☀️☀️☀️
✔️ #روزچـهـــارم
🍃حڪمت 31 :
معرفة اقسام الايمان
و درود خدا بر او ، فرمود : (از ايمان پرسيدند ، جواب داد)
🔸1ـ شناخت پايه هاى ايمان : ايمان بر چهار پايه استوار است : صبر ، يقين ، عدل و جهاد . صبر نيز بر چهار پايه قرار دارد . شوق ، هراس ، زهد و انتظار. آن كس كه اشتياق بهشت دارد ، شهوت هايش كاستى گيرد ، و آن كس كه از آتش جهنّم مى ترسد ، از حرام دورى مى گزيند ، و آن كس كه در دنيا زهد مى ورزد ، مصيبت را ساده پندارد ، و آن كس كه مرگ را انتظار مى كشد در نيكى ها شتاب مى كند . يقين نيز بر چهار پايه استوار است : بينش زيركانه ، دريافت حكيمانة واقعيت ها ، پند گرفتن از حوادث روزگار ، و پيمودن راه درست پيشينيان . پس آن كس كه هوشمندانه به واقعيت ها نگريست ، حكمت را آشكارا بيند ، و آن كه حكمت را آشكارا ديد ، عبرت آموزى را شناسد ، و آن كه عبرت آموزى شناخت گويا چنان است كه با گذشتگان مى زيسته است . و عدل نيز بر چهار پايه بر قرار است : فكرى ژرف انديش ، دانشى عميق و به حقيقت رسيده ، نيكو داورى كردن و استوار بودن در شكيبايى . پس كسى كه درست انديشد به ژرفاى دانش رسيد و آن كس كه به حقيقت دانش رسيد ، از چشمة زلال شريعت نوشيد ، پس كسى كه شكيبا شد در كارش زياده روى نكرده با نيكنامى در ميان مردم زندگى خواهد كرد . و جهاد نيز بر چهار پايه استوار است : امر به معروف ، نهى از منكر ، راستگويى در هر حال ، و دشمنى با فاسقان . پس هر كس به معروف امر كرد ، پشتوانه نيرومند مؤمنان است ، و آن كس كه از زشتى ها نهى كرد ، بينى منافقان را به خاك ماليد ، و آن كس كه در ميدان نبرد صادقانه پايدارى كند حقّى را كه بر گردن او بوده ادا كرده است ، و كسى كه با فاسقان دشمنى كند و براى خدا خشم گيرد ، خدا هم براى او خشم آورد ، و روز قيامت او را خشنود سازد .
🔸2ـ شناخت اقسام كفر و ترديد : و كفر بر چهار ستون پايدار است : كنجكاوى دروغين. ستيزه جويى وجدل ، انحراف از حق و دشمنى كردن .
پس آن كس كه دنبال توهم و كنجكاوى دروغين رفت به حق نرسيد . و آن كس كه به ستيزه جويى و نزاع پرداخت از ديدن حق نابينا شد ، و آن كس كه از راه حق منحرف گرديد ، نيكويى را زشت ، و زشتى را نيكويى پنداشت و سر مست گمراهى ها گشت ، و آن كس كه دشمنى ورزيد پيمودن راه حق بر او دشوار و كارش سخت ، و نجات او از مشكلات دشوار است .
🔸و شك چهار بخش دارد:جدال در گفتار ، ترسيدن ، دو دل بودن ، و تسليم حوادث روزگار شدن . پس آن كس كه جدال و نزاع را عادت خود قرار داد از تاريكى شُبهات بيرون نخواهد آمد و آن كس كه از هر چيزى ترسيد همواره در حال عقب نشينى است ، و آن كس كه در ترديد و دودلى باشد زير پاى شيطان كوبيده خواهد شد ، و آن كس كه تسليم حوادث گردد و به تباهى دنيا و آخرت گردن نهد ، و هر دو جهان را از كف خواهد داد .(سخن امام طولانى است چون در اين فصل ، حكمت هاى كوتاه را جمع آورى مى كنم از آوردن دنباله سخن خوددارى كردم ).
🍃 حڪمت 32 :
ارزش و والايى انجام دهنده كارهاى خير (اخلاقى)
و درود خدا بر او ، فرمود : نيكو كار، از كار نيك بهتر و بدكار از كار بد بدتر است .
🍃 حڪمت 33 :
اعتدال در بخشش و حسابرسى (اخلاقى ، اجتماعى ، اقتصادى)
و درود خدا بر او ، فرمود : بخشنده باش اما زياده روى نكن ، در زندگى حسابگر باش اما سخت گير مباش.
🍃 حڪمت 34 :
راه بى نيازى (اخلاقى)
و درود خدا بر او ، فرمود : بهترين بى نيازى ، ترك آرزوهاست.
🍃 حڪمت 35 :
ضرورت موقعيت شناسى (اخلاقى ، اجتماعى)
و درود خدا بر او ، فرمود : كسى در انجام كارى كه مردم خوش ندارند، شتاب كند ، دربارة او چيزى خواهند گفت كه از آن اطلاعى ندارند.
🍃 حڪمت 36 :
آرزوهاى طولانى و بزهكاري (اخلاقى)
و دورد خدا بر او ، فرمود : كسى كه آرزوهايش طولانى است كردارش نيز ناپسند است .
🍃حڪمت 37 :
ضرورت ترك آداب جاهلي (اخلاقى)
و درود خدا بر او ، فرمود : ( در سر راه صفّين دهقانان شهر انبار تا امام را ديدند پياده شده و پيشاپيش آن حضرت مى دويدند فرمود چرا چنين مى كنيد؟ گفتند عادتى است كه پادشاهان خود را احترام مى كرديم، فرمود) به خدا سوگند كه اميران شما از اين كار سودى نبردند، و شما در دنيا با آن خود را به زحمت مى افكنيد ، و در آخرت دچار رنج و زحمت مى گرديد، وچه زيانبار است رنجى كه عذاب در پى آن باشد ، و چه سودمند است آسايشى كه با آن ، امان از آتش جهنم باشد.
🍃حڪمت 38 :
ارزش ها و آداب معاشرت با مردم (اخلاقى، اجتماعي، تربيتى)
به فرزندش امام حسن [عليه السلام] فرمود : پسرم ! چهار چيز از من يادگير (در خوبى ها ) ، و چهار چيز به خاطر بسپار (هشدارها)، كه تا به آن ها عمل مى كنى زيان نبيني:
🔸الف ـ خوبى ها
1 همانا ارزشمند ترين بى نيازى عقل است .
2 ـ و بزرگ ترين فقر بى خردى است .
3 ـ و ترسناك ترين تنهاي
🌴🌴🌴
خودپسندی است .
4 ـ و گرامى ترين ارزش خانوادگى ، اخلاق نيكوست.
🔸ب ـ هشدار ها
1 ـ پسرم ! از دوستى با احمق بپرهيز ، چرا كه مى خواهد به تو نفعى رساند اما دچار زيانت مى كند.
2 ـ از دوستى با بخيل بپرهيز ، زيرا آنچه را كه سخت به آن نياز دارى از تو دريغ مى دارد.
3 ـ و از دوستى با بدكار بپرهيز، كه با اندك بهايى تو را مى فروشد.
4 ـ و از دوستى با دروغگو بپرهيز كه به سراب ماند: دور را به تو نزديك ، و نزديك را دور مى نماياند.
🍃حڪمت 39 :
جايگاه واجبات و مستحبات (عبادت ، معنوى)
و دورد خدا بر او ، فرمود : عمل مستحب(10)، انسان را به خدا نزديك نمى گرداند، اگر به واجب زيان رساند.
🍃 حڪمت 40 :
راه شناخت عاقل و احمق(اخلاقى)
و درود خدا بر او، فرمود : زبان عاقل در پشت قلب اوست ، و قلب احمق در پشت زبانش قرار دارد.
(اين سخنان ارزشمند و شگفتى آور است ، كه عاقل زبانش را بدون مشورت و فكر و سنجش رها نمى سازد . اما احمق هر چه بر زبانش آيد مى گويد بدون فكر و دقت ، پس زبان عاقل از قلب او و قلب احمق از زبان او فرمان مى گيرد).
🌴🌴🌴
♻️⚜♻️
«ایَّتُهَا الْغَدَرَهُ الْفَجَرَهُ، وَ النَّطَفَهُ الْقَذَرَهُ الْمَذَرَهُ، وَ الْبَهیمَهُ السَّآئمَهُ، نَهَضْتُمْ عَلى اقْدامِکُمْ، وَ شَمَّرْتُمْ لِلضَّلالِ عَنْ ساعِدِکُمْ، تَبْغُونَ بِذلِکَ النِّفاقَ، وَ تُحِبّوُنَ مُراقَبَهَ الْجَهْلِ وَ الشِّقاقِ افَظَنَنْتُمْ انَّ سُیُوفَکُمْ ماضِیَهٌ، وَ نُفوُسَکُمْ واعِیَهٌ، الا سآءَ ما قَدَّمْتُمْ انْفُسَکُمْ.
ایَّتُهَا الْأَوَقَهُ الْمُتَشَتِّتَهُ بَعْدَ اجْتِماعِها، وَ الْمُلْحِدَه بَعْدَ انْتِقاعِها، وَ انْتُمْ غَیْرُ مُراقِبینَ، وَ لا مِنَ اللَّهِ بِخآئِفینَ، اجَلْ وَ اللَّهِ ذلِکَ امْرٌ ابْرَزَتْهُ ضَمآئِرُکُمْ، وَ اضْرَبَتْ عَنْ مَحْضِهِ خُبْثُ سَرآئِرِکُمْ فَاسْتَبْقوُا انْتُمْ الْجَذَلُ بِالباطِلِ فَتَنْدِمُوا، وَ نَسْتَبْقى نَحْنُ الْحَقَّ فَیَهْدینا رَبُّنا سَوآءَ السَّبیلِ، وَ یُنْجِزُ لَنا ما وَعَدَنا عَلىَ الصَّبْرِ الْجَمیلِ وَ ما رَبُّکَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبیدِ.
فَدَحْضاً دَحْضاً، وَ شَوْهَهً شَوْهَهً، لِنُفُوسِکُمُ الَّتى رَغِبَتْ بِدُنْیا طالَ ما حَذَّرَکُمْ رَسوُلُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ عَنْها، فَعَلِقْتُمْ بِاَطْرافِ قَطیعَتِها، وَ رَجَعْتُمْ مُتَسالِمینَ دُونَ جَدیعَتِها، زَهِدَتْ نُفوُسُکُمْ الْأَمَّارَهُ فىِ الْأخِرَهِ الْباقِیَهِ، وَ رَغِبَتْ نُفوُسُنا فیها زَهِدْتُم فیهِ، وَ الْمَوْعِدُ قَریبٌ، وَ الرَّبُّ نِعْمَ الْحاکِمُ.
اوَ تُضْرَبُ الزَّهْرآءُ نَهْراً، وَ یُؤْخَذُ مِنَّا حَقُّنا قَهْراً وَ جَبْراً فَلا نَصیرَ وَ لا مُجیرَ، وَ لا مُسْعِدَ وَ لا مُنْجِدَ، فَلَیْتَ ابْنَ ابى طالِبٍ ماتَ قَبْلَ یَوْمِهِ فَلا یَرَى الْکَفَرَهَ الْفَجَرَهَ قَدِ ازْدَحَموُا عَلى ظُلْمِ الطَّاهِرَهِ الْبَرَهِ فَتَبّاً تَبّاً وَ سُحْقاً سُحْقاً، ذلِکَ امْرٌ الىَ اللَّهِ مَرْجِعُهُ، وَ الى رَسوُلِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ وَ سَلَّمَ مَدْفَعُهُ، فَقَدْ عَزَّ عَلىَ ابْنِ ابیطالِبٍ انْ یُسَوَّدَ مَتْنُ فاطِمَهَ ضَرْباً، وَ قَدْ عُرِفَ مَقامُهُ، وَ شُوهِدَتْ ایَّامُهُ، فَلا یَثُورُ الى عَقیلَتِهِ، وَ لا یُصِرُّ دُونَ حَلیلَتِهِ، فَالصَّبْر ایْمَنُ وَ اجْمَلُ، وَ الرِّضا بِما رَضِىَ اللَّهُ بِهِ افْضَلُ، لِکَیْلا یَزوُلَ الْحَقُّ عَنْ وَقْرِهِ، وَ یَظْهَرَ الْباطِلُ مِنْ وَکْرِهِ، حَتّى الْقى رَبّى فَاَشْکُو الَیْهِ مَا ارْتَکَبْتُمْ مِنْ غَصْبِکُمْ حَقّى وَ تَماطُلِکُمْ صَدْرى، وَ هُوَ خَیْرُ الْحاکِمینَ، وَ ارْحَمُ الرَّاحِمینَ، وَ سَیَجْزىِ اللَّهُ الشَّاکِرینَ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ».
♻️ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♻️
✨ترجمه خطبه:
اى شکنندگان عهد و پیمان!
اهل فسق و فجور و گناهان!
و مرتکبین کارهاى حرام!
و اى متّهمین به ریبه و آلودگان به عیب و فساد که مردمان از فساد اخلاق شما دورى کنندگانند!
اى اشخاص خبیث النفس نفهم بیتمیزى که مانند حیوانات چراکننده حق را از باطل تمیز نمیدهید!
روى قدمهاتان بلند شدهاید، و آستینهاى خود را بالا بردهاید براى گمراهى تا به آن، آتش نفاق را دامن زنید و دوست میدارید، مراقب نادانى و مخالفت باشید.
آیا گمان کردهاید که شمشیرهاى شما تیز و برّنده است، و نفسهاى شما حفظ کننده و گردآورنده است؟
بد چیزى براى خود پیش فرستادید.
اى گروهى که پس از گرد آمدن با هم پراکنده خواهید شد، و عدول کننده از حق و اهل نزاع و جدال میباشید، نه مراقب حقّید، و نه از خدا میترسید.
آرى به ذات خدا قسم!
آن امرى است که ضمیرهاى شما آنرا بروز داده است از صیحه فزعناک، آن خباثت باطنهاى شما پیشى میگیرد به ثابت بودن در باطل، پس پشیمان خواهید شد، و ما هم بر حق باقى میمانیم، پروردگار ما ما را به راه راست راهنمائى میکند، و وفا میکند براى ما آنچه را که وعده داده است ما را از جهت صبر و بردبارى پاکیزهاى که کرده و میکنیم، و نیست پروردگار تو ستم کننده مر بندگان را.
ادامه.....👇👇
⚜♻️⚜
⚜♻️⚜
این کردار شما باطل و ناچیز شدنى است، خدا زشت و قبیح گرداند روهاى شما را، و لعنت کند شما را براى آنکه نفسهاى شما میل کرده است به دنیایى که به درازى کشید زمانى که رسول خدا(صلی الله علیه واله) شما را میترسانید از دوستى و علاقه به آن، و دل بستهاید به جانب آن، و انواع متاع و لذّات آن، و برگشتهاید و دست بدست یکدیگر دادهاید به دشمنى در مقابل کسى که وادار کرده است نفس خود را بر مشقّت عظیمه براى ظفر یافتن
به حاجتى که دارد.
ترک کرده است نفسهاى امّاره شما آخرت باقى را، و حال آنکه نفسهاى ما رغبت دارد در آنچه که شما ترک کردهاید، وعدهگاه ما و روز وعده یعنى قیامت نزدیک است و پروردگار خوب حاکمى است.
👈آیا زهرا زده میشود به زجر؟
و حقّ ما از ما گرفته میشود به قهر و غلبه و جبر؟
پس هیچ یاریکننده و نجاتدهندهاى نیست، و هیچ معین و یاورى نیست.
کاش پسر ابیطالب پیش از این روز مرده بود، و نمیدید که کفّار و فجّار هجوم بیاورند و ازدحام کنند بر ظلم و ستم کردن در حقّ فاطمهاى که پاکیزه و نیکوکار است، خدا ایشان را هلاک کند،
و ملازم خسران قرار دهد، و دور گرداند آنها را از رحمت خود،
این کارى که کردند بازگشت آن بهسوى خداست، و دفاع آن با رسول خدا(صلی الله علیه واله) است.
بسیار دشوار است بر پسر ابیطالب که پشت فاطمه از زدن سیاه شود، و حال آنکه از پیش مقام او شناخته شده بود، و روزهاى عزّت و عظمت او دیده شده بود، و از جا جستن نکند به حمایت عقیله خود، و اصرارى نداشته باشد در دفع ضرر از حلیله خود،
پس میمنت صبر و بردبارى زیادتر و پاکیزهتر است، و خوشنود بودن به آنچه که خدا به آن خشنود است برتر و بهتر است، براى اینکه حق از ثبات و سکون خود بیرون نرود و بجاى بماند، و باطل هم در جاى خود ظاهر شود تا وقتى که ملاقات کنم رحمت پروردگار خود را، و بهسوى او شکایت کنم از آنچه که شماها مرتکب شدید از غصب کردن شما حقّ مرا، و عقب انداختن و تعلّل ورزیدن از آنچه در سینه من است، و او بهترین حکمکنندگان، و رحمکنندهترین رحمکنندگان است،
و زود باشد که جزا دهد خدا سپاسگزاران را، و ستایش مخصوص پروردگار جهانیان است.
✨خطبه الغدره:
فریادهای امیرالمومنین علی(علیه السلام) در زیر شمشیر به هنگام بیعت اجباری
♻️ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ♻️
نهج البلاغه؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
♻️ https://eitaa.com/nahj_balaq
🌾🍃 استغفار هميشه مطلوب است، ولى در هنگام سحر مطلوبتر و قدر و اعتبارش بيشتر است.
🌷📿 رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرموده اند:
بهترین وقتى که در آن خداى عزوجل را بخوانید و دعا به درگاهش کنید سحر می باشد. (۱)
🌾🍃 و جالب این جاست که اگر این استغفار در سحر روز جمعه باشد اثرش بیشتر خواهد بود، به طوری که انبیا این زمان را برای استغفار انتخاب می کردند.
🌷📿 در مورد سخن یعقوب که به فرزندانش گفت: «به زودى از خداى خود براى شما طلب آمرزش خواهم کرد»
از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: وقت دعا را یعقوب به تأخیر انداخت تا در سحرگاه شب جمعه دعا کند که به استجابت نزدیکتر باشد. (۲)
۱. کافى، ج۲ ص ۴۷۷
۲. بحارالأنوار، ج ۱۲، ص ۳۱۸
*┄┄┄••❅💞❅••┄┄┄*