هر تلاشى سرانجام به نتيجه مى رسد، كم يا زياد
#نهج_البلاغه
▫️مَنْ طَلَبَ شَيْئاً نَالَهُ أَوْ بَعْضَهُ
🟤هركس براى رسيدن به چيزى تلاش كند يا به همه آن مى رسد يا به قسمتى از آن
✍بدون شك براى رسيدن به مقصود، عوامل زيادى بايد دست به دست هم بدهند ولى در ميان همه آن عوامل، نقش تلاش و كوشش از همه پررنگ تر است و تجربه نيز همين را نشان مى دهد كه بزرگان دنيا كه به مقاصد عالى دست يافته اند براثر كار و كوشش و تلاش فراوان بوده و حتى مخترعان و مكتشفان كه توانسته اند نيروهاى مختلف جهان طبيعت را به تسخير خود درآورَند، بر فراز آسمان پرواز كنند و يا به بعضى از كرات بالا برسند، در اعماق درياها سير كرده و ذخاير آن را كشف نمايند، نيروى اتم را در اختيار بگيرند و از آن براى مقاصد صلح جويانه استفاده كنند، به كشفيات فراوانى در علوم مختلف دست یافتن همه اين ها در سايه تلاش و كوشش و استقامت و پشتكار است.
📚#حکمت_386
@nahjol_balagheh
4_5974396660896237541.mp3
9.77M
🌺 شرح خطبه٨٣
🔴جلسه۸_ بخشاوّل
⏱زمان 19:53 حجم 9,3 MB
🎤#استاد_محمدعلی_انصاری
@nahjol_balagheh
🌺شرح خطبه ۸۳ نهجالبلاغه توسط محمدعلی انصاری
🔅جلسه۸_ بخشاوّل
✨جعَلَ لَكُمْ أَسْمَاعاً لِتَعِيَ مَا عَنَاهَا
🔹خداوند) براى شما گوش هايى قرار داد که آنچه را برايش اهميّت دارد، بشنود و حفظ کند
#شرح_خطبه_۸۳
@nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مراقب افکارت باش.....
#نهج_البلاغه
📿وَالْفِکْرُ مِرْآةٌ صَافِیَةٌ
🟤فکر آئینه صافى است
✍منظور از فکر همان اندیشیدن پیرامون مسائل مختلفى است که بر انسان وارد مى شود و به تعبیر فلاسفه حرکتى ذهنى است به سوى مقدمات و از مقدمات به سوى نتیجه ها. هرگاه این اندیشه از هوا و هوس و حجاب هاى معرفت دور بماند، آئینه شفافى خواهد بود که چهره حقایق را به انسان نشان مى دهد و راه صحیح را در پرتو آن مى یابد، دوست را از دشمن و صواب را از خطا و حق را از باطل خواهد شناخت.به همین دلیل برترین عبادت در روایات اسلامى تفکر شمرده شده است:
📘#حکمت_5
@nahjol_balagheh
6.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎗 شفاعت قرآن کریم در روز قیامت شامل چه کسانی میشود؟
____________________
#نهج_البلاغه
▫️مَنْ شَفَعَ لَهُ الْقُرْآنُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ شُفِّعَ فِيهِ، وَ مَنْ مَحَلَ بِهِ الْقُرْآنُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ صُدِّقَ عَلَيْهِ
🟤كسى را كه قرآن در قيامت شفاعت كند، شفاعتش قبول شود و كسى كه قرآن از او شكايت نمايد، شكايتش پذيرفته مى شود.
📘#خطبه_176
🎤آیت الله ناصری ( ره)
@nahjol_balagheh
#نهج_البلاغه
▫️وَشَجَاعَتُهُ عَلَى قَدْرِ أَنَفَتِهِ
🟤شجاعت هر کس به اندازه بى اعتنایى او (به ارزش هاى مادى) است
✍روشن است وابستگى هاى انسان به مقام و مال و شهوات دنیا از شجاعت او مى کاهد و او را به اسارت مى کشاند; اما هنگامى که خود را از این امور آزاد سازد، با شجاعت حرف خود را مى زند و راه خود را مى پیماید و در برابر کسى ذلیلانه سر تعظیم فرو نمى آورد و با توکل بر خدا در برابر حوادث سخت مى ایستد.
📘#حکمت_47
@nahjol_balagheh
#شماره ۳
فضائل امیرالمومنین علی ع
اخلاص در عمل
هنگامی که ( عمرو بن عبدود ) شجاع و قوی هیکل معروف که قدرتش برابری با هزار سوار و مرد جنگی داشت در جنگ احزاب مبارزه
طلبید ، هیچ یک از مسلمین جرات پیش رفتن نداشتند تا این که علی ع خدمت پیغمبر ص
آمده اجازه رزم خواستند، حضرت رسول فرمودند: این مرد عمرو بن عبدود است .
عرض کرد : و انا علی بن ابی طالب ؛ و من هم علی بن ابی طالب هستم .
وقتی علی ع به طرف میدان رفت و با عمرو روبه رو شد ، حضرت رسول ص فرمود : برز الاسلام کله الی الکفر کله ؛ تمام اسلام با تمام کفر رو به رو شد، از این جهت بود که درباره همین مبارزه فرمود : ضربه علی ع یوم الخندق افضل من عباده الثقلین ؛ یک شمشیر زدن علی در جنگ خندق با ارزش تر بود از عبادت جن و انس . زیرا تمام اسلام و اسلامیان رهین همان یک ضربت شدند که با آن عمرو بن عبدود را مغلوب ساخت .
در چنین موقعیت حساسی علی ع عمرو را به زمین انداخت و بر روی سینه او نشست ، صدا و فریاد مسلمین بلند شد و پیوسته به حضرت رسول ص عرض کردند : یا رسول الله ! بفرمایید علی ع در کشتن عمرو تعجیل نماید . پیغمبر ص می فرمود : او را به خود واگذارید ، او به کارش داناتر از دیگران است .
هنگامی که سر عمرو را جدا نموده خدمت پیغمبر ص آورد ، آن جناب فرمود : یا علی ! چه شد که در جدا کردن سر عمرو توقف نمودی ؟
عرض کرد : یا رسول الله ص موقعی که او را بر زمین انداختم مرا ناسزا گفت و آب دهان بر من انداخت . من غضبناک شده ، ترسیدم اگر در حال خشم او را بکشم مبادا این عمل من به واسطه تسلی خاطر و تشفی نفس صادر شود . چون مرا ناسزا گفته ایستادم تا خشمم فرو نشست ، آن گاه برای رضای خدا و در راه فرمان برداری او سرش را جدا کردم .
🍃 اهل سنت روایت کرده اند: عمربن خطاب به حضرت گفت : چرا زره عمرو را بر نداشتی ؟ آن زره در عرب نظیر ندارد ! حضرت فرمود : نخواستم او را عریان کنم : زیرا دلاوری سرشناس بود ، و این عریان شدن سبب حقارت بیشتر او می شد .
خواهر عمرو بن عبدود بر سر جنازه برادرش حاضر شد و دید ضره بر تن برادرش است . وقتی لباس را بر تن برادرش دید گفت : همرزم کریمی او را به قتل رسانده است .
انوار نعمانیه عین الحیوه علامه مجلسی
http://eitaa.com/joinchat/2546860032C55441fa7d6