آيا #حضرت_آدم و #حوا در #بهشت_خلد بودند؟
جناب غفاري در قسمتهاي مختلفي از سخناني كه به بهانه تفسير #سوره_عصر ايراد كرده، به گونهاي سخن گفته كه گويا حضرت آدم و حوا (عليهما السلام) پيش از #هبوط به زمين در بهشت خلد بودهاند و بازگشت مجدد انسان به آنجا نوعي #ديوانگي است!
به عبارات زير توجه كنيد:
▪️«شما عقبهتون را نگاه کنيد تو بهشت رضوان داشتيد کيفتون رو ميکرديد. هممون هم بوديما اونجا. ميگه از پشت آدم همتونو آوردم بيرون يعني تو عالم ماده. قبلش آنجا بوديم. #حضرت_آدم سنبله ديگه! داشتيم اونجا کيفمونو ميکرديم. همهمون بالاتفاق ديوونه شديم! گفتيم ما اين بهشت و ميوه و حوري و اينها را نميخوايم! ما بالاتر ميخوايم. حالا بيا اينجا هي تلاش کن به اونجا برسي. خب بودي ديگه! کدوم عاقل ميياد دوباره درخواست اونجا که بوده را بکنه؟ ميکنه اين کارو؟ نميکنه!... بخاطر همين خداوند تبارک و تعالي فرمود #ظلوم و #جهولي! عاقل که اين کارو نميکنه! بشين سر جات #بهشت_رضوان، #حوريها، به به! #کيفتو_بکن! کجا اومدي؟ چرا اومدي؟»(جلسه اول)
▪️«از اول به خودش صدمه زده است. براي اينکه توي #رضوان بوديم همهمون. يادمون نميياد آخه! بخاطر اينکه خطاهاي دنيا نميزاره. حضرت آدم سنبل همه ما در بهشت خداي تبارک و تعالي بوده... ما خسران را زديم به خودمون ديگه! کجا بوديم؟ بهشت بوديم. خسران زديم به [...] ميوه فروشها بعضاً بعضي جاها ميگه: به مالم آتيش زدم! شنيديد؟! من و شما هم تو بهشت بوديم به مالمون آتيش زديم! بابا عالم سجن ميريها! خون دلها خوردن هستا! زجر هست!... ما از ازل [!] خسران را قبول کرديم و خودمان را از بهشت انداختيم به اين مشکلات!... اونکه بخاطرش از رضوان و بهشت الهي #اخراج شديم و اين #ظلم را بر خود پذيرفتيم و آمديم يادمون نره که انسان که تلاش نميکنه دوباره برگرده به بهشت. ديوونه بوده که از اونجا بياد و دوباره تلاش کنه که برسه به اونجا. چون مرحله بالاتر را نشان دادند اونو ميخواد.»(جلسه دوم)
🔵 اين در حالي است كه اولاً بر اساس آيات #قرآن انسان از ابتدا براي زندگي در زمين خلق شده بود. و ثانیا حضرت آدم و حوا پيش از #هبوط به زمين اساسا در #بهشت_خلد نبودند.
ما در ادامه نکاتی از تفسیر #المیزان را در این رابطه نقل خواهیم کرد.
#بهشت_آدم_و_حوا
#بهشت_خلد
#علامه_طباطبایی
@naghdeghaffari
آيا #حضرت_آدم و #حوا در #بهشت_خلد بودند؟ (2)
قسمت دوم
چنانچه در قسمت قبل اشاره شد جناب غفاري در قسمتهاي مختلفي از سخناني كه به بهانه تفسير #سوره_عصر ايراد كرده، به گونهاي سخن گفته كه گويا #حضرت_آدم و #حوا (عليهما السلام) پيش از #هبوط به زمين در بهشت خلد بودهاند و بازگشت مجدد انسان به آنجا نوعي #ديوانگي است!
🔹اين در حالي است كه اولاً بر اساس آيات قرآن انسان از ابتدا براي زندگي در #زمين خلق شده بود. #علامه_طباطبايي (ره) در تفسير شريف #الميزان در اين رابطه ميفرمايد:
«سياق اين سه دسته آيات [مربوط به بهشت آدم]، و مخصوصا آيه اى كه در صدر داستان قرار گرفته، و ميفرمايد: (إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً) الخ، اين معنا را دست ميدهد: كه آدم در اصل، و در آغاز براى اين خلق شده بود، كه در #زمين زندگى كند، و نيز در زمين بميرد، و اگر خداى تعالى او را (چند روزى) در #بهشت منزل داد، براى اين بود كه #امتحان خود را بدهند... و نيز از سياق آيه سوره طه كه مى فرمايد: (فَقُلْنا يا آدَمُ) الخ، و سوره اعراف كه مى فرمايد: (وَ يا آدَمُ اسْكُنْ) الخ، كه داستان بهشت را با داستان سجده ملائكه بصورت يك داستان و متصل بهم آورده، و كوتاه سخن، آنكه اين سياق بخوبى مى رساند كه #منظور_اصلى از #خلقت_آدم اين بوده كه در #زمين سكونت كند... و نيز خداى تعالى خطيئه آنان را بعد از آنكه #توبه كردند بيامرزيد، و در عين حال به بهشتشان برنگردانيد، بلكه بسوى #دنيا هبوطشان داد، تا در آنجا زندگى كنند. و اگر محكوميت زندگى كردن در زمين، با خوردن از #درخت و هويدا گشتن عيب، قضايى حتمى نبود، و نيز برگشتن به بهشت محال نبود، بايد بعد از #توبه و ناديده گرفتن #خطيئه به بهشت بر گردند، (براى اينكه توبه آثار خطيئه را از بين مى برد). پس معلوم مي شود علت بيرون شدن از بهشت، و زمينى شدن آدم آن خطيئه نبوده، بلكه علت اين بوده كه بوسيله آن خطيئه عيب آن دو ظاهر گشته، و اين بوسيله #وسوسه_شيطان لعين صورت گرفته است...»
🔹نكته ديگر آنكه حضرت آدم و حوا پيش از #هبوط به زمين در بهشت خلد نبودند. به عنوان شاهدی بر این مطلب به جملاتی از حضرت #علامه_طباطبايي (ره) در پاسخ به كيفيت ورود شيطان به بهشت و فريفتن آدم و حوا اشاره می کنیم:
«اگر بگويى شيطان كه داخل بهشت نمي شود؟ در پاسخ مى گوييم: اين اشكال وقتى وارد است كه بهشت مورد بحث، #بهشت_خلد باشد، و #چنين_نبوده، بلكه اين جريان در #بهشتى_ديگر صورت گرفته، بدليل اينكه همگى آنها از آن بهشت بيرون شدند، و اگر بهشت خلد بود، با بيرون شدن نمى ساخت.»
🔹و در جاي ديگر بهشت آدم و حوا را #بهشتي_دنيايي معرفي كرده مينويسد:
«قرآن كريم آنچه از #لغو و #تاثيم كه از بهشت نفى كرده، از #بهشت_خلد نفى كرده، يعنى آن بهشتى كه مؤمنين در آخرت داخل آن ميشوند، و همچنين از #بهشت_برزخى كه بعد از مرگ و رحلت از دار تكليف در آنجا بسر مى برند، و اما بهشت دنيايى كه آدم و همسرش داخل آن شدند، و هنوز در دار تكليف و مورد توجه امر و نهى قرار نگرفته بودند، #قرآن كريم درباره آن بهشت هيچ مطلبى بيان نكرده، و بلكه ميتوان گفت: بعكس گفتار اشكال كننده، جايى بوده كه لغو و تاثيم در آن ممكن بوده، و شاهد بر آن همين كافى است، كه قرآن وقوع عصيان آدم را در آن حكايت كرده است.»
#بهشت_آدم_و_حوا
#بهشت_خلد
#علامه_طباطبایی
@naghdeghaffari
آيا «قالوا بلي» فقط براي #شيعيان بود؟!
جناب غفاري در بخش ديگري از سخنان خود كه به بهانه تفسير #سوره_عصر ايراد شده، مدعي شده است كه همه انسانها #ربوبيت خداوند را نپذيرفتهاند و اين پذيرش تنها به گروهي از #شيعيان اختصاص داشته است! به عبارات زير توجه كنيد:
▪️«حضرت آدم سنبل همه ما در بهشت خداي تبارک و تعالي بوده. همه ما وقتي که ائمه هدي (ع) عرضه شد، همه ما، منظور #تشيع بودند که "قالوا بلي" گفتند! و اين را پذيرفتند و دچار به اين #خسران شديد شدند!»(جلسه دوم)
🔹اين در حالي است كه خداوند متعال در قرآن كريم تعبير «بلي شهدنا» را صريحا به «#بني_آدم» يعني همه فرزندان آدم نسبت داده، فرموده است:
📣 و إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَني آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هذا غافِلين: و [ياد كنيد] هنگامى را كه پروردگارت از صلب بنى آدم نسلشان را پديد آورد، و آنان را [در ارتباط با پروردگاريش] بر خودشان گواه گرفت [و فرمود😏 آيا من پروردگار شما نيستم؟ [انسانها با توجه به وابستگى وجودشان و وجود همه موجودات به پروردگارى و ربوبيّت حق] گفتند: آرى، #گواهى داديم. [پس اقرار به پروردگارى خود را در اين دنيا از شما گرفتيم] تا روز #قيامت نگوييد: ما از اين [حقيقت آشكار و روشن] بى خبر بوديم. (اعراف: 172)
🔹حضرت #علامه_طباطبايي (ره) نيز در ذيل اين آيه مطالب مفيد و مفصلي را در ضرورت اخذ اين #شهادت از تك تك انسانها و نه گروه خاصي از آنها بيان كرده كه شما را به مطالعه آن مباحث ارجاع ميدهيم.
#الست
#قالوا_بلی
#علامه_طباطبایی
@naghdeghaffari
جمع بندی نقد سخنان جناب غفاری درباره #سوره_عصر و تذکر یک نکته
در چند روز اخیر به نقد سخنان جناب غفاری درباره سوره عصر پرداختیم. علی رغم اینکه این سوره با سه آیه یکی از کوتاه ترین سوره های قرآن مجید است اما جناب عفاری مرتکب تفسیر به رای های حیرت آوری پیرامون همین سه آیه شده است. ما این اشکالات اصلی را در 11 قسمت تحت عناوین زیر به نقد کشیدیم.
🔹بازي با آیاتی از سوره عصر!
#خسران #خسران_خوب!
🔹بازي با آیاتی از سوره عصر! (2)
#خسران_خوب! #معنای_الا
🔹بازي با آیاتی از سوره عصر! (3)
#معنای_الا
🔹آيا حضرت آسيه (س) ظلوم و جهول بود؟!
#آسیه
🔹آيا حضرت آسيه (س) ظلوم و جهول بود؟! (2)
#آسیه
🔹خوردن از شجره ممنوعه شجاعت بود؟!
#آدم_و_حوا #شجره_ممنوعه
🔹خوردن از شجره ممنوعه شجاعت بود؟! (2)
#شجره_ممنوعه_در_قرآن
🔹خوردن از شجره ممنوعه شجاعت بود؟! (3)
#استدلال_شیطانی
🔹آيا حضرت آدم و حوا در بهشت خلد بودند؟
#بهشت_آدم_و_حوا
🔹آيا حضرت آدم و حوا در بهشت خلد بودند؟ (2)
#بهشت_خلد
🔹آيا «قالوا بلي» فقط براي شيعيان بود؟!
#قالوا_بلی
📢لازم است که مخاطبان گرامی به این نکته توجه داشته باشند که حجم مطالب منتشر شده از جناب غفاری بسیار بالاست. به عنوان نمونه ایشان در ماه مبارک رمضان هر روز سخنرانی کرده اند و ما تاکنون حتی فرصت گوش کردن یکی از این سخنرانی ها را هم نداشته ایم چه رسد به نقد آنها.
😭وقتی تفسیر یک سوره کوتاه #این_همه_اشکال بر آن مترتب بوده شما خود وضعیت اشکالاتی که ممکن است به آن حجم از سخنرانی های وارد باشد را تصور کنید.
🚫حقیقت آن است که ما فرصت پرداختن به آنها را نداریم. اما همین حجم از اشکالاتی که تاکنون در این کانال منتشر شده کافی است تا به افرادی که واقعا دنبال یافتن #استادی_کامل برای #سلوک معنوی خود هستند #هشدار دهد که با #احتیاط گام بردارند.
☹️اما آنکه از #فرط_عشق دچار #اختلال_در_بینایی_و_شنوایی است را فعلا چاره ای نیست. جز آنکه رحمت الهی شامل حالش شود.
ما از این پس با فاصله بیشتر و مطالب کمتر (در حد ضرورت) به روز خواهیم شد.
@naghdeghaffari
نقد غفاری
تفسیری حیرت آور از #سوره_عصر توسط آقای غفاری. قسمت اول @naghdeghaffari
از #صوت_و_لحن قرآن #لذت نمي برم!
(قابل توجه #مجامع_قرآنی کشور)
آقاي غفاري ميگويد: "قرآن ميگه من نيومدم تو منو بخوني بعد در صوتت هم بياندازي! هي ميگن: الله! الله! به درد عمه جانت هم نميخوره! حقيقتش من از اين صوتها اصلاً #خوشم_نميياد! يعني نميدونم. روحيهاش رو ندارم! #لذت_نميبرم! مگر اينکه از گلويي با اخلاص بياد تاثير بذاره والا نميذاره! #قرآن شده #وادي_مسخره! #صوت! #لحن! هوو! ول کن تورو خدا! قرآن ميگه #تفکر کنيد رو من! تامل کنيد و حقيقت منو تو عمل ظهور بده با عملت، با رفتارت، با کردارت نشون بده که تو مظهر قرآني و لباس قرآني به تن کردي! و الا خوش تيپ بخوان، خوش تيپ لباس بپوش! اينها فايده نداره!" (جلسه اول تفسير سوره عصر، دقيقه 32)
نقد 👇:
اينكه كسي بگويد من #عاشق_خدا هستم اما از زيبا خواندن كلام او #لذت_نميبرم حرف عجيبي است!
بله! قاريان قرآن هم مثل ديگر اقشار جامعه بايد سعي كنند ميزان #اخلاص خود را افزايش بدهند اما اينكه يك نفر اصل ارائه قرآن با صوت و لحن را #نكوهش كند و فقط قاريان بااخلاص را از اين نكوهش استثنا كند نتيجهاش كمرونق كردن مجالس قرآني است.
اخلاص كه يك مرتبه حاصل نميشود، زحمت ميخواهد، تهذيب نفس ميخواهد.
از طرفی دیگر يك نفر بايد سالها تمرين كند تا قرآن را با بهترين صوت و لحن بخواند؛ اينكه بگوييم تو اول اخلاصت را درست كن بعد برو سراغ تمرين صوت و لحن، حرف اشتباهي است.
بايد جوانان خوش صوت را تشويق كرد تا به جاي گرايش به خوانندگيهاي كذايي به سوي قرآن جذب شوند و در كنار افزايش مهارتشان در صوت و لحن آنها را با تعاليم اخلاقي به سوي تقويت اخلاص هم كشاند.
@naghdeghaffari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقای غفاری: #هر_ذکری که به دلتان نشست را 400 بار در روز بگویید!!
@naghdeghaffari
نقد غفاری
آقای غفاری: #هر_ذکری که به دلتان نشست را 400 بار در روز بگویید!! @naghdeghaffari
آقای غفاری در بخشی از سفارشات خود برای اعمال #چله_کلیمیه خطاب به #مریدان خود می گوید:
"من که نمی تونم برای 4، 5 هزار نفر تک تک #دستورالعمل بدهم... دعای #مجیر و #جوشن_صغیر پر است از اسمای الهی. از خدا می خواهیم به حرمت امام رضا (ع) آنچه خواسته خودشان هست به دلتون بشینه...این دو دعا را بخوانید هر اسمی که به دلتون نشست اونو 400 بار در روز بگید!... حالا یک #ذکر یا الله، یا شافع، یا فتاح هرچی که به دلتون افتاد!!!"
#ذکر
#ذاکر
#طبع_ذکر
#طبع_ذاکر
@naghdeghaffari
* #ذکر #عدد_ذکر #طبع_ذکر #طبع_ذاکر
📣 حجت الاسلام والمسلمین حاج #شیخ_جعفر_ناصری (از اساتید اخلاق):
🔻#أسماء خدا واقعا دريای عظيمی است. چه قدر در حيث تركيب آن #اسرار است. همه أسما و پيچيدگي هاي آن ها يك طرف، روحيات و طبايع مردم و... هم يك طرف است. دير مي شود كسي در محدوده اي باشد كه دقيقاً داروي خودش را از قفسه بردارد که هم از جهت عدد و هم از جهت انتخاب حروف درست انتخاب کرده باشد. در حالی که این امور مهم است و معمولاً مردم درست انتخاب نمی کنند. بعضي از اساتيد هم وقتي كه ذكري را القاء مي كنند قواعد این کار را رعایت نمی کنند از جمله اين را ملاحظه نمي كنند كه #طبع اين #اسم با طبع اين شخص سازگار است یا نه؟
@nasery_ir
🔻شخصی که می خواهد از اسماء الله تجویز کند دو مسأله را بايد بشناسد؛ يكي #بيماري را و يكي #درمان را؛ #طبع_شخص و #نياز او را تشخیص بدهد؛ از آن طرف به قدري بايد در #تركيب_أسماء مسلط باشد كه بداند اين خلأ، درمانش با کدام تركيب أسماء الهی است. بايد بداند كه براي #فرد_مبتدي اسمي كه مي دهد چه حروفي بايد در آن باشد.
🔹 اما بعضي #اذكار حالت عمومي دارند مانند #ذكر_يونسيه كه از زمان مرحوم آیت الله آسيد علي #شوشتري استفاده ميكرده اند و واقعا هم خوب است.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
@naghdeghaffari
♨️تذکر مهم
کانال نقد غفاری تاکنون هیچ صفحه ای در سایر پیام رسان های خارجی و داخلی نداشته و ندارد. همچنین هیچ وبلاگ یا سایتی از طرف ما فعال نیست.
طبیعی است که افراد دیگری با احساس مسئولیت دینی به نقد سخنان جناب غفاری در دیگر فضاهای مجازی بپردازند و احیانا مطالبی از کانال ما را نیز با ذکر منبع بازنشر کنند.
@naghdeghaffari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
منبع این ادعا 👆 درباره #علامه_طباطبایی (ره) کجاست؟
@naghdeghaffari
نقد غفاری
آقای غفاری:👇 من #قابلیت_وجودی #زهرا شدن را دارم، #علی شدن را دارم. #رسول_الله شدن را دارم؛ #قرآن می
یادآوری👆👆👆👆👆👆:
تاکید مکرر پیامبر اعظم (ص) و اهل بیت طاهرینش (ع) بر این نکته که "کسی را با ما مقایسه نکنید."
رَسُولِ اللَّهِ (ص):
نَحْنُ أَهْلُ بَيْتٍ لَايُقَاسُ بِنَا أَحَدٌ مِنْ عِبَادِ اللَّهِ وَ مَنْ وَالانَا وَ ائْتَمَّ بِنَا وَ قَبِلَ مِنَّا مَا أُوحِيَ إِلَيْنَا وَ عَلَّمْنَاهُ إِيَّاهُ وَ أَطَاعَ اللَّهَ فِينَا فَقَدْ وَالَى اللَّهَ وَ نَحْنُ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ وَ وَلَدُنَا مِنَّا وَ مِنْ أَنْفُسِنَا وَ شِيعَتُنَا مِنَّا مَنْ آذَاهُمْ آذَانَا وَ مَنْ أَكْرَمَهُمْ أَكْرَمَنَا وَ مَنْ أَكْرَمَنَا كَانَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ. (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج65، ص: 45)
ادامه روایات و مطالب را با دنبال کردن هشتک های زیر👇 بخوانید.
#قابلیت
#قیاس_خود_با_ائمه
#لايقاس_بنا_أحد
@naghdeghaffari
نقد غفاری
حجت الاسلام والمسلمین #شیخ_جعفر_ناصری (از اساتید اخلاق):👇 معنویتی که عموم مردم به دنبال آن هستند با
👆👆👆👆👆👆👆
معنویتی که عموم مردم به دنبال آن هستند با آنچه خداوند به رسول خدا و اهل بیت علیهمالسلام عطا فرموده، متفاوت و از دو جنس است؛ به همین دلیل، راوی میگوید....
(ادامه متن را از لینک بالا بخوانید)
@naghdeghaffari
📣 و ما علی الرسول الا البلاغ المبین
از همراهان عزیزی که اقدام به معرفی این کانال به دوستان خود کرده اند، سپاس گذاریم.
ما را در رساندن صدایمان به مریدان آقای غفاری یاری رسانید.
@naghdegjaffari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک ادعا درباره علت #اخراج چهار طلبه از یکی از حوزه های علمیه قم
@naghdeghaffari
نقد غفاری
یک ادعا درباره علت #اخراج چهار طلبه از یکی از حوزه های علمیه قم @naghdeghaffari
♨️افراط و تفریط در برخورد با گروه غفاری
اخیرا برخی از مریدان آقای غفاری ادعا کرده اند که چهار نفر از طلاب فاز پنج #حوزه_علمیه_شهید_صدوقی_قم به علت شرکت در جلسات آقای غفاری از حوزه #اخراج شده اند!
اینکه آیا علت اخراج این چهار طلبه صرفا شرکت در جلسات آقای غفاری بوده، نیازمند توضیحات مدیر این مدرسه است.
اما اگر چنین ادعایی صحیح باشد باید خدمت آقایان عرض کنیم که این چه بلایی است که شما با مدیریت به دور از تدبیرتان بر سر حوزه های علمیه و طلابش می آورید؟!
یک روز #معاونت_تهذیب_حوزه با #بی_تدبیری تمام به مهم ترین مروج آقای غفاری تبدیل می شود و با ارسال او به #سفرهای_استانی، زمینه جذب بسیاری از طلاب مظلوم را به وی فراهم می آورد و روز دیگر مدیر فلان مدرسه با تعدادی از همین طلاب مظلوم به علت شرکت در جلسات آقای غفاری برخورد می کند! واقعا با این همه #افراط و #تفریط چه باید کرد؟!
آیا طلبه ای که با #غفلت و بی تدبیری خود ما جذب فلان آقا شده را باید اخراج کرد؟! آری ما به آقای غفاری انتقاد می کنیم اما معتقدیم که برخورد با مریدان ایشان می بایست صرفاً با #زبان_علم، #دانش، #منطق و #استدلال و با استناد به #قرآن مجید، #روایات ائمه معصومین (علیهم السلام) و #کلمات_عرفا باشد نه با زور #چماق و #حذف و #اخراج و ساقط کردن آنها از هستی و آرمان های طلبگی شان!
امیدواریم اگر آن چهار طلبه فقط به خاطر شرکت در کلاس های آقای غفاری اخراج شده اند، مشکل آنها هرچه زودتر برطرف شود و البته خداوند به آنها توفیق برخورداری از #بصیرت لازم عنایت فرماید.
#افراط_و_تفریط
#معاونت_تهذیب_حوزه
#مدیر_حوزه
#برخورد_با_مریدان
#اخراج_از_حوزه
#مرید
@naghdeghaffari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سفر #حج آقای غفاری ☆ #بدرقه مریدان
کانال وی با ارائه یک شماره موبایل آمادگی او برای ارائه مشاوره تصویری از راه دور به #مریدان (از طریق ایمو) را اعلام کرده است.
@naghdeghaffari
🔅گونهشناسي مريدان آقاي غفاري
قسمت پنجم از مقالات #روش_شناسی
تاكنون نقدهاي متعددي در اين كانال درباره سبك و سخنان آقاي غفاري منتشر شده است. اين نقدها شامل مواردي چون عدم آگاهي از برخي آيات قرآن، طرح ادعاهاي مخالف با قرآن، تفسيربه راي برخي آيات قرآن، بيتوجهي به جايگاه ائمه معصومين (ع) و اشكالاتي مربوط به دستورالعملها و... ميشود.
با اين حال ميدانيم كه بسياري از مريدان ايشان از #طلاب علوم ديني و بعضا از روحانيان ملبس به لباس #روحانيتاند. شايد براي شما هم اين پرسش به وجود آمده باشد كه چطور ممكن است شخصي با اين سطح از اشتباهات در مسالهاي حساس و حياتي يعني #سلوك الي الله چنين مريداني داشته باشد. براي پاسخ به اين پرسش لازم است به بررسي ويژگيهاي #شاگردان و #مريدان وي بپردازيم.
در ميان غالب شاگردان جناب غفاري دو ويژگي برجسته مشاهده مي شود.
اولين ويژگي غالب مريدان جناب غفاري #احساس_نياز و بعضاً #تشنگي نسبت به مسايل معنوي است. اين تشنگي سبب شده كه برخي از آنها سالها به دنبال شخصي براي دستگيري خود در اين امور بگردند و آنگاه، در حالي كه از يافتن چنين شخصي خسته بودهاند هر يك به نوعي با مراد فعلي خود آشنا شدهاند.
دومين ويژگي غالب مريدان وي #عاطفي و #احساسي بودن آنهاست. بسياري از اين مريدان به لحاظ شخصيتي از عواطف و احساسات بالايي برخوردارند لذا اشتياق فراواني به شنيدن مباحث محبتي و تعابيري كه آنها را به سوي #گريستن سوق دهد، دارند. گاهي بهكارگيري يك تعبير ساده محبتآميز كافيست تا صداي گريه بر مجلس آنها حاكم شود.
البته در ميان مريدان آقاي غفاري حتي ميتوان طلابي را يافت كه از نظر علمي موفق بودهاند اما همان افراد نيز بيش از آنكه از #تيزبيني و #دقت_عقلي برخوردار باشند #مغلوب_عواطف و #احساسات خود هستند.
اين دو ويژگي مريدان وقتي با ويژگيهاي مرادشان (جناب غفاري) پيوند ميخورد حكايت انساني را يادآور ميشود كه پس از تحمل سالها رنج و سختيِ دوري، ناگهان به #وصال گمشده خود رسيده است.
اما اين ويژگيهاي جناب غفاري كه مريدان را به او پيوند داده چيست؟ اين ويژگيها را ميتوان در چند عنوان خلاصه كرد.
اول: برخی #امتیازات_روحي؛ بيشك جناب غفاري از نظر روحي بيمايه نيست. اينكه ما او را نقد ميكنيم به معناي نفی هرگونه امتیاز و برجستگی در او نيست. بلكه به معناي #عدم_كمال وي و #عدم_صلاحيت_استادي عرفان و دستگيري سالكان الي الله است. بله ممكن است مریدي پيش از اين اهل گناه بوده اما پس از مدتي كه با وي ارتباط گرفته حتي اهل #نماز_شب شده يا خوابهاي لذتبخشي ببيند اما آيا اين ويژگيها براي پيمودن مسر پر پيچ و خم ملكوت كافي است؟! (در اين رابطه بعدها بيشتر خواهيم نوشت)
دوم: رفتار عاطفي و #مهربانانه جناب غفاري با #مريدان_احساسي خود يكي ديگر از عوامل جذابيت اوست.
سوم: بخش قابل توجهي از سخنان جناب غفاري در فضاي روابط عاطفي با خدا و اولياي او سير ميكند. اين سخنان نيز تناسب بسياري با شخصيت شاگردان و مريدان وي دارد. اتفاقاً او هر گاه از اين فضا خارج شده و تلاش ميكند تا به مباحث خود رنگ و بوي علمي بدهد سوژههاي بسياري را براي منتقدان خود فراهم ميآورد لذا خود او نيز ترجيح ميدهد تا بيشتر در همان فضاي مباحث محبتي و از جمله تفسير شعر عرفا سير كند. اين مساله گرچه بسياري از سخنان او را تكراري ميكند اما با ويژگي مريدانش سازگار است چرا كه آنها جلسهاي را گذراندهاند كه در آن مباحثي احساسي شنيده و اشكي ريختهاند.
چهارم: افراط جناب غفاری در #بشارت دادن به مریدان خود از دیگر عوامل #جذابیت اوست.
آري تركيب ويژگيهاي مريد و مراد علاقه #تعصبآميزي براي مريدان او ايجاد ميكند كه حتي اگر #حافظ_قرآن يا #نهج_البلاغه هم هستند #اشتباهات_فاحش او در استفاده از #قرآن و #روايات را نبينند و يا توجيه كنند. آنها نه تنها سخن خيرخواهانه ديگران را در احتمال اشتباه بودن مسيرشان نميپذيرند بلكه ناصحان را #گمراه ميپندارند! (حب الشي يعمي و يعصم.)
لحظه ای به این فکر کنید که چند سال دیگر جمع زیادی (اعم از طلبه و غیرطلبه) با این ویژگی ها به نام شاگردان جناب غفاری خود #مدعی استادی سلوک خواهند شد.
به هر حال ما، مريدان جناب غفاري را بخاطر دلبستگيشان به سلوك معنوي دوست داريم و از صميم قلب برايشان #آرزوي_هدايت می کنيم.
#مریدان
#ویژگی_مریدان
#سبک_شناسی
#روش_شناسی
#رفتار_عاطفی
#بیان_احساسی
#گونه_شناسی
#مرید #مراد
@naghdeghaffari
♨️ عدم امکان شناخت استاد سلوک به وسیله ظهور کرامات
علامه سید محمدحسین طباطبایی رحمه الله در این رابطه می فرماید:
«ابدا به ظهور خوارق عادات، و اطّلاع بر مغيبات و أسرار خواطر افراد بشر، و عبور بر آب و آتش، و طىّ الأرض و الهواء، و استحضار از آينده و گذشته، و أمثال اين غرائب و عجائب نمىتوان پى به وصول صاحبش برد؛ زيرا كه اينها همه در مرتبه مكاشفه روحيّه حاصل مي شود، و از آنجا تا سرحدّ وصول و كمال، راه به نهايت دور است.»
#علامه_طباطبایی
#استاد_سلوک
#ظهور_خوارق_عادات
#علم_غیب
#خواندن_فکر_دیگران
#عبور_از_آب_و_آتش
#طی_الارض
#اطلاع_از_گذشته_و_آینده
#مکاشفه_روحیه
#وصول
#کمال
@naghdeghaffari
نقد غفاری
✅ همهی ما #قابلیت_وجودی #زهرا شدن و #علی شدن را دارا هستیم! جلسه هفتگی ۹۶/۱۲/۱۷ 💠 @naghdeghaffa
🔊تصریح زیارت جامعه بر اینکه هیچ کس به مقامات اهل بیت (ع) نمی رسد
در حالی که آقای غفاری بارها در سخنان خود بر این نکته تاکید و اصرار می کند که ما قابلیت زهرا (س) و علی (ع) شدن را داریم، در زیارت جامعه چنین می خوانیم که هیچ کس به مقام آنها نمی رسد و حتی طمع رسیدن به مقامشان را نمی کند:
فَبَلَغَ اللَّهُ بِكُمْ أَشْرَفَ مَحَلِّ الْمُكَرَّمِينَ وَ أَعْلَى مَنَازِلِ الْمُقَرَّبِينَ وَ أَرْفَعَ دَرَجَاتِ أَوْصِيَاءِ الْمُرْسَلِينَ حَيْثُ لَا يَلْحَقُهُ لَاحِقٌ وَ لَا يَفُوقُهُ فَائِقٌ وَ لَا يَسْبِقُهُ سَابِقٌ وَ لَا يَطْمَعُ فِي إِدْرَاكِهِ طَامِعٌ حَتَّى لَا يَبْقَى مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ وَ لَا صِدِّيقٌ وَ لَا شَهِيدٌ وَ لَا عَالِمٌ وَ لَا جَاهِلٌ وَ لَا دَنِيٌّ وَ لَا فَاضِلٌ وَ لَا مُؤْمِنٌ صَالِحٌ وَ لَا فَاجِرٌ طَالِحٌ وَ لَا جَبَّارٌ عَنِيدٌ وَ لَا شَيْطَانٌ مَرِيدٌ وَ لَا خَلْقٌ فِيمَا بَيْنَ ذَلِكَ شَهِيدٌ إِلَّا عَرَّفَهُمْ جَلَالَةَ أَمْرِكُمْ وَ عِظَمَ خَطَرِكُمْ وَ كِبَرَ شَأْنِكُمْ وَ تَمَامَ نُورِكُمْ وَ صِدْقَ مَقَاعِدِكُمْ وَ ثَبَاتَ مَقَامِكُمْ وَ شَرَفَ مَحَلِّكُمْ وَ مَنْزِلَتِكُمْ عِنْدَهُ وَ كَرَامَتَكُمْ عَلَيْهِ وَ خَاصَّتَكُمْ لَدَيْهِ وَ قُرْبَ مَنْزِلَتِكُمْ مِنْهُ
«پس خداوند ، شما را به شريف ترين مرتبه گراميان و بالاترين جايگاه هاى مقرّبان و برترين درجات فرستاده شدگان رساند. آن مقامى كه [جز آنان] هيچ كسى بدان نمى رسد و به بالاتر از آن، هيچ كسى راه نمى يابد و هيچ پيش گامى بر آن، پيشى نمى گيرد و هيچ طمع كننده اى براى رسيدن به آن، طمع نمى كند، تا اين كه نه هيچ فرشته مقرّب و پيامبر مُرسَلى، و نه هيچ صدّيق و شهيدى، و نه هيچ عالِم و جاهلى، و نه هيچ پَست يا صاحبْ فضيلتى، و نه هيچ مؤمنِ درست كردارى، و نه هيچ تبهكارِ بدكردارى، و نه هيچ ستمگرِ مستبدى، و نه هيچ شيطانِ رانده شده اى، و نه هيچ آفريده ديگرى كه در اين ميان گواه باشد، بر جاى نمى مانَد، مگر آن كه خداوند مى شناسانَد به آنان: جلالتِ امرتان و عظمت قَدْرتان ، و بزرگىِ مقامتان، و تماميّت نورتان، و درستىِ جايگاهتان، و استوارىِ مقامتان، و شرافت رتبه تان و منزلتِ شما را در نزدش، و كرامت شما را در نزد او، و ويژه بودنتان در پيشگاه او و منزلت نزديكى اى كه با او داريد .»
🔹این مطلب با الهام از صفحه اینستگرام استاد کامل که از طرف یکی از برادران طلبه در نقد آقای غفاری راه اندازی شده نگاشته شد.👇
https://www.instagram.com/ostadekamel
#زیارت_جامعه
#لایقاس_بنا_احد
#جایگاه_اختصاصی_ائمه
#مقامات_اهل_بیت
@naghdeghaffari
نسبت خلاف آقای غفاری به مرحوم #سعادت_پرور:
#حضرت_ابراهیم باید در برابر #امام_خمینی (ره) زانو بزند!😱
@naghdeghaffari
👇یادآوری و بازنشر👇
🔹اطلاعیه دفتر تنظیم و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (قدس سره)
بسمه تعالی
✅ در پی انتشار مطلبی از قول عالم ربانی حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره) به این عنوان که " حضرت ابراهیم ها!باید بیایند و در محضر امام خمینی زانو بزنند" به اطلاع می رساند:
ارادت بالای حضرت آیة الله #سعادت_پرور (ره) به حضرت #امام_خمینی (ره) به عنوان استاد و انسانی الهی که به بالاترین مراتب کمال انسانی رسیده و نیز به عنوان رهبر انقلاب اسلامی که باید حرفش را به جان و دل شنید و از هر امر و نهی ایشان اطاعت و برای رسیدن به اهدافش جانفشانی کرد از مجموعه مذاکرات شفاهی ایشان با دوستان و نیز از مکتوبات و مقدمهٔ کتابهای ایشان پیداست ، اما مقایسه ایشان با حضرت ابراهیم (علیه السلام)؛ اولا چنین مطلبی از معظم له شنیده نشده و استناد آن به ایشان نادرست و #کذب_محض است.
ثانیا دأب ایشان با ورود در مسائل مبهم یا حرفهای بی فایده و مبتنی بر ظن و گمان و حدسیات مخالف بود . در هر حال رعایت تقوی در نقل و استنادها لازم است.
🔹دفترتنظیم و نشر آثار آیة الله سعادت پرور(قدس سره)
#حضرت_ابراهیم
#امام_خمینی
#سعادت_پرور
#تکذیبیه
@naghdeghaffari
📢 آقای غفاری:
🔸#قرآن_خوان زیاد است!
▪️خواندن دیگر بس است!
🔹باید قلبتان بخواند. این خواندن اثر دارد
▪️#روخوانی اثر ندارد!
منبع: کتاب #سلوک_عشق
#تلاوت_قرآن
@naghdeghaffari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری #قرآن
🎥 پرسش: تلاوت قرآن یا #تفکر؟
📣 پاسخ: حجت الاسلام والمسلمین #شیخ_جعفر_ناصری (از اساتید اخلاق)
#تلاوت_قرآن
@naghdeghaffari
♨️ اهمیت و آثار تلاوت کثیر قرآن
📣برگرفته از سخنان حجت الاسلام والمسلمین #شیخ_جعفر_ناصری (از اساتید اخلاق):
@nasery_ir
🔸همه مشکل ما در تشتّت #قوه_وهمیه است که با #قرائت_قرآن، میشود آن #تشتت را کم کرد؛ با #تلاوت_قرآن مستمر می توان #قواى_وهمى را منسجم نمود و از #تخیّل بیرون آمد.
🔸یکی از راه های ورود به قرآن، #قرائت_کثیر و #اُنس_با_قرآن همراه با #تعظیم و #احترام است.
🔸اگر انسان در چینش عبارات قرآن دقت کند، درمییابد آهنگى بر آن حاکم است که اگر کسى یک مقدار با آن آشنا شود به سرعت از دنیا، دلکنده میشود.
🔸سر مشكلات يك مرتبه يك آيه اي كه چند سال يا چند ماه است با آن برخورد نكرده، همان سراغ انسان مي آيد و راه را نشان می دهد و مشکل را حل می کند. گويا بین #قاری و #قرآن ارتباط برقرار مي شود و در خود دنيا به انسان بر مي گردد؛ در قيامت كه حسابش جداست؛ در همین دنیا هم برگشت می کند و سراغ انسان مي آيد.
🔸خود #ختم_قرآن مطلوب بوده و هست لذا اگر كسي نه اين كه بي توجه بخواند، ولي طبق روال عادي هر 25 دقيقه، نيم ساعتي يك جزء قرآن را بخواند خوب است.
🔸 از آثار تلاوت قرآن آن است که گاهی انسان ساکت است؛ ولی دلش #قرآن میخواند. یک آیه در #خواب برایش می خوانند و معانی بسیاری به او اِلقا میکنند که او را مشغول به آن معانی میکند.
🔸مقدار تلاوت قرآن بستگي به ظرف و ظرفيت افراد دارد، اما كمتر از سه جزء [در روز] شايد آرام بخش نباشد.
🔸بايد در ماه مبارك رمضان يك مقدار بيشتر باشد كه حداقل سه ختم قرآن در طول ماه رمضان تمام بشود.
🔸اگر كسي در قبل ماه مبارك رمضان با قرآن مأنوس بود مي تواند مقدارش را بيشتر كند.
🔸تلاوت قرآن یکی از اثراتش این است که به #وقت و #عمر و #توان_انسان #برکت می دهد و انسان به بقیه کارهایش هم بهتر می رسد.
🔸در طول چهارـ پنج سال انسان خودش را به تلاوت زیاد می رساند.
🔸اگر ملايم ملايم حاصل شود براي روح انسان سنگيني كه ندارد هیچ، بلکه #آرام_بخش و #گوارا هست و #بهترين_غذاي_روح هم هست و مایه #انس، #آرامش، #نورانیت و #رشد خواهد شد.
#تلاوت_قرآن
@naghdeghaffari