eitaa logo
همراه با نهج البلاغه 📚
199 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
355 ویدیو
42 فایل
📗آشنایی با افکار و اندیشه های امیر مؤمنان علی (ع) و 🔊تبلیغ طرح نهج البلاغه خوانی 📚استفاده از شرح ها و ترجمه های نهج البلاغه ⚡شگفتی های نهج البلاغه ❤انس با نهج البلاغه 🕘پای درس امام علی (علیه السلام) با ما همراه باشید 🙂 🌹🌻🍀
مشاهده در ایتا
دانلود
#حکمت شماره ۱۰۸ 🌴 شرح و تفسیر در کانال 👇 همراه با #نهج_البلاغه 🌸🌼🍀 @nahj97
ترجمه و شرح حکمت 108 نهج البلاغه جلوگیری از افراط و تفریط قلب و فرمود (ع): به رگ دل انسان، پاره گوشتى آويخته است كه از شگفت ترين چيزهاست و آن قلب اوست كه در آن مايه هايى از حكمت است و مايه هايى ضد آن و خلاف آن. 🔸هرگاه اميدوارى به او روى آورد، آزمندى خوارش مى سازد 🔹و اگر آزمندى به او روى نهد حرص تباهش كند 🔸و اگر نوميدى بر آن دست يابد، تأسف او را بكشد 🔹و اگر خشم بر او مسلط شود، كينه توزيش شدت گيرد 🔸و اگر خشنودى و رضا سبب سعادتش شود، خويشتنداريش را از دست بدهد 🔹و اگر وحشت گريبانش را بگيرد، حذر كار به خود مشغولش دارد 🔸و اگر امن و آسايش نصيبش شود، غرور و غفلتش بربايد. 🔹اگر مالى بدستش افتد، بى نيازى به سركشيش وادارد. 🔸اگر مصيبتى به او رسد، بيتابى رسوايش گرداند 🔹و اگر به فقر دچار آيد، به بلا افتد، 🔸اگر گرسنگى او را بيازارد، ناتوانى از پايش در اندازد. 🔹اگر در سيرى افراط كند، پرى شكم آزارش دهد. 🔸اگر در كارى كوتاه آيد، زيان اوست و اگر از حد گذراند، مايه فسادش باشد.   شماره ۱۰۸ 🌴 همراه با 🌸🌼🍀 @nahj97
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیر مؤمنان امام علی علیه السلام با سکوت بسیار"وقار انسان بیشتر شود... و با انصاف بودن" دوستان را فراوان...و با بخشش" قدر و منزلت انسان بالا رود...و با فروتنی" نعمت کامل شود...و با پرداخت هزینه ها " بزرگی و سروری ثابت گردد...و روش عادلانه "مخالفان را در هم شکند...و با شکیبایی در برابر بی خرد" یاران انسان زیاد گردد. 🔺 244 نهج البلاغه همراه با 🌸🌼🍀 @nahj97
هدایت شده از 🇮🇷سنگر غیرت🇮🇷
✍امیرالمومنین علیه السلام فرمود: زماني بر مردم برسد كه در ميان آنان از قرآن جز خطوطش، و از اسلام جز اسمش باقي نماند. مساجدشان در آن زمان از نظر ساختمان آباد، و از نظر هدايت ويران است. ساكنان و آبادكنندگانش بدترين اهل زمينند، از آنان فتنه برخيزد و گناه در آنان لانه گيرد، آن كه از فتنه ها كناره گرفته او را به آن باز مي گردانند، و هركه از آن عقب مانده او را به سوي آن سوق مي دهند. خداوند پاك مي فرمايد: «به خود سوگند خورده ام كه فتنه اي در ميان آنان برانگيزم كه خردمند در آن سرگردان شود» و اين كار را هم انجام داده، و ما از خدا مي خواهيم كه از لغزش غفلت ما درگذرد. 📚نهج البلاغه،حکمت۳۶۹ 🌈کانال سمت خدا🌈 http://eitaa.com/joinchat/283967506C7fc74cfd2b
✍ امام علی (علیه‌السلام) فرمودند: ✅ کسى که نهان خود را اصلاح کند، خدا آشکار او را نیکو گرداند ... و کسى که براى دین خود کار کند، خدا دنیاى او را کفایت فرماید ... و کسی‌که میان خود و خدا را نیکو، گرداند.... خدا‌ میان او و مردم را اصلاح خواهد کرد ... 📚 حکمت ۴۲۳ نهج البلاغه همراه با 🌸🌼🍀 @nahj97
در هفته منابع طبیعی و همزمان با روز درختکاری، رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز دو اصله نهال میوه غرس کردند. اجتماع بزرگ عاشقان شهادت 👇 http://eitaa.com/joinchat/3191013389Cbefb30f800
هدایت شده از سپهر سیاست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحنه‌هایی از وداع حجت‌الاسلام رئیسی با مضجع نورانی امام رضا علیه‌السلام در مراسم غبار‌روبی ضریح مطهر قطعا برکات خدمتِ مخلصانه او در این سه سال پشتیبانش در جایگاه سخت بعدی خواهد بود ان‌شا‌الله @mastore
هدایت شده از مردان خدا 📿
🌹شهید عبّاس باقرى تشکّرى🌹 نام پدر: على تاریخ ومحلّ تولّد: 1344/12/8 ـ مشهد تاریخ ومحلّ شهادت: 1362/12/15 ـ جزیره مجنون آخرین سمت: فرمانده گردان عبدالله از لشکر 5 نصر زندگینامه و وصیت نامه شهید در کانال زیر 👇👇👇👇👇👇 📿 @mardane_khoda
مى جوییم». سپس افزود: «فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مُطیعاً لِلّهِ تَنْفَعُهُ وِلایَتَنا وَ مَنْ کانَ مِنْکُم عاصِیاً لِلّهِ لَنْ تَنْفَعَهُ وَلایَتَنا وَیَحْکُمْ لا تَغْتَرُّوا وَیَحْکُمْ لا تَغْتَرُّوا; هر کس از شما مطیع خدا باشد ولایت ما براى او سودبخش است و هر کس از شما معصیت خدا کند ولایت ما به او سودى نمى بخشد. واى بر شما (به ولایت ما) مغرور نشوید، واى بر شما مغرور نشوید»(3). پی نوشت: (1). بقره، آیه 143. (2). فرقان، آیه 67. (3). کافى، ج 2، ص 75، ح 6. شماره ۱۰۹ 🌴 همراه با 🌸🌼🍀 @nahj97
ترجمه و شرح حکمت 109 نهج البلاغه: دوری اهل بیت از افراط و تفریط وَ قَالَ (علیه السلام): نَحْنُ النُّمْرُقَةُ الْوُسْطَى، [الَّتِي يَلْحَقُ بِهَا التَّالِي] بِهَا يَلْحَقُ التَّالِي وَ إِلَيْهَا يَرْجِعُ الْغَالِي. و فرمود (ع): ما همانند آن پشتى ميانى، حد وسط هستيم، كه هر كه نرسيده بايد خود را برساند و هر كه از ما در گذرد، بايد كه به ما باز گردد. ما از افراط و تفريط دوريم: امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه، موقف خود و خاندانش را در برابر «مقصران» و «غالیان» روشن ساخته است، مى فرماید: «ما تکیه گاه میانه هستیم; (باید) عقب افتادگان به آن ملحق شوند و تندروان به سوى آن باز گردند»; (نَحْنُ النُّمْرُقَةُ الْوُسْطَى، بِهَا یَلْحَقُ التَّالِی، وَإِلَیْهَا یَرْجِعُ الْغَالِی). این تعبیر کنایه زیبا و دلنشینى است، زیرا «نُمْرُقة» در اصل به معناى پشتى یا متکایى است که بر آن تکیه مى کنند; پشتى وسط و میانه، پشتى ممتازى بوده که در صف پشتى هاى مجلس مورد توجه و جایگاه افراد شریف تر بوده است. مى فرماید: آنها که پایین ترند باید رو به سوى ما کنند و آنها که بالاترند باید نگاه خود را به ما باز گردانند (و همگى راه اعتدال را پیش گیرند). اشاره به اینکه مورد قبول در اسلام و آیین الهى امورى است که در سر حد اعتدال و دور از افراط و تفریط باشد، همان گونه که قرآن مجید مى گوید: (وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطاً)(1) و در جاى دیگر درباره انفاق مى فرماید: «(وَالَّذینَ إذا أنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتَرُوا وَکَانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً); کسانى که هنگامى که انفاق مى کنند نه اسراف مى کنند و نه سخت گیرى و در میان این دو حد اعتدال را رعایت مى کنند».(2) منظور از «تالى» کسانى هستند که اوصاف برجسته امامان اهل بیت(علیهم السلام) را انکار مى کردند و آنان را در حد فردى معمولى قرار مى دادند و منظور از «غالى» کسانى که آنان را از حد امام معصوم بالاتر برده و صفات خدایى برایشان قائل مى شدند و حتى گاهى به الوهیت آنها رأى مى دادند. امام(علیه السلام) مى فرماید: ما هیچ یک از این دو گروه را نمى پسندیم نه تالى و نه غالى. بعضى از شرّاح نهج البلاغه «وسطى» را به معناى ممتاز و عالى گرفته اند نه به معناى میانه، همان گونه که در آیه 28 از سوره «قلم» مى خوانیم: (قَالَ أَوْسَطُهُمْ أَلَمْ أَقُلْ لَّکُمْ لَوْلاَ تُسَبِّحُونَ) که اوسط در اینجا به معناى افضل و برتر است. ولى با توجه به تالى و غالى که در ذیل این کلام حکیمانه آمده چنین احتمالى بسیار بعید است و مناسب همان معناى وسط است که طرف افراط و تفریط دارد. پیروى از حد اعتدال و پیمودن خط میانه نه تنها در مسائل اعتقادى مورد توجه است که در مسائل اخلاقى و اجتماعى نیز غالباً چنین است، زیرا افراط و تفریط در این امور نیز زیانبار بوده و حد وسط و حالت اعتدال داراى آثار و برکات روشنى است. خوشبختانه پیروان مکتب اهل بیت با هدایت هاى آنها در همه جا حد اعتدال را برگزیدند; در حالى گروهى گرایش به جبروگروهى تفویض را انتخاب مى کردند، پیروان این مکتب شعار «لا جبر و لا تفویض بل امر بین الامرین» را برگزیدند و در جایى که جمعى قائل به تشبیه (اعتقاد به جسمیت خداوند) و گروهى معتقد به تعطیل (کسانى که مى گویند ما از ذات و صفات خدا هیچ چیز نمى فهمیم) در میان مسلمانان بودند، پیروان این مکتب نه تشبیه را پذیرفتند و نه تعطیل را بلکه معتقد شدند کنه ذات خدا و صفات او گرچه براى انسان ها قابل درک نیست; ولى او را مى توان از طریق آثارش در پهنه جهان هستى به خوبى شناخت. آخرین سخن این که تعبیر به «نحن» گرچه به معناى امامان اهل بیت است ولى از بعضى از روایات استفاده مى شود که پیروان راستین آنها نیز همین گونه اند. چنان که در حدیثى از امام باقر(علیه السلام) مى خوانیم فرمود: «یا مَعْشَرَ الشّیعَةِ ـ شِیعَةِ آلِ مُحَمَّد ـ کُونُوا النُّمْرُقَةُ الْوُسْطى یَرْجَعُ إلَیْکُمُ الْغالى وَ یَلْحَقُ بِکُمُ التّالى; اى جمیعت شیعه شما هم جایگاه حد وسط و معتدل باشید که غلو کننده به سوى شما باز گردد و عقب مانده به شما ملحق شود» در این هنگام مردى عرض کرد: فدایت شوم، منظور از غالى چیست؟ فرمود: «قَوْمٌ یَقُولُونَ فینا ما لا نَقُولُه فى أنْفُسُنا فَلَیْسَ أولئکَ مِنّا وَ لَسْنا مِنْهُمْ; گروهى هستند که درباره ما مطالبى مى گویند که ما درباره خود نمى گوییم (آنها راه غلو و افراط را مى پویند) آنها از ما نیستند و ما از آنها نیستیم». سپس امام(علیه السلام) رو به مردم کرد و فرمود: «وَاللّه ما مَعَنا مِنَ اللّهِ بَرائَةٌ وَلا بَیْنَنا وَبَیْنَ اللّهِ قِرابَةٌ وَلا لَنا عَلَى اللّهِ حُجَّةٌ وَلا نَتَقَرَّبُ إلَى اللّهِ إلاّ بِالطّاعَةِ; به خدا سوگند ما برات آزادى (از آتش دوزخ براى کسى) نداریم و میان ما و خداوند خویشاوندى نیست و حجت خاصى در برابر او نداریم و جز از طریق اطاعت به او تقرب ن
#حکمت شماره ۱۰۹ 🌴 شرح و تفسیر در کانال 👇 همراه با #نهج_البلاغه 🌸🌼🍀 @nahj97
هدایت شده از مردان خدا 📿
🌙💫اعمال ماه مبارک رجب 💫🌙 فرارسیدن ماه مبارک بر شما مبارک باد sokhann.blog.ir
هدایت شده از مردان خدا 📿
ولادت باسعادت حضرت امام محمد باقر (ع) مبارک باد 🌺🍀🌼 امام محمد باقر (ع) فرزند با کرامت حضرت امام سجاد (ع) و نوه امام حسین (ع) هستند. ولادت آن حضرت در اول ماه رجب در سال ۵۷ هجری قمری در مدینه منوره روایت شده است. مادر آن حضرت، دختر امام حسن مجتبی (ع) بود که با کنیه ام عبدالله و بنابر قول دیگر، ام الحسن خوانده شده است. بنابراین امام باقر (ع) از سلاله پدر و مادری و به شمار می آید. بدین جهت او نخستین کسی است که از نسل امام حسن (ع) و امام حسین (ع) به دنیا آمده است. 📿 @mardane_khoda
هدایت شده از هنارس
💠❁﷽❁💠 💫 💎 هر شب با نهج البلاغه 🔹 حکمت۲۸۵ 🔮 غنیمت شمردن فرصت ها 💢 آن کس که زمانش پایان گرفته، خواهان مهلت است و آن کس که مهلت دارد(در انجام کارهاى نیک و نهى از گناه) کوتاهى مى کند. 💠💠💠 💠 @henaras_lr 👈 💠💠💠💠💠💠
هدایت شده از محبان
🔸میلاد با سعادت پنجمین اختر تابناک امامت و ولایت، بر همه شیعیان مبارک باد. 💫امام_باقرع 🔹اینفوگرافی 💐🌿💐🌿💐🌿💐
هدایت شده از مردان خدا 📿
حاج محمد ابراهیم همت و بچه‌های لشکر 27 در دوکوهه آماده بودند تا شبانه به خط بزنند اما مجبور شدند در روز حمله کنند. ۱۷ اسفند سالروز شهادت دلاور مرد میدان جبهه ها سردار خیبر گرامی باد 📿 @mardane_khoda
هدایت شده از مردان خدا 📿
🌹شهید 🌹 فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول الله در ۱۷ اسفند ۱۳۶۲ در به شهادت رسید و پاداش سالها مجاهدت و دلاوری خود را از خدا گرفت. شادی روح پرفتوحش صلوات 🍀 📿 @mardane_khoda
هدایت شده از تیمورا
🔷امام علی علیه السلام: 🔹لجبازی، خِرد را به زنجیر کِشد. 📚نهج البلاغه حکمت ۱۷۹ #احادیث رسانه مردمی ثائر @saeer_ir
هدایت شده از ‌
❤️حق پدر و مادر❤️ ✍از محضر مقدّس خاتم الأنبياء (ص) سؤال شد ، ای رسول خدا ! حقّ پدر چيست ؟حضرت فرمود اينكه تا زنده است ، از او اطاعت كنى ✅سؤال شد ، حقّ مادر چيست ؟ حضرت فرمود هيهات ، هيهات (که کسی به حقّ مادر برسد) ، اگر کسی به تعداد ريگهای بيابان ، و به اندازه قطره هاى باران در همه عمر دنيا در برابر مادرش بايستد ( و خدمت كند ) ، معادل روز باردارى مادر و حملِ فرزند در شكم نمی شود 📚مستدرک السائل ۱۵ / ۱۸۲ @emamgharib
دعای هر روز ماه مبارک رجب که بعد از هر نماز ثواب دارد همراه با 🌸🌼🍀 @nahj97
هدایت شده از مردان خدا 📿
ya-man-arjo-manavi.mp3
576.4K
💫⭐️ یا من ارجوه لکل خیر ⭐️💫 دعای هر روز ماه رجب که بعد از هر نماز خوانده می شود . 📿 @mardane_khoda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایتگری شهدایی قسمت258 روایتگری سردار سلیمانی درباره شهید همت #افسران_جنگ_نرم_خادمین_پیروان_شهدای_بجنورد_شهید_97 https://eitaa.com/piyroo
خاطره ای عجیب از توصیه آیت الله قدس سره به عبدالمهدی کاظمی 😳 ًعبدالمهدی یک بار یک خوابی دیده بود. بعد از آن رفت پیش یکی از علمای اصفهان و خواب را تعریف کرد. آن عالم گفته بود برای تعبیرش باید بروی قم با آیت الله بهجت دیدار کنی🌹. همسرم به محضرآیت الله بهجت شرفیاب می شود تا خوابش را به ایشان بگوید. آقا هم دست روی زانوی عبدالمهدی گذاشته و می گویند جوان شغل شما چیست؟! همسرم گفته بود طلبه هستم🙂. ایشان فرموده بودند: باید به ملحق بشوی و لباس سبز مقدس سپاه را بپوشی🍃. آیت الله بهجت در ادامه پرسیده بودند اسم شما چیست؟ گفته بود فرهاد. (ابتدا اسم همسرم فرهاد بود) ایشان فرموده بودند حتماً اسمت را عوض کن☝️. اسمتان را یا عبدالصالح یا بگذارید. آیت الله بهجت فرموده بودند: شما در روز امامت (عج) به شهادت خواهید رسید.🕊 شما یکی از سربازان امام زمان (عج) هستید و هنگام ظهور امام زمان (عج) با ایشان رجوع می کنید👌 وقتی عبدالمهدی از قم برگشت خیلی سریع اقدام به تعویض اسمش کرد و سرانجام در لباس سبز پاسداری به شهادت رسید🌹 اجتماع بزرگ عاشقان شهادت👇 @asganshadt
ترجمه و شرح حکمت 110 نهج البلاغه: شرایط مجریان امر خدا وَ قَالَ (علیه السلام): لَا يُقِيمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلَّا مَنْ لَا يُصَانِعُ وَ لَا يُضَارِعُ وَ لَا يَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ. و فرمود (ع): فرمان خدا را بر پاى ندارد مگر آنكه، در اجراى حق مدارا نكند و در برابر باطل فروتنى ننمايد و از پى مطامع خود نرود.   مجريان فرمان خدا: امام(عليه السلام) در اين گفتار پربار و حكيمانه صفات كسانى را كه توانايى اجراى اوامر الهى را دارند بيان مى كند و آن را در سه چيز خلاصه كرده، مى فرمايد: «فرمان خدا را تنها كسى مى تواند اجرا كند كه نه سازش كار باشد (و اهل رشوه) و نه تسليم و ذليل (در مقابل ديگران) و نه پيروى از طمع ها كند»; (لاَ يُقِيمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلاَّ مَنْ لاَ يُصَانِعُ، وَلاَ يُضَارِعُ، وَلاَ يَتَّبِعُ الْمَطَامِعَ). بديهى است آنان كه اهل «مصانعه» (به معناى سازشكارى و رشوه گرفتن) هستند هرگز نمى توانند حق را به حق دار برسانند، چرا كه زورمندان اهل باطل آنها را خريدارى مى كنند و از حق منصرف مى سازند و در اين ميان حقوق ضعفا پايمال مى شود. همچنين كسانى كه ضعيف و ذليل و ناتوانند قدرت اجراى فرمان خدا را ندارند، زيرا اجراى فرمان حق قاطعيت و شجاعت و استقلال شخصيت را مى طلبد و افراد زبون كه به روش اهل باطل عمل مى كنند توان اين كار را ندارند. نيز اشخاص مبتلا به انواع طمع ها; طمع در مقام، مال و خواسته هاى هوس آلود هرگز نمى توانند مجرى فرمان خدا باشند، زيرا طمع بر سر دوراهى ها و چند راهى ها آنها را به سوى خود جذب مى كند و از پيمودن راه حق باز مى دارد. به همين دليل در طول تاريخ كمتر زمامدارى را ديده ايم كه به طور كامل مجرى فرمان حق باشد (مگر انبيا و اوليا) زيرا گاه يكى از اين سه نقطه ضعف و گاه همه آنها را داشته است، از اين رو از پيمودن راه حق باز مانده است. آنچه امام(عليه السلام) در بالا درباره موانع اجراى فرمان الهى بيان فرمود امورى است كه در آيات و روايات اسلامى نيز بر آن تأكيد شده است; از جمله درباره رشوه مى خوانيم پيغمبر خدا(صلى الله عليه وآله) فرمود: «إيّاكُم وَ الرِّشْوَةَ فَإنَّها مَحْضُ الْكُفْرِ وَ لا يَشُمُّ صاحِبُ الرِّشْوَةِ ريحَ الْجَنَّةِ; از رشوه بپرهيزيد كه كفر خالص است و رشوه گير بوى بهشت را هرگز استشمام نمى كند». كسى كه رشوه مى گيرد در واقع پرستش درهم و دينار را بر پرستش خالق مختار مقدم مى شمرد و قوانينى را كه براى حمايت از ضعفاى جامعه است تبديل به وسيله حمايت از دزدان و دغل كاران و ظالمان مى كند. و «مضارعة» كه همان اظهار ذلت و ناتوانى در برابر زورگويان است عامل ديگرى براى زير پا گذارد فرمان خدا و به قدرت رسيدن ظالمان است. اميرمؤمنان على(عليه السلام) در خطبه همّام (خطبه 193) مى فرمايد: «فَمِنْ عَلامَةِ أحَدِهِمْ أنَّكَ تَرى لَهُمْ قُوَّةً فى دينِ; يكى از نشانه هاى پرهيزگاران اين است كه او را در دين (و اجراى فرمان الهى) قوى و نيرومند مى بينى». در مورد طمع كه مانع سوم است همين بس كه در روايتى از امام اميرالمؤمنين(عليه السلام) در بحارالانوار آمده كه: «ما هَدَمَ الدّينَ مِثْلُ الْبِدَعُ وَ لا أفْسَدَ الرَّجُلَ مِثْلُ الطَّمَعُ; هيچ چيز مانند بدعت ها دين را از بين نمى برد و چيزى مانند طمع انسان را فاسد نمى سازد». در حديث ديگرى از آن حضرت مى خوانيم: «مَنْ أرادَ أنْ يَعيشَ حُرّاً أيّامَ حَياتِهِ فَلا يُسْكِنِ الطَّمَعَ قَلْبَهُ; كسى كه مى خواهد در طول عمر آزاد زندگى كند بايد اجازه ندهد طمع در قلبش سكونت يابد».(1) سعدى در شعرى كه بر گرفته از اين حديث است مى گويد: هر كه بر خود در سؤال گشاد *** تا بميرد نيازمند بود آز بگذار و پادشاهى كن *** گردن بى طمع بلند بود پی نوشت: (1). میزان الحکمه، ج 6، ح 11213 شماره ۱۱۰ 🌴 همراه با 🌸🌼🍀 @nahj97
#حکمت شماره ۱۱۰ 🌴 شرح و تفسیر در کانال 👇 همراه با #نهج_البلاغه 🌸🌼🍀 @nahj97