eitaa logo
خودشناسی در نهج البلاغه
2.5هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
1.1هزار ویدیو
3 فایل
کانال رسمی خودشناسی درنهج البلاغه #تبلیغات_ارزان😍👇 https://eitaa.com/joinchat/2208759919C9cd79a5ea3 آپارات 👇 Aparat.com/Sokhane.yaar تبلیغات نه تایید و نه رد می شود
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃رابطه عفو و قدرت ▫️أَوْلَى النَّاسِ بِالْعَفْوِ أَقْدَرُهُمْ عَلَى الْعُقُوبَةِ 🟠شایسته ترین مردم به عفو، قادرترین آنها به مجازات است ✍مى دانیم یکى از عوامل ادامه نزاع ها و درگیرى ها که گاه در میان دو قبیله یا فرزندان یک خانواده ده ها سال ادامه پیدا مى کند، روح انتقام جویى و عدم گذشت است که هرچه جلوتر مى رود مانند سیلاب شدیدتر مى شود در حالى که اگر در همان مراحل آغازین یکى از دو طرف بزرگوارى و گذشت کند نزاع براى همیشه پایان مى یابد.به علاوه، عفو و گذشت، شخص خطاکار را به تجدید نظر در کار خود و جبران خطا وا مى دارد که برکات آن بر کسى پوشیده نیست.اما این که مى فرماید: شایسته ترین مردم به عفو قادرترین آنها بر مجازات است به دلیل این است که هر چه قدرت بر مجازات بیشتر باشد عفو و گذشت اهمیت بیشترى پیدا مى کند و هیچ کس نمى تواند بگوید این عفو بر اثر ضعف و ناتوانى از مجازات بوده است.بدیهى است ـ همان گونه که قبلاً نیز اشاره شده ـ دستور عفو شامل کسانى نمى شود که از عفو و گذشت سوء استفاده کرده و بر جسارت خود مى افزایند. آنها را جز کیفر و عقوبت اصلاح نمى کند. 📘 ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ @nahjol_balagheh313 ┗━━━🍁━━
🍃تسليم و رضا در برابر خواست خدا ▫️أمَّا بَعْدُ: فَإِنَّ الاَْمْرَ يَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ إِلَى الاَْرْضِ کَقَطَراتِ الْمَطَرِ إِلَى کُلِّ نَفْس بِمَا قُسِمَ لَهَا، مِنْ زِيَادَة أَوْ نُقْصَان 🌗اما بعد (از حمد و ثناى الهى، بدانيد!) مواهب پروردگار، مانند قطره هاى باران، از آسمان به زمين نازل مى شود و به هر کس، سهمى، زياد يا کم (مطابق آن چه خداوند مقدّر فرموده) مى رسد; ✍تشبيه به دانه هاى باران، تشبيه بسيار جالبى است; چرا که دانه هاى لطيف باران، به فرمان الهى، به صورت هاى متفاوتى، در زمين هاى مختلف نازل مى شود. ارزاق الهى نيز از آسمان جود و رحمتش بر زمين حيات بشرى نازل مى گردد و کاملا با هم متفاوت است. در بعضى از زمين ها آن قدر مى بارد که نهرهاى عظيم جارى مى شود و در بعضى، در تمام سال، مقدار ناچيزى مى بارد. 📘 ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ @nahjol_balagheh313 ┗━━━🍁━━
مداحی_آنلاین_و_الجمت_و_تنقبت_لقتالک_جواد_مقدم.mp3
12.92M
حالا که با زهر جفا سوز سینه بی امونه داغ دلم چیز دیگست کسی اونو نمیدونه 🔊 (ع)🏴 🎙 ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ @nahjol_balagheh313 ┗━━━🍁━━
خودسازی(سن جوانی) پیامبر خدا(ص): آنکه در جوانی اش بیاموزد، آموخته اش مانند نقش بر سنگ است و آنکه در بزرگسالى بیاموزد، مانند نوشتن بر روى آب باشد. النوادر للراوندی/ص132/ح169 برای جوانی و جوانان باید برنامه ریزی کرد تا مهمترین سرمایه های زندگی شان یعنی عمر و انرژی شان هدر نرود. بهترین سن برای تهذیب نفس و یادگیری جوانی است. ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ @nahjol_balagheh313 ┗━━━🍁━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ماجرای شنیدنی کرامت امیرالمؤمنین به یک سـنی بخاطر اردات به امام حسین(ع) 🎤 آیت الله بهجت (ره) ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ @nahjol_balagheh313 ┗━━━🍁━━
📌امام عليه السلام مالک را با تعبيرات محکم و حساب شده اى دعوت به عدالت و رفع هرگونه تبعيض مى کند. مى فرمايد: ▫️أَنْصِفِ اللهَ وَأَنْصِفِ النَّاسَ مِنْ نَفْسِکَ، وَمِنْ خَاصَّةِ أَهْلِکَ، وَمَنْ لَکَ فِيهِ هَوًى مِنْ رَعِيَّتِکَ 🟠انصاف در برابر خداوند و مردم را نسبت به خويشتن و خاندان خود و کسانى که از رعايا مورد علاقه تواند رعايت کن. ✍البته منظور از انصاف در برابر خداوند اطاعت از اوامر و نواهى اوست و انصاف در برابر مردم ترک هرگونه تبعيض و تمايل به افراد مورد نظر است; همان چيزى که غالب زمامداران در گذشته و حال گرفتار آن بوده و هستند که وقتى به قدرت مى رسند براى دوستان و بستگان و افراد مورد علاقه خود امتيازاتى قائل مى شوند که هرگز آن را به ديگران نمى دهند. اين تبعيض سرچشمه انواع انحرافات و نابسامانى هاى حکومت هاست. 📘 ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ @nahjol_balagheh313 ┗━━━🍁━━
امام صادق علیه السلام: 🔹... فَلَا تَدَعُوا زِیَارَتَهُ یَمُدُّ اللَّهُ فِی أَعْمَارِکُمْ وَ یَزِیدُ فِی أَرْزَاقِکُمْ وَ إِذَا تَرَکْتُمْ زِیَارَتَهُ نَقَصَ اللَّهُ مِنْ أَعْمَارِکُمْ وَ أَرْزَاقِکُمْ فَتَنَافَسُوا فِی زِیَارَتِهِ . 🔸زیارت حسین(ع) را ترک نکنید تا خداوند عمرتان را طولانى و روزى‏‌‌تان را زیاد کند. و هرگاه زیارت او را ترک کنید، خداوند از عمر و روزى‏‌‌تان مى‏‌کاهد. پس در زیارتش از یکدیگر سبقت بگیرید. 📚 وسائل الشیعة (باب الرابع عشر ) جلد ۱۴ صفحه ۴۳۰ ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ @nahjol_balagheh313 ┗━━━🍁━━
▫️نسأل اللّه منازل الشّهداء و معایشه السّعداء و مرافقه الأنبیاء 💠از خدا تقاضا می‌کنیم که درجات شهیدان و زندگی سعادتمندان و هم‌نشینی پیامبران را به ما عنایت فرماید! 🖊در حقیقت، امام علیه‌السلام این سخن را به این منظور بیان می‌کند که ارزش‌های اصیل الهی شناخته شود و دیگران نیز به او اقتدا کنند. آن ارزش‌ها، ارزش شهادت و ارزش سعادت و نیز هم‌نشینی با پیامبران است و به‌یقین، هیچ‌یک از این‌ها را بی‌حساب به کسی نمی‌دهند. 📘 ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ @nahjol_balagheh313 ┗━━━🍁━━
🍃مستحبّات بى ارزش ◽️لاَ قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِضِ 🟠كارهاى مستحب اگر به واجبات زيان برساند موجب قرب به خدا نمى شود ✍ هرگاه كارهاى مستحب ضررى به واجبات بزند ارزش آن كاسته مى شود و ثواب آن كم مى گردد، مثل اين كه كسى از سر شب تا بعد از نيمه شب مشغول عزادارى باشد ولى خواب بماند و نماز صبح او قضا شود. همه مى گويند آن مستحبى كه به اين فريضه لطمه زد كم ارزش است. يا اين كه به سراغ كارهاى خير و كمك به مستمندان برود; ولى در اداى ديون خود و يا حج واجب كوتاهى كند. دليل آن هم روشن است، فرائض و واجبات مصالحى دارد كه اگر ترك شود به انسان لطمه جدّى مى زند در حالى كه مستحبّات چنين نيست و به اين مى ماند كه كسى داروى اصلى درد خود را رها كرده و به داروهاى اضافى و غير ضرورى بپردازد. 📘 ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ @nahjol_balagheh313 ┗━━━🍁━━
✍ امام سجّاد علیه السلام: خدا رحمت كند عبّاس را! او ايثار كرد و جانانه جنگيد و جان خويش را فداى برادرش كرد 📚الخصال، صفحه68 ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ @nahjol_balagheh313 ┗━━━🍁━━
🌺 آداب معاشرت 🌺 نسبت به مسایل و مشکلات یکدیگر بی تفاوت نباشیم. وقتی کسی کمکی می خواهد دریغ نکنیم، حداقل همراهی با او موجب دلگرمی است. چون سیره رسول خدا صلی الله علیه و آله این بود که اگر کسی چه آزاد و چه بنده و کنیز، خدمت ایشان می آمد، برای اجابت حاجتش با او همراه می شد. 📚 المحجه البیضاء/ج4/ص155 ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ @nahjol_balagheh313 ┗━━━🍁━━
از مهلت الهى بترس ▫️یَا بْنَ آدَمَ، إِذَا رَأَیْتَ رَبَّکَ سُبْحَانَهُ یُتَابِعُ عَلَیْکَ نِعَمَهُ وَأَنْتَ تَعْصِیهِ فَاحْذَرْهُ 🟠ای فرزند آدم!زمانی که می بینی خداوند انواع نعمت ها را به تو می رساند، در حالی که تو معصیت کاری، بترس. ✍گنهکاران سه دسته اند: گروهى آلودگى کمى دارند و یا اعمال نیک بسیار توأم با صفاى دل. خداوند این گروه را در همین جهان گرفتار مجازات هایى مى کند تا پاک شوند و پاک از جهان بروند. گروه دیگرى گناهان سنگین تر و مجازات بیشترى دارند که خداوند به آنها فرمان توبه داده و اگر توبه نکنند در آخرت گرفتارند.گروه سومى هستند که طغیان و سرکشى را به حد اعلى رسانده اند خداوند آنها را در همین دنیا گرفتار عذاب استدراج مى کند. منظور از عذاب استدراجى این است که لطف و رحمت خود را از آنها مى گیرد و توفیق را از آنها سلب مى کند، میدان را براى آنها باز مى گذارد، بلکه هر روز نعمت بیشترى به آنها مى دهد تا پشت آنها از بار گناه سنگین گردد. ناگهان مجازات سنگین و دردناکى به سراغشان مى آید و آنها را در هم مى کوبد و به یقین مجازات در این حالت که در ناز و نعمت به سر مى برند بسیار دردناک تر است. این درست به آن مى ماند که شخصى ساعت به ساعت از شاخه هاى درختى بالا برود و هنگامى که به انتهاى آن برسد ناگهان تعادل خود را از دست بدهد و فرو افتد و تمام استخوان هایش در هم بشکند. 📘 ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ @nahjol_balagheh313 ┗━━━🍁━━
خطبه 239.mp3
2.93M
🔈 بسیار زیبا و 🔴شرح ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ @nahjol_balagheh313 ┗━━━🍁━━
۲۶۶ ❣امیرالمومنین علیه‌السلام مى فرماید: ✨وَ سَأَلَهُ رَجُلٌ أَنْ يُعَرِّفَهُ الْإِيمَانَ، فَقَالَ (علیه السلام) إِذَا كَانَ الْغَدُ فَأْتِنِي حَتَّى أُخْبِرَكَ عَلَى أَسْمَاعِ النَّاسِ، فَإِنْ نَسِيتَ مَقَالَتِي حَفِظَهَا عَلَيْكَ غَيْرُكَ؛ فَإِنَّ الْكَلَامَ كَالشَّارِدَةِ يَنْقُفُهَا [يَثْقَفُهَا] هَذَا وَ يُخْطِئُهَا هَذَا. [و قد ذكرنا ما أجابه به فيما تقدم من هذا الباب و هو قوله الإيمان على أربع شعب]. 💠مردى از او خواست كه ايمان را به او بشناساند، فرمود: فردا نزد من آى تا با تو بگويم و مردم هم بشنوند، تا اگر تو سخن مرا فراموش كنى، ديگران به خاطر بسپارند. زيرا سخن چون شكار رمنده است. يكى آن را مى گيرد، ديگرى از دستش مى دهد. سید رضی گوید: و پيش از اين پاسخ آن حضرت را آورده ايم. آنجا كه مى گويد ايمان بر چهار شعبه است.   ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ @nahjol_balagheh313 ┗━━━🍁━━
❤️امام علی علیه السلام فرمودند: ✅آفت عالمان، حب ریاست است . غررالحکم 🌼 ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ @nahjol_balagheh313 ┗━━━🍁━━
▫️امْشِ بِدَائِکَ مَا مَشَى بِکَ 🟠با بیمارى ات بساز مادامى که با تو همراهى مى کند ✍اشاره به این که تا زمانى که بیمارى فشار شدید نیاورده بگذار بدنت بدون نیاز طبیبان و دارو آن را دفع کند. این مسئله شاید در آن روز که امام این را مى فرمود روشن نبود; اما امروز روشن است که بدن خود داراى نیروى دفاعى است و هرگاه بیمارى با استفاده از قدرت دفاعى بدن از بین برود هم زیان هاى دارو و درمان را ندارد و هم بدن را تقویت کرده و براى آینده بیمه مى کند. البته هرگاه نیروى دفاعى بدن عاجز بماند باید با استفاده از طبیب و دارو به کمک او شتافت تا بیمارى را دفع کند.اضافه بر این بسیارى از بیمارى ها دورانى دارد که با پایان دورانش خود به خود دفع مى شود. از این گذشته انسان وقتى در مقابل بیمارى تسلیم مى شود و با مختصر ناراحتى در بستر مى خوابد به خودش تلقین بیمارى مى کند، تلقین خود اثر تخریبى دارد. به عکس اگر برخیزد و کار روزانه خود را ادامه دهد عملا تلقین سلامت کرده و در روح او بسیار مؤثر است.این نکته امروز بر همه روشن است که هر دارو هرچند اثر درمانى داشته باشد، زیانى نیز با خود همراه دارد. 📘 ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ @nahjol_balagheh313 ┗━━━🍁━━
خطبه 1.mp3
41.35M
🔈 بسیار زیبا و 🔴شرح نهج_البلاغه ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ @nahjol_balagheh313 ┗━━━🍁━━
❤️پیامبر (ص) می فرمایند: گناه پی در پی، قلب را می میراند . مجموعه ورام🌼 ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ @nahjol_balagheh313 ┗━━━🍁━━
▫️مَنْ أَسْرَعَ إِلَى النَّاسِ بِمَا يَكْرَهُونَ، قَالُوا فِيهِ [مَا] بِمَا لَا يَعْلَمُون. 🟠كسى در انجام كارى كه مردم خوش ندارند، شتاب كند، در باره او چيزى خواهند گفت كه از آن اطّلاعى ندارند. ✍عیب جویى و ذکر عیوب مردم هرچند آشکار باشد کارى است بسیار ناپسند و اگر کسى نیت امر به معروف و نهى از منکر داشته باشد نباید منکراتى را که از بعضى سر زده آشکارا و در ملأ عام بگوید، بلکه این گونه تذکرات باید خصوصى و مخفیانه باشد; ولى به هر حال از آنجا که مردم از گفتن عیوب و کارهاى زشتشان به صورت آشکارا ناراحت مى شوند و در مقام دفاع از خود بر مى آیند یکى از طرق دفاع این است که گوینده را متهم به امورى مى کنند که چه بسا واقعیت هم نداشته باشد تا از این طریق ارزش سخنان او را بکاهند و بگویند: فرد آلوده حق ندارد دیگران را به آلوده بودن متهم کند.بنابراین اگر انسان بخواهد مردم احترام او را حفظ کنند و نسبت هاى ناروا به او ندهند و حتى عیوب پنهانى او را آشکار نسازند باید از تعبیراتى که سبب ناراحتى مردم مى شود بپرهیزد و در یک کلمه، باید احترام مردم را حفظ کرد تا آنها احترام انسان را حفظ کنند 📘 ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ @nahjol_balagheh313 ┗━━━🍁━━
4_6012410677698758684.mp3
8.46M
🌺 شرح خطبه٨٣ 🔴جلسه۱۱_ بخش‌‌دوّم 🎤 ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ @nahjol_balagheh313 ┗━━━🍁━━
عُجب و غرور، آفت حسنات ▫️سَیِّئَةٌ تَسُوءُکَ، خَیْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُکَ‏. 🟤گناهی که تو را پشیمان کند بهتر از کار نیکی است که تو را به خود پسندی وا دارد. ✍دلیل آن روشن است، زیرا انسان معصیت کارى که از عمل زشت خود ناراحت مى شود به سوى پشیمانى و توبه و جبران آن گام بر مى دارد حال آنکه آن کس که از کار نیک خود مغرور مى گردد گامى به سوى ریاکارى بر مى دارد. توبه آثار شوم آن معصیت را مى شوید در حالى که غرور عُجب و ریا از کارهاى نیک، انسان را به پرتگاه گناهان کبیره مى کشاند. 📘 ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ @nahjol_balagheh313 ┗━━━🍁━━
❤️امام علی علیه السلام می فرمایند : 💪تندرستی، از کمی حسادت است. نهج البلاغه 🌼 حکمت ۲۵۶ ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ @nahjol_balagheh313 ┗━━━🍁━━
سرنوشت دنيا و دنياپرستان ▫️دَارُ حَرَب وَ سَلَب، وَ نَهْب وَ عَطَب. أَهْلُهَا عَلَى سَاق وَ سِيَاق وَ لَحَاق وَ فِرَاق 🟤دنيا سراى غارت و دزدى و ربودن (اموال و مقامات يکديگر) و تباه شدن و هلاکت است و اهل آن پيوسته آماده حال حرکت (به سوى مرگ) و پيوستن (به پيشينيان) و جدايى (از دوستان و عزيزان) هستند. ✍ دنيا گاه تمام هستى انسان را مى برد و گاه بخشى از آن را و گاه گروهى از غارتگران به عناوين مختلف بر سر کار مى آيند و اموال گروههايى از مردم را به غارت مى برند.آرى، به راستى دنيا ـ اگر خوب دقت کنيم ـ ميدان کارزارى است که غارتگران در آن به جان هم افتاده اند و غارت در اشکال مختلف آن صورت مى گيرد و سرانجامش «عطب» يعنى هلاکت و نابودى است و اينها همه در حالى است که همه انسانها در آستانه سفر، به جهان ديگر قرار دارند و کسى از فرداى خود با خبر نيست. 📚 ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ @nahjol_balagheh313 ┗━━━🍁━━
💥 ❤️امام علی علیه السلام می فرمایند: 💗 عشق به هر چیز چشم عاشق را کور، و دلش را بیمار میکند. میزان الحکمه 🌼 ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ @nahjol_balagheh313 ┗━━━🍁━━
🍃زهد واقعی ▫️أَفْضَلُ الزُّهْدِ إِخْفَاءُ الزُّهْدِ 🟠برترین نوع پارسایى مخفى داشتن پارسایى است. ✍این سخن اشاره به برنامه اى است که زاهدان ریایى در آن عصر و این عصر براى جلب قلوب مردم انتخاب مى کردند; لباس هاى ساده و مندرس و گاه از کرباس و خانه اى محقر و طعامى بسیار ساده براى خود برمى گزیدند تا مردم به آنها اقبال کنند و گاه آنها را مستجاب الدعوه پندارند و از این طریق مقامى در اجتماع پیدا کنند و یا اموالى را پنهانى گرد مى آوردند. بسیار مى شد که زندگانى درونى و بیرونى آنها با هم بسیار متفاوت بود و با توجه به این که ریاکارى نوعى شرک و خودپرستى است آنها گرچه ظاهرا زاهد ولى در باطن مشرک بودند و گاه سرچشمه خطراتى براى جامعه مى شدند.زاهد واقعى آن کس نیست که به سراغ دنیا رفته، ولى چون آن را به چنگ نیاورده ناچار لباس زهد به خود پوشیده است. زاهد واقعى کسى است که دنیا به سراغش آمده و او آن را نپذیرفته و زندگى زاهدانه را بر نعیم دنیا ترجیح داده است. 📘 ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ @nahjol_balagheh313 ┗━━━🍁━━