حکمت 11 :
روش برخورد با دشمن (سياسى ، اخلاقى)
وَ قَالَ [عليه السلام] إِذَا قَدَرْتَ عَلَى عَدُوِّكَ فَاجْعَلِ الْعَفْوَ عَنْهُ شُكْراً لِلْقُدْرَةِ عَلَيْهِ .
و درود خدا بر او ، فرمود : اگر بر دشمنت دست يافتى ، بخشيدن او را شكرانه پيروزى قرار ده.
@nahjjj97
متن فارسی
كه به شريح پسر حارث، قاضى خود، نوشت: (گفته اند شريح پسر حارث، قاضى اميرمومنان (علیه السلام) ، در خلافت آن حضرت خانه اى به هشتاد دينار خريد، چون اين خبر به امام رسيد او را طلبيد و فرمود:) به من خبر داده اند خانه اى به هشتاد دينار خريده اى و سندى براى آن نوشته اى، و گواهانى بر آن گرفته اى؟ (شريح گفت: آرى، اميرمومنان چنين بوده است: امام نگاهى خشمگين بدو كرد، سپس فرمود:) شريح! به زودى كسى به سر وقتت مى آيد كه به نوشته ات نمى نگرد و از گواهت نمى پرسد، تا آنكه تو را از آن خانه بيرون كند و بردارد و تهيدست به گورت سپارد. پس شريح! مبادا اين خانه را از جز مال خود خريده باشى يا بهاى آن را از جز حلال به دست آورده، چه، آنگاه خانه دنيا را زيان كرده اى و خانه آخرت را از دست داده. اگر آنگاه كه اين خانه را خريدى نزد من مى آمدى، براى تو سندى مى نوشتم بدينسان، پس رغبت نمى كردى به خريدن خانه به درهمى يا افزون از آن، و سند چنين است: اين خانه اى است كه خريده است آن را بنده اى خوار، از مرده كه او را از جاى برخيزانده اند براى كوچ و بستن بار. از او خانه اى از خانه هاى فريب خريده است، در كويى كه سپرى شوندگان جاى دارند و تباه شوندگان- روز به سر آرند اين خانه از چهار سو، در اين چهار حد جاى گرفته است: حد نخست بدانجا كه آسيبها و بلا در كمين است، و حد دوم بدانجا كه مصيبتها جايگزين، و حد سوم به هوسى كه تباه سازد، و حد چهارم به شيطانى كه گمراه سازد، و در خانه به حد چهارمين گشاده است- و شيطان بدانجا ايستاده خريد اين فريفته آرزومند- اين خانه را- از اين كس كه اجل وى را از جاى كند. به بهاى برون شدن از قناعتى كه موجب ارجمندى است، و درون شدن در ذلت و به دست آوردن- دنيا كه مايه دردمندى است- و زيانى كه اين خريدار را در آنچه خريده رسد، بر ناآرام دارنده تن هاى پادشاهان است، و گيرنده جانهاى سركشان، و در هم ريزنده دولت فرعونان، چون كسرا، و قيصر، و تبع، و حمير، و آن كس كه مال بر مال نهاد و افزون داشت و ساخت و برافراشت، و زيور كرد و بياراست، و اندوخت، و به گمان خويش براى فرزند مايه توخت. بر اوست كه همگان را در جايگاه رسيدگى و حساب، و محل پاداش و عقاب روانه كند آنگاه كه كار داورى به نهايت رسد، و آنجاست كه تباهكاران زيان برند. بر اين سند خرد گواهى دهد هر گاه از بند هوا و دلبستگيهاى دنيا برون رود.
@nahjjj97
متن عربی
6- و من كتاب له ( عليه السلام ) إلى معاوية :
إِنَّهُ بَايَعَنِي الْقَوْمُ الَّذِينَ بَايَعُوا أَبَا بَكْرٍ وَ عُمَرَ وَ عُثْمَانَ عَلَى مَا بَايَعُوهُمْ عَلَيْهِ فَلَمْ يَكُنْ لِلشَّاهِدِ أَنْ يَخْتَارَ وَ لَا لِلْغَائِبِ أَنْ يَرُدَّ وَ إِنَّمَا الشُّورَى لِلْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ فَإِنِ اجْتَمَعُوا عَلَى رَجُلٍ وَ سَمَّوْهُ إِمَاماً كَانَ ذَلِكَ لِلَّهِ رِضًا فَإِنْ خَرَجَ عَنْ أَمْرِهِمْ خَارِجٌ بِطَعْنٍ أَوْ بِدْعَةٍ رَدُّوهُ إِلَى مَا خَرَجَ مِنْهُ فَإِنْ أَبَى قَاتَلُوهُ عَلَى اتِّبَاعِهِ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ وَ وَلَّاهُ اللَّهُ مَا تَوَلَّى وَ لَعَمْرِي يَا مُعَاوِيَةُ لَئِنْ نَظَرْتَ بِعَقْلِكَ دُونَ هَوَاكَ لَتَجِدَنِّي أَبْرَأَ النَّاسِ مِنْ دَمِ عُثْمَانَ وَ لَتَعْلَمَنَّ أَنِّي كُنْتُ فِي عُزْلَةٍ عَنْهُ إِلَّا أَنْ تَتَجَنَّى فَتَجَنَّ مَا بَدَا لَكَ وَ السَّلَامُ .
متن فارسی
مردمى كه با ابوبكر و عمر و عثمان بيعت كردند، هم بدانسان بيعت مرا پذيرفتند. پس كسى كه حاضر است نتواند ديگرى را خليفه گيرد، و آن كه غايب است نتواند كرده حاضران را نپذيرد. شورا از آن مهاجران است و انصار، پس اگر گرد مردى فراهم گرديدند و او را امام خود ناميدند، خشنودى خدا را خريدند. اگر كسى كار آنان را عيب گذارد يا بدعتى پديد آرد او را به جمعى كه از آن برون شده بازگردانند، و اگر سر باز زد، با وى پيكار رانند كه- راهى ديگر را پذيرفته- و جز به راه مسلمانان رفته، و خدا در گردن او درآرد آن را كه بر خود لازم دارد. معاويه! به جانم سوگند، اگر به ديده خرد بنگرى و هوا را از سر به در براى، بينى كه من از ديگر مردمان از خون عثمان بيزارتر بودم، و مى دانى كه از آن گوشه گيرى نمودم، جز آنكه مرا متهم گردانى و چيزى را كه برايت آشكار است بپوشانى، والسلام.
نامه حضرت امیر به معاویه
@nahjjj97
حکمت 12 :
آيين دوست يابي (اخلاقى، اجتماعي، تربيتى)
وَ قَالَ [عليه السلام] أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ اكْتِسَابِ الْإِخْوَانِ وَ أَعْجَزُ مِنْهُ مَنْ ضَيَّعَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ مِنْهُمْ .
و درود خدا بر او ، فرمود : ناتوان ترين مردم كسى است كه در دوست يابى ناتوان است ، و از او ناتوان تر آن كه دوستان خود را از دست بدهد.
@nahjjj97
حکمت 13 :
روش استفاده از نعمت ها (اخلاقى ، معنوى)
وَ قَالَ [عليه السلام] إِذَا وَصَلَتْ إِلَيْكُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلَا تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّةِ الشُّكْرِ .
و درود خدا بر او ، فرمود : چون نشانه هاى نعمت پروردگار آشكار شد، با ناسپاسى نعمت ها را از خود دور نسازيد.
حکمت 14 :
روش برخورد با خويشاوندان (اخلاقى ، معنوى)
وَ قَالَ [عليه السلام] مَنْ ضَيَّعَهُ الْأَقْرَبُ أُتِيحَ لَهُ الْأَبْعَدُ .
و درود خدا بر او ، فرمود : كسى را كه نزديكانش واگذارند ، بيگانه او را پذيرا مى گردد.
@nahjjj97
🌷 #نهج_البلاغه_حکمت_۱۲۶ :
در شگفتم از كسى كه آفريده هاى خدا را مى بيند و باز در خدا شك مى كند
عَجِبتُ لِمَن شَكَّ فِي اللّهِ وهُوَ يَرى خَلقَ اللّهِ
☘ #امیرالمومنین_ع
@nahjjj97
متن عربی
11- و من وصية له ( عليه السلام ) وصى بها جيشا بعثه إلى العدو :
فَإِذَا نَزَلْتُمْ بِعَدُوٍّ أَوْ نَزَلَ بِكُمْ فَلْيَكُنْ مُعَسْكَرُكُمْ فِي قُبُلِ الْأَشْرَافِ أَوْ سِفَاحِ الْجِبَالِ أَوْ أَثْنَاءِ الْأَنْهَارِ كَيْمَا يَكُونَ لَكُمْ رِدْءاً وَ دُونَكُمْ مَرَدّاً وَ لْتَكُنْ مُقَاتَلَتُكُمْ مِنْ وَجْهٍ وَاحِدٍ أَوِ اثْنَيْنِ وَ اجْعَلُوا لَكُمْ رُقَبَاءَ فِي صَيَاصِي الْجِبَالِ وَ مَنَاكِبِ الْهِضَابِ لِئَلَّا يَأْتِيَكُمُ الْعَدُوُّ مِنْ مَكَانِ مَخَافَةٍ أَوْ أَمْنٍ وَ اعْلَمُوا أَنَّ مُقَدِّمَةَ الْقَوْمِ عُيُونُهُمْ وَ عُيُونَ الْمُقَدِّمَةِ طَلَائِعُهُمْ وَ إِيَّاكُمْ وَ التَّفَرُّقَ فَإِذَا نَزَلْتُمْ فَانْزِلُوا جَمِيعاً وَ إِذَا ارْتَحَلْتُمْ فَارْتَحِلُوا جَمِيعاً وَ إِذَا غَشِيَكُمُ اللَّيْلُ فَاجْعَلُوا الرِّمَاحَ كِفَّةً وَ لَا تَذُوقُوا النَّوْمَ إِلَّا غِرَاراً أَوْ مَضْمَضَةً .
متن فارسی
به لشكرى كه آنان را به سروقت دشمن فرستاد: چون به سروقت دشمن رفتيد يا دشمن بر سر شما آمد، لشكرگاهتان را بر فراز بلنديها، يا دامنه كوهها، يا بين رودخانه ها قرار دهيد تا شما را پناه و دشمن را مانعى بر سر راه بود، و جنگتان از يك سو يا دو سو آغاز شود، و در ستيغ كوهها و فراز پشته ها، ديده بانها بگماريد، مبادا دشمن از جايى آيد كه مى ترسيد يا جايى كه از آن بيم نداريد، و بدانيد كه پيشروان لشكر، ديده هاى آنانند و ديده هاى پيشروان جاسوسانند. مبادا پراكنده شويد! و چون فرود مى آييد، با هم فرود آييد، و چون كوچ كرديد، با هم كوچ كنيد، و چون شب شما را فراگرفت، نيزه ها را گرداگرد خود برپا داريد و مخوابيد جز اندك، يا لختى بخوابيد و لختى بيدار مانيد.
نامه حضرت امیر به گروهی از سپاهیان
@nahjjj97
درود بر شما دوستان عزیز
از وقفه بوجود آمده در بارگذاری مطالب
پوزش میطلبم
قران روزانه که ارسال میشد با توجه به مشکل پیش آمده فعلا
بار گذاری نمیشود
متن عربی
10- و من خطبة له ( عليه السلام ) يريد الشيطان أو يكني به عن قوم :
أَلَا وَ إِنَّ الشَّيْطَانَ قَدْ جَمَعَ حِزْبَهُ وَ اسْتَجْلَبَ خَيْلَهُ وَ رَجِلَهُ وَ إِنَّ مَعِي لَبَصِيرَتِي مَا لَبَّسْتُ عَلَى نَفْسِي وَ لَا لُبِّسَ عَلَيَّ وَ ايْمُ اللَّهِ لَأُفْرِطَنَّ لَهُمْ حَوْضاً أَنَا مَاتِحُهُ لَا يَصْدُرُونَ عَنْهُ وَ لَا يَعُودُونَ إِلَيْهِ .
متن فارسی
آگاه باشيد كه شيطان حزب خود را فراهم ساخته، و سوار و پياده اش را فرا خوانده، و به سوى شما تاخته. حقيقت بينى من با من است، نه حق را از خود پوشيده داشته ام، و نه بر من پوشيده بوده است. به خدا سوگند، براى آنان آبگيرى پر كنم كه چون بدان درآمدند، برون شدن نتوانند، و چون برون شدند، خيال بازگشتن در سر نپرورانند.
خطابه حضرت امیر
در باره حزب شیطان
@nahjjj97
🍀 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🌳 وَ تَمَسَّكْ بِحَبْلِ الْقُرْآنِ وَ اسْتَنْصِحْهُ وَ أَحِلَّ حَلَالَهُ وَ حَرِّمْ حَرَامَهُ وَ صَدِّقْ بِمَا سَلَفَ مِنَ الْحَقِّ وَ اعْتَبِرْ بِمَا مَضَي مِنَ الدُّنْيَا لِمَا بَقِيَ مِنْهَا فَإِنَّ بَعْضَهَا يُشْبِهُ بَعْضاً وَ آخِرَهَا لَاحِقٌ بِأَوَّلِهَا وَ كُلُّهَا حَائِلٌ مُفَارِقٌ
🌺 اخلاق كارگزاران حكومتی :
به ریسمان قرآن چنگ زن، و از آن نصیحت پذیر، حلالش را حلال، و حرامش را حرام بشمار، و حقی را كه در زندگی گذشتگان بود تصدیق كن، و از حوادث گذشته تاریخ برای آینده عبرت گیر، كه حوادث روزگار با یكدیگر همانند بوده، و پایان دنیا به آغازش می پیوندد، و همه آن رفتنی است.
📚 #نهج_البلاغه ، #نامه ۶۹
@nahjjj97
#بیت_المال #حق_خوری #عدالت
⭐ #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🌙 فَلَا تَسْتَهِنْ بِحَقِّ رَبِّكَ وَ لَا تُصْلِحْ دُنْيَاكَ بِمَحْقِ دِينِكَ فَتَكُونَ مِنَ الْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا أَلَا وَ إِنَّ حَقَّ مَنْ قِبَلَكَ وَ قِبَلَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ فِي قِسْمَةِ هَذَا الْفَيْءِ سَوَاءٌ
☀ حق پروردگارت را سبك مشمار، و دنیای خود را با نابودی دین آباد نكن، كه زیانكارترین انسانی، آگاه باش، حق مسلمانانی كه نزد من یا پیش تو هستند در تقسیم بیت المال مساوی است.
📚 #نهج_البلاغه ،نامه۴۳
@nahjjj97
#وزیر #فرماندار #نماینده #خیانت
🍀 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
♻ وَ إِنَّ عَمَلَكَ لَيْسَ لَكَ بِطُعْمَةٍ وَ لَكِنَّهُ فِي عُنُقِكَ أَمَانَةٌ وَ أَنْتَ مُسْتَرْعًي لِمَنْ فَوْقَكَ لَيْسَ لَكَ أَنْ تَفْتَاتَ فِي رَعِيَّةٍ وَ لَا تُخَاطِرَ إِلَّا بِوَثِيقَةٍ وَ فِي يَدَيْكَ مَالٌ مِنْ مَالِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَنْتَ مِنْ خُزَّانِهِ حَتَّي تُسَلِّمَهُ إِلَيَّ وَ لَعَلِّي أَلَّا أَكُونَ شَرَّ وُلَاتِكَ لَكَ وَ السَّلَامُ.
🌳 هشدار به فرماندار آذربایجان، اشعث بن قیس در رابطه با استفاده ناروا از بیت المال :
همانا پست فرمانداری برای تو وسیله آب و نان نخواهد بود، بلكه امانتی است در گردن تو، باید از فرمانده و امامت اطاعت كنی، تو حق نداری نسبت به رعیت استبداد ورزی، و بدون دستور به كار مهمی اقدام نمایی، در دست تو اموالی از ثروتهای خدای بزرگ و عزیز است، و تو خزانه دار آنی تا به من بسپاری، امیدوارم برای تو بدترین زمامدار نباشم، با درود.
📚 #نهج_البلاغه ، #نامه ۵
@nahjjj97
هدایت شده از گروه هنری تلایه | خدمات تبلیغاتی طراحی گرافیکی پوستر بنر لوگو اطلاعیه تراکت پست و استوری مذهبی کلیپ |
🔸 #جلسه_مجازی_نهج_البلاغه_خوانی 📖
💠و درود خدا بر او فرمود:
آنكه #ميانه_روی كند تهيدست نخواهد شد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت140
┄┅═══✼🍃🌼🍃✼═══┅┄
✅ مرز میانه روی در هر موضوع و موقعیتی جایی است که شرع مقدس آن را بیان کرده است. لذا خداوند در سوره بقره امت اسلام را امت وسط و میانه معرفی می فرماید. در مواردی هم که شرع چیزی نفرموده عرف متدینین عاقل ملاک است البته نه عرف هر کسی!
▫️جهت برطرف شدن موانع ظهور حضرت بقیةالله(عج) صلوات▫️
💠 پای درس امیرالمومنین(علیهالسلام)بنشینید 📚
🆔 @EMAM_ALl
هدایت شده از تبیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فقط به خاطر تو❤️
@TebyanOnline
هر کسے را سر چیزے و تمناے کسے است
ما به غیر از تو نداریم تمناے دگر
⚫️3روز مانده تا#محرم
هدایت شده از حقیقت شیعه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ #مناظره
🎬 تسلیم شدن و پذیرش شکست کارشناس وهابی در برابر بیننده ی شیعه در مناظره ای با موضوع #غدیر 😉💪
👈 #عمر_بن_خطاب شیعه بوده و باید بره کشکش رو بسابه!!!
♨️ #سجودی : در مورد #بیعت #عمر_بن_الخطاب با #اميرالمؤمنين علیه السلام در #غدیرخم هیچ جوابی ندارم، لطفا بریم سراغ یه موضوع دیگه ‼️😂
✍️ جالب اینجاست که این مناظره در روز غدیر و در برنامه ای که موضوع آن غدیر بود برگذار شد، اما نهایتا کارشناس #وهابی اینگونه مجبور به پذیرش شکست خود در برابر بیننده ی شیعه شد.
💥 واقعا جا داره که بازهم بگیم: "الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین و الائمه المعصومین علیهم السلام"
✅ قضاوت با شما
🚩کانال حقيقت شيعه
🆔 @hagigatshia14
هدایت شده از حقیقت شیعه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
🎬چرا #ایرانیان نسبت به #امیرالمؤمنین علی عليهالسلام ارادت داشتند؟
👈با دیدن این کلیپ هم دلیل ارادت ایرانیان به امیرالمؤمنین علیه السلام و گرایش ایرانیان به مذهب #شیعه را پیدا خواهید کرد و هم مسیر اسلام راستین پس از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله مشخص میشود.
🔊 #استاد_سید_محمد_حسینی
💥ببینید و انتشار دهید
✨پ ن: نکته جالب این است که این عبارات از کتاب #پروفسور_بلسارا از بزرگان #زرتشتی بیان شده است!
🚩کانال حقیقت شیعه
🆔 @hagigatshia14
هدایت شده از پونز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ غوغای حاج محمود کریمی با تکیه سیار
📌 @ponezs
هدایت شده از 🇮🇷 مجموعهی فرهنگی سنگر 🇮🇷
#حدیث_روز
امام حسین علیهالسلام:
🔸️ادب آن است که از خانه که بیرون میروی، هیچ کس را دیدار نکنی مگر اینکه او را برتر از خودت پنداری.
📚موسوعه کلمات الامام الحسین، ص ۷۵۰
#امام_حسین
#ادب
#محرم
🆔 🇮🇷https://eitaa.com/joinchat/1807089723C10ec9361fa🇮🇷
🇮🇷مجموعهی فرهنگی سنگر🇮🇷
هدایت شده از تبیان
وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ ۖ إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا
🏴 در میان شهدای کربلا تأثیرگذارترین نبرد از عباس ابن علی(ع) قابل مشاهده است. نبرد ایشان در کربلا چنین است که گویی تمام قدرت جهان در وجود ایشان جمع شده بود و حضرت کوچکترین کوتاهی در استفاده از این قدرت نکردند.
🏴 چنان که تا زمان تیر خوردن مشک در حالی که دستان مبارک ایشان قطع شده و بر چشم ایشان تیر خورده بود، از تلاش دست نکشیده و ناامید نگشتند به همین علت است که بر ویژگی وفای به عهد ایشان تأکید فراوانی داریم.
🏴 حضرت عباس(ع) صرف نظر از رابطه برادری، با توجه به شخصیت و هدف الهی امام حسین(ع) قلباً با ایشان عهد و پیمان بسته بودند و لحظهای در همراهی امام و دفاع از ایشان و راه حق و حقیقتی که می پیمودند، غفلت نورزیدند.
🔸وفای به عهد از اصولی است که با پیشرفت و تکنولوژی در زندگی انسانها کمرنگ شد. وفای به عهد عظمت روحی است که انسان به تدریج از دست داد و همین امر از شیرینی حیات حقیقی او کاست این اصل از ره توشههای ناب و گرانبهای واقعه عاشورا است. ره توشهای که شخصیت انسان به آن نیاز مبرم داشته و غفلت از آن انسان را به سقوط میکشاند.
@TebyanOnline