#خطاب-امیربیان
#توحید #آفرینش #شناخت_خدا
🌺 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند :
🍀 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَا يَبْلُغُ مِدْحَتَهُ الْقَائِلُونَ وَ لَا يُحْصِي نَعْمَاءَهُ الْعَادُّونَ وَ لَا يُؤَدِّي حَقَّهُ الْمُجْتَهِدُونَ الَّذِي لَا يُدْرِكُهُ بُعْدُ الْهِمَمِ وَ لَا يَنَالُهُ غَوْصُ الْفِطَنِ
🌸 عجز انسان از شناخت ذات خدا :
سپاس خداوندی را كه سخنوران از ستودن او عاجزند، و حسابگران از شمارش نعمت های او ناتوان، و تلاش گران از ادای حق او درمانده اند. خدایی كه افكار ژرف اندیش، ذات او را درك نمی كنند و دست غوّاصان دریای علوم به او نخواهد رسید
@nahjjj97
🌹امیرالمومنین علی عليه السلام:
💠 هَلَكَ خُزّانُ الأموالِ وهُم أحياءٌ ،والعُلَماءُ باقونَ ما بَقِيَ الدَّهرُ ، أعيانُهُم مَفقودَةٌ وأمثالُهُم فِي القُلوبِ مَوجودَةٌ .
♦️مال اندوزان، با آن كه زنده اند، مُرده اند و اهل علم، تا دنيا هست زنده اند. پيكرهايشان از ميان مى رود، امّا يادشان در دلها هست.
📚 نهج البلاغه حكمه 147
@nahjjj97
🌹🌹امیرالمومنین علی علیه السلام:
🔹الْإِيمَانُ أَنْ تُؤْثِرَ الصِّدْقَ حَيْثُ يَضُرُّكَ عَلَي الْكَذِبِ حَيْثُ يَنْفَعُكَ وَ أَلَّا يَكُونَ فِي حَدِيثِكَ فَضْلٌ عَنْ عَمَلِكَ وَ أَنْ تَتَّقِيَ اللَّهَ فِي حَدِيثِ غَيْرِكَ .
#نشانه_ايمان آن است كه
💢راست بگويي آنگاه كه تو را زيان رساند
💢و دروغ نگويي آنگاه كه تو را سود دهد
💢و آنكه بيش از مقدار عملت سخن نگويي
💢و چون از ديگران سخن گويي از خدا بترسي.
📚نهج البلاغه، حکمت ۴۵۸
@nahjjj97
💯 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
〽 مَنِ اسْتَهَانَ بِالْأَمَانَةِ وَ رَتَعَ فِي الْخِيَانَةِ وَ لَمْ يُنَزِّهْ نَفْسَهُ وَ دِينَهُ عَنْهَا فَقَدْ أَحَلَّ بِنَفْسِهِ الذُّلَّ وَ الْخِزْيَ فِي الدُّنْيَا وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ أَذَلُّ وَ أَخْزَي وَ إِنَّ أَعْظَمَ الْخِيَانَةِ خِيَانَةُ الْأُمَّةِ وَ أَفْظَعَ الْغِشِّ غِشُّ الْأَئِمَّةِ وَ السَّلَامُ.
✨ كسی كه امانت الهی را خوار شمارد، و دست به خیانت آلوده كند، و خود و دین خود را پاك نسازد، درهای خواری را در دنیا به روی خود گشوده، و در قیامت خوارتر و رسواتر خواهد بود، و همانا! بزرگترین خیانت! خیانت به ملت، و رسواترین دغلكاری، دغلبازی با امامان است، با درود.
نهج البلاغه نامه۲۶
@nahjjj97
🌺🌿
📚نهج البلاغه/خطبه ۹۱(خطبه اشباح)
🌸فراز ۱۳ آفرينش امكانات زندگي
🔹روزي انسانها را اندازه گيري و مقدّر فرمود، گاهي كم و زماني زياد، و به تنگي و وسعت به گونه اي عادلانه تقسيم كرد تا هر كس را كه بخواهد با تنگي روزي يا وسعت آن بيازمايد، و با شكر و صبر، غني و فقير را مورد آزمايش قرار دهد. پس روزي گسترده را با فقر و بيچارگي در آميخت، و تندرستي را با حوادث دردناك پيوند داد، دوران شادي و سرور را با غصّه و اندوه نزديك ساخت، اجل و سر آمد زندگي را مشخّص كرد، آن را گاهي طولاني و زماني كوتاه قرار داد، مقدّم يا مؤخّر داشت، و براي مرگ، اسباب و وسائلي فراهم ساخت، و با مرگ، رشته هاي زندگي را در هم پيچيد و پيوندهاي خويشاوندي را از هم گسست تا آزمايش گردند.
@nahjjj97