eitaa logo
شرح حکمت های علوی
2.8هزار دنبال‌کننده
195 عکس
1 ویدیو
0 فایل
ارتباط با ما : @f_vahidnia کپی با ذکر لینک مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
💠(چه بسيارند كسانى كه) بر اثر تعريف وتمجيد از آنان فريب مى‌خورند. 📚 ۱۱۶ @nahjol_balagheh_1
۱۱۶ 📌قسمت سوم ❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید : ✨ وَمَفْتُون بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِيهِ! ✨ 💠(چه بسيارند كسانى كه) بر اثر تعريف وتمجيد از آنان فريب مى‌خورند ✍اشاره به يكى ديگر از راه هاى نفوذ شيطان و هواى نفس در انسان است; گاه مردم از روى حسن ظن و گاه از طريق تملق و چاپلوسى به مدح و ثناى افرادى مى پردازند; 🔷ولى گاه آنها كه از حال خود باخبرند و وضع خود را با آنچه به صورت مدح و تمجيد گفته مى شود كاملاً متفاوت مى بينند بيدار شده و سعى مى كنند خود را با حسن ظن مردم موافق كنند، ✔️ گاهى با اين سخنان، فريب مى خورند و خود را مقرب درگاه الهى و در اوج فضيلت و اخلاق مى پندارند، در حالى كه در دام شيطان و هواى نفس گرفتارند. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠خداوند هيچ كس را به چيزى مانند مهلت دادن (و ادامه نعمت ها و ترك عقوبت) آزمايش نكرده است. 📚 ۱۱۶ @nahjol_balagheh_1
۱۱۶ ❣امیر المومنین_ علیه السلام _می فرماید : ✨وَمَا ابْتَلَى اللَّهُ أَحَداً بِمِثْلِ الاِْمْلاَءِ لَهُ✨ 💠خداوند هيچ كس را به چيزى مانند مهلت دادن (و ادامه نعمت ها و ترك عقوبت) آزمايش نكرده است»; ✍ اشاره به حال كسانى است كه خداوندِ حليم و غفور آنها را از طريق بخشيدن نعمت و گسترش روزى و مانند آن مى آزمايد شايد به پاس نعمت هاى الهى بيدار شوند و باز گردند; 🔷اين گسترش نعمت ها سبب غفلت و بى خبريشان شده و همچنان راه خطا را با شتاب ادامه مى دهند، ناگهان خدا آنها را گرفته و مجازات مى كند; مجازاتى كه بسيار دردناك است، 🔷 زيرا در ميان نعمت هاى الهى غوطه ور و سرگرم لذاتند كه در يك لحظه همه چيز دگرگون مى شود و همچون «قارون» كه با داشتن آن همه امكانات در اوج غرور و غفلت قرار داشت، گرفتار عذاب ناگهانى الهى شده و در يك لحظه همه چيز خود را از دست مى دهند. پایان حکمت ۱۱۶ ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 دو كس درباره من هلاك شدند: 🔻دوست غلو كننده 🔻و دشمن كينه توز 📚 ۱۱۷ @nahjol_balagheh_1
۱۱۷ ❣️امير المومنين _عليه السلام _مي فرمايد : ✨هَلَك فِي رَجُلاَن: مُحِب غَال، وَمُبْغِض قَال.✨ 💠 دو كس درباره من هلاك شدند: دوست غلو كننده و دشمن كينه توز! ✍ امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه، افراط و تفريط در امر محبت اولياء الله را نكوهش مى كند و مى فرمايد: 🔹بى شك محبت اولياء الله از اركان ايمان است و همان سبب پيروى بى قيد و شرط از آنان و در نتيجه سبب نجات در دنيا و آخرت مى شود 🔹 ولى اگر اين محبت از حد اعتدال تجاوز كند و به شكل غلو در آيد و امام را به مقام نبوت يا الوهيت برساند، به يقين چنين محبتى گمراهى و ضلالت است. ✔️همان گونه كه اگر محبت محو شود و جاى خود را به عداوت و دشمنى دهد سبب خروج از ايمان و گمراهى و ضلالت خواهد بود. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
✨إِضَاعَةُ الْفُرْصَةِ غُصَّةٌ✨ 💠«از دست دادن فرصت مايه غم و اندوه است» 📚 ۱۱۸ @nahjol_balagheh_1
۱۱۸ ❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید : ✨إِضَاعَةُ الْفُرْصَةِ غُصَّةٌ✨ 💠«از دست دادن فرصت مايه غم و اندوه است» ✍ فرصت به معناى فراهم شدن اسباب انجام كارى است، زيرا بسيارى از كارها به ويژه كارهاى مهم نيازمند به مقدماتى است كه گاه از اختيار انسان بيرون است. 🔷هنگامى كه بر اثر پيش آمدهايى آن اسباب فراهم گردد بايد هرچه زودتر از آنها استفاده كرد و به مقصد رسيد، زيرا بسيار مى شود فرصت از دست رفته هرگز باز نمى گردد. ✔️جوانىِ انسان، فراغت، نشاط كار، صحت و سلامت همه از فرصت هايى است كه به سرعت مى گذرد و گاه به آسانى يا هرگز باز نمى گردد. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠دنیای حرام چون مار سمّی است ، پوست آن نرم ولی سمّ کشنده در درون دارد ، نادان فریب خورده به آن می گراید ، و هوشمند عاقل از آن دوری گزیند. 📚 ۱۱۹ @nahjol_balagheh_1
۱۱۹ ❣️امير المومنين _عليه السلام _مي فرمايد : ✨مَثَل الدُّنْیا کَمَثَل الْحَیَّه لَیِّن مَسُّها، والسَّم النَّاقِع فِی جَوْفِها، یَهْوِی إِلَیْها الْغِر الْجَاهِل، ویَحْذَرُها ذُو اللُّب الْعَاقِل.✨ 💠«دنیا مانند مار (خوش و خط و خال) است که به هنگام لمس کردن نرم به نظر مى رسد در حالى که سم کشنده در درون آن است (به همین دلیل) مغرورِ نادان به سوى آن مى رود و خردمند عاقل از آن حذر مى کند» ✍ طبیعت دنیا داراى این دو ویژگى ؛ ظاهرى فریبنده و باطنى خطرناک است; 🔷کاخ ها، زر و زیورها، لباس ها، غذاهاى رنگارنگ و عیش و نوش ها مظاهر جذاب دنیاست; ولى در درون، غفلت، بى خبرى از خدا ، آلوده شدن به انواع گناهان را براى به دست آوردن یا حفظ آن با خود دارد. 🔹 در مثال مورد نظر تضاد ظاهر و باطن دنیا با تمثیل به مار نشان داده شده که به هنگام لمس آن بسیار نرم و ملایم به نظر مى رسد و انسانِ بى خبر از لمس آن لذت مى برد در حالى که اگر یک لحظه غافل شود سم «ناقع» (سم قاتل و جان گدازى) که در درون این حیوان خطرناک است از طریق نیش آن به بدن انسان منتقل مى شود. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
۱۲۰ 🔴 از امام عليه السلام در مورد قريش سؤال شد. امام عليه السلام فرمود: 💠 اما بنى مخزوم، گل هاى قبيله قريشند كه ما دوست داريم با مردانشان هم سخن شويم و با زنانشان ازدواج كنيم، 🔸اما طايفه بنى عبد شمس، از همه بدانديش تر و بخيل ترند، 🔸اما ما (طايفه بنى هاشم) از همه آنها به آنچه در دست داريم بخشنده تريم و به هنگام بذل جان از همه سخاوتمندتر; 🔸جمعيت آنها بيشتر و مكرشان فزون تر و زشت ترند ✔️ و ما فصيح تر و دلسوزتر و زيباتريم. @nahjol_balagheh_1
۱۲۰ 🔴ويژگى هاى قبايل قريش 🔰 اين كلام حكيمانه در پاسخ كسى بيان شد كه از امام(ع) درباره ويژگى هاى قبايل قريش سؤال كرد ، امام علیه السلام نيز به سه قبيله معروف آنها («بنى مخزوم»، «بنى عبد شمس» و «بنى هاشم») اشاره كرد و ويژگى هاى روحى و جسمى آنها را بر شمرد و در واقع به عنوان يك روان شناس ماهر در عبارات كوتاهى سجاياى آنها را بررسى كرد. 👈نخست درباره طايفه قريش ـ از قبيله «بنى مخزوم» سخن مى گويد و مى فرمايد: ✨فَقَال أَمَّا بَنُو مَخْزُوم فَرَيْحَانَة قُرَيْش، نُحِب حَدِيث رِجَالِهِم، والنِّكَاح فِي نِسَائِهِم ✨ 💠«اما بنى مخزوم گل هاى قبيله قريش اند كه ما دوست داريم با مردانشان هم سخن شويم و با زنانشان ازدواج كنيم ✍ مخزوم» جد اين قبيله فرزند «يقظة بن مرة» بود. اين طايفه به پاكيزگى و برخورد خوب و حسن معاشرت معروف بودند. 🔸امام(ع) نيز همين اوصافشان را ستود نه اوصاف معنوى و اخلاقى ديگر را . و مى دانيم كه «ابو جهل» معروف، «وليد» و دودمان «مغيره» از دشمنان سرسخت اسلام از اين قبيله بودند كه شأن نزول بعضى از آيات قرآن مسائل مربوط به آنها را تشكيل مى دهد. ⚜️از جمله در شأن نزول آيات 11و12 سوره مدثر 🔻گفته اند كه اين آيات درباره «وليد بن مغيره» ى معروف است كه تصميم داشت با قرآن معارضه كند. ⚜️و آيه شريفه 49 سوره دخان 🔻 درباره «ابو جهل» نازل شده كه مذمت شديدى در اين آيات از هر دو به چشم مى خورد. ادامه دارد... ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══