41.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 هر کجا میرویم اسم علی است
🌷فرمایشاتی از حضرت امام خمینی رضواناللهعلیه در مورد امیرمؤمنان علی علیهالسلام
#غدیر
#امام_خمینی
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 افتتاحیه گروههای علمی
▫️مراسم افتتاحیه گروههای علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات با حضور استاد امینینژاد و جمعی از پذیرفتهشدگان گروههای علمی برگزار شد.
▫️در این مراسم جناب استاد یزدانپناه و استاد امینینژاد مباحثی را در خصوص وضعیت فلسفه اسلامی، خلأها، امتدادهای پیشرو و افقهای آینده مطرح کردند.
▫️لازم به ذکر است که این مراسم بهصورت حضوری و مجازی، با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار شد.
#گروه_علمی
#معاونت_پژوهش
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 اسعدالله ایامکم
▫️ میلاد با سعادت باب الحوائج، حضرت امام موسی بن جعفر الکاظم علیهآلافالتحیةوالثناء مبارک باد.
🌷قال علیهالسلام:
لَیسَ مِنّا مَن لَم یُحاسِبْ نَفسَهُ فی کُلِّ یَومٍ فَإنْ عَمِلَ حَسَناً استَزادَ اللهَ و إنْ عَمِلَ سیّئاً اسْتَغفَرَ اللهَ مِنهُ و تابَ اِلَیهِ
از ما نیست کسی که هر روز حساب خود را نکند؛ پس اگر کار نیکی کرده است از خدا زیادی آن را بخواهد و اگر بدی کرده، از خدا آمرزش طلب نموده و به سوی او توبه نماید.
🏷 اصول کافی، ج ۴، ص ۱۹۱.
💢 موسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 تجدید چاپ کتاب تکملة نهایة الحکمة
▫️پس از استقبال طلاب و دانشجویان از کتاب "تکملة نهایة الحکمة في النفس و ملحقاتها" اثر استاد امینینژاد که با مقدمه استاد یزدانپناه همراه است، این کتاب به چاپ دوم رسید.
▫️چاپ دوم این کتاب با بازطراحی در طرح جلد و صفحات داخلی کتاب همراه است. همچنین مقدمه استاد یزدانپناه علاوه بر متن فارسی، به عربی ترجمه شده و در ابتدای کتاب گنجانده شده است.
▫️لازم به ذکر است چاپ دوم کتاب، ویراست جدیدی نمیباشد و تغییری در متن کتاب و شماره صفحات داده نشده است.
▫️انتشار این کتاب به زودی در فروشگاه اینترنتی نفحات و نیز نمایندگیهای معتبر آغاز میشود و اخبار مربوطه متعاقباً اعلام میگردد.
#تازه_های_نشر
#انتشارات_آل_احمد
#فروشگاه_اینترنتی_نفحات
💢 موسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 باز این چه شورش است که در خلق عالم است
▪️فرا رسیدن ماه محرم، ماه عزای سید و سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین علیهالسلام و اصحاب با وفایش علیهمالسلام تسلیت باد.
▪️قالَ رَسُولُالله صلّىاللهعلیهوآلهسلم:
اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.
همانا از شهادت حسین حرارتی در قلب مؤمنین است که تا ابد سرد نمیشود.
🏷 جامعالاحادیث، ج۱۲، ص۵۵۶.
#تسلیت
#محرم_1443
💢 موسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 برنامه سخنرانی حضرت استاد یزدانپناه در دهه اول ماه محرم
▪️ صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین
همزمان با فرارسیدن ماه عزاداری سید و سالار شهیدان، امام حسین علیهالسلام، مجلس روضه و سخنرانی استاد یزدانپناه با موضوع "احوال خوش قلبی" برگزار میگردد.
🏷 زمان:
از سهشنبه ۱۹ مرداد، ساعت ۱۹
به مدت ۱۰ شب
📱پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام مؤسسه به آدرس ذیل خواهد بود؛
instagram.com/nafahat_eri
#محرم_1443
#استاد_یزدان_پناه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 برنامه سخنرانی استاد امینینژاد در دهه اول ماه محرم
▪️به اطلاع سروران گرامی میرساند برنامه سخنرانی استاد امینینژاد در دهه اول ماه محرم در دانشگاه علم و صنعت ایران از شب ششم محرم برگزار میشود که اخبار تکمیلی متعاقباً به اطلاع خواهد رسید.
#محرم_1443
#استاد_امینی_نژاد
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
1. احوال خوش قلبی (جلسه دوم محرم الحرام 1443 - استاد یزدان پناه).mp3
13.57M
🔰 احوال خوش قلبی - جلسه دوم
▪️جلسه دوم عزای سیدالشهداء علیهالسلام با سخنرانی آیتالله استاد یزدانپناه و مدیحهسرایی آقای آقاپور در صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات در اینستاگرام برگزار شد که استاد یزدانپناه به بیان دو نکته سلوکی "تشدید غم" و "حال و حس حضور" در رابطه با عزاداری برای اباعبداللهالحسین علیهالسلام پرداختند.
▪️پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات، هر روز از ساعت ۱۹ به آدرس ذیل خواهد بود؛
instagram.com/nafahat_eri
⏱ زمان: ۳۵ دقیقه
💿 حجم: ۱۳ مگابایت
#محرم_1443
#استاد_یزدان_پناه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 احوال خوش قلبی - جلسه دوم
▪️جلسه دوم عزای سیدالشهداء علیهالسلام با سخنرانی آیتالله استاد یزدانپناه در صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات در اینستاگرام برگزار شد که اهم مطالب بیان شده به قرار ذیل است؛
- یک دهه عزاداری، ویژگی عزای اباعبدالله الحسین است و این معنا در روایات منعکس شده است. به خلاف عزاداری برای سائر ائمه اطهار علیهمالسلام که به یکی دو شب منحصر شده است.
- غم سیدالشهداء از اول محرم امام کاظم علیهالسلام را در بر میگرفت و تا عاشورا دم به دم حزنش بیشتر میشد. این یک دستور سلوکی است که از روز اول محرم، انسان به سیدالشهداء توجه کند و در روز عاشورا به جایی برسد که از حزن حسین بن علی علیهالسلام گُر بگیرد.
این کار سبب ایجاد محبت ویژه نسبت به امام حسین علیهالسلام میشود.
- در روایت است که وقتی اول محرم میشود پیراهن خونین حسین علیهالسلام را از عرش آویزان میکنند. سر این که انسان از اول محرم غمگین میشود، همین است. غم و حزن حسین بن علی علیهالسلام از عرش به دل شیعیان و مؤمنین سرازیر میشود.
- دومین مساله سلوکی که باید از مساله محرم درک کرد، حال و حس حضور در محضر اباعبداللهالحسین علیهالسلام است؛ نه به شکل غیابی بلکه یعنی من میبینم و در محضر اویم و نسبت به او اظهار محبت میکنم. احساس حضور ولو به نحو شهود نباشد، با یک سلام به حسین علیهالسلام هم اتفاق میافتد و این حال و حس مشکلساز است. این حال و حس حضور مغتنم است.
- در روایات، حال و حس حضور با تکنیکها، ظرافتها و نکتههایی بیان شده است. یک حدیثی است از سدیر صیرفی که امام صادق علیهالسلام از او سوال کردند آیا هر روز حسین بن علی را زیارت میکنی؟ این یعنی انسان باید هر روز حسین بن علی علیهالسلام را زیارت کند و الا جفا میکند به حسین بن علی علیهالسلام.
باز فرمودند آیا هر جمعه زیارت می کنی و بعد فرمودند آیا هر سال زیارت می کنی؟ و بعد فرمودند چقدر جفا میکنید به حسین بن علی علیهالسلام که او را هر روز و هر هفته و هر سال زیارت نمیکنید!
حضرت سپس دستوری میدهند که لازم نیست حتما بروید کربلا بلکه تکنیک سلوکی ارائه میدهند به این که برو بالای خانهات و به راست و چپ نگاه کن و بعد سرت را به سمت آسمان کن و سپس رو به کربلا بایست و بگو: السلام علیک یااباعبدالله، السلام علیک و رحمه الله و برکاته.
چرا برویم بالای پشت بام؟ چون احساس خلوت کنیم.
چرا به راست و چپ و آسمان نگاه کنیم؟ چون احساس کنیم از همه چیز میبُریم.
این عمل خودش حضوربخش است.
روکردن به قبر حسین را با مقدمه همراه کرد تا حال و حس حضور را ایجاد کند. دقیقاً مثل نماز که قبل از تکبیر مقدماتی را میآورد.
- به مرور شخص نوری که از حسین بن علی به سمت او میتابد را میبیند و میفهمند که تشعشع نور وجودی حسین بن علی به سمت او میتابد و کم کم کمالات اباعبدالله علیهالسلام را در خودش به دست میآورند.
- حال و حس حضور در محضر حسین بن علی علیهالسلام را باید با همین گُر گرفتن و حضور در مجالس عزا در خود ایجاد کرد.
-از امام رضا علیهالسلام روایت شده است که اگر کسی حسین بن علی را در کربلا زیارت کند مثل کسی است که خدا را در عرشش زیارت کند. هر زائری به اینجا نمیرسد. زائری به اینجا میرسد که حس و حال حضور پیدا کند.
▪️پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات، هر روز از ساعت ۱۹ به آدرس ذیل خواهد بود؛
instagram.com/nafahat_eri
#محرم_1443
#استاد_یزدان_پناه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 اطلاعیه
▪️به اطلاع سروران گرامی میرساند جلسه اول سخنرانی استاد یزدانپناه در دهه اول محرمالحرام ۱۴۴۳ که با موضوع احوال خوش قلبی ارائه میگردد، متاسفانه به دلیل مشکلات فنی ضبط نشده است.
با توجه به این مساله، جناب استاد کلیت مطالب ارائه شده در جلسه اول را در ابتدای جلسه دوم ذکر نمودند.
#محرم_1443
#استاد_یزدان_پناه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
2. احوال خوش قلبی (جلسه سوم محرم الحرام 1443 - استاد یزدان پناه).mp3
14.75M
🔰 احوال خوش قلبی - جلسه سوم
▪️جلسه سوم عزای سیدالشهداء علیهالسلام با سخنرانی آیتالله استاد یزدانپناه و مدیحهسرایی آقای آقاپور در صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات در اینستاگرام برگزار شد که استاد یزدانپناه به بیان معنای قلب در فرهنگ قرآنی پرداختند.
▪️پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات، هر روز از ساعت ۱۹ به آدرس ذیل خواهد بود؛
instagram.com/nafahat_eri
⏱ زمان: ۴۴ دقیقه
💿 حجم: ۱۴ مگابایت
#محرم_1443
#استاد_یزدان_پناه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 احوال خوش قلبی - جلسه سوم
▪️جلسه سوم عزای سیدالشهداء علیهالسلام با سخنرانی آیتالله استاد یزدانپناه در صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات در اینستاگرام برگزار شد که اهم مطالب بیان شده به قرار ذیل است؛
- ما به عنوان مقدمه بحث "احوال خوش قلبی" باید از قلب صحبت کنیم.
- در فرهنگ قرآنی صحبت از قلب به میان آمده است؛ صحبت از قلب مریض و قلب سلیم است، صحبت از قلب تنگ و قلب گشاده است.
در فرهنگ فارسی نیز با واژه دل از قلب یاد میکنیم که مثلاً در دل احساس شادمانی میکنم یا در دل حزنی دارم.
- اصل مساله این است که حقیقت درونی و جان انسان که تدبیر بدن میکند، قلب است.
حقیقت انسان وقتی گره میخورد با بدن که از شئونات اوست، این ارتباط ویژهای که پیدا میشود، تعبیر به قلب میکنیم.
- قرآن آن را روح دمیده شده در بدن که تعلق به بدن پیدا میکند را قلب میداند. بعد از این که جنین در چهارماهگی آماده و پذیرای روح شد، میگوید: "و نفخ فیه من روحی".
پس وقتی صحبت از قلب میکنیم، مقصود همان جان و روح خداوندی است اما با گرهای که با بدن میخورد.
- قلب معجونی از این سوی و آن سو است که خودش حقیقتی ملکوتی است اما چون مرتبط با بدن است این سویی است. از عرش تا فرش است. عرشی است اما این تعلقات خاکی را هم دارد.
در حقیقت قلب که حقیقت برزخی به معنای بین بین است؛ از جهتی این سوئی و از جهتی آن سوئی است.
- آقایان اهل معرفت از قلب به نفس ناطقه تعبیر می کنند. اما چرا در قرآن تعبیر به قلب میکند؟ چون تمام عواطف و حالات خاکی و عِلوی ما در این صورت میگیرد، به قلب تعبیر میکند که یک نوع تعلقات ویژه و گرایشات این سو و آن سویی دارد.
- در مباحث عرفان در وادی عمل در بحث ایمان این مسائل را مطرح کردهام. قلب تعلقات هم دارد، عواطف هم دارد. در قرآن ایمان و کفر را از قلب میداند چون قلب در مرکز این عواطف است. در قرآن صحبت حزن و اندوه، ریا و اخلاص و ضعفها و قوتها را به قلب نسبت میدهد.
- قلب قرآنی حقیقتی مجرد است اما تعلق به بدن مادی پا برجاست که "نفخ فیه". لذا هم احوال خوش قلبی دارد و هم احوال بد قلبی.
اگر تعلق به بدن نبود سراسر صفا و خوشی بود. اما همین که تعلق به بدن پیدا کرد ناخوشیها میآید. حالا ما میخواهیم در این دهه اول محرم به احوال خوش قلبی بپردازیم.
- بیانی شیخ اشراق دارد که برگرفته از فولوتین است که میگوید من وقتی خلع بدن کردم و نفس و قلب را از بدن جدا کردم در خود نور و صفا دیدم.
کسانی که حال خودشان را مواظبت کنند به لحاظ روحی احوال خوش پیدا میکنند.
آن عدهای که خلع بدن میکنند حقیقت خودشان را میبینند که بله من اینم، نه آن بدنی که در یک گوشه افتاده است.
- قلب همین که میل به باطل پیدا کرد ضیق پیدا میکند و احوال بد برایش ایجاد میشود.
قلب مثل ملائکه نیست فقط که مجرد باشد بلکه دو سویی است. بیان امیرالمؤمنین علیهالسلام در این باره این است که حیوانات شهوت و مطلق گرایشات خاکیاند. ملائکه مطلق تجردند اما انسان هر دو را صاحب است چون حقیقت قلب، دو سویی است؛ روح است متعلق به بدن.
تعلق هم واقعی است یعنی بدن مرتبه نازله روح است که حقیقت قلب از عرش تا فرش است.
- قرآن در مورد مجرداتِ صرف عنوان روح را میدهد که "تنزل الملائکة و الروح" اما در مورد انسان ادبیات قلب را به کار میبرد که در تقلب بین عرش و فرش است؛ دو سویی است.
- قرآن چیز غریبی را نمیفرماید. فطرت انسانی را توجه میدهد. انسان اگر وقتی را خلوت کند، میفهمد حقیقت خودش را. حتی کدورت قلبش را میفهمد. خلوت کردن باعث میشود آن حقیقت و جان انسانی خودش را نشان دهد.
▪️پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات، هر روز از ساعت ۱۹ به آدرس ذیل خواهد بود؛
instagram.com/nafahat_eri
#محرم_1443
#استاد_یزدان_پناه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
3. احوال خوش قلبی (جلسه چهارم محرم الحرام 1443 - استاد یزدان پناه).mp3
16.15M
🔰 احوال خوش قلبی - جلسه چهارم
▪️جلسه چهارم عزای سیدالشهداء علیهالسلام با سخنرانی آیتالله استاد یزدانپناه و مدیحهسرایی آقای آقاپور در صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات در اینستاگرام برگزار شد که استاد یزدانپناه به بیان معیار حال خوش قلبی پرداختند.
▪️پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات، هر روز از ساعت ۱۹ به آدرس ذیل خواهد بود؛
instagram.com/nafahat_eri
⏱ زمان: ۴۲ دقیقه
💿 حجم: ۱۶ مگابایت
#محرم_1443
#استاد_یزدان_پناه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 احوال خوش قلبی - جلسه چهارم
▪️جلسه چهارم عزای سیدالشهداء علیهالسلام با سخنرانی آیتالله استاد یزدانپناه در صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات در اینستاگرام برگزار شد که اهم مطالب بیان شده به قرار ذیل است؛
- احوال خوش قلبی در فرهنگ قرآنی به هدایت تعبیر میشود که مقابلش ضلالت است.
- معیار هدایت در فرهنگ قرآنی با شرح صدر گره میخورد و شرح صدر به نور.
و ضلالت با تنگی دل و تنگی دل به ظلمت گره میخورد.
خداوند متعال هر کس را هدایت کند، دلش را وسعت میدهد و اگر کسی را گمراه کند، دلش را ضیق میکند. فرمود:
"فمن یُرد الله ان یهدیه یشرح صدره للاسلام و من یرد ان یضله یجعل صدره ضیقاً حرجا".
- گشادگی دل وقتی است که هدایت باشد و تنگی دل وقتی است که ضلالت و گمراهی باشد. حالا شرح صدر کی میآید؟ هر گاه نور بتابد. و تنگی دل کی میآید؟ هر گاه نور نتابد و ظلمت باشد.
- احوال خوش قلبی که مناسب با روح خداوندی است از سنخ نور است یعنی هر گاه در قلب، نور الهی تابید، میشود مسیر درست و حال خوش قلبی به دست میآید.
پس معیار خوشی قلب، تابیدن نور بر دل است.
- آنچه اهل معرفت به عنوان صد منزل مطرح کردهاند، تماماً نور است. این نور را انسان در سیر سلوکیاش مییابد که چقدر لطافت یافته است و چقدر سبکبال است و هویت نوریاش را مییابد.
- در مقابل، انسان با حرکت خلاف، مییابد که زنگاری بر دلش نشست و احساس ظلمت میکند و حس میکند که پر و بالش را بسته است.
- دل با انوار فربه میشود؛ چه نور معرفتی باشد، چه نور معنوی و احساسی و عواطفی باشد که او را حرکت میدهد. نفسِ همین نور موجب گشایش دل میشود و قلب را فربه میکند. همین که نور تابید دل گشاده میشود، نه این که اول شرح صدر بیابد و بعد نور بتابد.
- دلهای ما بعضی از انوار را ابتدائاً ندارد ولی ما میتوانیم با عملمان کم کم انوار را وارد دلمان کنیم و به دست بیاوریم.
▪️پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات، هر روز از ساعت ۱۹ به آدرس ذیل خواهد بود؛
instagram.com/nafahat_eri
#محرم_1443
#استاد_یزدان_پناه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 برنامه سخنرانی حضرت استاد امینینژاد در دهه اول ماه محرم
▪️ صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین
همزمان با فرارسیدن ماه عزاداری سید و سالار شهیدان، امام حسین علیهالسلام، مجلس روضه و سخنرانی استاد امینینژاد برگزار میگردد.
🏷 زمان:
از شنبه ۲۳ مرداد، ساعت ۲۱
به مدت ۵ شب
🏷 مکان: تهران، دانشگاه علم و صنعت ایران
📱پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام و روبیکا مؤسسه به آدرس ذیل خواهد بود؛
instagram.com/nafahat_eri
Rubika.ir/nafahat_eri
#محرم_1443
#استاد_امینی_نژاد
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰 سرّ غم
▪️در روایات این مطلب منعکس شده است که وقتی اول محرم فرا میرسد، ملائکه الهی، پیراهن خونین حسین بن علی علیهالسلام را از عرش آویزان میکنند و سرّ این که انسان از اول محرم غمگین میشود، همین است؛ غم و حزن حسین بن علی علیهالسلام از عرش به دل شیعیان سرازیر میشود.
🏷 برگرفته از بیانات آیتالله یزدانپناه در جلسات "احوال خوش قلبی"
#محرم_1443
#استاد_یزدان_پناه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri