💠🔹امام عليه السلام در اين گفتار كوتاه و حكيمانه به آثار زيانبار فقر و ته دسته اشاره كرده مىفرمايد: «فقر مرگ بزرگتر است»؛ (الْفَقْرُ الْمَوْتُ الْأَكْبَرُ) . در مورد نكوهش فقر در همين كلمات قصار تعبيرات متعددى ديده مىشود؛ از جمله در حكمت 3 آمده بود: «وَ الْفَقْرُ يُخْرِسُ الْفَطِينَ عَنْ حُجَّتِهِ ؛ فقر، انسان هوشمند را از بيان دليل و حجت خود گنگ مىسازد». و در حكمت 56 آمده بود: «وَالْفَقْرُ فِى الْوَطَنِ غُرْبَةٌ ؛ فقير حتى در وطنش غريب است». و در حكمت 319 مىخوانيم: «فَإنَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدّينِ! مَدْهَشَةٌ لِلْعَقْلِ، دَاعِيَةٌ لِلْمَقْتِ ؛ فقر سبب نقصان دين و مشوش شدن عقل و جلب كينه مىگردد». و در حكمت 372 آمده است: «إذا بَخِلَ الْغَنِىُّ بِمَعْرُوفِهِ باعَ الْفَقيرُ آخِرَتَهُ بِدُنْياهُ ؛ هرگاه اغنيا از كمك به ديگران بخل بورزند فقرا آخرت خود را به دنيايشان مىفروشند».
#حکمت_163
🔶 http://eitaa.com/joinchat/1820590233C75f53f40a0
شرح حکمت ۱۱۰ شرائط تحقق اوامر الهی.mp3
2.68M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت_110
⭕️ شرائط تحقّق اوامر الهى
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
🔶 http://eitaa.com/joinchat/1820590233C75f53f40a0
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام نورانى مقايسهاى ميان هوشمندان مطيع و عاجزان بدكار كرده و مىفرمايد: «خداوند سبحان طاعت خود را غنيمت زيركان قرار داده هنگامى كه افراد ناتوان (و هوسباز) كوتاهى مىكنند»؛ (إِنَّ اللّٰهَ سُبْحَانَهُ جَعَلَ الطَّاعَةَ غَنِيمَةَ الْأَكْيَاسِ عِنْدَ تَفْرِيطِ الْعَجَزَةِ) . با اينكه در غالب نسخههاى نهجالبلاغه «عِنْدَ تَفْريطِ الْعَجَزَةِ» ذكر شده، در نسخۀ كتاب صفين و همچنين در كتاب روض الاخيار به جاى «الْعَجَزَةِ»، «الْفَجَرَةِ» آمده و مناسبتر نيز همين تعبير است، زيرا امام عليه السلام، مطيعان را با فاجران مقايسه مىفرمايد گويى جهان را صحنۀ جنگى به حساب مىآورد كه هوشمندان به مبارزه با لشكر شيطان و هواى نفس مىپردازند و بر آنها پيروز مىشوند و غنيمتى كه در اين جنگ سرنوشتساز نصيب آنها مىشود اطاعت فرمان پروردگار است؛ ولى ناتوانها و فاجران كوتاهى مىكنند و در اين ميدان در برابر شيطان و هواى نفس شكست مىخورند و همه چيز را از دست مىدهند.
#حکمت_331
🔶 http://eitaa.com/joinchat/1820590233C75f53f40a0
💢 والله لتغربلن غربله!...حتی یعود اسفلکم اعلاکم و اعلاکم اسفلکم!
به خدا قسم که به شدت غربال خواهید شد... تا جایی که ذلیلهای شما گرامی شوند، و گرامیان شما ذلیل شوند!
"#خطبه_16 نهج البلاغه"
🔶 http://eitaa.com/joinchat/1820590233C75f53f40a0
💠ادامه حکمت331
🔹نهتنها غنيمتى به دست نمىآورند بلكه سرمايههاى عمر و ايمان و عنايات پروردگار را از كف خواهند داد. همانگونه كه به هنگام ذكر سند خطبه اشاره شد، اميرمؤمنان على عليه السلام پيش از وقعۀ صفين بر فراز منبر رفت و خطبهاى براى مردم خواند و آنان را دعوت به جهاد كرد و حمد و ثناى الهى را به جاى آورد و سپس فرمود: «إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَكْرَمَكُمْ بِدِينِهِ وَ خَلَقَكُمْ لِعِبَادَتِهِ فَأَنْصِبُوا أَنْفُسَكُمْ فِي أَدَائِهَا وَ تَنَجَّزُوا مَوْعُودَهُ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ جَعَلَ أَمْرَاسَ الْإِسْلامِ مَتِينَةً وَ عُرَاهُ وَثِيقَةً ثُمَّ جَعَلَ الطَّاعَةَ حَظَّ الْأَنْفُسِ وَ رِضَا الرَّبِّ وَ غَنِيمَةَ الْأَكْيَاسِ عِنْدَ تَفْرِيطِ الْعَجَزَةِ وَ قَدْ حَمَلْتُ أَمْرَ أَسْوَدِهَا وَ أَحْمَرِهَا وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه؛ خدا شما را با دينش (دين اسلام) گرامى داشت و براى عبادت (و معرفت) خود آفريد، بنابراين خود را آماده براى اداى اين وظيفه كنيد و وعدۀ الهى را مسلم بشمريد و بدانيد ريسمانهاى اسلام (كه خيمۀ اين آيين به آن وابسته است) محكم است و دستگيرههاى آنان استحكام دارد
شرح#حکمت_331
🔶 http://eitaa.com/joinchat/1820590233C75f53f40a0
🔸از این اندوهناکم که روزگاری بیاید که سرپرستی حکومت این امت به دست بی خردان و نابکاران افتد;
بیت المال را به انحصار در آورند،
آزادی بندگان خدا را سلب کنند
جامعه را بنده خویش سازند،
با صالحان نبرد کنند
و فاسقان را هم دستان خود قرار دهند!
👤امام علی
📚نهج البلاغه، #نامه_ی_62_و_67
🔶 http://eitaa.com/joinchat/1820590233C75f53f40a0
🍃🌹حدیث روز
💐امام على عليه السلام
✨🔸اَلصَّبْرُ، اِمّا صَبْرٌ عـَلَى الْمُصِيبـَةِ، أَوْ عـَلَى الطّـاعـَةِ، أَوْ عَنِ الْمَعْصِيَةِ وَهذَا الْقِسْمُ الثّالِثُ أَعْلى دَرَجَةً مِنَ الْقِسْمَينِ الاَْوَّلَيْنِ.
🔹 صبر يا بر مُصيبت است، يا بر اطاعت خدا، يا در مقابل معصيت است، كه قسم سوّم از دو قسم قبلى با ارزش تر است.
📗شرح نهجالبلاغه ابن ابى الحديد، جلد 1، صفحه 319; ميزان الحكمة، جلد 5، صفحه 267.
🔶 http://eitaa.com/joinchat/1820590233C75f53f40a0
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام نورانى اشاره به تفاوت اعمال خيرى كه مورد رضاى خداست و لذات و هوسرانىهاى ناپايدار دنيا كرده مىفرمايد: «اين دو عمل چقدر با هم متفاوتند: عملى كه لذتش مىرود و عواقب سوء آن باقى مىماند و عملى كه زحمتش مىرود و اجر و پاداشش باقى است»؛ (شَتَّانَ مَا بَيْنَ عَمَلَيْنِ عَمَلٍ تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَ تَبْقَىٰ تَبِعَتُهُ وَ عَمَلٍ تَذْهَبُ مَؤُونَتُهُ وَ يَبْقَىٰ أَجْرُهُ) . در ميان كارهاى نيك و بد و اعمال حسنه و سيئه - با اينكه هر كدام جنبۀ مثبت و منفى دارند - اين تفاوت آشكار ديده مىشود؛ اعمال گناهآلود داراى لذتى موقتى و ناپايدار است كه به زودى زايل مىگردد ولى عواقب بد آن هم در دنيا و هم در آخرت دامان انسان را مىگيرد.
نهج البلاغه #حکمت_117
http://eitaa.com/joinchat/1820590233C75f53f40a0
🔶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترجمه و توضیح تصویری نهج البلاغه
نهج البلاغه
#حکمت_159
🔶 http://eitaa.com/joinchat/1820590233C75f53f40a0
نهج البلاغه
http://eitaa.com/joinchat/1820590233C75f53f40a0
رحلت عالم بزرگوار آیت الله فاطمی نیا رو خدمت امام زمان عج ،رهبر عزیزمون و همه علاقهمندان این عارف مجاهد تسلیت عرض مینماییم