eitaa logo
نهج البلاغه 🇮🇷
107.7هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
4 فایل
#کپی‌_حلال✨- دعا کنین برامون :) ارتباط با ما @f_vahidnia حمایت مالی از کانال👇 6037997580852227 تبلیغات ارزان 👇 https://eitaa.com/joinchat/3100114981Ceea74e9f66
مشاهده در ایتا
دانلود
35.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟠خلوص در نیت، عامل اثرگذاری موعظه حسنه 🎤دکترمحمدعلی انصاری ⏱زمان: ۶:۲۱ حجم: ۳۳.۶ MB 🌷کانال نهج‌البلاغه🌷 @nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴خطرهاى طرق انحرافى که در کمين پويندگان راه است •┈••✾◆✦✧✦◆✾••┈• ▫️ثُمَّ لاَ تَمْرُقُوامِنْهَا، وَ لاَ تَبْتَدِعُوا فِيهَا، وَ لاَ تُخَالِفُوا عَنْهَا. فَإِنَّ أَهْلَ الْمُرُوقِ مُنْقَطَعٌ بِهِمْ عِنْدَاللهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ 🟤«از اين مسير روشن خارج نشويد و در آن بدعتى نگذاريد و از آن منحرف نگرديد ; زيرا آنها که خارج شوند در قيامت در پيشگاه خدا وا مى مانند و به سر منزل مقصود نمى رسند» ✍امیر المومنین عليه السلام در اين عبارت به سه گروه از منحرفان اشاره کرده، هشدار مى دهد قدم در راه آن ها نگذاريد: نخست گروهى که از دين به سرعت خارج شدند ; تصوّر مى کنند دين دارند ; در حالى که فاصله آن ها از دين واقعى و خالص بسيار زياد است ; همچون خوارج نهروان که در تاريخ و بر اساس روايات به «مارقين» شهرت يافتند; تعبّد و پاى بندى آن ها به ظاهر دين چنان بود که افراد ناآگاه آنان را از دين داران جدّى مى پنداشتند ; در حالى که از دين فقط به ظاهر و پوسته اى قناعت کرده بودند و از حقيقت اسلام بيگانه بودند. دوّم گروه بدعت گذارانند که دين را مطابق سليقه خود تغيير مى دهند و در واقع، فکر ناقص و هواى نفس خويش را بر احکام الهى مقدّم مى دارند که نمونه هاى آن در عصر خلفا کم نبود. سوّم، گروهى اند که آگاهانه با احکام خدا به مخالفت بر مى خيزند و آن چه را با منافع زودگذرشان سازگار نيست به راحتى کنار مى گذارند. 📚 @nahjol_balagheh •┈••✾◆✦✧✦◆✾••┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️وَالشِّفَاءُ النَّافِعُ، وَالرِّيُّ النَّاقِعُ 🟤قرآن شفابخش و پرمنفعت و سيراب کننده و فرونشاننده عطش (تشنگان حق) است» ✍صفات نکوهيده و رذايل اخلاقى، چه آن ها که به فرد باز مى گردد و چه آن ها که مربوط به جمعيّت است، همچون بيمارى هاى جانکاه و گاه کشنده است که داروى آن در جاى جاى قرآن مجيد آمده است و از آن جا که مهم ترين عامل حيات، آب است در حيات معنوى انسان نيز قرآن مجيد نقش آب را ايفا مى کند، لذا امام(عليه السلام) آن را وسيله سيراب شدن تشنگان حق، شمرده است. 📘 @nahjol_balagheh
4.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 نهج البلاغه 💢جلسه صد و بیست و دوم 🌐در پیش روی تو گردنه هاییست 🎤 🌹کانال نهج البلاغه 🌹 @nahjol_balagheh ══ ೋღ🦋ღೋ══
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️وَاعْتَبِرُوا بِمَا قَدْ رَأَيْتُمْ مِنْ مَصاَرِعِ الْقُرُونِ قَبْلَکُمْ: قَدْ تَزَايَلَتْ أَوْصَالُهُمْ، وَ زَالَتْ أَبْصَارُهُمْ وَ أَسْمَاعُهُمْ، وَ ذَهَبَ شَرَفُهُمْ وَ عِزُّهُمْ، وَانْقَطَعَ سُرُورُهُمْ وَ نَعِيمُهُمْ 🟤از آن چه در قربان گاه هاى قرون پيشين ديده ايد عبرت گيريد و از آن کسانى که پيوندهاى اعضايشان (در زير خاک ها) از هم گسسته، چشم ها و گوش هايشان از ميان رفته، شرف و عزتشان نابود شده و شادى و نعمت هايشان قطع گرديده است. (آرى از آنها، درس عبرت بياموزيد)» ✍جمله «تَزَايَلَتْ أَوْصَالُهُمْ» اشاره به متلاشى شدن پيوندهاى بدن در زير خاک است. اين تعبير مى تواند اشاره اى به پيوندهاى اجتماعى در زندگى انسان نيز باشد که بعد از وفات انسان متلاشى مى شود; همان گونه که ابصار و اسماع، اشاره به همين چشم و گوش ظاهرى و قدرت ديدن و شنيدن حسّى است; ولى مى تواند کارگردانان انسان را نيز که از گوشه و کنار جهان، اخبارى را مى شنوند و مى بينند و منتقل مى کنند در برگيرد.نه تنها حواسّ ظاهرى انسان و پيوندهاى جسمانى او از ميان مى رود، بلکه جهات اجتماعى همچون شرف و عزّت مادّى نيز با دفن او مدفون مى گردد و تمام لذّت ها و نعمت ها بر باد مى رود. 📘 @nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
3.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸ای زلیخا دست از دامان یوسف بازکش مرحوم کانال نهج‌البلاغه @nahjol_balagheh
💠هنگامى كه جواب‌ها زياد (و دَرهم) شوند حق مخفى مى‌گرد 📘 @nahjol_balagheh
۲۴۳ ❣امیرالمومنین علیه‌السلام مى فرماید: ▫️إِذَا ازْدَحَمَ آلْجَوَابُ خَفِيَ الصَّوَابُ 💠هنگامى كه جواب‌ها زياد (و دَرهم) شوند حق مخفى مى‌گرد ✍بسيار ديده‌ايم كه سؤالى در مجلسى مطرح مى‌شود و هركس هرچيزى كه به ذهنش آمد به عنوان جواب ذكر مى‌كند و حتى احتمالات ضعيف و پاسخ‌هاى بى‌ پايه نيز عنوان مى‌شود، در چنين مجلس و چنان شرايطى روشن است كه حق براى بسيارى مخفى مى‌ماند، زيرا جدا كردن پاسخ حقيقى از آن همه احتمالات گوناگون كار آسانى نيست. اين سخن درسى براى محققان هم هست كه اصرار نداشته باشند مثلاً در تفسير يك آيه يا يك حديث يا پاسخ يك شبهه، احتمالات زياد و جواب‌هاى متعددى ذكر كنند. چه بهتر كه فشرده‌تر و سنجيده‌تر سخن گويند. به خصوص اين‌ كه بسيار ديده‌ايم هنگامى كه جواب‌هاى يك مسئله متعدد مى‌شود و يكى از آن‌ها آسيب‌پذير است، مخالفان، همان يكى را مورد نقد قرار داده و بعد مى‌ گويند: مشت، نمونه خروار است و پاسخ‌هاى متين را نيز از اين طريق زير سؤال مى‌برند. ✔️درواقع ازدحام در جواب، شاخه‌اى از شاخه‌هاى افراط‌گرى است كه در همه چيز مذموم است. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh ═══✙❆♡❆✙═══