eitaa logo
کانال نقد الحاد
354 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
990 ویدیو
555 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از [ چارچوب ]
مراسم عزاداری شهادت حضرت علی (ع) و احياء ليالی قدر با نوای: کربلایی جواد مقدم زمان: ۱۳ لغایت ۱۷ خرداد ماه - ساعت ۲۲:۳۰ (به مدت ٥ شب) مکان: میدان هفت تیر ، ورزشگاه شهید شیرودی ☑️ @javad_Moghadam
✅ برجستگی شبیه به جنازه روی گنبد چیست؟ 🔰وهّابيون ادعا مي‌کنند زائده‌اي که روي مسجدالنبي وجود دارد شخصي است که تصميم داشته با مواد منفجره، گنبد سبز مسجد را منهدم کند، امّا خداوند نخواسته چنین اتفاقی رخ دهد و او را مسخ نموده و در همان‌ هنگام صاعقه‌اي از آسمان نازل کرده و او را به گنبد چسبانده و چون پيکر او از گنبد جدا نمي‌شده با پوششي او را در همان‌جا دفن کرده‌اند.😐 📸تصویر yon.ir/ilNhI 🔸وهابیون این خرافه را ساخته و به دهان انداخته و به ریش شیعیان می‌خندند که شیعیان چقدر ساده و زود‌باورند. ❎ اما حقيقت مطلب، پنهان‌کردن صحت در منابع اهل‌سنت است😳 ♨️در حقيقت اين برآمدگي بوده که در زمان قحطی و خشکسالی بين آسمان و زمین برای توسل به مطهر پیامبر صلی الله علیه و آله باز می‌شده تا رحمت بر مردم نازل گردد. بر اساس روایات مورد قبول وهّابيت، اولين بار، اين کار به دستور صورت گرفت: 📒«حَدَّثَنَا... أَوْسُ بنُ عبدِاللَّهِ قال قُحِطَ أَهْلُ الْمَدِينَةِ قَحْطاً شَدِيداً فَشَكَوْا إلى عَائِشَةَ فقالت اُنْظُرُوا قَبْرَ النبيّ فَاجْعَلُوا منه كُوَّواً إلى السَّمَاءِ حتى لَا يَكُونَ بَيْنَهُ وَبَيْنَ السَّمَاءِ سَقْفٌ قال فَفَعَلُوا فَمُطِرْنَا مَطَراً حتى نَبَتَ الْعُشْبُ وَسَمِنَتْ الْإِبِلُ حتى تَفَتَّقَتْ مِنَ الشَّحْمِ فَسُمِّيَ عَامَ الْفَتْقِ.» 📚 سنن الدارمي، ج١ ص٢٢٧ 🔖اسکن yon.ir/Wiaxi 📝 «مردم مدينه دچار شديدي شدند؛ از اين مشکل به عايشه شکايت بردند؛ او گفت: بالای قبر رسول خدا ص از سقف حجره حضرت، دريچه‌اي به سوي آسمان باز کنيد تا بين آن و آسمان مانعي نباشد؛ چنين کردند و به حدي باران باريد که گياهان روييد و شتران چاق شدند؛ آن قدر که پوست آنها از چاقي تَرَک خورد و به همين سبب آن سال را سال تَرَک ناميدند.» 🔴از آن به بعد باز کردن اين دريچه جزو سنّت‌هاي مردم شد و تا پیش از ظهور این کار ادامه داشت. الان چرا وهابی ها شیعه را بخاطر توسل تکفیر می‌کنند؟ ☑️ @naghdeelhad
🔺ردی بر فزیکالیسم؛ در مسئله ذهن و بدن در فلسفه تحلیلی، مخصوصا فلسفه ذهن مسئله ای به نام رابطه ذهن و بدن طرح میشود که یکی از اساسی ترین مسائل فلسفه ذهن به شمار میرود. مسئله آگاهی که بیشترین دغدغه فیلسوفان فیزیکال را به خود اختصاص داده هست -اگرچه همین مسئله برای یک دوگانه انگار هم مشکل هست- بزرگترین مانع در مقابل انگاره-ی ذهن فیزیکالی میباشد. مسئله این است که؛ کسی که قائل به وابسته گیِ کامل ذهن بر بدن هست، و ذهن را یک جوهر فیزیکال میداند، حال چطور این تابع(ذهن) میتواند بر متبوعِ خود(بدن) تاثیر بگذارد؟ چطور میتوان تاثیر تابع بر متبوع خود را تبیین کرد؟ و این نیز باید مدمح نظر نیز باشد که چطور با نگاهِ فیزیکالی علیّت بین ذهن و بدن تبیین میشود؟ یکی دیگر از مهمترین مسائل فلسفه ذهن «آگاهی» هست. مسئله اینطور مطرح میشود؛ یکی از حالات و ویژگی های ذهن؛ آگاهیست، و این یک مفروض ثابت شده میباشد که آگاهی، یک امر فیزیکالی نیست. حال مسئله این است: چطور امور فیزیکی میتوانند این نوع آگاهی که ذهن ما دارد داشته باشند؟ اگر فکر و آگاهی، معلومات ذهنی جز اثر حرکت نورون های مغزی نیست، چطور آگاهی با این نگاه تببین میشود؟ آیا ماهیت آگاهی هم فیزیکالی هست یا خیر، ماهیت آن امری ورای ماده میباشد؟ کسی که قائل به کارکرد گراییِ ذهن بر مغز هست - که نظر رایج و اکثر در بین فلاسفه ذهن هم همین نظر هست- چطور میتواند آگاهی را با امور فیزیکی تببین کند؟ به عبارت اگر دیگر مغز که چیزی جز قابلیت های فیزیکی نیست، چطور آگاهی با آن تبیین میشود؟ پس لزوما باید مغز را ورای یک امرِ صرفا فیزیکی دانست و الا آگاهی در آن معنا نخواهد داشت. ☑️ @naghdeelhad
💢همه چیز فدای عدالت،حتی شمشیر حاکم ✅امام علی (ع) زمانی که تمام ممالک اسلامی بودند، شمشیر خود را به بازار آوردند و گفتند: «چه کسی این را از من می خرد؟ اگر بهای خرید یک داشتم، آن را نمی فروختم!» "ابورجا" پیش آمد و گفت: «یا امیرالمؤمنین! من برای شما می خرم و بهای آن را پس از پرداخت سهمتان از می گیرم.» "ابورجا" لباسی برای امیرالمومنین خرید. زمانی که امام علی (ع) سهم خود را از دریافت کرد، بهای پیراهن را بازگرداند. ✅ آنانی که بدنبال اندیشه های مادی و غیرالهی تمدنِ انسان محور غرب هستند، این معارف بلند از را یا ندیده اند یا نمیخواهند ببینند. 📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲ ، ص ۲۰۰ -علی رمز نجات،علی آب حیات❤️ ☑️ @naghdeelhad
🔮🔥 آیا اعمال دینی اشخاص میتواند بر کیفیت خواب آنها اثر داشته باشد🍃 📋 این حاصل تمرکز بر مطالعه جدیدی از کریستوفر الیسون در گروه جامعه شناسی در سن آنتونیو و همکاران اوست ☑️ @naghdeelhad 💠 محققان چندین مطالعه گسترده درباره فعالیت های مذهبی و پیامد های مرتبط با بازده خواب آن را در گروه های سنی و ادیان مختلف بررسی کردند - آنها چند شاخص از فعالیت های مذهبی شامل حضور مذهبی (مثلا در مسجد یا کلیسا ) اهمیت های مذهبی و نماز و دعای مکرر را تحلیل کردند. 💠 بعد از بررسی این مطالعات آنها نتیجه گرفتند افرادی با فعالیت های مذهبی بیشتر خواب سالم تری نسبت به همتایان بی دین خود دارند. 💠 الیسون معتقد است که داده ها نشان می دهند فعالیت های مذهبی اشخاص از طریق کاهش استرس، ترویج تعاملات اجتماعی ، حمایت از طرف اعضای کلیسا ،تعمین منابع روانشناختی ( امید ، خوش بینی ، احساس هدفمندی ) و ترویج شیوه زندگی سالم ، برای سلامت روانی آنها سودمند است. 💠 او می گوید : "این تحقیق به ما کمک می کند که بهتر چگونگی اثر دین و معنویت بر سلامت فرد و بطور کلی کیفیت زندگی را درک کنیم." 💠 الیسون و همکارانش تصمیم دارند نتایج تحقیقات جدید در این موضوع را در انجمن جامعه شناسی دین (ASR) در فیلادلفیا ،آگوست 2018 ارائه دهند. 💠 این پروژه بر اساس داده های یک نظرسنجی بزرگ ، جدید و همگانی از افراد بالغ در آمریکا انجام شده . با این اطلاعات الیسون و همکارانش فهمیدند که افرادی با احساس دلگرمی معنوی بیشتر از کیفیت خواب بهتری بهره می برند و همینطور عواقب منفی اضطراب در رویداد های زندگی روزانه اثر کمتری بر کیفیت خواب آنها دارد - دانشمندان معتقدند بسیاری از فواید رستگاری معنویی که در میان افراد با ایمان مشاهده شده بخاطر سطح پایین تر پریشانی روانشناختی در این افراد است برای مثال افسردگی و اضطراب... 💠 در سال 2011 الیسون مطالعاتی درباره ارتباط میان فعالیت های مذهبی (حضور مذهبی ، نماز و دعا و دلبستگی محکم به خدا ) با بازده خواب ( کیفیت خواب ، بی قراری خواب ، استفاده از دارو های خواب ) انجام داد نتایج نشان داد که حضور مذهبی و نماز و دعای مکرر ارتباط مثبت و همه جانبه با کیفیت خواب دارد اما ارتباطی با بی قرار خوابی و مصرف دارو های خواب ندارد - او و همکارانش نتیجه گرفتند دین میتواند پریشانی روانی ، سوء مصرف مواد و در معرض استرس بودن را کاهش دهد که همه انها مرتبط با بازده خواب است . 📮سایت مطبوعاتی مدیکال پرس [2018] 🌐https://medicalxpress.com/news/2018-06-impact-religion-quality.html 🔬سایت علمی ساینس دایرکت [2018] 🌐https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352721818300433?via%3Dihub 🔺انتشار در کانال 10 روز بعد. 🔺عموم و کاربران محترم بلامانع. ☑️ @naghdeelhad
. 🔺 ردی بر فیزیکالیسم؛ در مسئله ذهن و مغز (۲) اگر نگاهی به حالاتِ مختلف ذهن اندازیم، میبینیم که این حالات بسیار متفاوت از حالات فیزیکی و مادی هستند. مثلا: احساس درد، خارش، خواب دیدن، دیدن، شنیدن، حسادت، امید، آرزو، خشم و ... همه و همه حالات مختلف ذهنی هستند. اگر این ها را حالاتی از حالات مختلف ذهن تصور کنیم؛ مسئله ذهن عبارت است از اینکه ذهن چیست؟ چه جایگاهی در جهان فیزیکی دارد؟ حال اگر با عینکِ دقت نظاره کنیم درمیابیم که این حالات تفاوت های عظیم با مسائل فیزیکی دارند! حال مهمترین مسئله این است که اگر حالات ذهنی با جهان فیزیکی تفاوت دارند، این حالات چه جایگاهی در این فضای فیزیکالی دارند؟ -اولین خصوصیت حالات ذهنی این است که حالات ذهنی، موقعیت مکانی ندارند. -دومین تفاوت این است که؛ حالات احساسی وابسته به آگاهی هستند -سومین تفاوت؛ برخی از حالات ذهنی دارای کیفیت ذهنیِ خاص هستند، مثلا درد دندان با درد سوزن متفاوت هست که درواقع میتوان بین این دو درد تفاوت گذارد. همین طور است رنگ بینی در بینایی، رنگ دیدن هم پدیدار کیفی هست در حالات رنگ بینی. که به هیچ وجه قابل انتقال نیست. تا موقعی که کسی قدرت رنگ بینی نداشته باشد، نمیتوان این حالت را به آن انتقال داد. لکن در خصوصیت اول-عدم موقعیت مکانی در حالات ذهنی- میتوان این سوال را مطرح کرد که آیا درد دندان دارای مکان نیست؟ مگر ذهن من مکان درد را ادراک نمیکند؟ پس این حالت بر خلاف گفته شما دارای مکان هست! پاسخ این میباشد که این کیفیت مکانی پدیداریست نه جوهری! یعنی همین حالت ذهنی از جنبه پدیدار شناسانه مکان مند هست و الا نفسِ آن مکان مند نیست. ☑️ @naghdeelhad
🔺بخشی از شعری که امروز در مراسم نماز توسط قرائت شد عید فطر آمده، باشیم به فکر فقرا عید فطرآمده، «قَدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا» مردم ما دلشان صبر زلالی دارد سفره کوچکشان نان حلالی دارد همه هستند اگر نوبت ایثار شود پای کارند اگر موسم پیکار شود ای نشسته ! صف ایثار آنجاست آن سوی «نرده»... ببین... لذت دیدار آنجاست نکند «نرده» میان تو و مردم باشد دردِ دل‌ها پسِ این فاصله‌ها گُم باشد دوستان! صدق و صفای دهه شصت چه شد؟ راستی حال و هوای دهه شصت چه شد؟ آن مدیران جوانی که جهادی بودند بی‌تکلّف، ز همین مردم عادی بودند شور آن شعله مگویید که خاموش شده « » آمده، « » فراموش شده ای نشسته صف اول! به عدالت برخیز مانده بر شانه تو بار امانت برخیز عَلم داد برافراز، که ملت هستند دل به شاهینِ ترازوی بستند همتت قطع ید دانه دُرشتان باشد وای اگر دزدی از این قافله آسان باشد ، صف خدمت، صف مردم‌داری یک نفر نیست مخاطب، همه هستند آری گر به یک نقد رود صبر و قرارت از دست صف اول منشین، سعی کن در سعه صدر شوی پیش‌قدم گفت که من نیز صف اولی‌ام گوش کن قصه پرغصه بیکاران را شِکوه کارگران و کامیون‌داران را چه شده ارز؟ که مات‌اند همه تاجرها نرخ مسکن چه شد؟ آه از دل مستأجرها کاش آرام کنیم این نگرانی‌ها را سعی ما سد کند این موج را معدن رنج، دل کارگران است هنوز چشم مردم به عدالت، نگران است هنوز میز را طعمه مکن ای که امیدی ست به تو عید شد، آمدن عید مبارک بادت وان مواعید که کردی، نرود از یادت عید رسوا شدن دشمن پیمان‌شکن است روز یکدل شدن و جشن خروش وطن است شد عیان بر همه دنیا که چهل سال چرا بود ورد لب ما، ... چند روزی به تو و عهد تو دادیم زمان چند روزی محک تجربه آمد به میان تا سیه‌روی شود هر که در او غش باشد تا سیه‌روی شود هر که دُروغش باشد هان! مپندار که پیمان‌شکنی آسان است نقض این عهد میندیش که بی‌تاوان است پنجه در پنجه مشو روبهکا! با شیران آن که با آن طرفی، جان جهان است: ایران یک‌شبه بر طمع خام شما پایان داد موشک ما که در آفاق شما جولان داد پشت گوشت بنویس این سخن، این سیلی را که یکی گر بزنی، قفل تعلیق به امید خدا میشکنیم هرچه زنجیر کشیدی همه را میشکنیم چرخه از نو به تکاپو افتد آب رفته همه باز آید و در جو افتد دست تو رو شد و شرّت کم و ننگت افزون پنجه از دستکش مخملی‌ات زد بیرون شرّ تو از سرمان کم شده حمداً لله دشمنی‌هات مسلم شده حمداً لله دولت ما شده هشیارتر، إن‌شاءالله مجلس ما شده بیدارتر، إن‌شاءالله دل به لبخند که بستیم؟ خدایا! توببخش پای عهد که نشستیم؟ خدایا! توببخش حیف از آن سعی و از آن آمدن و رفتن‌ها که شده با لگد بوالهوسی باد هوا دشمن است او، چه سگ زرد و چه روباه سیاه دشمن است او، چه و چه باید این تجربه در «مدرسه تدریس» شود سند محکم بدعهدی ابلیس شود دل به لبخند که بستیم، عدو غدار است وقت اظهار «اَشداءُ علی الکُفار» است پس اگر ذکر تبرای کسی گشته قضا حال فریاد کند را... گفته بودند که امضای فلان است نه فلان ماند و نه امضاش، حقیقت این است زان هیاهو چه به جا مانده به غیر از اسمش جسدی مانده ز و ز روح و جسمش بوی فاسدشدنش نیز بلند است بلند اُدکلن‌های اگر بگذارند اُدکلن‌های اروپایی بی‌خاصیتی که ندارند به جز گیج شدن منفعتی این اروپا مگر آن نیست که در سعدآباد بست پیمان و بلافاصله دادش بر باد؟ ترس و ترساندنِ از جنگ غلط بود غلط ترس، دروازه به تحریم گشوده‌ست فقط مشکلی نیست که با همّت ما حل نشود کارها کاش به برجام معطّل نشود آنچه باعث شده تحریم شود طاقت‌سوز اقتصادی‌ست که وابسته به نفت است هنوز نفت ما جوهر امضا شدن تحریم است نفت ما خونِ دمادم به تن تحریم است تکیه بر همت خود کن که فرج خواهد شد ما برآنیم که تحریم، فلج خواهد شد پشت سر لشکر فرعون و مقابل، دریاست ذره‌ای ترس به دل راه مده، حق با ماست نیل اگر هست عصا در کف موسا هم هست مژده «إِنَّ مَعِیَ رَبِّی» آقا هم هست باتوام ای سند جعلی باران دیده! موریانه‌زده! طومارِ به هم پیچیده! ای به هر جنگ جهان، نحسی نام تو دلیل ننگ بادا به تو و از سوی کرب و بلا عازم راه قدسیم روز پیکار همه عضو قدسیم قدس ای ! پی یاری تو از همه سو میرسد لشکر پیروز "رِجالٌ صَدَقوا" 🍃🌺 عیدتون مبارک 🌺🍃 ☑️ @naghdeelhad
⚠️شباهت دیگر بین مکتب سقیفه و دین یهود 📗در یهود آمده که خداوند نعوذبالله دارد: «موسی و هارون و ناداب و ابیهو با هفتاد نفر از بزرگان اسراییل از کوه بالا رفتند و خدای اسراییل را دیدند به نظر میرسید که زیر پای او، فرشی از یاقوت کبود به شفافی آسمان گسترده شده باشد» 📚تورات سفر خروج فصل٢۴ آیه٩-١١ 📗 «هنگامی که ابراهیم در بلوطستان ممری سکونت داشت، خداوند بار دیگر بر او ظاهر شد. شرح واقعه چنین است. ابراهیم در گرمای روز بر در خیمه خود نشسته بود ناگهان متوجه شد که سه مرد به طرفش میآیند از جا برخاست و به استقبال آنها شتافت. ابراهیم رو به زمین نهاده گفت: ای سروران تمنا میکنم اندکی توقف کرده در زیر سایه این درخت استراحت کنید من میروم و برای شستن پاهای شما آب میآورم 📚تورات سفر پیدایش فصل١٨ آیه١_۵ 🔘خب حالا از کجا معلوم این سه نفر خدا بودند؟ از آنجا که در ادامه چنین آمده: بعد از آنکه ابراهیم پیش ساره رفت و آب و غذا برای آنها آورد...مهمانان به ابراهیم گفتند: ساره کجاست؟ او گفت در خیمه است. یکی از مهمانان گفت: سال دیگر پیش تو خواهم آمد و ساره پسری خواهد زایید. ساره شنید و خنده اش گرفت و گفت آیا زنی به پیری من و مردی به پیری ابراهیم صاحب فرزند خواهد شد؟ خداوند به ابراهیم گفت چرا ساره خنده اش گرفته؟ مگر در قدرت خدا شک دارد؟ همانطوری که به تو گفتم سال بعد در چنین زمانی نزد تو خواهم آمد و ساره پسری خواهد زایید. 📚تورات سفر پیدایش فصل١٨ آیه١۴ 🔻همان طور که می بینید گوینده مطلب خدا بوده، پس پای خدا در تورات ثابت شد. 📒اما برویم سراغ پای خدا در صحیح بخاری: عَنْ أَنَسٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا يَزَالُ يُلْقَى فِيهَا { وَتَقُولُ هَلْ مِنْ مَزِيدٍ } حتَّى يَضَعَ فِيهَا رَبُّ الْعَالَمِينَ قَدَمَهُ فيَنْزَوِي بَعْضُهَا إِلَى بَعْضٍ ثُمَّ تَقُولُ قَدْ قَدْ بِعِزَّتِكَ وَكَرَمِكَ وَلَا تَزَالُ الْجَنَّةُ تَفْضُلُ حَتَّى يُنْشِئَ اللَّهُ لَهَا خَلْقًا فَيُسْكِنَهُمْ فَضْلَ الْجَنَّةِ 📝پیامبر فرمود: مردم پیوسته به دوزخ افکنده می شوند دوزخ میگوید: آیا از این بیشتر هم هست؟ تا آنکه خداوند پای خود را در جهنم میگذارد و بخشی از آن در بخشی دیگر درمی آید. سپس دوزخ می گوید بس است بس است به عزت تو و کرم تو. 📚صحیح بخاری ج۶ ص٢۶٨٩ اسکن 👈 yon.ir/lkQcQ اسکن 👈 yon.ir/D90Qz 📚صحیح مسلم ج۴ ص ٢١٨٨ اسکن 👈 yon.ir/3tU6u ⁉️به نظر شما علت این همه تشابه بین مذهب و دین یهود در چیست؟ ☑️ @naghdeelhad
اسلام اختياری ايرانيان از نگاه دانشمندان غيرمسلمان 🔰بخش اول گذشته چراغ راه آینده است. در بررسی تاریخ باید حقیقت را جست و از تعصب‌ و باورهای نژادپرستانه دوری کرد. باید از تاریخ عبرت گرفت و درس آموخت. درباره مسلمان شدنِ ایرانیان، که آیا به زور شمشیر بود یا از روی اختیار؛ باید به عرض برسانیم که همه تاریخ‌پژوهان و دانشمندانی که دربارۀ ایران، به نیکی پژوهش کردند، معتقدند که اگرچه فتح ایران به دست عرب، با شمشیر بود، اما گرایش ایرانیان به اسلام، از روی اختیار و شوق بود. اکنون بهتر است دیدگاه چند تن از بزرگترین پژوهشگران غیر مسلمان را بیان کنیم، چه اینکه «بهتر آن باشد که سرّ دلبران، گفته آید در حدیث دیگران.» - احسان یارشاطر، متولد ۱۲۹۹ هجری خورشیدی، بنیانگذار مرکز مطالعات ایرانشناسی و استاد بازنشسته مطالعات ایرانی در دانشگاه کلمبیا نیویورک است. وی همچنین مؤسس و سَرویراستار دانشنامه بزرگ ایرانیکا (Encyclopædia Iranica) است. جایگاه والای علمی او در پژوهش‌های تاریخی بر کسی پوشیده نیست.[1] ایشان (مسلمان نیستند، بلکه بهایی اند) در مقدمه کتاب ششم دینکرد، گفتند که عمده ایرانیان از روی اختیار مسلمان شدند: «دین زرتشتی تحت فشار سپاه عرب و جذابیت کیشی که از قیود و سنت‌های کهن آزاد بود راه را برای اسلام هموار کرد و عمده ایرانی‌ها به استقبال دین جدید رفتند. جامعه زرتشتی که زمانی در اوج بود به اقلیتی ناامید تنزل یافت».[2] در جایی دیگر گفته اند: «شکست نظامی ساسانیان، هر چند دین زرتشتی را به زوال برد، اما برای ایرانیان (مردم ایران) آزادی به ارمغان آورد، تا دیگر تحت سلطه ظالمانه اجتماعی و مذهبی اواخر دوران ساسانی نباشند. این مسأله نیروی خلاق آن‌ها را بر انگیخت. روشنفکران نخبه ایرانی خودشان را وقف اسلام و زبان عربی کردند و به شکل گرفتن و گسترش تمدن جهانی اسلام کمک نمودند. با وجود اینکه هیچ عنصری به مانند مذهب در جهان اسلام در متّحد نمودن مسلمانان موثر نبود، ولی مبالغه آمیز نیست اگر گفته شود ایرانیان سلسله جنبان توسعه تمدن اسلامی بودند».[3] - ریچارد نلسون فرای، استاد اسبق دانشگاه هاروارد ایالات متحده در رشته ایران‌شناسی (1920-2014)، نوشت: اکثر ایرانیان در برابر اسلام، مخالفتی نکردند. در ادامه می‌گوید: «تصور کهن ریختن عربان از بیابان با یک دست به قرآن و دست دیگر شمشیر، اینک کاملا منسوخ شده است. این چنین پدیده ای هرگز نبوده است و امروزه واقعیات آشکارتر شده اند.»[4] - برتولد اشپولر (Bertold Spuler) دانشمند ایران‌شناس (۱۹۱۱-۱۹۹۰) استاد دانشگاه مونیخ آلمان و رییس اسبق مؤسسه اسلام‌شناسی گوتینگن در کتاب مشهور خود؛ «تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی» می‌گوید: «تقریبا تمام ایرانیان بدون اعمال زور و فشار خارجی معتنابهی از طرف فاتحان، در مدت قرون اندکی به اسلام گرویده اند.»[5] ☑️ @naghdeelhad
کانال نقد الحاد
اسلام اختياری ايرانيان از نگاه دانشمندان غيرمسلمان 🔰بخش اول گذشته چراغ راه آینده است. در بررسی تار
🔰 بخش دوم - پژوهشگر زرتشتی، پروفسور جمشید گرشاسب چوکسی، استاد دانشگاه ایندیانای ایالات متحده امریکا و سرپرست برنامه‌های مطالعاتی خاورمیانه در این دانشگاه، درباره مسلمان شدن ایرانیان می‌گوید: اکثر ایرانیان هنگامی که دیدند اصول و مبانی زرتشتی دیگر کارآیی ندارد، از روی اختیار مسلمان شدند.[6] وی می‌افزاید، پیروزی‌های سپاه عرب (با آن تجهیزات بسیار ابتدایی) بر امپراتوری ساسانی، بسیاری را به این نتیجه‌گیری واداشت "که خداوند بر آن است که جانب اعراب را بگیرد" لذا بسیاری از مردمان و نظامیان ایرانی، مسلمان شدند.[7] وی می‌افزاید: «اغلب معلوم می‌شد باحرارت‌ترین خرده‌گیران از دین زرتشتی، معتقدان قبلی آن دین بودند، یعنی کسانی که اسلام اختیار کرده بودند و سپس مشتاقانه در صدد انتشار آن برآمدند.»[8] به راستی اگر ایرانیان به زور شمشیر مسلمان شده بودند، آیا حاضر می‌شدند از دین زرتشتی به آن شدت انتقاد کنند؟ مسلمان شدن ایرانیان یک امر تدریجی بود. بیشترین گرایش ایرانیان به اسلام، در اواسط سده نهم میلادی (اواسط قرن سوم هجری) صورت گرفت.[9] این زمانی بود که حکومت‌های ایرانی چون طاهریان، صفاریان، سامانیان و ... روی کار آمده بودند. پژوهشگران مسئله جزیه را نیز در تحقیقات خود مهم می‌دانند. جزیه مالیاتی بود که اهل کتاب (پیروان ادیان آسمانیِ غیر از اسلام) می‌پرداختند و به این ترتیب می‌توانستند بر دین خود (زرتشتیگری) باقی بمانند. طبق قانون اسلام، هرکس که جزیه پرداخت می‌کرد، جان و مال و ناموسش در امان بود. پروفسور جمشید گرشاسب چوکسی، می‌افزاید: «تغییر داوطلبانه دین که اهمیتی پایدار داشت، در خراسان نیز اهمیت یافت. در آن جا تغییر دسته جمعی دین در شهرها همانند این گونه تغییر دین، در مرکز ایران بود.»[10] وی می‌نویسد: «گرویدن به اسلام در آذربایجان،‌ خوزستان و سیستان نیز اغلب داوطلبانه و عاری از تحمیل بود. در آن نقاط، اسلام معمولاً در نتیجه فعالیت‌های مبلغانی انتشار یافت که خطاب به خانواده‌ها و طایفه‌ها تبلیغ دینی می‌کردند».[11] خانم مری بویس (1920-2006)، ایران‌شناس بریتانیایی، استاد مطالعات شرق دانشگاه لندن، درباره اسلام آوردن ایرانیان، می‌نویسد هر چند بعضاً فشارهایی وجود داشت، اما بسیاری از ایرانیان، در اثر عواملی چون دعوت شورانگیز مبلغین مسلمان، جذابیت و سادگی تعالیم اسلام، و همچنین برای رهایی قوانین پیچیده و آزاردهنده زرتشتی، مسلمان شدند.[12] پی‌نوشت: [1]. بنگرید به: Cohen, Patricia. "A Lifetime Quest to Finish a Monumental Encyclopedia of Iran". The New York Times, AUG. 12, 2011 [2]. کتاب ششم دینکرد، ترجمه دکتر فرشته آهنگری، تهران، انتشارات صبا، ۱۳۹۲. ص ۱۳. [3]. بنگرید به: The Persian presence in the Islamic world, p. 90 (Chapter 1, By Ehsan Yarshater), editted by Richard G. Hovannisian and Georges Sabagh [4]. ریچارد نلسون فرای، عصر زرین فرهنگ ایران، ترجمه مسعود رجب نیا، تهران: انتشارات سروش، ۱۳۶۳. ص 89-90. [5]. برتولد اشپولر، تاریخ ایران در قرون نخستین اسلامی، ترجمه مریم میر احمدی، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1373. ج ۱، ص ۲۳۹-240. [6]. جمشید گرشاسب چوکسی، ستیز و سازش، ترجمه نادر میرسعیدی، تهران: انتشارات ققنوس، ۱۳۸۱. ص 104 [7]. جمشید گرشاسب چوکسی، همان، ص 94. [8]. جمشید گرشاسب چوکسی، همان، ص 101. [9]. جمشید گرشاسب چوکسی، همان، ص 105. [10]. جمشید گرشاسب چوکسی، همان، ص 104. [11]. جمشید گرشاسب چوکسی، همان، ص 99. [12]. مری بویس، زرتشتیان باورها و آداب دینی آنها، ترجمه ع.بهرامی، تهران: انتشارات ققنوس، 1391. ص 180. ☑️ @naghdeelhad
📌به گزارش دیلی وایر (2018) دوری از مذهب منجر به در بین جوانان آمریکایی شده است! CDC: Youth Suicide Skyrockets 70% Over Last Decade. March 20, 2018 🚨خودکشی در میان جوانان طی قرن اخیر، جهشی بسیار سریع تا حد %70 داشته است! 🌐 CDC: مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا people need meaning and purpose in life. Americans, particularly young Americans, increasingly don’t feel that their lives have purpose. This isn’t a problem that can be cured by redistributing Xboxes. This is a problem of the soul. مردم در زندگی به معنا و هدف نیازمند هستند. آمریکایی ها به ویژه جوانان‌شان هیچ هدفی را در زندگی خود نمی‌بینند و این معضل روز به روز در حال افزایش است. این معضل با توزیع کردن بیشتر ایکس باکس ها در میان آنها قابل درمان نیست و در واقع مشکلی است که با روح انسان سر و کار دارد Religion is about practice — it is about acting in moral and ethical ways because your Creator demands it. دین با اعمال انسان سر و کار دارد و در حیطه اخلاق و رفتار است؛ همچنان که خالق انسان این‌گونه خواسته است https://www.dailywire.com/news/28449/cdc-youth-suicide-skyrockets-70-over-last-decade-ben-shapiro ═════════┅┄‌ ✍ پی‌نوشت: الَّذِينَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ (رعد_28) (هدايت شدگان) كسانى هستند كه ايمان آورده و دلهايشان به ياد خدا آرام مى گيرد. بدانيد كه تنها با ياد خدا دلها آرام مى گيرد. صدق الله العلی العظیم ✓ ☑️ @naghdeelhad
✍به قلم بزرگان ... 👤 💠"I like Islam: it is a consistent [or consequential] idea of religion and open-minded".🔻 ▪️ من اسلام را دوست دارم چون یک ایده منسجم و روشنفکرانه از دین است . https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kurt_Gödel ☑️ @naghdeelhad