یک آب ملعون. 🔹یک انسان عادی این اب را می‌دید می‌گفت چه آب زلالی و چه بسا از آب‌های دیگر خیلی بهتر باشد. 🔸اشک موجب می‌شود حالات نفسانی فروکش بکنند و بدن انسان اگر حالات هیجانی بهش دست داده که برایش مضر است آن حالات از بین بروند. 🔹وقتی گرد و غباری به سمت چشم امد اشک چشم که جاری شد شست و شو می‌دهد سطح چشم را تا چشم عفونت نکند. 🔸وقتی چشم اینطور است، تمام نقاط بدن هم به همین صورت می‌باشد. 🌀روایت داریم،امیرالمومنین علی(ع) فرمودند پیامبر صلوات الله علیه آب دهان خودشان را جمع کردند و به من دستور دادند که از آب دهان مبارکشان بنوشم همین که آب دهانشان را نوشیدم دروازه‌هایی از علم برای من گشوده شد‌. 🔸آیا این آب دهان رسول الله همان آب دهانی است که یک ساعت پیش ایشان هنگام غذا خوردن از آن استفاده کرد؟ آب دهان یکی از هضم کننده‌های غذاست و یک حالت آنزیم خاصی دارد که وقتی با غذا ممزوج شود موجب می‌شود هضم غذا برای معده راحت‌تر باشد.به همین جهت فرمودند غذا را خیلی بجوید و در میان غذا آب نخورید چون این آب،بزاق را می‌شورد وقتی غذا بدون بزاق وارد معده می‌شود سبب می‌شود معده زخم شود یا هضم غذا مشکل شود. 🔹حضرت رسول(ص) به امیرالمومنین فرمان داد که به سمتم بیا و از این آب بنوش مشخص است این یک آب دیگر است. 🔸در اینجا انسان کامل به عالم قدس، توجه علمی می‌کند، بعد این توجه را سریان می‌دهد در این آب دهان. آن روح ملکوتی تصرف می‌کند در آب دهانشان. 💥این آب جنسش از تمام آب‌هایی که در این عالم است متفاوت است و می‌شود یک آبی که ظاهر مادی و باطنی قدسی دارد. 🔹همین که حضرت امیر از این آب نوشید دروازه‌های علم برایش باز شد یعنی یک اتصالی روحانی برای حضرت پیش آمد. 🔸مقابلش آن آبی است که آن قوم می‌خواستند ازش بنوشند که حضرت گفتند این آب ملعون است و اگر کسی از آن بنوشد آثار منفی برایش دارد. 🔹علامه حسن‌زاده قدس سره فرمودند: در جوانی من یک عزم راسخی داشتم بر اینکه نماز شب بیدار شوم و تهجد را پیگیری می‌کردم تا اینکه در یک شب مبارکی حضرت ثامن الائمه را زیارت کردم دیدم که آقا آب دهانش را روی لب جمع کرد.به سمت لب مبارک حضرت رفتم و شروع کردم به نوشیدن آن آب.وقتی از خواب بیدار شدم حقیقت طی الارض را فهمیدم. 💥آب دهان انسان کامل در این حالت آب حیات است. 🔸حضرت امام حسن عسکری ولی خداست.قطب نظام هستی است.با آن توجه قدسی که به آن عالم معنا داشتند تصرف کردند در بدن مادی خودشان و یک شیری جوشید. فلذا حضرت ولی عصر ارواحنا فدا از آب دهان پدر بزرگوار نوشیدند و چه بسا دروازه‌هایی از علم در همان طفولیت برایشان باز شده باشد. 🔹انسان کامل تمام مقامات بهشتی‌ها را در همین زمان دارد 🔸یکی از حالات بهشتی‌ها این است که هرگاه اراده می‌کنند که آب بنوشند توجه می‌کنند به زمین بهشت و یک چشمه‌ای را با توجه خودشان به وجود می‌آورند. 💥انسان هم مانند زمین است. انسان کامل هم که مقامات بهشتی‌ها را دارد پس ایشان می‌تواند با یک توجه در همین انگشت خودش یک چشمه‌ای از شیر را به وجود بیاورد. 🔹پس وقتی توجه نفسی کرد این آب تبدیل به آب معنوی می‌تواند بشود که نوشنده را ارتقائات معنوی برایش پیش بیاید. ✨والحمدلله رب العالمین✨
❤️اطلاعیه ان شاالله فردا راس ساعت شش و نیم صبح بصورت انلاین جلسه 38نجم الثاقب پیرامون شناخت امام زمان علیه السلام برگزار می شود علاقه مندان وارد لینک زیر شوند https://eitaa.com/nafahat256
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
النجم الثاقب38.mp3
36.38M
🌺((من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه))اگرکسی بمیرد وامام زمان خود رانشناسدبه مرگ جاهلیت مرده است🌺 کتاب شریف نجم الثاقب از جناب محدث نوری سی و هشتم ماجرای شیر دادن امام حسن عسکری علیه السلام به امام عصر ارواحنا له الفدا ۱۴۰۲/۱۱/۱ زمان فایل:  ۳۰:۱۹دقیقه
❤️جلسه 38النجم الثاقب ☘تحلیل ماجرای شیر دادن امام حسن عسکری علیه السلام به امام عصر ارواحنا فداه https://eitaa.com/nafahat256
⚜️بسم‌الله الرحمن الرحیم⚜️ خلاصه نجم الثاقب جلسه ۳۸ 💠سوال ۱ : آیا می‌شود شیر مادری که توجه به خیلی مسائل نداشته،و روی بچه اثر منفی گذاشته از بین برد؟ 🔸برخی از تاثیرات منفی که در دوران طفولیت برای بچه پیش می‌آید قابل رفع کردن نیست. 🔹مثلاً زمانی که پدر و مادر در اتاقی که کودک است آمیزش داشته باشند این تاثیرات تکوینی منفی در این بچه می‌گذارد. و نمی‌شود آن را از بین برد 🔸شیر خمیر مایع وجود انسان است که اگر در حالت‌های منفی به بچه داده شود روحیات منفی درون این طفل به وجود می‌آید. 🔹اما می‌توانیم آثارش را کم کنیم،مثلاً روزی حلال به این بچه بدهیم خیلی تاثیر دارد و می‌تواند خلقیات کودک را از منفی به سمت مثبت تغییر بدهد. 🔶سوال ۲: اگر در ازدواج فقط طهارت خانم شرط نیست بلکه باید خانواده او هم چنین باشند.پس دخترهایی که در خانواده هایی که طهارت نداشتند بزرگ شدند و پاک ماندند تکلیفشان چیست؟ 🔹خیلی از مسائلی که مطرح می‌شوند جنبه عمومی دارند برخی از اوقات یک استثنائاتی هست که در قرآن فرمود:یخرج الحی من المیت. مقصود از میت کافر است و مقصود از حی مومن است گاهی از اوقات از صُلب و رحم یک کافری،یک مومنی هم متولد می‌شود. 🔸اگر خانمی در خانواده ای بزرگ شد که در فسق و فجور بودند،اما شرایط تقوا را رعایت کرد، خداوند تضمین کرده که اگر کسی اهل تقوا باشد راه را برای او می‌گشاید.و میشود از این خانم یک ذریه طیبه ای به وجود آید. 🔷سوال ۳:این مسائلی که در کتاب‌ها مطرح می‌شود مانند داستان خضر و حضرت موسی، چرا ما حمل بر مکاشفه نکنیم,و میشود بگوییم این یک واقعه‌ایست در عالم مکاشفات؟ 🔸برخی شیوه شان این است که وقتی نمی‌توانند مسئله ای را از لحاظ ظاهری حل کنند به عرفان پناه می‌برند و می‌گویند مکاشفه بود 🔹ملاصدرا می‌فرماید کسی که وارد مسیر علمی و عقلی شده یک آفتی می‌تواند دامنگیرش شود.ان آفت هم اینکه تمام مسائل دین به گوشش می‌رسد تفسیر و تاویلش می‌کند به یک چیزی که عقلی است و حالت حسی‌اش را دیگر در نظر نمی‌گیرد. 🔸یعنی چه؟ مثلاً می‌بیند شخصی از دنیا رفته و او را داخل خاک دفن اش میکنند،بعد می‌گوید ایشان اصلاً وارد قبر نمی‌شود و در آسمان‌ها دارد پرواز می‌کند.این قبر برای عوام است وگرنه قبر و فشار قبر و نکیر و منکر وجود ندارند. 🔹ملاصدرا می‌فرماید:تمام مباحث نقلی مثل آیات و روایات و احادیث که به گوش شما می‌رسد باید از لحاظ ظاهری هم به آن ایمان آورد. 🔸شما باید معتقد باشید ما وارد یک قبری می‌شویم فشار قبر هست سرازیری قبر و نکیر و منکر و همه این‌ها از لحاظ ظاهری هستند و تمام این وقایع واقع می‌شوند. 🔹ما در بحث موسی و خضر قرینه ای نداریم بر اینکه آن مکاشفه است. باید از لحاظ ظاهری حلش کنیم. و نباید برای فرار کردن از حل مسائل علمی بگوییم مکاشفه است. 🔸علامه حسن‌زاده قدس سره فرمودند:این مباحث عرفانی نیاز به ادله و برهان ندارد ذوقی و چشیدنی است مسائل فلسفی است که نیاز به استدلال و برهان دارد. 🔸پس نمی‌پذیریم که بگوییم همش در مکاشفه بود و این همه کتاب و تفسیر نوشتند اطلاع نداشتند که مکاشفه است. این فرار کردن از مسیر علمی است. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔷جلسه گذشته گفتیم که نفس انسان روی جسم او تاثیر مستقیم می‌گذارد و می‌تواند تغییراتی را در امور بدنی ایجاد کند. مثلاً هنگامی که بر نفس ترس عارض می‌شود بدن انسان هم یک تغییراتی در او ایجاد می‌شود. 🔸 حالت‌های روانی مختلف در بدن ما تاثیرات فیزیکی مختلفی هم ایجاد می‌کنند 🔹به نظر می‌رسد علت اینکه امام به کام فرزند خودش از اب دهان شیر یا عسل میریزد, شاید به این علت باشد که بدن این کودک در این برهه از زمان در یک حدی از تعادل قرار گرفته.اما تعادلش زمانی به تمامیت و حد اعلا می‌رسد که از وجود مبارک امام زمان خودش که امام عسکری باشد یک غذایی به ایشان برسد. 🔸این مزاج از عالم ماده به وجود آمده و باید غذای مادی به آن برسد تا اینکه اعتدال به وجود بیاید. 🔹مزاج انسان ارتباط مستقیمی با نوع اخلاق انسان دارد. مزاج روی تیزی و کندی ذهن و روی نوع اخلاق انسان اثر دارد و این‌ها در طب اثبات شده است. 🔸مزاج معتدل محض بهترین نوع اخلاق را دارد و از لحاظ ذهنی بهترین نوع ذهن را دارد و همینطور بهترین قدرت‌های بدنی. اتصالش با عالم ملکوت به سهولت انجام می‌شود. 🔹مزاج اگر به سمت اعتدال برود نفس در مقامی قرار می‌گیرد که سیر رشدی اش خیلی سریع می‌شود 🔸آن شیر یا عسلی که از کام مبارک امام عسکری به کام مبارک امام زمان ریخته شد شاید آن آخرین ماده‌ای است که باید بدن مبارک امام زمان در دوران طفولیت دریافتش کند تا اینکه این مزاج بدنی به آن حد اعلای تعادل خودش برسد. که اگر نمی‌رسید ایشان نمیتوانست به آن حد نصاب اعتدال برسد. 🔹می‌بینید بعد از اینکه این واقعه محقق شد امام عسکری به فرزند فرمود تکلم نما ای فرزند : و ایشان شروع میکنند به گفتن تشهد و تلاوت آیه قرآن و این مسائل.