🍃🌺علیه السلام اللّسَانُ سَبُعٌ إِن خلُیّ َ عَنهُ عَقَرَ
🍃زبان را اگر به حال خود رها کنند، چون درنده ای است که می گزد). کلمه ی سبع را از آن رو برای زبان استعاره آورده است که اگر آن را از کنترل عقل آزاد کنند، سخنی خواهد گفت که مانند درنده ای یله و رها، باعث نابودی صاحبش می گردد
📙شرح#حکمت_60
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص65
🔶 http://eitaa.com/joinchat/1820590233C75f53f40a0
💠امام باقر عليه السلام
🔹كلُّ عَيْنٍ بَاكِيَةٌ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ غَيْرَ ثَلاَثٍ: عَيْنٍ سَهِرَتْ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ وَ عَيْنٍ فَاضَتْ مِنْ خَشْيَةِ اَللَّهِ وَ عَيْنٍ غُضَّتْ عَنْ مَحَارِمِ اَللَّهِ
🔸روز رستاخيز همه چشمها گريانند: مگر سه چشم: چشمى كه در راه خدا شب را نخفته باشد، و چشمى كه از ترس خدا گريان شده باشد، و چشمى كه از محرّمات خدا فروهشته باشد.
📗الکافي ج۲ ص۸۰
🔶 http://eitaa.com/joinchat/1820590233C75f53f40a0
آیت الله جوادی آملی .mp3
4.96M
🎙#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
«شرح حدیثی از امام محمد باقر سلام الله علیه»
🏴#شهادت_امام_محمد_باقر
http://eitaa.com/joinchat/1820590233C75f53f40a0
💠🔹تَبِعَ جِنَازَةً فَسَمِعَ رَجُلًا یَضحَکُ فَقَالَ کَأَنّ المَوتَ فِیهَا عَلَی غَیرِنَا کُتِبَ وَ کَأَنّ الحَقّ فِیهَا عَلَی غَیرِنَا وَجَبَ وَ کَأَنّ ألّذِی نَرَی مِنَ الأَموَاتِ سَفرٌ عَمّا قَلِیلٍ إِلَینَا رَاجِعُونَ نُبَوّئُهُم أَجدَاثَهُم وَ نَأکُلُ تُرَاثَهُم کَأَنّا مُخَلّدُونَ بَعدَهُم ثُمّ قَد نَسِینَا کُلّ وَاعِظٍ وَ وَاعِظَةٍ وَ رُمِینَا بِکُلّ فَادِحٍ وَ جَائِحَةٍ
💠🔹امام (علیه السلام) جنازه ای را تشییع می کرد، شنید مردی می خندد، فرمود: اجداث: قبرها، جائحه: آفت بیچاره کننده، (گویا مرگ در دنیا برای دیگران، مقرر شده است، و گویا حق تنها بر دیگرانی به جز ما، حتمی گشته است، و گویا مردگانی که می بینیم مسافرانی هستند که به زودی نزد ما برمی گردند، ایشان را در قبر نهان می کنیم، و میراثشان را می خوریم، گویی بعد از آنها زنده ی جاودانه ایم که همه ی پند دهندگان را از یاد برده ایم و دچار همه ی آفتهای سخت شده ایم، خوشا کسی که نفسش را خوار و کسب و کارش را شایسته و نیتش را پاک و پسندیده، و خوی خود را نیکو گرداند و زیادی مال و ثروتش را انفاق کرد و زبانش را از پرگویی بازداشت و شرش را از مردم بازگرفت و به جای آوردن سنت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بر او آسان بود و به بدعت من منسوب نگشت). سیدرضی می گوید: بعضی این مطالب و سخن پیش را به پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) نسبت داده اند هدف این بخش از سخن امام (علیه السلام) برحذر داشتن از خنده ی بیجا و یادآوری آخرت بوده است. امام (علیه السلام) سه تشبیه بیان کرده است: 1- تشبیه مرگ به چیزی که برای دیگران مقرر شده است. 2- تشبیه حقی که بر انسان واجب است به حقی که بر دیگران واجب است نه بر او. 3-تشبیه مردگانی که به چشم خود می بیند به مسافرانی که عن قریب برمی گردند. و وجه شبه در هر سه مورد کم اهمیت دادن به مرگ، و کم توجهی به ادای حق واجبی است که خداوند بر آنان مقرر کرده، و عبرت نگرفتن ایشان از کسانی که می میرند...
ادامه دارد.....
📙شرح#حکمت_122
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص126
http://eitaa.com/joinchat/1820590233C75f53f40a0
🔶
💠حدیث روز💠
🌹بهترین اعیاد🌹
🌻پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
🍃 «یوم غدیر خم، افضل اعیاد امتى و هو الیوم الذى امرنى الله تعالى ذکره فیه بنصب اخى على بن ابى طالب علما لامتى، یهتدون به من بعدى و هو الیوم الذى کمل الله فیه الدین و اتم على امتى فیه النعمة و رضى لهم الاسلام دینا.»
🍃 «روز غدیر خم، برترین عیدهاى امت من است و آن روزى است که خداوند بزرگ دستور داد، برادرم على بن ابى طالب را به عنوان پرچمدار (و فرمانده) امتم منصوب کنم تا بعد از من، مردم توسط او هدیت شوند و آن روزى است که خداوند در آن روز، دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین، براى آنان پسندید.»
📚 امالى صدوق، 125، ح ۸
🔶 http://eitaa.com/joinchat/1820590233C75f53f40a0
📿یُحِبُّ الصَّالِحِینَ وَلاَ یعْمَلُ عَمَلَهُمْ، وَیُبْغِضُ الْمُذْنِبِینَ وَهُوَ أَحَدُهُمْ
🌎(از کسانى مباش که) صالحان را دوست دارد ولى عمل آنها را انجام نمى دهد و گنهکاران را دشمن مى شمارد ولى یکى از آنهاست
✍این در واقع نوعى تناقض در فکر و عمل است; از نظر تفکر عشق به صالحان دارند لابد به موجب اعمال صالح آنها; ولى از نظر عمل آنچه را بدان عشق مى ورزیده کنار مى گذارند. همچنین در نقطه مقابل از ظالمان و عاصیان و فاسقان متنفرند که به یقین به سبب اعمالشان است در حالى که در مقام عمل آلوده به همان اعمال اند. ممکن است در آن درجه از شدت نباشد; ولى به هر حال با دیدى کلى عمل آنها هماهنگ با اعمال کسى است که از وى متنفرند. این تناقض به راستى عجیب، و نشانه ضعف ایمان و اراده و غلبه هواى نفس است.
📙#حکمت_150
🔶 http://eitaa.com/joinchat/1820590233C75f53f40a0
12.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👤 #نماهنگ زیبای "نامه مولایی" کاری از گروه سرود شمیم یاس تقدیم نگاهتان
🌺 ویژه #عید_غدیر
🔶 http://eitaa.com/joinchat/1820590233C75f53f40a0
14.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️تقدیم به غدیری ها، دوستداران و مُحبّین امام علی علیه السلام...
🎙حجت الاسلام والمسلمین استاد #رفیعی
#غدیر
#عید_غدیر
#من_غدیری_ام
🔶 http://eitaa.com/joinchat/1820590233C75f53f40a0
🍃🌼وَ قَالَ علیه السلام مَنِ استَبَدّ بِرَأیِهِ هَلَکَ وَ مَن شَاوَرَ الرّجَالَ شَارَکَهَا فِی عُقُولِهَا
🍃🌼سه سخن از سخنان امام (علیه السلام): (هر کس تسلط یافت، خودرای می شود، و هر کس خودرای شد، هلاک می شود، و هر کس با مردان مشورت کند، شریک عقلهای آنها می گردد). یکی از آن سخنان این است که: هر کس سیطره یافت، خودرای می شود. مقصود این است که روش پادشاهان در امور مورد علاقه شان، خودرایی و تکروی است، از آن جهت که بر دیگران مسلطند و نسبت به خواهشهای نفسانی خود، بلامنازعند. و این سخن مانند ضرب المثلی است که آن را در مورد کسانی به کار می برند که به کاری دست یابند، و بعد آن را به خود اختصاص دهند و دیگران را مانع شوند. سخن دوم: هر که خودرای شد، به هلاکت رسید. زیرا تکروی انسان در فکر و نظر خود و نپذیرفتن نصیحت و مشورت دیگران در جنگ و امثال آن، او را در معرض خطا قرار می هد و باعث هلاکت او می گردد، گویا امام (علیه السلام) فرموده است: هر کس خودرای باشد، در معرض هلاکت است، بنابراین هلاکت را- از باب اطلاق م بالفعل بر مابالقوه- به جای: معرض هلاکت، به طور مجاز به کار برده است. سخن سوم: هر کس با مردان مشورت کند، شریک عقلهای آنان است. توضیح آن که در آن صورت از بهترین نظر بهره برداری کرده و آن را به کار می بندد، پس تمام خردهای مردان، در اختیار او قرار گرفته است، چه او از نتایج خردها سود می برد. و این سخن تشویق به مشورت با دیگران است
📙شرح#حکمت_161
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص165
🔶 http://eitaa.com/joinchat/1820590233C75f53f40a0
💠قَالَ علیه السلام لَا خَیرَ فِی الصّمتِ عَنِ الحُکمِ کَمَا أَنّهُ لَا خَیرَ فِی القَولِ بِالجَهلِ
💠(در دم فرو بستن از سخن حکیمانه، خیری نیست، چنان که در سخن گفتن از روی نادانی خیری وجود ندارد). دم فرو بستن از سخن حکیمانه، جانب تفریط از فضیلت گفتار، و سخن گفتن از روی نادانی صفت ناپسندی است نقطه ی مقابل آن، اما حق و عدالت، همان سخن به حکمت گفتن است که فضیلتی است در گفتار. (همین حکمت با شماره کلمه قصار 377 در صفحه 742 نیز آمده است.)
📙شرح#حکمت_182
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص186
🔶 http://eitaa.com/joinchat/1820590233C75f53f40a0
📿إِنَّ اللّهَ سُبْحَانَهُ جَعَلَ الطَّاعَةَ غَنِيمَةَ الاَْكْيَاسِ عِنْدَ تَفْرِيطِ الْعَجَزَةِ
🟠خداوند سبحان طاعت خود را غنيمت زيركان قرار داده هنگامى كه افراد ناتوان (و هوسباز) كوتاهى مى كنند»؛
✍ زيرا امام علیه السلام، مطيعان را با فاجران مقايسه مى فرمايد گويى جهان را صحنه جنگى به حساب مى آورد كه هوشمندان به مبارزه با لشكر شيطان و هواى نفس مى پردازند و بر آنها پيروز مى شوند وغنيمتى كه در اين جنگ سرنوشت ساز نصيب آنها مى شود اطاعت فرمان پروردگار است؛ ولى ناتوانها و فاجران كوتاهى مى كنند و در اين ميدان در برابر شيطان و هواى نفس شكست مى خورند و همه چيز را از دست مى دهند. نه تنها غنيمتى به دست نمى آورند بلكه سرمايه هاى عمر و ايمان و عنايات پروردگار را از كف خواهند داد.
📙#حکمت_331
🔶 http://eitaa.com/joinchat/1820590233C75f53f40a0