بسم الله الرحمن الرحیم
رب ادخلنا مدخل صدق و اخرجنا مخرج صدق...
عرض سلام و احترام خدمت همه شما قرآنیهای عزیز
🔹این کانال باهدف ارائه مطالب کاربردی قرآنی و همچنین اطلاعرسانی نسبت به برنامهها و رویدادهای قرآنی استان راه اندازی شده است.
🔸جهت طرح هرگونه پیشنهاد و انتقاد و یا ارسال اطلاعیههای خود با ادمین ارتباط بگیرید👇
@rahban0120
💠 #آیه_های_زندگی
قد جائکم من الله نور وکتاب مبین یهدی به الله من اتبع رضوانه سبل السلام … ویهدیهم الی صراط مستقیم
قطعا برای شما از جانب خدا روشنایی و کتابی روشنگر آمده است . خدا هر که را از خشنودی او پیروی کند، با آن کتاب به راه های سلامت رهنمون می شود … و به راهی راست هدایتشان می کند.
(سوره مائده_ آیه 15 و 16)
202030_15673631.mp3
2.35M
💢#هر_روز_با_قرآن
🎙تلاوت صوتی📖 قرآن کریم صفحه شماره ۱۷۱(آیات ۱۶۰تا ۱۶۳سوره اعراف جزء۹)
#لبیک_یا_خامنه_ای
@nafahat_ghodsi
#مقام_معظم _هبری:
✍ #قرآن کتاب زندگی است .اگر آحاد بشر قواعد زندگی را با قرآن تطبیق بکنند ،سعادت دنیا و آخرت نصیب آنها خواهد شد.مشکل ما این است که این کار را نمیکنیم ؛
مشکل ما این است که ما زندگی را با قواعد قرآن تطبیق نمی کنیم؛
@nafahat_ghodsi
🙇بیندیش،آنگاه بگو🙇
┄┅═══✼🍃💐🍃✼═══┅┄
@nafahat_ghodsi
🌹اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج🌹
انواع #رزق در قرآن📖
✍رزق معنوی:
قرآن کریم دربارۀ دو گروه وعدۀ رزق معنوی داده است؛ شهدا و مهاجران. در سورۀ آلعمران دربارۀ شهدا میفرماید:
﴿وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ ۞ فَرِحینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ یَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذینَ لَمْ یَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ﴾[7]
«هرگز گمان مبر کسانى که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه زندههایى هستند که نزد پروردگارشان روزى داده مىشوند ۞ بهخاطرِ آنچه خداوند از فضل خویش به آنان داده، شادماناند و به کسانى که پشتِسرِ ایشاناند و هنوز به آنان نپیوستهاند، مژده مىدهند که نه بیمى خواهند داشت و نه اندوهگین مىشوند.»
@nafahat_ghodsi
محمدجوادپناهی-فرقان58-71.mp3
15.7M
💠 سوره فرقان
🎶 تلاوت مجلسی سوره فرقان آیات 58 تا 71 توسط استاد محمد جواد پناهی طوسی
زمان : 16:21 دقیقه
@nafahat_ghodsi
💠 آیه ۶۳ سوره فرقان :
🔷وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً
🔶ترجمه:
بندگان (خاص خداوند) رحمان، کسانى هستند که بى تکبر بر زمین راه مى روند; و هنگامى که جاهلان آنها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گویند)، به آنها سلام مى گویند (و با بزرگوارى مى گذرند).
🔻 تفسیر:
صفات ویژه بندگان خاص خدا
از این آیات به بعد، بحث جامع و جالبى پیرامون صفات ویژه بندگان خاص پروردگار که تحت عنوان عباد الرحمان آمده، مطرح مى شود، و در حقیقت تکمیلى است براى آیات گذشته که مشرکان لجوج، هنگامى که نام خداوند رحمان برده مى شد، از سر استهزاء و غرور مى گفتند: رحمان چیست؟ و دیدیم: قرآن ضمن دو آیه، خداوند رحمان را به آنها معرفى کرد.
اکنون این آیات سیزده صفت از صفات ویژه آنان را بیان مى کند که:
بعضى به جنبه هاى اعتقادى ارتباط دارند، و برخى اخلاقى، و پاره اى اجتماعى، قسمتى جنبه فردى دارد و بخش دیگرى جمعى است، و روى هم رفته مجموعه اى است از والاترین ارزش هاى انسانى.
نخست مى گوید: بندگان خاص خداوند رحمان، کسانى هستند که: با آرامش و بى تکبر بر روى زمین راه مى روند (وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الأَرْضِ هَوْناً).(۱)
در واقع، نخستین توصیفى که از عباد الرحمان شده است، نفى کبر، غرور و خودخواهى است که در تمام اعمال انسان و حتى در کیفیت راه رفتن او آشکار مى شود; زیرا ملکات اخلاقى، همیشه خود را در لابلاى اعمال، گفتار و حرکات
انسان نشان مى دهند، تا آنجا که از چگونگى راه رفتن یک انسان، مى توان با دقت و موشکافى به قسمت قابل توجهى از اخلاق او پى برد.
آرى، آنها متواضعند، و تواضع کلید ایمان است، در حالى که غرور و کبر کلید کفر محسوب مى شود، در زندگى روزمره، با چشم خود دیده ایم و در آیات قرآن نیز کراراً خوانده ایم: متکبران مغرور، حتى حاضر نبودند به سخنان رهبران الهى گوش فرا دهند، حقایق را به باد مسخره مى گرفتند، و دید آنها فراتر از نوک بینى آنها نبود، آیا با این حالت کبر، ایمان آوردن امکان پذیر است؟!
آرى، این مؤمنان، بنده خداوند رحمانند، و نخستین نشانه بندگى، همان تواضع است. تواضعى که در تمام ذرات وجود آنان نفوذ کرده و حتى در راه رفتن آنها آشکار است.
و اگر مى بینیم یکى از مهمترین دستوراتى که، خداوند به پیامبرش مى دهد این است که: وَ لا تَمْشِ فِی الأَرْضِ مَرَحاً إِنَّکَ لَنْ تَخْرِقَ الأَرْضَ وَ لَنْ تَبْلُغَ الْجِبالَ طُولاً:
در روى زمین از سر کبر و غرور گام بر مدار; چرا که نمى توانى زمین را بشکافى و طول قامتت هرگز به کوه ها نمى رسد .(۲) نیز به خاطر همین است که روح ایمان تواضع مى باشد.
آیا با این حال، کبر و غرور دلیل جهل و نادانى مطلق نیست؟!
در حدیث جالبى از پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: روزى از کوچه اى عبور مى کردند، جمعى از مردم را در یک نقطه مجتمع دیدند، از علت آن سؤال کردند، عرض کردند: دیوانه اى است که اعمال جنون آمیز و خنده آورش، مردم را متوجه خود ساخته، پیامبر(صلى الله علیه وآله) آنها را به سوى خود فرا خوانده فرمود:
مى خواهید دیوانه واقعى را به شما معرفى کنم؟ همه خاموش بودند، و با تمام وجودشان گوش مى دادند.
فرمود: المُتَبَخْتِرُ فِى مَشْیِهِ، النّاظِرُ فِى عِطْفَیْهِ، المُحَرِّکُ جَنْبَیْهِ بِمَنْکِبَیْهِ... الَّذِى لایُؤْمَنُ شَرُّهُ وَ لایُرْجى خَیْرُهُ، فَذلِکَ الْمَجْنُونُ وَ هذَا الْمُبْتَلى!:
کسى که با تکبر و غرور راه مى رود، پیوسته به دو طرف خود نگاه مى کند، پهلوهاى خود را با شانه خود حرکت مى دهد، (غیر از خود را نمى بیند و اندیشه اش از خودش فراتر نمى رود)، کسى که مردم به خیر او امید ندارند، و از شرّ او در امان نیستند، دیوانه واقعى او است، اما این را که مى بینید تنها یک بیمار است .(۳)
دومین وصف آنها حلم و بردبارى است چنان که قرآن در ادامه همین آیه مى گوید: و هنگامى که جاهلان آنها را مورد خطاب قرار مى دهند و به جهل و جدال و سخنان زشت مى پردازند، در پاسخ آنها سلام مى گویند (وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً).
سلامى که نشانه بى اعتنائى، توأم با بزرگوارى است، نه ناشى از ضعف، سلامى که دلیل عدم مقابله به مثل، در برابر جاهلان و سبک مغزان است.
سلام وداع گفتن با سخنان بى رویه آنها، نه سلام تحیت، که نشانه محبت و پیوند دوستى است، خلاصه سلامى که نشانه حلم، بردبارى و بزرگوارى است.
آرى، یکى دیگر از پدیده هاى با عظمت روحى آنها تحمل و حوصله است که: بدون آن، هیچ انسانى راه دشوار، پر فراز و نشیب عبودیت و بندگى خدا را طى نخواهد کرد، مخصوصاً در جوامعى که افراد فاسد، مفسد و جاهل و نادان در آن فراوان است.