eitaa logo
شرح حکمت های علوی
2.8هزار دنبال‌کننده
195 عکس
1 ویدیو
0 فایل
ارتباط با ما : @f_vahidnia کپی با ذکر لینک مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۰۲ ❣امیر المومنین علیه السلام در ادامه قسمت قبل به مسخ ارزش ها و سه عامل فساد در چنين جامعه اشاره کرده مى فرمايد: ✨فَعِنْدَ ذَلِكَ يَكُونُ السُّلْطَانُ بِمَشُورَةِ النِّسَاءِ، وَإِمَارَةِ الصِّبْيَانِ، وَتَدْبِيرِ الْخِصْيَانِ✨ 💠در آن زمان حكومت به مشورت زنان و فرمانروايى كودكان و تدبير خواجه ها خواهد بود ✍بى شك، زنان در اسلام در بسيارى از حقوق با مردان برابرند، بلكه گاهى از آنان پيشى مى گيرند; ولى با توجه به ساختمان عاطفى آنها اداره بعضى از امور از توان آنها خارج است.حال اگر حكومت با مشورت زنان باشد مشكلات غير قابل انكارى به وجود خواهد آمد. ⚜منظور از "اماره الصبیان"(حكومت كودكان) ممكن است مفهوم ظاهرى آن باشد كه در طول تاريخ بارها كودكان كم سن و سالى به حكومت رسيده اند و امر حكومت به دست مادر يا بستگان نزديك آنها انجام مى گرفت و يا معناى كنايى آن مراد باشد; يعنى كسانى كه افكار بچه گانه دارند و دورنگر نيستند. ⚜"تدبیر الخصیان" (تدبير خواجه ها) ممكن است همان معناى ظاهرى آن مراد باشد كه در بعضى از دوران هاى تاريخى وجود داشته و خلفا يا پادشاهان حرمسراى گسترده اى داشتند و مردانى را بر آنها مى گماردند كه خواجه باشند تا بتوانند بر آنها اعتماد كنند. اين احتمال نيز وجود دارد كه منظور معناى كنايى آن باشد، زيرا خواجه ها به علت از دست دادن مردانگى ظاهرى خود بسيارى از صفات مردان را نيز از دست مى دادند و تدبير آنها تدبير ضعيفى مى شد . (پایان ) ═══✙❆♡❆✙═══ @nahjol_balagheh ═══✙❆♡❆✙═══
۱۰۳ ⭕️قسمت اول 💠 لباس كهنه و وصله دارى بر اندام امام علیه السلام ديدند كسى درباره آن سؤال كرد (كه چرا امام با داشتن امكانات چنين لباسى را براى خود انتخاب كرده است) ✨وَرُئِيَ عَلَيْهِ إِزَارٌ خَلَقٌ مَرْقُوعٌ فَقِيلَ لَهُ فِي ذَلِكَ فَقَالَ: يَخْشَعُ لَهُ الْقَلْبُ، وَتَذِلُّ بِهِ النَّفْسُ، وَيَقْتَدِي بِهِ الْمُؤْمِنُونَ✨ ❣امام عليه السلام فرمود: قلب به سبب آن خاضع مى شود و نفس سركش با آن رام مى گردد و مؤمنان به آن اقتدا مى كنند ✍ مى دانيم در عصر خلفا گروهى به مسابقه در ثروت روى آوردند، و نظام ارزشى جامعه اسلامى دگرگون شد. در اينجا امام براى اين كه مسلمانان منحرف را به صراط مستقيم اسلام و سنت پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله باز گرداند مظاهر زهد خويش را كاملاً آشكار ساخت كه از جمله آن پوشيدن لباس هاى ساده و كم ارزش ووصله دار بود و همين امر موجب شگفتى بينندگان گشت تا آنجا كه به حضرت ايراد گرفتند; 🔻 امام(ع)پاسخى فرمود هنگامى كه اين لباس را مى پوشم سه فايده مهم دارد: 🔹نخست اين كه قلب و روح من در برابر آن خضوع مى كند و تكبر و خودبرتربينى كه سرچشمه گناهان بزرگ است از من دور مى شود 🔹و ديگر اين كه نفس سركش به سبب آن رام مى شود و وسوسه هاى آن كه انسان را به راه هاى شيطانى مى كشاند فرو نشيند. 🔹و سوم اين كه مؤمنان به آن اقتدا مى كنند و از زندگانى پر زرق و برق و تجملاتى كه انسان را از خدا غافل مى سازد دور مى شوند. هيچ كس از پوشيدن لباس هاى ساده و داشتن وسايل زندگى ساده احساس حقارت نمى كند. 📝ادامه دارد... ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠دنيا و آخرت دو دشمن متفاوت و دو راه مختلف اند، لذا كسى كه دنيا را دوست بدارد و به آن عشق بورزد آخرت را دشمن مى دارد و با آن عداوت دارد. 📚 ۱۰۳ @nahjol_balagheh_1
۱۰۳ ⭕️قسمت دوم ❣امیر المومنین _علیه السلام _در ادامه می فرماید : ✨إِنَّ الدُّنْيَا وَالاْخِرَةَ عَدُوَّانِ مُتَفَاوِتَانِ، وَسَبِيلاَنِ مُخْتَلِفَانِ، فَمَنْ أَحَبَّ الدُّنْيَا وَ تَوَلاَّهَا أَبْغَضَ الاْخِرَةَ وَعَادَاهَا✨ 💠دنيا و آخرت دو دشمن متفاوت و دو راه مختلف اند، لذا كسى كه دنيا را دوست بدارد و به آن عشق بورزد آخرت را دشمن مى دارد و با آن عداوت دارد. ✍منظور از دنيا در اينجا يكى از سه چيز و يا هر سه چيز است: نخست اين كه منظور دنيايى است كه از طريق حرام و اموال نامشروع و مقامات غاصبانه به دست آيد كه مسير آن از مسير آخرت قطعاً جداست. 🔹ديگر اين كه منظور دنيايى است كه هدف باشد نه وسيله براى آخرت، زيرا اگر دنيا هدف اصلى انسان شد، آخرت به فراموشى سپرده مى شود و ديگر هدف نهايى نخواهد بود. 🔹سوم اين كه منظور دنياى پر زرق و برق و تجملاتى است كه وقتى انسان در آن غرق شد، هرچند از طريق حلال به دست آمده باشد آخرت به دست فراموشى سپرده خواهد شد; هر روز در فكر زينت تازه و تجملات بيشتر و خانه ها و لباس ها و مركب هاى پر زرق و برق تر است و چنین کسی هرچند دنبال حرام هم نباشد هم خدا را فراموش می کند و هم معاد را . 📝ادامه دارد. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠دنیا و آخرت به منزله مشرق و مغرب اند و انسان همچون كسى است كه در ميان اين دو در حركت است هر زمان به يكى نزديك مى شود از ديگرى دور مى گردد و اين دو همچون دو همسر يك مردند. 📚 ۱۰۳ @nahjol_balagheh_1
۱۰۳ ⭕️قسمت سوم ❣امیر المومنین _علیه السلام _در ادامه می فرماید : ✨وَهُمَا بِمَنْزِلَةِ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ، وَمَاش بَيْنَهُمَا; كُلَّمَا قَرُبَ مِنْ وَاحِد بَعُدَ مِنَ الاْخَرِ، وَهُمَا بَعْدُ ضَرَّتَانِ✨ 💠اين دو (دنیا و آخرت )به منزله مشرق و مغرب اند و انسان همچون كسى است كه در ميان اين دو در حركت است هر زمان به يكى نزديك مى شود از ديگرى دور مى گردد و اين دو همچون دو همسر يك مردند (كه معمولاً با هم رقابت شديد دارند.) ✍ تعبير به «مشرق و مغرب» مثالى است براى «سَبيلانِ مُخْتَلِفان». مشرق كه خاستگاه نور آفتاب است به منزله آخرت و مغرب كه رو به سوى ظلمت مى رود اشاره به دنياست. 🔹آرى اگر دنيا از حرام فراهم شود، يا هدف نهايى انسان باشد و يا انسان در تجملات و زر و زيورهاى آن غرق شود هرگز به آخرت نمى پردازد، بلكه روز به روز از سعادت جاويدان دورتر مى گردد. ✔️ ناگفته پيداست كه اين روايات ناظر به كسى است كه دنيا را هدف خود قرار داده و بدون در نظر گرفتن حلال و حرام و حق و ناحق پيوسته به دنبال آن مى دود; اما كسى كه دنيا را از طريق حلال مى خواهد و وسيله نيل به آخرت قرار مى دهد نه تنها مذموم نيست، بلكه در روايات از چنين كسى ستايش نيز شده است. (پایان) ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
۱۰۴ ⭕️قسمت اول ❣این کلام نورانى هنگامى از امام علیه السلام صادر شد که «نوف بکالى مى گوید: امیر مؤمنان علیه السلام را در یکى از شب ها دیدم براى عبادت از بستر خود خارج شده بود. نگاهى به ستارگان آسمان افکند سپس به من فرمود: اى نوف! خوابى یا بیدار؟ عرض کردم: بیدارم ✨ وَ عَنْ نَوْف الْبَکَالِیِّ قَالَ: رَأَیْتُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ذَاتَ لَیْلَه، وَقَدْ خَرَجَ مِنْ فِرَاشِهِ، فَنَظَرَ فِی النُّجُومِ فَقَالَ لِی: یَا نَوْفُ، أَرَاقِدٌ أَنْتَ أَمْ رَامِقٌ؟ فَقُلْتُ: بَلْ رَامِقٌ✨ 💠نوف از دوستان نزدیک یا خادمان امیر مؤمنان بوده که حتى شب ها در خدمتش به سر مى برده است. فرمود: اى نوف! خوشا به حال زاهدان در دنیا که راغبان در آخرتند، همان ها که زمین را فرش و خاک آن را بستر و آبش را نوشیدنى گواراى خود قرار دادند. قرآن را همچون لباس زیرین و دعا را همچون لباس رویین خویش ساختند سپس دنیا را بر روش مسیح سپرى کردند ✍ تعبیر زمین را فرش و خاک را بستر و کنایه از ساده زیستن در حد اعلى است. تعبیر به قرآن را لباس زیرین و دعا را لباس رویین قرار دادند، کنایه از این است که دستورات قرآن در درون دل و جان و روحشان قرار دارد و دعا ورد زبانشان است همواره و از این طریق هرگز خدا را از یاد نمى برند.پس دعا را لباس رویین قرار دادن اشاره به این است که آنها در سایه دعا، خود را از خطرات مختلف و عذاب هاى دنیا و آخرت و انحرافات اخلاقى حفظ مى کنند. ✔️ اشاره امام در اینجا به زندگى زاهدانه حضرت عیسى به طور مشروح تر در خطبه ۱۶۰ آمده است 📝ادامه دارد.... ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
۱۰۴ ⭕️قسمت دوم ❣امیر المومنین علیه السلام در ادامه قسمت قبل در بیان اهمیت بیدار ماندن در ساعت شب و راز و نیاز به درگاه خداوند سخن مى گوید، مى فرماید: ✨یَا نَوْفُ إِنَّ دَاوُدَعلیه السلام قَامَ فِی مِثْلِ هَذِهِ السَّاعَهِ مِنَ اللَّیْلِ فَقَالَ إِنَّهَا لَسَاعَهٌ لاَ یَدْعُو فِیهَا عَبْدٌ إِلاَّ اسْتُجِیبَ لَهُ إِلاَّ أَنْ یَکُونَ عَشَّاراً أَوْ عَرِیفاً أَوْ شُرْطِیّاً أَوْ صَاحِبَ عَرْطَبَه وَهِیَ الطُّنْبُورُأَوْ صَاحِبَ کَوْبَه وَهِیَ الطَّبْل✨ 💠اى نوف! داود پیامبر علیه السلام در چنین ساعتى از خواب برخاست و گفت این همان ساعتى است که هیچ بنده اى در آن دعا نمى کند جز این که به اجابت مى رسد مگر آنکه مأمور جمع مالیات (براى حاکم ظالم) یا جاسوس گزارشگر، یا مأمور انتظامى اش و یا نوازنده طنبور و یا طبل باشد. ✍🏻 از بعضى روایات استفاده مى شود که بهترین ساعت شب براى راز و نیاز با خدا وقت سحر یعنى ثلث آخر شب است ، در قرآن مجید نیز به اهمیت استغفار در سحرها اشاره شده است. نكته مهمى كه در اين فراز وجود دارد و بسيار قابل توجه است ؛ امام(علیه السلام) استجابت دعاى پنج گروه را در این عبارت خود ، از قول داود استثنا فرموده است. يا به بيانى ديگر دو گروه: 🔹کسانى که کمک به ظالمان و جباران مى کنند و کسانى که مردم را به عیاشى و هوسرانى دعوت مى نمایند. (پايان) ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
۱۰۵ ⭕️قسمت اول ❣امیر المومنین علی علیه السلام در اين گفتار حكيمانه خود وظايف ما را در چهار بخش خلاصه كرده و تكليف ما را در هر بخشى روشن ساخته است: ⚜ نخست مى فرمايد: ✨إِنَّ اللَّهَ افْتَرَضَ عَلَيْكُمْ فَرَائِضَ، فَلاَ تُضَيِّعُوهَا✨ 💠خداوند فرايضى را بر شما واجب کرده, آنها را ضایع نکنید. ✍ اشاره است به واجباتى همچون نماز و روزه و حج و جهاد و زكات و امثال آن كه هر يك داراى مصالح مهمى است و بايد آنها را كاملاً حفظ كرد و منظور از تضييع كردن شايد ترك نمودن باشد يا ناقص انجام دادن، 🔹 در حديثى از امام باقر عليه السلام آمده است: ✔️نماز هنگامى كه در اول وقت انجام شود به آسمان مى رود و سپس به سوى صاحبش باز مى گردد در حالى كه روشن و درخشان است و به او مى گويد: من را محافظت كردى خدا تو را حفظ كند و هنگامى كه در غير وقت و بدون رعايت دستوراتش انجام شود به سوى صاحبش بر مى گردد در حالى كه سياه و ظلمانى و به او مى گويد: مرا ضايع كردى خدا تو را ضايع كند. 📝ادامه دارد... ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 «خداوند حدود و مرزهايى براى شما تعيين كرده از آن فراتر نرويد» 📚 ۱۰۵ @nahjol_balagheh
۱۰۵ ⭕️قسمت دوم ❣️در دومين دستور امير المومنين _عليه السلام _مي فرمايد : ✨وَحَدَّ لَكُمْ حُدُوداً، فَلاَ تَعْتَدُوهَا✨ 💠 «خداوند حدود و مرزهايى براى شما تعيين كرده از آن فراتر نرويد» ✍ منظور از اين حدود ؛ اشاره به شرايط و برنامه هاى خاصى است كه براى حقوق انسان ها در كتاب و سنت آمده كه اگر از آنها تجاوز شود ، يا حقى پايمال مى گردد و يا به ناحق كسى صاحب اموالى مى شود. 🔹 براى نمونه سهامى است كه در ارث تعيين شده و در قرآن مجيد نيز بعد از آن كه بخشى از ميراث ها را بيان مى كند مى فرمايد: 🔸 (تِلْكَ حُدُودُ اللّه) و در آيه بعد كسانى كه از اين حدود تعدى كنند تهديد به خلود در آتش دوزخ شده اند، 📖 سوره نساء-١٣ ✔️همچنين در مورد وظيفه زوج و زوجه به هنگام طلاق تعبير به حدود الله شده است 📝ادامه دارد ... ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 «خداوند در امورى ساكت شده نه به علّت فراموش كارى ، بنابراين خود را در مورد آنها به زحمت نيفكنيد » 📚 ۱۰۵ @nahjol_balagheh_1