هدایت شده از تدریس یار پایه دوم
☑️نکته بسیار مهم روان شناسانه
درصورت امکان دانش آموزان کم توجه،بیش فعال،ضعیف ،بی انگیزه به درس را هنگام اتمام کلاس با گفتن یک جمله مثبت کوتاه به انها و سپس خداحافظی کنید.
میتوانید از قبل برای هر دانش آموز جملاتی را آماده کنید.
بعد از یکی دوهفته متوجه تغییرات چشمگیری در رفتار و یادگیری انان خواهید شد.
طبق نظریه گاتری ،آخرین کلام اثر گذار وماندگار ترین کلام خواهد بود.
در مقام معلمی خوش بدرخشید🌺
شیوابرزو_دکترای روان شناسی.متخصص اختلال یادگیری و رفتاری
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar2
هدایت شده از تدریس یار پایه دوم
سوال شماره ۱۷
دوتا دانش آموز دارم که خانواده شدیدا بیخیال درس هستند و میگن این قراره خونه بشینه برای شوهر و نمیخواد زیاد گیر بدی
🔺پاسخ
باسلام واحترام
به والدین توضیح دهید در صورتی که ازدواج کند، اگر درس خوانده باشد،با همسر و فرزندانشان بهتر رفتارخواهد کرد.پیامدهای مثبت درس خواندن را توضیح دهید.
درمورد دانش آموزتان،بهتراست شما بصورت فردی با او صحبت کنید و از پیامدهای مثبت درس خواندن در آینده توضیح دهید.
ضمنا در کلاس مراقب فرصت باشید تا از رفتار یا تمرین هایی که درست پاسخ می دهد تشویق بیشتری داشته باشید.
انگیزه های درونی ایجاد کنید.
حتی المقدور مسئولیت های کلاسی بدهید تا تمایل به درس خواندن درانها فعال شود.
اگر فرض کنیم خواسته والدین انجام شود ، این دانش اموز تجربه خاطرات خوب کلاسی را با خود خواهد داشت و یک زمانی شاید به ادامه تحصیل فکر کنند.
شیوابرزو_دکترای روان شناسی.متخصص اختلال یادگیری و
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar2
هدایت شده از Ltms
40936959887458.pdf
876.6K
✍ محیط آموزشی مناسب برای دانش آموزان بیش فعال .
✅جهت انجام آزمون ضمن خدمت ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@ltmsme
هدایت شده از تدریس یار پایه سوم
سوال شماره ۱۶❓
یک دانش آموز دارم مدام در حال خوردن مداد، پاک کن و ... و اصلا انگار حواسش تو کلاس نیست و در کل علائم اضطراب داره در منزل هم رفتارهای جویدن داره و از ابتدای سال با اولیا صحبت کردم و حتی برای مشاوره معرفیش کردم و مادرش هم خیلی همکاری می کنه و در حال حاضر هم تحت مشاورست ولی من هنوز نتیجه ای ندیدم و عملکرد درسیش هم به خاطر مشکل تمرکز که داره خیلی تحت تاثیر قرار داره و به خصوص در درس فارسی خیلی ضعیفه ؟
✅ پاسخ : کودکان به علت های مختلفی ناخن هایشان را می جوند، مثلا وقتی دچار تنش و اضطراب می شوند و یا از روی عادت و حتی ترس یا استرس امتحان مثلاً ،دانش آموزی که سر کلاس درس نگران است تا معلم اسم او را صدا کند و از او درس بپرسد، مدام ناخن های خود را می جود .ناخن جویدن به غیر از اینکه یکی از عادات بد در کودکان محسوب می شود، در صورت تداوم می تواند سلامت کودک را نیز تهدید کند.این اختلال در دخترها بیشتر از پسرها دیده می شود.یکی از تکنیک های موثر بر درمان ناخن جویدن در کودکان نادیده گرفتن این رفتار است. نباید کودک تنبیه و سرزنش شود ( هماهنگی با والدین تا در منزل هم این رفتار نادیده گرفته شود ،گاهی کودکان برای جلب توجه والدین دست به اعمالی می زنند تا بیشتر به آن ها توجه شود که در این موارد به کودک توجه منفی می شود). بیشتر مواقع اضطراب ریشه اصلی هست بخصوص در دانش آموزان بیش فعال که قطعا باید شناسایی شود. اگر همراه با بیقراری و پر تحرکی در کلاس باشد به کلینیک مشاوره ارجاع دهید تا در صورت لزوم برای دارو درمانی به روانپزشک ارجاع داده شود .
اگر این کودک در ارتباط با سایر همسالان هم مشکل داشته باشد و نسبت به محرکات محیطی و روند آموزش در کلاس بی توجه باشد و رفتار های تکانه ای همراه با خشم باشد ، الزاما به روانپزشک کودک ارجاع داده شود .
یکی از راهکار های دیگر درمان ناخن جویدن در کودکان "توجه مثبت" به کودک ، و برقراری رابطه عاطفی با کودک توسط والدین و آموزگار می باشد .، والدین باید وقت بیشتری برای تفریح و بازی با فرزند خود داشته باشند و رفتارهای مثبت وی را تشویق و رفتار های ناسازگارانه وی را نادیده ،به این ترتیب به تدریج عادت ناخن جویدن وی خاموش میشود.
ناهید کیوان منش
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar3
هدایت شده از تدریس یار پایه سوم
با سلام و درود خدمت آموزگاران گرامی و متخصصان عزیز .
در مورد سوالات همکاران گرامی در حوزه اختلالات رفتاری ، لازم دیدم چند نکته رو یادآور شوم .
👈در خصوص سوالات با دیدن نشانه های رفتاری ناسازگارانه و نامتعارف به راحتی به کودک برچسب نزنیم .
👈این نکته را در نظر بگیریم که مرز رفتار بهنجار و نابهنجار دشوار هست، هیچ ملاکی به تنهایی برای مشخص کردن رفتار های نابهنجار ،کافی نیست . گاهی اوقات رفتارهای مخرب ممکن است واکنش کودک به محیط نامطلوب ( خانه و مدرسه) متغیر های درونی کودک ، اختلالات جسمی و هورمونی مثل کم کاری و یاپرکاری تیرویید......باشد . پس با دیدن چند علامت نمیتوان کودک را در دسته اختلال مورد نظر قرار داد .
👈در مواردی که دانش آموز نشانگان بارزتر و بیشتری از یک اختلال را نشان میدهد ، قبل از پیش داوری و قضاوت ، وی را به کلینیک های مشاوره نواحی چهار گانه ارجاع دهید و شناسایی و درمان اختلال را به روانشناسان و متخصصان بسپارید. هرگز به کودک لیبل نزنید و روند ارجاع را از طریق مراقب بهداشت مدرسه دنبال کنید . سعی کنید والدین را توجیه کنید که برای تسهیل روند آموزش ،لازم است که متغیرهای مزاحم مثل رفتارهای مخل و....توسط مشاوران بررسی و برطرف شود تا یادگیری انجام شود .
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar3
هدایت شده از تدریس یار پایه سوم
سلام وقت بخیر
پسرم کلاس اول هست وبرای انجام تکلیف خیلی وقتش رو تلف میکنه تمام وقت میشینه دفتر هم روبروش ولی یا به در ودیوارنگاه میکنه یا تو کاربقیه دخالت میکنه یا باخواهرش دعوامیکنه سه چهارساعت طول میکشه تا یک صفحه بنویسه.
درضمن توی خونه خیلی مداد ازدستش میفته توی مدرسه هم خواراکی هاش ازدستش میفتن
اگرراهی هست لطفا راهنمایی کنید.ممنون
با سلام واحترام
ممنون از طرح سوال🌺
لطفا متخصص مغز واعصاب فرزندتان را بررسی کنند.
شیوابرزو_دکترای روان شناسی.متخصص اختلال یادگیری و رفتاری
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
هدایت شده از تدریس یار پایه سوم
🖍سوال شما همکار گرامی:
امینی هستم معلم پایه چهارم
دانش آموزی دارم که توی خوندن و نوشتن، مشکل اساسی داره به طوری که در شناخت بعضی از نشانه ها و ترکیبات میمونه، و توی کلاس گیج و سرگردونه، هنگام نوشتن فقط حروف میچسبونه به هم و کلماتی بی معنایی مینویسه
ناگفته نمونه بعضی از کلمات ساده رو طبق حافظه دیداریش مینویسه که ممکنه حروف حروف رو نتونه جدا جدا تشخیص بده
🖍جواب :
با سلام خدمت همکار گرامی
همان گونه که فرموده اید دانش آموز شما کلاس چهارم است وهنوز بعضی ازنشانه ها و حروف را نمی شناسد. جای بحث نیست که چگونه با توجه به عدم شناخت حروف وعدم خواندن و نوشتن به کلاس بالاتر آمده؟ اگر دانش آموز از بهره هوشی کمی نسبت به همسالانش برخوردار است باید حتماً تست شود تا ببینیم این دانش آموز در گروه بچه های اختلال یادگیری قرار میگیرد یا دیر آموز یا آموزش پذیر.. تا بتوان دانش آموز راکمک کرد.
هاشمی
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar4
هدایت شده از تدریس یار پایه سوم
🔹🖍🖍🖍🖍
سوال شما :
سلام وقت بخیر٬دانش اموزای که در یادگیری اختلال داره البته من با بازیهای اموزشی در هر درسی سعی شد دانش اموزان کلاسم بهتر یاد بگیرن ولی دانش اموزی هست که کلاس درس اختلال یادگیری بیشتر اندازه هست ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
✍جواب:
سلام همکار عزیز. ممنون که از بازی های آموزشی تون در پیشبرد اهداف آموزشی وتسهیل آموزش استفاده می کنید. دانش آموزی که فرمودید آیا در تمام دروس اختلال دارد یا یک درس. اگر در تمام دروس اختلال دارد وامکان این هست که تست هوش گرفنه شود که عالی است اما اگر امکانش نیست. حتماً بررسی شود، احتمالاً پیش نیازهای دروس رو خوب یاد نگرفته یا تثبیت نشده.. پیش نیازهای دروس در پاسخ به سوالات دیگر همکاران گفته شده اگر نیاز مجددبود بفرمایید تا دوباره فرستاده شود. هاشمی
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای پانزده گانه تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar3
هدایت شده از تدریس یار پایه سوم
✴️وظایف معلمان در ارتباط با تکلیف دانش آموزان:
معلم باید قبل از تعیین هرنوع تکلیفی برای منزل دستورالعملی شامل اطلاعات زیر تهیه کند :
1️⃣هدف از انجام تکلیف
2️⃣مقدار تکلیفی که باید در منزل انجام شود
3️⃣انتظاراتی که در صورت انجام تکلیف براورده میشود و نتایجی که انجام ندادن تکلیف در بر دارد
4️⃣نوع و میزان کمکی که از جانب والدین مجاز است
5️⃣آیا دانش آموز برای انجام تکالیف به راهنمایی نیاز دارد؟
🔶️دانش آموزانی که معلمانشان زمان بیشتری را صرف دیدن تکلیف منزل میکنند و بازخورد حمایتی بیشتری به تکالیف انجام میدهد ، از دیگر دانش آموزان پشرفت بیشتری کسب میکنند.
❗️همکاران محترم❗️
مهم کیفیت تکلیف است ، نه کمیت آن .باید تکلیفی تعیین شود که برای بحث در کلاس یا فعالیت های نگارشی تفکر انگیز باشد.لطفا از دادن تکالیفی که فقط رونویسی است دوری کرده .
✴️نکات مهم در بررسی تکالیف درسی :
1️⃣کنترل تکالیف در پایه های پایین تر در حضور دانش آموزان باشد.
2️⃣در ارائه ی بازخورد ها ابتدا نکات مثبت گفته شود بعد در مورد اشکال ها توضیح داده شود.
3️⃣بهتر است قبل از قضاوت تکلیف، خود دانش آموز تکالیفش را نقد کند.
4️⃣فرصت دهیم تا دانش آموز خودش کار و تکالیفش را اصلاح کند.
5️⃣در بررسی تکالیف به تفاوت های فردی توجه کنیم
6️⃣کنترل تکالیف در هر شرایطی صورت گیرد ، در صورت نداشتن فرصت از افراد دیگر و دانش آموزان
7️⃣از خط زدن، پاره کردن تکالیف خودداری کنید. و با عبارات و کلمات مناسب امضا شود.
8️⃣نتایج این ارزشیابی ها را در ارزشیابی مستمر در نظر بگیریم.
9️⃣باید مراحل فرایند تکلیف شب مثل هدف محتوا و اجرا و ارزشیابی را مورد بررسی قرار دهیم.
🔟تکالیف باید هدف مشخصی را دنبال کنند.
🔶انواع تکالیف خلاقانه :
پیدا کردن و نوشتن کلمات بدون نقطه
(سارا، دارا، مادر، مرد)
پیدا کردن و نوشتن کلمات یک نقطه ای (اسب، باد، ابر)
پیدا کردن کلمات دو نقطه ای (زن، باران، نان، دندان)
پیدا کردن کلماتی که س و ب در آن وجود دارد (اسب، سبد، سیب، بست)
پیدا کردن کلماتی که در آن سه حرف د، ا، ر باشد(دارد، دامدار)
نوشتن چندین کلمه و حذف صدای اول در روبروی هرکلمه نوشته شود
حذف صدای آخر با چندین کلمه ای که یاد گرفته است.
نوشتن جمله برای کلماتی که خودش دوست دارد.
برای پایه های بالاتر پیدا کردن کلماتی که حروف ص، ض، ط، ث، ظ، ذ، د، ع، غ، ق، گ، ک
تداعی کلمات با کلمه داده شده و...
پس هدف از تکلیف🔹🔹🔹
یادگیری وبه یاد آوری تجارب قبلی وهمراه ساختن با تجربه جدید آموزشی است که منجر به خواندن ونوشتن خواهد شد.
اعظم هاشمی
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
هدایت شده از تدریس یار پایه سوم
🔸️ " تکلیف دانش آموزان "🔸️
🔶️تکلیف: تکلیف یک مکمل برای کار کلاس است، نه تکرار مکررات.از موثرترین عوامل در یادگیری زمانی است که دانش آموز صرف انجام تکالیف مدرسه میکند.
🖍📙🖍📙🖍📙🖍📙🖍📙🖍📙
✴️وظایف والدین در ارتباط با تکلیف کودکان :
خانه باید محل ارامش باشد پس با قانون دست و پا گیر و خشونت آمیز نباید آرامش را از فرزندان دریغ کرد
🔸.هیچ پدر و مادر موظف نیستند که پا ب پای کودکانشان تکلیف انجام دهند
🔸.نباید با پرخاش و گفتن زود باش بنویس کودک را مضطرب کرد🔸.تکلیف نباید بلافاصله بعد از آمدن مدرسه باشد و باید خستگی مدرسه از تن او بیرون برود و بعد طی زمان بندی قاطعانه ای که والدین با کودک باید داشته باشند ، انجام شود.
🖍میشود که به والدین آموزش داد که بالای دفتر بچه ها را ساعت بزنند ، از ساعت.......تا ساعت...... انجام شود.
🖍والدین میتوانند خودشان را مشغول کار نشان بدهند اما از دور کنترل کنند و اگر خوب انجام نداد نباید وارد جر و بحث شد و او باید مسولیت تکالیفش را بر عهده بگیرد 🔸 والدین فقط در حد راهنما باشند ، همچنین در انجام تکالیف باید به دور از وسایلی چون تبلت و موبایل باشد.
اعظم هاشمی
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
قصه_درمانی
ببری که حیوانات دیگر را مسخره میکرد🐆🐆🐆🐆🐆🐆🐆🐆🐆🐆🐆🐆
روزی ببر باهوش و چالاک و قوی وجود داشت که همیشه حیوانات دیگر را مسخره می کرد و به آنها می خندید، مخصوصا زنبور ضعیف و کوچک و فیل کند ِ دست و پا چلفتی را مسخره می کرد.
یک روز حیوانات جنگل از جمله ببر در غاری جمع شده بودند که ناگهان زمین لرزه ای آمد و در خروجی غار بسته شد.
از آنجایی که ببر قوی بود و همیشه حیوانات دیگر را مسخره می کرد، همه حیوانات گرفتار در غار انتظار داشتند که ببر در غار را باز کند و آنها را نجات دهد، ولی هر چقدر ببر زور زد نتوانست صخره ها را از جلوی در غار تکان بدهد.
در نهایت، زنبور کوچولو فکری به ذهنش رسید و از میان شکاف بین صخره ها پرواز کرد و از غار خارج شد.
چون فیل از مسخره کردن ببر ناراحت بود، در گوشه ای تنها نشسته بود و با حیوانات دیگر به غار نرفته بود.
پس زنبور به دنبال فیل در جنگل گشت و او را پیدا کرد و به او گفت که حیوانات در غار گرفتار شده اند و در غار بسته شده است و آنها نمی توانند بیرون بیایند.
فیل به سمت غار راه افتاد و با خرطوم خود صخره ها را از جلوی در غار برداشت و حیوانات را نجات داد.
حیوانات با خوشحالی از غار بیرون آمدند و از زنبور کوچک و فیل سپاسگزاری کردند و خواستند که با آنها دوست شوند.
آخرین حیوانی که از غار بیرون آمد، ببر بود که صورتش از خجالت قرمز شده بود. ببر درس خود را آموخته بود و از آن روز به بعد ببر فقط خوبی های حیوانات دیگر را می دید و با همه دوست بود.
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@naghashi_ghese
سوال
دانش آموزی دارم که همه چیز رو به مسخره شوخی میگیره حتی درس خواندن و آموزش وکارهای جدی سر کلاس درس را راهکار از شما میخواستم
پایه اول هست.
باسلام وعرض احترام
تشکر بابت طرح سوال🌺
کودکانی که مسخره میکنند، احساس مسخره شدگی را درمحیط دریافت کرده اند،از دوستان، خانواده،فامیل.
آنچه آموختند و احساس کردند را ابراز می کنند.
معمولا قوانین به آنها آموزش داده نشده و توانایی قرار گرفتن در ساختار قانون برای شان سخت است.
🔺گام اول: در محیطی که فقط شما و دانش اموزتان حضور دارد،باهم گفتگو کنید.
مثلا:علی وقتی دوستت حرفی می زنه، چی میشه که فورا باید جوابش رو بدی?
چی میشه که جوابی که میدی با حالتی هس که دوستت ناراحت میشه?
دلیل خاصی داره?(با لحن مهربان وآرام بپرسید).
وقتی توی خونه حرفی میزنی ،کسی حرفاتو گوش نمیده?
یا اگر گوش میده با مسخرگی جواب میده?
جواب هایی که میدهد،چراغ راهتان خواهد شد.
🔺گام دوم: باهم تمرین کنید یکبار شما در نقش دانش اموز باشید و دانش اموزتان در نقش خودش و در دور بعدی نقش تان را عوض کنید
مثال ...علی بیا باهم یک بازی کنیم.
علی یه موضوعی رو بگو ...وقتی گفت ..شما مدل خودش که مسخره میکنه ،مسخره کنید.
حالا نوبت اون هست که همین کار را انجام دهد.
با این شیوه اموزشی متوجه احساس ناراحتی که در اثر مسخره شدن بوجود میاره خواهد شد.
🔺گام سوم: قوانین کلاس را به او جداگانه آموزش دهید.
مثال:علی وقتی درس میدم یا صحبت میکنم اجازه نداری شوخی کنی ،این یک قانون است و تو از امروز دستیار من هستی تا قانون را رعایت کنی
🔺گام چهارم: از طریق یک قصه درکلاس اموزش دهید که مسخره کردن چقدر اسیب زا ست و چندتا از بچه ها در نقش کراکتر قصه بازی کنند(قصه را خدمتتان ارسال میکنم).
🔺گام پنجم: اصولا این دانش آموزان عطش بیشتری برای توجه دارند. در تایم هایی که آرام است یا رفتار خوبی دارند سریع تشویق کنید
مثال
دانش اموزی دارم بنام علی ... که "من "الان میبینم آرام داره به حرفهای "معلمش"گوش میده.خوشحالم.
افرین.
همکلاسیا لطفا براش دست بزنید.
🔺🔺🔺🔺نکته" درکلاس از اصطلاح دوست استفاده نکنید".همکلاسی عالی ترین تاثیر گذاری طولانی مدت را دارد.
شیوابرزو_دکترای روان شناسی.متخصص اختلال یادگیری و رفتاری
#بیش_فعالی
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
اطلاعات در کلاس درس ابتدا به حافظه کوتاه مدت وارد می شوند. اطلاعات وارد شده به حافظه کوتاه مدت برای حداکثر 30 ثانیه باقی می مانند و پس از آن فراموش می شوند یعنی از این حافظه حذف می شوند . اگر بخواهیم اطلاعات موجود در این حافظه را برای مدت زمان بیشتری نگه داریم باید از استراتژی یا راهبرد تکرار یا مرور ذهنی کمک بگیریم. تصویر سازی در ذهن روش خوبی برای به یاد سپاری اطلاعات است. رمز دیداری مبتنی بر نوعی تصویر ذهنی از محرک است برای نمونه وقتی که ما به شماره تلفنی نگاه می کنیم و تا لحظه گرفتن شماره آن را حفظ می نماییم یک تصویر ذهنی از آن شماره به خاطر می سپاریم.
آنچه که انتظار داریم دانش آموزان با حافظه دیداری انجام دهند عبارت است از:
طبقه بندی اطلاعات با تصویر سازی ذهنی.
توانایی حفظ و نگهداری اطلاعات برای استفاده های بعدی.
توانایی بازشناسی اطلاعات هنگامی که در یادگیری به آنها نیاز هست.
برای تقویت حافظه دیداری دانش آموزان می توانیم از راهبردهای زیر استفاده کنیم:
تکرار عدد... تکرارکلمه... تکرارجمله
تکرار واژه هایی مثل سپر عقب ماشین جلویی خورد به سپر جلو ماشبن عقبی
چایی داغ... دایی چاق
نام بردن چند وسیله از هر طبقه بندی:
تداعی
(آشپزخانه، خیابان مدرسه، میوه و...)
تعدادی مهره های رنگی تهیه کرده وابتدا مهره ها را روی میز بریزید تا کودک بی دقت به آنها نگاه کند چند مهره را کم و یا زیاد کنید و از کودک بخواهید که به شما بگویید چه تغییری رخ داده است؟
تصاویری را بر روی صفحه شطرنجی بکشید و یا از نقاشی های آماده استفاده کنید و از دانش آموزان بخواهید تصاویر ناقص را کامل کنند.
یکی از بازی هایی که از قدیم انجام میشده و باعث تقویت حافظه دیداری می شود این است که از دو تصویر مشابه با تفاوت های کم و پنهانی، تفاوت ها را پیدا کنند.
استفاده از کره زمین و نقشه مفید است از دانش آموز بخواهید محل هایی را که نام میبرید بر روی آنها به شما نشان دهند.
نخ کردن مهره های رنگی هم برای تقویت حرکات ظریف اهمیت دارد و هم به حافظه دیداری کمک می کند. برای به چالش کشیدن کودک رنگ هایی را به ترتیب نام ببرید و از او بخواهید همانگونه که گفته اید آنها را نخ کند.
شکل های حیوانات و گیاهان را در کتاب یا روزنامه ها جمع آوری کنید و از دانش آموزان بخواهید که دور آنها را ببرند و بر روی مقوایی بچسبانند.
چند وسیله جدید را به کلاس بیاورید. چشمان دانش آموز را ببندید و از او بخواهید وسایلی را که دیده است نام ببرد.
اشیایی را تهیه کنید و از دانش آموز با چشمان بسته بخواهید که اشیا را لمس کند و نام آنها را بگوید.
استفاده از اعصاب سنج می تواند باعث پرورش دقت وتوجه ،هماهنگی چشم ودست شود.
بازی هایی مانند بسکتبال، والیبال، فوتبال و دارت که با توپ انجام می شوند به هماهنگی دست و پا و چشم نیاز دارد و دنبال کردن توپ باعث تقویت حافظه دیداری می شود.
چند تصویر به دانش آموز نشان دهید و سپس آنها را پنهان کنید و سوالاتی در مورد جزییات آن تصویر طرح کنید و پاسخ خای درست را تشویق نمایید.
متنی را تهیه کنید و تمامی نقطه های کلمات آن را بردارید و از دانش آموز بخواهید نقطه ها را به درستی بگذارد.
اعظم هاشمی، مربی اختلالات یادگیری
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
سوال شماره ۱۲❓
دانش اموزی دارم که سرکلاس اصلاتمرکزندارد یک مطلبی روبایدچندین بارتکرارکنم درگذاشتن دندانه ها س اشتباه می کندممنون میشم راهنمایی کنید
🖍📙🖍📙🖍📙🖍📙🖍📙🖍📙
پاسخ :
با سلام.
کم یا زیاد گذاشتن دندانه، کم یا زیاد گذاشتن نقطه، کم یا زیاد گذاشتن سرکش، وعدم تشخیص( ص، س، ث) (ض، ز، ظ، ذ) ، (ت، ط،)، در کلمه مربوط به اختلال در حافظه دیداری است
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
سوال شماره ۱۱❓
با دانش که خیلی باهوش هست درس ها رو خوب یادمیگیره اما زود خسته میشه
و گاهی وقت ها خیلی خوب هست و خوش خط مینویسه و گاهی وقتا تو کلاس بی حوصله و درشت مینویسه
باید چیکارکرد
تو خونه خیلی خوب مینویسه اما تو مدرسه گاهی وقت ها خیلی خوبه گاهی وقت ها هم انگار بی انگیزه میشه
📙📒📙📒📙📒📙📒📙📙📙📒
✏️پاسخ:
با سلام
خستگی علل مختلفی دارد که باید بررسی شود. گاهی علت خستگی سوء تغذیه، کم خونی، کمبود خواب، مشکلات روحی، اثر جانبی داروها یا... باشد. برای بررسی از مربی بهداشت مدرسه بخواهید تا پیگیری نمایند. هاشمی
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
سوال شماره ۱۰❓
📙✏️وقتی بچه ای املا رو مینویسه وبگی بی بی وبنویسه تی تی این اختلال ؟و حروف ن وب و ر اشتباه میگیره باهم در حد کم نه همیشه این اختلال؟
📒📙📒📙📒📙📒📙📒
جواب:این کودک اگر از لحاظ شنوایی مشکلي نداشته باشد. واین گونه که شما فرموده اید، احتمالاً ندارد. مشکل او دردقت شنیداری است که راهکار ورفع مشکل این دانش آموزخدمت شما در سوال ۸ بیان شده موفق باشید. هاشمی🙏
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
درمان اختلال نافرمانی مقابله ای یا لجبازی در کودک در درجه اول مستلزم مداخلات مبتنی بر خانواده است و درمان روانپزشکی ( در صورت وجود علایم بیشفعالی و ....)
✍آموزش والدین
✍درمان فردی و خانوادگی
✍آموزش حل مسئله شناختی
✍آموزش مهارت های اجتماعی و......از دیگر راهبرد های درمانی می باشد .
✅✅✅ در مورد نحوه ی برخورد با دانش آموز لجباز این نکته را باید در نظر داشته باشید که فرد لجباز کاملاً غیر منعطف است؛ پس این شما هستید که باید انعطاف زیادی از خود به خرج دهید تا بتوانید مشکل را حل کنید. در مرحله نخست باید از هر گونه قضاوت دوری کنید و رفتار غلط او را به رویش نیاورید و از سرزنش کردن خودداری کنید، چرا که باعث تشدید لجبازی او شده و حالت تدافعی به خود می گیرد کودکان لجباز در درون احساس بی ارزشی میکنند ،لذا در این حالت برقراری ارتباط مجدد با دانش آموز لجباز کاری دشواری است سعی کنید در ارتباط کلامی با فرد لجباز حس مهم بودن و با ارزش بودن به او تلقین شود،خصلت های مثبت و توانایی های او را یادآور شوید تا از این طریق عزت نفس و اعتماد به نفس او را افزایش دهید. او را متقاعد کنید که از لجبازی برای جلب توجه و رسیدن به مقاصد خود استفاده نکند. باید دانش آموز را متوجه سازید که اگر از سمت دیگران درک نمی شود یا از دیگران ناراحت می شود نباید با رفتاری از روی لجبازی هیجانات منفی خود را تخلیه کند بلکه باید با گفت و گو مشکل خود را حل و فصل کند.
ناهید کیوان منش
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@naghashi_ghese
سوال شماره ۹❓
شاگردی دارم خیلی زود از دست دیگران عصبانی می شود دایم با بچه ها درگیر هست ، لجباز و پرخاشگر هست ،با او چه کنم ؟
✅ پاسخ: کودک یا نوجوانی که الگوی مکرر و مداوم عصبانیت ، تحریک پذیری ، بهانه جویی، سرپیچی یا کینه ورزی نسبت به والدین و یا دیگر همسالان خود داشته باشد، ممکن است دچار اختلال نافرمانی مقابله ای (ODD) باشد.علائم اختلال نافرمانی مقابله ای کودکان معمولاً در سال های پیش دبستانی شروع می شود. بعضی اوقات ممکن است اختلال نافرمانی مقابله ای دیرتر هم مشاهده شود، اما تقریباً همیشه قبل از سال های اولیه نوجوانی مشاهده می شود. این رفتارها باعث مشکلات در درون خانواده، فعالیت های اجتماعی، مدرسه و محل کار می شود.
💥خشم و عصبانیت در کودکان لجباز و دچار اختلال نافرمانی:
💥اغلب عصبانی و خشمگین است
مجادله می کند و رفتار مقابله ای دارد.
💥با بزرگسالان وارد مشاجره می شود
در مقابل درخواست یا قوانین بزرگسالان نافرمانی می کند یا از انجام آن خودداری می کند
💥عمداً مردم را اذیت می کند یا باعث ناراحتی می شود
💥دیگران را به دلیل رفتار نادرست یا اشتباه خود سرزنش می کنند.
ناهید کیوان منش
#اختلالات_رفتاری
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@naghashi_ghese
❓سوال ۸ :
✅متداول ترین مشکلات دقت و حافظه شنیداری در کودکان (به خصوص کلاس اول) چیست؟
📗🖍📗🖍📗🖍📗🖍📗🖍📗🖍
✳️متداول ترین مشکل ها :
🔹مشکل در یادگیری حروف الفبا،اشکال، رنگ ها، يادگيری اعداد،روزهای هفته
🔹مشکل در قافیه بندی کلمات
🔹مشکلات املایی( جا انداختن، حذف صدای کلمات اول یا آخر)
🔹درک مطلب ضعیف
🔹مشکل در پیروی از دستورالعمل ها
✳️وقتی کودک در نوشتن املا بخشی از کلمات یا حروف را جا میاندازد یا حروف همآوا (مثل ص، ث یا س) را به جای هم مینویسد باید دقت و حافظه شنیداری را در او تقویت کرد.
✳️بنابراین به طور کلی میتوان گفت بخش عمدهای از یادگیری مهارت خواندن و نوشتن، به حافظهی دیداری و شنیداری مربوط است. معمولا والدین نگران این هستند که بچههایشان در دروس مدرسه ضعیف نباشند و بتوانند به خوبی مواردی که معلم به آنها میآموزد را یاد بگیرند. زمانی که والدین متوجه میشوند کودک در دروس خود ضعیف عمل میکند و درسها را یاد نمیگیرد، به عوامل مختلفی فکر میکنند و موضوعات گوناگونی را بررسی میکنند، اما حافظه دیداری و شنیداری در کودکان خود را نادیده میگیرند. همانطور که میدانید مهارتهای مربوط به خواندن و نوشتن مهارتهای شناختی متفاوتی هستند که تقویت آنها از اهیمت بالایی برخوردار است. یکی از بهترین راهها برای تقویت مهارتهای شناختی کودکان استفاده از بازیهای شناختی است.
✳️راهکار های تقویت دقت و حافظه شنیداری:
1️⃣تکرار کلمه،عدد،جمله،از ۳ کلمه و ۳ عدد شروع میکنیم و کودک باید بتواند بعد از ما تکرار کند و به همین ترتیب اضاف میکنیم.
2️⃣بازی تکرار عمل : روبه روی کودک بنشیند و از او بخواهید هر حرکتی انجام دادید او هم تقلید کند و انجام بدهد مثلا بالا بردن دست ها. بعد به این دستورالعمل یک عمل دیگر اضاف کنید،دستت را بالا ببر و انگشت کوچکت را باز بگذار و به همین ترتیب به دستورالعمل ها یک دستورالعمل دیگر می افزاییم.
مثلا : دستت را بالا ببر ، انگشت کوچکت را باز بگذار و پای راستت را به زمین بکوب.
3️⃣بازی تغییر اجسام : تصاویر یا اشیایی را جلو چشم کودک قرار میدهیم و به دور از چشم او یکی برمیداریم یا جای آن را تغییر می دهیم. کودک باید متوجه شود که چه چیزی برداشته یا تغییر کرده است.
4️⃣بازی سوال و جواب : صبحانه چی خوردی ؟ دیشب چه تکالیفی نوشتی ؟ رنگ جامدادیت چه رنگی است ؟
5️⃣ما کلمه میگوییم و کودک صدای آن را بگوید و برعکس صداها را میگوییم تا کودک کلمه را بگوید.
6️⃣تعدادی اشکال مختلف (رنگ،اندازه،شکل) جلو کودک میگذاریم و میگوییم سه گوش (مثلث) سبز بزرگ را به من بده.
7️⃣گفتن کلمات و حذف کلمه اول مثلا پوست _ اوست
8️⃣گفتن کلمات و حذف کلمه ی آخر مثلا لباس_لبا
اعظم هاشمی مربی اختلالات کودکان با اختلالات یادگیری
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@naghashi_ghese
❓سوال 7 :
✅چگونه میتوانیم از کلاس اول (جمله سازی و انشا) را به دانش آموزان آموزش دهیم؟
🖌📒🖌📒🖌📒🖌📒🖌📒🖌
🔶هدف : تقویت خواندن، نوشتن، کلمه سازی، جمله سازی.
🔶معلم باید تمام حرف الفبا را روی مقوایی ۱۰×۱۰ بنویسد و با هرروشی که بشود جلوی دید دانش آموزان قرار گیرد آماده کرده و به صورتی که بتوان آن کارت ها را جابجا کرد ، روی تابلو قرار دهد.
🔶معلم چند کارت را انتخاب کرده (ش_د_م_ا_ر_ب_ن) و روی تابلو یا جلوی دید دانش آموزان قرار میدهد و میگوید بچه ها ،شما با این حروف و صداها آشنا هستید،پس این کارت هارا بخوانید، من میخواهم با جابه جا کردن و کنار هم گذاشتن چندتا از این حروف،یک کلمه ی با معنی درست کنم. مثلا (ش_ا_م) کنار هم میگذارم و میشود شام.
آیا بچه ها شما هم میتوانید غیر از این کلمه ای که من ساختم ، کلمه با معنی دیگری بسازید ؟
بچه ها خواهند گفت (بار_مار_شاد_ابر_ارد_مرد)
🔸بعد از مدتی کار کردن با این روش میگوییم بچه ها ، با این حروف در هم ریخته هم میخواهیم کلمه بسازیم :
(ب_س_ن_ی_ر_م_ت_ا_د)
🔸این بار اما فرق دارد ،ما دو کلمه که ساختیم ، با آن میخواهیم جمله بسازیم . با کنار هم گذاشتن (م_ر_د) ، مرد و با کنار هم گذاشتن (س_ی_ب)، سیب درست میشود. حالا ما با این دو کلمه این جمله را میسازیم : " آن مرد سیب دارد ".
🔸کلمات بعدی ،سیم_تاب،که میتوانیم این جمله را بسازیم : "بابا تاب را با سیم بست ."
اعظم هاشمی
#تقویت_جمله_سازی
#تقویت_انشا
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
❓سوال ۶ :
✅چه کار کنیم که کودکان از ابتدای کلاس اول روان و صحیح بخواند ؟
🖍📚🖍📚🖍📚🖍📚🖍📚🖍📚🖍
📕فرایند خواندن :
✅خواندن باید روان باشد = یعنی فرد واژه ها را به راحتی و به سرعت تشخیص دهد. تشخیص کلمه باید فرایندی خودکار باشد ، نه فرایندی هشیار. و همراه با کوشش های عمدی . چون اگر تمرکز خود را به تشخیص واژه ها معطوف کند ، دیگر نمیتواند بر معنی متمرکز شود.
📚برای موفق شون در مراحل آغازین خواندن ، کودک باید توانایی شنیدن صدای هریک از واج های زبان را داشته باشد و نیز باید بفهمد که واژه های شنیده شده ترکیب این صداهای منفرد در قالب واژه هاست.
✏️📙✏️📙✏️📙✏️📙✏️📙✏️📙
✅راهکار :
1⃣خواندن اشعار کودکانه یا تدریس موزون : مانند همان ( ب با آ چی میشه ؟ با با با میشه )
2️⃣واژه های قافیه دار : تکرار واژه هایی مانند باد ، بار ، بام ،باش
تیم ، سیم ، نیم
سود ،سوپ ،سور
3⃣تفکیک صداها در واژه ها : برای کمک به این کودکان در صدای کلمه گفته شده کارتی که تصویری از آن کلمه و یک مستطیل به تعداد واج های موجود در کلمه زیر آن است ، را جلوی کودک میگذاریم و از کودک میخواهیم اسم تصویر را آرام بگوید و با هر صدایی که تلفظ میشود روی یک مستطیل ضربه بزند مثل همان صداکشی کلمه( اما این جا تصویر هم است )
تصویر باران و زیر آن ۵ مستطیل خالی.
4⃣معماهای قافيه دار : چون قبلا واژه های قافیه دار را برای بچه ها بازگو کردیم ، در این مرحله کودکان متوجه خواهند شد که مثلا برای شناخت کلمه ما بگوییم : آن چه حیوانی است؟ که هم وزن یا هم قافیه یا مثل بار است. اگر بچه ها متوجه نشدند، خودمان سه کلمه را میگوییم و کودک از بین آن انتخاب کند ( کار مار زار )
5⃣جایگزین کردن صدا یا حرف : معلم یک کلمه میگوید مثل باز و به جای ب ،بچه ها باید یک حرف جایگزین کنند. مثل ناز ، ساز ،راز ، فاز
6⃣حذف صدا : کودکان یاد میگیرند کلمه ای را پس از حذف یکی از صداهای آن بگویند و آن کلمه را بدون آن صدا تلفظ کنند. مثلا من دو کلمه میگویم و شما کلمه اول را حذف کنید و کلمه ی دوم را بگویید.
آش رشته-> رشته / زمین چمن-> چمن
حالا می آییم و تکلیف حذف یک واج را می گوییم که کمی مشکل تر است مثلا به کودک می گوییم (توپ) و میگوییم حالا صدای اول را نگو -> وپ
بست صدای آخرش را نگو -> بس
7⃣تشخیص صداهای اول کلمه: سه کلمه میگوییم : (ماست ، ماشین، پول ) و میپرسیم کدام صدای اولش با بقیه فرق دارد ؟
8⃣تشخیص صداهای آخر کلمه : سه کلمه میگوییم : ( خرس ، دست ، لباس)
کدام کلمه صدای آخرش با بقیه فرق دارد؟
9⃣تشخیص هم قافیه ی صدای اول و آخر :
به کودک میگوییم چه کلمه با معنی ای میتوانید بگویید که اولش( با )باشد مثلا بار ، باغ، بام، باد،بال،باز
یا اینکه چه کلمه ای میتوانید بگویید که آخرش( ایش )باشد ؟
ریش،نیش،پیش،دیش،کیش،میش
اعظم هاشمی
#روان_خوانی
#صحیح_خوانی
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
❓سوال شماره ۵:
سوال
دانش آموزی دارم که دچار لکنت زبان هست و متاسفانه روخوانی و پاسخ سریع و ... را نمی تواند انجام دهد لطفا اگر راهکاری برای رفع مشکل ارائه دهید ممنون می شوم.
باسلام و عرض احترام
تشکر بابت طرح سوال🌺
✅ مقطع تحصیلی و جنسیت دانش اموز را مشخص نکردید
⬅️لکنت کودکان در حضور همسن و هم کلاسی سبب خجالت می شود و به مرور زمان اعتماد به نفس انان کم می شود ،مگر آن که نیروهای حمایتی داشته باشد.شما بعنوان نیروی حمایتی در کلاس می توانید برای دانش آموزتان بسیار مؤثر باشید
⬅️درمان لکنت درمانی ، تخصصی ست و نیاز ست تحت نظارت گفتار درمانگر باشند.
⬅️در حال حاضر برخی گفتار درمانگران بصورت انلاین با کودکان کار میکنند.
پیشنهاد درمان تخصصی را به خانواده اطلاع دهید.
درصورتی که دانش اموز والدین پیگیری ندارد، یا مشکل مالی دارند از طریق خیرین ،هزینه کاردرمانگر را تهیه و درمدرسه جلسات انلاین درمانی را دریافت کند.
" در کلاس لطفا این گام ها را در نظر بگیرید "👇
🔺گام اول: فرصت بیشتری هنگام روخوانی به او دهید تا با همان سرعت خودش روخوانی را شروع کند.
🔺گام دوم: هنگام پاسخ دادن ،بین کلامش وارد نشوید.
🔺گام سوم: جمله های او را تکمیل نکنید.
🔺گام چهارم:حین لکنت کردن تماس چشمی را قطع نکنید و با ارامش به او فرصت دهید تا جمله را تمام کند.
🔺گام پنجم: معلمینی که در کلاس دانش اموز لکنت دارند ،آموزش تنفس برای همه دانش اموزان داشته باشید. که قبل از رو خوانی ، تا 4 نفس عمیق از طریق بینی به درون،سپس ۴ شماره نگه دارید و با ۸ شماره تنفس را به آرامی از دهان خارج کنید .اگر این آموزش برای همه دانش آموزان باشد ،کودکی که لکنت دارد با گفتن تنفس عمیق قبل رو خوانی خجالت نمی کشد.این تنفس اضطراب را بشدت کاهش میدهد و اکسیژن بیشتری به مغز می رساند و در کاهش لکنت هنگام روخوانی کمک می کند.
🔺گام ششم: برای دانش آموز انی که از لکنت رنج می برند بهتر است به جای سوالات شفاهی،از سوالات کتبی استفاده شود.
🔺گام هفتم: برای این دانش آموز مقدار روخوانی کمتری در نظر بگیرید.جهت حفظ کرامت انسانی ایشان ،بهتر است دانش آموز قبل تر از ایشان را هم با مقدار کمتر رو خوانی در نظر بگیرید.
🔺گام هشتم: بهتر است نفر اول جهت روخوانی نباشد.
گام نهم : احتمالا بقیه دانش آموزان حوصله صبوری تا تمام شدن رو خوانی این دانش آموز را نداشته باشند، در کلاس های که دانش آموز لکنت هست،معلم آموزش صبر کردن را با یک قصه بیان کند .
موفق و سربلند باشید
شیوابرزو_دکترای روان شناسی.متخصص اختلال یادگیری و رفتاری
#بیش_فعالی
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
✅️روش های کمک به کودک دیر آموز :
💠انگیزه دادن : وقتی تکنیک یا آموزشی را فرامیگیرند حتی اگر کوچک باشد ، تشویق شوند.
💠پاداش دادن : بعد از به اتمام رساندن کارها برای این کودکان پاداش در نظر گرفته شود حتی دست زدن
💠اهداف کوچکی که توانایی انجامش را دارد برای او تعیین کنیم.
💠یاد بدهیم شکست همیشه بد نیست و او را سرزنش نکنیم و بخواهیم که دوباره سعی اش را بکند.
💠مراحل یادگیری را برای او به مراحل خرد و کوچک تقسیم کنیم .
💠بازی های فکری : تهیه لیست هایی از غذا، بازی، وسایل یا بازی اسم و فامیل و بازی های تقویت حافظه که شامل تکرار کلمه و تکرار اعداد و تشخیص جابه جایی وسایل باشد.
💠تقویت مهارت های دیداری از طریق گذاشتن ۴ تصویر و گفتن نام انها به ترتیب گذاشتن و بعد از یادگیری به تعداد تصاویر بیفزاییم .
💠شناخت جهت ها، مثلا اینکه سوال کنیم سمت چپ تو چه کسی نشسته یا دو نیمکت قبل از تو ردیف سوم چه کسی است ؟
💠ردیابی :درچند ردیف منظم تعدادی کلمه و عدد روی تابلو بنویسیم واز کودک بخواهیم چهارمین کلمه یا عدد در ردیف دوم را بگوید.یا سومین عدددر ردیف آخر چه عددی است؟
اعظم هاشمی
#دیرآموزی
#حمایت
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
❓️سوال شماره ۴ :
ویژگی های یک کودک دیرآموز چیست و چگونه میتوانیم به او کمک کنیم؟
✅️کودک دیراموز یا کند اموز ، کودکی است که با سرعت بسیار کمتری نسبت به همسالان خود به نشانگرها و مراحل رشدی خود میرسد.معمولا این اشتباه صورت میگیرد که این کودکان در یادگیری ناتوان هستند.حقیقت این است که هرکودکی سرعت خاص خود را برای یادگیری و رشد دارد.برخی کودکان به طور طبیعی بسیار سریع می آموزند و برخی دیگر ار آنها باید وقت بیشتری را صرف یادگیری کنند.
📚🖊📚🖊📚🖊📚🖊📚🖊📚🖊
✅️عوامل موثر در دیرآموزی کودکان :
1️⃣عوامل رشدی = از ویژگی های کودک مبتلا به اختلالات یادگیری رشدی میتوان به ضعف حافظه و تاخیر در الگو های رشد گفتاری و زبانی اشاره کرد. این به این معناست که شروع صحبت کردن کودک دیرتر از دیگران است و برای یادگیری بیشتر مفاهیم به تدریس طولانی تر و تکرار و تمرین بیشتر نیاز دارند .
2️⃣عوامل اجتماعی = این کودکان بیشتر اوقات با کودکان کوچک تر از خود ارتباط برقرار میکنند. بنابراین مستعد رفتارهایی متناسب با کودکان کوچک تر از سن خودشان میباشند و ساکت تر و کم حرف تر هستند.
3️⃣عوامل شخصی = این کودکان کنترل کمتری بر احساسات خود دارند و سریع خشمگین و ناامید میشوند.اضطراب دارند یا بخاطر عقب ماندگی از مفاهيم افسرده میشوند. همچنین عزت نفس و اعتماد به نفس پایین و بی ثباتی عاطفی دارند.
4️⃣عوامل آموزشی = برای این کودکان باید زمان بیشتری را برای صرف پردازش و فهم اطلاعات ارائه شده به آنها داد.انها ممکن است در دانش فکری تبحر داشته باشند اما فرایند درک و گرفتن مفاهیم برای انها بیشتر طول میکشد .
5️⃣عوامل تربیتی = در بعضی از مواقع فرایند یادگیری نیاز به کارکردن و شکست دارد که کودکانی که نازپرورده باشند این موقعیت هارا تجربه نکرده اند و نحوه سازگاری با محیط را نیاموخته اند
اعظم هاشمی
#دیرآموزی
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
❓سوال شماره ۴:
سلام
دانش آموز دیر آموزی دارم که خیلی باهاش کار کردم الان خیلی خوب راه افتاده
تنها مشکل که دارم این هست
که دیکته در جمع که میگم از بچه ها خیلی عقب میوفته
ولی وقت هایی که کنارم هست با دقت و عالی مینویسه
ممنون میشم منو راهنمایی کنید
⬅️پاسخ:
سلام و عرض احترام
تشکر از طرح سوال 🌺
به سهم خودم قدردانم جهت وقتی که برای دانش اموز دیرآموز خود گذاشتید.🌺
درصورت تمایل تجربه ارزشمندتان را از پیشرفت دانش اموزتان برای همکاران خود بیان بفرمایید.
☑️گام اول:باید تمرکز بیشتری برای روخوانی داشته باشید که سرعت روخوانی بیشتر شود. دیر اموزان اغلب مطالب را به آهستگی می خوانند. نیاز به توجه بیشتر در درس هایی که معلم از روی آنها می خواند و زمان بیشتری برای روخوانی در کلاس دارند.
☑️گام دوم:دانش اموزانی که در نوشتن مشکل دارند"واژه پرداز" سرعت و قابلیت نوشتن تکالیف شون را بهبود می دهد.
واژه پرداز سخنگو و کتاب های ضبط شده روی نوار ،واکنش شنوایی شان را بالا میبرد.
"هدف از این این امکان ایجاد فرصتی برابر برای یادگیری ست"
☑️گام سوم: میتوانید به جای واژه پرداز این شیوه را به والد پیشنهاد دهید👇
دانش اموز در حضور والد درس کتاب فارسی را بخواند و صدای خود را در موبایل والد ذخیره کند.هرزمان معلم مشق یا دیکته از همان درس را داشت ،دانش اموز از صدای ضبط شده خودش گوش کند و دیکته یا مشق خود را بنویسد.
☑️گام چهارم:شما هم یک تایم در مدرسه درگوشی خودتان صدای دانش اموز را ضبط کنید و اجازه دهید جلوی شما تمرین کند.
☑️گام پنجم : برای مدتی از روی درسی که میخواهید دیکته بگویید یک دور بخوانید و صدای خود را ضبط کنید و از طریق هدفون دانش اموز با صدای ضبط شده شما در کلاس همزمان با دانش اموزان دیگر دیکته را بنویسدو بتدریج این روش را کمتر کنید تا دانش اموز با سطح کلاس (از طریق تمرین های خانگی، تقویت مهارت دست ورزی و شنوایی) یکسان شود.
شیوابرزو_دکترای روان شناسی.متخصص اختلال یادگیری و رفتاری
#بیش_فعالی
#حمایت
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
❓سوال شماره ۳:
چطور بیش فعالی از شیطنتهای کودکانه تشخیص بدهیم ؟
✅پاسخ:مرز بین بیش فعالی و شیطنت ؟
💠بیشترین شکایت والدین از این کودکان در اولین مراجعه به پزشک این است که این کودکان آرام و قرار ندارند، دائماً در حال جنب و جوش هستند و اصطلاحاً از دیوار راست بالا میروند.
💠کودکان بیش فعال معمولاً نمیتوانند حتی برای مدت کوتاهی یک جا بنشینند و یا حتی حین نشستن دائماً دست و پای خود را حرکت میدهند و یا حرکات تکانشی انجام داده و به یکباره از بلندی میپرند و یا بدون هیچ ترسی ناگهان وسط خیابان میروند.
💠این کودکان معمولاً زیاد صحبت میکنند، کم صبر و کم تحمل هستند (نمیتوانند صبر کنند تا نوبتشان فرا برسد) و دائما وسط حرف دیگران میپرند.
💠مهمترین نشانه این اختلال، حواس پرتی است، به این شکل که زمانی که با کودک صحبت میکنیم اصلاً توجهی ندارد و هر عامل محیطی به راحتی میتواند حواس این کودکان را پرت کند، همچنین این کودکان توانایی دنبال کردن کار خاصی را ندارند و مدام حین انجام تکالیف و یا کارهای شخصی از این شاخه به آن شاخه میپرند.
💠بیماریهای سرشتی که ارتباط قوی با ژنتیک دارند، به طور کلی درمان نمیشوند ولی در عین حال میتوان با کمک درمانهای دارویی، روشهای غیر دارویی و آموزش اصول فرزند پروری، تظاهرات بیماری را به میزان قابل توجهی کنترل کرد.
💠دیدگاه اکثر خانوادهها نسبت به درمانهای دارویی در کودکان مبتلا به بیش فعالی این سو برداشت را بوجود می اورد که دارو درمانی در کودکان مبتلا به این اختلالات اعتیاد آور است یا عملکرد مغز کودک را تخریب میکند، از اساس غلط است.
💠مشکلاتی که بر اثر عدم درمان به موقع میتواند برای مبتلایان به اختلال نقص توجه و بیش فعالی ایجاد شود به مراتب بیشتر مضرات مصرف داروست به این معنی که درمان نکردن این کودکان به مراتب خطرات بیشتری دارد.
💠این کودکان به دلیل رفتارهایی که دارند معمولاً در جمع خانواده یا دوستان مورد غضب و بیمهری قرار میگیرند بنابراین برای پیشگیری از این موارد درمان این کودکان ضرورت دارد.
💠آموزش اصول درست فرزند پروری و ارتباط مؤثر با درمانگر از راهکارهایی است که میتواند درمان مبتلایان به این اختلالات را تسهیل کند.
💠درمانها در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه یا بیش فعالی باید هر چه سریعتر پیگیری شود چرا که رفتارهای این کودکان تاب آوری خانوادهها را کم میکند و متأسفانه در صورت عدم درمان به موقع شخصیت اجتماعی و خلق و خوی کودکان بیش فعال نیز خدشه دار میشود.
💠متأسفانه با بالاتر رفتن سن در صورت عدم درمان، گرایش بیشتری در مقایسه با سایرین به سمت استفاده از مواد مخدر، خلافکاری و بزهکاری دارند.
💠عدم توانایی یافتن شغل مناسب و شریک زندگی از دیگر عارضههای درمان نشده در مبتلایان به اختلال نقص توجه یا بیش فعالی است.
ناهید کیوانمنش
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar2
📚مشکلات دستخط و نارسانویسی شامل :
1⃣ بزرگ یا کوچک نویسی، کج نویسی، فاصله گذاری نامناسب بین حروف یا کلمات، نوشتار پیوسته و نامنظم و ناخوانا یا غیرپیوسته و ناخوانا
✅راهکار:
استفاده از خط فاصله با مداد رنگی، صحيح گذاشتن کاغذ، رنگ کردن یا زدن برچسبهای باریک رنگی در بالا و پایین خطوطی که قرار است بین آنها بنویسد، نوشتن کلمه یا جمله به صورت نقطه چین یا پررنگ کردن آن توسط دانش آموز، نوشتن کلمه یا جمله در یک کار مشخص.
2⃣ پررنگ یا کم رنگ نوشتن:
✅ راهکار : چون این مشکل مربوط به فشار زیاد انگشتان به قلم است باید بالای قسمت تراشیده شده ی مداد را بدون فشار بگیرد، مداد باید قطر مناسب را داشته باشد، و برای کمرنگ نویسی باید جمله های کمرنگ یا نقطه چین شده را پررنگ کند و برای پررنگ نویسی کاغذی در اختیارش قرار داده شود که او بتواند به گونه ای بنویسد که کاغذ سوراخ یا پاره نشود(بدون زیردستی روی فرش یا نیمکت).
3⃣ نامرتب نویسی:
✅ راهکار : گذاشتن فلش برای شروع نوشتن و رنگ کردن خطوطی که باید روی آن نوشته شود.
و در آخر کم کردن حجم تکالیف و سرمشق صحیح معلم با نوشتن بزرگ حروف روی تابلو و حرکت فلش ها میتواند راهگشا باشد.
اعظم هاشمی
#نارسا_نویسی
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
❓سوال شماره ۲:
در کلاس دانش آموزانی هستند که خیلی بدخط و ناخوانا می نویسند، راهکار چیست؟
✅ نوشتن جزیی از مهارت های حرکتی است و یادگیری این مهارت ها به یادگیرنده این امکان را می دهد که حرکت ها و فعالیت های خود را هماهنگ سازد.
✏️📗✏️📗✏️📗✏️📗✏️📗✏️
نوشتن مهارتی است که علاوه بر قدرت کافی در عضلات دست به عواملی چون کنترل، وضعیت ستون فقرات، هماهنگی چشم و دست، ادراک بینایی، کنترل حرکات ظریف، کنترل حرکات چشم، نحوه دست گرفتن مداد، وضعیت قرار گرفتن کاغذ، طرز قرار گرفتن بدن نسبت به کاغذ، تابش نور و مهمتر از همه داشتن تصویر بدنی از خود و شناخت و جهت یابی درست بستگی دارد.
📚 پیشینه ی عملکرد مهارتهای حرکتی بر یادگیری:
فلاسفه، دانشمندان، روانشناسان و مربیانی چون ارسطو ، افلاطون ، پیاژه ، درباره ی ارتباط تنگاتنگ رشد حرکتی و یادگیری مطالب فراوانی نوشته اند و براین باورند که مداخله درمانی از طریق فعالیت های حرکتی میتواند پیشرفت های بسیار غیرمنتظره و بیشماری برای کودکان به ارمغان بیاورد.
📙📘📕📗📙📘📕📗📙📘
بنابراین کسب مهارت های حرکتی در هر مرحله به صورت زنجیره وار پایه ی یادگیری مرحله بعدی را فراهم می نماید و اطلاعات ادراکی فقط و فقط زمانی معنا دار می شود که با اطلاعات حرکتی از قبل یادگرفته شده منطبق باشد.
✅در ادامه با ما باشید تا ببینیم مشکلات دستخط چه چیزهایی است و راهکار چیه؟!🤔
#نارسا_نویسی
#بدخطی
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
❓سوال شماره ۱:
سلام
دانش آموزی دارم که اصلا به کلاس توجه نمیکنه کلا حواس پرت هست
من سال اول تدریسم هست، با ۳۲ دانش آموز پسر پایه اولی😢
یک دانش آموز دارم
اصلا روصندلی نمی نشیند 🚶♂🚶♂🚶♂
و مدام دوست داره جلب توجه برا دوستانش انجام بده 🕺🕺🕺
تشویق و تنبیه در او اثری ندارد هرجور برخورد میکنم برای چند ثانیه هست و......😒
✅پاسخ:
در خصوص دانش آموزان بیش فعال و چالش های این گروه از دانش آموزان سوالات زیادی دریافت شد که اکثر این سوالات حول محور علایم رفتاری و شناختی دانش آموزان میباشد و اکثر دوستان متقاضی راهبرد های آموزشی و رفتاری موفق در برخورد با این دانش آموزان می باشند.
برای هر دانش اموزی که از نظر معلم متفاوت از بقیه دانش اموزان است، دانستن چندین گام ضروری است:
1⃣ گام اول:معلم به صورت فردی اضطراب دانش آموز راارزیابی کند.
چگونه؟!!!!🤔
با سوال پرسیدن از وضعیت جسمی😃😃
مثلا:
👨🏫 معلم: علی جان! در کلاس گاهی شده دل درد، سردرد، تپش قلب یاحالت تهوع داشته باشی؟!
👦 علی: بله.
👨🏫 معلم: علت خاصی داره؟!! میتونی دلیلش رو به من بگی تا کمکت کنم؟!
با این نوع سوالات (که سوالات بیشتر در اولین فرصت در گروه ارائه میگردد) متوجه اضطراب😰 خواهید شد.
2⃣ گام دوم: ارزیابی محیط زندگی (آیا دغدغه و ناراحتی دارد؟)🤔🤔🤔
3⃣ گام سوم: تشخیص جای مناسب این دانش آموز درکلاس (گاهی دانش آموزان با نزدیک شدن به معلم و توجه سالم معلم به انها ،آرام می شوند😊❤️).
4⃣ گام چهارم: نیاز دانش آموز به جلب توجه را به مسیر کارآمد هدایت کردن (مثل دادن مسئولیت های کوچک در کلاس).🤩🤩
5⃣ گام پنجم:بررسی بیش فعالی. از آنجایی که تشخیص بیش فعالی بسیار تخصصی است، بهتر است به روان شناس یا روانپزشک ارجاع داده شود.
✅که دراین مرحله روان شناس👩💼 برای معلم یک پرسشنامه از طریق والدین💑 میفرستد(در اولین فرصت پرسشنامه را در گروه قرار میدهم) و معلم👨🏫 بر اساس مشاهدات خود در کلاس پاسخ می دهد و به روان شناس تحویل داده می شود و درصورت تایید بیش فعالی، در سطح کمبود دقت و تمرکز شدید و نوع ترکیبی معمولا نیاز به دارو دارند و معلم معمولا دستیار جهت مصرف دارو می شود و زمان دارو را به دانش آموز اعلام می کند.
🛑 "این پاسخ ها بصورت عمومی وکلی بود"
اگر فرض کنیم این دانش آموز بیش فعال باشد
یکسری راهکار را برای ایشان در نظر بگیرید 🛑
✅توصیه هایی که به این دانش آموز دارید را بصورت دیداری و هم به شکل شفاهی مطرح کنید.
✅انتظارات خودتان را بصورت فردی ورمزی به دانش اموز بگویید.
✅گاهی فرصت از جا بلندشدن و راه رفتن دانش اموز در کلاس را بوجود بیاورید.
✅تکالیفش را به بخش های کوچک تقسیم کنید.
✅معمولا برخی کودکان بیش فعال خیلی زود تشنه می شوند، شرایط کلاس را برای اینکه بتواند آب بنوشد فراهم کنید.
✅در تایمی که ساکت و آرام است فورا تشویق شود (علی خیلی خوشحالم که صبور هستی👏😍)
✅ مرتبا روند پیشرفت و تلاشش را بیان کنید
♦️فعلا این گام ها را عملیاتی کنید♦️
تا در روزهای بعد و پاسخگویی ها، از بیش فعالی اطلاعات بیشتری در گروه دریافت کنید.
🌸🌸🌸🌸
تجربه کاری من با دانش آموزان بیش فعال، آنها بسیار مهربان❤️ هستند.
🌿🌿🌿🌿🌿
ناهید کیوانمنش _ دکتر شیوا برزو
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای ۱۵ گانه تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@tadriis_yar1
یک عمر باید بگذرد
تا بفهمیم بیشتر غصه هایی که خوردیم
نه خوردنی بود نه پوشیدنی،فقط دور ریختنی بود
و چقدر دیر می فهمیم که
زندگـی همین روزهاییست که
منتظـر گذشتنش هستیم !
✅جهت سفارش #تبلیغات در مجموعه کانالهای تدریس یار ؛
https://eitaa.com/teacherschool
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
@naghashi_ghese