eitaa logo
نقد غفاری
368 دنبال‌کننده
67 عکس
46 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
آيا و در بودند؟ جناب غفاري در قسمت‌هاي مختلفي از سخناني كه به بهانه تفسير ايراد كرده، به گونه‌اي سخن گفته كه گويا حضرت آدم و حوا (عليهما السلام) پيش از به زمين در بهشت خلد بوده‌اند و بازگشت مجدد انسان به آنجا نوعي است! به عبارات زير توجه كنيد: ▪️«شما عقبه‌تون را نگاه کنيد تو بهشت رضوان داشتيد کيفتون رو مي‌کرديد. هممون هم بوديما اونجا. ميگه از پشت آدم همتونو آوردم بيرون يعني تو عالم ماده. قبلش آنجا بوديم. سنبله ديگه! داشتيم اونجا کيفمونو مي‌کرديم. همه‌مون بالاتفاق ديوونه شديم! گفتيم ما اين بهشت و ميوه و حوري و اينها را نمي‌خوايم! ما بالاتر مي‌خوايم. حالا بيا اينجا هي تلاش کن به اونجا برسي. خب بودي ديگه! کدوم عاقل مي‌ياد دوباره درخواست اونجا که بوده را بکنه؟ مي‌کنه اين کارو؟ نمي‌کنه!... بخاطر همين خداوند تبارک و تعالي فرمود و ! عاقل که اين کارو نمي‌کنه! بشين سر جات ، ، به به! ! کجا اومدي؟ چرا اومدي؟»(جلسه اول) ▪️«از اول به خودش صدمه زده است. براي اينکه توي بوديم همه‌مون. يادمون نمي‌ياد آخه! بخاطر اين‌که خطاهاي دنيا نمي‌زاره. حضرت آدم سنبل همه ما در بهشت خداي تبارک و تعالي بوده... ما خسران را زديم به خودمون ديگه! کجا بوديم؟ بهشت بوديم. خسران زديم به [...] ميوه فروش‌ها بعضاً بعضي جاها ميگه: به مالم آتيش زدم! شنيديد؟! من و شما هم تو بهشت بوديم به مالمون آتيش زديم! بابا عالم سجن مي‌ري‌ها! خون دل‌ها خوردن هستا! زجر هست!... ما از ازل [!] خسران را قبول کرديم و خودمان را از بهشت انداختيم به اين مشکلات!... اونکه بخاطرش از رضوان و بهشت الهي شديم و اين را بر خود پذيرفتيم و آمديم يادمون نره که انسان که تلاش نمي‌کنه دوباره برگرده به بهشت. ديوونه بوده که از اونجا بياد و دوباره تلاش کنه که برسه به اونجا. چون مرحله بالاتر را نشان دادند اونو مي‌خواد.»(جلسه دوم) 🔵 اين در حالي است كه اولاً بر اساس آيات انسان از ابتدا براي زندگي در زمين خلق شده بود. و ثانیا حضرت آدم و حوا پيش از به زمين اساسا در نبودند. ما در ادامه نکاتی از تفسیر را در این رابطه نقل خواهیم کرد. @naghdeghaffari
آيا و در بودند؟ (2) قسمت دوم چنانچه در قسمت قبل اشاره شد جناب غفاري در قسمت‌هاي مختلفي از سخناني كه به بهانه تفسير ايراد كرده، به گونه‌اي سخن گفته كه گويا و (عليهما السلام) پيش از به زمين در بهشت خلد بوده‌اند و بازگشت مجدد انسان به آنجا نوعي است! 🔹اين در حالي است كه اولاً بر اساس آيات قرآن انسان از ابتدا براي زندگي در خلق شده بود. (ره) در تفسير شريف در اين رابطه مي‌فرمايد: «سياق اين سه دسته آيات [مربوط به بهشت آدم]، و مخصوصا آيه اى كه در صدر داستان قرار گرفته، و مي‌فرمايد: (إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً) الخ، اين معنا را دست مي‌دهد: كه آدم در اصل، و در آغاز براى اين خلق شده بود، كه در زندگى كند، و نيز در زمين بميرد، و اگر خداى تعالى او را (چند روزى) در منزل داد، براى اين بود كه خود را بدهند... و نيز از سياق آيه سوره طه كه مى فرمايد: (فَقُلْنا يا آدَمُ) الخ، و سوره اعراف كه مى فرمايد: (وَ يا آدَمُ اسْكُنْ) الخ، كه داستان بهشت را با داستان سجده ملائكه بصورت يك داستان و متصل بهم آورده، و كوتاه سخن، آنكه اين سياق بخوبى مى رساند كه از اين بوده كه در سكونت كند... و نيز خداى تعالى خطيئه آنان را بعد از آنكه كردند بيامرزيد، و در عين حال به بهشتشان برنگردانيد، بلكه بسوى هبوطشان داد، تا در آنجا زندگى كنند. و اگر محكوميت زندگى كردن در زمين، با خوردن از و هويدا گشتن عيب، قضايى حتمى نبود، و نيز برگشتن به بهشت محال نبود، بايد بعد از و ناديده گرفتن به بهشت بر گردند، (براى اينكه توبه آثار خطيئه را از بين مى برد). پس معلوم مي شود علت بيرون شدن از بهشت، و زمينى شدن آدم آن خطيئه نبوده، بلكه علت اين بوده كه بوسيله آن خطيئه عيب آن دو ظاهر گشته، و اين بوسيله لعين صورت گرفته است...» 🔹نكته ديگر آنكه حضرت آدم و حوا پيش از به زمين در بهشت خلد نبودند. به عنوان شاهدی بر این مطلب به جملاتی از حضرت (ره) در پاسخ به كيفيت ورود شيطان به بهشت و فريفتن آدم و حوا اشاره می کنیم: «اگر بگويى شيطان كه داخل بهشت نمي شود؟ در پاسخ مى گوييم: اين اشكال وقتى وارد است كه بهشت مورد بحث، باشد، و ، بلكه اين جريان در صورت گرفته، بدليل اينكه همگى آنها از آن بهشت بيرون شدند، و اگر بهشت خلد بود، با بيرون شدن نمى ساخت.» 🔹و در جاي ديگر بهشت آدم و حوا را معرفي كرده مي‌نويسد: «قرآن كريم آنچه از و كه از بهشت نفى كرده، از نفى كرده، يعنى آن بهشتى كه مؤمنين در آخرت داخل آن مي‌شوند، و همچنين از كه بعد از مرگ و رحلت از دار تكليف در آنجا بسر مى برند، و اما بهشت دنيايى كه آدم و همسرش داخل آن شدند، و هنوز در دار تكليف و مورد توجه امر و نهى قرار نگرفته بودند، كريم درباره آن بهشت هيچ مطلبى بيان نكرده، و بلكه ميتوان گفت: بعكس گفتار اشكال كننده، جايى بوده كه لغو و تاثيم در آن ممكن بوده، و شاهد بر آن همين كافى است، كه قرآن وقوع عصيان آدم را در آن حكايت كرده است.» @naghdeghaffari
آيا «قالوا بلي» فقط براي بود؟! جناب غفاري در بخش ديگري از سخنان خود كه به بهانه تفسير ايراد شده، مدعي شده است كه همه انسان‌ها خداوند را نپذيرفته‌اند و اين پذيرش تنها به گروهي از اختصاص داشته است! به عبارات زير توجه كنيد: ▪️«حضرت آدم سنبل همه ما در بهشت خداي تبارک و تعالي بوده. همه ما وقتي که ائمه هدي (ع) عرضه شد، همه ما، منظور بودند که "قالوا بلي" گفتند! و اين را پذيرفتند و دچار به اين شديد شدند!»(جلسه دوم) 🔹اين در حالي است كه خداوند متعال در قرآن كريم تعبير «بلي شهدنا» را صريحا به «» يعني همه فرزندان آدم نسبت داده، فرموده است: 📣 و إِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَني آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلى أَنْفُسِهِمْ أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هذا غافِلين: و [ياد كنيد] هنگامى را كه پروردگارت از صلب بنى آدم نسلشان را پديد آورد، و آنان را [در ارتباط با پروردگاريش] بر خودشان گواه گرفت [و فرمود😏 آيا من پروردگار شما نيستم؟ [انسانها با توجه به وابستگى وجودشان و وجود همه موجودات به پروردگارى و ربوبيّت حق] گفتند: آرى، داديم. [پس اقرار به پروردگارى خود را در اين دنيا از شما گرفتيم] تا روز نگوييد: ما از اين [حقيقت آشكار و روشن] بى خبر بوديم. (اعراف: 172) 🔹حضرت (ره) نيز در ذيل اين آيه مطالب مفيد و مفصلي را در ضرورت اخذ اين از تك تك انسان‌ها و نه گروه خاصي از آنها بيان كرده كه شما را به مطالعه آن مباحث ارجاع مي‌دهيم. @naghdeghaffari
جمع بندی نقد سخنان جناب غفاری درباره و تذکر یک نکته در چند روز اخیر به نقد سخنان جناب غفاری درباره سوره عصر پرداختیم. علی رغم اینکه این سوره با سه آیه یکی از کوتاه ترین سوره های قرآن مجید است اما جناب عفاری مرتکب تفسیر به رای های حیرت آوری پیرامون همین سه آیه شده است. ما این اشکالات اصلی را در 11 قسمت تحت عناوین زیر به نقد کشیدیم. 🔹بازي با آیاتی از سوره عصر! ! 🔹بازي با آیاتی از سوره عصر! (2) ! 🔹بازي با آیاتی از سوره عصر! (3) 🔹آيا حضرت آسيه (س) ظلوم و جهول بود؟! 🔹آيا حضرت آسيه (س) ظلوم و جهول بود؟! (2) 🔹خوردن از شجره ممنوعه شجاعت بود؟! 🔹خوردن از شجره ممنوعه شجاعت بود؟! (2) 🔹خوردن از شجره ممنوعه شجاعت بود؟! (3) 🔹آيا حضرت آدم و حوا در بهشت خلد بودند؟ 🔹آيا حضرت آدم و حوا در بهشت خلد بودند؟ (2) 🔹آيا «قالوا بلي» فقط براي شيعيان بود؟! 📢لازم است که مخاطبان گرامی به این نکته توجه داشته باشند که حجم مطالب منتشر شده از جناب غفاری بسیار بالاست. به عنوان نمونه ایشان در ماه مبارک رمضان هر روز سخنرانی کرده اند و ما تاکنون حتی فرصت گوش کردن یکی از این سخنرانی ها را هم نداشته ایم چه رسد به نقد آنها. 😭وقتی تفسیر یک سوره کوتاه بر آن مترتب بوده شما خود وضعیت اشکالاتی که ممکن است به آن حجم از سخنرانی های وارد باشد را تصور کنید. 🚫حقیقت آن است که ما فرصت پرداختن به آنها را نداریم. اما همین حجم از اشکالاتی که تاکنون در این کانال منتشر شده کافی است تا به افرادی که واقعا دنبال یافتن برای معنوی خود هستند دهد که با گام بردارند. ☹️اما آنکه از دچار است را فعلا چاره ای نیست. جز آنکه رحمت الهی شامل حالش شود. ما از این پس با فاصله بیشتر و مطالب کمتر (در حد ضرورت) به روز خواهیم شد. @naghdeghaffari
نقد غفاری
تفسیری حیرت آور از #سوره_عصر توسط آقای غفاری. قسمت اول @naghdeghaffari
از قرآن نمي برم! (قابل توجه کشور) آقاي غفاري مي‌گويد: "قرآن مي‌گه من نيومدم تو منو بخوني بعد در صوتت هم بياندازي! هي مي‌گن: الله! الله! به درد عمه جانت هم نمي‌خوره! حقيقتش من از اين صوت‌ها اصلاً ! يعني نمي‌دونم. روحيه‌اش رو ندارم! ! مگر اينکه از گلويي با اخلاص بياد تاثير بذاره والا نمي‌ذاره! شده ! ! ! هوو! ول کن تورو خدا! قرآن مي‌گه کنيد رو من! تامل کنيد و حقيقت منو تو عمل ظهور بده با عملت، با رفتارت، با کردارت نشون بده که تو مظهر قرآني و لباس قرآني به تن کردي! و الا خوش تيپ بخوان، خوش تيپ لباس بپوش! اينها فايده نداره!" (جلسه اول تفسير سوره عصر، دقيقه 32) نقد 👇: اينكه كسي بگويد من هستم اما از زيبا خواندن كلام او حرف عجيبي است! بله! قاريان قرآن هم مثل ديگر اقشار جامعه بايد سعي كنند ميزان خود را افزايش بدهند اما اينكه يك نفر اصل ارائه قرآن با صوت و لحن را كند و فقط قاريان بااخلاص را از اين نكوهش استثنا كند نتيجه‌اش كم‌رونق كردن مجالس قرآني است. اخلاص كه يك مرتبه حاصل نمي‌شود، زحمت مي‌خواهد، تهذيب نفس مي‌خواهد. از طرفی دیگر يك نفر بايد سال‌ها تمرين كند تا قرآن را با بهترين صوت و لحن بخواند؛ اينكه بگوييم تو اول اخلاصت را درست كن بعد برو سراغ تمرين صوت و لحن، حرف اشتباهي است. بايد جوانان خوش صوت را تشويق كرد تا به جاي گرايش به خوانندگي‌هاي كذايي به سوي قرآن جذب شوند و در كنار افزايش مهارتشان در صوت و لحن آنها را با تعاليم اخلاقي به سوي تقويت اخلاص هم كشاند. @naghdeghaffari
نقد غفاری
آقای غفاری: #هر_ذکری که به دلتان نشست را 400 بار در روز بگویید!! @naghdeghaffari
آقای غفاری در بخشی از سفارشات خود برای اعمال خطاب به خود می گوید: "من که نمی تونم برای 4، 5 هزار نفر تک تک بدهم... دعای و پر است از اسمای الهی. از خدا می خواهیم به حرمت امام رضا (ع) آنچه خواسته خودشان هست به دلتون بشینه...این دو دعا را بخوانید هر اسمی که به دلتون نشست اونو 400 بار در روز بگید!... حالا یک یا الله، یا شافع، یا فتاح هرچی که به دلتون افتاد!!!" @naghdeghaffari
* 📣 حجت الاسلام والمسلمین حاج (از اساتید اخلاق): 🔻 خدا واقعا دريای عظيمی است. چه قدر در حيث تركيب آن است. همه أسما و پيچيدگي هاي آن ها يك طرف، روحيات و طبايع مردم و... هم يك طرف است. دير مي شود كسي در محدوده اي باشد كه دقيقاً داروي خودش را از قفسه بردارد که هم از جهت عدد و هم از جهت انتخاب حروف درست انتخاب کرده باشد. در حالی که این امور مهم است و معمولاً مردم درست انتخاب نمی کنند. بعضي از اساتيد هم وقتي كه ذكري را القاء مي كنند قواعد این کار را رعایت نمی کنند از جمله اين را ملاحظه نمي كنند كه اين با طبع اين شخص سازگار است یا نه؟ ‌ @nasery_ir 🔻شخصی که می خواهد از اسماء الله تجویز کند دو مسأله را بايد بشناسد؛ يكي را و يكي را؛ و او را تشخیص بدهد؛ از آن طرف به قدري بايد در مسلط باشد كه بداند اين خلأ، درمانش با کدام تركيب أسماء الهی است. بايد بداند كه براي اسمي كه مي دهد چه حروفي بايد در آن باشد. 🔹 اما بعضي حالت عمومي دارند مانند كه از زمان مرحوم آیت الله آسيد علي استفاده ميكرده اند و واقعا هم خوب است. ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ @naghdeghaffari
♨️تذکر مهم کانال نقد غفاری تاکنون هیچ صفحه ای در سایر پیام رسان های خارجی و داخلی نداشته و ندارد. همچنین هیچ وبلاگ یا سایتی از طرف ما فعال نیست. طبیعی است که افراد دیگری با احساس مسئولیت دینی به نقد سخنان جناب غفاری در دیگر فضاهای مجازی بپردازند و احیانا مطالبی از کانال ما را نیز با ذکر منبع بازنشر کنند. @naghdeghaffari
نقد غفاری
آقای غفاری:👇 من #قابلیت_وجودی #زهرا شدن را دارم، #علی شدن را دارم. #رسول_الله شدن را دارم؛ #قرآن می
یادآوری👆👆👆👆👆👆: تاکید مکرر پیامبر اعظم (ص) و اهل بیت طاهرینش (ع) بر این نکته که "کسی را با ما مقایسه نکنید." رَسُولِ اللَّهِ (ص): نَحْنُ أَهْلُ بَيْتٍ لَايُقَاسُ بِنَا أَحَدٌ مِنْ عِبَادِ اللَّهِ وَ مَنْ وَالانَا وَ ائْتَمَّ بِنَا وَ قَبِلَ مِنَّا مَا أُوحِيَ إِلَيْنَا وَ عَلَّمْنَاهُ إِيَّاهُ وَ أَطَاعَ اللَّهَ فِينَا فَقَدْ وَالَى اللَّهَ وَ نَحْنُ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ وَ وَلَدُنَا مِنَّا وَ مِنْ أَنْفُسِنَا وَ شِيعَتُنَا مِنَّا مَنْ آذَاهُمْ آذَانَا وَ مَنْ أَكْرَمَهُمْ أَكْرَمَنَا وَ مَنْ أَكْرَمَنَا كَانَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ. (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج65، ص: 45) ادامه روایات و مطالب را با دنبال کردن هشتک های زیر👇 بخوانید. @naghdeghaffari
نقد غفاری
حجت الاسلام والمسلمین #شیخ_جعفر_ناصری (از اساتید اخلاق):👇 معنویتی که عموم مردم به دنبال آن هستند با
👆👆👆👆👆👆👆 معنویتی که عموم مردم به دنبال آن هستند با آنچه خداوند به رسول خدا و اهل بیت علیهم‌السلام عطا فرموده، متفاوت و از دو جنس است؛ به همین دلیل، راوی می‌‌‌‌‌‌‌گوید.... (ادامه متن را از لینک بالا بخوانید) @naghdeghaffari
📣 و ما علی الرسول الا البلاغ المبین از همراهان عزیزی که اقدام به معرفی این کانال به دوستان خود کرده اند، سپاس گذاریم. ما را در رساندن صدایمان به مریدان آقای غفاری یاری رسانید. @naghdegjaffari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک ادعا درباره علت چهار طلبه از یکی از حوزه های علمیه قم @naghdeghaffari
نقد غفاری
یک ادعا درباره علت #اخراج چهار طلبه از یکی از حوزه های علمیه قم @naghdeghaffari
♨️افراط و تفریط در برخورد با گروه غفاری اخیرا برخی از مریدان آقای غفاری ادعا کرده اند که چهار نفر از طلاب فاز پنج به علت شرکت در جلسات آقای غفاری از حوزه شده اند! اینکه آیا علت اخراج این چهار طلبه صرفا شرکت در جلسات آقای غفاری بوده، نیازمند توضیحات مدیر این مدرسه است. اما اگر چنین ادعایی صحیح باشد باید خدمت آقایان عرض کنیم که این چه بلایی است که شما با مدیریت به دور از تدبیرتان بر سر حوزه های علمیه و طلابش می آورید؟! یک روز با تمام به مهم ترین مروج آقای غفاری تبدیل می شود و با ارسال او به ، زمینه جذب بسیاری از طلاب مظلوم را به وی فراهم می آورد و روز دیگر مدیر فلان مدرسه با تعدادی از همین طلاب مظلوم به علت شرکت در جلسات آقای غفاری برخورد می کند! واقعا با این همه و چه باید کرد؟! آیا طلبه ای که با و بی تدبیری خود ما جذب فلان آقا شده را باید اخراج کرد؟! آری ما به آقای غفاری انتقاد می کنیم اما معتقدیم که برخورد با مریدان ایشان می بایست صرفاً با ، ، و و با استناد به مجید، ائمه معصومین (علیهم السلام) و باشد نه با زور و و و ساقط کردن آنها از هستی و آرمان های طلبگی شان! امیدواریم اگر آن چهار طلبه فقط به خاطر شرکت در کلاس های آقای غفاری اخراج شده اند، مشکل آنها هرچه زودتر برطرف شود و البته خداوند به آنها توفیق برخورداری از لازم عنایت فرماید. @naghdeghaffari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سفر آقای غفاری ☆ مریدان کانال وی با ارائه یک شماره موبایل آمادگی او برای ارائه مشاوره تصویری از راه دور به (از طریق ایمو) را اعلام کرده است. @naghdeghaffari
🔅گونه‌شناسي مريدان آقاي غفاري قسمت پنجم از مقالات تاكنون نقدهاي متعددي در اين كانال درباره سبك و سخنان آقاي غفاري منتشر شده است. اين نقدها شامل مواردي چون عدم آگاهي از برخي آيات قرآن، طرح ادعاهاي مخالف با قرآن، تفسيربه راي برخي آيات قرآن، بي‌توجهي به جايگاه ائمه معصومين (ع) و اشكالاتي مربوط به دستورالعمل‌ها و... مي‌شود. با اين حال مي‌دانيم كه بسياري از مريدان ايشان از علوم ديني و بعضا از روحانيان ملبس به لباس . شايد براي شما هم اين پرسش به وجود آمده باشد كه چطور ممكن است شخصي با اين سطح از اشتباهات در مساله‌اي حساس و حياتي يعني الي الله چنين مريداني داشته باشد. براي پاسخ به اين پرسش لازم است به بررسي ويژگي‌هاي و وي بپردازيم. در ميان غالب شاگردان جناب غفاري دو ويژگي برجسته مشاهده مي شود. اولين ويژگي‌ غالب مريدان جناب غفاري و بعضاً نسبت به مسايل معنوي است. اين تشنگي سبب شده كه برخي از آنها سال‌ها به دنبال شخصي براي دستگيري خود در اين امور بگردند و آنگاه، در حالي كه از يافتن چنين شخصي خسته بوده‌اند هر يك به نوعي با مراد فعلي خود آشنا شده‌اند. دومين ويژگي‌ غالب مريدان وي و بودن آنهاست. بسياري از اين مريدان به لحاظ شخصيتي از عواطف و احساسات بالايي برخوردارند لذا اشتياق فراواني به شنيدن مباحث محبتي و تعابيري كه آنها را به سوي سوق دهد، دارند. گاهي به‌كارگيري يك تعبير ساده محبت‌آميز كافيست تا صداي گريه بر مجلس آنها حاكم شود. البته در ميان مريدان آقاي غفاري حتي مي‌توان طلابي را يافت كه از نظر علمي موفق بوده‌اند اما همان افراد نيز بيش از آنكه از و برخوردار باشند و خود هستند. اين دو ويژگي‌ مريدان وقتي با ويژگي‌هاي مرادشان (جناب غفاري) پيوند مي‌خورد حكايت انساني را يادآور مي‌شود كه پس از تحمل سال‌ها رنج و سختيِ دوري، ناگهان به گمشده خود رسيده‌ است. اما اين ويژگي‌هاي جناب غفاري كه مريدان را به او پيوند داده چيست؟ اين ويژگي‌ها را مي‌توان در چند عنوان خلاصه كرد. اول: برخی ؛ بي‌شك جناب غفاري از نظر روحي بي‌مايه نيست. اينكه ما او را نقد مي‌كنيم به معناي نفی هرگونه امتیاز و برجستگی در او نيست. بلكه به معناي وي و عرفان و دستگيري سالكان الي الله است. بله ممكن است مریدي پيش از اين اهل گناه بوده اما پس از مدتي كه با وي ارتباط گرفته حتي اهل شده يا خواب‌هاي لذت‌بخشي ببيند اما آيا اين ويژگي‌ها براي پيمودن مسر پر پيچ و خم ملكوت كافي است؟! (در اين رابطه بعدها بيشتر خواهيم نوشت) دوم: رفتار عاطفي و جناب غفاري با خود يكي ديگر از عوامل جذابيت‌ اوست. سوم: بخش قابل توجهي از سخنان جناب غفاري در فضاي روابط عاطفي با خدا و اولياي او سير مي‌كند. اين سخنان نيز تناسب بسياري با شخصيت شاگردان و مريدان وي دارد. اتفاقاً او هر گاه از اين فضا خارج ‌شده و تلاش مي‌كند تا به مباحث خود رنگ و بوي علمي بدهد سوژه‌هاي بسياري را براي منتقدان خود فراهم مي‌آورد لذا خود او نيز ترجيح مي‌دهد تا بيشتر در همان فضاي مباحث محبتي و از جمله تفسير شعر عرفا سير كند. اين مساله گرچه بسياري از سخنان او را تكراري مي‌كند اما با ويژگي مريدانش سازگار است چرا كه آنها جلسه‌اي را گذرانده‌اند كه در آن مباحثي احساسي شنيده‌ و اشكي ريخته‌اند. چهارم: افراط جناب غفاری در دادن به مریدان خود از دیگر عوامل اوست. آري تركيب ويژگي‌هاي مريد و مراد علاقه براي مريدان او ايجاد مي‌كند كه حتي اگر يا هم هستند او در استفاده از و را نبينند و يا توجيه كنند. آنها نه تنها سخن خيرخواهانه ديگران را در احتمال اشتباه بودن مسيرشان نمي‌پذيرند بلكه ناصحان را مي‌پندارند! (حب الشي يعمي و يعصم.) لحظه ای به این فکر کنید که چند سال دیگر جمع زیادی (اعم از طلبه و غیرطلبه) با این ویژگی ها به نام شاگردان جناب غفاری خود استادی سلوک خواهند شد. به هر حال ما، مريدان جناب غفاري را بخاطر دلبستگي‌شان به سلوك معنوي دوست داريم و از صميم قلب برايشان می کنيم. @naghdeghaffari
♨️ عدم امکان شناخت استاد سلوک به وسیله ظهور کرامات علامه سید محمدحسین طباطبایی رحمه الله در این رابطه می فرماید: «ابدا به ظهور خوارق عادات، و اطّلاع بر مغيبات و أسرار خواطر افراد بشر، و عبور بر آب و آتش، و طىّ الأرض و الهواء، و استحضار از آينده و گذشته، و أمثال اين غرائب و عجائب نمىتوان پى به وصول صاحبش برد؛ زيرا كه اينها همه در مرتبه مكاشفه روحيّه حاصل مي شود، و از آنجا تا سرحدّ وصول و كمال، راه به نهايت دور است.» @naghdeghaffari
نقد غفاری
✅ همه‌ی ما #قابلیت_وجودی #زهرا شدن و #علی شدن را دارا هستیم! جلسه هفتگی ۹۶/۱۲/۱۷ 💠 @naghdeghaffa
🔊تصریح زیارت جامعه بر اینکه هیچ کس به مقامات اهل بیت (ع) نمی رسد در حالی که آقای غفاری بارها در سخنان خود بر این نکته تاکید و اصرار می کند که ما قابلیت زهرا (س) و علی (ع) شدن را داریم، در زیارت جامعه چنین می خوانیم که هیچ کس به مقام آنها نمی رسد و حتی طمع رسیدن به مقامشان را نمی کند: فَبَلَغَ اللَّهُ بِكُمْ أَشْرَفَ مَحَلِّ الْمُكَرَّمِينَ وَ أَعْلَى مَنَازِلِ الْمُقَرَّبِينَ وَ أَرْفَعَ دَرَجَاتِ أَوْصِيَاءِ الْمُرْسَلِينَ حَيْثُ لَا يَلْحَقُهُ لَاحِقٌ وَ لَا يَفُوقُهُ فَائِقٌ وَ لَا يَسْبِقُهُ سَابِقٌ وَ لَا يَطْمَعُ فِي إِدْرَاكِهِ طَامِعٌ حَتَّى لَا يَبْقَى مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ وَ لَا صِدِّيقٌ وَ لَا شَهِيدٌ وَ لَا عَالِمٌ وَ لَا جَاهِلٌ وَ لَا دَنِيٌّ وَ لَا فَاضِلٌ وَ لَا مُؤْمِنٌ صَالِحٌ وَ لَا فَاجِرٌ طَالِحٌ وَ لَا جَبَّارٌ عَنِيدٌ وَ لَا شَيْطَانٌ مَرِيدٌ وَ لَا خَلْقٌ فِيمَا بَيْنَ ذَلِكَ شَهِيدٌ إِلَّا عَرَّفَهُمْ جَلَالَةَ أَمْرِكُمْ وَ عِظَمَ خَطَرِكُمْ وَ كِبَرَ شَأْنِكُمْ وَ تَمَامَ نُورِكُمْ وَ صِدْقَ مَقَاعِدِكُمْ وَ ثَبَاتَ مَقَامِكُمْ وَ شَرَفَ مَحَلِّكُمْ وَ مَنْزِلَتِكُمْ عِنْدَهُ وَ كَرَامَتَكُمْ عَلَيْهِ وَ خَاصَّتَكُمْ لَدَيْهِ وَ قُرْبَ مَنْزِلَتِكُمْ مِنْهُ «پس خداوند ، شما را به شريف ترين مرتبه گراميان و بالاترين جايگاه هاى مقرّبان و برترين درجات فرستاده شدگان رساند. آن مقامى كه [جز آنان] هيچ كسى بدان نمى رسد و به بالاتر از آن، هيچ كسى راه نمى يابد و هيچ پيش گامى بر آن، پيشى نمى گيرد و هيچ طمع كننده اى براى رسيدن به آن، طمع نمى كند، تا اين كه نه هيچ فرشته مقرّب و پيامبر مُرسَلى، و نه هيچ صدّيق و شهيدى، و نه هيچ عالِم و جاهلى، و نه هيچ پَست يا صاحبْ فضيلتى، و نه هيچ مؤمنِ درست كردارى، و نه هيچ تبهكارِ بدكردارى، و نه هيچ ستمگرِ مستبدى، و نه هيچ شيطانِ رانده شده اى، و نه هيچ آفريده ديگرى كه در اين ميان گواه باشد، بر جاى نمى مانَد، مگر آن كه خداوند مى شناسانَد به آنان: جلالتِ امرتان و عظمت قَدْرتان ، و بزرگىِ مقامتان، و تماميّت نورتان، و درستىِ جايگاهتان، و استوارىِ مقامتان، و شرافت رتبه تان و منزلتِ شما را در نزدش، و كرامت شما را در نزد او، و ويژه بودنتان در پيشگاه او و منزلت نزديكى اى كه با او داريد .» 🔹این مطلب با الهام از صفحه اینستگرام استاد کامل که از طرف یکی از برادران طلبه در نقد آقای غفاری راه اندازی شده نگاشته شد.👇 https://www.instagram.com/ostadekamel @naghdeghaffari
بخشی از زیارت جامعه کبیره #مقامات_اختصاصی_اهل_بیت #لایقاس_بنا_احد #زیارت_جامعه @naghdeghaffari
نسبت خلاف آقای غفاری به مرحوم : باید در برابر (ره) زانو بزند!😱 @naghdeghaffari
👇یادآوری و بازنشر👇 🔹اطلاعیه دفتر تنظیم و نشر آثار آیة الله سعادت پرور (قدس سره) بسمه تعالی ✅ در پی انتشار مطلبی از قول عالم ربانی حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره) به این عنوان که " حضرت ابراهیم ها!باید بیایند و در محضر امام خمینی زانو بزنند" به اطلاع می رساند: ارادت بالای حضرت آیة الله (ره) به حضرت (ره) به عنوان استاد و انسانی الهی که به بالاترین مراتب کمال انسانی رسیده و نیز به عنوان رهبر انقلاب اسلامی که باید حرفش را به جان و دل شنید و از هر امر و نهی ایشان اطاعت و برای رسیدن به اهدافش جانفشانی کرد از مجموعه مذاکرات شفاهی ایشان با دوستان و نیز از مکتوبات و مقدمهٔ کتابهای ایشان پیداست ، اما مقایسه ایشان با حضرت ابراهیم (علیه السلام)؛ اولا چنین مطلبی از معظم له شنیده نشده و استناد آن به ایشان نادرست و است. ثانیا دأب ایشان با ورود در مسائل مبهم یا حرفهای بی فایده و مبتنی بر ظن و گمان و حدسیات مخالف بود . در هر حال رعایت تقوی در نقل و استنادها لازم است. 🔹دفترتنظیم و نشر آثار آیة الله سعادت پرور(قدس سره) @naghdeghaffari
📢 آقای غفاری: 🔸 زیاد است! ▪️خواندن دیگر بس است! 🔹باید قلبتان بخواند. این خواندن اثر دارد ▪️ اثر ندارد! منبع: کتاب @naghdeghaffari
♨️ اهمیت و آثار تلاوت کثیر قرآن 📣برگرفته از سخنان حجت الاسلام والمسلمین (از اساتید اخلاق): @nasery_ir 🔸همه مشکل ما در تشتّت است که با ، می‌شود آن را کم کرد؛ با مستمر می توان را منسجم نمود و از بیرون آمد. 🔸یکی از راه‌ های ورود به قرآن، و همراه با و است. 🔸اگر انسان در چینش عبارات قرآن دقت کند، درمی‌یابد آهنگى بر آن حاکم است که اگر کسى یک مقدار با آن آشنا شود به سرعت از دنیا، دل‌کنده می‌شود. 🔸سر مشكلات يك مرتبه يك آيه اي كه چند سال يا چند ماه است با آن برخورد نكرده، همان سراغ انسان مي آيد و راه را نشان می دهد و مشکل را حل می کند. گويا بین و ارتباط برقرار مي شود و در خود دنيا به انسان بر مي گردد؛ در قيامت كه حسابش جداست؛ در همین دنیا هم برگشت می کند و سراغ انسان مي آيد. 🔸خود مطلوب بوده و هست لذا اگر كسي نه اين كه بي توجه بخواند، ولي طبق روال عادي هر 25 دقيقه، نيم ساعتي يك جزء قرآن را بخواند خوب است. 🔸 از آثار تلاوت قرآن آن است که گاهی انسان ساکت است؛ ولی دلش می‌خواند. یک آیه در برایش می خوانند و معانی بسیاری به او اِلقا می‌کنند که او را مشغول به آن معانی می‌کند. 🔸مقدار تلاوت قرآن بستگي به ظرف و ظرفيت افراد دارد، اما كمتر از سه جزء [در روز] شايد آرام بخش نباشد. 🔸بايد در ماه مبارك رمضان يك مقدار بيشتر باشد كه حداقل سه ختم قرآن در طول ماه رمضان تمام بشود. 🔸اگر كسي در قبل ماه مبارك رمضان با قرآن مأنوس بود مي تواند مقدارش را بيشتر كند. 🔸تلاوت قرآن یکی از اثراتش این است که به و و می دهد و انسان به بقیه کارهایش هم بهتر می رسد. 🔸در طول چهارـ پنج سال انسان خودش را به تلاوت زیاد می رساند. 🔸اگر ملايم ملايم حاصل شود براي روح انسان سنگيني كه ندارد هیچ، بلکه و هست و هم هست و مایه ، ، و خواهد شد. @naghdeghaffari