eitaa logo
نهج البلاغه 🇮🇷
100.7هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
2هزار ویدیو
4 فایل
#کپی‌_حلال✨- دعا کنین برامون :) ارتباط با ما @f_vahidnia تبلیغات ارزان 👇 https://eitaa.com/joinchat/3100114981Ceea74e9f66
مشاهده در ایتا
دانلود
✨وَالْغَرِيبُ مَنْ لَمْ يَکُنْ لَهُ حَبِيبٌ 💠 کسى است که نداشته باشد» 📚 ۳۱ @nahjol_balagheh
🔔هشدار درباره فساد اجتماعى❗️ ┄┄┅═✧❁🍁🌸🍁❁✧═┅┄ 🔅عِبَادَ اللهِ، إنَّکُمْ ـ وَمَا تَأْمُلُونَ مِنْ هذِهِ الدُّنْيَا ـ أَثْوِيَاءُ مُؤَجَّلُونَ، وَمَدِينُونَ مُقْتَضَوْنَ : أَجَلٌ مَنْقُوصٌ، وَعَمَلٌ مَحْفُوظٌ 💠«اى بندگان خدا ! شما و آنچه از اين دنيا مورد علاقه شماست مهمانانى هستيد براى مدّتى معيّن و بدهکارانى هستيد مورد بازخواست، سرآمدى کوتاه داريد، و اعمالى که (نزد خدا) محفوظ است» ✍امام عليه السلام در اين عبارت وضع مردم دنيا را به مهمانانى تشبيه فرموده است که براى مدّت محدودى در جايى به مهمانى دعوت شده اند و به افراد بدهکارى که طلبکاران آنها را رها نمى کنند. بديهى است ميهمان، خانه ميزبان را سراى ابدى نمى بيند، هرگز دل به آن نمى بندد و بر آن تکيه نمى کند و به خاطر آن، دل نمى سوزاند. 🔸شخص بدهکارى که از طرف طلبکاران پيوسته دنبال مى شود چاره اى جز اين ندارد که هر چه پيدا مى کند تدريجاً به آنها بدهد به اميد روزى که تمام بدهى، پرداخته شود گويى عمرى را که خدا به ما داده است جزو بدهکاريهاى ماست که لحظه به لحظه از ما گرفته مى شود و مشکل مهم اين جاست که در کنار اين عمر ناپايدار و به سرعت گذرا، اعمالى که ما انجام مى دهيم به طور کامل حفظ مى شود و بايد پاسخگوى آن باشيم. 📚 ۱۲۹ ┄┄┅═✧❁🍁🌸🍁❁✧═┅┄ @nahjol_balagheh
🔔کم ترین حق خداوند #نهج_البلاغه ✨اقل ما یلزمکم لله الا تستعینوا بنعمه علی معاصیه . 🔷کم ترین حقی که لازم است برای خداوند متعال رعایت کنید این است که از نعمت هایش در عصیان و نافرمانی اش کمک و بهره نگیرید. 📚 #حکمت 330 @nahjol_balagheh
4-khotbeh 27.j2.b1_5807641081000494876.mp3
3.09M
🌺شرح خطبه بیست و هفتم نهج البلاغه 🔴جلسه۲-بخش‌اوّل ⏲زمان 11:44 🎤 #استاد_محمدعلى_انصارى @nahjol_balagheh
🌸شرح خطبه بیست و هفتم نهج البلاغه توسط استاد محمد علی انصاری ✨ الا وَ اِنِّى قَدْ دَعَوْتُكُمْ اِلى قِتالِ هؤُلاءِ الْقَوْمِ لَيْلاً وَ نَهاراً، وَ سِراًّ وَ اِعْلاناً، وَ قُلْتُ لَكُمُ: اغْزُوهُمْ قَبْلَ اَنْ يَغْزُوكُمْ، فَوَاللّهِ ما غُزِىَ قَوْمٌ قَطُّ فى عُقْرِ دارِهِمْ اِلاّ ذَلُّوا. 🔷آگاه باشید که من قطعاً شما را شب و روز و نهان و آشکار به نبرد با این قوم فرا خواندم. و به شما گفتم: با ایشان بستیزید پیش از آنکه با شما بستیزند. پس به خدا سوگند، هرگز به قومی در درون سرزمینشان حمله نشد، مگر آنکه خوار شدند. ۲۷ @nahjol_balagheh
#نهج_البلاغه 🌸اوصِيکُمْ عِبَادَ اللهِ بِتَقْوَى اللهِ الَّذِي أَلْبَسَکُمُ الرِّيَاش وَ أَسْبَغَ عَلَيْکُمُ الْمَعَاشَ 🔷اى بندگان خدا شما را به #تقوا و #پرهيزگارى در برابر خداوند سفارش مى کنم، همان خدايى که لباس هاى فاخر به شما پوشانيد و وسايل زندگى را به فراوانى در اختيار شما قرار داد» 📚 #خطبه ۱۸۲ @nahjol_balagheh
🔴گسترش دامنه حقوق ┄┄┅═✧❁🍁🌸🍁❁✧═┅┄ 💢امام عليه السلام در آغاز اين خطبه همه ياران خود را به اتحاد و انضباط از طريق بيان حقّش بر امّت دعوت مى کند و مى فرمايد: 💠 خداوند سبحان براى من بر شما حقى قرار داده که آن سرپرستى امور شماست و در مقابل، براى شما نيز حقى بر من قرار داده; مانند حقى که من بر شما دارم ✨أَمَّا بَعْدُ; فَقَدْ جَعَلَ اللّهُ سُبْحَانَهُ لِي عَلَيْکُمْ حَقًّا بِوِلاَيَةِ أَمْرِکُمْ، وَ لَکُمْ عَلَيَّ مِنَ الْحَقِّ مِثْلُ الَّذِي لِي عَلَيْکُمْ ✍امام عليه السلام در اين جمله به مسئله مهمى در باب حکومت اسلامى اشاره مى کند که در حکومت اسلامى در واقع مرکّب از دو حق متقابل است: حق زمامداران بر مردم و حق مردم بر زمامداران که هر دو سنگين و پرمسئوليت است. 👈سپس به قاعده اى کلّى و بسيار فراگير در فرهنگ اسلامى، اشاره کرده، مى افزايد: 🔹 «حق در مرحله بيان، از هر چيز وسيع تر است و همه از آن دفاع مى کنند; ولى در مرحله عمل از هر چيز سخت تر و پيچيده تر است (چرا که) حق به نفع کسى جريان نمى يابد مگر اينکه در برابر آن حقى به گردن او قرار مى گيرد (و مسئوليتى براى او به وجود مى آورد) و حق بر گردن کسى نمى آيد مگر اينکه به نفع او حقى بر ديگرى خواهد بود»; 🔅 فَالْحَقُّ أَوْسَعُ الاَْشْيَاءِ فِي التَّوَاصُفِ وَ أَضْيَقُهَا فِي التَّنَاصُفِ، لاَيَجْرِي لاَِحَد إِلاَّ جَرَى عَلَيْهِ، وَ لاَ يَجْرِي عَلَيْه إِلاَّ جَرَى لَهُ 🖊در واقع امام عليه السلام در اين عبارت به دو نکته اشاره مى فرمايد: 🔻نخست اينکه همه انسانها با واژه حق آشنا هستند و هر کس دم از طرفدارى حق مى زند و براى حفظ منافع خود زير چتر اين واژه قرار مى گيرد، در حالى که هنگام عمل، براى اداى حقوق ديگران بسيار سخت گير است، گويى حق را يک طرفه مى داند، ✔️لذا امام عليه السلام در بيان نکته دوم به اين اصل اساسى اشاره مى فرمايد که در هيچ مورد حق يک جانبه وجود ندارد; در همه جا بدون استثنا اگر حقّى براى کسى قرار داده شود طرف مقابل نيز حقّى بر او پيدا مى کند; مثلا استاد بر شاگرد خود حق دارد، زيرا او را تعليم داده و تربيت آموخته است. به يقين شاگرد نيز بر استاد حق دارد، 📚 ۲۱۶ ┄┄┅═✧❁🍁🌸🍁❁✧═┅┄ @nahjol_balagheh
💢امید فقط به خدا 💠هر اميدوارى جز اميد به خداى تعالى ناخالص است، و هر ترسى جز ترس از خدا نادرست است. گروهى در كارهاى بزرگ به خدا اميد بسته و در كارهاى كوچك به بندگان خدا روى مى‏ آورند، پس حق بنده را ادا مى ‏كنند و حق خدا را بر زمين مى ‏گذارند، چرا در حق خداى متعال كوتاهى مى‏ شود و كمتر از حق بندگان رعايت مى‏ گردد آيا مى‏ ترسى در اميدى كه به خدا دارى دروغگو باشى يا او را در خور اميد بستن نمى ‏پندارى اميدوار دروغين اگر از بنده خدا ترسناك باشد، حق او را چنان رعايت كند كه حق پروردگار خود را آنگونه رعايت نمى ‏كند، پس ترس خود را از بندگان آماده، و ترس از خداوند را وعده‏ اى انجام نشدنى مى‏ شمارد، و اينگونه است كسى كه دنيا در ديده‏ اش بزرگ جلوه كند، و ارزش و اعتبار دنيا در دلش فراوان گردد، كه دنيا را بر خدا مقدّم شمارد، و جز دنيا به چيز ديگرى نپردازد و بنده دنيا گردد. 📚 ۱۶۰ @nahjol_balagheh
4_350392271050375218.mp3
2.82M
💝وصف مولا أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب علیه السلام. 🎤 ✅کانال نهج البلاغه @nahjol_balagheh ┄┅═✧🌸🍃🌸❁✧═┅┄
🔔تا مى توانيد عمل کنيد❗️ 🔅وَ الصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ وَ الْأَقْلَامُ جَارِيَةٌ وَ الْأَبْدَانُ صَحِيحَةٌ وَ الْأَلْسُنُ مُطْلَقَةٌ وَ التَّوْبَةُ مَسْمُوعَةٌ وَ الْأَعْمَالُ مَقْبُولَة.  🔷اكنون در سرايى هستيد كه در آن براى كسب رضاى خداوندى آسودگى و فرصت داريد. نامه ‏ها گشوده است و قلمها جارى است و تن‏ها دست و زبانها آزادند. توبه ی توبه كنندگان شنيده می ‏شود و اعمال پرستندگان پذيرفته مى ‏آيد.  📚 ۹۴ @nahjol_balagheh
✨لِكُلِّ امْرِئٍ فِي مَالِهِ شَرِيكَانِ، الْوَارِثُ وَ الْحَوَادِث. 🔷براى هر كسى در مال او دو شريك است: وارث، و حوادث. 📚 ۳۳۵ @nahjol_balagheh
نهج البلاغه 🇮🇷
#شرح_نامه ۳۱ #نهج_البلاغه 📌قسمت ۲۱ ❣آن گاه امام عليه السلام در ادامه قسمت قبل به توضيح بيشترى مى
۳۱ 📌قسمت ۲۲ ❣امام عليه السلام به بيان دليلى براى طرح وصاياى خود براى فرزند جوانش پرداخته چنين مى گويد: ✨وَإِنَّمَا قَلْبُ الْحَدَثِ کَالاَْرْضِ الْخَالِيَةِ مَا أُلْقِيَ فِيهَا مِنْ شَيْء قَبِلَتْهُ 💠«به يقين قلب جوان و نوجوان همچون زمين خالى است; هر بذرى در آن پاشيده شود آن را مى پذيرد» ✍اين امر بارها به تجربه رسيده و حتى روايتى است که به صورت ضرب المثل در آمده که 🔻«اَلْعِلْمُ فِى الصِّغَرِ کَالنَّقْشِ فِى الْحَجَرِ; تعليماتى که در کودکى (و جوانى) داده مى شود همچون نقشى است که بر سنگ بزنند (نقشى است ثابت، عميق و پايدار. سپس بر آن افزوده اند که) 🔻وَالتَّعَلُّمُ فِى الْکِبَر کَالْخَطِّ عَلَى الْماءِ; فراگيرى در بزرگسالى همچون نقشى است که بر آب زنند (نقشى است گذرا و ناپايدار)». 🔹آن گاه دو دليل ديگر بر آن مى افزايد و مى فرمايد: ✨فَبَادَرْتُکَ بِالاَْدَبِ قَبْلَ أَنْ يَقْسُوَ قَلْبُکَ، وَيَشْتَغِلَ لُبُّکَ 💠«به همين دليل به تعليم و تأديب تو مبادرت ورزيدم پيش از آنکه قلبت سخت شود و فکرت به امور ديگر مشغول گردد 💝در واقع امام عليه السلام براى انتخاب اين سن و سال جهت پند و اندرز، سه دليل بيان فرموده است: آماده بودن قلب جوان براى پذيرش، عدم قساوت به سبب عدم آلودگى به گناه و عدم اشتغال ذهن به مشکلات زندگى و حيات و هر کدام از اين سه به تنهايى براى انتخاب اين زمان کافى است تا چه رسد به اينکه همه اين جهات جمع باشد. 📝ادامه دارد..... ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ 💝 @nahjol_balagheh ┗━━━🍁━━