هدایت شده از کاروان انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | لحظه شلیک موشک کروز"هویزه"
🔺️ «موشک هویزه» دارای برد پروازی بیش از 1350 کیلومتر است که علیه اهداف زمینی ثابت استفاده میشود.
⚠️ فاصله مرز مهران تا تلاویو ۱۲۷۶ کیلومتر است.
🇮🇷 #دولت_انقلابی 👊
@dolate_enghelabi
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
💎جرعه ای از نهج البلاغه
🔹ارزش آخرت گرايى
📜 امیرالمومنین علی(ع): خوشا به حال كسى كه به ياد معاد باشد ، براى حسابرسى قيامت كار كند ، با قناعت زندگى كند ، و از خدا راضى باشد
حکمت 44
#کلام_امیر
📡. @TasnimNews
هدایت شده از جنگ فرهنگی
🔴 در شناخت اوج اختلال و خیانت در قرارگاه های مجازی و فرهنگی جبهه انقلاب همین بس که اجتماع ده ها هزاری نفری دختران چادری تهران در روز پنج شنبه در رسانه ها و افکار عمومی بایکوت میشود اما هرزه گویی و کشف حجاب چند سلبریتی ضد دین و میهن سینما را همه دیدند
═════🇮🇷════
@JANGEFARHANG
هدایت شده از کاروان انقلاب
حفظ این پیروزی از اصل پیروزی مشکل تر است .امام خمینی (ره)
#دهه_فجر مبارک باد 🌺🍀🌻
#دولت_انقلابی 👊
@dolate_enghelabi
هدایت شده از کاروان انقلاب
💥💫عناوین ایام الله دهه مبارک فجر و چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۷، با شعار محوری «افتخار به گذشته، امید به آینده» و به شرح زیر اعلام شد:
🇮🇷جمعه ۱۲ بهمن :
انقلاب اسلامی، ۴۰ سال مکتب فکری امام (ره)، نصرت الهی و ولایتمداری
🇮🇷شنبه ۱۳ بهمن :
انقلاب اسلامی، ۴۰ سال مردم سالاری دینی، استقلال و آزادی
🇮🇷یکشنبه ۱۴ بهمن :
انقلاب اسلامی، ۴۰ سال اعتماد به نفس ملی، خودباوری و پیشرفت علمی
🇮🇷 دوشنبه ۱۵ بهمن :
انقلاب اسلامی، ۴۰ سال مقاومت، انقلاب گری و استکبار ستیزی
🇮🇷سه شنبه ۱۶ بهمن :
انقلاب اسلامی، ۴۰ سال مجاهدت فرهنگی، تمدن سازی و امت اسلامی
🇮🇷چهارشنبه ۱۷ بهمن : انقلاب اسلامی، ۴۰ سال دینمداری، نهضت قرآنی و زمینه سازی ظهور مهدوی (عج)
🇮🇷پنجشنبه ۱۸ بهمن :
انقلاب اسلامی، ۴۰ سال ایثار، جهاد فی سبیل الله و شهادت طلبی
🇮🇷جمعه ۱۹ بهمن :
انقلاب اسلامی، ۴۰ سال نفی وابستگی، مقابله با تحریم و تهدید، خوداتکایی
🇮🇷شنبه ۲۰ بهمن :
انقلاب اسلامی، ۴۰ سال الگوی فاطمی (س)، تحکیم خانواده و افتخار آفرینی زنان ایرانی
🇮🇷یکشنبه ۲۱ بهمن :
انقلاب اسلامی، ۴۰ سال امنیت همه جانبه، اقتدار ملی و عزت آفرینی
🇮🇷دوشنبه ۲۲ بهمن :
جشن پرشکوه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی
#دهه_فجر_مبارک 🌺🍀🌼
#دولت_انقلابی 👊
@dolate_enghelabi
ترجمه و شرح حکمت 86 نهج البلاغه: برترى تجربه پيران بر قدرت جوانان
وَ قَالَ (علیه السلام): رَأْيُ الشَّيْخِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ جَلَدِ الْغُلَامِ.
وَ [يُرْوَى] رُوِيَ مِنْ مَشْهَدِ الْغُلَامِ.
و آن حضرت فرمود: تدبير پير مرد را از رشادت جوان دوست تر دارم.
[در روايتى ديگر:] از جنگيدن جوان دوست تر دارم.
اهميت رأى پير:
امام(عليه السلام) در اين كلام حكمت آميزش، مقايسه اى ميان رأى و تدبير پيران و چالاكى و دلاورى جوانان مى كند و مى فرمايد: «راى و تدبير پير نزد من بهتر از چالاكى جوان (در ميدان نبرد) است.
در روايت ديگرى آمده است: از جنگجويى جوان بهتر است»; (رَأْيُ الشَّيْخِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ جَلَدِ الْغُلاَمِ وَ رُوِيَ «مِنْ مَشْهَدِ الْغُلاَمِ»).
«جَلَد» به معناى چابكى و نيرومندى و «غلام» در اينجا به معناى جوان و «مشهد» در اين گونه موارد به معناى ميدان جنگ است. بديهى است براى پيروزى در نبرد با دشمن در درجه نخست نقشه هاى صحيح لازم است و در درجه بعد دلاورى و چالاكى جنگجويان و به يقين تا نقشه صحيحى نباشد دلاورى ها به نتيجه اى نمى رسد، ازاين رو امام(عليه السلام) مى فرمايد: تدبير پيران نزد من از شجاعت و چالاكى جوانان بهتر است، زيرا مردان بزرگسالى كه سال ها ميدان هاى نبرد را ديده اند و تجربه ها آموخته اند بر اساس آن تجربه ها قادر به تنظيم برنامه صحيح هستند در حالى كه جوانان، چنين توانى را ندارند; ولى به عكس پيران، داراى قدرت و توانايى جسمى كافى و دلاورى و چالاكى هستند، گرچه هر يك امتيازى دارند; ولى پايه اصلى را رأى و تدبير پيران تشكيل مى دهد.
تاريخ نيز اين كلام حكيمانه را كاملاً تأييد مى كند مثلا در جنگ خندق تدبيرى كه سلمان فارسى در پيشنهاد حفر خندق انديشيد توانست مدينه را از سقوط در چنگال دشمن حفظ كند.
اين گفتار حكيمانه در ضمن به جوانانى كه نسبت به پيران بى اعتنا هستند و خود را كانون همه چيز و پيران را خارج از گردونه اجتماع مى پندارند هشدار مى دهد كه به بزرگسالان احترام بگذاريد و خود را از تجارب آنها بى نياز ندانيد. به گفته ابو الطيب:
الرّأْىُ قَبْلَ شُجاعَةِ الشَّجْعانِ *** هُوَ أوَّلٌ وَهِىَ الْمَحَلُّ الثّانى
فَإذا هُما اجْتَمَعا لِنَفْس مَرَّةً *** بَلَغَتْ مِنَ الْعُلْياءِ كُلَّ مَكان
علم و تجربه پيش از شجاعت شجاعان است آن اول است و اين در محل دوم قرار دارد.
ولى هنگامى که هر دو با هم براى شخص نیرومندى جمع شوند به بالاترین محل صعود مى کنند.(1)
ابن ابى الحدید بعد از ذکر شعر بالا نصیحتى از یکى از سلاطین به فرزندش نقل مى کند که مى گفت: فرمانده لشکر خود را جوان مغرور و کم تجربه اى انتخاب نکن و نه پیر از کار افتاده اى را که گذشت روزگار از عقلش کاسته، چنان که گذشت عمر جسمش را ضعیف کرده. بر تو باد که بزرگسالان پرتجربه را برگزینى(2).
پی نوشت:
(1). شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج 18، ص 337.
(2). همان.
#حکمت شماره ۸۶ 🌴
همراه با #نهج_البلاغه 🌸🌼🍀
@nahj97
هدایت شده از کاروان انقلاب
📺من از عواطف ملت ایران تشکر می کنم
#وحدت_کلمه روز پیروزی است و این رمز پیروزی را از دست ندهید
و خدای نخواسته #شیاطین بین صفوف شما تفرقه نیندازند .
📻کلیپ صوتی سخنرانی امام خمینی در روز ۱۲ بهمن ۵۷ در بهشت زهرا
شنیدن صدای امام در کانال زیر 👇👇
#دولت_انقلابی 👊
@dolate_enghelabi
ترجمه و شرح حکمت 87 نهج البلاغه: اهمیت استغفار
وَ قَالَ (علیه السلام): عَجِبْتُ لِمَنْ يَقْنَطُ، وَ مَعَهُ الِاسْتِغْفَارُ.
و فرمود (ع): در شگفتم از كسى كه از رحمت خداوند نوميد مى شود و حال آنكه، توان آمرزش خواستنش هست.
نوميدى چرا؟
امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه خود راه امیدوارى را به روى همه گنهکاران گشوده است مى فرماید: «در شگفتم از کسى که نومید مى شود در حالى که استغفار با اوست»; (عَجِبْتُ لِمَنْ یَقْنَطُ وَمَعَهُ الاِْسْتِغْفَارُ).
اشاره به این که خداوند درهاى توبه و استغفار را به روى بندگانش گشوده و آنها را به رحمت خود امیدوار ساخته است و فرمود: «(قُلْ یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحیمُ); اى بندگانى که راه اسراف به خود را درپیش گرفته اید و مرتکب گناهان شده اید از رحمت خداوند مأیوس نشوید، چرا که او همه گناهان (توبه کنندگان) را به یقین او آمرزنده مهربان است».(1)
«یَقْنَطُ» از ماده «قُنوط» به معناى ناامیدى است و مى دانیم یأس از رحمت خدا بالاترین گناهان است، زیرا کسى که از رحمت حق مأیوس شود از هیچ گناهى إبایى ندارد، چون مى گوید: آب از سر من گذشته و من غرق شده ام چه یک قامت چه صد قامت. نومیدى خطرناک ترین راه نفوذ شیطان در دل آدمى است که او را آلوده هر گونه گناه مى کند، لذا در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم که لقمان به فرزندش چنین مى گفت: «خَفِ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ خِیفَةً لَوْ جِئْتَهُ بِبِرِّ الثَّقَلَیْنِ لَعَذَّبَکَ وَارْجُ اللَّهَ رَجَاءً لَوْ جِئْتَهُ بِذُنُوبِ الثَّقَلَیْنِ لَرَحِمَک; از خداوند آن گونه بترس که اگر تمام عبادات و اعمال نیک جن و انس را انجام داده باشى امکان دارد به سبب لغزشى تو را مجازات کند و آن قدر به رحمت خدا امیدوار باشد که اگر تمام گناه جن و انس را کرده باشى امکان دارد تو را (به موجب توبه واستغفار و امر خیرى) رحمت کند».(2)
قرآن مجید نیز با صراحت مى گوید: «(إِنَّهُ لا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکافِرُونَ); از رحمت خدا تنها کافران مأیوس مى شوند».(3)
شایان توجه است که ابن ابى الحدید در شرح این کلام سخنى با نظر موافق از ربیع بن خثعم نقل مى کند که بسیار نادرست به نظر مى رسد و آن اینکه او مى گفت: هیچ کس نگوید: «أسْتَغْفِرُ اللّهِ وَ أتُوبُ إلَیْهِ» چرا که ممکن است دروغ و گناه باشد اگر به آن عمل نکند، و به جاى آن بگوید: «اللّهُمَّ اغْفِرْ لى وَتُبْ عَلَىَّ» (خدایا مرا ببخش و به سوى من باز گرد (و رحمت خود را فرو فرست).
این سخن با تعبیرات زیادى که به عنوان استغفار در دعاها وارد شده سازگار نیست. اضافه بر این در قرآن امر به استغفار شده از جمله در داستان نوح مى خوانیم: (اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کانَ غَفّاراً)(4) و در آیات متعدد دیگرى نیز همین تعبیر دیده مى شود. گویى ربیع بن خثعم آشنایى چندانى با این آیات قرآنى نداشته است.
افزون بر این، اگر انسان واقعاً به سوى خدا باز نگردد و از او طلب غفران نکند چگونه ممکن است خداوند به سوى او برگردد و او را مشمول رحمت کند؟ آیا مى توان گفت: خدایا! ما گناه را ادامه مى دهیم اما تو ما را ببخش! ما از تو دور مى شویم ولى تو به ما نزدیک شو؟! چه گفتار بى اساسى!
کوتاه سخن اینکه هیچ گونه تفاوتى میان «أسْتَغْفِرُ اللّه» و «أللّهُمَّ اغْفِر لى» نیست.(5)
*****
پی نوشت:
(1). زمر، آیه 53.
(2). کافى، ج 3، ص 67، ح 1.
(3). یوسف، آیه 87.
(4). نوح، آیه 10.
#حکمت شماره ۸۷ 🌴
همراه با #نهج_البلاغه 🌸🌼🍀
@nahj97
هدایت شده از مردان خدا 📿